Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 15 1 2 4 5 6 7 8 14 15

Korona - historien gjentar seg (?)

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Gubbe] #2608773 21/05/2020 09:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva er hensikten med å henvende seg til meg når du IKKE vil gjøre det som skal til for at jeg skal forstå hva du mener?

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2608775 21/05/2020 10:00
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: GeirK
Hva er hensikten med å henvende seg til meg når du IKKE vil gjøre det som skal til for at jeg skal forstå hva du mener?

Du får kanskje leve med uvissheten. Muligens noe ubehagelig. Men det tåler du nok, om det er sånn at det var ubehagelig. Og du må gjerne slutte med brølinga.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Gubbe] #2608778 21/05/2020 10:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg prøver igjen.

Hva er hensikten med å henvende seg til meg når du ikke vil gjøre det som skal til for at jeg skal forstå hva du mener?

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Gubbe] #2608779 21/05/2020 10:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Havre
Hvor mye frykt er det egentlig blant folk? Kjenner eller vet knapt om noen som bryr seg nevneverdig lengre. Ikke at det er et representativt utvalg. Så spørsmålet er oppriktig.

Litt dissonans der i forhold til hvordan man tror verden er etter å ha sett 2min på CNN. Så er ikke det noe nytt fra CNN. Det må alltid eksistere en krise. Vanskelig å skille de virkelige krisene med de mindre viktige.

Jeg ser ikke på CNN, men jeg leser cnn.com hver dag. Hva var det du så?

Sitat: Gubbe
Jeg ser ikke på CNN, men jeg leser cnn.com hver dag. Hva var det du så?

Drypp?

Har jeg eller vi gått glipp av noe eller glipper det et annet sted?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2608888 22/05/2020 05:59
E
EL Syklo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Gamle fakta lagt fram som nyhet, nedstengningen var politisk motivert, ikke medisinsk.

https://www.nrk.no/norge/vi-kunne-k...-uten-a-stenge-ned-sa-kraftig-1.15024804

Redigert av EL Syklo; 22/05/2020 06:27.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2608896 22/05/2020 07:06
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hva mener du med politisk motivert?

Og hva betyr egentlig "faglig grunnlag"?

Utfordringen her for meg er at man er nødt til å gjøre sannsynlighetsberegninger. Forsåvidt helt likt diskusjonen rundt co2 og global oppvarming. Det finnes inget "faglig grunnlag" som sier at noe er 100% riktig eller feil. Hva om man mener det er 95% sannsynlig at man ikke trenger strenge tiltak, men hvis man tar feil (5% av tilfellene) så vil konsekvensene bli enorme? Hva gjør man da? Vet ikke om det er positivt eller skremmende, men alle som gikk høyt ut, med mulig unntak av Brasil - og delvis Sverige, har nå i større eller mindre grad stengt.

Hvis med "politisk motivert" betyr at man nok blir litt for redd for ytterpunktene så kan jeg være enig, men det handler like mye om befolkningen som helhet. Man får de politikerne man fortjener osv. Dessverre ser politikere seg nødt til å forenkle og dessverre virker det som at folk trenger den forenklingen (vise "handlekraft" osv.).

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Tange] #2608906 22/05/2020 07:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tange

Jeg føler at jeg skjønner mindre og mindre av verden rundt meg. Jeg synes jeg ser en økende tendens til at folk skriver kommentarer i all offentlighet - som de IKKE vil forklare og IKKE vil at noen skal skjønne.

Ligger det en slags selvtilfredsstillelse i å skrive noe som er tilgjengelig for en større publikum uavhengig om publikum forstår budskapet eller ikke?

Det virker som Gubbe mener at dette er ubehagelig for meg, vilket det ikke er. Er det det som er motivasjonen her?

Her trenger jeg hjelp til å forstå.

- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2608912 22/05/2020 07:44
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G

Jeg føler at jeg skjønner mindre og mindre av verden rundt meg. Jeg synes jeg ser en økende tendens til at folk skriver kommentarer i all offentlighet - som de IKKE vil forklare og IKKE vil at noen skal skjønne.

Ligger det en slags selvtilfredsstillelse i å skrive noe som er tilgjengelig for en større publikum uavhengig om publikum forstår budskapet eller ikke?

Det virker som Gubbe mener at dette er ubehagelig for meg, vilket det ikke er. Er det det som er motivasjonen her?

Noen ganger kommer det bare tøv fra meg, og det er ikke alltid det gir mening for meg selv heller. Beklager det.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Gubbe] #2608919 22/05/2020 08:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er i alle fall rom for ærlige innrømmelser i en hver debatt! Disse er sjelden vare for tida etter hva jeg ser.

- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2608945 22/05/2020 09:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Det førte i hvert fall til litt oppklaring, men det var mer måten hvorpå han svarte på et spørsmål du stilte til Havre som fikk meg til å stusse på noe.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Tange] #2608986 22/05/2020 13:02
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
PM

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2608988 22/05/2020 13:15
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Havre
Hva mener du med politisk motivert?

Behov for å vise handlekraft?

https://forskning.no/medievitenskap/svenskene-stoler-pa-ekspertene-sine-i-koronakrisen/1666427

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2609264 24/05/2020 07:07
E
EL Syklo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Helsevesenet hadde faktisk rolige tider under lockdown.

Sitat:
10. mars sa helseminister Bent Høie at vi nordmenn må forberede oss på det han kalte «et middels pandemiscenario» med 22.000 innlagte pasienter.

Tre uker seinere lå det til sammen 325 covid-19 pasienter på norske sykehus. Det skulle vise seg å være en (foreløpig) smittetopp. 

https://www.dagbladet.no/kultur/pandemien-ble-et-hvileskjaer/72492502

Redigert av EL Syklo; 24/05/2020 07:08.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2609279 24/05/2020 09:14
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Hvordan tror du tallene hadde vært dersom man ikke gjorde noe som helst?

"Det understrekes at dette ikke er prognoser, men scenarier det anses som hensiktsmessig å planlegge for."

https://www.regjeringen.no/no/aktue...r-a-mote-koronavirusutbruddet/id2693018/

'...once more, and more intensity!'
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2609283 24/05/2020 09:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: EL Syklo
Helsevesenet hadde faktisk rolige tider under lockdown.

Sitat:
10. mars sa helseminister Bent Høie at vi nordmenn må forberede oss på det han kalte «et middels pandemiscenario» med 22.000 innlagte pasienter.

Tre uker seinere lå det til sammen 325 covid-19 pasienter på norske sykehus. Det skulle vise seg å være en (foreløpig) smittetopp. 

https://www.dagbladet.no/kultur/pandemien-ble-et-hvileskjaer/72492502

Ja, i UK har de til og med begynt å sette opp telt angivelig for at helsepersonalet kan ta litt ferie i mangel på muligheter til å dra utenlands.

https://www.nrk.no/urix/pa-det-verste-dode-det-ett-menneske-her-hvert-halvannet-minutt-1.15025648

Jeg prøver å huske hva som er forskjellen mellom Norge og Storbritannia. Var det ikke noe sånt at SARS-CoV-2 var nærmest å regne som influensa?

https://filternyheter.no/dette-er-britenes-omstridte-strategi-for-a-takle-koronaepidemien/

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Tange] #2609296 24/05/2020 10:07
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt

Jeg prøver å huske hva som er forskjellen mellom Norge og Storbritannia. Var det ikke noe sånt at SARS-CoV-2 var nærmest å regne som influensa?

Svaret får vi vel egentlig aldri helt vite? Sverige hadde etter det jeg husker, den dødligste aprilmåneden på 30 år nå. (Husker ikke om det er absolutte tall eller relative til folketallet). Hva svenske tiltak har kostet vs norske vet jeg ikke, ei heller effekten av de.

Men det er altså vært vært verre influensår enn det covid har gjort ut av seg med de slappe svenske tiltakene.

Det er naturlig å spørre hvorfor det ikke har blitt gjort like stenge tiltak ifbm influensa?

Statistically speaking, racing is mostly for losers.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2609297 24/05/2020 10:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Engelskmennene satset på flokkimmunitet.

Belgia her også gjort et 'forsøk' der.
Belgia ligger per dags dato på 11. plass av registrerte smittede per 100k og på en annen plass i registrerte døde per 100k.

Stikkprøve av 3400 mennesker viser at 6% har antistoffer mot COVID-19.
Det er et stykke unna flokkimmunitet, dessverre.

https://www.vrt.be/vrtnws/en/2020/05/08/just-6-of-belgians-have-antibodies-against-covid-19/

Svenskene har også gjort et 'forsøk'.

Prøver i Sverige snakker om 7.3 %.
Det er dessverre også et stykke unna flokkimmunitet.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...kning-av-antikroppar-for-covid-19-virus/

Belgiske Van Damme (ikke Jean Claude): The figure of 6 percent is a long way from so-called “herd immunity”. This would need at least half the population to have become infected. Professor Van Damme says that we cannot rely on this to bring the epidemic to an end here.

"This won’t happen. This avenue has been completely abandoned in the whole of Europe. It will have to happen in a different way”.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2609301 24/05/2020 10:20
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt
Frem til Roche kom med nye testen sin har det vært for dårlige hurtigtester til å si noe definitivt om antistoff-forekomsten.

FHI gjorde en vurdering av testene og de viste jo veldig mye falske negativer for folk som hadde vært mildt rammet.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: pedalglipp] #2609306 24/05/2020 10:42
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: pedalglipp

Svaret får vi vel egentlig aldri helt vite?

Nei, det er vel det jeg og mange andre alt sa for lenge siden.
Det er flere faktorer som man nå forsiktig ser kan spille eller har spilt en rolle. Mutasjoner i COVID-19 (som i kombinasjon med lite internasjonal forflyting av folk gjør at de kan ha et geografisk skjermet område), lands forhistorie av antibiotika bruk i forbindelse med sekundære infeksjoner, hvor godtforberdt et land var på en mulig pandemi, kapaisteten ti helsevesenet, befolknngssammensetning mm.

Sverige hadde etter det jeg husker, den dødligste aprilmåneden på 30 år nå. (Husker ikke om det er absolutte tall eller relative til folketallet). Hva svenske tiltak har kostet vs norske vet jeg ikke, ei heller effekten av de.

Det er det nok ingen har definitive svar på heller. Mener å huske at man brukte økonomi som viktig faktor i beslutningsforming i Sverige (ikke skakkkjøre økonomien), men mener også å huske at det for noen uker siden kom noen prognoser om hvordan COVID-19 ville påvriker økonomiene i Norden og der var det Sverige som kom dårligst ut. Men det er sikkert først om en god del år at vi ka si noe definitivt.

Men det er altså vært vært verre influensår enn det covid har gjort ut av seg med de slappe svenske tiltakene.

Det er naturlig å spørre hvorfor det ikke har blitt gjort like stenge tiltak ifbm influensa?

Det er det naturlig å spørre om når man kun ser på dødstall. Som jeg har sagt før, tiltakene handler ikke om nullvisjon (jeg er enig i at det er et inntrykk man får i mediene hvor hvert dødsfall meldes og det kjøres utførlige reportasjer om ofrene, noe man aldri så eller hørte om ved de ca. 1000 som hvert år dør av influensa-komplikasjoner (jeg vet at unge folk som dør av influensa også har bltt omtalt i mediene)).

Det handler/handlet om å unngå det som skjer eller har skjedd i Spania, Italia, UK, New York osv. Så lenge jeg klarer å se nå ser jeg ingen grunn til å anta at Norge hadde vært et unntak om det hadde kjørt null-tiltak-strategi. Ja, en av de tingene som gjenstår å diskutee også om noen år er strategien var for streng eller f.eks. burde ha vært satt i gang tidligere og ta lræing av dette. (Ref. Sør-Korea etter MERS i 2015)

Mener du å si noen at dette skjer vært år i Italia under sesonginfluensa men at det er bare noe vi ikke har fått høre om før?

Noen som kan vise til et land vi sammenligner oss med som har fått skakkjørt helsevesenet av en sesonginfluensa?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: pedalglipp] #2609310 24/05/2020 11:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Frem til Roche kom med nye testen sin har det vært for dårlige hurtigtester til å si noe definitivt om antistoff-forekomsten.

FHI gjorde en vurdering av testene og de viste jo veldig mye falske negativer for folk som hadde vært mildt rammet.

Ja, det er usikre tall om testene, og det er også tegn på at det kan ta tid før antistoffer kan påvises etter infeksjon. Det siste er tror jeg Tegnell også poengterte i sin kommentar på Sveriges 7.3%. De tallene jeg har sett rangerer fra ca. 75% oppover, men betydlig høyere på andre forsøket. Om 1 av tre detter gjennom er de endelige talles fortsatt langt unna flokkimmunitet. Og greit å huske at det også var betydelige falske positiver(ca. 10%?).
Selv Tegnells ca. 20% er langt unna flokkimmunitet.

Hoffmann- La Roche annonserte sin nye test 3. mai. >99.8 % 14 dager etter PCR-bekreftelse (Polymerase Kjede). De poengterer spesielt betydning av å unngå falske positiver pga. andre typer coronavirus. Jeg vet ikke om Sverige har brukt HLR.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2609323 24/05/2020 11:36
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt
Det blir hvertfall spennende å se på mortalitetstallene rundt omkring over et par år.
Kommer man til å kunne se corona på statistikkene på årsbasis, slik man kan ved krig, kommunisme og alvorligere pandemier, eller blir det en bitteliten blipp hvor følgene av håndteringen er mye mer alvorlig?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: pedalglipp] #2609328 24/05/2020 12:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det blir hvertfall spennende å se på mortalitetstallene rundt omkring over et par år.
Kommer man til å kunne se corona på statistikkene på årsbasis, slik man kan ved krig, kommunisme og alvorligere pandemier, eller blir det en bitteliten blipp hvor følgene av håndteringen er mye mer alvorlig?

Jeg vil nok kanskje ikke kalle det spennende, men veldig interessant.

At noe blir synlig er jeg rimelig sikker på 2017 - 27. april 2020:

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/27/upshot/coronavirus-deaths-new-york-city.html

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2609349 24/05/2020 15:10
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt
Jaja, men om man må zoome ned på by nivå, månedsnivå etc....dette blir jo kommunisert litt merkelig, med anekdoter og statistiske spissfindigheter foreløpig.

Belgia blir ikke akkurat trykket øverst på nyhetene, selv om de har høyest corona dødsrate (Da teller jeg ikke med San Marino). Hvorfor ikke? Sverige, UK og USA blir trukket fram som verstinger, selv om de har mange andre land over og rundt seg.

Så jeg får mye mer følelse av at dette er en spinn enn det rent kunnskapsbasert.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: pedalglipp] #2609351 24/05/2020 15:39
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Klart er det en del spinn, hva er ikke det?

USA bryr seg mest om seg selv. Norge bryr seg mest om seg selv, Sverige også gjerne engelskspråklige land, da nordmenn flest kan engelsk bra.
I tillegg har USA veldig medie(u?)vennlig opplegg. Sverige har også dette, også UK.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: pedalglipp] #2609408 24/05/2020 20:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jaja, men om man må zoome ned på by nivå, månedsnivå etc....dette blir jo kommunisert litt merkelig, med anekdoter og statistiske spissfindigheter foreløpig.

Nei, man trenger ikke å zoome inn, ut i fra befolkningstettheten og mobilitet er det lett å se at spredningen vil være forskjellig mellom by og land. Det kan bli store forskjeller alt avhengig av hvirdan man har lagt opp helsetjenestene.

Belgia blir ikke akkurat trykket øverst på nyhetene, selv om de har høyest corona dødsrate (Da teller jeg ikke med San Marino). Hvorfor ikke? Sverige, UK og USA blir trukket fram som verstinger, selv om de har mange andre land over og rundt seg.

Så jeg får mye mer følelse av at dette er en spinn enn det rent kunnskapsbasert.

Ellers ror jeg vi er brukbart enige her (kan tenke at San Marino er mindre interessant pga. liten populasjon hvor tilfeldigheter fort kan gi store utslag den ene eller andre veien. Vatikan er enda mer 'ekstrem'), er som jeg skrev før ikke happy med alt man fokuser på i mediene.
Men som Appelsin skriver, det er mer naturlig å sammenligne med S og UK enn San Marino eller Iran. Og USA, nordmenn har vel i 'alle' skuet på/til USA.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: pedalglipp] #2609412 24/05/2020 21:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Fordi influensaen ikke overvelder sykehusene.

Problemet med Covid-19 er ikke antallet som blir syke, men antallet som blir syke samtidig.

- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2609421 24/05/2020 22:11
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt

Fordi influensaen ikke overvelder sykehusene.

Problemet med Covid-19 er ikke antallet som blir syke, men antallet som blir syke samtidig.

Hva mener du med overvelde sykehusene? Vi har jo korridorpasienter på normale dag her til lands, også influensapasientee?

Har svenske sykehus vært overveldet?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: pedalglipp] #2609425 24/05/2020 22:39
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Har svenske tiltak vert strengere enn influensa?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: pedalglipp] #2609426 24/05/2020 22:48
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig

Har svenske sykehus vært overveldet?

Tendenser til det om ikke annet, eller hva vil du kalle det når ambulansene bruker timer på å levere pasienter? https://www.dagbladet.no/nyheter/ambulanser-ma-sta-i-ko---katastrofesituasjon/72354577

Gi noe som varer, gi fan
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2609432 25/05/2020 05:40
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt
Jojo, selvfølgelig merkes det. Men er da tanken slik at sykehuskapasitet skal holdes på et nivå til å ta unna pandemier? Skal vi rigges for ebola?
At sykehusene er smekkfulle med influensapasienter, også som korridorpasienter er jo ikke like nyhetsverdig, men det betyr jo ikke at det ikke skjer enkelte sesonger.

Side 6 av 15 1 2 4 5 6 7 8 14 15

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå