Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen her med erfaringer med Witt induksjon?

Noen her med erfaringer med Witt induksjon? #2590470 08/02/2020 12:16
F
Fredrik86 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Hei.

Noen her med erfaringer med witt induksjonstopp?

Har sett på denne:

https://www.skousen.no/hvitevarer/platetopp/induksjons-platetopp/product/witt-wif882fs/

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Fredrik86] #2590475 08/02/2020 15:14
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Ingen erfaring med Witt, men hadde induksjonstopp fra Bosch i medium til høy prisklasse (er vel ikke de store forskjeller mellom merkene og pris når det gjelder selve induksjonskonseptet), som ble bytta tilbake til keramisk topp etter noen måneder med frustrasjon over manglende kontroll over varmen.
Jeg er hobbykokk og oppfostret på gode støpejernskomfyrer, så det er nok en smule bias der.

Men i all hovedsak, jeg mista min vante kontroll på varmedistribusjonen med induksjon (og jada, alle kjeler og panner var egnet for induksjon)
Skulle faktisk gjerne hatt støpejernstopp.

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Gubbe] #2590482 08/02/2020 16:19
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Gubbe
Ingen erfaring med Witt, men hadde induksjonstopp fra Bosch i medium til høy prisklasse (er vel ikke de store forskjeller mellom merkene og pris når det gjelder selve induksjonskonseptet), som ble bytta tilbake til keramisk topp etter noen måneder med frustrasjon over manglende kontroll over varmen.
Jeg er hobbykokk og oppfostret på gode støpejernskomfyrer, så det er nok en smule bias der.

Men i all hovedsak, jeg mista min vante kontroll på varmedistribusjonen med induksjon (og jada, alle kjeler og panner var egnet for induksjon)
Skulle faktisk gjerne hatt støpejernstopp.

Sikker på at du ikke heller skal begynne å bruke bål når du lager mat? Fyre med ved. Old school. Er i prosess med å kjøpe en del hvitevarer selv og har ikke hørt noen som sier det samme som deg. Kan du fortelle mer om hva problemet var når du brukte induksjon?

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: engekri] #2590485 08/02/2020 17:01
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Fortelle mer? Leste du posten min?
Du gjør selvsagt som du vil i din prosess med å kjøpe hvitevarer.

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Gubbe] #2590513 08/02/2020 22:26
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Fortelle mer? Leste du posten min?
Du gjør selvsagt som du vil i din prosess med å kjøpe hvitevarer.

Leste posten din, men har helt stikk motsatt oppfatning enn deg mtp kontroll på varme. Min erfaring er at induksjon om ønskelig kan gå kontrollert ellert raskt opp og raskt ned, mens støpejern og såkalt kjeramisk glødetopp ikke går så raskt opp og nokså middels ned i temp. Jeg var ute etter å høre litt mer konkret hva var problemet du følte du hadde, og om det finnes noen evt løsning på det med en moderne koketopp.

Har kikket litt på nevnte merke selv og de ser veldig ryddig og pene ut med det sorte uttrykket, uten mange striper og fjas. Fikk godt inntrykk av de i butikken. Den vi kikket på hadde fire like store soner på 2100w.

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: engekri] #2590515 08/02/2020 22:41
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Klart du ska køpa induktion. Blir mye raskare varmt och kallt och lättare att ställa in varmen. Tror "Gubbe" är rätt ensam om sin erfarenhet.

Den enda nackdelen jag kommer på är att det är vanskligare att koka ris då man måste ändra varmen några gånger och inte bara kan låta det koka upp och sätta ned till 1 och så gör fördröjningen i avkylning att det är lagom varmt hela tiden som man ofta kunde på gamla komfyrer.

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Fredrik86] #2590517 08/02/2020 23:03
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg har akkurat den der, tror jeg iallefall. De var utsolgt for den Bosch toppen vi skulle ha og jeg fikk den der med et par lapper avslag.
Er ikke helt fornøyd. Veldig kresen på plassering av kjelene. Boost funksjonen er litt treg, og brofunksjonen på store gryter fungere knapt nok bedre enn enkelt"plata". Den kan slite litt med koking på alle 4 plater da det blir veldig varmt i skuffa under. Løser seg ved å ha skuffa åpen.
Det kan jo være at den er super hvis man har 400 v TN, jeg har 230 v it.
Jeg vil rangere den til under middels, og hadde ikke kjøpt den igjen.

Hadde Siemens topp i gamle kåken, og den fungerte bedre på alt jeg er misfornøyd med her.

- Stefan
Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Stefan77] #2590518 08/02/2020 23:33
F
Fredrik86 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Da ble det en siemens platetopp hvor halve er sonefri istedenfor witt. Takk for tilbakemelding :-)

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: fredriks] #2590520 09/02/2020 06:50
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: fredriks

Den enda nackdelen jag kommer på är att det är vanskligare att koka ris då man måste ändra varmen några gånger och inte bara kan låta det koka upp och sätta ned till 1 och så gör fördröjningen i avkylning att det är lagom varmt hela tiden som man ofta kunde på gamla komfyrer.

Dette som "fredriks" skriver. Og det er overførbart til mer enn koking av ris. Og "fredriks" beviser jo med dette at jeg IKKE "är rätt ensam om sin erfarenhet".

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Gubbe] #2590530 09/02/2020 09:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Dette som "fredriks" skriver. Og det er overførbart til mer enn koking av ris. Og "fredriks" beviser jo med dette at jeg IKKE "är rätt ensam om sin erfarenhet".

Ja, då bevisar jag väl det då eftersom jag sier att det finns ett tillfälle där induktionenen kan anses sämre än komfyrer med lång fördröjningen av varmen. Att kontrollen på varmen är bättre vid all annan matlagning spelar ju ingen roll. Eftersom det finns ett tillfälle så är ju tydligen många inte förnöjda med sina induktionskomfyrer.

Men nu har jag ju gjort det igen. Gjort misstaget att svara dig...

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Fredrik86] #2590603 09/02/2020 19:57
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Gass > induksjon > keramisk > støpejern. Ferdig diskutert.

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Fredrik86] #2590605 09/02/2020 20:05
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Leier en bolig nå i år hvor vi har keramisk, og noe av det jeg savner, er induksjonen. Satan ting tar tid! Det å koke vann er helt krise.

Never use a long word where a short one will do.
Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: fredriks] #2590689 10/02/2020 12:56
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
[quote=Gubbe][quote=fredriks]

Det er leit at du føler det sånn.

For å klargjøre mitt ståsted, det som veldig mange fremhever som en av hovedfordelene med induksjon, at det går så himla fort, er ikke noe jeg er så bekvem med. (Nå har jeg ikke ansvaret for matlaging for andre enn meg selv (og gjester innimellom), kan hende det hadde vært annerledes med flere i husstanden med ulike ting som skal rekkes og gjøres fort).

Jeg ble rett og slett stressa av at det gikk så fort, og at jeg til stadighet måtte justere på de ulike sonene uten å kunne stole på "restvarme" og tid som hjelpemiddel/krykke. Det ble større krav til struktur og nøyaktighet for meg.

Jeg er tross alt bare en hobbykokk, men kanskje kunne jeg ha lært meg å like konseptet med litt mer egeninnsats.

Enn så lenge er jeg mest fornøyd og komfortabel med min keramiske topp, og greier fint å lage helt medioker mat til meg selv og mine gjester på den.
(som noen en gang sa, gjestene skal vente på maten, maten skal ikke vente på gjestene)

Gubbe, 68 år (neida)

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Fredrik86] #2590692 10/02/2020 13:13
Furu Offline
/Stig
/Stig
Der værste med disse koketoppene (induksjon eller ikke) er touchpanelet.
En liten dråpe vann eller en kjele 3 cm ute av posisjon - vipps! så har du skrudd av alle platene eller noe annet ufornuftig.
Eller litt våte hender, så får du ikke gjort noen ting.

Topp dette med en udugelig komfyrvakt....

Sånn, det var godt å få ut ICON_SMILE

Redigert av Furu; 10/02/2020 13:18.

Stig

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Gubbe] #2590693 10/02/2020 13:24
Furu Offline
/Stig
/Stig
[quote=Gubbe][quote=fredriks]

Det er leit at du føler det sånn.

For å klargjøre mitt ståsted, det som veldig mange fremhever som en av hovedfordelene med induksjon, at det går så himla fort, er ikke noe jeg er så bekvem med. (Nå har jeg ikke ansvaret for matlaging for andre enn meg selv (og gjester innimellom), kan hende det hadde vært annerledes med flere i husstanden med ulike ting som skal rekkes og gjøres fort).

Jeg ble rett og slett stressa av at det gikk så fort, og at jeg til stadighet måtte justere på de ulike sonene uten å kunne stole på "restvarme" og tid som hjelpemiddel/krykke. Det ble større krav til struktur og nøyaktighet for meg.

Jeg er tross alt bare en hobbykokk, men kanskje kunne jeg ha lært meg å like konseptet med litt mer egeninnsats.

Enn så lenge er jeg mest fornøyd og komfortabel med min keramiske topp, og greier fint å lage helt medioker mat til meg selv og mine gjester på den.
(som noen en gang sa, gjestene skal vente på maten, maten skal ikke vente på gjestene)

Gubbe, 68 år (neida)
Tar man seg tid til å bli kjent med det utstyret man har og lærer seg å bruke det, så vil det meste fungere.
Sagt på en annen måte - lag mat ofte.

Jeg har heller ikke induksjon og klarer meg ganske bra uten.
Kommer litt ut av rytme de gangene vi er på en hytte eller andre tilfeldige steder med induksjon.

Men den dagen jeg får meg indukjson, får jeg nok til å lære meg den også.

Stig

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: fredriks] #2590697 10/02/2020 13:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg koker opp (som går fort siden jeg har Quooker og starter med vann på kokepunktet), skrur ned til fem, lar det koke en liten stund og skrur så ned til én og lar det stå. Det ekstra steget er ingen ulempe siden prosessen går så mye fortere og siden jeg slipper at det koker over ETTER at man har skrudd ned, som det kunne gjøre på en konvensjonell koketopp.

Leiligheten vår i Åre kom med vanlig komfyr, og det tok ikke lang tid før jeg kompletterte med en enkeltstående induksjonsplate. Jeg skjønner ikke hvordan man ikke klarer å venne seg til bruk av induksjon. Jeg gjorde spranget for 11 år siden og så meg aldri tilbake. Ja - jeg lager mye mat.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: GeirK] #2590700 10/02/2020 13:55
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: GeirK
Jeg koker opp (som går fort siden jeg har Quooker og starter med vann på kokepunktet), skrur ned til fem, lar det koke en liten stund og skrur så ned til én og lar det stå. Det ekstra steget er ingen ulempe siden prosessen går så mye fortere og siden jeg slipper at det koker over ETTER at man har skrudd ned, som det kunne gjøre på en konvensjonell koketopp.
Det var noe sånt jeg så for meg at man kan 'simulere' restvarmen - altså ha full kontroll på den.

Quooker ser bra ut ICON_SMILE
Den egner seg også til kaffe regner jeg med, f.eks. til v60 og Aeropress?

Stig

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Furu] #2590702 10/02/2020 14:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Quooker er gull, men når jeg bruker den til presskanne, tapper jeg i litt kaldt vann først for at ikke vannet skal bli for varmt. For Aeropress, er det så lite volum at det vannet som står i røret allerede utgjør nok til at det ikke blir for varmt. Er ellers helt glimrende for å lage te. Jeg lager havregrøt på under ett minutt med Quooker og induksjonskomfyr.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Furu] #2590749 10/02/2020 20:53
Panda Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Furu
En liten dråpe vann eller en kjele 3 cm ute av posisjon - vipps! så har du skrudd av alle platene eller noe annet ufornuftig.

Hørt hørt. Hater den komfyrvakt etter vi pusset opp. Står der med 3-4 kjeler på og stekeovn. Plutselig slår alle platene seg av. Wtf liksom!

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Panda] #2590770 11/02/2020 07:57
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Panda
Sitat: Furu

Hørt hørt. Hater den komfyrvakt etter vi pusset opp. Står der med 3-4 kjeler på og stekeovn. Plutselig slår alle platene seg av. Wtf liksom!

Ræva touch-panel ja.
Har ikke denne erfaringen sjøl, men det en enorm forskjell fra merke til merke, og hvordan touchpanel funker i praksis.
Komfyrvakt har jeg sluppet til nå, heldigvis.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Panda] #2590788 11/02/2020 09:16
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Har du prøvd å justere hvor sensitiv den skal være?
Det går an på min - ikke at jeg har lyktes helt enda, den skrur seg fortsatt av når jeg skal brune smør osv... frown

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Fredrik86] #2590861 11/02/2020 18:24
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Har erfaring med Witt (foreldra), Bosch (gamle til foreldra, samt at jeg hadde i leiligheten) og Electrolux.
Witt har det desidert tregeste panelet. Må trykke hardt for å få det til å reagere. Ellers fungerer den greit. Dette var en toppmodell, til 20k
Bosch er den jeg har vært mest fornøyd med. Kjøpte en i 2006 og den andre i 2012. Helt konge.
Electrolux fungerer helt greit. Plasserer seg mellom de to andre.

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: simson] #2590876 11/02/2020 20:31
Panda Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: simson

Har du prøvd å justere hvor sensitiv den skal være?
Det går an på min - ikke at jeg har lyktes helt enda, den skrur seg fortsatt av når jeg skal brune smør osv... frown

Min også. Får det ikke til. Hvorfor kjøpte jeg ikke gass?!

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Fredrik86] #2590992 12/02/2020 17:12
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg hadde problemer med komfyrvakten i min forrige leilighet. Viste seg å være sollys som slo den ut. Komfyrvakten reagerer på infrarødt lys, dette produseres bl.a ved brann, så man må passe på så vakten står såpass unna mulige infrarøde kilder at den ikke skår ut unødvendig. Jeg flytta min den gang ca 10cm høyere opp på veggen slik at den var unna vei fra sollyset. Om den slår ut på vanlig koning/steking så ville jeg klagd til de som monterte den. Skal ikke være sånn.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: Fredrik86] #2591308 15/02/2020 11:06
L
LAKA Offline
Medlem
Medlem
L
Induksjon vil nok i de aller fleste tilfeller fungere tilfredstillende for de aller fleste, men en gasstopp vil være enda lettere å kontrollere 100 % manuelt når man kjenner den. Vi har induksjonstopp fra Miele på hytta og gasstopp fra Gaggenau hjemme. Mielen fungerer bra, men foretrekker gasstoppen da den oppfører seg nøyaktig slik jeg vil den skal gjøre. Termostaten i Miele gjør at den til stadighet kobler ut og inn, av og til på tidspunkter der jeg ikke ønsker den skal gjøre det.

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: LAKA] #2591770 18/02/2020 07:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: LAKA
Termostaten i Miele gjør at den til stadighet kobler ut og inn, av og til på tidspunkter der jeg ikke ønsker den skal gjøre det.

Termostat i induksjonstopp? Hvordan fungerer denne?

- Daniel Boorstin
Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: GeirK] #2591860 18/02/2020 14:46
L
LAKA Offline
Medlem
Medlem
L
Termostaten i Miele gjør at den til stadighet kobler ut og inn, av og til på tidspunkter der jeg ikke ønsker den skal gjøre det.

Den fungerer slik at platen til tider kobler ut når overflatetemperaturen blir for høy, f. eks ved flambering eller bruning av kjøtt i høy temperatur. Når tempen når ett visst nivå så kobler den ut en kort stund til temperaturen senkes, typisk åtte til ti sekunder. Jeg har alltid trodd at det er en form for termostat som gjør dette, men mulig jeg tar feil. Irriterende er det uansett.

Re: Noen her med erfaringer med Witt induksjon? [Re: LAKA] #2592138 20/02/2020 12:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Den fungerer slik at platen til tider kobler ut når overflatetemperaturen blir for høy, f. eks ved flambering eller bruning av kjøtt i høy temperatur. Når tempen når ett visst nivå så kobler den ut en kort stund til temperaturen senkes, typisk åtte til ti sekunder. Jeg har alltid trodd at det er en form for termostat som gjør dette, men mulig jeg tar feil. Irriterende er det uansett.

Høres mer ut som et overopphetingsvern. Dette er mest sannsynling en temperatursensor som styringsenheten leser av og når den blir høy skrur den av varmeeffekten for å beskytte enheten.

- Daniel Boorstin

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå