Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 15 1 2 3 4 5 6 14 15

Korona - historien gjentar seg (?)

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2602825 23/04/2020 11:06
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK
Sitat: fredriks
Det kanske inte handlade om ett inlägg i en debatt?

Hva skulle det ellers være?

Länka till en artikel han tyckte var interessant och ville dela med sig med andra kanske?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: fredriks] #2602833 23/04/2020 11:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ja. Og det ville jo være et innlegg i debatten, det. Men det får vi aldri vite.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: marley] #2602834 23/04/2020 11:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg klarer bare ikke forstå hvorfor i alle dager folk kommuniserer et budskap når de ikke vil at mottaker skal forstå hva de mener. Det er jo liksom grunnpillaren i konseptet kommunikasjon at man avleverer et budskap som de på mottakersiden skal forstå.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: fredriks] #2602859 23/04/2020 12:45
E
EL Syklo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Det kanske inte handlade om ett inlägg i en debatt?

Hva skulle det ellers være?

Länka till en artikel han tyckte var interessant och ville dela med sig med andra kanske?

Spot on.
En interessant artikkel jeg ville dele med meg selv og andre interesserte, slik at de selv kunne fundere og gjøre sine egne tanker rundt temaet i tråden, ikke verre enn det.

Her er to til:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70O2L8/epidemiolog-vi-skyver-problemet-foran-oss
https://www.faktisk.no/artikler/2ql/er-korona-mer-dodelig-enn-influensa

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2602889 23/04/2020 15:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Intevjuet med denne engelske legen, som har alle intensivsengene og respiratorene i bruk, burde alle se. Det er disse folka som vet hva dette handler om.

https://www.youtube.com/watch?v=ejlbCmRJMW4

"All the patients we have in intensive care are in their 50s or younger at the moment." That suprised us, and our youngest person is in her early 20s. And there are patients who are fitness professionals and a lot of patients who have no pre-existing medical condition.

9. april var 37% av intensivsengene i UK fylt opp av Covid-19-pasienter. (Jeg har ikke funnet data for hvor det er nå)

Med eksponensiell vekst er avstanden mellom 37% og 110% bitteliten, og det er hårfine detaljer som bestemmer hvor du havner.

Ved 110% dør sånne som meg (jeg er 53) fordi de ikke kan få behandling.

- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2602893 23/04/2020 15:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Youtube video? Kan du inte länka direkt till forskningsartikeln?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: fredriks] #2602898 23/04/2020 16:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvilket av utsagnene mine er det jeg må underbygge med en forskningsstudie?

- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2602908 23/04/2020 16:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
De flesta hvis du vill bli tagen seriöst i debatten men det är ju uppenbart att inte samma regler gäller för dig som för de du debatterar med.

Se en 20 minuters lång youtube video gidder jag oftast ikke och det spelar ingen roll om den kommer fra dig eller duck så om alla dina påståenden kommer därifra så får du göra något bättre.

"Med eksponensiell vekst er avstanden mellom 37% og 110% bitteliten, og det er hårfine detaljer som bestemmer hvor du havner."

Vet du ens vad eksponentiell vekst är?

Du kanske ska försöka leva som du lär och inte göra exakt samma sak som de du om och om kritiserar gör?

Youtube video, påståenden utan referenser, otydliga påståenden som är lätt att missförstå om man vill (som du ofta verkar vilja) och som inte är i närheten av rigorösa eller tydliga.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2602910 23/04/2020 16:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Ved 110% dør sånne som meg (jeg er 53) fordi de ikke kan få behandling.

Her kan man sjekke hvordan man ligger an når antall intensivpasienter overstiger antall intensivplasser.

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...nied-critical-care-NHS-score-system.html

Redigert av Tange; 23/04/2020 17:34. Rediger grunn: fikk ikke med linken
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2602918 23/04/2020 17:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Lite nytt egentlig. Mye dreier seg om spekulasjon rundt ting og tall vi fortsatt ikke vet noe særlig om.

Om lag 1 prosent av befolkningen i Norge har vært smittet, tror FHI.

Hadde vi gjort som svenskene hadde vi hatt et høyere smittetall, og dermed en høyere immunitet etter hvert, sier professor emeritus i epidemiologi Eiliv Lund til VG.

FHI tror noe og Lund konkluderer noe rundt dette. Er det i det hele tatt noen som mener at vi hadde hatt lavere smitte med svensk strategi?

– Regjeringen hadde veldig tro på denne harde linjen med å «slå ned» viruset. ............... sier Lund, og legger til:

– Det er en svakhet i strategien. Man har tenkt at hvis vi lukker ned lenge nok kan det forsvinne,

Hvor mange utenom Trump tror eller trodde at viruset ville forsvinne?

– Det har jo vært en diskusjon rundt flokkimmunitet, og nå har det kommet studier som tyder på at man får immunitet, sier Lund.

Det er jo relevant.

– Jeg synes det er rart at de som ikke blir alvorlig syke ikke kan leve et mer normalt liv, slik som elever i videregående skole. Hadde man gått for å bremse ned viruset i stedet, hadde vi hatt en høyere immunitet.

Lund sier at Sverige også har hatt en annen kapasitet på sykehusene enn i Norge.

– Vi ville hatt problemer med å følge den samme strategien.

Neimen, sier du det?
Så egentlig er Lund enig med den norske strategien ut i fra den situasjonen vi var i i mars.
Og det var til syvende og sist kanskje det viktigste momentet i beslutningsprosessen: unngå å få sprengt helsevesenet, unngå spanske, italienske, engelske and you name it tilstander.

Det kommer mange forskjellige tall på hvor dødelig koronaviruset egentlig er. Foreløpig har vi bare anslag, og de avhenger blant annet av hvor mange og hvem som testes.

Ja, det var ikke noe nytt.

Var det noe annet nytt?

Sitat: Tange

[Linket bilde fra i.dailymail.co.uk]

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Tormod..] #2602920 23/04/2020 17:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tormod..

Slik jeg ser det så leter EL Syklo med lys og lykter etter nartikler som kan underbygge hans oppfatning om at Corona bare er "et nytt svineinfluensa", hvor regjeringen innførte, ifølge han, alt for strenge tiltak. I så måte, og med den bakgrunn, så er det som du skriver "det en del tenker", og beviser ingenting, da han ikke kjenner bakgrunnen for regjeringens beslutninger.

Denne trådens første innlegg fra EL Syklo forklarer hva han mener.

Spot on, jeg bare lurer på hvorfor han linker til sider som egentlig ikke støtter trådens første innlegg, men som gjør det motsatte.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: fredriks] #2603015 24/04/2020 07:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
De flesta hvis du vill bli tagen seriöst i debatten men det är ju uppenbart att inte samma regler gäller för dig som för de du debatterar med.

Se en 20 minuters lång youtube video gidder jag oftast ikke och det spelar ingen roll om den kommer fra dig eller duck så om alla dina påståenden kommer därifra så får du göra något bättre.

Og nettopp fordi du skulle slippe å se hele videoen, siterte jeg de uttalelsene som var viktige.

Mener du at denne legen lyver?

"Med eksponensiell vekst er avstanden mellom 37% og 110% bitteliten, og det er hårfine detaljer som bestemmer hvor du havner."

Vet du ens vad eksponentiell vekst är?

Ja. Selvfølgelig gjør jeg det. Hvorfor spør du? Når man skal kontrollere eksponensiell vekst ved å justere r, i c(t)=(1+r)^t, så vil små variasjoner i r, gi veldig store variasjoner i y for store t. En forskjell i r med 5% fra 0,1 til 0,105, øker c(100) med 57%

Du kanske ska försöka leva som du lär och inte göra exakt samma sak som de du om och om kritiserar gör?

Youtube video, påståenden utan referenser, otydliga påståenden som är lätt att missförstå om man vill (som du ofta verkar vilja) och som inte är i närheten av rigorösa eller tydliga.

1. Trenger en lege referanser for å fortelle om belegget og alderssammensetningen på sin egen intensivavdeling?
2. På hvilken måte er de påstandene jeg siterer fra videoen utydelige og lette å misforstå?

- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2603062 24/04/2020 10:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Og nettopp fordi du skulle slippe å se hele videoen, siterte jeg de uttalelsene som var viktige.

Ok, du kunde varit tydligare på att det var rena citeringar. Jag visste inte att legen ens snakkade norsk.

Mener du at denne legen lyver?

Hur ska jag veta det? Jag gidder inte se en youtube video.

Ja. Selvfølgelig gjør jeg det. Hvorfor spør du? Når man skal kontrollere eksponensiell vekst ved å justere r, i c(t)=(1+r)^t, så vil små variasjoner i r, gi veldig store variasjoner i y for store t. En forskjell i r med 5% fra 0,1 til 0,105, øker c(100) med 57%

Inte lätt att veta vad du kan och förstår når du är så oprecis i det du skriver. Exponentiell växt med en liten exponent ökar inte speciellt raskt (men det är ju också en fråga om definitioner).

Tycker det du "citerar" är fel och skremsel propaganda hvis man inte tar med vilkoren på exponent och tidsrum. Inte alls säkert att skillnaden är bittelitten eller hårfin ute i verkligenheten i detta tillfället som du "citerar".

1. Trenger en lege referanser for å fortelle om belegget og alderssammensetningen på sin egen intensivavdeling?
2. På hvilken måte er de påstandene jeg siterer fra videoen utydelige og lette å misforstå?

1. Nei, men du kan komma med referenser och en youtube video är en riktigt riktigt dårlig referens bland annat för att man inte lätt kan söka i den.
2. De är väldigt otydliga vilket jag trodde att du också kan se.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: fredriks] #2603070 24/04/2020 10:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ok, du kunde varit tydligare på att det var rena citeringar. Jag visste inte att legen ens snakkade norsk.

Hva er det du babler om? Sitatene mine er da vitterlig på engelsk - tatt ordrett fra videoen.

[Linket bilde]

Vedlegg
Annotation 2020-04-24 125228.jpg (223.57 KB, 782 nedlastinger)

- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: fredriks] #2603074 24/04/2020 11:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Inte lätt att veta vad du kan och förstår når du är så oprecis i det du skriver. Exponentiell växt med en liten exponent ökar inte speciellt raskt (men det är ju också en fråga om definitioner).

Tycker det du "citerar" är fel och skremsel propaganda hvis man inte tar med vilkoren på exponent och tidsrum. Inte alls säkert att skillnaden är bittelitten eller hårfin ute i verkligenheten i detta tillfället som du "citerar".

Jo forskjellen er liten i virkeligheten som jeg akkurat viste. Re=1.1 og Re=1,105 (økning i transmisjonsrate på 0,5%) gir store utslag (57% forskjell) i antall tilfeller etter 100 transmisjonssykluser som jeg akkurat har vist. Dette er helt basal epidemiologi.

100 var kanskje langt på en sykdom med median transmisjonstid på 5.2 dager (https://www.nature.com/articles/s41591-020-0869-5), men la oss si at sosial distansering er ventet å gi en en Re på rundt 1.5 i et land som innfører disse. Forskjellen i antall tilfeller mellom Re=1.4 og Re=1.6 etter 30 dager (seks transmisjonssykler) er 84%.

- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: fredriks] #2603076 24/04/2020 11:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
De är väldigt otydliga vilket jag trodde att du också kan se.

Nei. Det kan ikke jeg se. Hva kan jeg gjøre for å lage dem tydeligere? Er det ikke nok med kursiv? Må jeg bruke fet font og understrekning også`

[Linket bilde]

- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2603086 24/04/2020 11:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Suck, du försöker framstå som en rationell person som hela tiden försöker lära alla andra hur man ska diskutera så kan du det inte själv...

Greit, du hade alltså både ett citat på engelska och ociterade och otydliga utsagn som kom direkt fra dig. Jag missade att inte allt var med i det du citerade i inlägget jag svarade på och trodde att det om exponenten också var ett citat men det var alltså bara dina egna helt ointressanta påståenden eftersom du inte är en epidemiolog.

"Jo forskjellen er liten i virkeligheten som jeg akkurat viste. Re=1.1 og Re=1,105 gir store utslag (57% forskjell) i antall tilfeller etter 100 transmisjonssykluser som jeg akkurat har vist. Dette er helt basal epidemiologi."

Du förstår alltså inte alls min kritik... Det handlar inte om att sätta in tal i en triviel formel utan om vilka tal man sätter in, hur man tolkar resultatet och vad man menar med tekniska termer som "bitteliten".

Orsaken till att jag ens kommentar ditt inlägg är att jag är trött på att du och andra väldigt ofta mest går efter person och kilder. Det verkar till och med som att dere inte tycker att man får skriva något om det inte är rena citat fra Nature. Egna resonemang slås ned på om man inte är en forskare på området, helt ok artiklar kritiseras på grund av vem som har skrivit dem på ett sätt som tyder på att man inte ens har läst artikeln.

I det sammanhanget tycker jag att dina senaste inlägg är riktigt dåliga, dåliga eller inga kilder och otydliga påståenden som inte gäller generellt.

Nei, avståndet mellan 37% och 110% behöver inte vara "bitteliten" trots att det handlar om eksponensiell vekst och det trenger inte handla om några hårfina detaljer. Du kan faktisk ha exponentiell vekst samtidigt som det tar 10 år å nå 110%

Så jag tycker att om man ska kritisera andras inlägg efter en del kriterier så borde man försöka följa samma kriterier själv.

Jag är också för forskning, kilder och försöka undvika att snakka om ting man inte kan men det kan också gå för långt når meta diskussionen tar överhanden och folk inte får skriva något alls utan att kritiseras.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2603088 24/04/2020 11:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
De är väldigt otydliga vilket jag trodde att du också kan se.

Nei. Det kan ikke jeg se. Hva kan jeg gjøre for å lage dem tydeligere? Er det ikke nok med kursiv? Må jeg bruke fet font og understrekning også`

[Linket bilde]

Jag trodde alltså att allt du skrev var saker som kom i fra video och inte bara ointressant babbling fra en ikke epidemolog.

Du la till:
"100 var kanskje langt på en sykdom med median transmisjonstid på 5.2 dager (https://www.nature.com/articles/s41591-020-0869-5), men la oss si at sosial distansering er ventet å gi en en Re på rundt 1.5 i et land som innfører disse. Forskjellen i antall tilfeller mellom Re=1.4 og Re=1.6 etter 30 dager (seks transmisjonssykler) er 84%.
"

Kan du definiera vad du menade med "bittelitten" och "hårfine" i ditt resonemang?

Det vi ser nu är hur du går ifra ett ointressant och otydligt påstående till noe förståeligt och konstruktivt. Hvis du hade skrivit det där första gången så hade jag faktiskt trott att du visste vad eksponentiel vekst var.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: fredriks] #2603090 24/04/2020 11:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Orsaken till att jag ens kommentar ditt inlägg är att jag är trött på att du och andra väldigt ofta mest går efter person och kilder. Det verkar till och med som att dere inte tycker att man får skriva något om det inte är rena citat fra Nature.

Siden jeg ikke mener det, tillegger jeg deg ansvar for det inntrykket.

Så jag tycker att om man ska kritisera andras inlägg efter en del kriterier så borde man försöka följa samma kriterier själv.

Jeg pleier ikke kritisere folk for å ikke underbygge et resonnement før jeg har spurt om hvordan de tenker. Jeg kritiserer heller ikke folk for å påstå noe uten underbygging før jeg har spurt hvilke fakta de underbygger med. Det er når de ikke klarer å underbygge at kritikken kommer.

Hvis du er usikker på hvordan jeg tenker eller hvor jeg har ting fra, kan du spørre - som jeg bruker gjøre.

La meg forklare. La oss si at ved en Re på 1.4 får 37% intensiv-belegg etter 30 dager med en transmisjonssyklus på fem dager. Dersom man bommer og får en Re på 1.6, så går dette belegget opp til 74% antatt liggetid på to transmisjonssykluser. Ved en Re på 1.7, øker dette til 103%

Å kontrollere sosial distansering innenfor Re-verdiene 1.4 og 1.7 er ikke enkelt. I det ene tilfellet smitter hver person 1.4 andre i snitt og i det andre tilfellet 1.7 i snitt - 20% mer. Her vil tilfeldigheter være med på avgjøre den forskjellen.

- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2603094 24/04/2020 12:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg pleier ikke kritisere folk for å ikke underbygge et resonnement før jeg har spurt om hvordan de tenker. Jeg kritiserer heller ikke folk for å påstå noe uten underbygging før jeg har spurt hvilke fakta de underbygger med. Det er når de ikke klarer å underbygge at kritikken kommer.

Ok, som ett eksempel: För en uke sen svarade du ingeplinge
"Du bare slenger ut en mengde påstander som du ikke begrunner. Det er ikke nyttig i debatten."

för att sen göra samma sak själv.

Hvis du er usikker på hvordan jeg tenker eller hvor jeg har ting fra, kan du spørre - som jeg bruker gjøre.

Ja, ibland gör du det och ibland svarar du så här istället för att spörre (tror alla forstod vad han menade utom du)
"Du må i allefall lære deg hva forskning er. Når jeg leser dette, får jeg inntrykk av at det gjør du ikke."

La meg forklare. La oss si at ved en Re på 1.4 får 37% intensiv-belegg etter 30 dager med en transmisjonssyklus på fem dager. Dersom man bommer og får en Re på 1.6, så går dette belegget opp til 74% antatt liggetid på to transmisjonssykluser. Ved en Re på 1.7, øker dette til 103%

Å kontrollere sosial distansering innenfor Re-verdiene 1.4 og 1.7 er ikke enkelt. I det ene tilfellet smitter hver person 1.4 andre i snitt og i det andre tilfellet 1.7 i snitt - 20% mer. Her vil tilfeldigheter avgjøre.

Bra du har vi kommit väldigt mycket längre än ditt första inlägg.

edit: "Siden jeg ikke mener det, tillegger jeg deg ansvar for det inntrykket."

Eller så är det du som inte vet vad du skriver.

Redigert av fredriks; 24/04/2020 12:40.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Tange] #2603100 24/04/2020 12:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Tange

Hvor mange utenom Trump tror eller trodde at viruset ville forsvinne?

Försvinna vet jag ikke men tror att många i Norge tror att vi kommer bli av med problemet efter en relativt kort tid med lockdown så det han skriver tycker jag är relevant.

Ser ikke poängen med att flisespikke artiklar för att eventuellt finna små fel eller oklarheter når helheten är interessant (trots att den ikke är ny).

Nu ligger 2 personer på sjukhus i Trondelag och det har som mest varit 15-17 samtidigt så vi är en bit i fra överfyllda sjukhus.

Tycker att det är på tiden för regeringen att tydligt komma ut med en strategi och vad vi kan förvänta i tiden framöver och alla artiklar som handlar om det tycker jag är intressanta och viktiga.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2603461 27/04/2020 05:54
E
EL Syklo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Flere sykehjem mistet kontrollen over coronasmitten, og de eldre syke innlagt på sykehjem i Oslo, selve episenteret, ble veldig hardt rammet med Covid19, ifølge MSM/politikere.

Sykehjem fikk 153 dødsfall i løpet av 6 uker, dramatisk, i alle fall i media!

Vel, samme periode i fjor døde 160 personer, uten hjelp av Korona, var ikke mye drama den gangen.

Den dramatiske situasjonen, koker ned til en normalsituasjon…. Koke suppe på en spiker…

https://www.dagbladet.no/nyheter/like-mange-dodsfall-pa-sykehjemmene-som-i-fjor/72395472

OBS. Denne tråden handler om situasjonen i NORGE.
Sverige er med som referanse, siden dette er et land vi kan sammenligne oss med.

Redigert av EL Syklo; 27/04/2020 08:42.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2603498 27/04/2020 08:25
S
sun flyer Offline
Veteran
Veteran
S
Nå er det ingen sykehjem i Norge som har hatt 153 koronadødsfall på 6 uker.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: sun flyer] #2603507 27/04/2020 08:43
E
EL Syklo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: sun flyer
Nå er det ingen sykehjem i Norge som har hatt 153 koronadødsfall på 6 uker.

Skriveleif, koronatåke, nå rettet..

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2604046 29/04/2020 08:16
E
EL Syklo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Setningen er fortsatt like sannspådd for Norge:
Av historiske, kontekstuelle og retoriske grunner fremsto Koronaviruset ved starten av pandemien som Dyret i Åpenbaringen. Selv om det relativt raskt ble klart at viruset var en mild variant, eskalerte fryktretorikken, med sterk vektlegging av spredte dødsfall hos eldre mennesker. Overdrevne, dels spekulative påstander ble brukt til å begrunne en offisiell politikk som forutsatte et stadig mer usannsynlig verstefallsscenario. Det ble ikke lagt vekt på nye risikoberegninger, og veletablert kunnskap om at epidemier dør ut når smittekjeden brytes, uavhengig av befolkningens immunstatus, ble stående utematisert.

Det dør ikke flere eldre på sykehjem enn normalt, Covid-19 er en ufarlig sykdom for de aller fleste.

Selv Tyske medisinere sier at Covid-19 er ufarlig, de som dør har underliggende hovedårsaker:
https://www.focus.de/gesundheit/new...virus-ist-ueberfluessig_id_11935085.html

Redigert av EL Syklo; 29/04/2020 08:17.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2604060 29/04/2020 08:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: EL Syklo

Selv Tyske medisinere sier at Covid-19 er ufarlig, de som dør har underliggende hovedårsaker:

Kan noen fortelle El Syklo at dette er feil. Det er EN tysk medisiner som sier dette.

Det hadde også vært fint om noen kunne fått ham til å forklare denne med utgangspunkt i det han påstår

[img]https://i.insider.com/5e98cd7173d0c818b1055a52[/img]

- Daniel Boorstin
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2604204 29/04/2020 17:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: EL Syklo

https://www.focus.de/gesundheit/new...virus-ist-ueberfluessig_id_11935085.html

Hmm, Pûschel er ikke kongelig og det er dermed ikke snakk om kongelig flertal.
Én tysk rettsmedisiner altså, som ikke sier at COVID-19 er ufarlig, men at viruset er forholdsvis mindre farlig. Mindre farlig enn hva? Sannsynligvis mindre farlig enn det tenkte killerviruset som noen trur COVID-19 er. Og at folk dermed ingen trenger å være så redd som mange er.

I følge Pûschel hadde alle som døde av COVID-19 en underliggende sykdom. Så vidt jeg vet tar han feil, de fleste har det men det dør også friske folk (raten vet vi ikke før om en god stund). 80% hadde i følge ham en hjerte- eller karsykdom. Når man da vet at ca. 1 av 5 i Norge lider av en hjerte- eller karsykdom eller er i en betydelig risikogruppe blir det plutselig litt relevant allikevel.

Så hva er det fornuftige i hans utsagn? Ja, folk som er friske trenger ikke å være paniske for COVID-19. Men det viste vi jo alt fra Kina (des. i fjor). Ikke mye nytt altså.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2606870 12/05/2020 05:28
E
EL Syklo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Overdrevne, dels spekulative påstander ble brukt til å begrunne en offisiell politikk som forutsatte et stadig mer usannsynlig verstefallsscenario. Det ble ikke lagt vekt på nye risikoberegninger, og veletablert kunnskap om at epidemier dør ut når smittekjeden brytes, uavhengig av befolkningens immunstatus, ble stående utematisert.

Panikken resulterte i strengere tiltak enn nødvendig:

https://www.aftenposten.no/norge/i/...ene-14-dager-er-unoedvendig-ifoelge-fhi?

Regjeringen ventet ni dager med å offentliggjøre en rapport som viser at overdrevne smitteverntiltak har rammet sårbare barn.

https://sykepleien.no/2020/05/sv-kritiserer-regjeringen-holde-igjen-koronarapport-om-barn

Litt ironisk at smitten var på retur allerede før den dramatiske nedstengningen.

Statsminister Erna Solberg (H) erkjenner at det i stor grad var politisk press som gjorde at regjeringen valgte å stenge ned 12. mars.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/LA7q9J/fhi-smitten-var-paa-retur-allerede-foer-12-mars

Og en klassiker: hvis du frykter kommende granskninger, nedsett din egen granskningskommisjon:

https://forsvaretsforum.no/forsvare...etenes-handtering-av-koronakrisen/122398

Redigert av EL Syklo; 12/05/2020 11:04.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: EL Syklo] #2606905 12/05/2020 11:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Är väldigt osäker på hur det kommer gå. Har fremdeles ikke noen stor tro att det kommer gå att slippe upp samfundet på det sättet man gör utan att få igång spridningen igen. Väntar i spenning på FHI sin nya rapport fra modelleringen som jag trodde skulle kommit igår. Det har varit en platå på inlagda i nesten en uke och i trondheim har det gått upp. Tycker att antalet inlagde borde medföra en tydlig ändring uppåt i estimatet av R2.

Men är också något skeptiskt till metoden de bruker men möjligt att det inte går att göra bättre. Dagens R i modellen är ju faktiskt baserat på smittespridningen flera uker bakåt. Hur stor spridning vi har idag kan vi inte ens estimera då nya smittede varken skull testa positivt eller ens skulle testas. Innan de som smittes idag sen blir inlagda tar väl minst 1-2 uker och det är först då de kommer med i modellen som brukes. Fullt möjligt att någon smittad var ute och festade för 9 dagar sen och smittate många, de smittade är nu sjuka med eller utan symtom med de flesta kommer ju inte gå till legen och testas (om de är unga iallafall), några var ute nu i helgen å och smittade några fler. Det är först nu det i teorien att någon kan bli inlagda så att modelen kan använda sig av en liten del av informationen men eventuella inläggelser kommer nog snarare än senare och antagligen aldrig hvis det var unga som blev smittede.

Hvis man ser det som ett regulerings system så gör egenskaperna hos denna pandemien reguleringen väldigt svår (omöjligt) med uppenbara begränsningar. Tidsfördröjningen i det man kan veta är alldeles för stor och man kan till och med ha en stor spridning utan att man vet om den på lång tid.

Blir dock inte så glad av att tiltaken som har rammat mig mest och väldigt många andra varken rekomenderades fra faghåll eller numera anses vara nödvändiga. Ni slipper man upp väldigt mycket på en gång och folk tar det mycket mindre allvarligt. Personligen tycker jag att det är viktigare att få barnen i skolen så att de får lära sig något och föräldrarna kan jobba i fred jämfört med att folk får gå på puben, ha fester eller gå på kino.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: fredriks] #2607028 12/05/2020 21:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Så det har alltså inte kommit någon daglig rapport om modelleringen av smittetallet två dagar på rad samtidigt som antal inlagda inte verkar minska så fort som modellen har predikterat. Oheldig timing eller ett samband?

Min gissning, efter att ha sett på datan och på hur modellen uppför sig, är att deras model skulle ge ett bra mycket större R2 än 0.5 om de använder sig av samma parametrar som de gjort hittills.

Har ett tag varit mer optimistisk och faktiskt trott lite på att Norge ska kunna öppna upp utan att få igång spridningen rätt fort igen, alla verkar ju så optimistiska, men nu är jag skeptiskt igen.

Smittan är ju inte borta, nu ligger 3 st på st-Olav trots att det länge var bara 1 (och som mest 11-12 tror jag). Positiva tester har minskat i Trondheim sista uken men idag var det en de inte visste hvor hen fått smitten ifra. Trengs ju inte så mycket för att få igång det igen. Så väldigt mycket smitte kom väl inte in i landet februari/mars som ändå resulterade i en tydlig topp trots hårda tilltak?

Men vi får se. Hoppas att det går bra.

Side 4 av 15 1 2 3 4 5 6 14 15

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå