Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Landeveisykling ved como sjøen

Landeveisykling ved como sjøen #2585511 08/12/2019 08:16
skaari Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Vi driver å planlegger tur til como sjøen i mai neste år . Er det noen som har gode forslag til sted å bo, eventuelt hvorfor ..?

Hmmm .
Re: Landeveisykling ved como sjøen [Re: skaari] #2585614 09/12/2019 12:04
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Henger meg på denne, jobbtur til La Maggiore i mai og jeg lurer meg til et par ekstra dager, ser det er ca 16 mil rundt vannet og litt "knauser" hist og pist... Fruen har gitt tommel opp :-) Noen gøyale ruter som må på CV'n eller tips til sykkelutleie ? Vi bor på Bristol i Stresa. (Det er en bra egenandel og vi har en tur annen-hvert år, godt innenfor gjeldende regelverk)...

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Landeveisykling ved como sjøen [Re: skaari] #2585631 09/12/2019 16:03
ventle Offline
Besatt
Besatt
Min erfaring begrenser seg til én tur, men siden ingen andre har kommet inn enda kan jeg jo dele den ICON_SMILE

Var ved Como i sommer, og bodde i Albavilla. Det er et stykke (snau mil) unna selve sjøen, om det er viktig for deg, men midt i smørøyet for sykkelrutene, enten du skal vestover (Lugano, vestsiden av Comosjøen), nordover (Bellagio), østover (Lecce/østsiden av Comosjøen) eller sørover (Milano). Vi var der kun for sykling, så da ble det avgjørende.

Anbefaler sykkelturen til Lugano og videre opp til Sighignola - en 1000 høydemeter klatring opp til et utkikkspunkt der du ser over hele Luganosjøen. Vi fortsatte videre ned til Mennagio og tok ferge over til Bellagio.

Et annet må-gjøre er klatringen fra Bellagio til Madonna del Ghisallo og videre opp Muro di Sormano, den råeste knekkeren i Il Lombardia.

Et par varianter vi ikke rakk å gjøre er å sykle langs østsiden av sjøen (her må man sykle motorvei et par kilometer), og å ta en coffee ride inn mot Milano.

Om dere har muligheten, så er det bare et par timers kjøring til Locana og klatringen til Colle del Nivolet - gutta bak instagramkontoen/klesmerket Band of Climbers kan i hvertfall ikke få rost denne turen nok opp i skyene og kaller den Europas vakreste klatring. Nå var det litt tåke da vi var der, men jeg kan tildels si meg enig ICON_SMILE

Noen bilder:

Sighignola:

Muro di Sormano:

Colle del Nivolet:

mvh Helge
Re: Landeveisykling ved como sjøen [Re: skaari] #2585882 12/12/2019 13:08
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg reiser ofte til Como-sjøen. Jeg bor i Tremezzo når jeg er der. Det synes jeg er et supert utgangspunkt for sykling både innover i Sveits og rundt Como-sjøen. Det er ferjeforbindelse rett over til Bellagio og Ghisallo.
Menaggio kan også anbefales av samme grunn.

Det er flust med bakker på alle kanter av sjøen. Både opplagte og mer hemmelige veier byr på superfin sykling. Oppdager nye perler hver gang jeg drar nedover - 2-3 ganger i året.
Kan legge ut noen Strava-linker med turforslag litt utenom de 2-3 mest opplagte hvis det er interesse for det.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Landeveisykling ved como sjøen [Re: sykkeloyvind] #2585893 12/12/2019 17:21
skaari Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Vi tar gjerne noen Strava linker ...

Hmmm .
Re: Landeveisykling ved como sjøen [Re: skaari] #2590528 09/02/2020 08:39
skaari Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Da har vi bestilt overnatting , Først 3 netter i Bormio for å få med oss Giro d Italia etappen opp stelvio . deretter blir det 5 netter i Menaggio v comosjøen . Fint vær er bestillt så dette tror jeg blir bra ..

Hmmm .
Re: Landeveisykling ved como sjøen [Re: skaari] #2590531 09/02/2020 09:30
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
Stelvio passet er ikke oppskrytt, fin tur opp og med flere hyggelige spisesteder på toppen.
Det kan være veldig mye trafikk så kom dere opp tidlig om morran.

Sving innom Moto Guzzi fabrikken i Mandello del Lario og besøk museet. Mandello del Lario er en flott liten by på nedsiden av motorveien som er vel verdt ett besøk

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Landeveisykling ved como sjøen [Re: Flamini] #2590569 09/02/2020 14:27
skaari Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Flamini
Stelvio passet er ikke oppskrytt, fin tur opp og med flere hyggelige spisesteder på toppen.
Det kan være veldig mye trafikk så kom dere opp tidlig om morran.

Sving innom Moto Guzzi fabrikken i Mandello del Lario og besøk museet. Mandello del Lario er en flott liten by på nedsiden av motorveien som er vel verdt ett besøk

Vi syklet stelvio i fjor fra motsatt side , det er en fin tur å ha på sykkel cv`n ..

Takker for tips , da blir d nok ett museumsbesøk skar du sjå ..

Hmmm .

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå