Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel

I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel #2600969 15/04/2020 06:46
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei, blir sikkert ett rotete innlegg da det er en stund siden jeg har postet om trening her inne.
Har nå trent kontinuerlig på sykkel siden juni 2016 med økende volum og progresjon og nærmer meg nå 2500 sykkeltimer totalt og da over 750t/år.
Bruker Trainerroad og deres oppbyggning/fordeling av base/bygge/spesialitet med 5 uker på 1 uke av i base og 3 uker på og 1 uke av på resterende. 3-5 intervall i uka osv.

Har nå hørt på i det lange løp og synes det er interessant og man får høre hvordan mange veldig gode løpere bygger opp treningen.
De fleste har en eller annen form for rolig uke etter 2-4 uker med hard/mengde trening.

Men så kommer vi til ingebritsen family sitt opplegg som vi har fått høre mye av i de siste podkastene som jeg syntes virket veldig interessant og lurer på om dette kan overføres til syklinga, evt hvorfor ikke?.

1 Uke som er så tung som mulig men at man orker å gjenta i det "uendelige"
Dag 1: Økt 1 Rolig Økt 2 Rolig
Dag 2: Økt 1 Terskel Økt 2 Terskel
Dag 3: Økt 1 Rolig Økt 2 Rolig
Dag 4: Økt 1 Terskel Økt 2 Terskel
Dag 5: Økt 1 Rolig Økt 2 Rolig
Dag 6: Økt 1 2x10x(45/75) Økt 2 Terskel
Dag 7: "langtur" med litt tempo

Mine tanker som eg faktisk hadde planer om å delvis innføre uavhengig av denne podkasten, for å utnytte tiden bedre så blir det å innføre før og etter jobb økter slik som pendlere faktisk gjør i dag. Lettere å få timer/volum

Kan det å kjøre kontinuerlig jevn trening uten behov for restitusjonsuker være en god ide?.
Personlig kan eg ikke fordra de rolige ukene. Det at eg vet at rolig uke kommer gjør også at eg kjører ekstra hardt som kan øke faren for skade/sykdom?.

Doble hardøkter, pro/kons i sykkel?.

Har sikkert 1000 tanker ennå, men håper noen har lyst å dele litt tanker om de har noen.

PS: Tid på økter og intervaller ser eg ikke på mtp løp vs sykkel da eg e godt inneforstått med at det er stor muskulær belastning på løp kontra sykkel, det er mer oppbygginga eg syntes er interessant.

Redigert av Mortens; 15/04/2020 07:04.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2601367 16/04/2020 13:09
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Mulig du har gjort det, men i episoden av "Det lange løp" etter HI er gjest, er det en supermosjonist som deltar. Han kjører samme opplegg som Ingebrigtsen-gutta, men da med ordinær jobb ved siden av. Da kan potensielt regnestykket bli noe annerledes når det gjelder antall økter og intensitet, men har greid å kjøre omtrent samme opplegg som dem på løping. Det han påpekte var at en må sørge for ro og hvile mellom treningene, og spesielt de dagene hvor man kjører terskeløkter x 2. Han kjørte ofte dobbel terskel økt på lørdager, da han kunne hvile tilstrekkelig mellom øktene da.

Har man en relativt stillesittende arbeid, og får restituert selv om man er på jobb, kan en selvsagt ta det med i beregningen.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2601481 17/04/2020 02:52
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei takk for svar,
Har hørt alle podkastene ja.

Som forventet så spør eg litt krøkkete.
Hovedformålet med tråden er at jeg lurer på om det er mulig å konvertere Team Ingebritsen sin basis trening fra løping til sykling (tenk at en annen sykkelproff skal gjøre i en lang periode uten løp.

Syklister trener på en annen måte og konkurrerer mye hyppigere og trenger andre arbeidskrav. Men Alsgaard leker jo med å prøve mer sin/langrenns metoder når han skal kjøre seg opp mot maraton og sier at forskjellige idretter har låst seg på den treningsformen som har blitt kjørt og virket uten at det nødvendigvis må være den beste.

Litt tilbake til meg, jeg trener ekstremt mye på rulla og hele vinteren blir all trening unnagjort før jobb. Ønsker å fortsette med progresjon og økende belastning så lenge det lar seg gjøre (har passert 30 og er på mitt 4 treningsår).

Ser muligheter med å øke belastning lettere både mentalt og fysisk med å omlegge til mer jevn treningbelastning,hyppigere økter og ikke behov for restitusjonsuker.

Redigert av Mortens; 17/04/2020 02:59.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2601490 17/04/2020 06:05
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Enkelt å se poenget ditt, jeg føler litt på det samme - lengter egentlig etter restitusjonsuka når det står på som verst, men to dager inn i den håper jeg den snart er forbi... Det sagt, så tror jeg det essensielle her er som du er inne på, at arbeidskravende - og særlig treningsmengdene - mellom løping og sykling er en vesentlig faktor som må hensyntas også, og det er kanskje lettere som Alsgaard er inne på at og kovertere et opplegg fra ski/sykkel til løping er lettere enn andre veien?

Høyst personlig så har jeg trent meg "i senk" mang en sommerferie med sykkel, og høstsessongen har gått i dass. Det å få inn hvileuker på en god måte har - i hvert fall for min del - bidratt til en ny fremgang.

Det sagt - følger innlegget ditt med stor interesse. Liker temaet.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2601492 17/04/2020 06:10
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Slik jeg har forstått det er en av grunnene til at de kjører dobbel terskel er at det gir relativ høy treningseffekt i forhold til fart, noe som reduserer belastning og risiko for skader. Løping i høy fart(konkurransefart eller overfart) kan øke risikoen for skader, mens på terskel vil treningseffekten være nesten den samme, man kan da kjøre flere slike økter.
I sykkelverden er vi jo ikke nødvendigvis belastet med økt skaderisiko ved å kjøre HIT og for mosjonister med lavt antall timer i uken tilgjengelig for trening kan man nok relativt sett kjøre mer hardt for å oppnå mer bang for the buck.

Jeg tror nok TI periodiserer og kjører uker med lavere belastning også.

facebook.com/secondhandsessions

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: eOpseth] #2601501 17/04/2020 06:32
knuthaug Offline
Veteran
Veteran
Sitat: eOpseth
Enkelt å se poenget ditt, jeg føler litt på det samme - lengter egentlig etter restitusjonsuka når det står på som verst, men to dager inn i den håper jeg den snart er forbi...

Jeg har det akkurat likt egentlig, og jeg er inne i rolig-uka nå hvor stiene er tørre og været er fint og planen sier rolig og lite mengde :-( (jeg er også på trainerrroad-planer, forøvrig med tre uker på, og en uka av i short power build nå). Og det kan være vanskelig å komme igang igjen etter uka, hvor de første hardøktene føles litt pyton.

Men, grunnen til at jeg fortsetter å holde på hvilkeukene er i all hovedsak det Chad Timmerman på trainerroad-podcasten begrunner dem med (en mann jeg har veldig stor tiltro til når det gjelder vitenskapen bak trening) at det stresset man påfører kroppen når man trener, som kommer i tillegg til hverdagsstress, må få tid til å senkes igjen, i de forskjellige systemene i kroppen som påvirkes av det. Hvile mellom øktene senker det på mikronivå, men det bygger seg opp over tid når man har intense uker, og hvileuka lar det synke skikkelig ned før kroppen igjen skal under stress. Og jeg tror at man kanskje ikke kjenner det like godt som man kjenner om beina er tomme for futt på en økt eller to.

Det sagt, så vil jo normale familiemennesker som regel få ufrivillige hvileuker innimellom uansett (jeg gjør i hvert fall det) når jobb/familie/annet bare gjør at man ikke får trent like mye noe dager. Nå er jeg snart 44 (shit!) også, og har nok en god del lenger restitusjonstid enn en på 30

Redigert av knuthaug; 17/04/2020 06:33.

Lørenskog CK | krankbolt
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2601512 17/04/2020 07:23
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har også stor tro på trainerroad oppbygging og filosofi med chad i spissen. Men det sier seg selv at trainerroad er bygget opp for litt mer gjennomsnittet. Jeg er nok i den yyyytre enden av amatører mtp mengde og liker å prøve nye ting.

Kjekt å høre hva andre tenker rundt dette.

Foreløpig plan nå som jeg ikke må bygge opp treninga rundt ritt og reising.

3 uker på 1 av som vanlig, med mindre rittstoppen blir utsatt lengre (vurderer da mer base og kanskje 5 på 1 av)
Langtur 1 gang i uken der annen hver blir ekstra lang og eller hard.
Mye doble økter før/etter jobb også mulig i helgen for å utnytte tiden/været best mulig uten å sitte å vente på at eg ska sykle om eg føler for å trene litt.
Hard Intervall tir,tor,lør.

Mål er å opprettholde fitnessen mer enn å peake form med vo2max og spesialitetsøkter, uten at eg ønsker å gå helt inn i en ny base runde med bare mellomhardt. Kan nevnes at eg fikk ny fitness peak på 136 på søndag (bruker da 350 som FTP og Neo rulle 100% siste 7mnd).

Redigert av Mortens; 17/04/2020 07:27.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2601523 17/04/2020 08:00
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Tanker rundt doble økter på dager etterhverandre i stedet for to harde økter på en dag?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2601548 17/04/2020 09:40
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ingen doble hardøkter og slikt.
Det blir 75-90mins morgen økter med intervall eller Z2 watt. Økt 2 blir nok utelukkende rolig som påfyll etter jobb, evt utendørs i helg når eg ikke orker en lang tur ute i helgene pga vær form eller annet og tar da første del inne på rulla.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2601577 17/04/2020 11:35
T
Tarmac Offline
Fersking
Fersking
T
Jeg har i praksis kjørt en versjon av opplegget du skisserer de siste par årene, mye pga pendling til jobb. Har som regel alltid kjørt (30min) rolig til jobb og så alternert mellom rolig hjemover eller en økt på 1-2t alt etter som hva som står på programmet fra Trainerroad. Typisk så har jeg kjørt VO2 Max på rulla (tirsdag / onsdag) med alt av terskel og langturer utendørs.

For egen del har dette opplegget ført til god framgang de siste par årene. Mest fordi jeg har lært meg å kjøre rolig når jeg skal, men og pga kontinuitetpå treningen gjennom året. Som en følge av en god vinter hadde jeg i mars wattnivåer på høyde med sommersesongen 2019, dermed synd det er lite av ritt på denne siden av sommeren.

Det vil nok være mange veier til rom men kortere doble økter, gitt fornuftig hvile, i kombinasjon med lengre økter i helgene er en vinner.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2601706 18/04/2020 04:23
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Blir spennende å se. Har mye watt data å sammenligne med. Veldig stabil vinter med ekstreme mengder, mange lange og harde økter og tester på rulla.

Eneste forskjellen jeg gjør er som sagt å dele opp mange økter.

Positivt:
*Lettere å opprettholde høy ukesbelastning når jeg endelig starter å sykle ute (Er ikke glad i høstvær xD som det er 98% her).
*Lettere å hoppe på TT for ein kort teknikk økt og teste annet utstyr.
*Færre dager der du tvinger deg til å kjøre masse Z2 direkte etter hardøkt der du kanskje ikke burde, men det ligger i plan
*Bedre totalrestitusjon?
*Mer fleksibel til å skippe ei økt da neste er rett rundt hjørnet.
*Kan droppe sportsdrikk på mange økter
*Lettere å kjøre de roligere øktene mer etter følelse da en har mer timer å spille på uten at det føles som en trener mer.
*Mindre sulthetsfølelse i løpet av dagen

Negativt:
*Totalsett bruker eg mye mer tid før/etter trening
*Gjennomsnittstid på økter faller dramatisk og får få økter i 2,5-3,5 timers land (planlegger å få like mange eller flere + 4timers økter enn før)
*Mindre tid mellom frokost og hardøkt før jobb tirsdag og torsdag.
*
*

To be continued.

Ønsker ikke å gjøre denne tråden til min trening, så gjerne diskuter hovedtema videre og eller innspill på min plan.

Første effekt av endret treningsmønster er at jeg veger 2,2kg mindre på morgenen enn eg gjor for bare 3 dager siden, startet doble økter på tirsdag. Usikker på om eg spiser mindre iløpet av dagen eller at kroppen ikke binder like mye vann mellom øktene.

Redigert av Mortens; 18/04/2020 04:40.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2601721 18/04/2020 07:09
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Lavere glykogenlagre, alternativt drukket for lite vann etter trening.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: hJürg1] #2601845 19/04/2020 03:59
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: hJürg1
Lavere glykogenlagre, alternativt drukket for lite vann etter trening.

Trenger nok ett par uker før jeg kommer inn i rytmen og finner årsak til vektnedgang.
Er i restitusjonsuke også så da er det ofte litt jojo vekt.

Veier meg på samme tidspunkt hver dag og prøver å justere mengde mat etter det.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2601995 20/04/2020 07:14
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Satt tilfeldigvis på siste podkast hos trainerroad i dag (ikke hørt på 1 år). Og der poppet det jammen meg opp litt av spørsmålene her.

Det å dele opp 1 stk terskeløkt til 2stk på en dag var ikke noe de anbefalte pga økte hormon nivåer som krevde mye for å klare å få til normale nivåer igjen før økt nr 2 (og sikkert nær umulig for de som ikke er proff). Det de derimot ikke hadde problem med å anbefale var å legge på Z2 som ei økt nr 2 (som er det jeg gjør nå).

De kom også innom at økt volum over tid er alfa omega og det aller viktigste, dette blir jo gjentatt i det uendelige på I det lange løp også, der økt ukes km over tid er det som må til for å bli bedre år for år.

har tro på at en del doble dager er det enkleste for meg for å få maks ukesbelastning, men ser eg må jobbe med å få inn langøkter også, allerede etter bare 1 uke med lengste økt under 2,5 time så blir lengden på økta mentalt tyngre.

Redigert av Mortens; 20/04/2020 07:16.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2602005 20/04/2020 07:59
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hvilken soneinndeling bruker du? Olympiatoppen eller Coggans wattsoner?
Trainerroad tror jeg referer til Coggans og det er 56-75% av ftp. Norsk olympiatoppsoner har sone 1 opp til 76%. OLT sone 2 er nok sonen man bør holde seg mest unna.
Denne forskjellen i sober er viktig, spesielt når man hører eller lese amerikansk treningslære.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: hJürg1] #2602011 20/04/2020 08:29
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: hJürg1
Hvilken soneinndeling bruker du? Olympiatoppen eller Coggans wattsoner?
Trainerroad tror jeg referer til Coggans og det er 56-75% av ftp. Norsk olympiatoppsoner har sone 1 opp til 76%. OLT sone 2 er nok sonen man bør holde seg mest unna.
Denne forskjellen i sober er viktig, spesielt når man hører eller lese amerikansk treningslære.

Hei, alt jeg bruker og referer til er det samme som trainerroad og er coggan sine watt soner. Så Z2 er 56-75%. Jeg ligger veldig mye av tiden i øvre del, men bruker beina og følt intensitet mer enn en prosent på Z2 økter.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2602033 20/04/2020 09:54
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har hørt mye på I Det Lange Løp og Breaking Marathon Limits, selv om jeg ikke har noen ambisjoner om å løpe maraton. Mange av treningsprinsippene som diskuteres virker å ha sitt opphav hos Frank Evertsen og Marius Bakken. Frank er jo en persona non grata i idrettsmiljøet, selv om han var trener for både Sondre Norstad Moen, Caroline Grøvdal og Sindre Buraas i flere år. Han har blitt dømt for å praktisere som lege uten legelisens, og er også dømt til å ikke kunne jobbe som trenger igjen. Uansett.

Prinisppene hans var i stor grad basert rundt det å maksimere tid oppunder terskel ved å unngå all aktivitet over terskel. Vi brukte han som trener i Terrengsykkel et år og en av de tingene jeg husker best fra samtaler med Frank er det at man aldri trenger å kjenne på melkesyre på trening.
Når det kommer til det å vinne løp så var hans tanke at den som vinner løp er den som løper minst over terskel til spurten går. Altså er høy terskel det eneste som betyr noe, omtrent. De som ikke har bikket terskel på veien vil også spurte bedre enn dem som har vært over terskel tidligere.

Det er i dette bildet at dobbel terskel-øktene passer inn. Ved å sørge for at terskeløktene alltid foregår under terskel og ikke rett over kan man få mye mer tid i intensitet rett rundt terskel. Frank fnøs også av det at melkesyre var formbyggende.

30/15-økter passer inn i dette også, da disse øktene gir høy belastning uten melkesyre, gitt at de ikke kjøres for hardt. På 30/15-økter kan du selvfølgelig ha høyere watt/fart enn på 4-8 minutters drag, men de bør uansett ikke være så harde at det hoper seg opp syre i systemet.

Evertsens oppskrift på terskel-økter var å passe på at pausene ble korte nok til at man holdt farten nede på dragene. For lange pauser gjør at man tror man kan ta i mer på dragene. Disse prinsippene er kanskje enda viktigere på løping enn sykling, da det å løpe fort er såpass belastende på sener og muskler, i tillegg til belastende på kretsløpet.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: sykkeloyvind] #2602055 20/04/2020 10:46
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Super tileggsinfo sykkeløyvind.

Har du noen formening om pause % mellom dragene og mellom intervallene i 30/15 økta for sykkel?. Har kjørt 30/15 som 100/50% der 100 er opp mot 130% av FTP for min del.

Redigert av Mortens; 20/04/2020 11:20.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2602169 20/04/2020 17:41
John_Harald Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Mortens

Har du noen formening om pause % mellom dragene og mellom intervallene i 30/15 økta for sykkel?. Har kjørt 30/15 som 100/50% der 100 er opp mot 130% av FTP for min del.

Syns det fungerer bra med følgende:
30 sek 120-135% av FTP
15 sek 40-50% av FTP (Syns det ikke gjør noe at motstanden er lav)
Pauser mellom intervallene 2 min på 50% av FTP

Dette er jo drag som genererer melkesyre, men har gått overaskende lett i år sammenlignet med i fjor.

Redigert av John_Harald; 20/04/2020 17:43.

Tacx Neo 2 - Wahoo Kickr - Quarq - Hed Jet 9+ - Zipp Super 9 - Argon 18 E116
https://www.zwiftpower.com/profile.php?z=463598
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2602216 20/04/2020 22:01
runermm Offline
Besatt
Besatt

Wisløff på NTNU mener at forskningen viser at lengde/intensitet på pausene ikke har noe å si.
Det er antall minutter opp mot terskel som er avgjørende for å utvikle kapasiteten.
Hvert drag/sekvens bør være minst fire minutter, ettersom det tar tid å få pumpa ordentlig i gang.

Tar du i for mye får du melkesyre og intensiteten går ned på det aktuelle draget (eller det neste).
Som nevnt i tråden, kan derfor kortere pauser hjelpe deg med å holde intensiteten på riktig nivå.

Wisløff anbefaler en motbakke på 4 - 5 min for en slik økt.
Med dagens moderne smartruller så kan 30/15*8-intervaller være minst like effektivt antagelig og i hvert fall noe enklere å gjennomføre vil jeg tippe.

https://www.vg.no/forbruker/i/e1glV9/ntnu-professor-denne-treningen-er-mest-effektiv

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2602224 21/04/2020 02:54
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
@John Harald.
Har kjørt begge deler, slik som du beskriver, men også i det siste som jeg skriver, den siste er kommet fra rønnestad sin oppbygging av økt.

@runermm du tenker kanskje 30/15 for løping her?. På sykkel ligger watten for de fleste godt inn i Z6 og kan vel ikke defineres som noe annet enn en VO2 økt.
Ellers godt innspill mtp terskeløktene

Chad hos Trainerroad snakket om denne økten nylig og ligger inne som Brasted, denne har 3 x 30/15*13 med lavere belastning i pausene enn rønnestad.

Så er spørsmålet om det er best å få mest mulig tid i høyest watt, eller å opprettholde mest mulig puls (om den i det hele tatt endres på de korte pausene ( om watten så er 40 eller 65% av FTP).

Er egentlig klar som ett egg for å gå inn i spesialitet og slippe opp. Har utfordret alle grenser mtp uker, volum(belastning) og intensitet så greit å få "lov" til å senke IF litt på enkelte intervall økter, men dette er ikke lett når du har jobbet deg opp mot hardere og hardere varianter. Men er nok viktig nå for videre bygging.

Redigert av Mortens; 21/04/2020 03:03.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2602271 21/04/2020 08:43
runermm Offline
Besatt
Besatt
Gitt de mengdene og intensiteten du opererer med så ville jeg søkt mer profesjonell bistand enn noen tilfeldige treningstips på TS ICON_SMILE
Noen av innspillene er høyst kvalifiserte (som John Harald), men på dette nivået ville jeg investert i konsultasjoner med forskere eller erfarne trenere. Ser for øvrig ut som om du fremdeles har bra progresjon og. Imponerende!

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: runermm] #2602304 21/04/2020 10:31
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: runermm
Gitt de mengdene og intensiteten du opererer med så ville jeg søkt mer profesjonell bistand enn noen tilfeldige treningstips på TS ICON_SMILE
Noen av innspillene er høyst kvalifiserte (som John Harald), men på dette nivået ville jeg investert i konsultasjoner med forskere eller erfarne trenere. Ser for øvrig ut som om du fremdeles har bra progresjon og. Imponerende!

Tråden her var mest for at eg har hørt på disse podkastene om løping og lært mye om det, så syntes det va interessant å ta opp noen ting jeg lurte på i forhold til forskjellene mellom løping og sykling. Føler jeg har mer kontroll her. Mange her på terrengsykkel med god input, men siler selfølgelig alle meninger og bruker egen erfaring i lag med forsøk, trainerroad forum og div blogger for hvordan jeg setter opp mine program.

Ja har hatt god progresjon gjennom hele løpet siden jeg startet å sykle sommer 2016. Har jo gjort mye forskjellig men det er jo tid/belastning over tid som har økt og kontinuitet gjennom hele løpet som har all æren og ikke enkelte økter/program. Og det er vel det jeg føler er gjengangeren i alle disse besøkende hos I det lange løp, øke belastning over tid.
For min egen del så har jeg økt belastning alt for mye alt for fort, og at jeg er her jeg er nå og kan fortsatt øke tror jeg at kan kalle flaks uten store skader eller overtrening som har satt meg ut over lang tid.
Progresjonen er bra og overasker fortsatt for hva som er mulig, og det er jo det som gir motivasjonen i "I det lange løp" ICON_LAUGH

Redigert av Mortens; 21/04/2020 10:32.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603318 26/04/2020 03:49
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
2 uker unnagjort med nær doble økter hver dag (rolig uke + 1 treningsuke).

Pusher for øyeblikket både timer og treningsbelastning for å se hvor høyt eg kan få fitness og hvordan eg responderer på det og evt hva eg tåler i denne siste treningsperioden før eg evt begynner å tenke mot kommende ritt.

Ligger på rekordnivåer både på enkelt dager,uker og fitness, men det føles ikke slik, føler ikke eg e like mye "kaputt" som når eg kjører alt på en økt om morgenen og går helt i kjelleren og tom.

Nå kan eg ikke sei så mye på prestasjon og respons enda, men det virker iværtfall som om at eg tåler å trene mer slik.
Så dette kan absolutt bli den nye normalen, mange doble økter mer trening.
Dette vil nok komme på bekstning av antall lange økter 2,75-3,5, dette er området jeg ofter pusher meg selv å nå uansett hvordan eg føler meg, så det trenger ikke bare være negativt om at eg oftere stopper når beina sier at nok er nok enn når eg tillater meg å stoppe. Håper å opprettholde en ok hyppighet av 3,5t+ som langtur.

Redigert av Mortens; 26/04/2020 04:06.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603403 26/04/2020 17:07
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Spennende - håper du logger her innimellom.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603419 26/04/2020 19:31
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Ja. Morsom denne. Selv om det er litt trist hvis blodsmaksintervallenes tid er forbi. Er noe eget når man havner i sonen på den slags økter synes jeg (og tilsvarende håpløst når man ikke gjør det).

Jeg trente ekstremt mye volum vinteren før jeg syklet Flanderen. Dessverre hadde jeg ikke rulle så mye skjedde i spinningsal som gjør det tilnærmet umulig å si hvordan treningen var i forhold til terskel. Følelsen var at motoren ble ekstremt stor, men det ble den dårligste sesongen jeg noen gang har hatt. Fikk aldri noen sprut i beina. Mulig sent på høsten at kroppen begynte å føle seg normal igjen. Aner ikke hva det skyldtes, men mistenker at jeg ikke klarte å lese belastningen av alt volumet på samme måte som når man kjører mer intervallbasert. Etter tunge økter blir det da mer "tvungen" hvile, men mens man kjører mer volum og mindre intenst tror jeg fort man over tid (flere mnder) undervurderer hvor tøft det kan være. Er vel allerede hintet til tidligere i tråden. Det sagt - kun basert på en vag hypotese over hva som skjedde med meg den sesongen. Kan aldri bevises. Prøver selv nå i disse dager når treningssenterene er stengt å fokusere på volum og terskel. Jeg vil aldri klare å snitte på 2-3t året rundt med sykkel, men gleder meg til å se hvordan det føles 2-3 mnder fra nå (er vel helst år før man ser den veldige effekten du kanskje ser etter).

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603425 26/04/2020 20:08
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Kjenner følelsen, og jeg har gjort dette - uten å klare å lære tilstrekkelig - noen sommere på rad med altfor mye lange stiturer. Det hjelper lite å være stasjonert i Trysil i 3 uker det det går enten OPP eller NED, og det kjapt blir 20 timer i uka. Da er det ikke rart Birken går til h.... og man presterer på Zwift i desember....

I år derimot..... ICON_LAUGH

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Havre] #2603457 27/04/2020 04:39
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Havre
Ja. Morsom denne. Selv om det er litt trist hvis blodsmaksintervallenes tid er forbi. Er noe eget når man havner i sonen på den slags økter synes jeg (og tilsvarende håpløst når man ikke gjør det).
.

Tror kanskje det har kommet noen misforståelser her?.
Først og fremst så trener eg fortsatt etter trainerroad prinsippet med intervall tirsdag,torsdag og lørdag (søndagens sweetspot er derimot byttet ut med mengde, dette anbefales også av coachen der om man har tid).
Så ingen blodsmak økter som har forsvunnet, men har kanskje mindre restituerte bein til disse øktene og får dårligere restitusjon etter.

Tråden her ble lagd for å lære mer om forskjellene mellom løpe og sykkel trening og min interesse for trening og hvordan jeg selv kan legge opp treningen nå som eg uansett kom til å kjøre en del doble økter en periode for å utnytte tiden min bedre. Så prøver ikke å trene sykkel som de trener løping. Eneste likheten er hyppige dager med morgen og ettermiddags økt.

Grunnet manglende ritt så er jeg(vi) kommet ditt at vi dropper spesialisering og er på peak fitness og usikker på hva den skal brukes til, jeg valgte nå å kjøre ett løp der eg skal prøve å pushe fitness enda videre kombinert med å kjøre doble økter. All Z2 og økt antall timer legges så høyt i Z2 eg klarer.

Redigert av Mortens; 27/04/2020 04:41.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603458 27/04/2020 04:51
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ukesplan er satt opp slik (med spillerom spesielt på plussidå nå som eg prøver å pushe fitness, men dette kan se ut som planen min også videre når eg senker meg til normale nivåer).

Dag 1: 1t
FM: Fri
EM: 1t Z2

Dag 2: >3t
FM: Intervall (60min+evt Z2)
EM: 2t Z2

Dag 3: 2t
FM: 1t Z2
EM: 1t Z2

Dag 4: >3t
FM: Intervall (75-90min+evt Z2)
EM: 2t Z2/rolig

Dag 5: 2t
FM: 1t Z2/rolig
EM: 1t Z2/rolig

Dag 6: >3t
FM: Intervall (90-120min+Tempo+Z2)

Dag 7: >3t
FM/EM >3t Z2

Redigert av Mortens; 27/04/2020 05:07.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603459 27/04/2020 05:16
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Fitness bygging siden oktober.
[Linket bilde]

Vedlegg
Redigert av Mortens; 27/04/2020 05:17.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603467 27/04/2020 06:49
Skogsmann Offline
Medlem
Medlem
Dataprogrammers stipulering av form og fitness. Er dette noe man tror på egentlig?
En hvis pekepinn vil det jo alltid være. Men erfaringstall fra strava viser en nedgang i fitness så fremt man ikke stimulerer data med høy intensitet ofte nok.
Over tid så viser det seg at 2-3 intervaller på min Strava ikke er nok. Så jeg må øke. Sunn fornuft tilsier at 4 intervaller i uken er overkill..

Zwifter
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603470 27/04/2020 06:50
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Hvordan er familiesituasjonen din?

Stjålet i Oslo, feb. 2020: 2017 Canyon Ultimate CF SL Disc 9.0 Aero blå XS. Finnerlønn <3
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Skogsmann] #2603475 27/04/2020 07:19
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: pharynx
Hvordan er familiesituasjonen din?

Hund ICON_SMILE.

Sitat: Skogsmann
Dataprogrammers stipulering av form og fitness. Er dette noe man tror på egentlig?. .

Det er vel ganske simpel stipulering. Fitness fås ved å ta snittet av siste 42 dagers belastning, form er jo bare siste snittet av siste 7 dager delt på fitness. (så har de forskjellige programmene en liten formel i tillegg der enkelte økter og perioder teller mer).
Så ja følt form og belastning passer veldig godt med dette.
Fitness sier mest for min del av hvor mye trening eg tåler og hvor mye eg restituerer dag for dag. Sier lite om kor mye watt eg kan trø.

Fitness er bare en overvåkning og ikke noe som styrer treningen min. Skulle egentlig sluppet opp treningen tilbake i uke 13, men liker å ha noen grenser å teste så derfor har treningen økt pga mangel på ritt, ser nå etter at eg gikk over i doble økter (og litt utendørs) at det er mulig å øke enda mer og tester detta ut denne siste runden som varer til 10.mai før eg går på rolig uke og kjører da på mengder som er mulig å opprettholde over tid.
Det som er morsomt er jo at jeg i hele år har ligget på nivåer jeg mente jeg aldri kom til å passere i fjor mtp følt belastning, men grunnet enda 1 år med kontinuitet så tåler kroppen veldig mye mer og det føles ikke som jeg trener mer eller hardere.

Redigert av Mortens; 27/04/2020 07:25.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603511 27/04/2020 08:50
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Litt rundt Ingebrigtsens program: De utfører "dobbel terskel" på tirdag / torsdag og cluet er at morgenøkta går med full kontroll. De bruker jo selv begrepet "lavterskel". Morgenøkta er som regel 5x6 min med 1 min pause. De bruker alltid laktakmåler og på morgenøkta er målet at laktat er under 2,5 mmol. Det betyr at de løper rundt "2-hour race pace" som betyr nærmere maratonfart. HI har f.eks løpt mange av disse lavterskel øktene på rundt 3:10 fart, som ikke er spesielt fort for en fyr som har løpt 28.41 på Hytteplanmila.

På kveldsøkta er det enten 20-25 x 400m med 30 sek pause eller 10 x 1000m med 60 sek pause. Her er intensiteten litt høyere enn på morgenøkta (under 3,5 mmol). 400 meterne kjøres rundt 10k fart, 1000 meterne litt saktere.

På lørdag kjøres det litt mer "syre" og VO2 i form av 2 x 10 x 200m motbakke sprint (laktat 6 - 7 mmol).

Ellers er det litt artig at den lengste "langturen" Ingebrigtsen gjør er på +/- 75 minutter, mens mange Birkenmosjonister ikke kaller det "langtur" før de har bikket 3 eller 4 timer. Tror likevel en del av 4-timers karene kunne fått det stritt med å henge på the Ingebrigtsens på Grusbirken ICON_SMILE

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603534 27/04/2020 09:21
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Synes å huske at HI ble fullstendig avkledd på sykkel i et av de mesterens mester-type programmene?

Nordstad Moen ville vel vært et bedre sammenligningsgrunnlag hva gjelder tidsbruk?

Så er volum interessant. Ingen problem for en toppidrettsutøver å ligge på 5t om dagen, men er vel ingen som gjør det? Kanskje hvis man tar med teknikktrening. Å trene rolig 5t dag etter dag er ikke noe problem uten jobb.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: sykkeloyvind] #2603643 27/04/2020 14:14
larsb Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Jeg har hørt mye på I Det Lange Løp og Breaking Marathon Limits, selv om jeg ikke har noen ambisjoner om å løpe maraton. Mange av treningsprinsippene som diskuteres virker å ha sitt opphav hos Frank Evertsen og Marius Bakken. Frank er jo en persona non grata i idrettsmiljøet, selv om han var trener for både Sondre Norstad Moen, Caroline Grøvdal og Sindre Buraas i flere år. Han har blitt dømt for å praktisere som lege uten legelisens, og er også dømt til å ikke kunne jobbe som trenger igjen. Uansett.

Prinisppene hans var i stor grad basert rundt det å maksimere tid oppunder terskel ved å unngå all aktivitet over terskel. Vi brukte han som trener i Terrengsykkel et år og en av de tingene jeg husker best fra samtaler med Frank er det at man aldri trenger å kjenne på melkesyre på trening.
Når det kommer til det å vinne løp så var hans tanke at den som vinner løp er den som løper minst over terskel til spurten går. Altså er høy terskel det eneste som betyr noe, omtrent. De som ikke har bikket terskel på veien vil også spurte bedre enn dem som har vært over terskel tidligere.

Det er i dette bildet at dobbel terskel-øktene passer inn. Ved å sørge for at terskeløktene alltid foregår under terskel og ikke rett over kan man få mye mer tid i intensitet rett rundt terskel. Frank fnøs også av det at melkesyre var formbyggende.

(...)

Liten kommentar til dette. Jeg var med i treningspanelet 2012 som var det året Frank Evertsen var trener. Frank Evertsen, tja hva skal man si. Lyttende var i alle fall ikke ordet. I tillegg fortalte han at det var liten vits i å trene fem-sju timer i uka. det måtte være mer. Til tross for svært manglende kjemi var jeg med på opplegget, bortsett fra at jeg nekta å gjennomføre flere økter med stigningsløp på bena.

Jeg trene masse på og rett under terskel. Det var ganske lett å gjennomføre det programmet som var satt opp. Vi logget fremgang med watt og laktattester. Jeg hadde fremgang hele veien og endte med å kjøre 285 watt på LT 4 mml/l (rett meg om jeg husker feil) Det gav meg i alle fall over 310 på FTP utendørs. I tillegg satte jeg mange fine tider på utvalgte strekker f.eks hjemmefra til Kikut (rundt timen i kjøretid).

Problemet med opplegget til Frank var at det var kopiert fra opplegg for baneløp på 3000-5000 meter. Og der er det sikkert lurt å ikke løpe over terskel, og det hele faller på plass. For terrengsykling falt det helt sammen.

Jeg kjørte høye wattverdier på terskelnivå, 160-162 i puls. Kom jeg over 165 fikk jeg hemningsløst sure bein og stivnet umiddelbart. Det var heller nesten ikke mulig å bli kvitt syra heller. Dette er ikke hensiktsmessig i terrengsykling, eller landeveissykling. I Begge grener er det utenforliggende faktorer som bestemmer intensiteten i større eller mindre grad. På landevei er det de andre i feltet som rykker, eller man skal frem i rulla. På terrengsykkel er det ofte nødvendig å gjøre en ekstra innsats i kneiker, crux og andre steder. Hvis den minste innsats "i rød sone" betyr at du er ferdig for dagen er dette ikke optimalt for sykkelform.

Dette punktet i min oppsummering ble betydelig redusert i bladets sammenfatning av året.
Nå kommer sannheten for en dag. ICON_SMILE

Jeg har tatt med økter som gir en viss grad av "syretivenning" siden, selv om det er et omstridt begrep. Det gir i alle fall litt trening i å kvitte seg med syre så lange man ikke drar det for langt.

LarsB

Redigert av larsb; 06/05/2020 19:25.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603652 27/04/2020 15:14
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Veldig interessant. Hvis jeg forstår deg riktig larsb hadde du akkurat samme opplevelse som meg. Jeg var ikke like systematisk, men det året jeg sannsynligvis trente mest volum og rolig/terskel klarte jeg aldri å få "sprut" i beina fordi jeg stivna som deg kaputt med en gang - selv om motoren kjentes veldig stor ut.

Mulig det er som med mye annet en balanse som til slutt er riktig, men jeg drømmer fortsatt om å ha den motoren jeg hadde med sprut i beina på toppen. Drømmer fortsatt om å sette KOMer i bakkene rundt Oslo for oss over 94kg ICON_LAUGH

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Havre] #2603655 27/04/2020 15:22
larsb Offline
More than words
More than words
Veldig interessant. Hvis jeg forstår deg riktig larsb hadde du akkurat samme opplevelse som meg. Jeg var ikke like systematisk, men det året jeg sannsynligvis trente mest volum og rolig/terskel klarte jeg aldri å få "sprut" i beina fordi jeg stivna som deg kaputt med en gang - selv om motoren kjentes veldig stor ut.

Mulig det er som med mye annet en balanse som til slutt er riktig, men jeg drømmer fortsatt om å ha den motoren jeg hadde med sprut i beina på toppen. Drømmer fortsatt om å sette KOMer i bakkene rundt Oslo for oss over 94kg ICON_LAUGH

Jeg tror vi var ute for det samme. Det velkjente konseptet; Du blir god på det du trener på.
Nå om dagen trener jeg på å kjøre tyngre gir i teknisk terreng. Jeg har forfalt siden jeg kjørte alt og over alt på singlespeed.
Jeg ser en kneik og vil opp, men klarer ikke mer halvveis. Skikkelig frustrerende.
Men trening hjelper. Å bruke denne våren på å klatre teknisk på tyngre gir har allerede gitt positive effekter. Tenk om jeg hadde trent vekter i vinter...

LarsB

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603678 27/04/2020 17:23
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Det sier seg jo selv(?) at treningsprogrammet til noen som skal løpe dritfort i 4-15 min ikke er det mest optimale for sykkelritt. Og selvfølgelig er langturene til de gutta kortere enn langturene til noen som skal vinne ultrabirken.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2604462 01/05/2020 03:41
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Liten oppdatering her i gården, har blitt veldig glad i doble økter (kanskje litt for glad).

Bare for å gjenta så kjører eg vanlig program etter trainerroad oppsett med bruker ekstra ettermiddagsøkt som påfyll av Z2 watt belastning.

I lag med bra vær så var nok motivasjonen litt for høy og rampraten gikk til værs i uke 1, i starten av uke 2 var eg veldig skeptisk til at eg kom til å kjøre prosjektet ut med å kjøre fitness til nye høyder iløpet av denne 3 ukersbolken. Men er nå på dag 12/21 som er en lett dag og føler meg brukbart bra.

Må være enda flinkere med ernæring, men dette kan være like mye den økte belastningen og ikke doble økter i seg selv.

Her er fitness chart som etter i går nådde 145 fitness og er langt på rekordnivåer. Dette gjelder uke,mnd,42 dager og 6 mnd.
[Linket bilde]

Kunne nåkk skrevet veldig mye, men tenker å heller fylle på med litt mer info når eg ser mer resultatet i prestasjon senere.
Ellers om noen lurer på noe så spør i vei ICON_SMILE.

Vedlegg
Redigert av Mortens; 01/05/2020 03:47.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2604489 01/05/2020 08:07
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Doble økter(terskellignende) vil nok bre om seg. Mange som er inspirert av "The Ingebrigtsens" https://www.dagbladet.no/studio/sportsstudio/307?post=32328

iq
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Gammelogdesperat] #2605249 05/05/2020 03:16
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Gammelogdesperat
Doble økter(terskellignende) vil nok bre om seg. Mange som er inspirert av "The Ingebrigtsens" https://www.dagbladet.no/studio/sportsstudio/307?post=32328

Stemmer.

Uke 2 ferdig her i gården
Uke 1: 1250TSS og 22,5 timer
Uke 2: 1310TSS og 22,75 Timer (Gikk mer i kjellaren på slutten av uke 1, ergo formen er stigende i lag med en ekstrem ramprate).
Tror ikke eg har noen økt som er lengre enn 3,5timer, lørdag skulle bli min første men for mye teknisk trøbbel endte opp med 1,5time ute og 2 timer på rulla.
Er ingen syklist og klarer ikke å motivere meg til lange turer og spesielt rolige turer utendørs når været er som det er, mye fint vær og litt sol men følt temp her ute på øya har så vidt passert 10 grader på de varmeste dagene, det kombinert med 35+ snittfart gjør at det blir fort veldig kaldt!.

Er motivert for uke 3 og håper å nærme meg de 2 utførte ukene, fitness nådde 149 og form -42 så det kan gå galt, men skal lytte nøye til signalene som kommer. Doble økter er kanon men det påvirker nok litt motivasjon og kanskje prestasjon for de harde øktene tidlig på morgenen. Men kan gi bedre restitusjon pga kortere økter og forhåpentligvis mer tid ute og til slutt lange turer ute.
Mye pros og cons, men totalen for meg er at doble økter er veien å gå. Blir nok å prøve doble terskel etterhvert også.

Redigert av Mortens; 05/05/2020 03:17.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605294 05/05/2020 07:51
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Sjukt bra, og for et volum. Du liker ikke å sykle ute? Sykler du ritt?

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605301 05/05/2020 08:25
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Syklet 24 ritt i fjor og hadde vel ikke så mye mer enn det dobelte i antall dager utendørs i fjor (men det va ett ræva ver her på vestlandet i fjor også).
Problemet mitt er at eg liker struktur og har ett konkurranse innstinkt som er litt for stort. Så vil hele tiden trene mer og mer og mer, og når du skal trene maks og ikke liker å fryse så blir det lett å trene inne. Jo mer du trener inne jo mer behagelig er det og jo mindre lyst får du til å fryse ute.

For å vise det litt bedre i form av en graf.
lysegrønn er utendørs, og som du ser sommer 1 og 2 og nesten 3 var 100% utendørs.Men så kom kombinasjonen av ekstreme treningsmengder og elendig vær og da ble det inne!.

[Linket bilde]

Ikke se på grafen mtp TSS (er en del feil og mangler pga manglende importerte økter, feil FTP osv siden eg ikke bruker denne som hovedoppfølging).

Vedlegg
Redigert av Mortens; 05/05/2020 08:28.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605306 05/05/2020 08:34
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Den ser jeg. For meg er det litt motsatt (men jeg sykler heller ikke ritt). Med en veldig sub-par løsning for rulletrening, så vil jeg helst flytte all min egen trening ut. Så har jeg bare 25% av treningstimene dine, da ICON_SMILE

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605309 05/05/2020 08:43
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Nå er det mange grunner til at jeg aldri blir noen stor syklist, men jeg har 2-2.5t timer ute i 1-2 grader fremfor rulletrening. Så kaldt faktisk at sykkelcomputeren fryser til tider. Absolutt en fordel å ikke måtte psyke seg opp i flere dager for å trene på rulla.

Måtte se hvordan jeg lå an i forhold til deg de siste ukene. Omtrent 50% både på timer og TSS.

Inspirert til å prøve doble økter selv, men trenger mer enn 5 grader om morgenen før jeg orker det. Så er jeg redd SATS vil stjele litt sykkeltid med tiden.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605314 05/05/2020 09:07
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Eg våger å påstå at eg er en av de i norge som trener mest på rulla, mest % messig inne av totalen og liker det best av alle.
Men når eg får ei eller flere uker med sommervær og mange fine turer ute så går det fort over og at eg gruer meg til inneøkter også, dette øker med temp/luftfuktighet som allerede har startet å gjøre det tøffere inne.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Havre] #2605316 05/05/2020 09:25
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Nå er det mange grunner til at jeg aldri blir noen stor syklist, men jeg har 2-2.5t timer ute i 1-2 grader fremfor rulletrening.

Mange tøffe karer rundt om ICON_LAUGH

Når eg ser på perioden før eg startet doble økter så snitter treningsøktene mine på 3,5 timer(2,75-5timer), Med en snittemperatur som kun er over 10 i litt over ett kvartal kombinert med ekstremt mye vind og regn og eg som kun sykler landevei så hadde eg nokk vært så mye syk at at treninga hadde blitt redusert mange ganger.
Usikker på hvordan jeg hadde trent om jeg bodde ett sted med "normale" forhold.Tipper utesesongen hadde vært utvidet betraktelig og lagt rulla på is i perioden, men tipper når kulden kom at det fortsatt hadde vært all inn på den da.

Ett av de store målene med doble økter er for å få mer tid ute.

Redigert av Mortens; 05/05/2020 09:26.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605323 05/05/2020 09:53
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg ser poenget. Min trening er mer tilfeldig da jeg stort sett sykler når jeg vil - så om jeg blir forkjølet eller lignende er det selvsagt kjedelig, men ikke slik at det ødelegger noe større opplegg. Jeg skal ikke påstå at jeg hadde syklet hver dag i 1-2 grader uke etter uke.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605642 07/05/2020 03:20
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jaja, da var det å motivere seg til de 4 siste dagene. Den aller værste delen starter øyeblikk. 60-90 min der eg skal arbeide i 95-105% området, noe eg i utgangspunktet liker, men å manne seg opp til start med ufreshe bein er ikke bare bare.
Nådde 150 fitness på tirsdag etter en super dag, tir i uke 1 og 2 var tortur så det var kjempegod motivasjon å ha gode bein på VO2 økt så langt inn i dette begravelses prosjektet.
Trenger "bare" ca 650 TSS fordelt op disse 4 dagene for å opprettholde 150 fitness ut uken, 1050 for å nå 160 så det setter eg ikke som mål engang.
Dette blir nok fitness rekord stående til evig tid for min del, derfor eg legger litt ekstra i det.

Nesten som man ønsker å gå på en liten smell for å sette friskt i minnet om ikke å pushe på slikt mer (smell som i dårlig prestasjon i en stund).

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605658 07/05/2020 06:13
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Nå har ikke jeg noen kondis-bruker, men denne er vel intr. i sammenhengen her?

https://www.kondis.no/ny-studie-vis...ffekt-enn-fire-korte.6309169-313073.html

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605659 07/05/2020 06:22
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E

Redigert av eOpseth; 07/05/2020 06:22.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605692 07/05/2020 07:49
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Greit å vite det.
Løperene sier vel de har mer tid på høyere intensitet når de deler opp.

Hvis jeg prøver å implementere mer intervaller fordelt på flere økter så blir det mer tid enn om valget var kun 1 økt.

Når jeg blir ferdig med fitness prosjektet mitt så kommer jeg til å bruke doble økter for å prøve å øke kvalitet og restitusjon rundt intervallene mine i tillegg til å få mer tid utendørs.
Problemet mitt i sesong er at når jeg skal få inn utendørs økter etter jobb så blir det tidsskvis på intervalløkt før jobb og det er da litt ekstra intervall på økt 2 kan bli gjeldende.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605907 08/05/2020 03:17
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hver dag kan bli den siste nå så hyppige updates.
Stigende form og opp 11W på terskeldelen den første timen, også høy watt på resterende 4,5time. Ny dagsrekord med 337 TSS, Fitness rekord på 154 og ATL på svimlende 199 som da gir form på -45 xD. Blir fort revet med nå og øyner 160 fitness så hadde vært enklest å bare mate på videre de siste dagene i 75-85% området, men skal opprettholde i dag som lett dag og kjøre planlagt intervall i morgen.

Redigert av Mortens; 08/05/2020 03:17.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2606580 11/05/2020 04:38
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Da ble fitness jakten i boks til slutt, og mye av syklinga ble nok like "dumt" som de som har kjørt disse 12-36timers dagene.

Det ble 1518TSS,ATL 217 og Fitness 160 til slutt...

Nå er det å kvile, bruke erfaringene til å lage kjekk og smart trening fremover. (kroppen tåler ekstremt mye og bruker ikke mye tid på å bli vant til store mengder, hode sier stopp lenge før kroppen når sin begrensning mtp mengder over tid).

[Linket bilde]

Vedlegg
Redigert av Mortens; 11/05/2020 04:40.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2609035 22/05/2020 17:46
John_Harald Offline
Avhengig
Avhengig
Gratulerer, helt rått gjennomført! Hva tror du FTP og 4-5 min watt vil ligge på når kroppen har fått absorbert treningen?

Tacx Neo 2 - Wahoo Kickr - Quarq - Hed Jet 9+ - Zipp Super 9 - Argon 18 E116
https://www.zwiftpower.com/profile.php?z=463598
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: John_Harald] #2609075 23/05/2020 02:52
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
På 65kg har jeg allerede fått nye rekorder tidligere i vinter på på rulla. 420W på 5 min og 349W på ekte 60min.
Usikker på hvordan denne overload perioden som egentligt startet i oktober med stigende fitness frem til 2 uker siden.
Forventer egentlig ikke å få nye rekorder under 60min, men at kroppen ville tålt ett ritt som feks Uno X til fjells bra om det blir i år og eg skulle finne på å delta.
Men spennende nå å se hvordan formen blir, skal holde dere oppdatert. Blir nok mer hardøkter og litt challenges/temporitt ute nå så all out øktene går da med andre wattmålere og ikke 100% sammenligbart.

Ellers har eg lært enda mer om kroppen og trening generelt og må prøve å bruke dette smart videre for å både få mest mulig gøy sykling men også kvalitets trening og restitusjon.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2611735 04/06/2020 18:29
V
Vereide Offline
Fersking
Fersking
V
Venter spent på mer!

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Vereide] #2611808 05/06/2020 02:45
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Heisann,

Har da kjørt 1 rolig uke, 2 harde og er nå i min tredje harduke før ny rolig. Har blitt 1x treningstempo på TT, 3x Challenges(landevei/MTB segmenter på 20-45Min) Challenges har jeg startet opp som vi kjører ukentlig på haugalandet https://www.facebook.com/CKHChallenge

Vekta har droppet noe og har kjørt med ett par nye wattmålere for året så har ikke 100% sammenligning, i tillegg kjører eg nesten allt med aerofokus så watten her er ikke helt den samme som på rulla.

Fitness er nå droppet fra 160 til 148 og følelsen har vært at form og overskudd har vært litt opp og ned, hatt gode og dårlige dager. Ikke blitt sjuk eller skadet, sjøl om det ene kneet hanglet litt den første uken etter. Eg kjører fortsatt mye doble økter.
watten på 60min og nedover falt noe før jeg startet Fitness prosjektet, og har ikke økt under.

Mine beste tall noensinne kom fra enkle økter og 130fitness, så blir morsomt å se iløpet av neste periode når fitnessen begynner å falle ned hit om det kan gi en volsom boost.

160 fitness ga ingen umiddelbar superform, det var heller ingen forventning, det gikk mer å teste grenser og se litt hva som skjedde. Så utifra dette og tidl historikk så setter eg maks fremtidig fitness tak på 135-140.

Redigert av Mortens; 05/06/2020 03:11.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2611814 05/06/2020 06:11
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Kjenner sånn rimelig ok til hvordan det trenes i Sandnes. De løser nok ting litt annerledes enn angitt her, men det er forsåvidt ok. Viktigste å tenke på er at det er vist at det tar noen sesonger før man oppnår bra utbytte. Flere som har begynt med samme opplegg har opplevd tilbakegang første sesong(er). Så tålmodighet behøves. Å vurdere kroppens respons før dette tror jeg er meningsløst.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2611908 05/06/2020 09:44
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Bare for å gjenta:
Tråden ble laget for å lære litt mer om løpe trening vs sykkel og hvordan Ingebritsen trener.

Fitness prosjektet mitt ble til da jeg gikk over til doble økter for å få mer tid og lettere utnytte dagene og utetrening før/etter jobb.
Eg har bare brukt ekstra øktene for å øke total ukes belastning, ellers trent som før.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2611954 05/06/2020 12:33
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Bare for å gjenta:
Tråden ble laget for å lære litt mer om løpe trening vs sykkel og hvordan Ingebritsen trener.

Fitness prosjektet mitt ble til da jeg gikk over til doble økter for å få mer tid og lettere utnytte dagene og utetrening før/etter jobb.
Eg har bare brukt ekstra øktene for å øke total ukes belastning, ellers trent som før.

Tror det er forstått. Hvis denne er rettet til meg så ville jeg i forrige post bare poengtere at effekten av en slik økning ses etter laaang tid. Trener man ihht et slikt opplegg så bør man forvente at prestasjonen forringes de første 12 mnd, så vil nivået komme på sikt. Du trener ikke sånn hvis du ønsker å bli god nå, derav er det lite hensiktsmessig å vurdere hvordan formen utvikler seg nå fra uke til uke.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: sls] #2612039 I går 03:14
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: sls

Tror det er forstått. Hvis denne er rettet til meg så ville jeg i forrige post bare poengtere at effekten av en slik økning ses etter laaang tid. Trener man ihht et slikt opplegg så bør man forvente at prestasjonen forringes de første 12 mnd, så vil nivået komme på sikt. Du trener ikke sånn hvis du ønsker å bli god nå, derav er det lite hensiktsmessig å vurdere hvordan formen utvikler seg nå fra uke til uke.

Det var rettet til deg, føler mange svar som kommer direkte til mine innlegg (er jo kun oppdateringer av mitt prosjekt etter poster her inne med ønske om det slik som i går) virker å tro at eg har prøvd meg på Ingebritsen opplegg.
Men posten din var nok kanskje rettet like mye generelt mot trådnavnet og ikke mitt siste innlegg.

Tidligere korte peaker har vært 130 fitness i fjor, i år passerte eg 130 i februar og har da økt helt til 160 nå i midten av mai, aldri noe mål om å få min beste form. Mer for å teste grenser,sykdom,skader og lære kropp ernæring og annet.

Bare for å gi noen tall fra konkurransedagene eg har hatt med ok+ bein siste ukene
Aero racer: 4,99W/kg på 44min, litt intervallish da eg kjørte en del perioder med mid Z2 watt med vilje
MTB: 5,52W/kg NP 19Min
Lang hard treningstur nogså aero: 4,7W/kg NP nesten 3t.

Er nok litt farget av watt rekorder i vinter, men legger eg inn vetknedgang 2kg (10 watt), og watt tap ved å være mye mer aggresiv ute så blir talla fort litt bedre, så det går fortsatt fort selv om alle foretrekker å ligge nærmere det de har gjort på det beste.

Redigert av Mortens; I går 05:11.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Side 1 av 3 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå