Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vondt kne - trang bib?

Vondt kne - trang bib? #2594390 10/03/2020 07:57
N
nessinator Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Hei. Etter en lengre pause begynte jeg forleden å sykle igjen til jobb (Oslo-området). Men måtte gi opp etter en uke etter ganske sterke smerter i høyre kne. Jeg trodde det kom av at jeg startet for friskt, kombinert med annen aktivitet som yoga og langrennski.

I dag prøvde jeg igjen, etter en god pause. Men neida, smerten kom tilbake. Den ligger på venstre side av høyre kneskål, inn mot sykkelen. Mener at høyde på setepinne skal være bra. Har en liten knekk i kneet når pedalen er nederst. Har prøvd å justere cleats litt bakover på skoen, var ganske langt foran tidligere.

Det som er nytt nå siden i høst er at jeg har fått meg en ny sykkelbukse, azumi elite amfib bib uten pads. Den var litt trang, men jeg tok sjansen. Men nå lurer jeg på om denne kan være årsaken til mine knesmerter? Er det noen andre som har erfaringer med dettte?

Redigert av nessinator; 10/03/2020 07:57.
Re: Vondt kne - trang bib? [Re: nessinator] #2594393 10/03/2020 07:59
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
Prøv pedaler med litt flyt, fx Eggbeater.
Fungerte for meg.

Sjekk høyde og horisontal plassering av sete

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Vondt kne - trang bib? [Re: nessinator] #2594398 10/03/2020 08:15
O
olelovold Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Dette kan være flere ting, men trolig er setet ditt for høyt. Cleats for langt frem på skoen er også oppskrift på vondt i kneet.

Re: Vondt kne - trang bib? [Re: nessinator] #2594403 10/03/2020 08:39
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: nessinator
Jeg har fått meg en ny sykkelbukse, azumi elite amfib bib uten pads. Den var litt trang, men jeg tok sjansen. Men nå lurer jeg på om denne kan være årsaken til mine knesmerter? Er det noen andre som har erfaringer med dettte?

Jeg antar at du mener lang tights i denne sammenhengen, ikke en sykkelshorts - som vi ofte kaller sykkelbukse.
I tillegg må jeg anta at det er Pearl Izumi Amfib du snakker om. Denne er ganske stiv i stoffet og liten i størrelsen etter min erfaring. Jeg har tidligere pådratt med noe tilsvarende kneproblemer med en annen trang langbukse - en såkalt kompresjonstights, så ja jeg tror buksa kan ha noe å si.
Presser den kneskåla inn mot lår og kne så vil du fort få gnissing på slimposer og lignende, som igjen fort kan bli en betennelse.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Vondt kne - trang bib? [Re: nessinator] #2594404 10/03/2020 08:40
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: nessinator

Det som er nytt nå siden i høst er at jeg har fått meg en ny sykkelbukse, azumi elite amfib bib uten pads. Den var litt trang, men jeg tok sjansen. Men nå lurer jeg på om denne kan være årsaken til mine knesmerter? Er det noen andre som har erfaringer med dettte?

Det er jo en bukse uten pute. Har du sykkelshorts under?

facebook.com/secondhandsessions

Re: Vondt kne - trang bib? [Re: nessinator] #2594412 10/03/2020 09:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hei

Hvis det er på siden av kneet - rundt leddet, og du sier du har en knekk i kneet, så er det tilsvarende det jeg har slitt med. Pass på at evt. klosser er sånn at føttene peker fremover, ikke med hælen ut til siden, i hvert fall (dvs. ikke justere så du ikke kommer inn i kranken). I tillegg kan det nok være at du har for svake hofter, som gjør at du ikke klarer å holde lårbeinet stabilt ved belastning. Prøver du knebøy på ett ben, vil du merke om kneet går inn mot midten. Setehøyde kan også ha noe så si.

Hvis du har kne som siger innover ved belastning, må du jobbe med stabiliserende trening av hofte. Her kan evt. en fysio eller PT hjelpe deg med.

Jeg har også erfart at det er smerter ved kneskålen med for trange knebeskyttere. Trange tights kan muligens gi tilsvarende problemer, spesielt hvis du ikke er vant med bevegelser. Kan være du rett og slett må trenge en del styrke for å komme deg på rett kjøl igjen. Du er jo ikke yngre enn da du syklet sist...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vondt kne - trang bib? [Re: nessinator] #2594417 10/03/2020 09:23
larsb Offline
More than words
More than words
Trangt rundt kneet er ikke bra. Jeg stiller i køen som har dummet seg ut med det.
Et år var det kaldt, og buksa var tynn, så jeg brukte tynne neoprenknevarmere med smerter som resultat. Inne var det helt fint, ute fikk jeg vondt. det varte til det ble varmere i være. Og etterpå har jeg sydd om knevarmerne til verktøyvesker.

LarsB

Re: Vondt kne - trang bib? [Re: nessinator] #2594440 10/03/2020 10:21
N
nessinator Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Takk for tips!! Er da lange tights det er snakk om, ikke bukse, og ganske riktig Pearl Izumi Amfib uten PAD som det tipses om. bib tights med pad og korte bein under. Er høy og tynn så valgte Large, men skulle kanskje tatt extra large.

Får prøve den gamle romslige tightsen i morgen og se.. men det spørs om jeg må ha en ny pause, kjenner på smerte nå utenom syklinga også, så mulig betennelse .

Har en teori om at den nye tightsen hadde funka bra om jeg hadde vært bedre trent

Redigert av nessinator; 10/03/2020 10:24.
Re: Vondt kne - trang bib? [Re: baronKanon] #2594485 10/03/2020 11:55
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: baronKanon
. Pass på at evt. klosser er sånn at føttene peker fremover, ikke med hælen ut til siden, i hvert fall (dvs. ikke justere så du ikke kommer inn i kranken).

Ikke nødvendigvis.
Jeg har veldig turn-out på føttene (dvs at hælene peker innover, tærne ut mot siden) - og jeg har fått vondt i knærne de gangene jeg har prøvd å sykle med sko+pedaler som låser beina til å peke framover.

For min del ble jeg kvitt kneproblemene ved både å justere cleatse så utgangsposisjonen bedre tilsvarer min naturlige stå-stilling, og at jeg bytta til pedaler som godtar mer float.

Re: Vondt kne - trang bib? [Re: simson] #2594495 10/03/2020 12:48
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: simson
. Pass på at evt. klosser er sånn at føttene peker fremover, ikke med hælen ut til siden, i hvert fall (dvs. ikke justere så du ikke kommer inn i kranken).

Ikke nødvendigvis.
Jeg har veldig turn-out på føttene (dvs at hælene peker innover, tærne ut mot siden) - og jeg har fått vondt i knærne de gangene jeg har prøvd å sykle med sko+pedaler som låser beina til å peke framover.

For min del ble jeg kvitt kneproblemene ved både å justere cleatse så utgangsposisjonen bedre tilsvarer min naturlige stå-stilling, og at jeg bytta til pedaler som godtar mer float.

Ditto, man må unngå å tvinge føttene til en posisjon de ikke vil ha. Sitter man på en bordkant med beina hengende ned kan man få et inntrykk av om man peker føttene innover, utover eller rett frem.
Jeg må justere høyre pedalkloss slik at jeg kan ha hælen ganske mye utover, hvis ikke får jeg vondt både i knær og hofte.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Vondt kne - trang bib? [Re: nessinator] #2595369 15/03/2020 09:16
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Ikke nødvendigvis spesifikt til trådstarters problem, men Bikeradar har lagt ut igjen sin omfattende og nyttige guide. Why do my knees hurt? Cycling knee pain explained, and how to manage it.

Dekker bl.a. plassering av cleats.

[Linket bilde fra images.immediate.co.uk]

Gikk selv til Nimi (Norsk idrettsmedisinsk institutt) på Ullevål da jeg var plaget med vonde knær og pakket muskulatur etter mye sykling over lang tid. Fikk tips om oppsett så vel som bruk av foam roller/massasjerulle. Det gjorde underverker.

Bruker nå minimumsløsning med en enkel kjevle/massasjerulle, som jeg gjerne også har med på langturer over flere dager.

Re: Vondt kne - trang bib? [Re: nessinator] #2595397 15/03/2020 10:23
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Vil ikke si at jeg har slitt, men har et kne som er operert for både korsbånd og menisk - så da begynte å skrante ble jeg litt bekymret. Det viste seg å være et muskulært problem øverst i leggen utrolig nok.

Hvis du har sterke smerter må du absolutt ikke fortsette, men fordelen hvis du kjenner det ganske umiddelbart er at det er enklere å teste litt forskjellig med cleats, sal osv. Ofte vanskeligere når smerten kommer snikende etter å ha trødd feil i 10 000 km. Da kan det ta veldig veldig lang tid å fikse.

Har du råd er å søke profesjonell hjelp neste steg. Enten for kropp og/eller sykkeltilpasning.

Re: Vondt kne - trang bib? [Re: nessinator] #2595492 15/03/2020 17:14
J
Jeggs Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg var plaget med mediale knesmerter på venstre kne og oppsøkte både NIMI, fysio, kiropraktor og tok 2 MR av kneet uten at noe fungerte noe særlig. Fikk masse styrkende øvelser for selve kneet uten at smerten ble borte under/etter sykling. Snublet over en YouTube video som tok for seg hvordan en svak gluteus medius kunne få kneet til å jobbe "overtid". Begynte med spesifikke øvelser for gluteus medius samtidig som jeg fortsatte med styrkeøvelser for kneet, og ble veldig mye bedre i løpet av kort tid. Nå har jeg ingen plager. (jeg har ingen kilder til å underbygge det jeg sier)

Re: Vondt kne - trang bib? [Re: nessinator] #2595508 15/03/2020 18:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har vært hos Heidi Sandstø om mediale smerter, og det var bikefit og øvelser som måtte til. Gikk til lokal fysio for å sjekke og for å trene. Alle var enige om at hoftemuskler er for svake, og klarer ikke å holde lårbeinet stabilt ved belastning.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vondt kne - trang bib? [Re: nessinator] #2595529 15/03/2020 21:28
S
Stupfull Offline
Entusiast
Entusiast
S
Mye gode tips her!

Trente mye på studio og tok av 12-14kg med fett før sist sykkelsesong. Kjøpte ny fin sykkel som premie til meg selv og hadde tenkt å ha tidenes sesong!

Fikk smerter tidlig, høyre kne utside, litt så difust, men avtok ved stopp og kom ved belastning. Kneppet pr tråkk og var kjipt

Roa ned syklinga, var skuffa og dro til lege. Tipp topp og ikke noe slark, henvist til mr. De kunne ikke se noe, og anbefalte fysio. Han hadde ikke noen kjempegode svar og antydet generell svakhet og stivhet og at knepping og smelling var normalt.

Ved bulgarske utfall går høyre kne ganske godt innover og man ser at kreftene ikke havner riktig. Jeg synes dette var rart da jeg aldri har vært i så god fysisk from på lenge(opptrening og slanking var mye basisøvelser som knebøy, markløft og utfall)

Men kroppen er ikke alltid så lett å skjønne seg på, og det blir skjeldent feil med mer styrke og tøying. Lykke til!

Re: Vondt kne - trang bib? [Re: Stupfull] #2595537 16/03/2020 06:27
beast666 Offline
Entusiast
Entusiast
Veldig vanlig blandt syklister og joggere
https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/kne/langdistansekne/

Re: Vondt kne - trang bib? [Re: baronKanon] #2595577 16/03/2020 10:06
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Jeg har vært hos Heidi Sandstø om mediale smerter, og det var bikefit og øvelser som måtte til. Gikk til lokal fysio for å sjekke og for å trene. Alle var enige om at hoftemuskler er for svake, og klarer ikke å holde lårbeinet stabilt ved belastning.

Når du skriver hoftemuskler, hvilke muskler mener du da? Vet du faktisk navnet på musklene?

Re: Vondt kne - trang bib? [Re: SiljeKH] #2595594 16/03/2020 11:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: SiljeKH

Når du skriver hoftemuskler, hvilke muskler mener du da? Vet du faktisk navnet på musklene?

Nei, er noe sidemuskler som må styrkes, i hvert fall (strikkøvelser med strikk på lårene, bl.a.) Kan tyde på Gluteus Medius utfra anatomitegninger.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vondt kne - trang bib? [Re: nessinator] #2595751 17/03/2020 08:35
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har hatt/har samme problemene i hovedtrekk. Jeg fikk fysio til å lage program etter anbefaling her inne. I tillegg kjører jeg med massasjerulle på lår og legger. Et hælvete men det hjelper. Ved første time hos fysio så fant han det med en gang - pinne stivt. Kjørte over med et knokejern - det var da jeg lærte hvorfor proffene barberer vekk alt hår....Hele låret var blått og alle hårsekkene rosa i 2 uker etterpå.

Her er programmet jeg fikk - ikke like flink til å kjøre øvelsene lenger, men jeg er nå i hvertfall klar over hva som må til...
- Markløft
- Kneløft i stativ
- Hip thrust på benk med stang
- Benpress /ett-bens
- Et-bens rygghev, strak rygg
- Hofte fleksjon i slynge
- Benhev på stepkasse

| NOTS Bærum - medlem & skribent i Stibyggerhåndboka | I wasn't wrong, I am just far more correct now than I was then. - A. Dershowitz

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå