Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum?

Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? #2596562 21/03/2020 10:44
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Bare lurer på om det vurderes å rendyrke vårt kjære forum som et sykkelforum.

Alternativt skille ut snikksnakk som separat plattform for ikke-sykkelrelaterte spørsmål under paraplyen til Terrengsykkel/Landevei.

I skrivende stund har de siste trådene på snikksnakk endt opp med beskyldninger om stalking og trolling. Ellers har det i alle år florert med gjensidig utskjelling, negative personkarakteristikker, hobby-psykologi og bevisste provokasjoner. Og hyppige utestengelser, som om vi var i en barnehage der de mest viltre stadig må få timeout.

Det er flust med folk med solid kompetanse på sykling, men hvem vil henge her, slik forumet er i dag?

Jeg klarer ikke å se hvorfor vi sykkelinteresserte trenger dette sirkuset, som både forgifter stemningen, skremmer vekk nye brukere, og får oss alle til å fremstå som idioter.

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Sepeda] #2596735 22/03/2020 10:57
G
Gubbe Online
Entusiast
Entusiast
G
1. Jeg er ganske enig med deg. Jeg har i min relativt korte fartstid her inne absolutt bidratt til det sirkuset jeg tror du skriver om.

Men etter å ha blitt "satt på plass" av opptil flere sirkusdirektører med lang fartstid her, forsøker jeg nå å holde meg til å lese, og å begrense mine egne poster til mest mulig saklighet. Etter beste evne.

Det er som du sier mye god fag- og realkompetanse i dette forumet slik det er i dag, og jeg tror denne kompetansen vil skinne tydeligere og ta mer plass etterhvert som sesongen tråkkes i gang og sesongfolket får eskalerende utstyrs- og treningskløe.

Dette sett i sammenheng med koronasituasjonen og dens begrensninger/muligheter, selvsagt.

2. @sepeda skriver: "Jeg klarer ikke å se hvorfor vi sykkelinteresserte trenger dette sirkuset, som både forgifter stemningen, skremmer vekk nye brukere, og får oss alle til å fremstå som idioter."

Vel, her er jeg litt uenig.
Jeg mener for eksempel at det _tydelige hierarkiet blant medlemmene_ her kan være skremmende for nye brukere, men slik er det i alle fag- interesse- og temabaserte forum. Dette er noe man enten innfinner seg med (etterhvert), eller forsøker å gjøre opprør mot (jfr å forgifte stemningen - men her har det nevnte hierarkiet et like stort ansvar, mener jeg).

Jeg oppfatter ellers ikke på noen måte at alle fremstår som idioter.

Men at dette forumet modereres på en, etter min mening, særdeles utydelig og lite _synlig_ måte, gjør muligens at mange tenker at det er fritt frem for alskens uartigheter.
Nå er jo en moderatorfunksjon i et nettforum i all hovedsak en frivillig og som regel ulønnet funksjon, så kanskje det er noe å gå på her. Jeg vet ikke.

Dette var mine to tiere. (inflasjon)

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Gubbe] #2596764 22/03/2020 13:16
H
hrukin Online
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Gubbe

Jeg mener for eksempel at det _tydelige hierarkiet blant medlemmene_ her kan være skremmende for nye brukere, men slik er det i alle fag- interesse- og temabaserte forum. Dette er noe man enten innfinner seg med (etterhvert), eller forsøker å gjøre opprør mot (jfr å forgifte stemningen - men her har det nevnte hierarkiet et like stort ansvar, mener jeg)

Akkurat denne føler jeg for det meste gjelder Snikksnakk, pølsev........ tråden. Kanskje du kan se snev av det i ymse-tråden hvis du leter aktivt etter det, eller den halvhumoristiske Stilpolitiet i Landevei.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: hrukin] #2596770 22/03/2020 13:33
G
Gubbe Online
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: hrukin
Sitat: Gubbe

Jeg mener for eksempel at det _tydelige hierarkiet blant medlemmene_ her kan være skremmende for nye brukere, men slik er det i alle fag- interesse- og temabaserte forum. Dette er noe man enten innfinner seg med (etterhvert), eller forsøker å gjøre opprør mot (jfr å forgifte stemningen - men her har det nevnte hierarkiet et like stort ansvar, mener jeg)

Akkurat denne føler jeg for det meste gjelder Snikksnakk, pølsev........ tråden. Kanskje du kan se snev av det i ymse-tråden hvis du leter aktivt etter det, eller den halvhumoristiske Stilpolitiet i Landevei.

Ja det var det jeg siktet til, siden det var det trådstarter skrev om i førstepost. Jeg var kanskje litt utydelig.

Redigert av Gubbe; 22/03/2020 13:34.
Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Sepeda] #2596896 23/03/2020 08:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Snikksnakk-forumet har blitt vesentlig mindre hyggelig siste par årene, bare. Noen jævla troll som har infiltrert og lager rett og slett mye kvalm. Det var slik at man før hadde mye moro i snikksnakk, men nå har det blitt konspirasjonstråder og drittslenging og annet fjas. Det er en grunn til at det ble flyttet nedover i hierarkiet også. Før var det det første man leste og var lettbeint underholdning, men nå er det den kategorien jeg sjekker bare for å.. Så jeg er enten mer for å hive ut trollene en gang for alle og kjøre hissig moderering, slik at trollene og konspirasjonshodene ikke får eksponert sin faenskap eller tullete løgner på en offentlig platform.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Sepeda] #2596900 23/03/2020 08:34
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
I utgangspunktet er jo det ganske innlysende at det kun skal være snikksnakk rundt sykkel relaterte temaer på ett sykkelforum.
De lengste trådene er dog om US produserte elektriske biler, sykdommer og generell elendighet.

Jeg mener at det burde være takhøyde for å diskutere det meste, men at den enkelte heller får gå i seg selv for å skape en lun stemning på forumet ved å unngå usakligheter eller negativ omtale av andre brukere av forumet.
Ser at det så tidlig i denne tråden legges opp til en uforsonlig holdning mot anderledes tenkende.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Flamini] #2596909 23/03/2020 08:53
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Flamini
I utgangspunktet er jo det ganske innlysende at det kun skal være snikksnakk rundt sykkel relaterte temaer på ett sykkelforum.

Forumet er her for alle som ser på seg selv som syklister og som ønsker å kommunisere andre syklister. Det betyr ikke at det bare kan snakkes om sykkel. Men stemningen bør holdes god og vennlig også i tråder om andre temaer. Det er ikke alltid alle klarer å overholde dette og vi vil nok ty til litt sterkere moderering hvis ikke trollene gir seg.
Men det Sepeda skriver om hyppige utestengelser stemmer ikke. Vi har i forumets nær 20 år på nett utestengt færre enn 10 brukere. Med det i mente er tonen ganske så forbilledlig.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: sykkeloyvind] #2596913 23/03/2020 08:59
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Sitat: sykkeloyvind
Men det Sepeda skriver om hyppige utestengelser stemmer ikke. Vi har i forumets nær 20 år på nett utestengt færre enn 10 brukere.

Da bruker vi forskjellige ord. Periodevise utestengelser på uker eller måneder - jeg vet ikke hva som er praksis - har jeg observert mange ganger bare på de få årene jeg har hengt her. Sist forrige uke.

Det fortsetter å forundre meg at i denne sykkelkaféen som et forum utgjør, skal vi hver dag leve med at det er høylydte demonstrasjoner og motdemonstrasjoner i et hjørne av kaféen, med roping, krangling, slenging av råtne egg og hyppige basketak. Hvilken politisk retning demonstrantene på hver side representerer, er for meg ikke poenget.

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Sepeda] #2596915 23/03/2020 09:13
M
mob Offline
Entusiast
Entusiast
M

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Sepeda] #2596917 23/03/2020 09:17
-Jan Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eg forstår ikkje kvifor Sepada brukar tid på å lese lange tråder i snikksnakk viss dette er ein kategori han helst ikkje vil ha. Velkommen til internettet. Kranglefantar, troll og idiotar finst i alle forum og kommentarfelt. Hopp over viss det er innlegg du ikkje likar. Så er det greit å diskutere kor streng ein skal vera med folk som går over folkeskikkstreken, men å fjerne snikksnakk-kategorien heilt meiner eg blir feil.

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Sepeda] #2596920 23/03/2020 09:29
Alpers Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sepeda
Sitat: sykkeloyvind
Men det Sepeda skriver om hyppige utestengelser stemmer ikke. Vi har i forumets nær 20 år på nett utestengt færre enn 10 brukere.

Da bruker vi forskjellige ord. Periodevise utestengelser på uker eller måneder - jeg vet ikke hva som er praksis - har jeg observert mange ganger bare på de få årene jeg har hengt her. Sist forrige uke.

Det fortsetter å forundre meg at i denne sykkelkaféen som et forum utgjør, skal vi hver dag leve med at det er høylydte demonstrasjoner og motdemonstrasjoner i et hjørne av kaféen, med roping, krangling, slenging av råtne egg og hyppige basketak. Hvilken politisk retning demonstrantene på hver side representerer, er for meg ikke poenget.

Kan du ikke bare la være å lese akkurat de trådene da?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Sepeda] #2596921 23/03/2020 09:30
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Henvendelsen var rettet til redaksjonen som et innspill.

Jeg har fått svar. Det vil fortsette som før, sykkelforum eller ei. Skal ikke si noe på det, når det er det man vil ha.

(Om jeg kunne få visning på "Aktive tråder" av sykkeltråder, ikke krangletråder, uten å måtte installere uBlock Origin eller lignende, skulle jeg ikke sagt noe ICON_SMILE )

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Flamini] #2596926 23/03/2020 09:41
-Jan Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Flamini
De lengste trådene er dog om US produserte elektriske biler, sykdommer og generell elendighet.

Det er jo spesifisert at kategorien er for "Ikke-sykkelrelatert løsprat".

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Sepeda] #2596972 23/03/2020 11:53
Alpers Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sepeda
Henvendelsen var rettet til redaksjonen som et innspill.

Jeg har fått svar. Det vil fortsette som før, sykkelforum eller ei. Skal ikke si noe på det, når det er det man vil ha.

(Om jeg kunne få visning på "Aktive tråder" av sykkeltråder, ikke krangletråder, uten å måtte installere uBlock Origin eller lignende, skulle jeg ikke sagt noe ICON_SMILE )

Det var jo ikke et dumt innspill. Men selv om et Antal uskikkede forumbrukere helst kunne tatt seg litt sammen, tenker vi at det må være lov å ha slike diskusjoner i et hjørne. Hvorfor nettforum blir stadig oftere forsøples vet jeg ikke.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Alpers] #2596977 23/03/2020 12:12
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Alpers

Problemet for meg er at dette ikke skjer i et hjørne. Som Sepeda skriver, dette sludderet fyller store deler av «Aktive tråder». For de som da kommer hit for å følge med på sykkel på tvers av sykkel-kategorier, og bruker «Aktive» tråder for gjøre dette, så fremstår forumet mer og mer som noe helt annet enn et sykkelforum.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: magnusc] #2596982 23/03/2020 12:30
Alpers Offline
Besatt
Besatt
Sitat: magnusc

Problemet for meg er at dette ikke skjer i et hjørne. Som Sepeda skriver, dette sludderet fyller store deler av «Aktive tråder». For de som da kommer hit for å følge med på sykkel på tvers av sykkel-kategorier, og bruker «Aktive» tråder for gjøre dette, så fremstår forumet mer og mer som noe helt annet enn et sykkelforum.

Bare for å forsikre meg om at jeg forstår dere helt rett. Tenker dere på at dette gjelder alle aktive tråder i snikksnakk, eller gjelder det aktive tråder i andre kategorier også?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Alpers] #2596987 23/03/2020 12:39
Arne_And Offline
More than words
More than words
Bare for å forsikre meg om at jeg forstår dere helt rett. Tenker dere på at dette gjelder alle aktive tråder i snikksnakk, eller gjelder det aktive tråder i andre kategorier også?

Jeg gjetter på at de spesifikt snakker om denne linken: Aktive tråder

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Sepeda] #2596988 23/03/2020 12:39
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For min del kunne jeg klart meg godt uten politikken her på forumet, men jeg liker at det går an å diskutere Tesla, hva som er den beste hageslangen, rubbeski og baking med surdeig.

Forum med forumpoliti blir fort veldig kjedelige og humørløse.

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Sepeda] #2596989 23/03/2020 12:46
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Her får man alle aktive tråder i hele forumet. Dette er gull for de som er opptatt av all sykling, ikke bare en liten nisje/del innen sykling.

[Linket bilde]

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Sepeda] #2596998 23/03/2020 13:25
F
fikse Offline
Entusiast
Entusiast
F
Har lagt til eksempel i denne tråden for de som ønsker å filtrere vekk snikksnakk (eller meg, for den saks skyld) under "aktive tråder".

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: hrukin] #2597155 24/03/2020 09:14
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: hrukin
den halvhumoristiske Stilpolitiet i Landevei.
Er ikke den 3/4 humoristisk da?
(Veldig viktig med presisjon altså!)

Den er faktisk 3,14/4. Typisk bianchieiere å slurve like mye som Bianchi-fabrikken.

Redigert av Alpers; 24/03/2020 12:00.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: Sepeda] #2597214 24/03/2020 13:56
H
hrukin Online
Ivrig
Ivrig
H
Er enig med mer humoristisk, men for en helt noob på landeveien som ikke skjønner det så kan det kanskje bli litt mye

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.

Re: Terrengsykkel/Landevei som rent sykkelforum? [Re: larsdx] #2597256 24/03/2020 19:33
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: larsdx
For min del kunne jeg klart meg godt uten politikken her på forumet, men jeg liker at det går an å diskutere Tesla, hva som er den beste hageslangen, rubbeski og baking med surdeig.

Hehe! Det du liker er da kjempepolitiske emner (med eller uten gjærkultur fra naboens sats) med stor mening i allmennhetens liv, om noe er det! Alt (eller intet!) er politikk, selv om det ikke står i programmet til partiet du velger å la snakke for deg! ICON_SMILE
Alt dette snikksnakket om troll, den dalende humorfrekvensen og utdøende åndfullheten (kvaliteten som preget pølsevevet her tidligere, dengang da alt var bedre) er et trist utviklingstrekk som herjer de fleste nettfora, men likevel tjener ethvert nettforum (spesielt ett med inntektshensyn og -behov) på å ha en løsprat-kanal, det er jo med på å gjøre forumet til "Stedet å være" (TM) for endel folk, og dessuten blir de forumsfaglige trådene mindre utsatt for stygge avsporinger om bidragsyterne kan bli kjente, høre stemmen sin og vise seg fram i løspratkategorien. Folkeskikk er relativt, uansett, og det er udemokratisk å diskriminere folkene som ikke vil drive med slikt i livet sitt, og etter min mening også usunt med meningsinnsnevrende regler, munnkurv og monopol.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå