Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603467 27/04/2020 06:49
Skogsmann Offline
Medlem
Medlem
Dataprogrammers stipulering av form og fitness. Er dette noe man tror på egentlig?
En hvis pekepinn vil det jo alltid være. Men erfaringstall fra strava viser en nedgang i fitness så fremt man ikke stimulerer data med høy intensitet ofte nok.
Over tid så viser det seg at 2-3 intervaller på min Strava ikke er nok. Så jeg må øke. Sunn fornuft tilsier at 4 intervaller i uken er overkill..

Zwifter
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603470 27/04/2020 06:50
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Hvordan er familiesituasjonen din?

Stjålet i Oslo, feb. 2020: 2017 Canyon Ultimate CF SL Disc 9.0 Aero blå XS. Finnerlønn <3
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Skogsmann] #2603475 27/04/2020 07:19
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: pharynx
Hvordan er familiesituasjonen din?

Hund ICON_SMILE.

Sitat: Skogsmann
Dataprogrammers stipulering av form og fitness. Er dette noe man tror på egentlig?. .

Det er vel ganske simpel stipulering. Fitness fås ved å ta snittet av siste 42 dagers belastning, form er jo bare siste snittet av siste 7 dager delt på fitness. (så har de forskjellige programmene en liten formel i tillegg der enkelte økter og perioder teller mer).
Så ja følt form og belastning passer veldig godt med dette.
Fitness sier mest for min del av hvor mye trening eg tåler og hvor mye eg restituerer dag for dag. Sier lite om kor mye watt eg kan trø.

Fitness er bare en overvåkning og ikke noe som styrer treningen min. Skulle egentlig sluppet opp treningen tilbake i uke 13, men liker å ha noen grenser å teste så derfor har treningen økt pga mangel på ritt, ser nå etter at eg gikk over i doble økter (og litt utendørs) at det er mulig å øke enda mer og tester detta ut denne siste runden som varer til 10.mai før eg går på rolig uke og kjører da på mengder som er mulig å opprettholde over tid.
Det som er morsomt er jo at jeg i hele år har ligget på nivåer jeg mente jeg aldri kom til å passere i fjor mtp følt belastning, men grunnet enda 1 år med kontinuitet så tåler kroppen veldig mye mer og det føles ikke som jeg trener mer eller hardere.

Redigert av Mortens; 27/04/2020 07:25.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603511 27/04/2020 08:50
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Litt rundt Ingebrigtsens program: De utfører "dobbel terskel" på tirdag / torsdag og cluet er at morgenøkta går med full kontroll. De bruker jo selv begrepet "lavterskel". Morgenøkta er som regel 5x6 min med 1 min pause. De bruker alltid laktakmåler og på morgenøkta er målet at laktat er under 2,5 mmol. Det betyr at de løper rundt "2-hour race pace" som betyr nærmere maratonfart. HI har f.eks løpt mange av disse lavterskel øktene på rundt 3:10 fart, som ikke er spesielt fort for en fyr som har løpt 28.41 på Hytteplanmila.

På kveldsøkta er det enten 20-25 x 400m med 30 sek pause eller 10 x 1000m med 60 sek pause. Her er intensiteten litt høyere enn på morgenøkta (under 3,5 mmol). 400 meterne kjøres rundt 10k fart, 1000 meterne litt saktere.

På lørdag kjøres det litt mer "syre" og VO2 i form av 2 x 10 x 200m motbakke sprint (laktat 6 - 7 mmol).

Ellers er det litt artig at den lengste "langturen" Ingebrigtsen gjør er på +/- 75 minutter, mens mange Birkenmosjonister ikke kaller det "langtur" før de har bikket 3 eller 4 timer. Tror likevel en del av 4-timers karene kunne fått det stritt med å henge på the Ingebrigtsens på Grusbirken ICON_SMILE

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603534 27/04/2020 09:21
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Synes å huske at HI ble fullstendig avkledd på sykkel i et av de mesterens mester-type programmene?

Nordstad Moen ville vel vært et bedre sammenligningsgrunnlag hva gjelder tidsbruk?

Så er volum interessant. Ingen problem for en toppidrettsutøver å ligge på 5t om dagen, men er vel ingen som gjør det? Kanskje hvis man tar med teknikktrening. Å trene rolig 5t dag etter dag er ikke noe problem uten jobb.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: sykkeloyvind] #2603643 27/04/2020 14:14
larsb Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Jeg har hørt mye på I Det Lange Løp og Breaking Marathon Limits, selv om jeg ikke har noen ambisjoner om å løpe maraton. Mange av treningsprinsippene som diskuteres virker å ha sitt opphav hos Frank Evertsen og Marius Bakken. Frank er jo en persona non grata i idrettsmiljøet, selv om han var trener for både Sondre Norstad Moen, Caroline Grøvdal og Sindre Buraas i flere år. Han har blitt dømt for å praktisere som lege uten legelisens, og er også dømt til å ikke kunne jobbe som trenger igjen. Uansett.

Prinisppene hans var i stor grad basert rundt det å maksimere tid oppunder terskel ved å unngå all aktivitet over terskel. Vi brukte han som trener i Terrengsykkel et år og en av de tingene jeg husker best fra samtaler med Frank er det at man aldri trenger å kjenne på melkesyre på trening.
Når det kommer til det å vinne løp så var hans tanke at den som vinner løp er den som løper minst over terskel til spurten går. Altså er høy terskel det eneste som betyr noe, omtrent. De som ikke har bikket terskel på veien vil også spurte bedre enn dem som har vært over terskel tidligere.

Det er i dette bildet at dobbel terskel-øktene passer inn. Ved å sørge for at terskeløktene alltid foregår under terskel og ikke rett over kan man få mye mer tid i intensitet rett rundt terskel. Frank fnøs også av det at melkesyre var formbyggende.

(...)

Liten kommentar til dette. Jeg var med i treningspanelet 2012 som var det året Frank Evertsen var trener. Frank Evertsen, tja hva skal man si. Lyttende var i alle fall ikke ordet. I tillegg fortalte han at det var liten vits i å trene fem-sju timer i uka. det måtte være mer. Til tross for svært manglende kjemi var jeg med på opplegget, bortsett fra at jeg nekta å gjennomføre flere økter med stigningsløp på bena.

Jeg trene masse på og rett under terskel. Det var ganske lett å gjennomføre det programmet som var satt opp. Vi logget fremgang med watt og laktattester. Jeg hadde fremgang hele veien og endte med å kjøre 285 watt på LT 4 mml/l (rett meg om jeg husker feil) Det gav meg i alle fall over 310 på FTP utendørs. I tillegg satte jeg mange fine tider på utvalgte strekker f.eks hjemmefra til Kikut (rundt timen i kjøretid).

Problemet med opplegget til Frank var at det var kopiert fra opplegg for baneløp på 3000-5000 meter. Og der er det sikkert lurt å ikke løpe over terskel, og det hele faller på plass. For terrengsykling falt det helt sammen.

Jeg kjørte høye wattverdier på terskelnivå, 160-162 i puls. Kom jeg over 165 fikk jeg hemningsløst sure bein og stivnet umiddelbart. Det var heller nesten ikke mulig å bli kvitt syra heller. Dette er ikke hensiktsmessig i terrengsykling, eller landeveissykling. I Begge grener er det utenforliggende faktorer som bestemmer intensiteten i større eller mindre grad. På landevei er det de andre i feltet som rykker, eller man skal frem i rulla. På terrengsykkel er det ofte nødvendig å gjøre en ekstra innsats i kneiker, crux og andre steder. Hvis den minste innsats "i rød sone" betyr at du er ferdig for dagen er dette ikke optimalt for sykkelform.

Dette punktet i min oppsummering ble betydelig redusert i bladets sammenfatning av året.
Nå kommer sannheten for en dag. ICON_SMILE

Jeg har tatt med økter som gir en viss grad av "syretivenning" siden, selv om det er et omstridt begrep. Det gir i alle fall litt trening i å kvitte seg med syre så lange man ikke drar det for langt.

LarsB

Redigert av larsb; 06/05/2020 19:25.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603652 27/04/2020 15:14
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Veldig interessant. Hvis jeg forstår deg riktig larsb hadde du akkurat samme opplevelse som meg. Jeg var ikke like systematisk, men det året jeg sannsynligvis trente mest volum og rolig/terskel klarte jeg aldri å få "sprut" i beina fordi jeg stivna som deg kaputt med en gang - selv om motoren kjentes veldig stor ut.

Mulig det er som med mye annet en balanse som til slutt er riktig, men jeg drømmer fortsatt om å ha den motoren jeg hadde med sprut i beina på toppen. Drømmer fortsatt om å sette KOMer i bakkene rundt Oslo for oss over 94kg ICON_LAUGH

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Havre] #2603655 27/04/2020 15:22
larsb Offline
More than words
More than words
Sitat: Havre
Veldig interessant. Hvis jeg forstår deg riktig larsb hadde du akkurat samme opplevelse som meg. Jeg var ikke like systematisk, men det året jeg sannsynligvis trente mest volum og rolig/terskel klarte jeg aldri å få "sprut" i beina fordi jeg stivna som deg kaputt med en gang - selv om motoren kjentes veldig stor ut.

Mulig det er som med mye annet en balanse som til slutt er riktig, men jeg drømmer fortsatt om å ha den motoren jeg hadde med sprut i beina på toppen. Drømmer fortsatt om å sette KOMer i bakkene rundt Oslo for oss over 94kg ICON_LAUGH

Jeg tror vi var ute for det samme. Det velkjente konseptet; Du blir god på det du trener på.
Nå om dagen trener jeg på å kjøre tyngre gir i teknisk terreng. Jeg har forfalt siden jeg kjørte alt og over alt på singlespeed.
Jeg ser en kneik og vil opp, men klarer ikke mer halvveis. Skikkelig frustrerende.
Men trening hjelper. Å bruke denne våren på å klatre teknisk på tyngre gir har allerede gitt positive effekter. Tenk om jeg hadde trent vekter i vinter...

LarsB

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2603678 27/04/2020 17:23
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Det sier seg jo selv(?) at treningsprogrammet til noen som skal løpe dritfort i 4-15 min ikke er det mest optimale for sykkelritt. Og selvfølgelig er langturene til de gutta kortere enn langturene til noen som skal vinne ultrabirken.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2604462 01/05/2020 03:41
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Liten oppdatering her i gården, har blitt veldig glad i doble økter (kanskje litt for glad).

Bare for å gjenta så kjører eg vanlig program etter trainerroad oppsett med bruker ekstra ettermiddagsøkt som påfyll av Z2 watt belastning.

I lag med bra vær så var nok motivasjonen litt for høy og rampraten gikk til værs i uke 1, i starten av uke 2 var eg veldig skeptisk til at eg kom til å kjøre prosjektet ut med å kjøre fitness til nye høyder iløpet av denne 3 ukersbolken. Men er nå på dag 12/21 som er en lett dag og føler meg brukbart bra.

Må være enda flinkere med ernæring, men dette kan være like mye den økte belastningen og ikke doble økter i seg selv.

Her er fitness chart som etter i går nådde 145 fitness og er langt på rekordnivåer. Dette gjelder uke,mnd,42 dager og 6 mnd.
[Linket bilde]

Kunne nåkk skrevet veldig mye, men tenker å heller fylle på med litt mer info når eg ser mer resultatet i prestasjon senere.
Ellers om noen lurer på noe så spør i vei ICON_SMILE.

Vedlegg
Redigert av Mortens; 01/05/2020 03:47.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2604489 01/05/2020 08:07
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Doble økter(terskellignende) vil nok bre om seg. Mange som er inspirert av "The Ingebrigtsens" https://www.dagbladet.no/studio/sportsstudio/307?post=32328

iq
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Gammelogdesperat] #2605249 05/05/2020 03:16
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Gammelogdesperat
Doble økter(terskellignende) vil nok bre om seg. Mange som er inspirert av "The Ingebrigtsens" https://www.dagbladet.no/studio/sportsstudio/307?post=32328

Stemmer.

Uke 2 ferdig her i gården
Uke 1: 1250TSS og 22,5 timer
Uke 2: 1310TSS og 22,75 Timer (Gikk mer i kjellaren på slutten av uke 1, ergo formen er stigende i lag med en ekstrem ramprate).
Tror ikke eg har noen økt som er lengre enn 3,5timer, lørdag skulle bli min første men for mye teknisk trøbbel endte opp med 1,5time ute og 2 timer på rulla.
Er ingen syklist og klarer ikke å motivere meg til lange turer og spesielt rolige turer utendørs når været er som det er, mye fint vær og litt sol men følt temp her ute på øya har så vidt passert 10 grader på de varmeste dagene, det kombinert med 35+ snittfart gjør at det blir fort veldig kaldt!.

Er motivert for uke 3 og håper å nærme meg de 2 utførte ukene, fitness nådde 149 og form -42 så det kan gå galt, men skal lytte nøye til signalene som kommer. Doble økter er kanon men det påvirker nok litt motivasjon og kanskje prestasjon for de harde øktene tidlig på morgenen. Men kan gi bedre restitusjon pga kortere økter og forhåpentligvis mer tid ute og til slutt lange turer ute.
Mye pros og cons, men totalen for meg er at doble økter er veien å gå. Blir nok å prøve doble terskel etterhvert også.

Redigert av Mortens; 05/05/2020 03:17.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605294 05/05/2020 07:51
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Sjukt bra, og for et volum. Du liker ikke å sykle ute? Sykler du ritt?

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605301 05/05/2020 08:25
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Syklet 24 ritt i fjor og hadde vel ikke så mye mer enn det dobelte i antall dager utendørs i fjor (men det va ett ræva ver her på vestlandet i fjor også).
Problemet mitt er at eg liker struktur og har ett konkurranse innstinkt som er litt for stort. Så vil hele tiden trene mer og mer og mer, og når du skal trene maks og ikke liker å fryse så blir det lett å trene inne. Jo mer du trener inne jo mer behagelig er det og jo mindre lyst får du til å fryse ute.

For å vise det litt bedre i form av en graf.
lysegrønn er utendørs, og som du ser sommer 1 og 2 og nesten 3 var 100% utendørs.Men så kom kombinasjonen av ekstreme treningsmengder og elendig vær og da ble det inne!.

[Linket bilde]

Ikke se på grafen mtp TSS (er en del feil og mangler pga manglende importerte økter, feil FTP osv siden eg ikke bruker denne som hovedoppfølging).

Vedlegg
Redigert av Mortens; 05/05/2020 08:28.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605306 05/05/2020 08:34
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Den ser jeg. For meg er det litt motsatt (men jeg sykler heller ikke ritt). Med en veldig sub-par løsning for rulletrening, så vil jeg helst flytte all min egen trening ut. Så har jeg bare 25% av treningstimene dine, da ICON_SMILE

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605309 05/05/2020 08:43
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Nå er det mange grunner til at jeg aldri blir noen stor syklist, men jeg har 2-2.5t timer ute i 1-2 grader fremfor rulletrening. Så kaldt faktisk at sykkelcomputeren fryser til tider. Absolutt en fordel å ikke måtte psyke seg opp i flere dager for å trene på rulla.

Måtte se hvordan jeg lå an i forhold til deg de siste ukene. Omtrent 50% både på timer og TSS.

Inspirert til å prøve doble økter selv, men trenger mer enn 5 grader om morgenen før jeg orker det. Så er jeg redd SATS vil stjele litt sykkeltid med tiden.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605314 05/05/2020 09:07
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Eg våger å påstå at eg er en av de i norge som trener mest på rulla, mest % messig inne av totalen og liker det best av alle.
Men når eg får ei eller flere uker med sommervær og mange fine turer ute så går det fort over og at eg gruer meg til inneøkter også, dette øker med temp/luftfuktighet som allerede har startet å gjøre det tøffere inne.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Havre] #2605316 05/05/2020 09:25
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Havre
Nå er det mange grunner til at jeg aldri blir noen stor syklist, men jeg har 2-2.5t timer ute i 1-2 grader fremfor rulletrening.

Mange tøffe karer rundt om ICON_LAUGH

Når eg ser på perioden før eg startet doble økter så snitter treningsøktene mine på 3,5 timer(2,75-5timer), Med en snittemperatur som kun er over 10 i litt over ett kvartal kombinert med ekstremt mye vind og regn og eg som kun sykler landevei så hadde eg nokk vært så mye syk at at treninga hadde blitt redusert mange ganger.
Usikker på hvordan jeg hadde trent om jeg bodde ett sted med "normale" forhold.Tipper utesesongen hadde vært utvidet betraktelig og lagt rulla på is i perioden, men tipper når kulden kom at det fortsatt hadde vært all inn på den da.

Ett av de store målene med doble økter er for å få mer tid ute.

Redigert av Mortens; 05/05/2020 09:26.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605323 05/05/2020 09:53
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Jeg ser poenget. Min trening er mer tilfeldig da jeg stort sett sykler når jeg vil - så om jeg blir forkjølet eller lignende er det selvsagt kjedelig, men ikke slik at det ødelegger noe større opplegg. Jeg skal ikke påstå at jeg hadde syklet hver dag i 1-2 grader uke etter uke.

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605642 07/05/2020 03:20
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jaja, da var det å motivere seg til de 4 siste dagene. Den aller værste delen starter øyeblikk. 60-90 min der eg skal arbeide i 95-105% området, noe eg i utgangspunktet liker, men å manne seg opp til start med ufreshe bein er ikke bare bare.
Nådde 150 fitness på tirsdag etter en super dag, tir i uke 1 og 2 var tortur så det var kjempegod motivasjon å ha gode bein på VO2 økt så langt inn i dette begravelses prosjektet.
Trenger "bare" ca 650 TSS fordelt op disse 4 dagene for å opprettholde 150 fitness ut uken, 1050 for å nå 160 så det setter eg ikke som mål engang.
Dette blir nok fitness rekord stående til evig tid for min del, derfor eg legger litt ekstra i det.

Nesten som man ønsker å gå på en liten smell for å sette friskt i minnet om ikke å pushe på slikt mer (smell som i dårlig prestasjon i en stund).

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605658 07/05/2020 06:13
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Nå har ikke jeg noen kondis-bruker, men denne er vel intr. i sammenhengen her?

https://www.kondis.no/ny-studie-vis...ffekt-enn-fire-korte.6309169-313073.html

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605659 07/05/2020 06:22
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E

Redigert av eOpseth; 07/05/2020 06:22.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605692 07/05/2020 07:49
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Greit å vite det.
Løperene sier vel de har mer tid på høyere intensitet når de deler opp.

Hvis jeg prøver å implementere mer intervaller fordelt på flere økter så blir det mer tid enn om valget var kun 1 økt.

Når jeg blir ferdig med fitness prosjektet mitt så kommer jeg til å bruke doble økter for å prøve å øke kvalitet og restitusjon rundt intervallene mine i tillegg til å få mer tid utendørs.
Problemet mitt i sesong er at når jeg skal få inn utendørs økter etter jobb så blir det tidsskvis på intervalløkt før jobb og det er da litt ekstra intervall på økt 2 kan bli gjeldende.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2605907 08/05/2020 03:17
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hver dag kan bli den siste nå så hyppige updates.
Stigende form og opp 11W på terskeldelen den første timen, også høy watt på resterende 4,5time. Ny dagsrekord med 337 TSS, Fitness rekord på 154 og ATL på svimlende 199 som da gir form på -45 xD. Blir fort revet med nå og øyner 160 fitness så hadde vært enklest å bare mate på videre de siste dagene i 75-85% området, men skal opprettholde i dag som lett dag og kjøre planlagt intervall i morgen.

Redigert av Mortens; 08/05/2020 03:17.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2606580 11/05/2020 04:38
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Da ble fitness jakten i boks til slutt, og mye av syklinga ble nok like "dumt" som de som har kjørt disse 12-36timers dagene.

Det ble 1518TSS,ATL 217 og Fitness 160 til slutt...

Nå er det å kvile, bruke erfaringene til å lage kjekk og smart trening fremover. (kroppen tåler ekstremt mye og bruker ikke mye tid på å bli vant til store mengder, hode sier stopp lenge før kroppen når sin begrensning mtp mengder over tid).

[Linket bilde]

Vedlegg
Redigert av Mortens; 11/05/2020 04:40.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2609035 22/05/2020 17:46
John_Harald Offline
Avhengig
Avhengig
Gratulerer, helt rått gjennomført! Hva tror du FTP og 4-5 min watt vil ligge på når kroppen har fått absorbert treningen?

Tacx Neo 2 - Wahoo Kickr - Quarq - Hed Jet 9+ - Zipp Super 9 - Argon 18 E116
https://www.zwiftpower.com/profile.php?z=463598
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: John_Harald] #2609075 23/05/2020 02:52
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
På 65kg har jeg allerede fått nye rekorder tidligere i vinter på på rulla. 420W på 5 min og 349W på ekte 60min.
Usikker på hvordan denne overload perioden som egentligt startet i oktober med stigende fitness frem til 2 uker siden.
Forventer egentlig ikke å få nye rekorder under 60min, men at kroppen ville tålt ett ritt som feks Uno X til fjells bra om det blir i år og eg skulle finne på å delta.
Men spennende nå å se hvordan formen blir, skal holde dere oppdatert. Blir nok mer hardøkter og litt challenges/temporitt ute nå så all out øktene går da med andre wattmålere og ikke 100% sammenligbart.

Ellers har eg lært enda mer om kroppen og trening generelt og må prøve å bruke dette smart videre for å både få mest mulig gøy sykling men også kvalitets trening og restitusjon.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2611735 04/06/2020 18:29
V
Vereide Offline
Fersking
Fersking
V
Venter spent på mer!

Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Vereide] #2611808 I går 02:45
Mortens Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Heisann,

Har da kjørt 1 rolig uke, 2 harde og er nå i min tredje harduke før ny rolig. Har blitt 1x treningstempo på TT, 3x Challenges(landevei/MTB segmenter på 20-45Min) Challenges har jeg startet opp som vi kjører ukentlig på haugalandet https://www.facebook.com/CKHChallenge

Vekta har droppet noe og har kjørt med ett par nye wattmålere for året så har ikke 100% sammenligning, i tillegg kjører eg nesten allt med aerofokus så watten her er ikke helt den samme som på rulla.

Fitness er nå droppet fra 160 til 148 og følelsen har vært at form og overskudd har vært litt opp og ned, hatt gode og dårlige dager. Ikke blitt sjuk eller skadet, sjøl om det ene kneet hanglet litt den første uken etter. Eg kjører fortsatt mye doble økter.
watten på 60min og nedover falt noe før jeg startet Fitness prosjektet, og har ikke økt under.

Mine beste tall noensinne kom fra enkle økter og 130fitness, så blir morsomt å se iløpet av neste periode når fitnessen begynner å falle ned hit om det kan gi en volsom boost.

160 fitness ga ingen umiddelbar superform, det var heller ingen forventning, det gikk mer å teste grenser og se litt hva som skjedde. Så utifra dette og tidl historikk så setter eg maks fremtidig fitness tak på 135-140.

Redigert av Mortens; I går 03:11.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: I det lange løp (PodK)/Ingebritsen->Sykkel [Re: Mortens] #2611814 I går 06:11
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Kjenner sånn rimelig ok til hvordan det trenes i Sandnes. De løser nok ting litt annerledes enn angitt her, men det er forsåvidt ok. Viktigste å tenke på er at det er vist at det tar noen sesonger før man oppnår bra utbytte. Flere som har begynt med samme opplegg har opplevd tilbakegang første sesong(er). Så tålmodighet behøves. Å vurdere kroppens respons før dette tror jeg er meningsløst.

Side 2 av 3 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå