Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Hvem blir IKKE smittet?

Hvem blir IKKE smittet? #2599219 04/04/2020 16:41
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Jeg startet en tråd om 'Hvem er alt snittet?" hvor jeg impliserer at alle kommer til å bli smittet.

I tråden om hyttetur kommer det stadig vekk opp argumenter om at noen mener det er mindre risiko for dem å bli smittet når de er på hytta enn når de er i byen. For en gangs skyld kjører jeg ny tråd i stedet for å gå off topic.

Forutsett at det kommer til å ta en stund til før vi får en vaksine på plass, hvor mange er det egentlig som tror at de kan unngå å bli smittet?
Og hva slags tidsperspektiv må vi tenke på da. Ønsker man å unngå smitte et par uker fremover og håper at nå man kommer tilbake at smitten ved et mirakel har forduftet fra landet. Ønsker man å bo på hytta for å isolere seg i mange måneder fremover i håp om å unngå smitte og komme tilbake til et samfunn som har utviklet en vaksine i mellomtiden?

Mange mulige alternativer, tror folk at de kan unngå å bli smittet?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2599228 04/04/2020 17:48
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, man KAN være heldig å ikke bli smittet. Eller man blir smittet, har en hostekule og et hetetokt og er ferdig med det.
Men mest sannsynlig skal vi alle gjennom greia, så har leflet med tanken på å gjøre det nå som det ennå er kapasitet i helsevesenet :-D

The only reason a bicycle should ever be in an upside down position is during mid-rotation while crashing.
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2599235 04/04/2020 18:22
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg har ikke hatt så klare luftveier om vinteren som jeg har hatt de siste månedene. Mistenker at det er fordi alle andre også vasker hendene ofte. ICON_TONGUE

Redigert av Tor Arne; 04/04/2020 18:22.
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2599247 04/04/2020 19:06
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Folkeimunitet før vaksine => 80% blir smittet ca. Om kinserene har rett vil ikke 64% (prosent-poeng) ikke merke nevneverdig til det.

Jeg tror dette sprer seg såpass raskt uansett, at å slippe unna er vanskelig.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: eOpseth] #2599338 05/04/2020 12:16
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dagsavisen, intervju med helsebyråden i Oslo

– Denne koronasituasjonen er ikke over til påske. Den er ikke over til sommeren. Den kommer til å vedvare hele 2020 og kanskje langt inn i 2021, sier Steen og viser til scenarioene tegnet opp av helsemyndighetene:

Viruset kan bekjempes gjennom flokkimmunitet, men da må 40-50 prosent av befolkningen ha hatt sykdommen og det kan ta flere år, ifølge assisterende helsedirektør Espen Nakstad. Eller man kan vente på en vaksine, men den ligger 12-18 måneder frem i tid, påpeker Steen.

– Da er vi allerede kommet til våren 2021, sier han.

Jeg lurer på hvordan dette blir framover. Å legge ned samfunnet til vaksine kommer om 12-18 måneder virker helt urealistisk. De økonomiske og sosiale kostnadene og de psykiske belastningene blir for store. Men hva er egentlig alternativene? Er det mulig å "slippe opp" litt på begrensnignene slik at smitten får spre seg, men kontrollert? Holde sykehjem og eldreboliger mer isolert; bremse spredning ved å opprettholde anbefalinger og forbud (holde 2m avstand, maks 5 personer, ingen arrangementer/puber åpne), men samtidig åpne skoler og tillate folk å dra på hytta etc? Klare regler og anbefalinger, men lempe på de hardeste restriksjonene. Er det mulig å la smitten spre seg "styrt" slik at vi kommer til flokkimmunitet uten at helsestellet kneler på veien dit?

Smittespredningen er stor og jeg antar vel egentlig at alle må være forberedt på å bli smittet.

Ekspertene skal man lytte til. Men det er politikerne som må vedta restriksjoenne, og da må de ha folk med seg. Og det må være mulig å diskutere politikk og tiltak. Som her på forumet.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2599341 05/04/2020 12:26
stosu Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg håper de begynner å åpne skoler og barnehager etter påske. Om ikke alle, så hvert fall utenfor storbyer, hvor den kollektive trafikken går tett og smittepresset dermed er høyt.
At det blir restriksjoner mht. store folkeansamlinger, ferier og reiser i ett år eller mer må vi leve med. Det samme med offentlige tjenester som sykehus og sykehjem/eldresenter +++.
Jeg tror det er viktig at man kommer i gang med så mye næring som mulig så normalt som mulig for å holde liv i mest mulig i samfunnet.
Jeg tror også kollektivtrafikken må leve med en del restriksjoner i en lengre periode.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: front biker] #2599342 05/04/2020 12:31
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Såg en artikel som visade till en av på strategi där man slipper upp ibland och stänger ned tills det roat sig igen. Men den strategien tog också lång tid.

Tror också man kan komma en bit på vei med många fler tester, smittspåring, karantän för smittade och rengöring samtidigt som man öppnar upp mer. Sör-korea och andra länder i det området har väl lyckats rätt bra med det.

Men tror desverre att det kommer bli problematisk och att man friviligt eller ofriviligt får välja mellan många döda och en knellande sjukvård som inte kan hjälpa alla och något som kommer ta lång tid innan samfundet kommer igång igen. Aktiviteter där många samlas som kino, uteställen, museer, publik sporter, reiselivs aktiviter, osv kan vi nog glömma under en lång tid.

Nu har ju Norge klarat att få bra kontroll på smittan och måste bestämma sig för veien vidare för så här kan vi inte hålla på ett år eller två till.

Att hålla smittan under kontroll lite längre kan också vara en ide för att vänta in dempande medisiner och kunskap fra andra länder innan man försöker på mer frisläpp.

edit: tror också att Norge har en rätt stor fördel med att vi normalt inte är lika sociala som i andra länder och att vi antagligen också följer restriktioner bättre än en del andra. Beräkningarna som görs bygger på en massa antaganden som ingen kan veta men som också varierar mellan länder och länder. Hur bra folk är på att hålla karantänen for eksempel.

Redigert av fredriks; 05/04/2020 12:34.
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2599343 05/04/2020 12:31
E
EspenS Offline
Avhengig
Avhengig
E
Det er noen ulike alternativer for hvordan gå tilbake til normalitet.

Et av de er å vente til det roer seg, og deretter etablere et aggressivt test- og oppsporingsregime for å raskt isolere tilfeller og alle kontakter. Litt som i Sør-Korea. Det tror jeg kommer til å bli en blandet suksess. Faren er at ting går ut av kontroll igjen, og så blir det nye tilbakeslag med flere lockdowns osv. Problemet er at viruset er så innmari smittsomt, og i tillegg kan smitte lenge før sykdom slår ut - hvis den slår ut. Det skeier ut så innmari lett. Flere land i Asia nå som strever med større tilbakeslag (Hong Kong, Singapore osv)

Et annet alternativ, som jeg selv har stor tro på, er å teste for tidligere eksponering, og utstede ´covid pass´/´immunity pass´ osv. Antibody-tester er under utvikling (mer enn 200 registrerte prosjekter pt fra kommersielle farmasiselskaper), og når de lykkes så vil dette være veldig enkle tester å ta hos lokal doktor osv, det kreves mye mindre enn å teste for selve viruset slik man gjør i dag. Papir kan utformes som en template fra WHO (tilsvarende gulfeber vaksinasjonskortet), og f.eks. IATA kan settes krav til å vise ved innsjekk til flyreiser osv. Og ikke minst - folk med tidligere eksponering og anti-bodies kan returnere til vanlig liv, mens de andre må ta forhåndsregler til vaksine kommer. Interessant artikkel om temaet her; www.msn.com/en-us/news/world/in-ita...-having-the-right-antibodies/ar-BB129Ac6

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2599348 05/04/2020 12:46
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tycker att det här borde göra att fler ser fördelarna med sykkel som transport istället för kollektivt. Når fler kommer på jobb så hoppas jag att staten på noe sätt försöker få folk att droppa bussen och ta sykkeln i stället. Har hittills inte sätt det någonstans men har själv tänkt att skrive i en diskussion att folk får väl ta sykkeln eller bilen istället för bussen.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2599354 05/04/2020 15:20
E
EL Syklo Offline
Entusiast
Entusiast
E
Svært få kommer til å unngå smitte. 4 av 5 merker ikke symptomer, så her er det mørketall. Smitten kommer til å passere gjennom befolkningen, uansett tiltak.

https://www.tv2.no/nyheter/11355648/

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: EL Syklo] #2599355 05/04/2020 15:51
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ok artikel men klart missvisande överskrift.

https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/2020/04/05/B%C3%B8r-vi-isolere-oss-mer-for-%C3%A5-sl%C3%A5-ned-viruset-21449664.ece

Läs kommentaren fra Steinar Brevik Knudsen. "interessant" kommentar fra en som bor i Spanien når Spanien verkar vara i en total krise och Norge verkar ha kontroll.

Det är iallafall tydligt att det är en fördel att starta med tiltak tidigt hvis man vill ha någorlunda kontroll på antal döda och helsevesenet.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: EL Syklo] #2599419 05/04/2020 22:53
E
EspenS Offline
Avhengig
Avhengig
E
Sitat: EL Syklo
Smitten kommer til å passere gjennom befolkningen, uansett tiltak

Spanskesyken nådde ca 45% av befolkningen i Norge, svineinfluensaen 20-28% globalt. Nå er covid-19 veldig smittsom, men det er også mye sosial distansering mm som settes inn som tiltak. Vanskelig å si hva prosenten blir tilslutt - før vaksinen kommer.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: EspenS] #2599420 05/04/2020 23:10
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: EspenS
Smitten kommer til å passere gjennom befolkningen, uansett tiltak

Spanskesyken nådde ca 45% av befolkningen i Norge, svineinfluensaen 20-28% globalt. Nå er covid-19 veldig smittsom, men det er også mye sosial distansering mm som settes inn som tiltak. Vanskelig å si hva prosenten blir tilslutt - før vaksinen kommer.

Ja, jeg er enig. Det er ekstremt mye synsing rundtomkring.
Når det sagt, så mener jeg at det handler om å begrense smitte inntil vi har verktøy til å håndtere dette. Det er verktøyene som kommer til å åpne opp samfunnet vårt igjen, ikke det endelige målet at vi har gruppeimmunitet. Gruppeimmunitet tar for lang tid, da snakker vi vaksine om 12-18 mnd. Eller at vi lar viruset rase gjennom samfunnet, noe som har uakseptable konsekvenser.
Jeg har troen på at vi lemper skikkelig på personvernet en stund og aksepterer f.eks. mobil-apper som sporer hvem vi har vært i kontakt med. Gjerne i kombinasjon med at du på oppfordring må kunne framvise en "grønn" status til myndighetspersonell.

Helge
Strava
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2599621 07/04/2020 06:21
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Å "isolere" noen og ikke andre vil aldri funke. Allerede nå er det smitte på de fleste sykehjem på Østlandet, og hvis man åpner for skole, treningssentre, frisører osv. vil alle som jobber på sykehjem, eldresentre osv. dra med seg smitte på jobb. Det er enten - eller.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: DesmoSkier] #2599656 07/04/2020 08:31
K
knutspeed Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: DesmoSkier

Jeg har troen på at vi lemper skikkelig på personvernet en stund og aksepterer f.eks. mobil-apper som sporer hvem vi har vært i kontakt med. Gjerne i kombinasjon med at du på oppfordring må kunne framvise en "grønn" status til myndighetspersonell.

Som diskutert i en annen tråd - en vanlig mobilapp er ikke nøyaktig nok til å kunne brukes fornuftig her. Hadde vi kunne brukt NRF-ID eller hva det nå heter, som kun trigger dersom man er innenfor noen/noe på en radius på 3m, så kanskje.

Videre kommer jo sikkerhetsproblemet, det at ikke alle telefoner er like, ikke alle har smarttelefon - eller lar den ligge når de beveger seg (tro det eller ei!). Hadde vært mye mer komfortabel med en egen dings - bombrikke/fotlenke eller whatnot. Eller at det blir mulig å teste seg ofte og enkelt.

Uansett så tror jeg de fleste er mest utsatt for smitte når de er og handler mat, er på jobb, kjører kollektivt, og der vil ikke mobilen kunne gi noe nyttig data basert på GPS/Wifi/basestasjon. Ditto når skolene åpnes - det er jo ikke alle kidsa som har iphone, hvis, så skal de legges igjen i et eget skap hele dagen etc.

Stort sett er det ikke noe problem å ta forholdsregler ellers, og der virker det jo som om vi alle er ekstremt flinke allerede.

Eller staten kunne spare penger, og spørre Facebook/Google. De har vel hatt slik tracking i evigheter.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: knutspeed] #2599665 07/04/2020 09:08
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Drar inte telefonerna bra mye mer strøm om man ska ha på gps på hele tiden?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2599678 07/04/2020 10:19
Garpen Offline
Besatt
Besatt
I Hong Kong bruker de en egen dings til å spore folk. (Dessverre bak betalingsmur)

De har erfaring med sykdomsspredning og har løst det litt "snillere" enn Kina med det som ser ut som et godt resultat. Kanskje vi må kaste litt personvern på båten?

Redigert av Garpen; 07/04/2020 10:19.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Garpen] #2599694 07/04/2020 10:52
K
knutspeed Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Garpen
Kanskje vi må kaste litt personvern på båten?

Kanskje vi endelig får stipoliti. Random kontroll langt ute i marka hvor man må fremlegge mobiltelefon, at appen/GPS/Bluetooth er aktiv? Kan samtidig kontrollere at alle som sykler med mer enn 120mm ikke kjører lycra?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: EL Syklo] #2599698 07/04/2020 11:11
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Svært få kommer til å unngå smitte. 4 av 5 merker ikke symptomer, så her er det mørketall. Smitten kommer til å passere gjennom befolkningen, uansett tiltak.

https://www.tv2.no/nyheter/11355648/

Forsker: – Hvorfor i helvete stenger vi ned alt, da?

Det gjør vi fordi, uansett om det er høye mørketall, COVID-19 byr på utfordringer for helsevesenet.
Tar man ytterpunktene har man et virus som smitter ekstremt (rate på f.eks 10+) men gir f.eks. 90% symptomfrie og 10% som blir syke med en stor nok andel alvorlige tilfeller til å sprenge helsevesenets kapasitet, eller man har et virus med lav spredning (rate på f.eks. 1.5) som gir symptomer til nærmest alle smittede med en stor nok andel av alvorlige tilfeller til å sprenge helsevesenets kapasitet.
Det samme hvor et virus ligger mellom ytterpunktene, om man ser at det er overhengende fare for kapasitetsproblemer i behandlingen er det grunn til å vurdere tiltak.

4 av 5 merker ingen symptomer?

https://www.sciencealert.com/here-s...ose-who-can-pass-corona-without-symptoms

https://www.forbes.com/sites/brucel...covid-19-coronavirus-but-do-not-know-it/

Er eksempler på mye lavere tall. Som med klorokin er det lite tung forskning tilgjengelig ennå. Men som i en annen tråd, disse talle passer mye bedre inn i smittekildestatistikken til Norge enn 4 av 5.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: knutspeed] #2599699 07/04/2020 11:14
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: knutspeed
Kanskje vi må kaste litt personvern på båten?

Kanskje vi endelig får stipoliti. Random kontroll langt ute i marka hvor man må fremlegge mobiltelefon, at appen/GPS/Bluetooth er aktiv? Kan samtidig kontrollere at alle som sykler med mer enn 120mm ikke kjører lycra?

LOL ja, kommer garantert til å ikke bli noen som plager meg. Er ikke mobildekning mange steder uansett, stipolitet får vel ikke lov til å begi seg i områder uten dekning, så dette er en no brainer. Ellers fungerer det utmerket med en metallboks som man bruker for å beskytte mobilen.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2599758 07/04/2020 16:27
Garpen Offline
Besatt
Besatt
@tange uten at jeg har tall på det vil jeg tro at problemer med mange folk på et sted er marginalt på steder uten mobildekning. ICON_TONGUE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Garpen] #2599786 07/04/2020 19:54
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
@tange uten at jeg har tall på det vil jeg tro at problemer med mange folk på et sted er marginalt på steder uten mobildekning. ICON_TONGUE

Jaså, sier du det?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Garpen] #2599792 07/04/2020 20:09
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Nja, finns nog några turisthytter (ok, stängda i Norge men iallafall) utan mobildekning där det kan samlas rätt mye folk. Man trenger ju inte heller komma så långt fra civilisation för att förlora dekningen. Finns parkeringplasser i Bymarka utan bra dekning, tusselöypan som är populär med en massa familjer har inte heller bra dekning.

Tror man får rätt stora problem med en mobilapp med tanke på nøyaktighet.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2599796 07/04/2020 20:24
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Ikke fulgt med på den andre debatten, men antar blåtann fikser hva som evt. ikke dekkes av mobilnettet?

Uansett trenger man ikke 100% dekning for at det kan ha stor effekt. Med større testkapasitet og et system som en mobil-app kan man teoretisk sett ganske greit kontrollere spredningen.

Har du vært på samme butikk på samme tid som noen som var syk? Vipps så er det bare å teste. Om det blir 500stk så spiller ikke det så mye rolle. Hvorfor skulle ikke det fungere?

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Havre] #2599797 07/04/2020 20:30
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det skulle inte fungera bra för att man inte testar positivt innan inkubationstiden är över (så var det iallafall tidigare) så då må man alltså sätta alla som var i butiken i två ukers karantän innan man kan vara säker på att en test ger rätt resultat.

Tror att det fort blir väldigt många som man får i karantän och må testa.

edit: Men självklart kan det vara bättre än att ha alla i karantän.

Redigert av fredriks; 07/04/2020 20:35.
Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2599801 07/04/2020 20:45
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Ok. Da får man ikke testet så bredt, men på et kontor og mindre enheter så ville det fungere.

Så intervju nå nettopp av en som hadde vært syk. Kona ble ikke smittet (sannsynligvis) selv om de bodde i samme hus under hans sykdom. Og som Diamond Princess viste så er det sannsynligvis ikke "så" smittsomt.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Havre] #2599884 08/04/2020 10:13
K
knutspeed Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Havre
Ikke fulgt med på den andre debatten, men antar blåtann fikser hva som evt. ikke dekkes av mobilnettet?

(klipp)

Har du vært på samme butikk på samme tid som noen som var syk? Vipps så er det bare å teste. Om det blir 500stk så spiller ikke det så mye rolle. Hvorfor skulle ikke det fungere?

Har du vært på samme kjøpesenter som en som var syk? Samme kontorbygning med 1000 arbeidere? Boligblokk? Det vil ikke være kapasitet til å teste så mange.

For at dette skal fungere (i mitt hode) må vi ha mye mer presis måling, og absolutt alle må utstyres med en dings. Om du oppholdt deg innenfor 5m av en som er bekreftet smittet, og at alle ellers følger smittevernstiltakene - da begynner det å funke.

Gnager videre på det samme nå, men sammenlikne f.eks en iPhone og en Garmin 520. Skal du ta en Strava KOM, så bruker du mobilen.
Jeg har også jogget med iphone på armen med 5 forskjellige treningsapper kjørende samtidig, og ingen av de var enige i distanse, høydemeter etc.

Poenget er at det er litt for lett å være teknologioptimist.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2599886 08/04/2020 10:27
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Mulig det er å være teknologioptimist. Var vel et bra leserinnlegg hos Nettavisen i dag med en som var særs skeptisk.

Jeg spør fordi jeg ikke vet, men ser ikke helt de samme problemene som deg - så fremt blåtann fungerer inne.

Er jo bare å sette regler på hva som skal til for å utløse testing. Hva om det gjør testingen 30% bedre enn tilfeldig testing er? Man dekker ikke 100%, men man øker treffsikkerheten - verdt det?

Jeg vet ikke hvor den grensen går - 10%, 50%? Men uten at jeg husker nøyaktig hvordan det "ordtaket" går så noe ala "don't let perfect be the enemy of good." Et slikt system trenger definitivt ikke å fange opp alt perfekt for å ha verdi.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Havre] #2599891 08/04/2020 10:46
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Problemet är väl i första hand alla falska positiva som tillsammans med att det inte bara handlar om att göra en 5 minuters test utan om karantän och sånt för alla som har varit i samma område som en smittad som antagligen gör att appen inte kommer fungerar så bra.

Tror mycket mer att appen kommer medföra riktiga problem än att den inte kommer användas för att den inte är perfekt.

Klart, om den ska försöka bestämma hvis någon har varit inom 2 m fra en smittad i 15 minuter så är det inte säkert att man kommer finna några alls.

Hur blåtand fungerar för avståndsbedömning har jag ingen aning om.

Re: Hvem blir IKKE smittet? [Re: Tange] #2599910 08/04/2020 11:52
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Noen av oss har en jobb, hvor spørsmålet ikke er om, men når vi blir smittet. Til da, så lever jeg nesten normalt, bare holder meg mer unna folk enn det jeg allerede gjør. Vasker hendene, unngår butikker i travle perioder.

I have the power.
Side 1 av 3 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå