Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Første overnatting med sykkel - Nordmarka

Første overnatting med sykkel - Nordmarka #2598414 31/03/2020 13:58
S
sarawfm Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei! Fikk lyst til å prøve meg på Nordmarka rundt, enten fredag eller lørdag (tenkte denne ruta https://vegtur.cc/sider/nordmarka-rundt, tar gjerne i mot tips til avstikkere eller annet jeg burde få med meg). Siden jeg bor i son er planen å sykle inn til Oslo, ca ved markagrensen, kvelden før, og finne et sted å overnatte.

Er ikke så alt for godt kjent, så gi meg gjerne råd om hvor det er fint å sove! Eneste jeg har vurdert hittil er Kolsås eller inn mot Lommedalen.

Så til det praktiske.

Den foreløbige planen er å ha med sekk med liggeunderlag, sovepose, og sånn trekk man har rundt soveposen (muligens tarp? men er vel ikke vits om det ikke er regn). Soveposen er ikke så liten, så tror det må bli slik. Har ikke sykkelvesker (enda). Tar med et ullsett til å ha på i campen. Mat, har ikke primus e.l., men mulig jeg låner av pappa, eller så spiser jeg bare et stort måltid før jeg drar hjem og baserer meg på brødmat, riskaker, godteri for å spare vekt.. Vann/drikke: må jeg rett og slett bare ha med en del? Eller kan man fylle opp noen steder? I disse dager burde jeg vel egentlig ikke stoppe innom bensinstasjoner.

Neste dag vurderer jeg enten å gjemme sekken et sted i skogen, eller overlevere til en venn. Det ville også løst vannproblemet, fordi jeg da kan få vann derifra... Men da må jeg jo vente på denne personen, og jeg tenkte muligens å starte ganske tidlig på dagen..

Så. Hvis noen kan gi meg noe kritikk på hva som kan fungere og hva jeg burde gjøre annerledes, hadde jeg satt umåtelig stor pris på det!

Re: Første overnatting med sykkel - Nordmarka [Re: sarawfm] #2598554 01/04/2020 10:15
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
Har ikke veldig med konkrete tips - men antar du har tenkt sykle med landeveissykkel eller lignende?
Vet ikke om turen gjennom Krokskogen er brøytet, men uansett: her finner du relativt ferske bilder fra Nordmarka, av brøytet vei:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2583447&nt=4&page=4
I tillegg kan du ta en titt her:
https://apps.sentinel-hub.com/sentinel-playground/?source=S2&lat=60.02914277715146&lng=10.36611557006836&zoom=13&preset=1-NATURAL-COLOR&layers=B01,B02,B03&maxcc=76&gain=1.0&gamma=1.0&time=2019-09-01%7C2020-03-31&atmFilter=&showDates=true
det ligger fortsatt bra med snø i høyden.

Re: Første overnatting med sykkel - Nordmarka [Re: sarawfm] #2601851 19/04/2020 06:26
chalshus Offline
More than words
More than words
Skal du bruke terrengsykkel eller en landeveissykkel, eller en gravel?
Er du i god nok form til at jeg kan anbefale en spot langt inne i Nordmarka?
Vann: Du kan drikke vann fra alle vann, elver og bekker og det er rennende og klart og om det er uten lukt og smak. Unngå vann rett i nærheten av der det er husdyr. Jeg har aldri blitt uggen av å rikke vann i naturen.

Re: Første overnatting med sykkel - Nordmarka [Re: MagnusWJ] #2606259 09/05/2020 11:52
S
sarawfm Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: chalshus
Skal du bruke terrengsykkel eller en landeveissykkel, eller en gravel?
Er du i god nok form til at jeg kan anbefale en spot langt inne i Nordmarka?
Vann: Du kan drikke vann fra alle vann, elver og bekker og det er rennende og klart og om det er uten lukt og smak. Unngå vann rett i nærheten av der det er husdyr. Jeg har aldri blitt uggen av å rikke vann i naturen.

Landeveissykkel, god nok form til at du kan anbefale en spot langt inne ja! Har noen dager igjen i Norge før jeg flytter utenlands, så tar gjerne i mot det tipset ICON_SMILE

Sitat: MagnusWJ
Har ikke veldig med konkrete tips - men antar du har tenkt sykle med landeveissykkel eller lignende?
Vet ikke om turen gjennom Krokskogen er brøytet, men uansett: her finner du relativt ferske bilder fra Nordmarka, av brøytet vei:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2583447&nt=4&page=4
I tillegg kan du ta en titt her:
https://apps.sentinel-hub.com/sentinel-playground/?source=S2&lat=60.02914277715146&lng=10.36611557006836&zoom=13&preset=1-NATURAL-COLOR&layers=B01,B02,B03&maxcc=76&gain=1.0&gamma=1.0&time=2019-09-01%7C2020-03-31&atmFilter=&showDates=true
det ligger fortsatt bra med snø i høyden.

Ja, så akkurat den tråden etter jeg lagde denne tråden, ble derfor ikke noe av den turen akkurat da, hehe. Men tusen takk for svar!

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå