Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Første gravel, er dette et godt valg?

Første gravel, er dette et godt valg? #2604642 02/05/2020 00:50
B
bånnpinne Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Heisann, jeg har blitt bitt av basillen og er gira på å kjøpe meg en ny sykkel. Jeg har vert usikker på hvilken type sykkel jeg bør velge, men har til slutt landet på en gravel-sykkel.

Jeg kommer nok til å sykle hovedsaklig på asfalt, men ønsker også å ha muligheten til å sykle på stier og på grus. Jeg ønsker også å kunne bruke denne sykkelen så og si året rundt - kanskje ikke på snø og is (?). Komfort er veldig viktig for meg, og jeg har forstått det slik at gravel-sykler ofte har en litt mer oppreist stilling samtidig som det blir artig å gi bånn pinne.

Budsjettet mitt startet på ~10k, men dette ser ut til å rakne da jeg har nørdet litt på nett og funnet ut at skivebremser og et godt girsystem er verdt å bruke penger på.

Dette er sykkelen som for øyeblikket frister mest:
https://m.bikester.no/serious-grafi...5XtfB3Mzj8OXnilGOnhWdjrDntRxMoma0lgcDcLM

Hvilke tanker har dere om dette som første sykkel på 10 år? Hvordan er girsystemet for en nybegynner? hvordan er det å sykle på asfalt med disse dekkene? Hva trengs av vedlikehold for at denne sykkelen holder seg god i mange år fremover?

Jeg kommer til å bruke sykkelen 3-4 ganger i uka - hovedsaklig på asfalt.

Setter stor pris på alt av tilbakemeldinger,

Mvh, Bånn pinne.

Re: Første gravel, er dette et godt valg? [Re: bånnpinne] #2604683 02/05/2020 11:01
altitude Offline
Entusiast
Entusiast
Da jeg begynte å sykle igjen for 10 år siden tenkte jeg akkurat som deg. Kjøpe en CX , Fuji Cross 1.0 (gravel var ikke noe stort tema i Norge da) for å sykle mest på asfalt og ha muligheten til å sykle på grusveier og i marka. Fant ut at landevei fremdeles var veldig moro, men at en CX/grussykkel var litt treg på asfalt. Året etter kjøpte jeg en landeveissykkel, Cannondale Supersix, for å sykle på asfalt. For 10 år siden var det dårlig med racere med mulighet for bredere dekk, men nå får du "asfalt"-racere med god klaring for bredere dekk. Så om du primært vil sykle på asfalt men ha mulighet til å svinge innom grusveier så ville jeg valgt en racer med plass til litt bredere dekk. Får du plass til 32 mm kan du uansett sykle på det meste av grusveier. Er ikke noen ekspert på modellene her men mulige kandidater kan være Focus Paralane, Canyon Endurace, BMC Roadmachine, Trek Domane, osv.

Redigert av altitude; 02/05/2020 13:50.
Re: Første gravel, er dette et godt valg? [Re: altitude] #2604710 02/05/2020 13:51
B
bånnpinne Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Har vert innom tanken på en asfalt racer som jeg kan smette på litt bredere dekk på, men slik jeg har forstått det så vil sykkelen mest sannsynlig miste en del av komforten som jeg verdsetter høyt. Drømmer om å sykle lange turer sammen med familie og er redd for at jeg ikke kommer til å trives like godt på en aggressiv ramme.

Mulig jeg spør veldig dumt nå, men er der mulighet for å montere smalere asfalt-dekk på gravel-sykkelen som jeg la ved link til? Tror det ville vert det beste alternativet dersom jeg ikke får tilfredsstilt fartsdemonen i meg.

Girsystemer er muligens ikke spesielt egnet for høy fart(?) Sram Rival 1x11

Re: Første gravel, er dette et godt valg? [Re: bånnpinne] #2604719 02/05/2020 15:21
altitude Offline
Entusiast
Entusiast
Ut fra hva du beskriver av bruk kan nok både en komfort/endurance racer og en grussykkel passe. Raceren kan utstyres med bedere dekk og grussykkelen kan utstyres med slicks eller tynnere dekk som ruller bra på asfalt. Merk også at enkelte modeller grussykkel også er ganske aggressive og stive. For primært landeveisbruk ville jeg personlig hatt 2x girsystem, men 1x vil fungere og det finnes de som sverger til dette også på landevei. Jeg ville ha fokusert på å ha lette nok gir om du ikke skal sykle mye. 40-11 kan kanskje bli litt snaut med svak nedoverbakke og medvind på landevei, men du vil helt sikkert sette pris på 40-42 i i verste motbakkene.
Jeg kjenner ikke til sykkelen du linker til og har ikke prøvd noe særlig av ulike grussykler så jeg kan ikke komme med god anbefaling her. Det beste hadde vært som du prøvde ulike modeller for å finne en som passer for deg. Ellers er det nok av folk her på forumet med mye kunnskap og erfaring og som sikkert kan anbefale merke/modell som kan passe deg.

Redigert av altitude; 02/05/2020 20:40.
Re: Første gravel, er dette et godt valg? [Re: bånnpinne] #2604750 02/05/2020 17:37
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
Skal du sykle på vinteren anbefaler jeg gravel sykkel. Og dekkene 45Nrth Gravdal. Finnes i to versjoner, 33 og 120 TPI. Den siste koster en del mer, men veier mindre og følger ujenvheter bedre.
Komfortracer vil som regel ikke ha plass til disse dekkene og skjermer, som er et must om vinteren.

Bruker gravelsykkel selv til jobbpendling på asfalt. Har satt på landeveisdekk, Continental 4Season i 32mm bredde. Så kan jeg kjøre litt røffere på kanter og hull. Kunne jo satt på smalere dekk også.
Bytter til andre dekk om jeg skal sykle grus, men kommer til å kjøpe et hjulsett til for å gjøre det raskere ICON_SMILE

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå