Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 13 1 2 3 12 13

Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news?

Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? #2590998 12/02/2020 17:50
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D

Denne tråden gjelder om graden av tillit til "gammelmedier", spesielt NRK – spørsmål om politisk slagside og forekommer også fake news? (Samme spørsmål kan selvsagt rettes mot alternative medier, men gjøres ikke til tema i denne omgang)

NRK er medeier i faktisk.no. Burde de i større grad bedrive faktasjekk "inhouse" og ikke rette hovedfokus mot sine "nye konkurrenter"?

Påstand om fake news blant annet her;

https://www.miff.no/mediedekningen/...ut-til-trump-planen-i-minst-37-moter.htm

For å gjøre det litt tabloid har jeg ovenfor innledet med det jeg opprinnelig tenkte å avslutte med. Denne posten kan fort kan skape litt storm, og jeg har derfor funnet det hensiktsmessig å kommentere litt nærmere om hva som fikk meg til å poste nettopp dette.

Det er kanskje delte oppfatninger om hvilken vei en eventuell slagside går. Selv er jeg kjent med at flere har påstått at NRK har en klar politisk slagside mot venstre. Carl I Hagen husker jeg som en "frontfigur" blant de som for lenge siden hevdet nettopp dette, og i denne forbindelse omtalte NRK som ARK. (Sistnevnte har forøvrig har egen satireside om NRK på facebook) Jeg husker at jeg synes det Hagen uttalte hørtes helt sprøtt ut, for hvorfor skulle vi ikke ha høy tillit til statskanalen NRK (og andre tradisjonelle medier)?

I denne sammenheng må det sies at jeg tidligere ikke har vært særlig politisk engasjert, og lenge følte meg hjemmehørende på venstresiden politisk. Jeg er nå 50 år og har ikke før de senere år lest noe annet enn "gammelmedier". Jeg lest tidligere heller ikke utenlandske nyheter, men forsøkt holde meg litt oppdatert via NRK/TV2 og noe avislesing. Dog har dette endret betraktelig etter siste presidentvalg i USA, og hvor jeg var blant de svært mange som Nærmest ble sjokkert at Trump kunne komme til makten. Dette ble for meg starten på en søken etter hva dette kunne skyldes, og hva jeg ikke forstod eller evnet å fange opp. Jeg gikk med andre ord fra en litt sovende tilværelse til å bli ganske så engasjert. I dag bruker jeg Facebook til å følge tradisjonelle medier og ulike andre nettsteder, men ikke minst til å følge ulike samfunnsdebattanter sine diskusjonstråder. Jeg prøver da å følge tilhengere på begge sider av de politiske skillelinjene, men algoritmene kan nok være en årsak til at "høyresiden" blir mest lest. I tillegg leser jeg fra tid til annen noe av det alternative medier skriver, men leser sjelden kommentarfeltene her. Jeg vil anslå at 85 % av tidsbruken knyttet til oppdatering av nyhetsbildet fortsatt skjer via "gammelmedia", herunder en til/fra tilværelse som abonnent hos Aftenposten. På nettsidene hos VG og Dagbladet leser jeg nå sjelden noe annet enn overskriftene. Holder meg mao stort sett langt unna kommentarfeltene hos de fleste mediene, men synes at at kommentarfeltet (der det er åpent...) hos Aftenposten kan gi verdifull innsikt fra kompetente lesere. Ofte synes jeg dette gir en bredere forståelse enn å bare lese selve kronikken/artikkelen i seg selv. Jeg prøver som nevnt å orientere meg bredt, og leser i dag en del utenlandske medier (hvilket noen kanskje har registrert i klimatrådene). Mitt inntrykk er at eksempelvis for USA er det nærmest et must å følge både den "demokratvennlige" side (eks, CNN, Washington Post mfl.) samt "republikanervennlige" Fox News. Dette for å kunne orientere seg i det svært polariserte bildet, hvor "sannheten" kanskje finnes et sted mellom ytterpunktene. Jeg ble litt overrasket da jeg oppdaget at Fox News er så vidt store "over there", mens CNN, Washington Post m.fl. synes å slite adskillig mere med oppslutningen (og kanskje tilliten):

https://www.forbes.com/sites/markjo...s-200-months-at-number-one/#6f9b419728cb

https://www.forbes.com/sites/markjo...inates-april-cable-ratings/#741ef3483c59

Linkene over er ikke helt ferske så ting kan ha forandret seg. Om endringene skyldes at amerikanere generelt er dumme tviler jeg sterkt på, men et spørsmål som dukker opp er om Trump faktisk kan ha noe rett i sin påstand om Fake News/kampanjemedier, og at dette er noe forklaringen på den påpekte nedgangen. Kanskje nettopp ser stadig flere amerikanere nettopp dette? Antagelig kan det trekkes visse paralleller til norske medier.

Det er ikke mange ganger man ser innslag fra Fox News på NRK, og mye av USA-dekningen fremstår for meg som nært opp til kampanjejournalistikk. Ja, mye negativt kan sikkert sies om eksempelvis Trump, men over 3 år med nærmest utelukkende negativ formidling ("autopilot") ringer alarmklokken i alle fall hos meg. Først "Russian collution" deretter riksrettsaken, hvor NRK viste svært lite av republikanernes vitneutspørringer/kryssforhør som foregikk i første runde.

Jeg synes det rett å slett blir håpløst å forstå USA, og omstendighetene rundt Trump, når ting klippes så til grader, samt uttalelser tas ut av kontekst som sammen med en "negativ kommentar" fra reporter eller nyhetsoppleser etterlater et unyansert bilde. Dette da fra en organisasjon som har et budsjett på ca. 6,5 milliarder og sysselsetter ca. 3700 personer. Det bør stilles høyere krav fra en organisasjon som finansieres av felleskapet, nå over skatteseddelen, synes nå jeg.

For å gjøre meg opp en selvstendig mening ser derfor stadig oftere hele pressekonferansen, taler ol. på youtube el andre steder. og nesten alltid sitter jeg igjen med et forsterket inntrykk av at min tese om at politisk ståsted må ha påvirket vinklingen. Dette bør i så fall bekymre uavhengig eget politisk ståsted, men det er kanskje vanskelig å unngå fenomenet...? Undersøkelser viser for øvrig at de fleste journalister har politisk sympati/tilhørighet til godt til venstre.

https://journalisten.no/storting/norske-journalister-stemmer-fortsatt-knallrodt/281160
https://journalisten.no/arbeiderpar...lister--forsvinner-fra-hoyresiden/362728
https://www.dagsavisen.no/kultur/ne...r-vil-stemme-sv-rodt-eller-mdg-1.1480179

I tillegg har kringkastingssjefen i all hovedsak vært "rekruttert" fra venstresiden. Reelle unntak er vel egentlig bare Bernander da ingen andre vel kan sies å representere den konservative høyresiden. I dag er det Thor Gjermund Eriksen som styrer skuta: https://no.wikipedia.org/wiki/Thor_Gjermund_Eriksen

1. Er det flere som har det samme inntrykk av at nyhetsformidlingen, og særlig i politiske betente temaer, er unyansert og lite objektiv?

2. For de som eventuelt mener NEI på spm 1, (og evt ikke følger nyhetsbildet annet igjennom tradisjonelle medier): - ville dere hatt stor tillit til et NRK dersom undersøkelser hadde bekreftet overveldende politisk sympati med eksempelvis FRP?

Imøteser synspunkter, gjerne med eksempler på hva dere mener er Fake News eller tenderer klart til det, evt eksempler på at politisk ståsted/slagside synes å ha påvirket dekningen/vinkling av den aktuelle sak. (Trenger ikke å være kun NRK-eksempler)

PS! Hold en anstendig tone og ikke gjøre dette til en tråd om selve konflikten i Midtøsten eller andre konflikter. Ei heller ønsker jeg meg en diskusjon om personen Trump eller andre politikere. Om dette ønskes debattert foretrekker jeg at du starter din egen tråd.

Redigert av Duck; 12/02/2020 23:15. Rediger grunn: rettet fra kringkastingsministeren...
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591001 12/02/2020 18:09
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Seriøst?

Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: skubisan] #2591002 12/02/2020 18:15
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Ja! Var det seriøst det eneste du har å bidra med, og tør jeg spørre hvor bredt du orienterer deg i medielandskapet? Hadde satt pris på om du kunne være noe mere konstruktiv enn den svært så knappe kommentaren. Gikk for øvrig ikke lang tid etter min post før du svarte. Har du rukket å lese hva jeg skrev, og ikke minst lest linkene?

Redigert av Duck; 12/02/2020 18:38.
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591009 12/02/2020 18:58
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Kan tilføye at George Gooding i dette noe lengre innlegget fra 2018 synes å beskrive deler av det fenomenet jeg ovenfor har forsøkt å belyse:

Merk at han skriver følgende:

"Til tross for at jeg var motstander av Trump hele veien som presidentkandidat, til tross for at jeg stemte på Hillary Clinton, til tross for at jeg i offentlighet – i debattpaneler, på radio, på tv – har sagt at jeg ikke mener Trump bør være president, at han er uskikket til embetet, at han er en narsissist, så blir jeg automatisk en Trump-supporter hver gang jeg korrigerer feil som formidles om ham."

-

"Står du i veien for en løgn om Trump, så er du en Trump-sympatisør; ferdig snakka."

-

"Inntil vi som et samfunn fikser denne mekanismen blant pressen så kommer NTB til å fortsette å fungere som en propagandasentral, hvor ren løgn, oppdiktet spekulasjon, og villet feiltolkning av relativt enkle begreper fortsetter å strømme ut i avisene, som ikke tør annet enn å publisere det urørt.

Hvorfor gidde å kaste bort sitt renommé på å korrigere feil om en bavian som Trump? Det tryggeste er å la være, å være feig, å være en del av flokken – å ofre sannheten for fred blant sine medmennesker.

De ser på Trump som deres fiende, så da antar de at han ser dem de sympatiserer med som sin fiende. Hvorvidt han faktisk sier og mener det er irrelevant; når de har skrevet det, så har han sagt det.

Hvis du mener noe annet, så er du fienden, sammen med Trump."

Gruppetenking/gruppepress trekkes frem som en årsak...

https://www.nettavisen.no/meninger/...feilsitere-fienden-trump/3423514585.html

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591012 12/02/2020 19:18
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Det er redaktørene og tildels eierene som bestemmer vinklingen til mediene. Hva journalistene stemmer er ikke så interessant vel? Eierskap og vinkling er selvfølgelig betenkelig, kanskje spesielt i USA hvor det virker som eierne har større innflytelse på vinklingen. Men at CNN sliter mot underholdningsmaskinen FOX "News" er vel ikke så rart? Og hvorfor er det interessant? "Folk flest" vil ha sirkus.

At du etterspør mere fra Fox på NRK synes jeg er merkelig. Det blir litt som å etterspørre mere fra Cartoon Network på Dagsrevyen. Hvis du ser et intervju med for eksempel Tucker Carlson(se Get me Roger Stone) på privaten så ser du at han er en ganske oppegående og reflektert fyr som spiller en rolle på jobb. Første gang jeg så han på Fox så trodde jeg det var en sketsj. Ser ikke helt hva det skal tilføre til nyhetsbildet i Norge. De er ansatt for å fyre opp befolkningen og få de til å fokusere på enkelte temaer og miste oversikten over helhetsbildet så milliardærene kan gjøre som de vil. Det er en sykdom som vi burde holde lang langt langt borte.

I Norge er det mest borgerlige medier men tror ikke det har så veldig mye å si for innholdet hos de store mediene(Aftenposten og Equinor sin romanse er forsåvidt interessant). Når det gjelder NRK så er de fullstendig utarmet etter snart åtte år med en regjering som vil ha de fjernet eller nedskalert til det ugjenkjennelige. De er mest opptatt av klikksaker om folk som gråter. Det er tydeligvis folk interessert i å klikke på. Men det betyr ikke at de ikke er troverdige når de skriver om andre ting.

Politisk betente saker som klima/miljø, skandaler i det offentlige, laks, innvandring, ulv, vindkraft etc. får mye dekning. Jeg synes stort sett det er relativt opplysende og nøytralt (men mediene går oftere og oftere på person(Giske, Berg etc.)). Unntaket kan være de lange "dybdehistoriene" som har blitt populære. De tar ofte utgangspunkt i en enkeltperson eller en side av en sak men så kommer det vel en sak med en annen vinkling en annen gang.

Jeg undres over denne undringen og skepsisen mange (menn rundt 50) har til verden i dag. Dere var jo i deres beste alder i den beste tidsepoken vi har hatt her på jorda (i vesten vel å merke). Hvorfor ikke ta vare på litt av det som var bra og bygge videre på det i stedet for å bryte det ned med skepsis og mistillit?

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591014 12/02/2020 19:20
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Når det kommer så lange innlegg om hvor fæle NRK er, og første link er til "Med Israel for Fred" som kilde for at NRK har fake news...

Lykke til :-)

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591015 12/02/2020 19:26
Furu Offline
/Stig
/Stig
Har du gått tilbake og gjort en vurdering på hvordan det var før du ble engasjert?
Har objektiviteten og nyanseringen endret seg nevneverdig?
Er det kanskje bare sånn nyhetene er og alltid har vært, men at formidlingsformen har endre seg?

Stig

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591016 12/02/2020 19:27
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: Duck
Ja! Var det seriøst det eneste du har å bidra med, og tør jeg spørre hvor bredt du orienterer deg i medielandskapet? Hadde satt pris på om du kunne være noe mere konstruktiv enn den svært så knappe kommentaren. Gikk for øvrig ikke lang tid etter min post før du svarte. Har du rukket å lese hva jeg skrev, og ikke minst lest linkene?
Når du her i teksten din karikerer NRK sjefen med den lite objektive tittelen ´kringkastingsministeren´, så kan det også være grunnen til at spørsmålet "Seriøst?" dukker opp.

Sitat: Duck

Denne tråden gjelder om graden av tillit til "gammelmedier", spesielt NRK – spørsmål om politisk slagside og forekommer også fake news? (Samme spørsmål kan selvsagt rettes mot alternative medier, men gjøres ikke til tema i denne omgang)

NRK er medeier i faktisk.no. Burde de i større grad bedrive faktasjekk "inhouse" og ikke rette hovedfokus mot sine "nye konkurrenter"?

Påstand om fake news blant annet her;

https://www.miff.no/mediedekningen/...ut-til-trump-planen-i-minst-37-moter.htm

For å gjøre det litt tabloid har jeg ovenfor innledet med det jeg opprinnelig tenkte å avslutte med. Denne posten kan fort kan skape litt storm, og jeg har derfor funnet det hensiktsmessig å kommentere litt nærmere om hva som fikk meg til å poste nettopp dette.

Det er kanskje delte oppfatninger om hvilken vei en eventuell slagside går. Selv er jeg kjent med at flere har påstått at NRK har en klar politisk slagside mot venstre. Carl I Hagen husker jeg som en "frontfigur" blant de som for lenge siden hevdet nettopp dette, og i denne forbindelse omtalte NRK som ARK. (Sistnevnte har forøvrig har egen satireside om NRK på facebook) Jeg husker at jeg synes det Hagen uttalte hørtes helt sprøtt ut, for hvorfor skulle vi ikke ha høy tillit til statskanalen NRK (og andre tradisjonelle medier)?

I denne sammenheng må det sies at jeg tidligere ikke har vært særlig politisk engasjert, og lenge følte meg hjemmehørende på venstresiden politisk. Jeg er nå 50 år og har ikke før de senere år lest noe annet enn "gammelmedier". Jeg lest tidligere heller ikke utenlandske nyheter, men forsøkt holde meg litt oppdatert via NRK/TV2 og noe avislesing. Dog har dette endret betraktelig etter siste presidentvalg i USA, og hvor jeg var blant de svært mange som Nærmest ble sjokkert at Trump kunne komme til makten. Dette ble for meg starten på en søken etter hva dette kunne skyldes, og hva jeg ikke forstod eller evnet å fange opp. Jeg gikk med andre ord fra en litt sovende tilværelse til å bli ganske så engasjert. I dag bruker jeg Facebook til å følge tradisjonelle medier og ulike andre nettsteder, men ikke minst til å følge ulike samfunnsdebattanter sine diskusjonstråder. Jeg prøver da å følge tilhengere på begge sider av de politiske skillelinjene, men algoritmene kan nok være en årsak til at "høyresiden" blir mest lest. I tillegg leser jeg fra tid til annen noe av det alternative medier skriver, men leser sjelden kommentarfeltene her. Jeg vil anslå at 85 % av tidsbruken knyttet til oppdatering av nyhetsbildet fortsatt skjer via "gammelmedia", herunder en til/fra tilværelse som abonnent hos Aftenposten. På nettsidene hos VG og Dagbladet leser jeg nå sjelden noe annet enn overskriftene. Holder meg mao stort sett langt unna kommentarfeltene hos de fleste mediene, men synes at at kommentarfeltet (der det er åpent...) hos Aftenposten kan gi verdifull innsikt fra kompetente lesere. Ofte synes jeg dette gir en bredere forståelse enn å bare lese selve kronikken/artikkelen i seg selv. Jeg prøver som nevnt å orientere meg bredt, og leser i dag en del utenlandske medier (hvilket noen kanskje har registrert i klimatrådene). Mitt inntrykk er at eksempelvis for USA er det nærmest et must å følge både den "demokratvennlige" side (eks, CNN, Washington Post mfl.) samt "republikanervennlige" Fox News. Dette for å kunne orientere seg i det svært polariserte bildet, hvor "sannheten" kanskje finnes et sted mellom ytterpunktene. Jeg ble litt overrasket da jeg oppdaget at Fox News er så vidt store "over there", mens CNN, Washington Post m.fl. synes å slite adskillig mere med oppslutningen (og kanskje tilliten):

https://www.forbes.com/sites/markjo...s-200-months-at-number-one/#6f9b419728cb

https://www.forbes.com/sites/markjo...inates-april-cable-ratings/#741ef3483c59

Linkene over er ikke helt ferske så ting kan ha forandret seg. Om endringene skyldes at amerikanere generelt er dumme tviler jeg sterkt på, men et spørsmål som dukker opp er om Trump faktisk kan ha noe rett i sin påstand om Fake News/kampanjemedier, og at dette er noe forklaringen på den påpekte nedgangen. Kanskje nettopp ser stadig flere amerikanere nettopp dette? Antagelig kan det trekkes visse paralleller til norske medier.

Det er ikke mange ganger man ser innslag fra Fox News på NRK, og mye av USA-dekningen fremstår for meg som nært opp til kampanjejournalistikk. Ja, mye negativt kan sikkert sies om eksempelvis Trump, men over 3 år med nærmest utelukkende negativ formidling ("autopilot") ringer alarmklokken i alle fall hos meg. Først "russian collution" deretter rikrettsaken, hvor NRK viste svært lite av republikanernes vitneutspørringer/kryssforhør som foregikk i første runde.

Jeg synes det rett å slett blir håpløst å forstå USA, og omstendighetene rundt Trump, når ting klippes så til grader, samt uttalelser tas ut av kontekst som sammen med en "negativ kommentar" fra reporter eller nyhetsoppleser etterlater et unyansert bilde. Dette da fra en organisasjon som har et budsjett på ca. 6,5 milliarder og sysselsetter ca. 3700 personer. Det bør stilles høyere krav fra en organisasjon som finansieres av felleskapet, nå over skatteseddelen, synes nå jeg.

For å gjøre meg opp en selvstendig mening ser derfor stadig oftere hele pressekonferansen, taler ol. på youtube el andre steder. og nesten alltid sitter jeg igjen med et forsterket inntrykk av at min tese om at politisk ståsted må ha påvirket vinklingen. Dette bør i så fall bekymre uavhengig eget politisk ståsted, men det er kanskje vanskelig å unngå fenomenet...? Undersøkelser viser for øvrig at de fleste journalister har politisk sympati/tilhørighet til godt til venstre.

https://journalisten.no/storting/norske-journalister-stemmer-fortsatt-knallrodt/281160
https://journalisten.no/arbeiderpar...lister--forsvinner-fra-hoyresiden/362728
https://www.dagsavisen.no/kultur/ne...r-vil-stemme-sv-rodt-eller-mdg-1.1480179

I tillegg har kringkastingsministeren i all hovedsak vært "rekruttert" fra venstresiden. Reelle unntak er vel egentlig bare Bernander da ingen andre vel kan sies å representere den konservative høyresiden. I dag er det Thor Gjermund Eriksen som styrer skuta: https://no.wikipedia.org/wiki/Thor_Gjermund_Eriksen

1. Er det flere som har det samme inntrykk av at nyhetsformidlingen, og særlig i politiske betente temaer, er unyansert og lite objektiv?

2. For de som eventuelt mener NEI på spm 1, (og evt ikke følger nyhetsbildet annet igjennom tradisjonelle medier): - ville dere hatt stor tillit til et NRK dersom undersøkelser hadde bekreftet overveldende politisk sympati med eksempelvis FRP?

Imøteser synspunkter, gjerne med eksempler på hva dere mener er Fake News eller tenderer klart til det, evt eksempler på at politisk ståsted/slagside synes å ha påvirket dekningen/vinkling av den aktuelle sak. (Trenger ikke å være kun NRK-eksempler)

PS! Hold en anstendig tone og ikke gjøre dette til en tråd om selve konflikten i Midtøsten eller andre konflikter. Ei heller ønsker jeg meg en diskusjon om personen Trump eller andre politikere. Om dette ønskes debattert foretrekker jeg at du starter din egen tråd.

Stig

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591017 12/02/2020 19:27
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg er vel egentlig mer bekymret for innholdet fra Facebook og google enn nrk og tv2.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Gråstein] #2591018 12/02/2020 19:28
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gråstein
"Med Israel for Fred" som kilde for at NRK har fake news...

Haha! Den linken overså jeg faktisk. Da er det bare å beklage at jeg prøvde å gi et halvseriøst svar. Står ved mitt første innlegg.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Gråstein] #2591026 12/02/2020 21:22
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Når det kommer så lange innlegg om hvor fæle NRK er, og første link er til "Med Israel for Fred" som kilde for at NRK har fake news...

Lykke til :-)

På basis av forsøk på å stille et kritisk spørsmål om NRK er du med andre ord umiddelbart skråsikker på at dette er "tynn suppe" fra meg? Vi snakker altså i dette tilfellet om hvor sannsynlig det var at Palestinerne deltok på -møter - i forbindelse med en potensiell fredsavtale, og din kritiske sans sier at det er helt usannsynlig. Javel....

Merk dessuten at jeg reiser spørsmål om slagside og nevner et eksempel på "påstand" om fake news. Dette avfeier du kontant, og det uten noe nærmere dokumentasjon el forsøk på sannsynligjøring. Jeg hadde ikke tørt å være så skråsikker. Hva om det faktisk kan være riktig at Palestinerne var representert hele 37 ganger? Regner med at du så at det var en link i teksten (på nettsiden til Med Israel for fred) til Buzzfed News som blant annet skriver:

"How could this be? It’s not for a lack of meetings, of which there have been 37 in the almost two years since Donald Trump took office, Palestinian chief negotiator Saeb Erekat said on Sunday in an on-stage interview at the Doha Forum in Qatar. Erekat himself has met with Kushner and others in the Trump administration 33 times, and Palestinian president Mahmoud Abbas has had four summit meetings of his own. But Erekat’s last meeting with Kushner took place more than a year ago and it did not go well, according to his account of the situation."

https://www.buzzfeednews.com/article/tomgara/saeb-erekat-kushner-last-meeting-jerusalem-embassy

Buzzfeednews ser dessuten umiddelbart ikke helt useriøs ut den heller (men som sagt ikke veldig sentralt her da vi snakker om sannsynlighet for møtedeltagelse og manglende invitasjon for en part i arbeidet for å få til - en fredsavtale (!). Motsatsen er med andre ord å tro på at den ene part er holdt fullstendig utenfor...):

BuzzFeed News is an American news website published by BuzzFeed. It has published a number of high-profile scoops, including the Trump–Russia dossier, for which it was heavily criticized.[1][2][3] During its relatively short tenure, it has won the George Polk Award, Sidney Award, National Magazine Award and National Press Foundation award, as well as being a finalist for Pulitzer Prizes.

https://en.wikipedia.org/wiki/BuzzFeed_News

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: skubisan] #2591027 12/02/2020 21:23
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: skubisan
"Med Israel for Fred" som kilde for at NRK har fake news...

Haha! Den linken overså jeg faktisk. Da er det bare å beklage at jeg prøvde å gi et halvseriøst svar. Står ved mitt første innlegg.

Så pass raks du også. Se mitt svar til Gråstein ovenfor.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591029 12/02/2020 21:38
skubisan Offline
Besatt
Besatt
BuzzFeed er bra de. Men de er ikke alternative. MIFF er alternative, noe saken din viser for det er jo bare spinn så vidt jeg kan skjønne. Og skulle NRK ta feil i blant så er det ikke fake news. Det er feil i news.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Paulus] #2591030 12/02/2020 21:46
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Paulus
Jeg er vel egentlig mer bekymret for innholdet fra Facebook og google enn nrk og tv2.

Helt enig i at mye av innholdet på Google og FB er tvilsomt, men det er vel litt på siden av det jeg skrev. Jeg tror imidlertid de fleste er klar over kvaliteten på de nevnte steder, men at det ikke er like lett å "motbevise" informasjon fra antatt seriøse kilder. Det slår oss bare ikke så lett inn at vi kan bli forsøkt påvirket i en bestemt retning av denne type aktører.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: skubisan] #2591033 12/02/2020 21:59
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
BuzzFeed er bra de. Men de er ikke alternative. MIFF er alternative, noe saken din viser for det er jo bare spinn så vidt jeg kan skjønne. Og skulle NRK ta feil i blant så er det ikke fake news. Det er feil i news.

What?! "I blant" i dette spørsmålet, DVs selve konflikten? Har du den oppfatning at de ofte fremstiller den ene parten i et positivt lys...? Trenger vel neppe nevne hvilket land.

Enten går det i surr for deg eller så er det noe jeg må ha teskje....

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591034 12/02/2020 22:14
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Dette forklarer nok mye av det du lurer på(tatt fra wikipedia lenken din om BuzzFeed): BuzzFeed states in its editorial guide that "we firmly believe that for a number of issues, including civil rights, women's rights, anti-racism, and LGBT equality, there are not two sides"

Det er vel ikke så rart om vestlige medieredaksjoner tar grunnstandpunkt ut i fra vestlige verdier.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Furu] #2591037 12/02/2020 23:02
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Furu
[quote=Duck]Ja! Var det seriøst det eneste du har å bidra med, og tør jeg spørre hvor bredt du orienterer deg i medielandskapet? Hadde satt pris på om du kunne være noe mere konstruktiv enn den svært så knappe kommentaren. Gikk for øvrig ikke lang tid etter min post før du svarte. Har du rukket å lese hva jeg skrev, og ikke minst lest linkene?
Når du her i teksten din karikerer NRK sjefen med den lite objektive tittelen ´kringkastingsministeren´, så kan det også være grunnen til at spørsmålet "Seriøst?" dukker opp.

Ser det, men skyldes rett og slett sløv skrivefeil. Hopper mellom leksehjelp og foruminnlegg. ICON_TONGUE Det var på ingen måte min hensikt å karikere NRK-sjefen her, og jeg tror de fleste som leser helheten skjønte det.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: skubisan] #2591039 12/02/2020 23:13
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Dette forklarer nok mye av det du lurer på(tatt fra wikipedia lenken din om BuzzFeed): BuzzFeed states in its editorial guide that "we firmly believe that for a number of issues, including civil rights, women's rights, anti-racism, and LGBT equality, there are not two sides"

Det er vel ikke så rart om vestlige medieredaksjoner tar grunnstandpunkt ut i fra vestlige verdier.

Antagelig alt for sent for meg, men dette forsøk på resonnement henger jeg overhodet ikke med på. Vestlige verdier...+ "...there are not two sides"

Hva er det du egentlig mener, og kan du heller ikke prøve å sannsynliggjøre hvorfor du mener det "umulig" kan være fake news? Skjønner at visse ting kan være vanskelig å erkjenne (har vært der selv), men her er det vel bedre å ta en viss selvkritikk? Jeg er ikke ute etter å skyte noen...

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591120 13/02/2020 12:55
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil jo si at demokrati er en vestlig verdi som de fleste norske medier forsvarer. Trump prøver jo å bryte ned demokratiet.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591175 13/02/2020 20:31
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Hvis du ikke er redd for å lese bøker, og har lyst til å lese en faktisk seriøs analyse av massemediene så er dette en god bok, selv om den er gammel: https://en.wikipedia.org/wiki/Manufacturing_Consent

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Akaly] #2591182 13/02/2020 21:40
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Akaly
Hvis du ikke er redd for å lese bøker, og har lyst til å lese en faktisk seriøs analyse av massemediene så er dette en god bok, selv om den er gammel: https://en.wikipedia.org/wiki/Manufacturing_Consent

Takk for tips. Bare googlet litt og fikk det inntrykk at boken bekrefter manipulasjon og slagside ikke er noe nytt fenomen. Dog oppfatter jeg det slik at slagsiden i dette tilfellet gikk i motsatt retning av hva jeg har antydet at kan gjelde for blant annet NRK. Boken kom vel ut helt mot slutten av den kalde krigen, og det er kanskje ikke veldig overraskende at amerikanske medier på den tiden nettopp hadde slagsiden den veien. Uten å ha til hensikt å antyde noe ovenfor deg så registrerer jeg at boken også "anbefales" av flere:

https://www.bergenkommunist.no/side/butikk/kategori/12/

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: aug11x] #2591186 13/02/2020 22:27
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: aug11x
Jeg vil jo si at demokrati er en vestlig verdi som de fleste norske medier forsvarer. Trump prøver jo å bryte ned demokratiet.

Jeg er helt enig at demokrati er høyt verdsatt i vesten. Problemet er vel snarere at det er ulike oppfatninger av hva som tjener demokratiet best, og hvor langt folk er villig til å gå, nettopp for å få andre til i den retning man mener er best for samfunnet.

Den siste setningen om Trump er for øvrig starten på noe jeg anmodet om at vi ikke skulle ta i tråden. Noen vil vel hevde at det du skriver om nedbryting av demokratiet nettopp en del av narrativet som de fleste mediene forfekter. Det er vel sjelden at vi har sett lignende mediestorm mot en president, men samtidig ser oppslutningen hans bare å ha økt i det siste. Jeg reiste i trådstarten spørsmål om det kan at flere mener at Trump faktisk kan ha noe rett i sin påstand om Fake News/kampanjemedier. Når håper jeg å legge "Trump-ballen" død, ved å presisere at jeg ikke synes han har veldige karrismatiske trekk. Tråden handler imidlertid ikke om hvem vi sympatiserer med eller ikke, men om vi bør ha full tillit til mediene og vår fellesfinasierte statskanal..

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591206 14/02/2020 08:14
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
De 18 første gangene Trump nevnes i denne tråden, er det trådstarter som tar opp Trump.
Når det da dukker opp andre syn på Trump og media (enn trådstarters syn om at Trump behandles urettferdig), så skal Trump-ballen legges død.

Dette framstår ikke akkurat som en tråd der trådstarter er åpen for andre syn enn sine egne, så jeg tenker jeg lar det bli med denne posten fra min del.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: simson] #2591231 14/02/2020 10:59
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: simson
De 18 første gangene Trump nevnes i denne tråden, er det trådstarter som tar opp Trump.
Når det da dukker opp andre syn på Trump og media (enn trådstarters syn om at Trump behandles urettferdig), så skal Trump-ballen legges død.

Dette framstår ikke akkurat som en tråd der trådstarter er åpen for andre syn enn sine egne, så jeg tenker jeg lar det bli med denne posten fra min del.

Der kom første forsøk på avsporing og ikke minst angrep på meg som person. Gratulerer med det, men jeg er som nevnt forberedt på at tema kan skape litt storm.

Innlegget ditt synes jeg har klare kjennetegn på at du forsøker å legge lokk på en diskusjon, og et tema, som du ikke ønsker belyst. Du stormer nærmest inn i rommet og roper ut en ytring før du igjen løper ut igjen. Dette uten å holde deg til tema eller ville høre på motargumenter. Du påstår i denne forbindelse at jeg ikke er åpen for andres syn, men det å nevne – navnet- til presidenten i den kontekst jeg har gjort, er vel noe helt annet enn å ikke være åpen for andres meninger (om han)?

Har du ikke fått med deg at jeg innledningsvis også sier: "Ja, mye negativt kan sikkert sies om eksempelvis Trump", og kort tid etterpå følger opp med en post som gjengir følgende - særdeles kritiske bemerkninger- om vedkommende president fra George Gooding:

"Til tross for at jeg var motstander av Trump hele veien som presidentkandidat, til tross for at jeg stemte på Hillary Clinton, til tross for at jeg i offentlighet – i debattpaneler, på radio, på tv – har sagt at jeg ikke mener Trump bør være president, at han er uskikket til embetet, at han er en narsissist, så blir jeg automatisk en Trump-supporter hver gang jeg korrigerer feil som formidles om ham."

Dette burde vel være tilstrekkelig til å sementere påstanden om at jeg ikke er åpen for andre enn mitt syn. Dersom du eller noen fortsatt skulle tvile, er grunnen til at jeg vil legge persondebatten død er at den medfører en - avsporing - av det som er tema her. Gitt at dette ikke nettopp var din hensikt så tror jeg du også etter hvert vil se det. For øvrig er du velkommen tilbake til rommet du løp ut av, men vennligst hold deg til tema og unngå å tillegge meg eller andre karakteristikker de ikke har.

TILBAKE TIL TEMA:
Ingen som overhodet stusser over det Gooding beskriver skriver: - at mediene umiddelbart anser han som Trump-supporter når han påpeker åpenbare feil som formidles, og dette til tross fra at Gooding gikk meget høyt ut og nettopp advarte mot denne kandidaten?
Er det slik at vi er så fastlåste i vår/flertallets oppfatning, og den oppbygde aversjonen på personnivå blitt så stor, at - nærmest intet - kan rokke ved det som kan være et gedigent problem hos mediene?

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591234 14/02/2020 11:57
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Har inte läst tråden så väldigt noggrant men för mig verkar det som att du har köpt all amerikansk höger retorik som förmedlas av for eksempel fox news.

Klart att ingen media er helt objektiv och har allt rätt eller att folk som Trump alltid behandlas helt rätt han heller. Folk och media ser gärna ting mer svart vitt än vad de egentligen är så då är jag inte speciellt förvånad att folk som inte alltid är helt imot Trump anses som en som gillar Trump eller att de som inte höll med USA och Bush i absolut allt i kampen mot terrorism ansågs sympatisera med terroristerna.

Men Fox News är absolut ingen neutral och objektiv del av media utan väldigt mycket en propaganda kanal för högern och det tror jag inte ens det är kontroversiellt att säga. Så om du faktist tror att Fox News visar en "fair and balanced" bild av världen och media som CNN mest kommer med fake news och en felaktig bild av verkligheten så tror jag att du har helt fel (trots att CNN och andra inte heller er perfekta).

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: fredriks] #2591238 14/02/2020 12:46
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: fredriks
Har inte läst tråden så väldigt noggrant men för mig verkar det som att du har köpt all amerikansk höger retorik som förmedlas av for eksempel fox news.

Klart att ingen media er helt objektiv och har allt rätt eller att folk som Trump alltid behandlas helt rätt han heller. Folk och media ser gärna ting mer svart vitt än vad de egentligen är så då är jag inte speciellt förvånad att folk som inte alltid är helt imot Trump anses som en som gillar Trump eller att de som inte höll med USA och Bush i absolut allt i kampen mot terrorism ansågs sympatisera med terroristerna.

Men Fox News är absolut ingen neutral och objektiv del av media utan väldigt mycket en propaganda kanal för högern och det tror jag inte ens det är kontroversiellt att säga. Så om du faktist tror att Fox News visar en "fair and balanced" bild av världen och media som CNN mest kommer med fake news och en felaktig bild av verkligheten så tror jag att du har helt fel (trots att CNN och andra inte heller er perfekta).

Hei fredriks

Jeg kan forstå din umiddelbare skepsis, men oppfordrer deg til å lese det jeg skriver i de ulike postene litt nærmere. Min prosess har vært litt "eyeopning", og ja jeg har opplagt flyttet meg. Det har jeg ikke lagt skjul på, og det har også overrasket meg. Derfra til å si at det virker som jeg "köpt all amerikansk höger retorik som förmedlas av for eksempel fox news" så stemmer det bare ikke. Jeg påstår på ingen måte at FOX er nøytrale eller ikke har slagside (de også). Se i min første post hvor jeg skriver:

"Mitt inntrykk er at eksempelvis for USA er det nærmest et must å følge både den "demokratvennlige" side (eks, CNN, Washington Post mfl.) samt "republikanervennlige" Fox News. Dette for å kunne orientere seg i det svært polariserte bildet, hvor "sannheten" kanskje finnes et sted mellom ytterpunktene. "

Videre skriver skriver jeg at jeg ble litt overrasket da jeg oppdaget at Fox News er så vidt store "over there", mens CNN, Washington Post m.fl. synes å slite. Det er denne "mellomtingen" jeg savner hos NRK (og hos en del andre) når jeg påpekte blant annet at de viste svært lite av – republikanernes- vitneutspørringer/kryssforhør som foregikk i første runde. Etter min mening fremkom det helt sentrale opplysninger her.

Videre:

"Jeg synes det rett å slett blir håpløst å forstå USA, og omstendighetene rundt Trump, når ting klippes så til grader, samt uttalelser tas ut av kontekst som sammen med en "negativ kommentar" fra reporter eller nyhetsoppleser etterlater et unyansert bilde"

For å avslutte så gjentar jeg at jeg på ingen måte "tror att Fox News visar en "fair and balanced" bild av världen och media som CNN mest kommer med fake news." Slik polariseringen og mediebildet er blitt så tror imidlertid man må følge "begge sidene". Håper dette var oppklarende.

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591240 14/02/2020 12:55
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
Ja, jeg opplever at store deler media har en agenda når de presenterer nyheter og at innformasjon må dobbeltsjekkes.
Dette gjelder spesielt dagbla og nrk, men også tv2, vg, aftenposten

Eksempler;
Trump latterliggjøres fordi:
han ikke ønsker grenser som stenger ulovlige migranter ute fra US (at fyren er en dust er en annen sak)
han ønsker å innføre samme tollsatser på import til USA som andre land har
krever at alle NATO landene bidrar med samme % andel til forsvaret

Listhaug latterliggjøres fordi:
hun dokumenter problemer med innvandring (noe de samme mediene bekrefter senere)
at meningsmotstandere av Listhaug får operere i fri dressut uten at kritiske spørsmål blir stilt

Måten statistisk sentralbyrå presenterer statestikk på for å fremme lederens personlige politiske standpunkt
Måten ARS'e sine meningsfeller får slippe til i media uten at kritiske spørsmål blir stilt

drammens tidende omtaler terrordømt som drammenser, når det faktisk er snakk om en innvandrer med kort botid i Norge

osv

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591247 14/02/2020 14:31
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Ikke bare "ytterste Høyre" som påpeker dårlig dekning ser jeg nå, men Klassekampens Mímir Kristjánsson henger seg på:

"Får støtte

Nyhetssjef Mímir Kristjánsson i Klassekampen gir Ellingsen langt på vei støtte i kritikken. Han har lenge savnet en mer seriøs dekning av Donald Trump, og mener det ikke er noe tvil om at «alle» i norsk presse har vært imot Trump siden starten.

Dette har gått ut over den seriøse og grundige journalistikken, hevder Kristjánsson, som tror mediene har gjort seg selv en bjørnetjeneste ved å behandle Trump som en klovn.

– Det er mange gode grunner til å være kritisk mot Trump, og det skulle bare mangle at norsk presse ikke var det. Men sakene vi har sett til nå har vært preget av «du vil ikke tro hva Trump har funnet på nå».

– Jeg hadde i stedet ønsket meg mer fokus på hans politikk, velgerne som byttet side i valgkampen og årsaken til at han ble så populær. Da hadde man kanskje klart å fange opp de bevegelsene som til slutt resulterte i hans valgseier.

«Ukritisk heiagjeng»

Han uttalte til TV2 i oktober at norsk presse hadde blitt en «ukritisk heiagjeng for Hillary Clinton», og synes lite har endret seg siden da.

Fortsatt preges journalistikken av å ha en klar slagside, noe som genererer en god del støy og saker han omtaler som «tabloid klikkjournalistikk».

– Ser man disse utfordringene i medie-Norge generelt?

– Den store trusselen mot etterrettelig dekning av politikk er fokuset på klikk. Ønsket om sensasjonelle nyheter kombinert med færre ressurser i redaksjonene, resulterer i en viss type saker. Det er bekymringsfullt.

– Dårlige på å forstå USA" (les resten i linken...)

https://www.nrk.no/nordland/_-norsk...-har-vaert-_hinsides-elendig_-1.13337449

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591250 14/02/2020 14:38
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
......og her kommer vel mye av poenget fra samme person i Klassekampen;

"Det er en illusjon at mediene er helt nøytrale. Det er de aldri, og det bør man være ærlig om. Poenget er at det ikke er noe problem så lenge det blir kombinert med seriøs, faktasøkende og grundig journalistikk som tar for seg realitetene."

(les resten i linken...)

https://www.nrk.no/nordland/_-norsk...-har-vaert-_hinsides-elendig_-1.13337449

Re: Tilliten til NRK m.fl – slagside og fake news? [Re: Duck] #2591251 14/02/2020 14:43
D
Duck Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
NRK fikk kritikk for sin dekning av Clinton

"Kringkastingsrådets leder Per Edgar Kokkvold mener NRKs dekning av Hillary Clinton under den amerikanske valgkampen fortjener kritikk.
– Jeg er helt sikker på at NRK underkommuniserte den alminnelige misnøyen mot Hillary Clinton. Hun var ikke en så normal kandidat som man har forsøkt å fremstille henne. Hun var elitekandidaten i en periode der amerikanerne mer enn noen gang rettet seg mot elitene, sa Per Edgar Kokkvold under Kringkastingsrådets møte torsdag.

Etter det amerikanske valget fikk norske medier kritikk for at de ikke har klart å plukke opp strømningene i det amerikanske samfunnet som til slutt førte Donald Trump til valgseier.

Kokkvold mener den uvanlig store dekningen av Trump var på sin plass, skriver Kampanje.

– Jeg har personlig ingen kritiske synspunkter på dekningen av Trump. NRK skal være politisk nøytral, men ikke nøytral hva gjelder rett og galt, sannhet og løgn, anstendighet og uanstendighet. Det er ikke tilfeldig at alle, både de to presidentene Bush, Mitt Romney og John McCain nektet å støtte Trump, sier Kokkvold.

Han la også til at Trump var en helt uvanlig kandidat som drev mobbing og som måtte regne med at en kritisk presse fulgte ham spesielt."

https://www.nrk.no/urix/nrk-fikk-kritikk-for-sin-dekning-av-clinton-1.13243065

Side 1 av 13 1 2 3 12 13

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå