Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bremser til Cannondale Caadx

Bremser til Cannondale Caadx #2586274 17/12/2019 15:12
larsb Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Hei,

jeg har et par kollegaer med Cannondale Caadx med mekaniske skivebrmser som sliter på vinteren. Fuktighet i strømpene fryser og bakbremsen blir svært lite OK har jeg skjønt.

Syklene er et par år gamle og har ikke Flat Mount
Hva er den billigste oppgraderingen til hydrauliske skiver for disse?

Jeg regner med at RS685/785 kombo passer, men 6000 for bremser er litt mye for hverdagspendlere
https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/br...17a-p0000103277

Jeg er egentlig helt noldus på landeveishydraulikk siden jeg selv stoppet på DA7800 nivå.Men det kan jeg selvsagt ikke si i lunchen. Er det noen som kan hjelpe meg litt her?

LarsB

Re: Bremser til Cannondale Caadx [Re: larsb] #2586296 17/12/2019 20:47
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Er det 11-delt Shimano så er det nok R685 e.l. som er alternativet ja,det kan være at siste generasjon 105 fungerer, altså R7020 skiftere som "bare" koster runt 120 euro per skifter..

Alternativet er jo å beholde mekanisk skifter men bytte kalipper til hybrid-løsningen fra TRP, men da er det jo fortsatt risiko for at wire fryser

// Too many roads, too little time
Re: Bremser til Cannondale Caadx [Re: larsb] #2586301 17/12/2019 21:51
K
krrm Online
Entusiast
Entusiast
K
Så en annen "artig" variant for noen dager siden fra Giant som har en liten kloss på styret som konverterer fra wire til hydraulikk. Der er i allefall wirestrekket ganske kort og burde være mer beskyttet. Vet ikke om det er mulig å få kjøpt det løst eller om det evt. vil passe.

https://www.giant-bicycles.com/global/showcase/conduct

Re: Bremser til Cannondale Caadx [Re: larsb] #2586308 18/12/2019 05:56
S
sun flyer Offline
Veteran
Veteran
S
Søk etter brukte hendler. Og vær klar over at han sannsynligvis kan bruke hvilke shimanokalipere som helst. Også de fra terreng og hybridsykkelverden.

Re: Bremser til Cannondale Caadx [Re: Trond Helge] #2586325 18/12/2019 08:05
Elmersen Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Trond Helge
Er det 11-delt Shimano så er det nok R685 e.l. som er alternativet ja,det kan være at siste generasjon 105 fungerer, altså R7020 skiftere som "bare" koster runt 120 euro per skifter..

Alternativet er jo å beholde mekanisk skifter men bytte kalipper til hybrid-løsningen fra TRP, men da er det jo fortsatt risiko for at wire fryser

Jeg gjorde det på min første cx med mekaniske bremser. Etter en del fikling og modifisering, ble de veldig bra. Kjørte de gjennom i hvert fall én vinter uten noen problemer med vaierne.

Re: Bremser til Cannondale Caadx [Re: larsb] #2586405 18/12/2019 19:51
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: larsb
Syklene er et par år gamle og har ikke Flat Mount.

Cannondale kom med ny CAADX for 2017-sesongen med endret geometri og bl.a. flatmount bremsefester.

Dersom disse ikke har flatmount, snakker vi altså 2016-modell eller eldre. Det betyr også en smule gammeldags geometri med bl.a. lengre kjedestag og krappere styrerørsvinkel, altså uten OutFront Steering. Og tradisjonell QR i gaffel så vel som ramme, så vidt jeg vet.

Alt i alt betyr det at syklene begynner å dra på årene og har grunnleggende eldre standarder. Spørsmålet er da hvor mye penger man skal legge i dem, med mindre kompisene dine er så fornøyd med dem og emosjonelt knyttet til dem at pris-nytteforholdet blir et annet.

Oppgradering til fullverdige, hydrauliske bremser er uvergerlig kostbart.

Ettersom du linker til hendler for 2x11, antar jeg at syklene er satt opp med det?

Du kan muligens greie å finne rimeligere par hendler/kalipere ST-RS685/BR-RS785, men jeg ser stadig færre av dem i salg. Mistenker at non-series hendlene ikke er i produksjon nå som det er kommet nye series-hendler for alle grupper fra Tiagra til Dura-Ace. Litt synd, for RS685 er store og solide og dermed enkle å betjene med tykke sykkelhansker. Liker dem godt ICON_SMILE (Og sun flyer har så vidt jeg vet rett i at flere terrengkalipere også skal være kompatible med både RS685 og muligens series-hendlene, men det har jeg ikke oversikt over.)

Alternativt kan man som Helge nevner kombinere f.eks. de nye 105-hendlene ST-R7020 med postmount BR-RS785. De er kompatible ifølge Shimano Compatibility Chart.

Uten at jeg har regnet på det, er det mulig at det kan lønne seg å kjøpe komplett ny gruppe + postmount kalipere BR-RS785 og selge det gamle gruppesettet + flatmount kaliperne fra den nye gruppen fremfor å bytte enkeltkomponenter. Man kan f.eks. finne gruppesett med nye hydrauliske 105 R7000 rimelig. Eller for den saks skyld en versjon av GRX! Eller gå over til fienden og se på SRAM ICON_SMILE

Blant alternativene er nevnte halvhydrauliske løsning med TRP Hy/Rd kalipere, men da må man, som Helge sier, uansett løse problemet med at wire fryser i strømpen. Dette er en kompromissløsning fra fortiden, men ser at både Elmersen og andre rapporterer om gode erfaringer.

Hva gjelder Giants Conduct-system, som krrm nevner, er det trolig et godt og funksjonelt alternativ til en rimelig penge, om man faktisk kan få tak i det. Og med postmount-kalipere som nå som Giant er gjennomført flatmount! Uansett er systemet åpenbart et kompromiss fra Giants side for å sikre et lavt prispunkt. Jeg ser at det bl.a. fortsatt kommer på rimeligste TCR Advanced, men tviler på om det vil bestå over lengre tid nå som Shimano kan tilby fullhydrauliske, rimelige løsninger for både Tiagra og 105. Og så veldig elegant er ikke Giants Conduct.

Den aller rimeligste/enkleste løsningen er gjerne å gjøre hva man kan for at det ikke kommer inn fuktighet som fryser i strømpen, ved å bruke oljede, heldekkende strømper. Lokalt verksted kan sikkert hjelpe. Dersom de ellers er fornøyd med funksjonen av bremsene, altså.

Hva ville jeg gjort?

Jeg hadde i flere år mekaniske skivebremser og likte det ikke.

Men i dette tilfellet, ville jeg neppe spandert kostbare fullhydrauliske bremser. Unntaket ville vært om jeg kom over et pent brukt sett til en rimelig penge, men det forekommer sjelden, Jeg ville derfor trolig ha brukt en av de alternative løsningene som er nevnt som en midlertidig fiks. Og så, når tiden var moden, ville jeg solgt syklene og anskaffet nyere og moderne versjon av f.eks. CAADX med mer fremtidsrettede standarder. Eller en alternativ blandeveissykkel.

Men obs: Om de foretrekker krossykkel fra Cannondale, tror jeg Cannondale kommer til å lansere nye versjoner om ikke lenge. Kanskje for 2021. Særlig dagens CAADX er rede for fornyelse, som en av de siste (den siste?) bukkestyre-syklene med skiver uten gjennomgående aksling/thru axle i rammen. Så jeg ville ikke løpt og kjøpt ny CAADX akkurat nå.

(Og Lars: Nå vil jeg ikke ha noe sutring eller harselering over hvor unødvendig komplisert og vanskelig og nerdete dette var, slik som i tråden om dekk ICON_LAUGH Du spurte!)

Re: Bremser til Cannondale Caadx [Re: larsb] #2587861 10/01/2020 10:49
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Nå er forresten Shimano 105 R7020 hendler med R7070 flatmount kalipere på salg hos Merlin.

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå