Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Trening av barn/ungdom

Re: Trening av barn/ungdom [Re: Flamini] #2603238 25/04/2020 12:06
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Flamini

Helt enig med deg at motorikktrening er noe av det viktigste å trene inn så tidlig som mulig,
så er det godt dokumentert at de som har trent styrke i ung alder drar nytte av det siden.
Litt mer usikker på om det gjelder utholdenhet/kondisjon i samme grad. Jeg ser at de som har gått aktivt på ski i ungdommen gjerne er noen racere i godt voksen alder også.

De går jo fort i voksen alder hovedsaklig fordi de har mye bedre teknikk enn hva som normalt sett er mulig trene seg til i ungdommen. Det har imidlertid vist seg enklere å hevde seg i nye idretter dersom grunnmotorikken er veldig bra. Er mye bra forskning tilgjengelig mht hvordan ulik trening påvirker kroppen. Noe holder seg, mens utholdenhet har liten minneffekt.

Re: Trening av barn/ungdom [Re: Skogsmann] #2603285 25/04/2020 18:46
runermm Online
Besatt
Besatt
Leste nylig om en forskningsartikkel som viste at framgangen for barn og unge er helt identisk uavhengig om de trener mye eller lite, det som skiller er modning og hvordan kropp og muskler vokser.

Jeg tror veldig lite på å bygge kapasitet i ung alder. Det sentrale er kroppskontroll, teknikk og aller viktigst: Treningsglede. Det innebærer at man gjerne tar en intervalløkt, men pga. gleden av variasjon og at man skal bli vant til mange ulike treningsøkter.

For de som tror de kan se talenter veldig tidlig, se reportasjen om Norges mest sympatiske og sterkeste etapperytter i D2: https://www.dn.no/d2/sport/sport/ca...nget-i-veinettet-sor-for-oslo/2-1-789037

Ps! På Røa må unga starte med langrenn før de 6 år, hvis ikke er det for sent....

Re: Trening av barn/ungdom [Re: Skogsmann] #2608739 21/05/2020 07:38
Skogsmann Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Når vil dere anbefale å introdusere poden for klikkpedaler og/eller landeveissykkel?

Zwifter
Re: Trening av barn/ungdom [Re: Skogsmann] #2608752 21/05/2020 08:42
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Skogsmann
Når vil dere anbefale å introdusere poden for klikkpedaler og/eller landeveissykkel?

Klikkpedaler når man føler det er riktig. Landeveissykkel 13år +. Landeveissykkel ser jeg ingen fordeler av å starte tidlig med.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Trening av barn/ungdom [Re: runermm] #2608831 21/05/2020 17:24
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
Sitat: runermm
Leste nylig om en forskningsartikkel som viste at framgangen for barn og unge er helt identisk uavhengig om de trener mye eller lite, det som skiller er modning og hvordan kropp og muskler vokser.

Jeg tror veldig lite på å bygge kapasitet i ung alder. Det sentrale er kroppskontroll, teknikk og aller viktigst: Treningsglede. Det innebærer at man gjerne tar en intervalløkt, men pga. gleden av variasjon og at man skal bli vant til mange ulike treningsøkter.

For de som tror de kan se talenter veldig tidlig, se reportasjen om Norges mest sympatiske og sterkeste etapperytter i D2: https://www.dn.no/d2/sport/sport/ca...nget-i-veinettet-sor-for-oslo/2-1-789037

Ps! På Røa må unga starte med langrenn før de 6 år, hvis ikke er det for sent....

det er veldig omfattende å forske på resultater for barn og unge fordi det er mange tildels ukjente parametre.
Nevner kort motivasjon, oppfølging hjemmefra, utstyr men det viktigste er fysisk utvikling. Hvordan sammenligner man testresultatene på to trettenåringer som det skiller fire års fysisk utvikling på ?
Sier meg enig i at alle kan trene til seg treningsglede slik at trening ikke blir ett slit men enn udelt glede. Jeg er der
Teknikk trening sitter i hele livet og kan trenes fra tidlig alder, type føre man begynner på skolen.
Styrke- og utholdenhettrening er jeg mer usikker på for barn, i moderate mengder er det sikkert greit, selv for småtasser. Men utholdenhetstrening for en femåring er noe HELT annet enn det vi driver med.

Hyggelige og kunnskapsrike trenere er desverre en mangelvare

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Trening av barn/ungdom [Re: Skogsmann] #2608886 22/05/2020 05:46
N
newbie Online
Fersking
Fersking
N
Podcasten Pappatrenerne tar opp endel av denne tematikken med intervju/innslag fra endel norske toppidrettsutøvere. God produksjon og interessante episoder, verdt å gi et forsøk. En spesielt underholdende episode handler om utstyrsjaget, lagt frem litt i "Exit"-stil (NRK serien).

Re: Trening av barn/ungdom [Re: Skogsmann] #2608946 22/05/2020 09:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Egentlig er vel ingen av delene noe stort poeng å introdusere i det hele tatt før ønsket er der.
Klikkpedaler har begrenset effekt på tråkket, viser det seg, i tillegg vil man med gode flate pedaler og sko kunne tilegne seg vel så god teknikk og fremkommelighet. Det er verdt å huske på at verdens beste endurosyklist, Sam Hill sykler med flate pedaler, akkurat som trialsyklister som Danny MacAskill gjør det. Begge ser ut til å få god effekt både i tråkket og når de drar med seg sykkelen opp kanter.

Landeveissykkel har lite for seg rent treningsmessig. Det er fint på fellestreninger på veien sammen med andre, men man får trent på mye av det samme med terrengsykkelen på grus/vei.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Trening av barn/ungdom [Re: olechr] #2609003 22/05/2020 15:04
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: olechr

Klikkpedaler når man føler det er riktig. Landeveissykkel 13år +. Landeveissykkel ser jeg ingen fordeler av å starte tidlig med.

Nå spurte jeg ungene mine hvilke sykler de best liker å sykle på. Begge var enige om at raceren er best av de to syklene de hver har.
Som oss voksne synes de også om lette og lettrullende/raske sykler.
De startet med med klikk når de var 7 og 8 år og racer ett år tidligere. De storkoser seg med klikk, og sykler leier vi av klubben. Den minste raceren er det ekstra bremser på for den minste (jente).
Men som med unger er det veldig stor forskjell på utvikling, noen er tidlige mens andre trenger tid.
Selv mener jeg at vi som foreldre skal legge til rette for ungene, så blir det opp til de selv hva de ønsker. Er ihvertfall ikke vanskelig å lese hva ungene selv synes etter en tur på sykkel.

Redigert av Shellpropell; 22/05/2020 15:05.
Re: Trening av barn/ungdom [Re: Shellpropell] #2609029 22/05/2020 17:24
John_Harald Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Shellpropell
Sitat: olechr

Nå spurte jeg ungene mine hvilke sykler de best liker å sykle på. Begge var enige om at raceren er best av de to syklene de hver har.
Som oss voksne synes de også om lette og lettrullende/raske sykler.
De startet med med klikk når de var 7 og 8 år og racer ett år tidligere. De storkoser seg med klikk, og sykler leier vi av klubben. Den minste raceren er det ekstra bremser på for den minste (jente).
Men som med unger er det veldig stor forskjell på utvikling, noen er tidlige mens andre trenger tid.
Selv mener jeg at vi som foreldre skal legge til rette for ungene, så blir det opp til de selv hva de ønsker. Er ihvertfall ikke vanskelig å lese hva ungene selv synes etter en tur på sykkel.

Spurte guttungen på 8 år i går hva han synes.

Landeveissykkel:
Kult å ha landeveissykkel.
Kult i ligge nede i bukken.
Liker giringen.
Den er lett.
Kommer raskt opp bakker.
Den har bra hjul.
Rask.
Det går fortere på slettene.
Den er bedre enn terrengsykkelen.
Mye gøyere å sykle langt med.

Klikkpedaler:
Får bedre grep i skogen.
Det er kult.
Spinner ikke så lett.
Kult å få til å klikke inn og ut.
Mye lettere å hoppe/løfte bakhjulet.

Som barnetrener i sykkelklubben opplever jeg at de små barna med klikkpedaler lettere kommer opp bratte kneiker i skogen, de andre spinner lettere når de står og tråkker. Klikk gir bedre flyt, mer tid på sykkelen og større mestringsfølelse. Det letteste hadde selvfølgelig vært å sitte, men de er for svake i beina. Var nettopp med trail-/teknikktrening med Eirik Ulltang og ser helt klart verdien av flate pedaler på denne type trening. Utfordringen med barnesykler, er at de er konstruert med så lang avstand mellom hjulene at det er stort sett umulig for en liten 8 åring å kjøre f.eks på bakhjulet eller gjøre andre trailtriks. Han har hatt landeveissykkel og klikkpedaler siden han var 6. Vi begynte å trene på å klikke inn og ut på rulla. Det kreves trening og barna skal være trygge før de tar det i bruk ute. Utfordringen var at musklene i beina til guttungen ikke var sterke nok til rask å klikke raskt inn og ut. Etter en vinter gikk det veldig fint med klikk på landeveissykkelen. Vi testet også på sti, men det var først i år at han var komfortabel med det. Det er krevende å sykle oppover en bratt bakke helt til man mister festet, trykke inn begge bremsene og klikke ut raskt nok.

Å starte med landeveissykkel når han var 6 år har gitt han, datteren min på 18 og meg, veldig mange flotte sykkelturer sammen!
Landeveissykling er også en fin avveksling til stisykling. Det at man kan sykle fort slettene i stedet sakte, gir en fin følelse. Det samme med mange mil på en tur.

En positiv ting for meg når guttungen sykler langtur med landeveissykkelen, er et jeg kan hekte på sykkelvogn på terrengsykkelen min dekkene jeg har som gir størst rullemotstand og få et treningsutbytte av sykkelturen.

Det er vel få barn som ikke har godt av å være i aktivitet en time om dagen, gjelder også voksne. Her blir landeveissykkel, rulle og Zwift brukt hele året! Terrengsykkelen fungerer som både som vintersykkel, transportsykkel og stisykkel.

Redigert av John_Harald; 22/05/2020 17:26.

Tacx Neo 2 - Wahoo Kickr - Quarq - Hed Jet 9+ - Zipp Super 9 - Argon 18 E116
https://www.zwiftpower.com/profile.php?z=463598
Side 2 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå