Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 13 1 2 3 4 12 13

Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news?

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591254 14/02/2020 15:22
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
Jeg har den udelte gleden, i perioder, av å lese Klassekampen som har overraskende mange godt skrevne artikler der de går i dybden. Det mest overraskende er at de klarer å forholde seg nøytrale når de omtaler politikere på høyre fløy.

En annen ting er at de og document.no faktisk virker samkjørte i en del saker og belyser en del områder som MSM skygger unna

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591256 14/02/2020 16:11
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
I den "godes" hensikt er alt lov?

Rett etter valget i 2016 drøftet kringkastingsrådet dekningen av det amerikanske valget. Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og sjef for kringkastingsrådet Per Edgar Kokkvold forteller i Youtube-klippet nedenfor, at de - ikke skal være nøytrale" i sin dekning av den amerikanske presidenten. Kokkvold omtaler også Trump som en farlig psykopat og sier "Det ville være underlig om NRK hadde spilt en helt nøytral rolle i denne presidentvalgkampen. Trump er en person jeg ikke bare vil kalle vulgærianer, men også det faglige ville kalt psykopat"

https://www.youtube.com/watch?v=vHf8ni378V4

(Bemerk at jeg overhodet ikke har noe sympati eller annet enn overfladisk kunnskap om Alliansen som i dette publiserer innslaget. Så ut til at det lå flere lignede innslag på nett.)r

Hva sier dere til dette? Taushet vil bli tatt til inntekt for at en viss erkjennelse begynner å synke inn...;-) Fra spøk til alvor setter - virkelig pris(!) - på om noen kommenterer om dere i det minste ser noe annerledes på ting og hvordan dere tenker nå. (Jeg forventer ikke tilbakemeldinger umiddelbart, da jeg selv brukte lang tid på å orientere meg i det som brått var blitt nytt lende.) Jeg må også innrømme at jeg ble forbannet, men nå er jeg mest oppgitt over at fellesskapet finasierer det hele....

Slik jeg ser det har mannen i gata, som kanskje ikke intresserer seg mere enn normalt for politikk, og som i tillegg ikke følger mediebildet "bredt", har liten/ingen mulighet til se bildet. I så fall synes jeg dette representerer kanskje den største reelle faren for demokratiet. Min erfaring er dessuten at om du bare antyder at de kan ha bitt "ført bak lyset" så renner det over. Derfor ikke veldig rart at (første) reaksjon vil være ala; "seriøst", "høyreekstremt", "idiot", "Trumpsupporter" osv. De som på den annen side får slengt slike "merkelappene" i fjeset blir også (ennå mere) oppgitt, og polariseringen kan bare fortsette....

Hvor mange år er det til vi har slike amerikanske tilstander i Norge? (Les "politisk borgherkrig" iflg Janne Haaland Matlary, Professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og professor II ved Forsvarets Høgskole i linken nedenfor)

https://www.dn.no/globalt/usa/nancy-pelosi/europa/trumps-gjenvalg-europas-valg/2-1-752994

Det ulmer i en rekke land i Europa, eksempelvis Frankrike. Samtidig peker konjunkturpilene nedover flere steder. Skummel mix spør du meg...

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591257 14/02/2020 16:26
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sikkert ikke bare jeg som kjenner meg i igjen i denne fra Aftenposten; "Hvorfor er det så vanskelig å skifte mening?"

"Hjernen er utviklet for å hjelpe oss med å vinne diskusjoner. Ikke for å finne ut hva som faktisk stemmer."

Resten:

https://www.aftenposten.no/a-magasi...aa-vanskelig-aa-skifte-mening?spid_rel=2

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591299 15/02/2020 10:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Duck

Hva sier dere til dette?

Dette: "Hjernen er utviklet for å hjelpe oss med å vinne diskusjoner. Ikke for å finne ut hva som faktisk stemmer.".

Nå vil jeg være den første til å si at det at NRK er 'vår felleskanal' utgjør en forskjell når man sammenligner med f.eks. FOX, VG ol.
Men, når det er sagt så er jeg også den første til å si at 'objektiv mediedekning' er en contradictio in terminis. Det er dog ikke problemet. Problemet er når folk leser mediene for å vinne diskusjoner og f.eks klipper innlegg om snø og kulde fra andre medier for så å beskylde NRK å tie om dette mens om de hadde brukt litt tid for å finne ut hva som faktisk stemmer så hadde de sett at NRK ikke bare har hatt innlegg men i noen tilfeller også har vært først ut.

Hovedproblemet er dog at det er lite interesse eller tiltak for å lære barn og ungdom å tenke kritisk i hverdagen.

At mediene ikke alltid er til å stole på ser ikke ut til å være utfordringen.
https://www.nrk.no/urix/bare-en-av-tre-amerikanere-stoler-pa-mediene-1.13135507

Men det virker til å være en 'Industrial Disease' å tenke at når to menn sier der er Jesus bare én av dem må ta feil.............

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591339 15/02/2020 17:53
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Noe av dette fra FOX hadde ikke akkurat skadet om både NRK, TV2 m.fl. hadde omtalt. Innslaget tar ca 30 min, men er etter min mening verdt å bruke litt tid på. Så kan man bare spørre seg hvorfor knapt noen, om noen overhodet, i gammelmediene her på bjerget gav oss dette;

https://www.youtube.com/watch?v=6kqmojRRqB0&feature=share

NRK og Co bare mater på som ingenting var hendt i Ukraina el i andre land og er overrasket over at Biden så langt ikke gjør det så bra blant demokratenes presidentkandidater. De fleste andre som kjenner til dissa faktaopplysningene skjønner god hvorfor...

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Tange] #2591341 15/02/2020 18:22
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Tange

Hva sier dere til dette?

Dette: "Hjernen er utviklet for å hjelpe oss med å vinne diskusjoner. Ikke for å finne ut hva som faktisk stemmer.".

Nå vil jeg være den første til å si at det at NRK er 'vår felleskanal' utgjør en forskjell når man sammenligner med f.eks. FOX, VG ol.
Men, når det er sagt så er jeg også den første til å si at 'objektiv mediedekning' er en contradictio in terminis. Det er dog ikke problemet. Problemet er når folk leser mediene for å vinne diskusjoner og f.eks klipper innlegg om snø og kulde fra andre medier for så å beskylde NRK å tie om dette mens om de hadde brukt litt tid for å finne ut hva som faktisk stemmer så hadde de sett at NRK ikke bare har hatt innlegg men i noen tilfeller også har vært først ut.

Hovedproblemet er dog at det er lite interesse eller tiltak for å lære barn og ungdom å tenke kritisk i hverdagen.

Men det virker til å være en 'Industrial Disease' å tenke at når to menn sier der er Jesus bare én av dem må ta feil.............

Mener du med andre ord at det største problemet er at noen "folk" på nettsteder som eksempelvis forumet her, klipper fra andre medier mv. for å vinne diskusjoner, er et større problem enn at en rikskringkasting som når ut til hele Norge skulle formidle fakta feil el skjevt?

Gitt at det er feil eller ufullstendigheter som er formidlet av "folk" i ulike sosiale medier så når de neppe ut til hele Norge...Dessuten vil vel de fleste være klar over at troverdigheten av momenter som er fremsatt i en nettdebatt ikke alltid kan forventes å holde like høy kvalitet.

Redigert av Duck; 15/02/2020 19:04.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Tange] #2591347 15/02/2020 19:15
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D

Mener du at det ikke er et problem at mange ikke har tillit til den "fjerde statsmakt" el hva tenkte du her?

Redigert av Duck; 15/02/2020 19:52.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591356 15/02/2020 20:46
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
mr. Duck
jeg må nok skuffe deg med å si at du er nok inne på noe, men du er på feil forum.
den eneste du engasjerer er deg selv

trist men leit

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591363 15/02/2020 22:20
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Mr Flamini

Ja, dette kan fort bli et sololøp. For meg spiller det egentlig ikke noen stor rolle, da jeg ser at tråden nesten har 1400 oppslag på noen få dager.Selv om mange av de samme nok er inne flere ganger så vitner det om relativt stor interesse for å lese, Jeg skjønner godt at mange ikke engasjerer seg ytterligere enn det. Det kan nok også være at flere ønsket at denne tråden aldri skulle sett dagens lys og av den grunn sitter stille i båten. Atter andre vil trenge tid for å fordøye de faktiske forhold, og noen ytterst få av disse vil kanskje engasjere seg her. De mange som ikke gjør det vil kanskje starte sin "reise" med å snakke litt forsiktig med en venn, kollega eller et familiemedlem. Mange bekker små osv...

Takker for øvrig for tips om Klassekampen. Har faktisk hørt andre også mene det samme så kanskje på tide å prøve de.

Redigert av Duck; 15/02/2020 22:20.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591382 16/02/2020 09:16
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
Media har aldri vært nøytrale, de farges av hva som er rådende syn i befolkningen. F.eks den gang jeg vokste opp var det fokus på terroristene i IRA og stakkars Israel som stat som nærmest ble overfalt og de hadde bare fredelige hensikter.

I dag vet jeg at historisk sett er det katolske folk i Nord-Irland som ble frarøvet hus og hjem og gjerne ble satt i fengsel uten grunn som senere skapte IRA og at staten Israel i seg selv er svært delaktige i den striden som pågår i midt-østen. Jeg forsvarer på ingen måte terroren som IRA bedrev eller tilsvarende PLO, men det har blitt satt i en litt annen sammenheng fra meg og jeg ser begge parters historikk litt bedre.

Så for å ta Trump, mannen er er en notorisk løgner, og jeg ser over i tråden at det nevnes tollimport på biler. Tilsynelatende har jo mannen ett poeng, eller har han det? USA har altså 2,5% importtoll på biler, mens EU har 10%, men det er ikke hele sannheten. USA har 25% importtoll på pick-up, mens EU har 10% - og hviliken biltype er viktigst i USA? Og går man enda dypere i det og analyserer total tollbelastning mellom USA og Europa så finner man at den faktisk er helt nøytral - dvs. vi er like gode begge veier i sum. Det betyr at det er plusser og minuser på begge sider, men i sum er vi hverken bedre eller dårligere mot hverandre, USA blir altså ikke ranet - og dette var et enkelt eksempel.

Lars-Erik
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591386 16/02/2020 10:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Hva sier dere til dette?

Mener du med andre ord at det største problemet er at noen "folk" på nettsteder som eksempelvis forumet her, klipper fra andre medier mv. for å vinne diskusjoner, er et større problem enn at en rikskringkasting som når ut til hele Norge skulle formidle fakta feil el skjevt?

Høh?

Det var du som skrev dette, ikke jeg.

Gitt at det er feil eller ufullstendigheter som er formidlet av "folk" i ulike sosiale medier så når de neppe ut til hele Norge...Dessuten vil vel de fleste være klar over at troverdigheten av momenter som er fremsatt i en nettdebatt ikke alltid kan forventes å holde like høy kvalitet.

Men det virker litt som om du ikke forstår innholdet.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591389 16/02/2020 10:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Mener du at det ikke er et problem at mange ikke har tillit til den "fjerde statsmakt" el hva tenkte du her?

Nå går det meg hus forbi her.
Du starter en tråd om NRK og (politisk korrekt) slagside og fake news som hovedsak. Det virker som om du mener dette er problematisk (uten at jeg går inn på å definere graden) hvorpå jeg legger inn en lenke som 'viser' at til og med i USA folk ikke blind tror på det de leser i mediene (hvorfor gjør de det ikke?). Og så spør du meg om jeg mener at denne skepsissen mot mediene ikke er et problem?

Nei, jeg mener at det ikke er et problem at folk er skeptisk mot det de leser i mediene. Det samme om det er stats, kommersielle, mainstream eller sosiale medier. For det viser at de har skjønt at mediene kan ta feil, skrive feil eller være ufullstendig. Problemet er heller at folk på leten etter det som faktisk stemmer bruker feil filter. Men det er du selv nok enig i.

"Hjernen er utviklet for å hjelpe oss med å vinne diskusjoner. Ikke for å finne ut hva som faktisk stemmer.".

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591392 16/02/2020 10:26
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Mr Flamini

Ja, dette kan fort bli et sololøp. For meg spiller det egentlig ikke noen stor rolle, da jeg ser at tråden nesten har 1400 oppslag på noen få dager.Selv om mange av de samme nok er inne flere ganger så vitner det om relativt stor interesse for å lese.

Pøh! Jeg har laget tråder med mange hundre oppslag UTEN at noen kommenterte og UTEN at jeg trengte å lefle med flere innlegg selv.

Det kalles for klikkbait.

Eller ta denne:

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1810324#Post1810324

Fire innlegg (alle bildene ble tatt på samme dagen men jeg la dem ut litt taktisk her), over 1000 oppslag.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591399 16/02/2020 11:05
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Noe av dette fra FOX hadde ikke akkurat skadet om både NRK, TV2 m.fl. hadde omtalt. Innslaget tar ca 30 min, men er etter min mening verdt å bruke litt tid på. Så kan man bare spørre seg hvorfor knapt noen, om noen overhodet, i gammelmediene her på bjerget gav oss dette;

https://www.youtube.com/watch?v=6kqmojRRqB0&feature=share

NRK og Co bare mater på som ingenting var hendt i Ukraina el i andre land og er overrasket over at Biden så langt ikke gjør det så bra blant demokratenes presidentkandidater. De fleste andre som kjenner til dissa faktaopplysningene skjønner god hvorfor...

Med fare for å gått glipp av noe fordi jeg ikke har sett på en halvtime FOX, men:

"Joe Bidens troverdighet har samtidig fått seg en smell. For spekulasjonene om hva visepresidenten og sønnen hans faktisk har gjort i Ukraina, og andre steder for den saks skyld, vil neppe forsvinne med det første."

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Tange] #2591428 16/02/2020 13:16
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
[/quote]

Med fare for å gått glipp av noe fordi jeg ikke har sett på en halvtime FOX, men:

"Joe Bidens troverdighet har samtidig fått seg en smell. For spekulasjonene om hva visepresidenten og sønnen hans faktisk har gjort i Ukraina, og andre steder for den saks skyld, vil neppe forsvinne med det første."
[/quote]

Tange; Ser at du har lett frem en nettartikkel NRK fra høsten 2019 i det som fremstår i forsøk på ta brodden av det jeg har påpekt. MEN; - FInner du også noe -tidsnært- til og under riksrettsaken fra NRK (evt TV2 el andre for den saks skyld)sine hovedsendinger som virkelig går i dybden slik innslaget fra FOX gjorde? Da må det nok letes litt til vil jeg tippe....
Dog kunne jeg sikkert ha presisert tidligere at jeg primært siktet til NRK nyhetsformidling i form av Dagsrevyen og andre (nyhets)sendinger. Min første post var nettopp linket med et bilde tatt av Dagsrevyen sin sending. Senere postet jeg også fra en - FOX-sending- med helt sentrale faktaopplysninger som jeg etterlyste dekning av ( i sendingene) fra NRK. En betydelig del av befolkningen (spesielt den godt voksne?) vil nok fortsatt ha nyhetsendingene til NRK/TV2 som primær informasjonskilde/kanal, selv om sikkert andelen av nettlesere sikkert har økt. Videre vil det kanskje være slik at det primært er de mest engasjerte som ønsker ytterligere fordypning i de ulike tema, her ifbm riksrettsaken, som vil lete frem/lese denne form for nettartikler. Neppe den store hopen vil jeg tro...

Redigert av Duck; 16/02/2020 13:17.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591488 16/02/2020 19:17
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Quack quack..

Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591497 16/02/2020 20:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Tange; Ser at du har lett frem en nettartikkel NRK fra høsten 2019 i det som fremstår i forsøk på ta brodden av det jeg har påpekt. MEN; - FInner du også noe -tidsnært- til og under riksrettsaken fra NRK (evt TV2 el andre for den saks skyld)sine hovedsendinger som virkelig går i dybden slik innslaget fra FOX gjorde? Da må det nok letes litt til vil jeg tippe....
.

Det trenges ikke all den tid din påstand var at "NRK ..... bare mater på som ingenting var hendt i Ukraina el i andre land og er overrasket over at Biden så langt ikke gjør det så bra blant demokratenes presidentkandidater". Det er sikkert ikke vanskelig å finne flere artikler som handler om Biden og Ukraina på URIX. Nå har du på ingen måtte støttet opp om denne påstanden (det nytter ikke å lenke til FOX) og jeg kunne etterspurt kilder. Det gjør jeg ikke, det kan godt hende at en del folk i NRK ikke følger med, men at NRK generelt ikke har skrevet om denne saken eller har prøvd å fortie den tviler jeg sterkt på. At NRK generelt ikke skjønner hvorfor Biden ikke gjør det så bra tviler jeg også sterkt på.

Du forventer mer dybde? Trur du at du noen steder i mediene i USA klarer å finne en dypgående analyse av hvorfor FRP valgte å trekke seg ut av regjeringen? Annet enn kanskje i Minnesota som i hvertfall har en substansiell andel av navlebeskuende nordmenn blant sine innbyggere.
Mener du kanskje at NRK skal dekke all verdens hendelser (både viktige og uviktige) fra all verdens land med like mye dybde og spredning som de lokale mediene?

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591508 16/02/2020 21:10
Dan Offline
More than words
More than words
Fox News er journalistikk på samme måte som wrestling er idrett.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591516 16/02/2020 22:15
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Anbefaler siste eoisode av The Bulwark podcast.

Disinformatin Wars

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Dan] #2591517 16/02/2020 22:26
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Dan
Fox News er journalistikk på samme måte som wrestling er idrett.

Dan; Jeg er ikke helt enig, men FOX har opplagt mye søppelshow ala underholdningscircus som går i å kaste dritt på demokratene. Tilsvarende "show" finnes også hos mediene på motsatt side. DESSUTEN ( beklager stor bokstaver) har jeg vel ikke akkurat "skrytt" FOX opp i skyene noe sted? Les min første post så ser du kanskje akkurst det. Jeg sier at pga -hver sin- slagside hos de omtalte mediene så er det mitt inntrykk at "sannheten kanskje ofte vil ligger midt i mellom dem". Dette er grunnen til at man bør følge begge sider, om man ikke liker seg i den ene skyttergraven da... Når jeg linket til der -ene- klippet fra FOX så vil dere se at det ikke var en klassisk "nyhetsopplesning". Videre var det faktane som her kom frem jeg savnet hos NRK (men også TV2 m.fl.) nevnte fakta viste at det var særdeles god grunn til å etterforske Bidens for potensiell korrupsjon. Ber dere merke dere at også "demokratvennlige-medier" (!) pekte på det samme - før- Trump inntok office...

De som gidder eller tør å se innslaget vil se at det ikke "all verdens hendelser (både viktige og uviktige)" slik som enkelte har antyder ovenfor. Sånn går det selvsagt når man nærmest for enhver pris vil unngå å se et klipp fra FOX. Mon tro om enkelte mener at de "vinner en diskusjon" ved å se med et øye og slik sett kan tviholde på sin oppfatning. Jeg er ikke opptatt av å vinne her, jfr min personlige oppfatningsbeskrivelse og spørsmålstilling i første post. Der fremgår det også at jeg innrømmer å ha tatt "feil" og følgelig skiftet mening. Spurte i denne forbindelse opplyst om andre hadde samme oppfatning, herunder eksempler. Ganske ydmykt trodde jeg...

Tilslutt;

I denne tråden er vel alle vinnere om vår egen forståelse forbedres, og jeg er gjerne den første til å innrømme at "motstand" og andre synspunkter for meg allerede har bidratt til det.

Redigert av Duck; 16/02/2020 23:05.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: skubisan] #2591519 16/02/2020 22:48
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: skubisan
Anbefaler siste eoisode av The Bulwark podcast.

Disinformatin Wars

Will do etterhvert....Kunne du i mellomtiden være vennlig å opplyse oss litt nærmere om budskapet og ditt hovedinntrykk?
(Jeg antar at den kanskje viser løgnkrigen på begge sider?)
I så fall har du en glimrende mulighet til å vise at du faktisk kan bidra med noen refleksjoner og annet et frustrerte oppstøt ala "seriøst" og "Quack quack"...

Redigert av Duck; 16/02/2020 22:50.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591520 16/02/2020 23:00
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Jeg er ikke interessert i å bidra med noe som helst på dine premisser.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: skubisan] #2591521 16/02/2020 23:14
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D

Les posten min en gang til så ser du at jeg ikke oppstilte noen premisser. Spurte om du kunne være vennlig (!), dog med et lite spark tilbake for dine lite saklige kommentarer ovenfor. Ble litt mye for deg det kanskje? Bare aksept på å sparke en vei..Jøye meg så hårsår.

Inntil videre så tar jeg taushet som bekreftelse på at du overhodet ikke har noe saklig å bidra med.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591522 16/02/2020 23:14
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D

Les posten min en gang til så ser du at jeg ikke oppstilte noen premisser. Spurte om du kunne være vennlig (!), dog med et lite spark tilbake for dine lite saklige kommentarer ovenfor. Ble litt mye for deg det kanskje? Bare aksept på å sparke en vei..Jøye meg så hårsår.

Inntil videre så tar jeg taushet som bekreftelse på at du overhodet ikke har noe saklig å bidra med.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591523 16/02/2020 23:19
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Wow! Litt av en take down altsåååå.....

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591559 17/02/2020 08:51
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Greit å få med at NRK har blitt valgt til verdens beste TV-kanal:

https://www.nrk.no/satiriks/_nrk-sa...rk-til-verdens-beste-tv-kanal-1.14905977

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591598 17/02/2020 10:56
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Har nok alltid hatt inntrykk av at nyhetene i NRK er dreid i AP og SV-retning. Ikke bare NRK TV, men også radiokanalene.
Etter DAB-skandalen, også doblet med DAB+ skandalen, hører jeg sjelden på NRK radio, antar mindre en 1/5 av det jeg gjorde før DAB/DAB+.

Enkelte ganger må jeg innrømme at jeg hører på NRK P13 i bilen, ofte på veg hjem, mellom kl. 15 og 17.
Der herjer en artig kar, han heter Shaun Henrik Matheson.
Veltalende fyr, han snakker flytende, uten fyllstoff som aaa eller æææ. Bra det. Tar også inn interessante gjester i studio.
Han har selvsagt de rette holdninger til det meste, være seg miljøkrise eller Trump.
Om hans meninger er selvpålagte eller resultat av føringer ovenfra i NRK er usagt.

Bare én eneste gang har jeg hørt ham ytre meninger på avvikende kurs i forhold til MSM: det var om arrangementet AM-CAR i Frognerparken 4. juli hvert år. Som ble nektet arrangert der i år.. men Shaun var faktisk FOR det. Ble overrasket. Han hadde vist hatt en positiv opplevelse av en kjøretur med en slektning i en stor amcar i barndommen, og var påvirket av det.

Når det gjelder amcar-er i Frognerparken stiller jeg meg nøytral, jeg skal ikke dit for å se på det uansett. Men håper plenene ikke skades hvis det gjennomføres der.

Oppsummert vil jeg si at det er ikke nødvendigvis er noe negativt ved å se eller høre NRK, man bør bare ha en nøktern og kritisk innstilling til informasjon derifra. Ikke la seg for lett påvirke eller medrive av eventuelle skjevfremstillinger.

Redigert av Anomyn; 17/02/2020 10:58.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Anomyn] #2591600 17/02/2020 11:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tycker att Shaun har många egna och kontroversiella meningar om mycket. Har for eksempel varit väldigt kritiskt till den norska ski kulturen.

Det är ju faktiskt inte säkert att alla som tycker att Trump er en tulling eller att det är en miljökrise gör det för att de är tillsagda att göra det.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591604 17/02/2020 11:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ser nu att du var mer nyanserad än vad jag sett tidigare. Men det var for eksempel följande jag reagerade på.

"men et spørsmål som dukker opp er om Trump faktisk kan ha noe rett i sin påstand om Fake News/kampanjemedier, og at dette er noe forklaringen på den påpekte nedgangen. Kanskje nettopp ser stadig flere amerikanere nettopp dette?"

Jag tror inte alls att det är så.

Annars är det interessant att du visar till en halvtimmes rå video från utfrågningen via Fox och tycker att det är bra att Fox visar det.

Sanningen är väl att utfrågningen var direktsänd i USA och att man kan se samma del av utfrågningen fra iallafall en annan media aktör på Youtube. Sen har Bidens inverkan i Ukraina undersökts av andra utan att man funnit något fel.

Jag vet inte vad som stämmer och har inte satt mig in i Bidens kontakt med Ukraina men en 30 minuters rå film fra en part i fallet anser jag inte som nödvändigtsvis bra bevis och det är lätt att folk som inte är insatta blir lurade av sådana.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Tange] #2591609 17/02/2020 11:36
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Greit å få med at NRK har blitt valgt til verdens beste TV-kanal:

https://www.nrk.no/satiriks/_nrk-sa...rk-til-verdens-beste-tv-kanal-1.14905977

He-he. Litt morsom den der fra Satiriks etter at Grandprix avstemmingen gikk skjeis. Jeg har for øvrig ikke noe problem med å si at NRK produserer mye annet enn som holder svært høy kvalitet. De leverer emm ofte svært bra programmer innen kultur, sport, natur og barn/ungdomstv. Fredrik Solvang synes jeg også har hevet Debatten flere hakk. Kvaliteten på øvrige programmer kan ha en sammenheng med det enorme budsjettet de disponerer....

Side 2 av 13 1 2 3 4 12 13

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå