Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Idiotisk å kjøpe rammesett av influenser?

Idiotisk å kjøpe rammesett av influenser? #2604245 29/04/2020 20:19
S
sun flyer Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Heisann ICON_SMILE

Jeg har lenge tenkt at jeg skulle kjøpe meg en titanramme. Men spesielt nå med elendig kronekurs har jeg nå sett meg om etter noe som er billigere og likevel litt custom.

Youtubesæringen Durianrider har begynt å selge rammesett. Det er selvfølgelig kinarammer, men lagd med smarte spec og har mulighet for å velge custom lakkering som gjør at man får en personlig sykkel. Ramme er smart speccet med 68mm bsa, masse fester og kun standardkomponenter. Det er også smart gaffel med fester der òg. God dekklaring og helt kurant geometri. Kvalitetsmessig så er det sikkert på omtrent samme nivå som diverse husmerker, men altså større mulighet for personlig lakkvalg.

Er det helt idiotisk å kjøpe noe sånt eller kan det bli fine greier? (ingen avgjørelse tatt)

Det er dette rammesettet jeg lurer på: https://durianrider.com/products/pragma-mawson

Viggo

Re: Idiotisk å kjøpe rammesett av influenser? [Re: sun flyer] #2604247 29/04/2020 20:26
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Vet ikke, jeg.

Har ikke sett nærmere på noen av rammene, bortsett fra denne, mest på grunn av den profesjonelle markedsføringen ICON_SMILE

Re: Idiotisk å kjøpe rammesett av influenser? [Re: sun flyer] #2604248 29/04/2020 20:29
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Er det noen jeg ikke ville kjøpt "kinakarbon" fra så er det tullinger som han, mye bedre å kjøpe fra steder som f.eks Planet-X, hvor du har et fungerende supportnettverk for deler, reklamasjon etc.

// Too many roads, too little time
Re: Idiotisk å kjøpe rammesett av influenser? [Re: sun flyer] #2604288 30/04/2020 07:29
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg ville i hvert fall styrt unna Durianrider av rent prinsipielle grunner. Fyren skryter av dopbruk for muskelbygging og sykkelfart, samt fremstår som en generell dust på mange områder.

En annen influenser, Phil Gaimon sa dette om Durianrider på Instagram i går:
Sitat: Phil Gaimon
literally the worst human I’ve ever encountered

Phil på den annen side fremstår som en ganske artig skrue med gode verdier. Samler inn penger til "Nochildhungry" selv om han selv skylder 250 000 dollar i sykehuskostnader etter en krasj på velodromen.

https://www.instagram.com/p/B_h6yA-FAb3/

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Idiotisk å kjøpe rammesett av influenser? [Re: sun flyer] #2604294 30/04/2020 07:45
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: sun flyer
Det er dette rammesettet jeg lurer på: https://durianrider.com/products/pragma-mawson

Det er Carbonda CFR696. Produsert i deres fabrikk i Huizhou, Guangdong.

Ser ikke helt poenget med å gå via eksentriske Durianrider ICON_SMILE

Re: Idiotisk å kjøpe rammesett av influenser? [Re: sykkeloyvind] #2604319 30/04/2020 09:40
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
Jeg ville i hvert fall styrt unna Durianrider av rent prinsipielle grunner. Fyren skryter av dopbruk for muskelbygging og sykkelfart, samt fremstår som en generell dust på mange områder.

Phil på den annen side fremstår som en ganske artig skrue med gode verdier. Samler inn penger til "Nochildhungry" selv om han selv skylder 250 000 dollar i sykehuskostnader etter en krasj på velodromen.

Anbefaler boka hans! Veldig fornøyelig lesning. "Draft Animals"

Stjålet i Oslo, feb. 2020: 2017 Canyon Ultimate CF SL Disc 9.0 Aero blå XS. Finnerlønn <3
Re: Idiotisk å kjøpe rammesett av influenser? [Re: sykkeloyvind] #2604332 30/04/2020 10:15
S
sun flyer Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Sitat: sykkeloyvind

Hvis man skal dømme folk etter hva influensere sier om hverandre blir det vanskelig å ha tro på menneskeheten.. Det er ekstreme muligheter for avsporinger om man skal følge opp denne. Det eneste jeg kan si er at man må klare å skille mellom sak og person, ellers får man gjort lite her i verden.

Re: Idiotisk å kjøpe rammesett av influenser? [Re: Sepeda] #2604333 30/04/2020 10:19
S
sun flyer Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Sitat: Sepeda

Det er Carbonda CFR696. Produsert i deres fabrikk i Huizhou, Guangdong.

Ser ikke helt poenget med å gå via eksentriske Durianrider ICON_SMILE

Ok, ser den. Men ved videresalg er det kanskje bedre at det er et "merke" enn at det bare går under uspesifisert kinaramme. Mener jo at hardrock og fara holder seg bedre i pris enn carbonada? Og dette er jo ikke dyrt uansett. Hva kan man lese av geometrien, Sepeda? Bruken blir allround; alt fra landeveisritt til bikepacking. Men sikkert mest helårspendling.

Re: Idiotisk å kjøpe rammesett av influenser? [Re: sun flyer] #2604517 01/05/2020 09:09
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Har vært i tvil om hva jeg skal svare her.

Hvorfor? Fordi du er blant dem som viser så tydelig at det ikke er sykkelen, men rytteren det kommer an på.

Når du krysser fjell og land på en foldesykkel, eller fullføre et ritt over flere dager med en avsluttende etappe på over 50 mil, blir jeg så imponert, at det er vanskelig å gi råd. Særlig når du gjør det på en rimelig sykkel, med egne oppgraderinger.

Hva kan man lese av geometrien, Sepeda? Bruken blir allround; alt fra landeveisritt til bikepacking. Men sikkert mest helårspendling.

Dette er en sykkel som det er naturlig å sammenligne med stamfaren til hele bølgen av blandeveis/grussykler med senket kjedestag og plass til både 700c og 650b, nemlig Open U.P.

Open U.P. er for denne kategorien det samme som Giant TCR for kompakte racere eller BMC Impec for racere med senkede setestag ICON_SMILE

Bike Insights kan du se de geometriske forskjellene og likhetene mellom Carbonda CFR696 og Open U.P. Har valgt referansestørrelse 56.

[Linket bilde]

Som du kan se av bildet, synes Carbonda (hvite linjer) å være inspirert av Open (sorte linjer), som forventet. Tydelige likheter. Og slep/trail, som er avgjørende for styrefølelsen, er nesten likt. For øvrig er Carbonda et lite hakk mer avslappet hva gjelder forholdet mellom rammehøyde og -lengde (stack-to-reach ratio), og målene som avgjør kjøreegenskaper.

Men det er interessant å se at Carbonda skiller seg fra Open særlig på et vesentlig punkt:

Hele poenget med senket kjedestag er å få plass til brede dekk og fungerende drivlinje samtidig som man beholder korte kjedestag for spenstighet. Nettopp det var epokegjørende med Opens design. Carbonda derimot har noe som minner om senket kjedestag, og ser dermed ut som Open, men kjedestagene er faktisk betydelig lengre enn på Open. Det medfører av akselavstanden også er lengre.

Da fremstår utformingen av kjedestaget mer som en visuell gimmick enn en reell funksjon.

Når det er sagt, er det ingenting geometrisk som tilsier noe annet enn at dette bør være en stabil, balansert ramme godt egnet for allsidig bruk. Har selv et anerkjent blandeveisrammesett med enda lengre kjedestag, lang akselavstand og langt slep, som fungerer utmerket for langtur. Går som på skinner. Men den har ikke senket kjedestag. For det trenger du ikke når kjedestagene er lange.

Det avgjørende spørsmålet er kvalitet og nøyaktighet i produksjon, og særlig hvilke egenskaper som ligger i rammen. Rimelige karbonrammer oppnår gjerne ikke den hellige treenighet av lav vekt, stivhet der det trengs, og vibrasjonsdemping der det trengs. På en blandeveissykkel er balansen mellom stivhet og vibrasjonsdemping særlig avgjørende, og den balansen bør være god for at det skal være noe poeng for deg å kjøpe den. Det er her noen av de mest anerkjente rammene skinner. Jeg har ingen kjennskap til hvordan rammen fra Carbonda er i så måte.

Men ved videresalg er det kanskje bedre at det er et "merke" enn at det bare går under uspesifisert kinaramme. Mener jo at hardrock og fara holder seg bedre i pris enn carbonada?

Nevnte Hard Rocx og Fara er etablerte merker, som har egeninteresse av kvalitetskontroll, tilbyr alle forbrukerrettigheter etter norsk lov og gjerne ytterligere garantier, og har et apparat som kan følge deg opp som kunde. De fleste vil derfor føle at kjøp fra disse er trygt.

Det samme vil ikke gjelde for Durianriders PRAGMA. Med mindre man synes det er en artig kuriositet, eller man er fan av Durianrider, vil merket neppe bidra til å opprettholde annenhåndsverdi. Jeg er ikke fan. Men hvem vet, mange liker de selvoppnevnte Youtube-ekspertene som forklarer hvor inkompetent sykkelindustrien er.

Jeg vet ikke hva som er tilfellet for Carbonda og hvilket omdømme de har. Kjenner ikke nok til de forskjellige produsentene. Men jeg ville selv hatt større tiltro til en ramme importert direkte fra en kinesisk produsent som faktisk har godt omdømme, og som kjøper kan redegjøre for, enn til et merke som nevnte PRAGMA.

Alle syklene jeg har hatt de siste årene er for øvrig laget i fastlands-Kina eller Taiwan. Og blant dem liker jeg særlig Giant og Kinesis, som produserer på egne, verdensledende fabrikker, med ingen som helst tvil om opphav ICON_SMILE

Håper du får innspill fra andre som kjenner Carbonda bedre. For øvrig er det verdt å lese Landeveis Hva er kinakarbon?

Lykke til!

Vedlegg
Carbonda CFR696 versus Open U.P..jpg (298.35 KB, 694 nedlastinger)
Re: Idiotisk å kjøpe rammesett av influenser? [Re: sun flyer] #2604632 01/05/2020 21:08
S
sun flyer Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Takk for seriøst svar. Jeg har altså veldig lite peiling på geometri ogdi, så det var derfor jeg lurte. For å sjekke om den har noen avvik som gjør den "merkelig" i forhold til andre rammesett i samme kategori. Er ikke uenig i det du sier om merkevare. Man skal kanskje ikke ta durianfyrens påstander for 100% god fisk, men utfra hvordan carbonada's nettside er utformet er det troverdig at de leverer oem til velrennomert vestlig merkevare. Ser av bildene hos durianfyren at mange ikke velger logo.

Jeg liker jo å ha sykler som man ikke ser så ofte, så dermed blir jeg lett interessert i sære ting som disse. Det er uansett et høstprosjekt og jeg kan jo forandre mening i løpet av sommeren. Men 699 usd for ramme og gaffel med de riktige standardene og alt av fester samt custom lakk ER jo interessant. Og om noen blir fryktelig provosert av Pragma-merket viser det jo kun at de har sett for mye på youtube ICON_SMILE

Re: Idiotisk å kjøpe rammesett av influenser? [Re: sun flyer] #2604634 01/05/2020 21:18
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Du har ikke vurdert å høre direkte med Carbonda selv? Jeg var kanskje ikke tydelig på det, men det var noe av poenget mitt ICON_SMILE

Se f.eks. Riding Gravel om flere som gjorde nettopp det.

Mistenker med andre ord at du ikke behøver å gå via Durianrider.

Google viser for øvrig at Carbonda-rammer brukes under flere merkenavn, som naturlig er med OEM.

Se f.eks. CyclingTips: Thesis OB1 long-term review: Good performance, lots of custom options.

Tviler ikke på at Carbonda også produserer for andre, kjente merker som ikke oppgir fabrikant. Det avgjørende er hvilke spesifikasjoner rammene er laget etter. Spesifikasjonene vil åpenbart variere hva gjelder både form, materiale og påkrevd arbeidsinnsats, og dermed påvirke pris.

Re: Idiotisk å kjøpe rammesett av influenser? [Re: sun flyer] #2604659 02/05/2020 08:03
S
sun flyer Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Jeg ser poenget. Og takk for linkene, mye fint der. Det ligger uansett 2-3 måneder fram i tid. Så vi får se om det blir noe av. Det er iallefall en veldig interessant mulighet.

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå