Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 13 1 2 10 11 12 13

Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news?

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607519 14/05/2020 20:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Duck

Jeg har ikke noe problem med å se at twitringen er særs spesiell, men mener du at dekningen er balansert?

Uten på noen måte skulle forsvare twitringen, er forklaringen kanskje at dette er en del sentral del av hans "krigføring" mot de i mediene han kaller Fake news, og samtidig en måte å "kommunisere" med tilhengerne eller fansen om man vil. Forstår selvsagt en del av reaksjonene i media på dette, men savner som nevnt noe "dypere analyser" mv. USA er tross alt en viktig alliert og handelspartner.

Vedrørende Covid-19: Vi må nok vente som du skriver, men jeg plukket antall døde pr 100 000 da jeg tenkte at det var mest illustrerende. Ikke kynisk fra min side, men kan sikkert fremstå slik. Du kan gjerne utdype hvorfor det blir "feil", og det vil sikkert være en rekke forhold som kompliserer en god sammenligning.

Nei, jeg mener ikke dekningen er balansert, men jeg mener også at det ikke startet da Trump ran for president. Trump dukket alt opp i populærkulturen på 80- tallet:

https://www.youtube.com/watch?v=BgYB8cYyF7Q

https://www.youtube.com/watch?v=r1WngHOFYVQ (Who could know?)

https://www.youtube.com/watch?v=SR5BfQ4rEqQ

og hadde for lengst tilegnet seg et anstrengt forhold med press og medier lenge før han ble presisdent. Og om jeg må velge hvem av de to partene oppfører seg mest balansert ville jeg gått for mediene. Uten å gå alt for dypt tror jeg det er store likheter mellom mediene og vitenskap for Trumptilhengerne. Jeg tror at mistillitt til både vitenskap og mediene er ganske stor hos velgerne hans. Og det er det mange av twittermeldinge og annen form for 'kommunikasjon' går ut på. Som helt klart faller i smak blandt en stor del av befolkningen. Har er all polariseringens mor.

Du ønsker analyser?

Du kan bla litt i denne: https://books.google.no/books?id=BFgcTjzqxrAC&printsec=frontcover&dq=Richard+Nixon:+A+Psychobiography&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwim793ii7TpAhUIEJoKHV5fA9IQ6AEIJzAA#v=onepage&q=Richard%20Nixon%3A%20A%20Psychobiography&f=false

Nixon hadde på mange måtte et like anstrengt forhold med pressen.

https://www.politico.com/magazine/story/2014/08/nixon-and-the-media-109773

Jeg tror Nixon skilte seg fra sin etterfølger Trump på så måte at det lå en vis konsistens bak handlingene hans (men han er nok ikke ferdiganalysert for det). Trump derimot har bare en ting som opptar ham (trenger ikke å lese noe media annet enn Twittermeldingene hans for det) og det er Trump- Det gjør ham tror jeg i hvert fall fullstendig forutsigbar og ekstremt vanskelig å analysere. Og med rollen han spiller i 'alle' aspekter rund hans presidentskap og på hvordan USA ter seg (du husker sikkert (selv)skryttet vi fant til og med på gov-sider om COVID-19) forsvinner en viktig del av grunnlaget for enhver analyse: en vis form for konsistens.

https://www.youtube.com/watch?v=9VwiXU7WPvQ

Det var ikke ment til å beskylde deg fra å vær kynisk, beklager om det virket slikt. Det verserer mange tall rundt COVID-19, og i mange tilfeller er det vanskelig eller umulig å sammenligne land direkte fordi tallgrunnlaget er samlet inn på forskjellige premissser. Antal døde per 1m blir mer relevant etter som de fleste land å gått gjennom alle faser. Foreløpig ligger vi mest sannsynlig ganske tidlig på tidslinjen Jeg mener doblingstid er en bedre indikator fordi den tar mindre hensyn til evt. forsprang noen land har på andre land hvor det angår når smitten begynte å spre seg på ordentlig.
Både Island og Ny-Zealand er frie for smitte (ingen nye tilfeller de siste dagene). Betyr det at de er ferdig med hele COVID-19? Neppe.

Man kan jo sammenligne UK og USA, Johnson vs. Trump.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607521 14/05/2020 20:04
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Ser ut til at NRK er så langt til venstre at det ikke ble plass i diagrammet;-)

I forhold til hva jeg har oppfattet på flere her inne virker det mest overraskende at FOX ligger så nært senter. Var det det du mente med posten at NRK i så fall hadde like lite slagside som FOX? Sliter med å forstå jeg vet du...

Mente at jeg så NRK langt til høyre men blingsa feil, tydeligvis.

Just pulling your legg.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607734 15/05/2020 16:46
skubisan Offline
Besatt
Besatt
NRK har tungt fokus på OBAMAGATE i dag. Så Don Quixote, det var bare en vindmølle denne gangen også.

Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: skubisan] #2608195 18/05/2020 22:25
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: skubisan
NRK har tungt fokus på OBAMAGATE i dag. Så Don Quixote, det var bare en vindmølle denne gangen også.

Igjen skjønner jeg ikke ditt behov for å latterliggjøre de som mener noe annet, og kanskje leser andre kilder enn det du gjør. Ser du ikke at forsøk på latterliggjøring bare faller tilbake på deg selv? Dette er for øvrig ikke en tråd om for eller imot Trump (som du kanskje fortsatt tror), men en tråd om medienes rolle og med spesielt fokus på NRK. Det burde da være et seriøst nok tema som burde kunne diskuteres saklig uten flere slike forsøk fra deg. Se gjerne til Tange (for eksempel litt ovenfor) som bevis på at det går meget godt an å diskutere saklig, gjerne i spedd et og annet humoristisk tilsnitt.

Jeg lurer også på om du er seriøs når du skrev "fullt fokus"?! Snakk om pinlig dårlig dekning frem til det som i dag - kanskje - var en endring fra NRK, da fallhøyden er blitt stor. (ikke det at VG eller de andre store er noe bedre…) I dag ble heldigvis de gamle ekspertene byttet ut med statsviter og kommentator for amerikanskpolitikk.no: Vårin Alme. NRK gikk umiddelbart fra påstått konspirasjonsteori til en noe mere balansert dekning. Vi må i dette bildet ikke glemme at NRK i ca 3 år sammen med flertallet av andre store medier var talerør og budbringer for konspirasjonsteorien om Russinan Collution…

Noen har etterlyst flere kilder i tillegg til de som er postet, og her er blant annet fra The Hill (sentrum venstre):

https://www.youtube.com/watch?v=co_JQuttDa8

https://www.youtube.com/watch?v=-C1_0knDeJI

Kommentator og mediekritiker George Gooding er tidligere omtalt i tråden, han er heller ikke nådig denne gang i forhold til dekningen så langt:

«Ingen vet helt hva det betyr» lød det fra NRK om Trumps fremheving av emneknaggen #obamagate. Det kan godt hende NRK er for inkompetente til å skjønne det, men å hevde at «ingen» vet er en løgn. Bare spør NTB.

Ingen vet, bare alle utenom oss
Amerikanske massemedier vet hva det betyr, lenker Trump tvitret om forklarte hva det betyr, NTB vet hva det betyr, flere andre norske medier vet hva det betyr, USA-eksperter som NRK pleier å få kommentar fra vet hva det betyr.
….
Altså «ingen» - når NRK virkelig ikke har lyst til å sette seg inn i en sak som kan stille Barack Obama og hans medarbeidere i et dårlig lys.
Det er liten grunn til å tro at NRK virkelig ikke vet dette.
For er det virkelig slik at NRKs journalister ikke klarer å gjøre et enkelt søk blant norske medier?
Er det virkelig slik at NRKs journalister ikke klarer å klikke en lenke på Trumps tweets for å lese en artikkel?
Er det virkelig slik at NRKs journalister ikke klarer å ringe en norsk USA-ekspert som de har brukt mange ganger for å få dette forklart?
Er det virkelig slik at NRKs journalister ikke har fått med seg nyhetsmeldingen til NTB om dette?
Er det virkelig slik at NRKs journalister ikke har fått med seg alt som har blitt skrevet om dette i amerikanske medier de siste to ukene?
Nei, NRKs journalister er selvsagt ikke fullstendig inkompetente eller imbesiler.
Det er god grunn til å tro at NRKs journalister lyver åpenlyst til sine lyttere fordi de ikke takler å måtte formidle negative nyheter om Barack Obama.
Nå må NRK bare forklare hvorfor.

https://www.nettavisen.no/nyheter/nrk-spiller-dumme-om-obamagate/3423968837.html

Også svært sterke reaksjoner fra annet hold:

https://www.document.no/2020/05/15/...ror-obamagate-er-noe-inne-i-trumps-hode/

https://www.document.no/2020/05/15/historien-om-historien-er-blitt-var-viktigste-oppgave/

https://www.document.no/2020/05/16/nrk-i-kjent-stil-litt-over-en-logn-pr-minutt/

Jeg vil presisere at Kveldsnytt hadde et innslag der Justisminister Barr nylig uttaler at han – ut fra foreliggende opplysninger- ikke tror det blir aktuelt med en kriminaletterforskning av Obama og Biden, hvilket selvsagt kan tolkes på flere måter så tidlig i prosessen. Hans Rustad skriver:

"Upresis ordbruk gir inntrykk av at justisminister William Barr freder Barack Obama og Joe Biden for «granskning». Det er nok å ta munnen for full. Barr bruke uttrykket «criminal investigation». Politietterforskning. Det er noe helt annet enn granskning"

La oss håpe mediene gjør jobben sin og ikke lar eget politisk ståsted tåkelegge for mye...

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2608196 18/05/2020 23:13
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Det jeg ikke forstår er ditt behov for å forsøple forumet med disse lange innleggene dine om "kontroversielle" temaer med alternative kilder og insinuasjoner om at "noe" ikke er "som det skal" og at det er "ugler i mosen" rundt hver eneste sving. Det hadde vært deilig å slippe det her for det er så mye av det på resten av internett.

Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: skubisan] #2608198 19/05/2020 05:31
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Du kan jo la være å lese, eller eventuelt blokkere brukeren. Sånn ellers er det vel fritt frem for alle å poste omtrent hva som helst her. Dersom du ikke synes det skal være sånn kan du jo ta det opp med forumeierne, og foreslå regler for posting som passer deg bedre.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2608212 19/05/2020 06:43
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Offtopic;- ref skisse fra tange ovenfor hvor stor slagside har egentlig Fox sml med påstander fremmet i tråden? FOX er tydeligvis ikke (lengre?) så populær hos presidenten;

.@FoxNews is no longer the same. We miss the great Roger Ailes. You have more anti-Trump people, by far, than ever before. Looking for a new outlet! https://t.co/jXxsF0flUM

https://thehill.com/homenews/admini...oxychloroquine-warning-looking-for-a-new

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2608220 19/05/2020 06:55
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Haha.

Nå skal jeg ikke forsvare Fox, men virker som de faktisk gir ganske mye frihet til de som lager programmene. De plukker selvsagt ut folk de tror de vil like, men noen ganger ender de opp med folk som ikke ensidig hyller Trump og republikanerne.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Gubbe] #2608228 19/05/2020 07:13
G
GeirK Online
More than words
More than words
G
Sitat: Gubbe
Du kan jo la være å lese, eller eventuelt blokkere brukeren. Sånn ellers er det vel fritt frem for alle å poste omtrent hva som helst her. Dersom du ikke synes det skal være sånn kan du jo ta det opp med forumeierne, og foreslå regler for posting som passer deg bedre.

Det er likevel betimelig å undre seg over Ducks motivasjon for å publisere så detaljerte beskrivelser av ting han går og grubler på.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: GeirK] #2608231 19/05/2020 07:28
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Betimelig eller ikke, du kan jo også velge å la være å lese/kommentere det han skriver dersom du finner det han skriver uinteressant eller irrelevant. Eller så kan du selvsagt velge å debattere med ham.

Det blir etter mitt syn noe elitisk/eksluderende å kommentere hvorvidt hans meninger har livets rett på et (så langt) fritt forum (slik jeg oppfattet @skubisans kommentar)

Undre deg kan du jo ellers holde på med så mye du vil, inni hodet ditt.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2608235 19/05/2020 07:33
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Enig med Skubistan. Kan ikke dere bare holde på i kommentarfeltene på Facebook og så kan vi snakke om andre tullete ting her? Oppfordrer alle til å bare ignorere de trådene her, det er bare til provokasjon og endeløs kverulasjon fra alle kanter.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: vetleg] #2608237 19/05/2020 07:39
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2608239 19/05/2020 07:41
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Ikke dagligdags at dokument.no viser til faktisk.no som støtte for sine påstander:

https://www.document.no/2020/05/14/nrks-sidsel-wold-sprer-gjendrevet-propaganda-mot-trump/

Rart at ingen av sensuristene her har kommentert denne...

GeirK og skubisan; hvorfor er dere så engstlige for at mediedekningen debatteres ? Motivet mitt er ikke skumlere enn at mediene må tåle å utestå et kritisk blikk som alt annet i dagens samfunn. Selv om noen tydeligvis ikke liker dette viser antall oppslag i tråden at mange faktisk mener det er et viktig tema. Nærmer seg vel 15000...

Redigert av Duck; 19/05/2020 11:17.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Gubbe] #2608243 19/05/2020 07:52
G
GeirK Online
More than words
More than words
G
Synes det er elitisk å kommentere hvorvidt noens meninger har livets rett på et fritt forum.

Det blir etter mitt syn noe elitisk/eksluderende å kommentere hvorvidt hans meninger har livets rett på et (så langt) fritt forum
(slik jeg oppfattet @skubisans kommentar)

Foreslår at noens meninger ikke bør postes på det samme forumet

Er det flere enn jeg som ser ironien i denne?

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2608253 19/05/2020 08:10
G
GeirK Online
More than words
More than words
G

GeirK og skubisan; hvorfor er dere så engstlige for at mediedekningen debatteres ? .

Hvor får du idéen fra at jeg er engstelig for dette?

- Daniel Boorstin
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Tange] #2608285 19/05/2020 09:30
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Takk for utfyllende svar og ikke minst høflig tone tange.

Jeg registrerer at du også mener at dekningen ikke er balansert, men mener at det går lengre tilbake enn siste presidentvalg. Det kan du nok helt rett i, men jeg ser ikke akkurat det som noe mindre bekymringsfullt. Du kan også ha mye rett i det du skriver om Trump, og at i valget mellom han og mediene så skriver du at du velger mediene. Jeg kan ikke se at jeg har hevdet at Trump alene er et alternativ til mediene (og følger han for øvrig heller ikke på twitter), men det jeg har savnet er nyanser i mediedekningen av han og USA. Jeg går dessuten ut fra at du med "mediene" ikke innkluderer type FOX nettopp da de har vært blant mediene med en mere positiv innstilling til presidenten for å si det slik. Jeg vurderer det slik at det pågår en knallhard kamp om sannheten (infowar) hvor flere av mediene dessverre har blitt aktører på hver sin side av mediekrigen.

Det som for meg står igjen er det samme som ble påpekt i trådstart: "sannheten" vil ofte ligger et sted i midten av ytterpunktene i medielandskapet, og at det derfor er sentralt å følge med "begge sider" dvs type bredt. I alle fall gjelder dette gjelder i et svært så polarisert USA, hvor det er såpass klare politiske skillelinjer mellom enkelte av mediene. Imidlertid er jeg usikker på om det i Norge er tilsvarende klare skillelinjer blant de veletablerte mediene, herunder NRK, eller om de fleste har slagside mot venstre ref opplysninger i trådstart. Det er derfor ikke sikkert at samme motvekt eksisterer her til lands, ref eksempelvis Goodings gjentatte påpekninger om NTB mfl. Klassekampen er av andre i tråden blitt nevnt som en aktør som fortsatt slepper inn leserinnlegg av "politiske motstandere", men avisen ligger ikke akkurat i det politiske sentrum. Så kan det også diskuteres om Aftenposten fortsatt representerer en motvekt på høyresiden, herunder om avisen fortsatt kan karrakteriseres som en klassisk konservativ avis som forfekter konservative verdier. Man kunne kanskje starte med å se hvor de har rekruttert ledelse og journalister fra, men det får bli en annen skål.

Jeg kommer i alle fall til å fortsette å orientere meg så bredt det går, også via alternative medier som dokument.no, steigan.no osv osv. På denne måten håper jeg å unngår å bli så påvirket av bias at jeg, som visse andre, nærmest må idioterklære andre med annen oppfatning, herunder rope på "sensur" og boikott av tråden. (Det siste er ikke skrevet med henblikk på deg tange)

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Gubbe] #2608307 19/05/2020 10:42
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig

Hvorfor gjentar du deg selv? Det du skriver er jo ikke engang et svar på det jeg sier. Hvorfor skal jeg blokkere noen? Og skriver jeg noe om at jeg ikke synes det skal være fritt fram å poste omtrent hva som helst? Skubistan skrev at det hadde vært digg å slippe facebookspaminnlegg om at verden går under og at NRK er korrupte her, og det er jeg enig i. Jeg mener ikke derfor at det skal sensureres eller at jeg skal blokkere brukerne som opretter de innlegga.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: skubisan] #2608316 19/05/2020 11:28
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: skubisan
Det jeg ikke forstår er ditt behov for å forsøple forumet med disse lange innleggene dine om "kontroversielle" temaer med alternative kilder og insinuasjoner om at "noe" ikke er "som det skal" og at det er "ugler i mosen" rundt hver eneste sving. Det hadde vært deilig å slippe det her for det er så mye av det på resten av internett.

Forsøple forumet? Høres ut som du er en veldig intolerant fyr, og når du i tillegg til stadighet må komme med personkarakteristikker så tegner det seg et trist bilde dessverre...

Har du glemt din egen tråd "Donald dag 1000" med spm om hvordan vi synes det går? Diskuteres vel nettopp tusen andre steder på nettet vil vel jeg si...

Kanskje derfor din tråd ikke blir like hyppig besøkt som denne. Just saying....

- og hvorfor skal det gjelde andre regler for deg en de du selv prøver å forfekte her?

Redigert av Duck; 19/05/2020 11:45.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2608322 19/05/2020 11:35
Dan Offline
More than words
More than words
GeirK og skubisan; hvorfor er dere så engstlige for at mediedekningen debatteres ?

Er man engstelig for musikk hvis man irriterer seg over at naboens Linkin Park-CD har stått og hakket i ukesvis på fullt volum?

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: GeirK] #2608330 19/05/2020 11:52
G
GeirK Online
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK

GeirK og skubisan; hvorfor er dere så engstlige for at mediedekningen debatteres ? .

Duck - kan du forklare dette?

- Daniel Boorstin
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Dan] #2608334 19/05/2020 11:58
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Dan
GeirK og skubisan; hvorfor er dere så engstlige for at mediedekningen debatteres ?

Er man engstelig for musikk hvis man irriterer seg over at naboens Linkin Park-CD har stått og hakket i ukesvis på fullt volum?

Eller er man lite tolerant når den parallellen må trekkes? Fullt volum, og sogar hakket...Tør jeg spørre pent om hva som er "gulloppskriften" din for å debattere dette tema, med klargjøring av hvor du mener jeg tråkker feil?

Etter min mening er det ikke "hakking" om det til stadighet dukker opp nye eksempler i mediebildet som er verdt å diskutere. Fullt klar over at ikke alle ser seg tjent eller ønsker et kritisk blikk, og at det er behagligst å beholde solbrillene på ...

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: GeirK] #2608335 19/05/2020 12:04
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D

Duck - kan du forklare dette?

Fristet til å vise til alle dine konstruktive bidrag og egne refleksjoner i tråden her, samt den omtalte "lusa på gangen"...

Jeg lar likevel svaret mitt ligge til jeg får svar på hvordan du bedømmer det som er belyst i tråden. Tror du har fått noen oppfordringer...

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2608346 19/05/2020 13:02
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Jeg hyller alle lange svar/innlegg som faktisk omhandler temaet til tråden. For meg litt merkelig hvordan man skal fyre seg opp for det av alle ting. Spesielt i en tråd som omhandler "fake news" hvor insinuasjoner, tolkninger osv. egentlig er alt man kan drive med (det er da ikke en faktapåstand, men min personlige mening).

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2608348 19/05/2020 13:03
G
GeirK Online
More than words
More than words
G

Fristet til å vise til alle dine konstruktive bidrag og egne refleksjoner i tråden her, samt den omtalte "lusa på gangen"...

Jeg lar likevel svaret mitt ligge til jeg får svar på hvordan du bedømmer det som er belyst i tråden. Tror du har fått noen oppfordringer...

Nei. Bare svar på spørsmålet. Jeg gidder ikke leke en lek der jeg må utføre masse oppgaver for å gjøre meg forjent til et svar. Når du finner det for godt å publisere detaljer fra din egen tankelesning om andre forummedlemmer, må du jaggu ha baller til å forklare resonnementene også-.

- Daniel Boorstin
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2608358 19/05/2020 13:18
Dan Offline
More than words
More than words
Eller er man lite tolerant når den parallellen må trekkes? Fullt volum, og sogar hakket...Tør jeg spørre pent om hva som er "gulloppskriften" din for å debattere dette tema, med klargjøring av hvor du mener jeg tråkker feil?

Det var ikke ment spesifikt til deg, men generelt om diskusjoner som for oss andre bare ser ut som det samme konspirasjonsuniverset sett fra forskjellige vinkler. Det er NRK-skepsis, klimaskepsis, koronaskepsis, vaksineskepsis, FN-skepsis, Obama-skepsis osv. Og hvis man ikke gidder å bli med i diskusjonen så virker det som at mange av debattantene tar det som at man er overveldet av bevisene fra skeptikerne og ikke klarer å argumentere imot eller helst ikke vil se "sannheten".

Etter min mening er det ikke "hakking" om det til stadighet dukker opp nye eksempler i mediebildet som er verdt å diskutere. Fullt klar over at ikke alle ser seg tjent eller ønsker et kritisk blikk, og at det er behagligst å beholde solbrillene på ...

Point in case.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Dan] #2608387 19/05/2020 14:26
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Notert Dan. Samtidig lurer jeg litt på hvilken skepsis og problemstillinger du mener det bør være "lov" til å debattere her inne? Ønsker man eksempelvis kun type; -"er Tesla det rette valget for meg", el. tråder så synes jeg vi får et snikksnakk som blir litt fattig. Dessuten så er det kanskje ikke alt som umiddelbart kan fremstå som konspiratorisk som nødvendigvis er det. For å se det fordres kanskje det litt mere innsats enn å lese noen poster og putte det i en bås, uten at jeg skal hevde at du nødvendigvis har gjort det her.

Redigert av Duck; 19/05/2020 14:34.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2608396 19/05/2020 14:59
Dan Offline
More than words
More than words
Notert Dan. Samtidig lurer jeg litt på hvilken skepsis og problemstillinger du mener det bør være "lov" til å debattere her inne?

Det skal være lov å diskutere hva som helst. Man må bare ikke ta det for gitt at folk leser alt som blir skrevet og man må aldri, aldri gjøre feilen å tro at ingen motsvar er det samme som enighet.

Den store utfordringen i dagens samfunn er at folk med rare idéer tror at de representerer den stille majoriteten. Det er motsatt, den stille majoriteten er de som er enige med regjeringen, enige med FN, enige om at vi skal ha bompenger, enige om at vi skal ta imot flyktninger osv. Og vi er enige om dette ikke fordi vi "ikke har sett sannheten" eller bare lar oss tankeløst følge med mainstream. Det er rett og slett bare fordi vi er uenige med minoriteten i veldig mange spørsmål.

Én liten ting til. "Mainstream media" høres ut som noe man bare lar seg flyte med på. Det er feil. Det noen kaller mainstream media er rett og slett media som i veldig mange spørsmål treffer konsensus med majoriteten av befolkningen. Ikke fordi befolkningen er teit men fordi befolkningen faktisk ønsker et samfunn med en god balanse mellom styring og frihet, fundert på vitenskapelige fakta.

Det er tilfeldig at disse spørsmålene endte opp i din tråd. Den bare egnet seg ganske bra. Ikke noe personlig. ICON_SMILE

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: GeirK] #2608546 20/05/2020 08:48
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Synes det er elitisk å kommentere hvorvidt noens meninger har livets rett på et fritt forum.

Det blir etter mitt syn noe elitisk/eksluderende å kommentere hvorvidt hans meninger har livets rett på et (så langt) fritt forum
(slik jeg oppfattet @skubisans kommentar)

Foreslår at noens meninger ikke bør postes på det samme forumet

Er det flere enn jeg som ser ironien i denne?

Jada, jeg ser ironien. Har du ellers noen kommentarer til innlegget mitt?

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Dan] #2608548 20/05/2020 08:52
pontiff Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Den store utfordringen i dagens samfunn er at folk med rare idéer tror at de representerer den stille majoriteten. Det er motsatt, den stille majoriteten er de som er enige med regjeringen, enige med FN, enige om at vi skal ha bompenger, enige om at vi skal ta imot flyktninger osv. Og vi er enige om dette ikke fordi vi "ikke har sett sannheten" eller bare lar oss tankeløst følge med mainstream. Det er rett og slett bare fordi vi er uenige med minoriteten i veldig mange spørsmål.

+ 1

(eller +97%, som ville vært mer representativt)

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Gubbe] #2608563 20/05/2020 10:17
G
GeirK Online
More than words
More than words
G

Jada, jeg ser ironien. Har du ellers noen kommentarer til innlegget mitt?

Alle innlegg er i utgangspunktet OK - ikke vil forklare eller underbygge at innlegget mister livets rett etter min mening,

- Daniel Boorstin
Side 12 av 13 1 2 10 11 12 13

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå