Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 13 1 2 9 10 11 12 13

Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news?

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2606955 12/05/2020 15:05
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Hva er sannheten? Andre hevder følgende;

"Så endte en av de styggeste politiske hit-jobbene i USA slik den måtte ende. Etter et omfattende arbeid for å få notater og dokumenter ut fra FBI, kom etterhvert de avgjørende bevisene som viser at hele saken mot generalløytnant Michael Flynn var rigget. Flynn løy i realiteten aldri til FBI. De endret avhørsdokumentene og truet med å gå etter sønnen hans med mindre han "tilsto". Nå henlegger justisdepartementet saken.

Etter at Michael Flynn ble utpekt som nasjonal sikkerhetsrådgiver til Trump-administrasjonen ble han umiddelbart et mål for Obama-administrasjonen. Hvorfor? Det finnes mange meninger om det, men Flynn kjempet i Afghanistan og Irak og ble i likhet med Trump mer og mer kritisk til Midt-Østen politikken og "regimeskiftekrigene" til såvel Obama som Bush. Etterhvert kritiserte han Obama offentlig for dette. Flynn ville også hatt mulighet til å kreve innsyn i saksdokumentene rundt "Russlandskonspirasjonen".

Angrepene fra de nå sparkede lederne og sjefsetterforskeren i FBI har kostet Flynn jobb, hus og hjem - og det han måtte hatt av sparepenger. Totalt har han brukt nærmere 3,5 millioner dollar på å forsvare seg og har måttet selge alt han har for å klare advokatutgiftene. Etterspillet blir voldsomt, og jeg blir forbauset om ikke etterforskningen til John Durham fører til siktelser mot de tidligere etterforskerne og lederne i FBI og CIA. Tidligere FBI-direktør Comey har for åpent kamera nærmest skrytt av hvordan de under overgangsperioden ved presidentskiftet utnyttet den manglende strukturen i Det hvite hus til å gå etter Flynn. Informasjonen og bevisene som nå triller ut av Spygate og Mueller-skapet får Watergate til å blekne. Det kommer til å bli film av denne historien.

I mellomtiden kan det være verdt å følge med på hvordan mediene presenterer dette. Etter å ha brukt noe sånt som 10-15 sider de siste tre årene på å gjengi usannhetene til WaPo og CNN i denne saken, har VG så langt spandert noen linjer i nyhetsfeeden i kveld. Der understreker de at han tilsto å ha løyet. Så mye for journalistikken der altså.

Twitter gjør på sin side det de kan i denne opplysningstiden. Etter at hashtaggen Michael Flynn passerte 172.000 tweets i dag, fjernet de like godt Flynn fra trendlisten og kjørte i stedet frem "FlynnIsGuilty" - som i skrivende stund har rundt 4000 tweets. Operasjon tåkelegging er i gang. Det er litt av en tid vi lever i."

https://www.foxnews.com/politics/dr..._-VXR1_era6iJRPesUIf0mm4_hu-UeUOvMfxDv4A

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2606957 12/05/2020 15:07
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
https://www.wsj.com/articles/house-...pcLXWjxUQT_u_gZGJgLagUYGQckArpc-DIV9Hz8E

Ledsages av følgende kommentar på SOME;

Et titalls ganger har Adam Schiff stått frem i mediene, CNN, NBC, NYT, WP og hevdet han satt på bevis for Trumps konspirasjoner med Russland.
Altså en alvorlig løgn gjentatt flere ganger. Adam Schiff er tatt med buksene nede og Tucker Carlson i FoxNews kalte ham «en sosiopat som gjør hva som helst for makt» i sin siste kommentar.
Når skal NRK nyheter lage en større reportasje om det som har foregått, der de fokuserer på fakta og ikke anekdoter?
Kunne vi få belyst sannsynligheten for om/når det blir tatt ut mistillit og tiltale mot Adam Schiff, Robert Mueller og James Comey, og hvilke forbindelser det kan ha vært mellom deres medarbeidere og hhv. Hillary Clinton og Barak Obama i denne konteksten? Dette er ikke over før det er over og akkurat nå stinker det verre enn noen gang.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2606960 12/05/2020 15:17
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Duck

Når skal NRK nyheter lage en større reportasje om det som har foregått, der de fokuserer på fakta og ikke anekdoter?

Om det kommer noe fakta...

Selv ikke du som ser ut til å ha troen på at det har skjedd noe kommer med noe annet konkret enn at en i FOX misliker en demokrat. I praksis et argument for at det ikke har skjedd noe.

(Så ikke at du hadde lagt inn to lange innlegg før dette, men min mening er likevel den samme, det må komme noe konkret før jeg bryr meg med hva republikanere og demokrater mener om hverandre.)

Redigert av Appelsin; 12/05/2020 15:23.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2606983 12/05/2020 18:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: fredriks] #2606998 12/05/2020 18:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607007 12/05/2020 19:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
"...NRK m.fl."....

FOX?

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: fredriks] #2607016 12/05/2020 20:23
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: fredriks

Jeg skummet bare, men det kan man sikkert si ja til. Det synes som en , kall det "klassisk negativ dekning" fra det som fremstår som en part i den mediekrigen som pågår, og som vi har sett så enormt mye av etter 2016 (og allerede ifbm valgkampen). JA! Mye av den negative dekningen er åpenbart berettiget, men jeg stusser da litt over at det knapt finnes nyanser.

Flere år er gått siden valget, og vi har vel knapt sett en eneste positiv omtale? Dette kan selvsagt kan være berettiget, men virker det virkelig logisk? (Tenk også litt over spørsmålet jeg reiste i aller første post: ville vi hatt stor tillit til et NRK (eller mediekorps) dersom undersøkelser hadde bekreftet overveldende politisk sympati med eksempelvis FRP?) En president i verdens kanskje mektigste land, uten en eneste positiv side, ei heller positiv virkning av hans politikk? Jeg stusser i det minste over dette, og mener vi i det minste må vurdere det litt i lys av at bakteppet var at presidenten erklærte krig mot mediene. Drøye saker – åpenbart. Kanskje ikke så rart at mange journalister som følte både seg selv og demokratiet truet, kan ha hoppet i skyttergraven. Utfra politisk ståsted kan det det vel ikke akkurat utelukkes at en og del allerede befant seg der fra før. Vi snakker jo tross alt om politikk, og kanskje en av de mest sjokkerende begivenheter som har funnet sted i amerikansk (valg)historie. I alle fall synes jeg det fremstår som svært så menneskelig å la seg påvirke, og kanskje en god del, under de forhold som rådet under valgkampen, og ikke minst hva som har skjedd i selve presidentperioden. På den andre siden har vi medier med åpenbar "Trumpsympati" og som nærmest utelukkende formidler ting som er positivt for presidenten, eksempelvis FOX. De er vel kanskje den størst aktøren (størst seeroppslutning), men er vel nærmest bannlyst i mange andre land. Jeg har overhodet ingen tro på at FOX skulle være så veldig mye mere troverdig enn eks. CNN. (les mine første poster i tråden), men jeg tror ofte sannheten ligger et sted midt imellom de "stridende aktørene." Overført til mine siste poster og forenklet sagt;

-kan en mislikt/dårlig president medføre en partisk/dårlig presse? Slik jeg bedømmer det synes vi å være vitner til et "race to the bottom", hvor løgnene og upresishetene sitter svært løst på begge sider av bordet. Tilhengerne på hver side, har allerede gjort seg opp en mening, og lar seg overhode ikke affisere av hva som er "rett eller galt" i nyhetsstrømmen, ei heller i nyansene i mellom åpenbart rett og galt. Man leser sogar kanskje bare den side hvor ens politiske sympati ligger, om man overhode gidder å følge med lenger...

Fredriks; - har du lest den tidligere posten min om hva George Gooding skriver under overskriften "Spillet for å feilsitere fienden Trump"? Kan han tenkes å være inne på noe, eller hva tenker du om hva han skriver?

Han skriver svært langt, og jeg inntar derfor et lite sitat av hva han etter hvert hevder:

"Til tross for at jeg var motstander av Trump hele veien som presidentkandidat, til tross for at jeg stemte på Hillary Clinton, til tross for at jeg i offentlighet – i debattpaneler, på radio, på tv – har sagt at jeg ikke mener Trump bør være president, at han er uskikket til embetet, at han er en narsissist, så blir jeg automatisk en Trump-supporter hver gang jeg korrigerer feil som formidles om ham.

NTBs egen nyhetsredaktør, Ole Kristian Bjellaanes, har anklagd meg for å ønske å forsvare Trump, simpelthen fordi jeg har tatt propagandasentralen hans med buksene nede igjen, og igjen, og igjen.

Rønneberg gjorde også dette nettopp, på sedvanlig vis:

Står du i veien for en løgn om Trump, så er du en Trump-sympatisør; ferdig snakka.

Og det er akkurat derfor journalistene i stormediene rett og slett ikke tør å ha nok yrkesstolthet til å innrømme feilsitering og løgn om Trump og enhver amerikansk politiker på høyresiden (les: "feil" side).

Det er profesjonelt selvmord for dem å stå opp for sannheten om "feil" person."

https://www.nettavisen.no/meninger/...feilsitere-fienden-trump/3423514585.html

Redigert av Duck; 12/05/2020 20:39.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Tange] #2607018 12/05/2020 20:38
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Tange
"...NRK m.fl."....

FOX?

Les gjerne hva jeg har skrevet (blant annet i trådstart og siste svar til fredriks) og deretter fint om du forklarer hvorfor vi skulle legge til grunn at eksempelvis NRK skulle ha vesentlig mindre politisk slagside enn FOX?

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607019 12/05/2020 20:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Har ikke orkat läsa hela dit inlägg och gidder inte sätta min in i enda en "skandal" men svarar på följande.

Flere år er gått siden valget, og vi har vel knapt sett en eneste positiv omtale? Dette kan selvsagt kan være berettiget, men virker det virkelig logisk?

Jag har aldrig likt Trump men det jag har sett fra presskonferanserna de senaste ukerna har faktisk gett mig ett ännu mycket värre intryck av han än vad jag hade innan. Jag ser absolut ingen poäng med att NRK eller någon annan i Norge ska skriva ett ord om alla hans påståenden och kommentarer som bara FOX bryr sig om innan någon annan amerikansk media bryr sig. Totalt meningslöst att hjälpa honom med att spridda hans ideer.

På presskonferanser framstår han ju allvarligt talat som en narcisstisk 5 åring om och om igen. Det ända han verkar göra är ju att säga hur bra han är ignore eller kritisera spörsmål och spridda lögner. Att någon tar ett ord han säger seriöst är för mig helt oförståeligt. Han tåler ju överhuvudtaget inte kritik eller att någon inte håller med honom.

Att han är president i USA är ju bara tragiskt. George W Bush framstår ju som väldigt seriös, kunnig och intellektuell jämfört med Trump.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Appelsin] #2607024 12/05/2020 20:49
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Appelsin

Om det kommer noe fakta...

Selv ikke du som ser ut til å ha troen på at det har skjedd noe kommer med noe annet konkret enn at en i FOX misliker en demokrat. I praksis et argument for at det ikke har skjedd noe.

(Så ikke at du hadde lagt inn to lange innlegg før dette, men min mening er likevel den samme, det må komme noe konkret før jeg bryr meg med hva republikanere og demokrater mener om hverandre.)

Når/om jeg skulle få tid er muligens "sannheten" og fakta å finne i dette dokumentet:

https://assets.documentcloud.org/documents/6883959/Flynn-Govt-Motion-to-Dismiss.pdf

Ikke umulig at noe av gravejobben allerede er gjort her:

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...d-Michael-Flynn-lie-prosecute-fired.html

Vinklingen avviker åpenbart fra det vi har sett hos "de store norske", og jeg vil anta at også den politiske sympatien avviker like mye.

Sikkert en tvilsom kilde...

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607029 12/05/2020 21:12
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Høyst sannsynlig i motsetning til FOX uten at jeg har tatt bryet med å sjekke:

https://mediabiasfactcheck.com/wall-street-journal/

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607030 12/05/2020 21:17
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Om PST visste at en norsk general jobbet som forsvarspolitisk rådgiver hadde løyet til Erna om kontakt med Russland, og så dreit seg ut i avhør. Så hopper vi til konklusjonen om at AP-kattene har skylden...

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607032 12/05/2020 21:19
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607033 12/05/2020 21:22
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag förstår inte ens varför vi här i Norge ska bry oss. Jag har inte ens klarat att förstå vad det handlar om för att det verkar så ointressant.

Kan vi inte snakke om hur bra Trump sköter korona krisen istället? Eller snakka om hur man på bäst sätt ska uppträdda på presskonferanser för att göra ett bra intryck.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Appelsin] #2607038 12/05/2020 21:48
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Appelsin
Om PST visste at en norsk general jobbet som forsvarspolitisk rådgiver hadde løyet til Erna om kontakt med Russland, og så dreit seg ut i avhør. Så hopper vi til konklusjonen om at AP-kattene har skylden...

Avhør eller skrev det seg fra det som i utgangspunktet skulle være en uformell samtale, men nå påstås å være en planlagt felle? Kanskje ikke bare meg som har behov for å lese litt mere av dokumentasjonen...? Jeg fikk også inntrykk av at du hentet inspirasjon fra noe av det som var skrevet i Jyllandsposten (av en som påstår å ha lest rapporten), men tror ikke du har lest der:

"Det svarer til, at PET havde aflyttet Martin Rossens samtaler op til seneste folketingsvalg, inspireret af en rapport skrevet af en privatdetektiv finansieret af Venstre. Hvis det var sket tvivler jeg på, at PET havde eksisteret i dag."

Jeg setter selvsagt pris på din (og andres) sunne skepsis, men tør jeg spørre om du prøver å følge medielandskapet bredt? Har inntrykk av at mange kun leser medier som ligger nærmest hjertet/politisk ståsted. Jeg blant annet er abonnent hos aftenposten, men prøver å lese bredest mulig ref trådstart.
Jeg setter også pris på om du (eller andre) har kommentarer til noe av det jeg skrev til fredriks, herunder "virker det logisk?"

Redigert av Duck; 12/05/2020 22:04.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: fredriks] #2607041 12/05/2020 22:03
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Jag förstår inte ens varför vi här i Norge ska bry oss. Jag har inte ens klarat att förstå vad det handlar om för att det verkar så ointressant.

Kan vi inte snakke om hur bra Trump sköter korona krisen istället? Eller snakka om hur man på bäst sätt ska uppträdda på presskonferanser för att göra ett bra intryck.

Fint du spør, men kan du da ikke lage en separat tråd om det? Han debatteres så mye ellers at om jeg skulle finner det interessant søker jeg bare til VG mfl. De fleste er vel enig i at han ikke har gjorte en bra jobb, men at det også kan være at han har noe rett i det han har gjort/sagt. Jeg tror også en diskusjon om han bare vil føre til at kranglingen her inne vil øke ytterligere, og det ønsker jeg ikke å bidra til. Når det er sagt er han ingen helt for meg, men jeg lurer på om også mediene har "svinn på skogen" for å si det slik. Det er derfor jeg ønsker å debattere mediedekningen. Jeg mener også dette er mere sentralt for oss i Norge, da vi uansett får gjort svært lite med hva som skjer/ikke skjer i USA. Har du reflektert over noe av det andre jeg skrev (uten at du nødvendigvis trenger å lese så mye)?

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607042 12/05/2020 22:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Kritiserar du att jag tar upp Trump nu igen?

Du skriver om Trump nästan hela tiden men ingen annan verkar få nämna han.

Jag skrev det där för att om vi nu ska diskutera detaljer i Amerikansk politik och hur det beskrives i media så tycker jag att det är bättre om vi diskuterar något som är både mer interessant och påverkar norrmän mer än denna "Obamagate". En annan orsak är att Trump antagligen tog upp saken och vill ha en diskussionen om den för att slippa en diskussion om korona krisen.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: fredriks] #2607061 13/05/2020 07:04
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H

Bare det er ganske interessant synes jeg og sier litt om dekningen i norsk/svensk media. Poenget er egentlig ikke om Trump har rett eller ikke, men at saken burde være noe man utforsket.

Vet ikke om resten var ironisk eller ikke. Dekningen av tåpelige ting Trump sier synes jeg er god. Der synes jeg ikke vi mangler noe særlig.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: fredriks] #2607062 13/05/2020 07:08
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H

Jag skrev det där för att om vi nu ska diskutera detaljer i Amerikansk politik och hur det beskrives i media så tycker jag att det är bättre om vi diskuterar något som är både mer interessant och påverkar norrmän mer än denna "Obamagate". En annan orsak är att Trump antagligen tog upp saken och vill ha en diskussionen om den för att slippa en diskussion om korona krisen.

Det er meget mulig riktig, men det vanskelige med den slags argumentasjon uten mer kontekst er at den kan alltid brukes.

Skal jeg beskylde deg for å bruke Corona for å unngå å diskutere en sak hvor Trump kan ha et poeng og Obama stilles i et dårlig lys?

Den slags type argumentasjon fører ingen vei.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Havre] #2607066 13/05/2020 07:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Havre

Bare det er ganske interessant synes jeg og sier litt om dekningen i norsk/svensk media. Poenget er egentlig ikke om Trump har rett eller ikke, men at saken burde være noe man utforsket.

Vet ikke om resten var ironisk eller ikke. Dekningen av tåpelige ting Trump sier synes jeg er god. Der synes jeg ikke vi mangler noe særlig.

Nu har jag läst en del på internationel media som FOX och förstår fortfarande inte vad det handlar om mer än att Flynns advokat påstår att man bestämde något i ett möte i vita huset 5 januari. Finns det något slags bevis överhuvudtaget för att Obama har varit inblandad?

På vilket sätt är Flynn affären viktig för oss här i Norge?

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: fredriks] #2607069 13/05/2020 07:24
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Havre

Nu har jag läst en del på internationel media som FOX och förstår fortfarande inte vad det handlar om mer än att Flynns advokat påstår att man bestämde något i ett möte i vita huset 5 januari. Finns det något slags bevis överhuvudtaget för att Obama har varit inblandad?

På vilket sätt är Flynn affären viktig för oss här i Norge?

Jeg kjenner ikke saken godt nok. Og hvis NRK og andre har gjort en undersøkelse for så å finne ut at dette ikke er verdt å bruke tid på så greit nok. Kanskje er det urettferdig av meg å ikke tro at det er tilfellet. Litt av grunnen til at jeg ikke tror det er fordi - se under:

Hvorfor er 90% av det VG, Dagbladet osv. interessant eller viktig for oss i Norge? Det er knapt standarden våre nyhetstilbydere setter. Kristoffer Schau hadde vel et segment gående i et av sine radioprogram hvor Dagbladet vel hadde ei uke eller mer uten en eneste nyhet på sin forside.

Eller ta NRK. Folket betaler for å få objektiv "folkeopplysning". I mange år så NRK da på det som sin oppgave å by på sportsarrangementer mot kommersielle aktører som en god måte å bruke disse pengene på. Kunne hatt dusinvis av journalister i Washington DC og andre steder som faktisk kunne drevet med folkeopplysning for de pengene.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607094 13/05/2020 08:23
B
Brabus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Svensk påtalemyndighet har tatt ut tiltale mot den 23 år gamle mannen som har vært siktet for drapet på 17 år gamle Wilma Andersson.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=33123

Så kan man spørre seg;
hvorfor skriver dagbladet at de har funnet en kroppsdel og ikke at de har funnet ett avskåret hode ?
hvorfor skriver ikke dagbladet at slike handlinger i stor grad utføres av følgere av en viss religion,
at personen fulgte denne religionen,
at denne personen ikke var svensk ?

Er dette en sensur av innformasjonen som tilflyter oss ?

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: fredriks] #2607108 13/05/2020 08:57
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D

Dersom du leser hva jeg skrev vil du se at det ikke er kritikk av deg, og jeg forstår også meget godt at det er svært lett å blande sammen når det snakk om medienes rolle (i dekningen av Trump og USA). Jeg (og selvsagt andre) må nesten få lov til å nevne – navnet- Trump når vi diskuterer -medienes dekning - av han og USA. Grunnen til at han også nevnes ofte av meg er at det nettopp er i dekningen jeg tror "slagsiden" og egen politisk sympati hos journalistene kommer klarest til syne. Nærmere bestemt hvor hovedtyngden av mediene har sin "Modus operandi" eller forutsigbare og faste dekningsmønster. Jeg tviler ikke på at det selger og gir klikk for avisene samt engasjerer mange av oss, men hva gir det av større innsikt og forståelse dersom man hver dag –utelukkende- skal presentere noe et eller annet nytt negativt forhold på listen? Det finnes knapt nyanser, og ofte blir ting klippet og tatt ut av en kontekst, hvilket forutsetter at man gidder å se hele pressekonferansene. Dette har trolig medvirket til den situasjon vi ser i dag, med en svært så irritabel president. Det er selvsagt lett å kritisere hans atferd for dette og andre ting, men kan kanskje også forstås i en større sammenheng og ikke minst når man ser det over lengre tid. Skubaisan har vel dessuten en egen tråd om Trump for den som ønsker å diskutere han, men som jeg sier i trådstart finner jeg det rett og slett ikke interessant å diskutere han som person, eller hans politikk her.

Det jeg finner interessant, og mener er et viktig spørsmål for oss i Norge, - er om mediene faktisk har en slagside utfra egen politisk tilhørighet, og sågar blir ytterligere negativt påvirket av gruppe/sosialt press? I så fall er de ikke så frie og upartiske som mange av oss liker å tro, hvilket vi vel burde ha konstant fokus på skal vi ha et velfungerende demokrati?

Vi var i går innom USA og Trump sin håndtering av Covid-19 (og jeg sa at det vel var enighet om at den ikke var håndtert bra). Jeg ser imidlertid nå at det ser ut til at blant annet ligger Belgia, Spania, Italia, Storbritannia, Frankrike, Sverige, Nederland, og Irland ligger høyere på listen enn USA over antall døde (pr 100 000 innbygger). Ikke bare det, men tallene over antall døde pr 100 000 innbygger ser ut til å ligge til dels mye høyere for en del av landene. Likevel er det i mediene enormt mye mere fokus på USA, og hvor dårlig krisen håndteres der. Oppfatter jeg det riktig forstår jeg ikke helt hvorfor dette maniske fokuset på USA/Trump, med mindre det faktisk har noe med at pressen har "hang up" på USA/Trump (pga de forhold jeg tidligere har beskrevet). Om jeg oppfatter det riktig, hvorfor fokuseres det ikke mere på om landene høyere på listen har gjort en god eller dårlig jobb i krisehåndteringen?
Objektivt sett skulle jeg tro at det burde være mere bekymringsfullt for oss det som skjer i våre naboland, og Europa enn hva som skjer i USA. Likevel ingen nevneverdig kritikk av politikerne i disse landene, med unntak av Boris da...
Kan det han noe med at Boris også er "feil politiker" ifht hvor den politiske sympati/tilhørigheten til hovedtyngden av pressen ligger, eller ser dere andre og logiske forklaringer?

Dessuten -finnes det land hvor politikere ikke har tatt feil mht Covid-19 i så fall, eller uttalt ting som i ettertid fremstår som dumt?

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/verden/

Hva du skriver om å vri fokus på den senere tidsutvikling bort fra Coronakrisen kan selvsagt det være en del av bildet, men i lys av de mere nyanserte tallene (døde pr 100 000), og ikke minst at det politiske landskapet er ekstremt polarisert i USA, hvor alt vris og vendes på til egen politisk vinning, og løgnene tydeligvis sitter løst på begge sider, har jeg liten tro på at dette er hovedforklaringen. Du må også huske på at dette med konspirasjonen om Russlandsamarbeid er langt eldre en Covid-19 krisen, og nettopp ser ut til å være en del av det politiske høyspillet som foregår mellom partene.

Redigert av Duck; 13/05/2020 18:09.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607256 13/05/2020 18:14
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Ingen som har synspunkter på siste post? Jeg hadde ventet en rekke meninger da jeg berører flere ting, bla Covid-19 (dog litt off topic). Kan vi snakke om at vi har fått koseforum nå...;-)

Får ta meg en kveldstur da:-D

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607259 13/05/2020 18:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
"...NRK m.fl."....

FOX?

Les gjerne hva jeg har skrevet (blant annet i trådstart og siste svar til fredriks) og deretter fint om du forklarer hvorfor vi skulle legge til grunn at eksempelvis NRK skulle ha vesentlig mindre politisk slagside enn FOX?

Du får sjekke hvor NRK og FOX står i diagrammet.

(Som før kan du ignorere navnet i tittelen.)

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607262 13/05/2020 18:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
[Vi var i går innom USA og Trump sin håndtering av Covid-19 (og jeg sa at det vel var enighet om at den ikke var håndtert bra). Jeg ser imidlertid nå at det ser ut til at blant annet ligger Belgia, Spania, Italia, Storbritannia, Frankrike, Sverige, Nederland, og Irland ligger høyere på listen enn USA over antall døde (pr 100 000 innbygger). Ikke bare det, men tallene over antall døde pr 100 000 innbygger ser ut til å ligge til dels mye høyere for en del av landene. Likevel er det i mediene enormt mye mere fokus på USA, og hvor dårlig krisen håndteres der. Oppfatter jeg det riktig forstår jeg ikke helt hvorfor dette maniske fokuset på USA/Trump, med mindre det faktisk har noe med at pressen har "hang up" på USA/Trump (pga de forhold jeg tidligere har beskrevet). Om jeg oppfatter det riktig, hvorfor fokuseres det ikke mere på om landene høyere på listen har gjort en god eller dårlig jobb i krisehåndteringen?

Kan du først linke til twittermeldingene fra de forskjellige statslederne i Belgia, Nederland, Spania, Storbrittania, Frankrike, Sverige, irland og ikke glem San Marino om hvordan de har taklet situasjonen?
Så kan du se på doblingstid og hvem av landene du har nevnt som har lavest tall (fint med statistikk, man kan bare plukke frem de tallene som taler ens sak)
Og så kan du egentlig vente ett år før du svarer for det er ikke usannsynlig at vi først om ett år kan gjøre en brukbar sammenligning av tall for land som i hvert fall på papir kan sammenlignes.

Kan nevne 13 ting til, men tror allikevel at det første er den mest relevante faktoren.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607263 13/05/2020 18:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Får ta meg en kveldstur da:-D

Har vært alt vært ute på tur. Knallforhold i skogen, bare å kjøre på.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2607483 14/05/2020 16:44
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Ikke dagligdags at dokument.no viser til faktisk.no som støtte for sine påstander:

https://www.document.no/2020/05/14/nrks-sidsel-wold-sprer-gjendrevet-propaganda-mot-trump/

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Tange] #2607485 14/05/2020 16:56
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
"...NRK m.fl."....

FOX?

Du får sjekke hvor NRK og FOX står i diagrammet.

(Som før kan du ignorere navnet i tittelen.)

Ser ut til at NRK er så langt til venstre at det ikke ble plass i diagrammet;-)

I forhold til hva jeg har oppfattet på flere her inne virker det mest overraskende at FOX ligger så nært senter. Var det det du mente med posten at NRK i så fall hadde like lite slagside som FOX? Sliter med å forstå jeg vet du...

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Tange] #2607490 14/05/2020 17:18
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
[Vi var i går innom USA og Trump sin håndtering av Covid-19 (og jeg sa at det vel var enighet om at den ikke var håndtert bra). Jeg ser imidlertid nå at det ser ut til at blant annet ligger Belgia, Spania, Italia, Storbritannia, Frankrike, Sverige, Nederland, og Irland ligger høyere på listen enn USA over antall døde (pr 100 000 innbygger). Ikke bare det, men tallene over antall døde pr 100 000 innbygger ser ut til å ligge til dels mye høyere for en del av landene. Likevel er det i mediene enormt mye mere fokus på USA, og hvor dårlig krisen håndteres der. Oppfatter jeg det riktig forstår jeg ikke helt hvorfor dette maniske fokuset på USA/Trump, med mindre det faktisk har noe med at pressen har "hang up" på USA/Trump (pga de forhold jeg tidligere har beskrevet). Om jeg oppfatter det riktig, hvorfor fokuseres det ikke mere på om landene høyere på listen har gjort en god eller dårlig jobb i krisehåndteringen?

Kan du først linke til twittermeldingene fra de forskjellige statslederne i Belgia, Nederland, Spania, Storbrittania, Frankrike, Sverige, irland og ikke glem San Marino om hvordan de har taklet situasjonen?
Så kan du se på doblingstid og hvem av landene du har nevnt som har lavest tall (fint med statistikk, man kan bare plukke frem de tallene som taler ens sak)
Og så kan du egentlig vente ett år før du svarer for det er ikke usannsynlig at vi først om ett år kan gjøre en brukbar sammenligning av tall for land som i hvert fall på papir kan sammenlignes.

Kan nevne 13 ting til, men tror allikevel at det første er den mest relevante faktoren.

Jeg har ikke noe problem med å se at twitringen er særs spesiell, men mener du at dekningen er balansert?

Uten på noen måte skulle forsvare twitringen, er forklaringen kanskje at dette er en del sentral del av hans "krigføring" mot de i mediene han kaller Fake news, og samtidig en måte å "kommunisere" med tilhengerne eller fansen om man vil. Forstår selvsagt en del av reaksjonene i media på dette, men savner som nevnt noe "dypere analyser" mv. USA er tross alt en viktig alliert og handelspartner.

Vedrørende Covid-19: Vi må nok vente som du skriver, men jeg plukket antall døde pr 100 000 da jeg tenkte at det var mest illustrerende. Ikke kynisk fra min side, men kan sikkert fremstå slik. Du kan gjerne utdype hvorfor det blir "feil", og det vil sikkert være en rekke forhold som kompliserer en god sammenligning.

Side 11 av 13 1 2 9 10 11 12 13

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå