Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gran Canaria, GC-604 på racer?

Gran Canaria, GC-604 på racer? #2591748 17/02/2020 22:10
torstein Offline OP
Ingen custom tittel her nei....
OP Offline
Skal til Gran Canaria i mars, og lurer på å sykle racer på GC-604 fra Maspalomas til den møter GC-60 like ovenfor La Plata. Leser at dette er en flott tur, men at det er et parti med grus, som på mange bilder ser ganske røff ut.

Er det greit å sykle denne på leieracer?

Torstein - alltid glad!

If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?

The one true answer is known to that rider alone...
Re: Gran Canaria, GC-604 på racer? [Re: torstein] #2591809 18/02/2020 10:25
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg syklet gc-604 for etpar år siden. Kul vei, men når man er på høyde med Soria, går veien fra asfalt til dårlig grus/pukk. Jeg vurderte ikke å fortsette. Opp/ned gc-604 kan anbefales som et artig alternativ hvis man er lei de vanlige rundene og vil sykle halvannen/to timer. En times tid fra Maspalomas kommer man til en rimelig merkelig restaurant, ta en kaffestopp der. Innehaveren minner om Tore Perrong som holdt til på Sandermosen Stasjon før.

(Etpar år siden jeg syklet den turen, ting kan ha forandret seg).

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: Gran Canaria, GC-604 på racer? [Re: kid loco] #2591868 18/02/2020 16:22
torstein Offline OP
OP Offline
OK, takk for svar.

Så du snudde når du møtte grusen?

Torstein - alltid glad!

If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?

The one true answer is known to that rider alone...
Re: Gran Canaria, GC-604 på racer? [Re: torstein] #2591873 18/02/2020 16:43
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Det var visst fem år siden jeg syklet der, tiden flyr! Snudde da asfalt ble til grus ja, det er veldig øde oppi der, men ganske kult. Veien går helt ut mot stupet, og man kikker ned til dalen mot Soria. Du ser på stravalinken hvor jeg snudde, sånn det var for fem år siden vil jeg si at terrengsykkel hadde vært riktig verktøy videre.

https://www.strava.com/activities/450118578

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: Gran Canaria, GC-604 på racer? [Re: torstein] #2591878 18/02/2020 18:21
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykla denne for en måned siden. Er av mine favorittveier på GC, herlig variert klatring, med bratte partier. Men er tur/retur som gjelder på racer, som det nevnes her. Snur på vel 800 moh, mulig det er litt laver. Går over til dårlig asfalt siste km og så grus. Er ganske grov grus, for har sykla den på mtb også (5-6 år siden), relativ grov grus så ville aldri vurdert det med vanlig racer. Gravel ala +40 med mer dekk er ok antar jeg. Men anbefaler denne lell for dette er en perle av en klatring, nesten ikke noen biler, utrolig få sykelister. Tross alt den letteste tilgjengelige skikkelige klatringen fra Maspalomas/Meloneras. Hundrevis hver dag opp Ayagueres/Montana, mens på en god dag er det vel knapt 10 stk opp GC 604. Og disse starter jo nesten samme plass. Og 604 er divisjoner fetere. Gjelder også for utsikten, både ned i Soriadalen og "ut mot havet".

Redigert av Oddefa; 18/02/2020 18:23.
Re: Gran Canaria, GC-604 på racer? [Re: torstein] #2592045 19/02/2020 18:25
otto Offline
Salmakersvenn
Salmakersvenn
Jeg har syklet denne for en del år siden. Fantastisk fin tur. Jeg syklet på en stiv mtb på 6,4 kg og slicks dekk. Ikke bra. Ordentlig dekk er et must. Ikke bare grus, men grov kjerre-vel. Men en helt fantastisk utsikt (og litt luftig på enkelte partier...) så snart man kommer inn på kjerreveien. Husk å holde til venstre når asfalten slutter, ikke rett frem. Du vil etterhvert komme til en demning, og fra her er det asfalt helt opp til krysset før Ayacata. God tur :-)

Jaeger-Liteseat, carbon seat for bikers!
----------------------------------------
www.jaeger-liteseat.no
http://www.facebook.com/jaeger.liteseat
Re: Gran Canaria, GC-604 på racer? [Re: torstein] #2592112 20/02/2020 09:22
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg vil påstå at denne kan ikke sykles helt opp til La Plata på landeveissykkel. Jeg syklet den til asfalten slutter i fjor (mens dama tok en hviledag ved bassenget). Helt fantastisk vei, og anbefales på det varmeste selv om det er en blindvei. Jeg har lyst til å ta den på mtb en gang, hele veien opp.

Her er link til stravaspor med litt bilder.

https://www.strava.com/activities/2244450329

Re: Gran Canaria, GC-604 på racer? [Re: torstein] #2592129 20/02/2020 11:31
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi syklet denne veien til grusen i 2015. Null trafikk og artige veier. Droneklippene her er stort sett derfra: https://www.youtube.com/watch?v=wPIyoKnxKaY

Re: Gran Canaria, GC-604 på racer? [Re: otto] #2592136 20/02/2020 12:36
sanouka Offline
Besatt
Besatt
Sitat: otto
Jeg har syklet denne for en del år siden. Fantastisk fin tur. Jeg syklet på en stiv mtb på 6,4 kg og slicks dekk. Ikke bra. Ordentlig dekk er et must. Ikke bare grus, men grov kjerre-vel. Men en helt fantastisk utsikt (og litt luftig på enkelte partier...) så snart man kommer inn på kjerreveien. Husk å holde til venstre når asfalten slutter, ikke rett frem. Du vil etterhvert komme til en demning, og fra her er det asfalt helt opp til krysset før Ayacata. God tur :-)

Antar at demningen du nevner er Chira(?). Noen formening om hvor langt dette litt røffe stykket uten asfalt kan være?
Har slått meg noen ganger på vei opp i fjellene at mtb med lettere utveksling og mer avslappet sittestilling på vei ned kunne være noe og nå ser det ut til at man kan få en god grunn til å velge en rask HT istedet for resern.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Gran Canaria, GC-604 på racer? [Re: sanouka] #2593587 03/03/2020 13:49
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sanouka
Antar at demningen du nevner er Chira(?). Noen formening om hvor langt dette litt røffe stykket uten asfalt kan være?

Google Maps sier 11,4 km. Ser ut til at asfalten starter ved Chira, ja.

Har også syklet denne (opp til der gruspartiet starter) for ni år siden. Fin tur på tildels øde veier.

Redigert av Flex; 03/03/2020 13:49.
Re: Gran Canaria, GC-604 på racer? [Re: torstein] #2593600 03/03/2020 16:43
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Asfalt begynner i Chira igjen ja. Chira trails kommer jo ned på denne veien, for de som har sykla den stien. Free Motion har den på sitt program. Fra Cruz Grande. Vi sykle opp 604 til Chira (på Cannondale Trigger stisykler) så resturanten for Ayacata for luns, deretter lang stitur via Cruz Grande- San Bartoleme- Cruz Grande-Chira Trails og ned 604 igjen, med litt stier rundt El Salobre, vurderte noe lenger opp men var for usikker og fant ikke noen beskrivelser på forhånd, for hadde jo vært fett med sti ala den en får ned Ayagueres, men tror ikke den fins her.

Redigert av Oddefa; 03/03/2020 16:44.
Re: Gran Canaria, GC-604 på racer? [Re: Oddefa] #2593758 04/03/2020 20:17
sanouka Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oddefa
Asfalt begynner i Chira igjen ja. Chira trails kommer jo ned på denne veien, for de som har sykla den stien. Free Motion har den på sitt program. Fra Cruz Grande. Vi sykle opp 604 til Chira (på Cannondale Trigger stisykler) så resturanten for Ayacata for luns, deretter lang stitur via Cruz Grande- San Bartoleme- Cruz Grande-Chira Trails og ned 604 igjen, med litt stier rundt El Salobre, vurderte noe lenger opp men var for usikker og fant ikke noen beskrivelser på forhånd, for hadde jo vært fett med sti ala den en får ned Ayagueres, men tror ikke den fins her.

Jeg slang meg på Fataga superbowl nå i januar. Mest fordi jeg har vært nysgjerrig på å finne ut av hvordan området ser ut. Jeg tok Forbidden trail for et par år siden, men da kom vi inn til Tunte fra Cruz Grande fra NØ og etter en særdeles hyggelig lunsj på torget klatret/krysset vi over passet og satte nesa rett mot Ayaguares på en sinnsykt lang og fet travers som jeg enda ikke har glemt. Denne gangen var det en grusvei(På Ayacatasiden av svingen) som går SV fra Cruz G hvor vi tilslutt endte opp på toppen av nevnte pass og syklet ned der vi kom opp forrige gang, men det er en annen historie. Ca halvveis på nevnte grusvei (3 km) så bet jeg merke i en flott sti som dro nedover/bortover mot høyre (vest). Så langt jeg kan se på kart går den i en travers i retning Chira og etter en stund følger 604 parallelt oppe på noe som ser ut til å være en rygg et par hundre HM over/langs Ø for demningen. Denne se ut til å slutte på utkikspkt på MT Data/Leon. Den ser også ut til å kunne kobles inn med traversen mot Ayaguares ved å ta til venstre i et stidele et godt stykke før man kommer ut på Mt Leon. 300hm klatring og sikkert skyving på sti opp til der hvor man tar av grusveien fra passet og traversen begynner. Er jo risikosport å legge seg ut på ukjente stier, men sånn som stiene er på øya og spes i det området der hvor det går mye folk så er sjansene store for at det kan bli en flott tur. Kanskje jeg prøver meg en dag, vi får se.

Redigert av sanouka; 04/03/2020 20:23.

"It never gets easier, you just go faster."

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå