Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Masker og corona

Re: Masker og corona [Re: Havre] #2607453 14/05/2020 13:55
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Genom att se på tall på smittade, testade, inlagda, belastning på sjukvården och döda för eksempel.

Re: Masker og corona [Re: Havre] #2607463 14/05/2020 14:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Havre
Hvordan ser vi det?

Det ser vi på antall døde - med mindre mortaliteten av en eller annen grunn er åtte ganger høyere i Sverige enn i Norge

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Masker og corona [Re: fredriks] #2607556 15/05/2020 05:59
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: fredriks
Genom att se på tall på smittade, testade, inlagda, belastning på sjukvården och döda för eksempel.

Basert på at man tester og diagnostiserer på samme måte på tvers av land. Og at smitten er representativt spredd.

Jeg så en amerikansk TV-kanal diskuterte forskjellen på Sverige og Norge hvor en amerikansk lege påpekte at størrelsen på eldre/sykehjem i Sverige og Norge er vesentlig annerledes. Jeg vet ikke om det er sant, men ettersom de fleste dør der vil noe slikt potensielt stort påvirke dødstallet.

Re: Masker og corona [Re: Havre] #2607571 15/05/2020 07:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ok, tror ikke jag gidder fortsätta diskutera detta med dig hvis du faktiskt inte förstår att det är mycket mer smitte i Sverige än i Norge. Precise allt tyder på det och inte bara dödstallen eller döda på alderdomshjem.

Re: Masker og corona [Re: fredriks] #2607585 15/05/2020 07:41
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Ok, tror ikke jag gidder fortsätta diskutera detta med dig hvis du faktiskt inte förstår att det är mycket mer smitte i Sverige än i Norge. Precise allt tyder på det och inte bara dödstallen eller döda på alderdomshjem.

Du er så søt i din arroganse.

Synd jeg ikke har link til intervjuet med Rosling (din landsmann) som på TV uttaler at disse tallene er helt ubrukelig og at han ikke kan gjøre noen analyse med de. Så kan det godt være at sønnen ikke er like flink som sin far og at du "forstår" mer enn han.

Redigert av Havre; 15/05/2020 07:41.
Re: Masker og corona [Re: Gråstein] #2607599 15/05/2020 08:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Mener du at mortaliteten i Sverige er åtte ganger høyere enn i Norge eller gjør du ikke?

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Masker og corona [Re: Havre] #2607609 15/05/2020 08:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Du er så søt i din arroganse.

Synd jeg ikke har link til intervjuet med Rosling (din landsmann) som på TV uttaler at disse tallene er helt ubrukelig og at han ikke kan gjøre noen analyse med de. Så kan det godt være at sønnen ikke er like flink som sin far og at du "forstår" mer enn han.

Desverre, jag gidder ikke diskutera tal med dig en gång till. Som jag skrev i den andra tråden så verkar du tro att 1.0000001 er like fel som 48219483294 om talet är 1.

Så har tar du en tv uttalse om att talen är ubrukeliga och verkar ta det som fakta på att det är mycket möjligt att det egentligen är mer smitte i rörös än i new york. Talet på 0 smittade i rörås kan ju vara fel och talet på 1200 smittade per million inbyggare i New York kan ju vara fel. Vi vet alltså inget alls verkar vara din slutsats.

Re: Masker og corona [Re: Gråstein] #2607612 15/05/2020 08:45
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Helt akseptabelt å ikke ville diskutere med noen. Hvorfor du skal gjøre en stor sak ut av det vet jeg ikke?

https://www.berlingske.dk/samfund/d...rdt-ramt-af-coronavirus-coronakrisen-har

Og hvorfor du skal komme med tåpelige stråmenn vet jeg heller ikke. Et tegn på en dårlig sak muligens?

Bare det å diagnositere hva folk dør av er vanskelig. Men for all del hvis du ikke vil forholde deg til nyanser så la vær. Livet er enklere slik.

Re: Masker og corona [Re: Havre] #2607617 15/05/2020 08:52
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ja, jag har en väldigt dålig sak. I Sverige har de bara 10 gånger fler som har har haft intensiv vård pga av korona än i Norge. I Sverige har sjukvården en väldigt stor belastning. I Norge är det snarare att de inte har noe å göra.

Men det beror ju antagligen bara på att man räknar på olika sätt eller vad det nu är du påstår. Talen är ju värdelösa enligt Roslings son så vi kan ju inte veta något.

Re: Masker og corona [Re: Gråstein] #2607621 15/05/2020 08:58
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
"Bara"? Hvorfor skal alt være så svartt/hvitt for deg?

A) Har Sverige større syke/eldrehjem enn i Norge? I så fall hvis man får smitte på et slik sted vil man da få en større andel innlagte selv om den generelle smitten ikke dermed er større i samfunnet generelt?

B) Hvordan bestemmer man hvem som skal legges inn? Er kriteriene for intensiv behandling de samme i Norge og i Sverige?

C) Når mennesker dør hvordan kan man eksakt vite hva man dør av?

Snittalderen av døde i Norge i følge VG er 82 år (sist jeg sjekket - var lenge 83). Så antall døde påvirkes muligens i mye større grad av hvem som blir smittet enn den generelle smitten i samfunnet? Det er ikke en faktapåstand, men en hypotese. Sier tallene dine noe om det?

Re: Masker og corona [Re: Havre] #2607623 15/05/2020 09:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
De flesta som blir sjuke på eldrehjem tror jag inte ens får intensiv vård.

Min poäng är i kort att trots att man inte kan jämföra talen rakt av så är skillnaden på alla tal fra Norge och Sverige så pass forskjelliga att det skulle vara väldigt konstigt om skillnaderna bara beror på olika sätt att räkna eller bestämma vem som ska ha intensiv vård (tror snarare att fler får den vård de bör ha i Norge än i Sverige)

Det finns ju också tal och estimerat på hur många som har haft viruset i Sverige och Norge.

Re: Masker og corona [Re: Havre] #2607625 15/05/2020 09:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Tredje gang: Mener du at mortaliteten i Sverige er åtte ganger høyere enn i Norge?

- Daniel Boorstin
Re: Masker og corona [Re: Gråstein] #2607627 15/05/2020 09:27
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Det er jeg enig i - har aldri sagt at Sverige og Norge er like. Har heller aldri påstått at Norge og Sverige er likere enn det tallene sier (det motsatte kan like gjerne være sant), men jeg mener de tallene slik de i dag fremstår har begrenset nytte.

Og du som virker til å lese en del av det som kommer ut av medisinske råd - skal man tro FHI har mye av det som er blitt gjort i Norge i forhold til Sverige begrenset nytte. En av de to tingene er feil. Enten har de ikke begrenset nytte eller så er det noe veldig skeivt i tallene mellom Norge og Sverige.

Jeg tror (selvsagt bare en tro) at FHI har rett. At mye av det som ble gjort i Norge vil i ettertid vise seg å være bortkastet (så skjønner jeg hvorfor man gjorde det - i alle fall i en tidlig fase). Ergo tror jeg også at tallene mellom Norge og Sverige ikke stemmer. Så er mitt inntrykk at du har en annen oppfatning av risikoen ved Corona enn meg (uten at jeg mener du "ikke forstår" ting av den grunn). Det fører vel til at vi har to forskjellige innfallsvinkler til tallene (vi alle bekrefter vel våre syn i større eller mindre grad).

Re: Masker og corona [Re: Havre] #2607635 15/05/2020 09:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er jeg enig i - har aldri sagt at Sverige og Norge er like

Men du har spurt hvordan vi kan vite at de er ulike og ikke godtatt svarene du fikk.

Fjerde gang: Mener du at mortaliteten i Sverige for Covid-19 er åtte ganger høyere enn i Norge eller tyder åtte ganger høyere dødstall per innbygger på at Sverige har flere smittede?

- Daniel Boorstin
Re: Masker og corona [Re: Gråstein] #2607692 15/05/2020 12:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu har FHI kommit men en ny modelleringsrapport. Smittetallet har gått upp till rundt 0.72 vilket är en markant ökning fra 0.49 (men innanför de stora konfidens intervallen med 0.05 enheter). Eftersom detta egentligen är ett slags medelverdie och trenden på slutet inte följer kurven innen speciellt bra så får vi se hur det blir de närmaste dagarna /ukerna.

Nu tycker jag iallafall att man också ser på modelleringen att smittetallet har gått upp når man slept upp samfundet vilket ju är naturligt. Hur mye får vi se.

Side 3 av 3 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå