Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hvem blir IKKE smittet?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2601418 16/04/2020 16:19
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu har appen kommet.

Är det många som idag är 15 minuter inom 2 m fra folk utanför familjen?

Jag har iallafall inte varit det en enda gång den senaste månaden och de ända gångerna jag är det normalt är på jobbet och vid resor på buss eller fly (vilket ikke är så populära aktiviter för tiden).

Tycker 2 m och 15 minuter är väldigt mycket och de allra flesta som följer dagens anbefalningar kommer ju aldrig uppnå det.

Kommer appen göra noen forskjell eller tänker man på framtiden når folk går på fest, tar bussen och andra aktiviter igen?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2601436 16/04/2020 17:56
M
mroek Online
Ivrig
Ivrig
M
Jeg stusser også over det med 2 meter i 15 minutter eller mer. Det er vel grunn til å tro at viruset kan smitte selv ved mye kortere samvær enn det, så slik sett er det kanskje ikke så effektivt.

Samtidig så tror jeg kanskje at appen i seg selv ikke avgjør dette, jeg tipper at appen mer eller mindre loggfører alle kontakter og varighet på disse, og så er det på serversiden det sjekkes om to telefoner har vært nærmere enn grenseverdiene. I så fall kan jo verdiene endres når som helst, og det kan sjekkes på nytt mot databasen ved behov.

Det går mye mer strøm på telefonen når appen er aktiv, det er i hvert fall helt sikkert.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: mroek] #2601447 16/04/2020 19:03
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det är möjligt att det är så men det kan ju ha med nøyaktighet å eller är det lätt at få till med blåtand?

Ska väl laste ned appen å testa men tvivlar på att jag får den att fungera. Har haft problem med gps:en tidigare.

Men just nu spelar det ingen roll om jag har appen eller inte. Er ju mest hjemme.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: fredriks] #2601519 17/04/2020 07:50
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
(...)
Tycker 2 m och 15 minuter är väldigt mycket och de allra flesta som följer dagens anbefalningar kommer ju aldrig uppnå det.

Tja, de offisielle retningslinjene sier (jeg har uthevet et par):
Råd og tiltak som gjelder for alle
God hånd- og hostehygiene, prøv å unngå å ta deg i ansiktet. Se: Hygiene og renhold.
Personer som bor sammen og faste partnere kan omgås normalt.
Unngå håndhilsning, samt kyssing og klemming, med personer som ikke tilhører egen husstand eller er fast partner.
Hold avstand til andre, både på jobb, ute og andre steder du oppholder deg.
Begrens antall personer du har nær kontakt med og får besøk av, til noen få av gangen.
Friske barn kan være sammen både ute og inne, men i små grupper.
Utsette større sammenkomster som ikke er nødvendige.
Unngå stigmatisering og utestengning.
Hvis du får akutt luftveisinfeksjon bør du isolere deg hjemme til ett døgn etter at du er frisk.

Det står ingenting om 2 meters avstand. Du kan fint følge disse og likevel være nærmere noen enn 2 meter i 15 minutter.

Jeg tror det er en hel del som oppnår appens trigger, og jeg tror det er nyttig å logge dette for smittesporing. Ikke minst tror jeg at de som har laget kriteriene for dette vet mer om dette enn oss og har tenkt igjennom dette.

Redigert av Arne_And; 17/04/2020 07:51.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Arne_And] #2601526 17/04/2020 08:16
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Inte lätt att hänga med når de verkar ändra retningslinjerna hela tiden. Här står det iallafall 2 m
https://www.fhi.no/nyheter/2020/hjemmepaske-og-smittevern/

och 2 meters avstånd är något jag har hört många gånger.

"Du kan fint følge disse og likevel være nærmere noen enn 2 meter i 15 minutter."

Beror på hur man tolkar "Hold avstand til andre".

" Ikke minst tror jeg at de som har laget kriteriene for dette vet mer om dette enn oss og har tenkt igjennom dette."

Möjligt eller så har de förstått att de inte kan få bättre nöyaktighet eller ha mindre kriterier utan väldigt många falska varningar.

Jag skulle väldigt gärna vilja se några detaljer på hur appen fungerar och vad den har för nöyaktighet i olika situationer.

Men alltså, varför detta maset om fulla parkeringsplatser, folk i marka och i byen hvis det handlar om att inte vara närmare varandra än 2 m i 15 minuter?

Är det verkligen så att man går bort fra retningslinjer om att försöka hålla 2 m hela tiden trots att det är något som borde ha en effekt på smitt spridningen utan att det påverkar folk flest så väldigt mycket?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: fredriks] #2601539 17/04/2020 08:54
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Nu har appen kommet.

Høres virkelig ut som en nyttig app! Not :-D! Tror de som føler de trenger denne appen allerede har vært/er smittet, antakelig trenger de både hjelp til å få installert den og til å huske å lade mobilen to ganger om dagen (-så smitter de nestemann under trengsel ved kontaktene!).
Men om alle i samfunnet pålegges å installere en dusteapp som denne kan sikkert noen føle trygghet på sviktende grunnlag, inntil det demrer for dem at teknologien ikke kan fri oss fra dette problemet.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2601552 17/04/2020 09:49
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Stod en del här
https://www.fhi.no/contentassets/67d72db7c1ba4e2f9a70e9606b1c7ab0/dpia-smittestopp.pdf

Så det verkar som att de använder blåtand för att bestämma vilka som har varit tillräkligt nära varandra och gps för att kunna se hvor folk befinner sig, hvor det varit stora folksamlingar etc. Låter som en grei uppdelning och jag tror att det med gps kan ge mer nyttig information (för tillfället iallafall).

Är dock skeptiskt till hur nøyaktig detta är:
"Beregningen av hvilken avstand telefonene reelt sett har til hverandre skjer
sentralt, basert på data fra begge telefonene. Det skjer ved å sammenligne målt
signalstyrke, og sammenholde det med hvilken telefonmodell de har, om de var
utendørs eller innendørs. etc. "

Rätt mycket att ta reda på och testa för att få det nöyktigt skulle jag tro.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: ingeplinge] #2601553 17/04/2020 09:50
G
GeirK Online
More than words
More than words
G
Sitat: ingeplinge

Høres virkelig ut som en nyttig app! Not :-D! Tror de som føler de trenger denne appen allerede har vært/er smittet, antakelig trenger de både hjelp til å få installert den og til å huske å lade mobilen to ganger om dagen (-så smitter de nestemann under trengsel ved kontaktene!).

Hva du tror er ikke interessant siden virkeligheten driter i hva du tror. Jeg installerte den heller ikke fordi jeg personlig føler at jeg trenger den. "Trengesel ved kontaktene" antar jeg er et forsøk på å være morsom siden dette er et ikke-problem.

Men om alle i samfunnet pålegges å installere en dusteapp som denne kan sikkert noen føle trygghet på sviktende grunnlag, inntil det demrer for dem at teknologien ikke kan fri oss fra dette problemet.

Hvordan resonnerer du her?

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2601558 17/04/2020 10:07
Juffe Offline
Besatt
Besatt
En ting jeg ikke helt forstår, er hvordan de kan sende meg en sms for å informere meg om at jeg har vært i kontakt med en smittet. Når de samtidig sier at de ikke lagrer personopplysninger om meg.

Jeg har installert appen, ikke fordi den skal verken hindre meg i å bli smittet eller gjøre meg immun, men rett og slett fordi jeg vil bidra med datasanking slik at de som jobber med å begrense smitte kan få bedre dataunderlag for å ta beslutninger.

At mobilen må lades oftere, plager meg ikke ettersom jeg likevel holder meg hjemme store deler av dagen.

'...once more, and more intensity!'
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Juffe] #2601562 17/04/2020 10:20
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Svaret är väl att de lagrar personopplysningar som telefon nummer noenstans och att det finns en mapping mellan det och datan.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Juffe] #2601569 17/04/2020 10:48
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Juffe
En ting jeg ikke helt forstår, er hvordan de kan sende meg en sms for å informere meg om at jeg har vært i kontakt med en smittet. Når de samtidig sier at de ikke lagrer personopplysninger om meg.

Ved hjelp av fødselsnummer kan informasjon om smitte kobles til mobiltelefonnummeret til personer som har lastet ned appen. Mobiltelefonnummeret hentes fra det sentrale Kontakt- og reservasjonsregisteret. De som ikke har registrert mobiltelefonnummer der, vil ikke kunne få beskjed per SMS.

Dvs:
De lagrer bevegelsesmønster til alle med appen.
Hvis person A viser seg å være smittet, og har for 5 dager siden vært nær person B (begge med appen), så utløser det automatisk at mobilnummer kan hentes fra registeret, og brukes til å sende tekstmelding om når og hvor.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2601571 17/04/2020 10:59
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Som kjent bruker jeg murstein og dette er et ikke-problem for meg.
Men hørte i morges på radioen at kun 1 eller kanskje 2 i Norge som har krypteringsnøkkelen til all data som kommer til å bli sanket inn.

Høres ut som tull for meg.
Noen som vet?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Juffe] #2601572 17/04/2020 11:04
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har installert appen, ikke fordi den skal verken hindre meg i å bli smittet eller gjøre meg immun, men rett og slett fordi jeg vil bidra med datasanking slik at de som jobber med å begrense smitte kan få bedre dataunderlag for å ta beslutninger.

Og nettopp dette er hele poenget! Vi installerer ikke appen først og fremst for egen sikkerhet, men for å bidra i smittesporing og økt kunnskap om hvordan smittespredning skjer.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: simson] #2601573 17/04/2020 11:07
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Så mobilnummeret brukes kun til varsling Og alt som lagres og analyseres, er frikoblet fra mobilnummeret? Jeg tenkte at det var en logisk brist i det som står at de vet hvem som har vært hvor, men at det kun lagres anonymt.

Kanskje det er noe jeg har misforstått. Tar selvfølgelig høyde for at det er mye jeg ikke kjenner til om hvordan informasjonen håndteres.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Arne_And] #2601575 17/04/2020 11:12
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Arne_And

Og nettopp dette er hele poenget! Vi installerer ikke appen først og fremst for egen sikkerhet, men for å bidra i smittesporing og økt kunnskap om hvordan smittespredning skjer.

Ja, for egen sikkerhet, så kunne de f.eks. laget en "sexual preference neutral grindr-covid edition" ICON_SMILE

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Juffe] #2601576 17/04/2020 11:17
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vet ikke detaljerna och kan huske helt men jag tror att det som lagras i skyn i praktiken är telefonnr, tillsammans med kontakter med andra telefonnr. Sen tror jag att en del annan information som trackloggar lagras anonymt.

Läste en artikel om andra system och där var det en mycket mer kompliserad mapping mellan datan och vem den tillhör. Mobilerna byter nøkkel rätt ofta for eksempel.

Men hvis man ska kunna senda folk ett sms så måste man ju kunna få fram vilka datan som tillhör vem på något sätt med alla system men det är ju inte säkert att noen vet vem man sänder till.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: fredriks] #2601584 17/04/2020 12:05
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Svaret är väl att de lagrar personopplysningar som telefon nummer noenstans och att det finns en mapping mellan det och datan.

Og de må vite at eier av en telefon er blitt smittet, altså koblet til helseopplysninger, samt navn/telefon til alle denne smittede personen har vært borti på det definerte viset. Så ja, mye persondata her, og sensitive persondata.
Hvordan det anonymiseres og sånn, det vet jeg ikke, men det kan man jo forutsette...

Jeg er mest skeptisk til hva dette vil brukes til etter korona.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Juffe] #2601588 17/04/2020 12:16
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Så mobilnummeret brukes kun til varsling Og alt som lagres og analyseres, er frikoblet fra mobilnummeret? Jeg tenkte at det var en logisk brist i det som står at de vet hvem som har vært hvor, men at det kun lagres anonymt.

Kanskje det er noe jeg har misforstått. Tar selvfølgelig høyde for at det er mye jeg ikke kjenner til om hvordan informasjonen håndteres.

Informasjon som lagres og kan knyttes opp mot en person er alltid mulig å misbruke i teorien.

Noe som helt sikkert er gjort er at data er koblet til telefonnummer, men telefonnummer er ikke koblet til data: https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptographic_hash_function

Dette hindrer ikke kobling mot person på bakgrunn av hvor en person kan tenkes å vere, men vil tro det er andre måter å gjøre det på?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: RazeFaze] #2601592 17/04/2020 12:23
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
Jeg er mest skeptisk til hva dette vil brukes til etter korona.

Hva ser du for deg? Folk vil avinstallere appen. Hva skal man med gamle data fra en temmelig spesiell periode?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: simson] #2601594 17/04/2020 12:24
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: simson
[
Ved hjelp av fødselsnummer kan informasjon om smitte kobles til mobiltelefonnummeret til personer som har lastet ned appen. Mobiltelefonnummeret hentes fra det sentrale Kontakt- og reservasjonsregisteret. De som ikke har registrert mobiltelefonnummer der, vil ikke kunne få beskjed per SMS.

Når du aktiverer Smittestopp, så oppgir du ditt telefonnr, ikke fødselsnr.
Det er ikke nødvendig å forholde seg til sentralt Kontakt- og reservasjonsregister.

/Jan

.
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: GeirK] #2601602 17/04/2020 12:53
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: GeirK

Hva du tror er ikke interessant siden virkeligheten driter i hva du tror.

Det var da voldsomt. Men ok. Hvor mange ganger er du i nærheten av folk uten å vite det i løpet av dagen, og hvor vanskelig er det å ha oversikt over dette, da? For dem som jobber i kassa på butikken og andre som ikke er så priviligerte som deg og meg er dette en utfordring, som denne appen ikke kan hjelpe med. Det som er det virkelige problemet er ting vi ikke får hjelp til av denne eller andre apper, eller teknikk. Hvis vi berører flater som er kontaminerte (ta høyde for at det kan være ti dager siden noen tok på dem) og ikke har kontroll på interaksjon mellom ekstremiteter og slimhinner, og videreformidlet virus på andre flater.
Det finnes bare en ting som kan få bukt med dette problemet, og den appen finnes ikke på appstore eller google play, og den er kompatibel med de fleste mennesker som ikke er altfor tungnemme. Det kalles bevissthet. Uten det er det ikke noen hjelp i en app. Appen legger bare inn ekstra støy, som gummihansker og andre remedier som distraherer og gir falsk trygghet.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2601605 17/04/2020 12:55
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Interessant å se at det på instagram, facebook og annet så sterk motstand mot en APP som sporer hva man gjør /s

The only reason a bicycle should ever be in an upside down position is during mid-rotation while crashing.
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Knirkekne] #2601608 17/04/2020 13:05
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne
Interessant å se at det på instagram, facebook og annet så sterk motstand mot en APP som sporer hva man gjør /s

Hva mener du?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: ingeplinge] #2601610 17/04/2020 13:11
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Hva du tror er ikke interessant siden virkeligheten driter i hva du tror.

Det var da voldsomt. Men ok. Hvor mange ganger er du i nærheten av folk uten å vite det i løpet av dagen, og hvor vanskelig er det å ha oversikt over dette, da? For dem som jobber i kassa på butikken og andre som ikke er så priviligerte som deg og meg er dette en utfordring, som denne appen ikke kan hjelpe med. Det som er det virkelige problemet er ting vi ikke får hjelp til av denne eller andre apper, eller teknikk. Hvis vi berører flater som er kontaminerte (ta høyde for at det kan være ti dager siden noen tok på dem) og ikke har kontroll på interaksjon mellom ekstremiteter og slimhinner, og videreformidlet virus på andre flater.
Det finnes bare en ting som kan få bukt med dette problemet, og den appen finnes ikke på appstore eller google play, og den er kompatibel med de fleste mennesker som ikke er altfor tungnemme. Det kalles bevissthet. Uten det er det ikke noen hjelp i en app. Appen legger bare inn ekstra støy, som gummihansker og andre remedier som distraherer og gir falsk trygghet.

Ganske enig med deg.

De i kassen på en butikk burde få en sms om noen med smitte har vært i deres kasse. 15minutter er uviktig for dem.
Da er vi nede på hvor lang tid etter man burde få beskjed. 1 minutt etter?
15minutter. 2 dager, så man kaaaaaanskje ikke husker personen som så litt slapp ut?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: ingeplinge] #2601613 17/04/2020 13:28
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A

Det var da voldsomt. Men ok. Hvor mange ganger er du i nærheten av folk uten å vite det i løpet av dagen, og hvor vanskelig er det å ha oversikt over dette, da? For dem som jobber i kassa på butikken og andre som ikke er så priviligerte som deg og meg er dette en utfordring, som denne appen ikke kan hjelpe med.

De kan man teste mer enn resten av samfunnet, man kutter ikke ut et hjelpemiddel fordi det ikke fungerer på alt?

Det som er det virkelige problemet er ting vi ikke får hjelp til av denne eller andre apper, eller teknikk. Hvis vi berører flater som er kontaminerte (ta høyde for at det kan være ti dager siden noen tok på dem) og ikke har kontroll på interaksjon mellom ekstremiteter og slimhinner, og videreformidlet virus på andre flater.

Hvordan vet du dette? Altså at dette er det virkelige problemet med tanke på smitteoverføring?

Folk gjør alt mulig uten å vere bevisst, man kan ikke stole på at folk er bevisste.
En ting er når det er relativt mye smitte, når det eventuelt minker er det denne appen virkelig vil kunne hjelpe.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: ingeplinge] #2601617 17/04/2020 13:40
Juffe Offline
Besatt
Besatt

Hva tenker du hensikten appen "smittestopp" er?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: ingeplinge] #2601642 17/04/2020 15:05
G
GeirK Online
More than words
More than words
G
Hvor mange ganger er du i nærheten av folk uten å vite det i løpet av dagen, og hvor vanskelig er det å ha oversikt over dette, da? For dem som jobber i kassa på butikken og andre som ikke er så priviligerte som deg og meg er dette en utfordring, som denne appen ikke kan hjelpe med. Det som er det virkelige problemet er ting vi ikke får hjelp til av denne eller andre apper, eller teknikk. Hvis vi berører flater som er kontaminerte (ta høyde for at det kan være ti dager siden noen tok på dem) og ikke har kontroll på interaksjon mellom ekstremiteter og slimhinner, og videreformidlet virus på andre flater.

Du bare slenger ut en mengde påstander som du ikke begrunner. Det er ikke nyttig i debatten.
Kona mi jobber i butikke. Dersom hun har ekspedert noen som senere har fått påvist smitte, kan hun bli testet og dersom hun er positiv, kan man teste andre hun har vært i kontakt med.

Dette var jo hvordan Sør-Korea kvalte utbruddet fordi de hadde tilgang på disse dataene uten å gå via en app.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: GeirK] #2601643 17/04/2020 15:15
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Du bare slenger ut en mengde påstander som du ikke begrunner. Det er ikke nyttig i debatten.

Som du alltså?

Kona mi jobber i butikke. Dersom hun har ekspedert noen som senere har fått påvist smitte, kan hun bli testet og dersom hun er positiv, kan man teste andre hun har vært i kontakt med.

Vad är det där för odokumterade påstander? Har du ens läst hur appen fungerar? Nu vet jag inte hur din kone jobbar men de flesta som jobbar i kassen i en butikk kommer aldrig få någon varsel om att de har varit nära någon smittad trots att de kan ha expiderat hundratals smittade som hade på appen.

Dette var jo hvordan Sør-Korea kvalte utbruddet fordi de hadde tilgang på disse dataene uten å gå via en app.

De kanske hade en annan fölsomhet på sin app?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2601647 17/04/2020 15:52
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Testar appen. Drar en hel del batteri på min telefon. 23% på 3 timmar utan att jag nestan brukt telefonen till annat.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: fredriks] #2601675 17/04/2020 19:02
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Testar appen. Drar en hel del batteri på min telefon. 23% på 3 timmar utan att jag nestan brukt telefonen till annat.
Da holder det akkurat for en 12 timers sykkeltur da ICON_SMILE

Side 2 av 3 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå