Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sur i beina, laber kondis - hva er mest effektivt?

Sur i beina, laber kondis - hva er mest effektivt? #2602728 23/04/2020 07:36
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei!

Jeg har begynt å sykle!

Jeg var en gang i god form - nå er den på bånn. Har syklet 3-4 ganger i uka i de siste tre ukene, og syns bare beina blir seigere og seigere og formen uteblir. Jeg er over snittet utålmodig, men lurer også på om turene blir "for harde" ift hva formen egentlig tillater - kanskje det er derfor jeg føler beina stivner mer og mer?

Ritt og konkurranser er ikke målet - jeg ønsker å komme meg på et formnivå som gjør at jeg har kraft i beina og kondis nok til å ha det gøy på stiene! Nå gruer jeg meg til turen opp Steinshøgda fra Bekkestua, for jeg vet at allerede på dette tidspunktet har jeg begynt å surna ICON_WINK

Har lest en del inne på TS om intervalløkter, terskeløkter, sweet spot og what not, men som en nyevangelisert syklist uten wattmåler eller ambisjoner om å investere i en, så blir jeg lettere forvirret. (Har en garmin som gir noe info).

En ting som virket fornuftig, var dog tipset om å kjøre intervalløkter hvor man finner en runde med grusvei med lett stigning som man sykler opp, for deretter å sykle sti ned? Om dette er lurt - kjenner noen til egnede plasser for å kjøre en slik runde i Bærum?

Hva er raskeste målet til å bli sterkere i beina og bedre kondisen? Eller skal jeg bare droppe å overkomplisere det og bare sykle sti og akseptere at formen er dritt en god stund til?

Setter stor pris på tips til en som ikke er videre innført i avansert treningslære.

Re: Sur i beina, laber kondis - hva er mest effektivt? [Re: NoobL] #2602736 23/04/2020 07:49
B
Brabus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
ta ett par hviledager ekstra og ikke start turen med en lang/grisebratt bakke.
kjør på med en kort økt med utelukkende morsomme kose partier

det gjør susen

Re: Sur i beina, laber kondis - hva er mest effektivt? [Re: NoobL] #2602747 23/04/2020 08:11
S
simson Online
Ivrig
Ivrig
S
Sikreste måten å unngå formstigning på, er å tvinge deg selv til å trene - deretter gå på en motivasjonssmell som resultat, som gjør at du dropper turene framover. Jeg ville absolutt prioritert treningsglede, og å få tilbake igjen litt energi i beina før du begynner å pushe intervaller mange ganger i uka.

Hvis du er tung i beina - ikke begynn med intervaller. Og ikke ta Steinshøgda med mindre du føler for å pushe deg.
Ta heller litt flere hviledager mellom øktene i en periode, og kjør din egen variant av fartslek - sykle stier og grusveier og push deg der det føles gøy og naturlig.

Mulig grus -> stikombinasjon: Opp til Østernvann, deretter teste ut stiene på vestsiden av veien på vei ned igjen.

Re: Sur i beina, laber kondis - hva er mest effektivt? [Re: simson] #2602870 23/04/2020 13:18
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: simson
Sikreste måten å unngå formstigning på, er å tvinge deg selv til å trene - deretter gå på en motivasjonssmell som resultat, som gjør at du dropper turene framover. Jeg ville absolutt prioritert treningsglede, og å få tilbake igjen litt energi i beina før du begynner å pushe intervaller mange ganger i uka.

Hvis du er tung i beina - ikke begynn med intervaller. Og ikke ta Steinshøgda med mindre du føler for å pushe deg.
Ta heller litt flere hviledager mellom øktene i en periode, og kjør din egen variant av fartslek - sykle stier og grusveier og push deg der det føles gøy og naturlig.

Mulig grus -> stikombinasjon: Opp til Østernvann, deretter teste ut stiene på vestsiden av veien på vei ned igjen.

Takk for gode og kloke råd! Steinshøgda er av og til litt vanskelig å unngå ift. å komme seg til stiene (jeg vet om). Men, det er jo mulig å ta feigevarianten å kjøre bil til p-plassen ved kirka i stedet som er ca. midt på eller ta turen inn i lommedalen med bil også ICON_SMILE

(Andre gøye ruter tas imot med takk. Østernvann skal sjekkes ut!)

Re: Sur i beina, laber kondis - hva er mest effektivt? [Re: Brabus] #2602872 23/04/2020 13:21
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Brabus
ta ett par hviledager ekstra og ikke start turen med en lang/grisebratt bakke.
kjør på med en kort økt med utelukkende morsomme kose partier

det gjør susen

Utfordringen er jo ikke at jeg på død og liv har så veldig lyst å trene beinhardt og kjøre helt ville økter - jeg bare er i såpass dårlig form etter en lang vinter som i prakis har vart i to-tre år, at selv "snille" turer er tunge ICON_WINK

Men - ser poenget! Skal senke forventninger og godta tingenes tilstand i noe større grad ICON_WINK

Takk for rådet!

Re: Sur i beina, laber kondis - hva er mest effektivt? [Re: NoobL] #2602883 23/04/2020 14:56
B
Bamsemums Offline
Medlem
Medlem
B
Bruk pulsbelte og logg pulsen for å se hvor hardt du sykler, det koster ikke så mye. Det kan være du kjører for hardt. Du må da finne ut makspulsen din og se hvor du ligger i forhold til denne i %. Lange turer bør ligge på 65-75%. Intervalldrag gjerne 85-95%

Re: Sur i beina, laber kondis - hva er mest effektivt? [Re: NoobL] #2602899 23/04/2020 16:05
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Når har du jo bare syklet i tre uker om jeg forstår rett. Da må du kanskje også forvente at formen ikke har blitt særlig mye bedre.
Tror også at dine turer er litt av alt, som er beste oppskrift på slitne og sure bein. Prøv og legge inn en svært rolig tur i blant når du er ekstra sliten. Selv om du blir forbisyklet av det meste blir du en bedre syklist av slike turer også.
Som jeg alltid anbefaler. Nesten all trening skal enten være rolig eller hardt, ikke det i mellom.
Men som andre også skriver, det viktigste er å få interessen tilbake igjen. Da er det veldig kjekt og motiverende og sykle disse berømte lapskausturene.
Du vil bli i mye bedre form av dette også, så kan du heller på sikt begynne med litt bedre kvalitet på treninga.

Re: Sur i beina, laber kondis - hva er mest effektivt? [Re: NoobL] #2602916 23/04/2020 17:18
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
hvis du var sprek nå du var tjue år og du nå har passert femti og fått alle mulige vekttillegg er det bare å få grunnformen på plass og ta tiden til hjelp.

det med å kjøre frem til skogkanten er helt OK når formen suger hardt og da får du plutselig plenti med valgmuligheter. heng sykkelen bakpå børstraktoren din (du bor i Bærum, ikke sant ?) og kjør til Sollihøgda, Solli, Vestmarksetra og start derfra

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Sur i beina, laber kondis - hva er mest effektivt? [Re: Flamini] #2602927 23/04/2020 18:06
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Flamini
hvis du var sprek nå du var tjue år og du nå har passert femti og fått alle mulige vekttillegg er det bare å få grunnformen på plass og ta tiden til hjelp.

det med å kjøre frem til skogkanten er helt OK når formen suger hardt og da får du plutselig plenti med valgmuligheter. heng sykkelen bakpå børstraktoren din (du bor i Bærum, ikke sant ?) og kjør til Sollihøgda, Solli, Vestmarksetra og start derfra

Her var det mange antakelser på en gang! *flire* ICON_LAUGH

Heldigvis ingen børstraktor, passering av 50 (eller 35 for den saks skyld) eller vekttillegg (ish), men skjønner hva du mener ICON_WINK

Takk for tips til områdene - skal sjekke de ut!

Re: Sur i beina, laber kondis - hva er mest effektivt? [Re: Shellpropell] #2602930 23/04/2020 18:09
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Sitat: Shellpropell
Når har du jo bare syklet i tre uker om jeg forstår rett. Da må du kanskje også forvente at formen ikke har blitt særlig mye bedre.
Tror også at dine turer er litt av alt, som er beste oppskrift på slitne og sure bein. Prøv og legge inn en svært rolig tur i blant når du er ekstra sliten. Selv om du blir forbisyklet av det meste blir du en bedre syklist av slike turer også.
Som jeg alltid anbefaler. Nesten all trening skal enten være rolig eller hardt, ikke det i mellom.
Men som andre også skriver, det viktigste er å få interessen tilbake igjen. Da er det veldig kjekt og motiverende og sykle disse berømte lapskausturene.
Du vil bli i mye bedre form av dette også, så kan du heller på sikt begynne med litt bedre kvalitet på treninga.

Gode råd, sikkert ikke dumt å både ta tida til hjelp og legge inn noen litt rolige turer istedet for full pupp hele tiden!

Interessen er der! Syns stisykling er så gøy at jeg ikke fatter at jeg ikke har begynt før ICON_LAUGH

Re: Sur i beina, laber kondis - hva er mest effektivt? [Re: Bamsemums] #2602931 23/04/2020 18:12
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Bamsemums
Bruk pulsbelte og logg pulsen for å se hvor hardt du sykler, det koster ikke så mye. Det kan være du kjører for hardt. Du må da finne ut makspulsen din og se hvor du ligger i forhold til denne i %. Lange turer bør ligge på 65-75%. Intervalldrag gjerne 85-95%

Takk! Pulsbelte og computer har jeg - den forteller meg at jeg går alt for hardt ut hver tur ICON_CRAZY

Skal prøve å begrense meg litt ICON_GRIN

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå