Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Zwift

Zwift #2603148 24/04/2020 17:25
Y
YesitsAlex Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Y
Hei,

Har lyst til å begynne med Zwift da jeg ser mange andre bruker dette også og ser veldig gøy ut å kombinere med trening. Har derimot ingen kunnskap om dette, og hva man trenger. Har sett ruller til flere tusen, men er dette noe man egentlig behøver? Noen som kunne gitt litt tips til rimelig utstyr for å sette opp Zwift? Og om man evt trenger noe for å koble opp mot Strava? Setter pris på alt av hjelp ICON_SMILE

Re: Zwift [Re: YesitsAlex] #2603156 24/04/2020 18:03
olechr Offline
More than words
More than words
Hva man behøver kommer hel an på hva man ønsker. For at det skal bli mest mulig gøy ville jeg gått for en direct drive rulle. (at kassetten sitter på rulla). Feks Kickr Core er en knall rulle. Da justerer rulla seg etter terrenget og du har en nøyaktig wattmåler.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Zwift [Re: YesitsAlex] #2603160 24/04/2020 18:16
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Definer rimelig. Kickr Core er glimrende, men vet ikke hva som er definert som rimelig.

Noen synes vel det er veldig gøy. I forhold til å sykle ute synes jeg det er #$T%$"%" kjedelig, men absolutt en grei måte å holde litt form gjennom vinteren.

Jeg har satt opp en TV, men det trenger du strengt talt ikke. Bruker mac´n. Kan fint se på den skjermen isteden. Vifte må til. Gjerne ei matte for å beskytte gulvet.

Re: Zwift [Re: YesitsAlex] #2603184 24/04/2020 21:00
olechr Offline
More than words
More than words
Skal man ha en kul opplevelse er det begrenset hvor mye rimeligere man kommer synes jeg. Rimeligste man kommer er vel en billig vanlig rulle og speedsensor, men da er det mye som ikke fungerer bra. Feks blir det å kjøre konkurranser bare tull. Så det kommer helt an på hva man ønsker å gjøre og hvor "seriøst" det skal være.

Re: Zwift [Re: YesitsAlex] #2603288 25/04/2020 19:15
B
Bjørn Møller Offline
Medlem
Medlem
B
Personlig bruker jeg en gammel mekanisk rulle og wattpedaler. Sannsynligvis måler wattpedalene mer nøyaktig enn Kickr-rullen. Får ikke motstand i rullen, men helt greit så lenge du bare skal bruke Swift til trening og tull og tøys.

Re: Zwift [Re: Bjørn Møller] #2603293 25/04/2020 19:38
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Bjørn Møller
Personlig bruker jeg en gammel mekanisk rulle og wattpedaler. Sannsynligvis måler wattpedalene mer nøyaktig enn Kickr-rullen. Får ikke motstand i rullen, men helt greit så lenge du bare skal bruke Swift til trening og tull og tøys.

Men har du ikke wattmåler fra før blir ikke det noe billigere enn en smart rulle. :-)

Re: Zwift [Re: olechr] #2603300 25/04/2020 20:01
B
Bjørn Møller Offline
Medlem
Medlem
B
Sitat: olechr
Sitat: Bjørn Møller

Men har du ikke wattmåler fra før blir ikke det noe billigere enn en smart rulle. :-)

Kanskje det, kommer vel an på hvilken wattmåler du kjøper. Jeg fikk tak på et par Favero Assioma uno wattpedaler til rundt 4000 kroner. Kickr Core koster vel omtrent det dobbelte av det. I tillegg kan du ikke ta med deg Kickr Core på tur utendørs, slik jeg kan med mine Favero.

Jeg vurderte også å kjøpe direct drive-rulle, men endte opp med at til mitt formål så ville det lønne seg å investere i watt-pedaler, og å fortsette å bruke den gamle rullen jeg hadde stående (som ble kjøpt brukt for 500 kroner for åtte år siden).

Redigert av Bjørn Møller; 25/04/2020 20:03.
Re: Zwift [Re: YesitsAlex] #2603304 25/04/2020 20:56
C
csc Offline
Medlem
Medlem
C
En rimelig utgangspunkt kan være Tacx Flow Smart med en Ant+ dongle. Det får du for ca 2500,-. Det er ikke direct drive då du må ha rulledekk og har visse begrensninger på watt (max 800w tror jeg som kan begrense spillerommet ditt i et ritt litt i spurten som det er mye av i Zwift).

Kobling til Strava er helt frivillig, du trenger ingenting for å gjøre det og det koster ingenting og ting ekstra.

Lykke til!

Re: Zwift [Re: csc] #2603312 25/04/2020 21:45
Kjeserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: csc
En rimelig utgangspunkt kan være Tacx Flow Smart med en Ant+ dongle. Det får du for ca 2500,-. Det er ikke direct drive då du må ha rulledekk og har visse begrensninger på watt (max 800w tror jeg som kan begrense spillerommet ditt i et ritt litt i spurten som det er mye av i Zwift).

Det er oppsettet jeg har. Kjøpte på XXL for ca den prisen i starten av februar, passerer straks 2000km på det. Kjører Zwift på en iPad plasert i en greie fra Tacx foran styret.

Erfaringer hittil er at 800w er mer enn nok for å simulere stigninger, men det begrenser spurten. Det er en del fikling med å passe på at den alltid er kalibrert. (Korrekt trykk i dekket, korrekt trykk mellom rulle og dekk). Vil man ta sykkelen ut på veien så er det en jobb med å bytte dekk (og slange for min del), også bytte tilbake når man kommer hjem.

Med det sagt, så kan jeg absolutt anbefale dette oppsettet hvis man er usikker på om Zwift og rulle er noe for deg, men personlig vil en oppgradering til direkte montert rulle skje så fort 2020 bikker mot høst, både for mer watt, mindre fikling og for å gjøre vårsesongen 2021 lettere.

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: Zwift [Re: YesitsAlex] #2603314 25/04/2020 22:04
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Zwift er kjedelig nok med smartrulle for meg. Uten hadde det blitt uutholdelig. Det er bare en personlig observasjon selvsagt. Ikke nødvendigvis overførbart til andre.

Hva gjelder nøyaktigheten av watt har jeg sammenlignet min Stages og Core'n et par ganger. Ikke mye som skilder så det er ikke et argument for meg.

Å finne en Kickr Core (eller tilsvarende) på finn burde vel være mulig i disse dager?

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå