Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Første sykkel

Første sykkel #2603982 28/04/2020 22:14
S
Stinissen Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Hei, har blitt stisykkel frelst, og leter nå etter første sykkel. Har null peiling, og har ikke tenkt til å satse. Kun for morsomme ettermiddagsturer i skogen.

Ønsker en sykkel som takler litt røffe stier, men som ikke er altfor dyr. Er ikke typen til å skru masse, så gjerne noe som funker så lenge man vasker og smører litt.
Som sagt kun til leik, så er ikke så nøye med vekt osv. Budsjett 10 k eller under. Noen tips?

Re: Første sykkel [Re: Stinissen] #2603988 28/04/2020 23:20
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sjekk flytsti sine Whyte-modeller:

https://flytsti.no/produkt/whyte-529-large-178-188/
https://flytsti.no/produkt/whyte-801-str-l/

Om størrelsen er riktig, så er det vel ca ikke noe å lure på. Kjøp. For under 10k blir det vanskelig å finne noe som er stiorientert, som kan konkurrere med modellene fra Whyte. Nesten alt av utvalget i den klassen er grussykler som ikke blir i nærheten av de to modellene over.

Re: Første sykkel [Re: Stinissen] #2603989 28/04/2020 23:39
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg var på nippet til å skrive noe selv, men dette er jo i kjøp-forumet. Stinissen ønsker altså en bruktsykkel slik jeg tolker det.

Men likevel, Stinissen:
Du bør skrive noe om rammestørrelse/hvor høy du er om du ønsker en bruktsykkel. Og bare vit at "å vaske og smøre litt" ikke holder som vedlikehold på en stisykkel. Vedlikehold er en betydelig kostnad, spesielt om du ikke kan skru selv.

En godt vedlikeholdt, noenlunde moderne fulldemper koster fra ca. 15.000 kr brukt, og har større vedlikeholdskostnad enn en hardtail. Det finnes av og til noen gamle fulldempere på bruktmarkedet som er godt vedlikeholdt og innenfor budsjettet ditt, men de er det langt mellom, og du sier selv du ikke har kompetansen til å ta vurderingen bra/dårlig kjøp. Kjøper du en så gammel sykkel så kan du ikke regne med å få tilbake pengene dine om du skal selge den senere. Dvs. du får ikke solgt den.

Så jeg er veldig enig med Øystein S at du bør se etter en sti-hardtail med budsjettet ditt. Helst en ny, fra en forhandler som kan hjelpe deg når ting slutter å virke.

På den annen side så kan det jo hende noen av forum-nissene har noe gammelt gull innerst i boden ICON_WINK Men da må du altså si noe om høyden din...

Helge
Strava
Re: Første sykkel [Re: DesmoSkier] #2604051 29/04/2020 08:26
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: DesmoSkier

Så jeg er veldig enig med Øystein S at du bør se etter en sti-hardtail med budsjettet ditt. Helst en ny, fra en forhandler som kan hjelpe deg når ting slutter å virke.

Søvnløs som jeg var, så jeg ikke at dette var under kjøpstråden, men heldigvis kan jeg hente meg inn noe, siden linkene henviser til, er brukte demomodeller. Som personlig kresen, ville jeg helst sikret meg disse to, selv. Ungene trenger de vel, om ca ti år. Og flytsti-sjappa har vel særs godt omdømme, fornemmer jeg, så de kan sikkert følge opp.

Re: Første sykkel [Re: ØysteinS] #2604199 29/04/2020 16:35
S
Stinissen Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Tusen takk for svar

Re: Første sykkel [Re: DesmoSkier] #2604200 29/04/2020 16:36
S
Stinissen Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Vandrer på 179cm så tror jeg er i grenseland mellom m og L

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå