Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gravel bike med flattsyre

Gravel bike med flattsyre #2593005 27/02/2020 12:49
H
harald_2 Offline OP
Heia Storm!
OP Offline
Heia Storm!
H
Hei

Hva finnes av gravel bike med flattstyre og hydrauliske bremser?
Tiltenkt bruk er til og fra jobb (skjermefeste), en grus tur eller ti, pluss kanskje Birken.

Mvh Stian

Gammel ringrev.
Kleiva Pedal Pushers will never die!!

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: harald_2] #2593008 27/02/2020 12:58
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Dette blir rett og slett det vi kaller en terrengsykkel - halvdemper, eller uten dempergaffel, men med 29er-hjul. Evt må du se i hybridavdelingen, hvis den finnes fortsatt i din lokale sykkelbutikk.

Se forresten: https://www.terrengsykkel.no/tester/er-dette-den-perfekte-birkensykkelen

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Gravel bike med flattsyre [Re: harald_2] #2593010 27/02/2020 13:09
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Finnes også enkelte grus/blandeveismodeller som kommer med både bukkestyre eller flatt styre originalt. Men utvalget er beskjedent, spesielt her på berget. Et eksempel er forrige GT Grade, dessverre med mekaniske bremser. Se også Best Flat Bar Gravel Bikes og enkelt søk på Google.

Alternativt kan du velge den blandeveis-/grus-/krossykkel du måtte like, plukke av og selge styre og landeveis-/grus-/krossgruppen for en pen slump, og anskaffe flatt styre og egnet gruppe. Eventuelt ha begge alternative oppsett. Da får du akkurat det nivået på rammesett og komponenter som du måtte ønske.

Har skrevet noen ord om bukkestyre versus flatt styre i en annen tråd. Ikke spesifikt for grusykler, men kanskje relevant likevel.

Sitat: parob
Kjøper man en hybrid som koster det samme som en CX1 (eller mer) så får du i realiteten en lignende sykkel bare med flatt styre og bedre bremsehendler (akkurat det med bremser er vel smak og behag).

Godt poeng. Foruten tradisjonelle hybrider, som har trekk fra både terreng- og landeveissykler, har man både siste generasjon urbane modeller og flatbar racere og kross/blandeveissykler.

Om man ikke er bekvem med bukkestyre og foretrekker flatt styre, kanskje for sittestilling, trygghetsfølelse eller praktiske hensyn, finnes det m.a.o. gode alternativer.

Blant moderne, urbane modeller, finner vi f.eks. tyske Rose Edelrose Metrea og Canyon Commuter Sport.

Blant racere og kross/blandeveissykler, finner vi modeller som utvikles for bukkestyre, men tilbys også med flatt styre. Eksempelvis forrige Cannondale Synapse og GT Grade. Eller rene flat-bar landeveissykler som f.eks. Giant Fastroad.

Andre modeller utvikles for flatt styre, men fungerer erfaringsmessig godt også med bukkestyre. Har sett f.eks. både Canyon Roadlite og BMC Alpenchallenge ombygd til bukkestyre.

Et eksempel på en sykkel som kommer valgfritt med bukkestyre eller flatt styre rett fra produsent, er Orbea Vector.

[Linket bilde]
Orbea: Vector

GCN har jo sett på alle tenkelige spørsmålsstillinger, og har selvfølgelig sammenliknet nettopp Vector med forskjellige styrer.

[Linket bilde fra i.ytimg.com]
GCN: Flat Bar Vs Drop Bar Road Bikes | Comfort, Speed & Ease

Var noen år på helstiv 29er. Det er også en topp allround-sykkel, slik Øyvind skriver. Begrenset utvalg med stiv gaffel originalt, så ofte enklere å velge halvdempet sykkel etter hjertens lyst, og bytte gaffel.

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: harald_2] #2593018 27/02/2020 13:45
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Har hatt en del kilometer med flatt styre på både Giant TCX og NS Rag+. Kjempemorsomt.

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: sykkeloyvind] #2593080 28/02/2020 09:14
H
harald_2 Offline OP
Heia Storm!
OP Offline
Heia Storm!
H
Sitat: sykkeloyvind
Dette blir rett og slett det vi kaller en terrengsykkel - halvdemper, eller uten dempergaffel, men med 29er-hjul. Evt må du se i hybridavdelingen, hvis den finnes fortsatt i din lokale sykkelbutikk.

Ja, er tildels enig, og det er vel fort det som blir valgt, men nysgjerrig på alternativer.

Takk, Sepeda

Redigert av harald_2; 28/02/2020 09:38.

Gammel ringrev.

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: harald_2] #2593082 28/02/2020 09:23
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
27,5" terrengsykkel kan også vera eit bra utgangspunkt.

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: harald_2] #2593275 01/03/2020 17:29
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har mast om sykler i en annen tråd, som nå er steindau. Temaet der var hybridsykler. I min jakt på ny sykkel dukket denne fra Diamant opp. https://www.gsport.no/325963-diamant-ar-v-sora-flat-gravelsykkel?#758=346299&761=80056
Denne bygger så vidt jeg kan se på Diamant AR Tiagra gravel som ble rost veldig her på forumet for ikke så lenge siden. Selv om sykkelen har Sora girgruppe vurderer jeg denne sterkt som min neste hybrid/tur sykkel. Mulig denne kan være aktuell også for trådstarter.

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: Egil52] #2593278 01/03/2020 18:05
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Egil52

Se der!

Dette synes jeg ser veldig bra ut.

[Linket bilde]

Geometrien har vi sett på i tråden om AR Tiagra. Den er spenstig. Kjapp blandeveissykkel mer enn grov grussykkel.

Og her får du faktisk slangeløse felger fra WTB og anerkjente/testvinnende dekk WTB Riddler 37 mm. Det må sies å være bedre enn på den opprinnelige modellen, om man foretrekker slangeløst oppsett. Samtidig er det ikke helt klart for meg hvilken versjon av dekkene dette er. Oppgis 30 tpi, mens Riddler skal være 60 tpi (målet tpi angir tetthet i veven, der høyere tall gir mykere og mer ettergivende gummi). Kanskje oppgis det feil, kanskje er det en rimeligere og for meg ukjent OEM-utgave.

En ting som er verdt å sjekke, er gruppen. Det oppgis Sora 2x9, og den er avbildet med Sora-krank, men om man ser på spesifikasjonene på de enkelte komponentene, oppgis det Tiagra 4700 2x10 med kompaktkrank 50/34 og kassett 11-34. Dette ser ut til å være dataene fra den opprinnelige bukkestyremodellen som ved en feil er blitt kopiert inn, men det hele er en smule uklart.

Jeg ville sett nærmere på denne i butikk. Uansett gruppe, har du en god ramme som er et utmerket utgangspunkt. Sora skal være funksjonelt og solid. Komponenter er uansett slitedeler som etterhvert byttes ut.

Potensialet for slanking er også stort, med favorittsete av lavere vekt, vibrasjonsdempende setepinne og gjerne vibrasjonsdempende styre, les: i karbon, som noen andre mulige oppgraderinger, om man skulle ha lyst og råd.

Må likevel si at jeg tror de fleste i lengden vil trives bedre med bukkestyre, med mulighet for å variere sittestilling og komme i bedre egnet posisjon for rask sykling ICON_SMILE

Kommer nå en mengde modeller med Shimanos grus/krossgruppe GRX. Verdt å huske at gruppen gir oss muligheten for hydrauliske bremsehendler på toppen av styret. Det gjør det enklere å manøvrerer med maksimal oversikt f.eks. i tett trafikk, eller å sitte helt oppreist i flere situasjoner, med større kontroll.

[Linket bilde fra cdn-cyclingtips.pressidium.com]

CyclingTips: Shimano GRX: World’s first dedicated gravel groupsets

Vedlegg
Diamant AR Sora Flat.jpg (164.12 KB, 1012 nedlastinger)
Re: Gravel bike med flattsyre [Re: harald_2] #2593298 01/03/2020 20:43
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sepeda: Synes denne diamanten ser meget interessant ut. Som deg er jeg veldig i villrede om hva som er riktige spesifikasjoner på sykkelen. Den er oppgitt til å ha Soragruppe, men i spekken står det Tiagra. Tror også at det er skjedd en feil med kopi av data fra AR Tiagra. Vil uansett gå videre med denne, og be min lokale butikk få inn en sykkel som kan sjekkes nærmere. Det mest aktuelle alternativet er Trek FX 4, men da skvetter prisen opp 3.500 kroner. Trek har Tiagra girgruppe, men etter å ha sjekket litt på nette bør Sora muligens være greit nok. Geometrien på Diamant og Trek er etter min ringe forstand på slikt, rimelig lik. Jeg skal bruke sykkelen til jobbsykling og turer så flatt styre er det jeg ønsker meg. Jeg har sykkel med bukkestyre til annet bruk. Regner med at geometrien på Diamanten ikke for fremoverlent til mitt tiltenkte bruk. Tar gjerne tilbakemeldinger på det.

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: harald_2] #2593311 01/03/2020 22:23
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Hva med BMC alpenchallenge? ( 2x11 105 giring , og klaring for opptil 37mm dekk. )
Ser Unaas har den på finn: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=170711863

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: -Jan] #2593313 02/03/2020 00:43
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: -Jan

For ikke å snakke om 26" hardtail/helstiv terrengsykkel, som du (prismessig) får "kastet etter deg". Mange av 26"-rammene er helt greie å sette på 29" hjulsett med gode 33+ grusdekk, og med evigunge deler fra øverste hylle på bruktmarkedet får du en superbillig unik sykkel helt etter eget ønske.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Gravel bike med flattsyre [Re: Egil52] #2593491 02/03/2020 20:53
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Geometrien på Diamant og Trek er etter min ringe forstand på slikt, rimelig lik.

Tror vi aldri har hatt noe dypdykk i geometri på en hybrid her på forumet (?). Men en gang må jo være den første.

Jeg har heller ikke greie på hybridgeometri, så jeg skal trå forsiktig.

Hva gjelder stack/rammehøyde, altså hvor høy fronten er, er den faktisk temmelig lik på Diamant AR og Trek FX Sport 4.

Ettersom AR i utgangspunktet er designet for bukkestyre og FX 4 for flatt styre, er reach/rammelengden, altså hvor langt det er frem til styret, naturlig nok lengre for FX 4.

I originalt oppsett, med bukkestyre på AR, vil den selvsagt ha en betydelig mer aggressiv sittestilling. Med flatt styre vil du derimot kunne få en mer oppreist sittestilling på AR, gitt kortere reach/rammelengde.

Men målene som angir kjøreegenskapene er markant forskjellige.

FX har lengre kjedestag, lengre akselavstand, slakkere vinkler og betydelig lengre trail/slep. Dette gir samlet en sykkel med betydelig større vekt på stabilitet enn AR.

AR vil med andre ord være betydelig spenstigere og mer responsiv. Ikke uventet. Det betyr ikke at FX er treg, men AR vil naturlig nok gi en opplevelse nærmere en landeveissykkel.

Vekten på stabilitet hos FX kan være et pluss ved f.eks. vintersykling og med oppakning, men for ditt bruk ville jeg alt i alt utvilsomt ha valgt AR.

Eneste utfordring er at dersom du ikke liker å sitte helt oppreist, må du kompensere med langt, kanskje uvanlig langt styrefremspring med flatt styre på AR.

En altoverskyggende fordel med AR er også at den dag du (unnskyld - spissformulering!) tar til vettet og velger bukkestyre, så har du allerede et rammesett som er designet nettopp for bruk med bukkestyre yes

Sitat: Jamez
Hva med BMC alpenchallenge?

Godt forslag. Synes det er en av de kuleste urbane syklene som kan oppdrives. Omtales ofte som den raskeste. Synd at dekklaringen så vidt jeg vet ikke er bred nok for 35-38 mm piggdekk under skjermer.

Sitat: ingeplinge
Sitat: -Jan

For ikke å snakke om 26" hardtail/helstiv terrengsykkel, som du (prismessig) får "kastet etter deg". Mange av 26"-rammene er helt greie å sette på 29" hjulsett med gode 33+ grusdekk, og med evigunge deler fra øverste hylle på bruktmarkedet får du en superbillig unik sykkel helt etter eget ønske.

Jeg er helt for bruk og gjenbruk, så det er bare å sette i gang og eksperimentere om man har sykkel tilgjengelig.

Men om man skal velge mellom en grus/blandeveissykkel eller terrengsykkel oppsatt som grussykkel, er det et par ting å huske på.

- En terrengramme er laget etter andre industristandarder enn en grus/blandeveissykkel. Den er enkelt sagt konstruert for å skulle tåle å bli syklet i høy fart ned en steinrøys. Hver dag. I mange år. Og den er designet med tanke på brede dekk og oftest dempegaffel. Det betyr at vi som regel ikke finner de syltynne setestagene eller annen utforming av rørene for å oppnå høy grad av vibrasjonsdemping. Eller visse egenskaper i rammematerialet for å oppnå det samme. En terrengramme uten dempegaffel og med smale dekk med høyere lufttrykk vil dermed som regel oppleves som hardere enn en grus/blandeveisramme, selv i aluminium. Det vil særlig merkes på grus og rufsete underlag. Det kan kompenseres med vibrasjonsdempende setepinne, styrefremspring og styre, men det vil koste noen kroner og uansett ikke gi samme opplevelse som et rammesett med vibrasjonsdemping.

- Selv om et rammesett kan ha plass til 700c/28"/29" hjul (kjært barn har mange navn), kan bytte av hjulstørrelse påvirke kjøreegenskapene. Dersom diameter på hjul og dekk endres, endres også trail/slep, som er det magiske målet som fremfor noe påvirker kjørefølelsen og konkret svinge-egenskapene. På det viset er Jans forslag godt, ettersom et 27,5" hjul med terrengdekk har rundt samme diameter som et 700c hjul med landeveisdekk eller smale grusdekk. Men annen gaffel med annen lengde eller offset/fremløp vil også kunne påvirke trail. Alt dette behøver ikke være et problem, men det er verdt å være oppmerksom på.

- Endret diameter på hjul og dekk påvirker også selvsagt den reelle utvekslingen. 700c med grusdekk på 26" ramme vil forenklet sagt gi tyngre utveksling, 700c med tynne grusdekk på 29" ramme vil gi lettere utveksling.

Jeg drev i sin tid på og eksperimenterte med krossdekk på terrengsykkel selv. Det var ikke vellykket. Opplevelsen ble altfor hard, utvekslingen led under det, og det så ikke bra ut. Da innså jeg at det hele var meningsløst. En terrengsykkel med stiv gaffel og egnede, brede, lettrullende dekk fungerer langt bedre. Med markedets mest lettrullende brede dekk - G-One Speed 2,35" - var det en fantastisk artig opplevelse også på landevei og i byen. Anbefales. Det blir nesten som en Rondo Booz. Bare rimeligere.
[Linket bilde fra rondo.cc]
Rondo: Booz

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: Sepeda] #2593607 03/03/2020 17:55
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Takk igjen, Sepeda, for godt og omfangsrikt innspill. Tror nok du har rett i forskjellen i geometri mellom Diamant og Trek. Skjønner at geometri for hybridsykler er nytt på forumet, men det bør jo være greit. Jeg har fått nok informsjon til å foreta et rimelig opplyst valg av sykkel. Heller nok mest mot Trek siden jeg også skal bruke denne på turer med lett bagasje. Som sagt lenger oppe i tråden har jeg en sykkel med bukkestyre til raskere sykling :-)

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: Egil52] #2593611 03/03/2020 18:01
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Heller nok mest mot Trek siden jeg også skal bruke denne på turer med lett bagasje.

Bare for å unngå evt. misforståelse: AR er helt perfekt for turer med lett bagasje. Har attpåtil festepunkter for veske på overrøret.

Og så glemte jeg å si at AR har alle oppdaterte standarder, mens FX har en blanding av gammelt og nytt, med forskjellige akslinger foran og bak.

Skal ikke mase mer, men altså... Ja, du skjønner ICON_SMILE

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: Sepeda] #2593644 03/03/2020 21:51
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Helt greit, Sepeda. Point taken :-)

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: Egil52] #2597861 27/03/2020 20:27
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Bare en liten oppdatering. Det ble Diamant AR på meg. Hadde en liten testtur i byen i dag, og det var nok for meg. Leken og digg sykkel. Får den på mandag, og gleder meg til å ta den ut på litt lengre tur.

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: harald_2] #2598089 29/03/2020 19:20
larsb Offline
More than words
More than words
Gratulerer med ny sykkel.

LarsB

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: larsb] #2598097 29/03/2020 19:44
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Takk skal du ha, Lars:)

Re: Gravel bike med flattsyre [Re: harald_2] #2608369 19/05/2020 13:38
H
harald_2 Offline OP
Heia Storm!
OP Offline
Heia Storm!
H
https://www.specialized.com/no/en/diverge-expert-e5-evo/p/175310?color=290948-175310
Litt dyr, men finnes i en billigere variant (som fremdeles er litt dyr) ICON_WINK

Noen som har prøvd den?

Redigert av harald_2; 19/05/2020 13:39.

Gammel ringrev.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå