Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dere som bare sykler og har god sykkelform

Dere som bare sykler og har god sykkelform #2599756 07/04/2020 15:33
H
Henrik S Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Hei

Driver å sjonglerer mellom idretter, litt 50-50 med sykling og løping. Men føler kanskje jeg burde fokusert på bare en av de. Det jeg lurer på, er enda interessert i å stille i noen løp, 5 km eller 10 km løp. Hvordan kan godt o2 opptak og utholdenhet på sykkelen overføres til løpekonkuranser? Noen her som har noen erfaringer som kun har syklet og prøvd seg på noen 5 km eller 10 km løp, evt halvmarathon? ICON_SMILE

Interessant å se om folk faktisk kan løpe en veldig bra 10 km kun ved å sykle seg i form.

Re: Dere som bare sykler og har god sykkelform [Re: Henrik S] #2599778 07/04/2020 18:40
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Er man god til å løpe så kan man forhindre forfallet relativt godt ved å kun sykle. Muskulært er det imidlertid store forskjeller så forfall kan man ikke unngå. Det viser seg vel at en som kun løper holder bedre nivå på sykkel enn en som kun sykler og forsøker seg i løp. Vet om flere som hevder seg bra på sykkel med minimalt med sykkeltrening, da gjerne i ritt som krever god kapasitet og ikke varer i timevis.

Re: Dere som bare sykler og har god sykkelform [Re: Henrik S] #2599871 08/04/2020 09:15
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Jeg løp HM og 10km etter endt sykkelsesong for noen år siden. Hadde bra kapasitet fra syklingen. Min erfaring er at det var 2 ting jeg manglet: løpsøkonomi og hastighet i beina. Uten sammenligning forøvrig var det som å putte en V6 i chassiset på en Lada. I hovedsak betød dette et par ting mtp løpetrening.

Jeg måtte holde igjen på hurtige drag, og
Jeg måtte være konservativ ved økning av lengde på langturene. Begge deler var viktig for å unngå skader. Jeg har en historie med dårlige knær, så jeg var kanskje ekstra forsiktig.

Løp sub40 på 10km og HM på 1.27. Tider flere av mine bekjente som bare løper ikke har klart. Så ja, det hjelper definitivt med god motor fra syklingen, men vær forsiktig og bruk tid dersom du ønsker å løpe fort (alt er relativt...)

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Dere som bare sykler og har god sykkelform [Re: Henrik S] #2599911 08/04/2020 12:02
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Dere som bare sykler og har god sykkelform [Re: Henrik S] #2599945 08/04/2020 15:32
Skogsmann Offline
Medlem
Medlem
Har vel per definisjon god kondisjon. Jogger 1 dag per uke, men hovedtreningen er på sykkelsetet.
Kan fint løpe halv-maraton og kanskje hel, men merker godt at farten mangler i beina.
Skal jeg begi meg ut på den slags så tror jeg nesten at det er lurt/viktig og legge inn litt fartstrening over tid.kunne vært spennende å forsøkt det.

Zwifter
Re: Dere som bare sykler og har god sykkelform [Re: Henrik S] #2599982 08/04/2020 18:45
H
Henrik S Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Mangler ikke fart i beina. Men motoren er ræva. For høy puls tar knekken på meg i alle aktiviteter, det er kjipt å ikke vite hva beina egentlig kan gjøre

Re: Dere som bare sykler og har god sykkelform [Re: Henrik S] #2600355 11/04/2020 17:26
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Henrik S
Hei

Driver å sjonglerer mellom idretter, litt 50-50 med sykling og løping. Men føler kanskje jeg burde fokusert på bare en av de. Det jeg lurer på, er enda interessert i å stille i noen løp, 5 km eller 10 km løp. Hvordan kan godt o2 opptak og utholdenhet på sykkelen overføres til løpekonkuranser? Noen her som har noen erfaringer som kun har syklet og prøvd seg på noen 5 km eller 10 km løp, evt halvmarathon? ICON_SMILE

Interessant å se om folk faktisk kan løpe en veldig bra 10 km kun ved å sykle seg i form.

Triks nr. 1 er å ikke slutte og løpe. Det muskulære er veldig forskjellig, så minst 1 løpeøkt i uka må til.

iq

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå