Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alt-i-ett sykkel

Alt-i-ett sykkel #2604261 29/04/2020 21:39
T
torshovekspress1 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Beklager å stille et gjentakende spørsmål, hvilken sykkel er best egnet til både landevei og gravel? Kjøpte meg en White GX LTD for å ha «noe» å komme meg ut i marka med, sykle skogsruta til jobb og på tur med familien. Har to små barn som nettopp har lært å sykle.

Dessverre var det dritgøy å sykle gravel, så det som skulle være en sykkel nr. 2 kan fort bli nr. 1. Jeg har imidlertid bare råd til én skikkelig bra sykkel og det er dårlig plass i boden, så why not?

Ønsker en mest mulig fullverdig landeveissykkel som er rask, lett og ser bra ut. Konkurrerer ikke. Samtidig ønsker jeg en komfortabel skogsmaskin som takler alt. Eventyrsykling er imidlertid ikke noe jeg driver med, enda. Har dog satt mulighet for 650B som et krav.

De syklene jeg har kommet over som kunne fungert, er gjerne litt for aggressive til å dra på sykkeltur med familien som HVRT(?), eller for langt unna mitt første ønske..

Budsjett ca. 50k. Forslag?

Re: Alt-i-ett sykkel [Re: torshovekspress1] #2604277 30/04/2020 06:15
H
hrukin Online
Ivrig
Ivrig
H
Hei, du kan begynne å pløye gjennom denne tråden mens Sepeda tar en kaffe og skriver en god analyse på de ulike syklene.

Beste allsidige landeveissykler

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.

Re: Alt-i-ett sykkel [Re: torshovekspress1] #2604291 30/04/2020 07:37
M
mob Offline
Entusiast
Entusiast
M
Please stand by for Sepeda rant (lol)

Re: Alt-i-ett sykkel [Re: torshovekspress1] #2604302 30/04/2020 08:34
J
Jåddhå Offline
Entusiast
Entusiast
J
Hva med Ruut?

Re: Alt-i-ett sykkel [Re: torshovekspress1] #2604309 30/04/2020 08:53
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Med budsjett på 50k har du et ganske solid utvalg, har du noe tanker / ønsker vedrørende materialvalg? Karbon, titan, stål? Min erfaring med alt-i-ett sykkel er at jeg foretrekker standard 2x gruppe, eller vurderer du 1x?

// Too many roads, too little time
Re: Alt-i-ett sykkel [Re: torshovekspress1] #2604313 30/04/2020 09:18
B
BZE Offline
Medlem
Medlem
B
Kan anbefale 3T Exploro, rask på på både grus og vei (geo. som en landeveissykkel). Takler 700C opp til 40 mm, 650B opp til 2.1"/54 mm, finnes i en del ulike konfigurasjoner av utstyr. Ser det f.eks. ligger et par varianter på Bikeshop til 35' og 39', da har du evt. litt til overs for et hjulsett nr 2. Dette er den rimeligste rammen, skal ha helt like egenskaper som Team og LTD men noen gram mer. Tror de kan prøves på Rasta, og muligens andre steder.

Om det blir for aggressivt blir opp til deg, jeg er blitt veldig komfortabel på den.

Først og fremst en veldig morsom sykkel, som du får lyst til å dra ut med.

Re: Alt-i-ett sykkel [Re: torshovekspress1] #2604451 30/04/2020 21:30
B
bigp85 Offline
Entusiast
Entusiast
B

Re: Alt-i-ett sykkel [Re: torshovekspress1] #2604526 01/05/2020 11:22
T
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Takk for innspill! Jeg tror Ruut blir for aggressiv for meg og mitt bruksområde. Har også plassert Exploro der. Det kommer litt an på størrelsen naturligvis. På sistnevnte ser det ut som jeg faller litt midt mellom M og L. Størrelse M har 378/546 mm Reach/Stack, men størrelse L med 390/575 mm. kunne kanskje fungert. Hvis det ikke er stor prisforskjell vil jeg dog kanskje heller sett på en Open U.P. Den virker hakket snillere. Sørensen kan nok hjelpe meg med å tømme lommeboka. ICON_GRIN

Checkpoint SL 7 kunne også vært noe! Str. 56 har samme Reach og Stack som min White GX LTD 53. Trodde ikke Checkpoint tok 650b hjul? EDIT: Har kommet til at denne blir litt aggressiv (lav stack) samtidig som prisen er litt høy.

Et øyeblikk her hadde jeg forelsket meg i Specialized Diverge Expert X1, gjerne den rosa! Er litt fascinert av dempingen både foran og i setepinnen, ettersom jeg ønsker komfort, men mulig det er overkill med 650b i tillegg. Det veier jo bittelitt ekstra og gjør den enda slappere på landeveien. Stack virker også veldig høy! Dog desto mer «familievennlig»? Sykkelen er samtidig kort, som bør friske den opp i frasparket, men også gi en annen opplevelse i skogen. Også er det denne dempingen i styrepinnen.. mulig jeg ikke forstår geometrien pga den, og må prøve sykkelen. Pluss for medfølgende Roval 38 Carbon hjul.

For å svare på ramme- og gir preferanser, så tenker jeg at karbon gir klart best komfort og lavest vekt. I alle fall i mitt prissegment. Foretrekker også 1X etter å ha syklet noen turer på det. Det må gjerne være mekanisk og gjerne Shimano GRX.

Hva med Stigmata 3 da? Kan kanskje ikke late som man er landeveissyklist med en Santa Cruz.. ICON_SMILE Salsa er et annet merke. Dæven, det er mye å velge i.. Tror jeg må se hva jeg får av komplette sykler og hjulsett til hvilken pris, dernest hva de veier og hvilken som er kulest. Alle nevnte (og mange unevnte) sykler kunne sikkert fungert.

EDIT: Exploro PRO GRX seiler opp som en favoritt, selv om jeg synes det er gnient å levere den med Racing 7 hjulsettet. Det skremmer meg også litt å gå opp en størrelse når jeg ligger litt midt mellom. Vil den føles som jeg har lånt den av fattern? Vil det bli helt feil å ev. gå fra 100 mm. til 90 mm. stem? Er 175 mm krankarm forbeholdt folk som er høyere enn 179 på strømpelesten? Og hva veier doningen?

Redigert av torshovekspress1; 01/05/2020 19:44.
Re: Alt-i-ett sykkel [Re: torshovekspress1] #2604627 01/05/2020 20:28
B
BZE Offline
Medlem
Medlem
B
Ang Exploro er jeg 180, har M med 100 stem som jeg syntes er passe for blandevei og mix av harde og avslappa turer (110 stem på en annen rendyrka landevei). Kan ikke si jeg merker særlig forskjell når jeg bytter mellom 172,5 og 175. Andre er kanskje mer følsomme på det.

Har tilfeldigvis et ekstra Apto stem i 100 du kan få til grei pris om du ønsker.

Google gir treff på vekt: « My bike (size medium, fitted with pedals, 2x bottle cages and double grip tape) weighs in at 9.35kg 20.6 lbs.»

Så kan jeg være greit å ha et lettere hjulsett/kassett/dekk til de raskere turene, og medfølgende til grovere ICON_SMILE

Hører mye bra om GRX.

Disclaimer: aldri testet Pro versjonen.

Redigert av BZE; 01/05/2020 20:43.
Re: Alt-i-ett sykkel [Re: torshovekspress1] #2604808 03/05/2020 07:36
T
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Takk for at du deler @GFX

Ang. vekten googlet jeg meg frem til det samme, kilden er vel denne eiertesten, hvor det for øvrig fremkommer en masse annet om PRO. https://mountain-road.com/blog/3t-exploro-pro-grx-review

Han skriver at PRO er tyngre enn Team rammene. Det fant jeg ikke på websiden til T3 men det høres jo sannsynlig ut, dog er det ingen tydelig prisforskjell. Han var også mellom str. M og L og gikk ned.. Han gir ellers ikke GRX mye positiv omtale, som kanskje har mest med at han er skeptisk til 1X i seg selv å gjøre, men han er heller ikke fornøyd med bremsene. Overraskende? Og uten låsbar griarm bak er gruppesettet åpenbart litt midre egnet enn SRAM sammen med hang loose girøret ved hjulskift/service.

Alt i alt peker dette meg mot modellen EXPLORO TEAM SPEED FORCE1 til 3799 EUR, men er dette med eller uten moms? De skriver « Import duties not included, except for Norway whose Incoterms are with duties included.» Hva betyr det?

En annen interessant artikkel som sammenligner Exploro med Open UP her (fra 2016, men de har vel ikke endret seg): https://contenderbicycles.com/3t-exploro-compares-open-up/# Jeg heller egentlig mer mot Open Up ut fra denne beskrivelsen, som gir mening ut fra geometri, men den blir muligens en del dyrere med to greie hjulsett. Et for asfalt og et 650B. Og Open UP er heller ikke hyllevare ferdig bygget, på godt og vondt.

Oppdaget nettopp at Dare GFX tar 650B og har en geometri litt sånn som jeg ser for meg. Interessant. Rammeverk 1150 gram synes jeg at jeg leste. Gode priser. Som alltid havner jeg midt mellom to størrelser.. og de har jo ingen ferdig spec med grusspesifikt gruppesett. Fås rammene kjøpt løst?

Re: Alt-i-ett sykkel [Re: torshovekspress1] #2604822 03/05/2020 08:56
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: torshovekspress1
Takk for innspill! Jeg tror Ruut blir for aggressiv for meg og mitt bruksområde. Har også plassert Exploro der. Det kommer litt an på størrelsen naturligvis. På sistnevnte ser det ut som jeg faller litt midt mellom M og L. Størrelse M har 378/546 mm Reach/Stack, men størrelse L med 390/575 mm. kunne kanskje fungert. Hvis det ikke er stor prisforskjell vil jeg dog kanskje heller sett på en Open U.P. Den virker hakket snillere. Sørensen kan nok hjelpe meg med å tømme lommeboka. ICON_GRIN

Checkpoint SL 7 kunne også vært noe! Str. 56 har samme Reach og Stack som min White GX LTD 53. Trodde ikke Checkpoint tok 650b hjul? EDIT: Har kommet til at denne blir litt aggressiv (lav stack) samtidig som prisen er litt høy.

Et øyeblikk her hadde jeg forelsket meg i Specialized Diverge Expert X1, gjerne den rosa! Er litt fascinert av dempingen både foran og i setepinnen, ettersom jeg ønsker komfort, men mulig det er overkill med 650b i tillegg. Det veier jo bittelitt ekstra og gjør den enda slappere på landeveien. Stack virker også veldig høy! Dog desto mer «familievennlig»? Sykkelen er samtidig kort, som bør friske den opp i frasparket, men også gi en annen opplevelse i skogen. Også er det denne dempingen i styrepinnen.. mulig jeg ikke forstår geometrien pga den, og må prøve sykkelen. Pluss for medfølgende Roval 38 Carbon hjul.

For å svare på ramme- og gir preferanser, så tenker jeg at karbon gir klart best komfort og lavest vekt. I alle fall i mitt prissegment. Foretrekker også 1X etter å ha syklet noen turer på det. Det må gjerne være mekanisk og gjerne Shimano GRX.

Hva med Stigmata 3 da? Kan kanskje ikke late som man er landeveissyklist med en Santa Cruz.. ICON_SMILE Salsa er et annet merke. Dæven, det er mye å velge i.. Tror jeg må se hva jeg får av komplette sykler og hjulsett til hvilken pris, dernest hva de veier og hvilken som er kulest. Alle nevnte (og mange unevnte) sykler kunne sikkert fungert.

EDIT: Exploro PRO GRX seiler opp som en favoritt, selv om jeg synes det er gnient å levere den med Racing 7 hjulsettet. Det skremmer meg også litt å gå opp en størrelse når jeg ligger litt midt mellom. Vil den føles som jeg har lånt den av fattern? Vil det bli helt feil å ev. gå fra 100 mm. til 90 mm. stem? Er 175 mm krankarm forbeholdt folk som er høyere enn 179 på strømpelesten? Og hva veier doningen?

Du må gjerne komme innom oss på Sørensen, Vi har Checkpoint SL7 i str 56 stående for testing. Prisen er vel ikke så gæren? med Ganske fine karbonhjul og 1x12 gruppe?

Vi har også noen Open U.P på vei inn som skal bygges opp ICON_SMILE hvis du vil teste en sånn å.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Alt-i-ett sykkel [Re: torshovekspress1] #2604824 03/05/2020 09:19
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
+1

Sørensen Sykler er stedet for progressive alt-i-ett sykler, og alt du måtte trenge til dem yes Her kjøpte jeg min første sykkel med bukkestyre og plass til brede dekk, og kanskje kjøper jeg min siste der.

Denne tråden måtte bare munne ut i valget mellom ikoniske 3T Exploro og Open U.P. ICON_SMILE Tør påstå at disse er stamfedrene til de moderne blandeveissyklene, med sine epokegjørende senkede kjedestag. Hvis du vil ha originalen, velg en av disse.

Nederlandske Gerard Vroomen, som i sin tid var med på å grunnlegge Cervélo, er som kjent mannen bak begge.

Denne er verdt å lese: 3T Exploro vs. Open U.P. – Interview with Gerard Vroomen:

Sitat: Gerard Vroomen
Both are GravelPlus compatible bikes. So people think they are probably pretty close, but that’s like saying a Ferrari and a Porsche are close.

Litt morsomt i ettertid å se hans konservative skepsis til flatmount, rett før de lansert ny versjon med... flatmount ICON_SMILE Som Cannondale og gjennomgående aksling i rammen.

For øvrig en mengde kilder til informasjon og tester av syklene, også Landevei om 3T Exploro.

Som en enkel hverdags- og tursyklist, er det i grunnen bare én ting jeg savner på disse eksepsjonelle doningene, spesielt U.P., for å kunne være de ultimate alt-i-ett syklene. Det er verdens mest kjedelige sak. Nemlig skjermfester. Og før det avfeies som tull, husk at både Vroomen og hans medeier i Open, Andy Kessler, bruker skjermer på sine U.P. ICON_SMILE Du kan se sistnevntes løsning i lenken under. Om de bare hadde lagt inn noe så enkelt som skjulte skjermfester i rammesettet, ville oppsettet vært mer stilrent.

Det er forlengst annonsert proprietære skjermer til U.P., men de lar vente på seg: De-Fender update (this is not it)

Vær også oppmerksom på at Open har sin egen app, for å møte konkurransen fra Zwift, TrainerRoad, FulGaz, Sufferfest og andre, nemlig Zpeed.

Re: Alt-i-ett sykkel [Re: torshovekspress1] #2605022 04/05/2020 07:48
B
BZE Offline
Medlem
Medlem
B
Han skriver at PRO er tyngre enn Team rammene. Det fant jeg ikke på websiden til T3 men det høres jo sannsynlig ut, dog er det ingen tydelig prisforskjell.

"There’s a slight increase in weight to a claimed 1,190g for a medium frame, compared to 1,090g for the Exploro Team and 990g for the flagship Exploro Ltd." melder Bikeradar.

Kan ikke huske å ha lest andre negative tilbakemeldinger om GRX bremser, tvert i mot får de mye skryt. Er selv tilfreds med Ultegra.

Generelt er det mye god info å finne på 3T sin blogg, blant annet denne kan være grei å lese om du lander på Force 1: https://blog.3t.bike/2020/02/14148/cassette-options-with-sram-force1-medium-cage-rear-derailleur/

I mitt tilfelle bygget jeg opp rammesett med 2x11 Shimano, kompakt foran og 11-34 bak med clutch. Det gir en allsidig maskin som er gøy i marka og fint henger med på landeveistur. Har ironisk nok Force1 på en racer (44/11-36), og ikke særlig å utsette på det heller (kjører ikke konkurranse). Men ville tenkt gjennom utvekslingen godt om det skal fungere til alle underlag, kanskje vurdert XDR nav så du kan ha mindre drev foran og 9 eller 10 som tyngste bak.

Min erfaring er at de også er bra på å svare på kundeservice, så om du lurer på noe send de en e-post. Er usikker på det med moms, lurer på om det de referer til er en eller annen importavgift.

Opplever ikke noen fordel med løsningen med girøret, det er litt klønete men ingen deal breaker i min bok. Veldig mye annet positivt som overskygger de få gangene jeg knoter med den.

Det sagt så er Open også en kjempefin sykkel som deler mye med Exploro, men skal være mer avslappet (aldri testet). WI.DE er også en kul modell som er hakket grovere. Kan anbefale en tur til The Service Course på Tøyen for å høre mer og evt. teste.

Litt tilfeldig at jeg havna på Exploro, men har aldri angret.

Re: Alt-i-ett sykkel [Re: BZE] #2605435 05/05/2020 17:53
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: BZE
Han skriver at PRO er tyngre enn Team rammene. Det fant jeg ikke på websiden til T3 men det høres jo sannsynlig ut, dog er det ingen tydelig prisforskjell.

"There’s a slight increase in weight to a claimed 1,190g for a medium frame, compared to 1,090g for the Exploro Team and 990g for the flagship Exploro Ltd." melder Bikeradar.

Kan ikke huske å ha lest andre negative tilbakemeldinger om GRX bremser, tvert i mot får de mye skryt. Er selv tilfreds med Ultegra.

Generelt er det mye god info å finne på 3T sin blogg, blant annet denne kan være grei å lese om du lander på Force 1: https://blog.3t.bike/2020/02/14148/cassette-options-with-sram-force1-medium-cage-rear-derailleur/

I mitt tilfelle bygget jeg opp rammesett med 2x11 Shimano, kompakt foran og 11-34 bak med clutch. Det gir en allsidig maskin som er gøy i marka og fint henger med på landeveistur. Har ironisk nok Force1 på en racer (44/11-36), og ikke særlig å utsette på det heller (kjører ikke konkurranse). Men ville tenkt gjennom utvekslingen godt om det skal fungere til alle underlag, kanskje vurdert XDR nav så du kan ha mindre drev foran og 9 eller 10 som tyngste bak.

Min erfaring er at de også er bra på å svare på kundeservice, så om du lurer på noe send de en e-post. Er usikker på det med moms, lurer på om det de referer til er en eller annen importavgift.

Opplever ikke noen fordel med løsningen med girøret, det er litt klønete men ingen deal breaker i min bok. Veldig mye annet positivt som overskygger de få gangene jeg knoter med den.

Det sagt så er Open også en kjempefin sykkel som deler mye med Exploro, men skal være mer avslappet (aldri testet). WI.DE er også en kul modell som er hakket grovere. Kan anbefale en tur til The Service Course på Tøyen for å høre mer og evt. teste.

Litt tilfeldig at jeg havna på Exploro, men har aldri angret.

Ikke glem at Sørensen har solgt Open siden 2013 da. Solgt ut alle, men venter flere Open U.P inn i disse dager.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå