Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mobil sykkelvask, hvilken ?

Mobil sykkelvask, hvilken ? #2581522 04/11/2019 07:56
E
EmilZipp Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Har utekran kun med kaldt vann og har lyst på en mobil sykkelvasker til vinterens orgie i søle, snø, is og forhåpentligvis så lite salt som mulig...

Testen fra 2018 gir Bosch best i test og den fra Bikeshop ser ut til å falle fra hverandre.... Har det skjedd noe helt nytt på denne fronten eller er Bosch fortsatt kongen, den er jo satans dyr...

Jeg ønsker meg en vasker med bra (nok) trykk og stor nok vanntank som kan benyttes fra stikkontakt og gjerne fra uttak i bilen. Har ikke behov for alskens smarte rom med børster eller do-rull-holder m radio
https://www.landevei.no/test/test-av-mobile-sykkelspylere

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: EmilZipp] #2581524 04/11/2019 08:04
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
https://www.lidl.de/de/parkside-mobiler-druckreiniger-pdr-12-a1/p280287

Nå bor jeg riktignok i München, og det er noen ting som er rimeligere her enn i Norge. Betalte 28EUR inkl. frakt i fjor på tilbud, med batteri og lader for 12v og nettstrøm. Ikke dårligere enn den mobile vaskeren fra Kärcher. Har brukt den i et år uten problemer, utover at den lekker litt når den står stille. Har derfor alltid med meg en kanne med vann separat. Til prisen har jeg akseptert denne lille mangelen.

Ut på tur!

Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: EmilZipp] #2581528 04/11/2019 08:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har den fra bikeshop, og den er fin den. Det går faktisk an å skaffe reservedeler, men du må oppbevare pumpedelen frostfritt, ellers må du bestille reservedeler. Dette er jo egentlig en Aqua2Go (eller kanskje Aqua2Go egentlig er noe annet), og hvis man går inn på hjemmesiden deres, er det mye reservedeler.

Dessverre tror jeg at jeg har fått en mikrosprekk i min, og dermed blir det litt dårlig å ta den med i bilen på tur full av vann :/

Mange av oss må også tenke på hvor man skal plassere dingsen når man ikke bruker den, og for meg så er i hvert fall Bosch uaktuell mtp str.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: EmilZipp] #2581529 04/11/2019 08:32
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Har samme som baronen, og er fornøyd. Ikke så høyt trykk i den, men til spyling/vask av sykkel funker den fint. Har riktignok også hatt en mikrosprekk i en sveis, fikk byttet på reklamasjon hos bikeshop.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: EmilZipp] #2581544 04/11/2019 09:10
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Klart du må ha mobil vasker, Emil!

Kan med hånden på hjertet si at vasker må være den beste investeringen jeg har gjort av ekstrautstyr hva gjelder trivsel og vedlikehold i alle årstider ICON_SMILE

Din nye SuperX kan jo godt være litt møkkete, men alt annet med bukkestyre, både SuperSix og ikke minst det smykket av en Caad12, fortjener å være skinnende rent på hver ny tur. Ikke minst for at rytteren skal få godfølelsen.

Vinterstid er min erfaring at man reduserer slitasjen på drivverk og lagre fra salt til et minimum ved daglig skyll.

For enkelte vaskere advares det mot å bruke varmt vann, men jeg synes doningen fortjener en varm dusj like mye som rytteren, så jeg bruker konsekvent varmt vann. Fjerner dritt mer effektivt enn kaldt vann fra hageslange. Og i 15-20 blå på vinterstid er min erfaring at kaldt vann ikke gjør annet enn å forvandle sykkelen til en glitrende istapp. Vakkert, men ikke det du vil oppnå.

Jeg synes heller ikke at vanntrykket bør være høyt, av hensyn til lagre. Vet at det er delte meninger og erfaringer, men tradisjonell høytrykksspyler ville jeg vært forsiktig med.

Jeg skal ikke si noe om hvilken vasker du bør velge, utover å nevne at jeg også bruker Bikewash Pro 20 L. Enig at enkelte deler fremstår som lite solide, og det finnes sikkert bedre alternativer, men faktum er at på tredje året med tilnærmet daglig bruk, både fungerer og ser den ut som ny. Jeg lader den en sjelden gang.

Deilig å gå fra dette...

..til dette på få sekunder.

Lykke til med valget, og legg ut erfaringer, når du kommer så langt!

(Er det forresten Topstone som skal til pers vinterstid?)

Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: EmilZipp] #2581552 04/11/2019 10:08
E
EmilZipp Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Tusen takk for svar alle... En ting dere ikke svarte på, er det ingen av disse som kan benyttes med vanlig strøm ? står ikke noe om det i testen fra 2018 og for meg ville en stikkontakt vært den beste løsningen. Mer enn nok av lykter, garmindingser og telefoner som skal lades. Det virker som den enkle fra Bikeshop såvidt greier brasene om man er litt forsiktig, lar den stå inne og bruker en annen børste enn den på munnstykket.

Mine elskerinner blir vasket etter hver tur med mindre det er tørt, har vann og div remedier lett tilgjengelig... og de som skal vaskes når det er minusgrader er Super X, Topstone og Ripley og FatCaad. I år blir det kun to sykler med pigg, Topstone og FatCaad. Hadde planer om å selge Topstone i høst men den får jobben i saltlaken.

... og Sepeda den gule raketten din er helt sikkert glad for å ha deg som eier :-) veldig fint å starte turen med blankt redskap...

Redigert av EmilZipp; 04/11/2019 10:09.

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: EmilZipp] #2581554 04/11/2019 10:25
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: EmilZipp
En ting dere ikke svarte på, er det ingen av disse som kan benyttes med vanlig strøm ? står ikke noe om det i testen fra 2018 og for meg ville en stikkontakt vært den beste løsningen.

Som allerede nevnt, er Bikeshop sin Bikewash Pro 20 L den samme som Aqua2Go Pro. F.eks. Bike24 forhandler en bråte ekstrautstyr, herunder omformer for å koble vaskeren direkte til strømnettet som alternativ til batteri eller sigarettenner i bil. Enda mer på hjemmesiden til Aqua2Go. Jeg vurderte omformer, men batteriet varer så lenge at en lading en sjelden gang ikke er noe problem. Er mye mer lei av å lade lykter vinterstid.

Pro-versjonen har større batterikapasitet og er mer fleksibel i bruk. Bl.a. kan man ta av selve pumpen og bruke enhver bøtte som vannkilde. Eller bekk eller innsjø, for den saks skyld. Man kan også ta av selve batteri-enheten og bruke den både som lykt og for lading av dingser. Denne gir en grei oversikt over de to versjonene av vaskeren:

Aqua2Go: Productfilm

Har forresten vært sen med å fornye abonnement, så får ikke lest testen i Landevei for øyeblikket... frown

... og Sepeda den gule raketten din er helt sikkert glad for å ha deg som eier :-) veldig fint å starte turen med blankt redskap...

Takker. Den gule Tripster'n er egentlig ikke en rakett, mer en kjær og pålitelig følgesvenn på langtur og en stabil vinterdoning. Har sin sjarm det også.

Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: EmilZipp] #2581607 04/11/2019 15:36
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg bruker Mobi sin og er fornøyd med den. Kjøpte min første for mer enn 10 år siden på CRC, og skiftet den nå i høst da jeg fikk et supertilbud på ny.

Min går kun på 12V strøm og det passer meg fint, så slipper jeg å lade før bruk. Er vel en 16 liter vann på den og rekker fint til sykkelvask. Finnes også i batteridrift, og noen av dem ligner veldig på Aqua2Go i andre farger.

Lars-Erik
Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: EmilZipp] #2581632 04/11/2019 20:46
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Jeg har noe ala Bikewash Pro som jeg fikk kjøpt for en billig penge av en i klubben. Ikke imponert over trykket, men funker greit. Kommer dog til å investere i utekran med varmt vann i nærmeste fremtid, så det blir primært å bruke Bikewash når en er på ritt eller lignende hvor det ikke er sykkelvask tilgjengelig. Da er det praktisk å kunne lade vaskeren i bilen. Det kan du ikke med den fra Bosch.

Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: EmilZipp] #2581638 05/11/2019 00:15
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Har den høyteknologiske varianten fra biltema og bikewash 17l. Kvaliteten på bikewashen er bra og batteriet holder lenge. Det eneste jeg har å utsette på den er at den kunne vært mindre, halve kapasiteten ville holdt.

https://www.biltema.no/fritid/hage/hageredskaper/trykksproyter/trykksproyte-15-l-2000030676
https://bikeshop.no/tilbehor/verksted-og-verktoy/sm%C3%B8ring/vedlikehold/vask/avfetting/bikewash

Billig om man handler noe annet i samme slengen så gebyret ikke virker så stivt:
https://www.chainreactioncycles.com/no/en/mobi-v-15-portable-bike-pressure-washer/rp-prod34761

Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: EmilZipp] #2581642 05/11/2019 07:32
Furu Offline
/Stig
/Stig
Har utekran kun med kaldt vann og har lyst på en mobil sykkelvasker til vinterens orgie i søle, snø, is og forhåpentligvis så lite salt som mulig...
Hva med en slange ut av vinduet, så kan du lage deg sykkelvaskeplass utenfor et av rommene med vannkran (bad, kjøkken, vaskerom, elns.)?

https://www.gardena.com/no/produkter/vanning/slange-koblinger/kopling-taptite/901024401/

https://www.gardena.com/no/produkter/van...aner/901160201/

Redigert av Furu; 05/11/2019 07:39.

Stig

Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: EmilZipp] #2581655 05/11/2019 09:09
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Jeg har Bosch fontus, og kjøpte den da vi bodde i leilighet og ikke hadde utekran. Før det hadde vi slitt ut 3 stk Biltema/mobi spylere. Den fra Bosch er mange hakk over i vanntrykk, levert vannmengde og kvalitetsfølelse. Det er lettere å få syklene ordentlig rene. Den har også uttrekkbart håndtak og gode hjul så den er kurant å trille rundt. For meg var det definitivt verdt merkostnaden da den var i bruk flere ganger i uka hele året. Hvis den bare skal brukes litt om vinteren er det ikke sikkert at svaret er det samme.

Også er den fysisk større enn de fleste andre (tror jeg) så det kan jo også ha noe å si hvis du skal ha den med i bilen noen ganger.

Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: Håvard.] #2581658 05/11/2019 09:46
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Ser veldig bra ut, Bosch Fontus!

I lys av hvor hyppig jeg har brukt mobil vasker de siste årene, ville jeg i dag trolig gravd dypt i lommeboka og landet på den, for kvalitetsfølelse og grundigere vask med gode børster i tillegg til god spyling.

Har i praksis ikke benyttet meg av de praktiske fordelene med Bikewash Pro, som tilkobling til billader eller strømnettet, bruk av annen vannkilde enn selve beholderen, eller bruk av batterienhet som lykt eller lader.

Har heller ikke tatt den med meg i bil siden jeg ikke har motorisert fremkomstmiddel ICON_LAUGH men disse enorme doningene på hundrevis av kilo og fire hjul som folk frakter lunsjboksene sine rundt med, har vel plass og kraft nok til å ta med en fulladet Fontus også, om det skulle trenges?

Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: Sepeda] #2581667 05/11/2019 10:28
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Her er jeg halt enig med deg. Bruker man den mye, så sitter man igjen med gleden over et produkt av god kvalitet lenge etter at man har glemt prisen. Hvis det bare er snakk om en gang i blant så er en enklere løsning kanskje like greit. De fra mobi er definitivt mere kompakte, og trenger ikke å stroppes like mye i et bagasjerom for å stå støtt. Hvis man har stor bil spiller det selvsagt ingen rolle. Men jeg tror kanskje det kan bli vanskelig å få plass til en fontus stående i en småbil uten at jeg har prøvd.

Det å ikke ha mulighet til å drive den fra bilbatteri eller strømnettet spiller ingen rolle for min del. Ekstra batterier koster uansett ikke mange hundrelappene, men jeg har ikke hatt behov for det. Hvis man har elektroverktøy fra Bosch kan man i mange tilfeller bruke de samme batteriene

Jeg tror det koker ned til om man trenger den hele tiden eller bare av og til

Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: Håvard.] #2581707 05/11/2019 15:08
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Håvard.
Her er jeg halt enig med deg. Bruker man den mye, så sitter man igjen med gleden over et produkt av god kvalitet lenge etter at man har glemt prisen. Hvis det bare er snakk om en gang i blant så er en enklere løsning kanskje like greit. De fra mobi er definitivt mere kompakte, og trenger ikke å stroppes like mye i et bagasjerom for å stå støtt. Hvis man har stor bil spiller det selvsagt ingen rolle. Men jeg tror kanskje det kan bli vanskelig å få plass til en fontus stående i en småbil uten at jeg har prøvd.

Det å ikke ha mulighet til å drive den fra bilbatteri eller strømnettet spiller ingen rolle for min del. Ekstra batterier koster uansett ikke mange hundrelappene, men jeg har ikke hatt behov for det. Hvis man har elektroverktøy fra Bosch kan man i mange tilfeller bruke de samme batteriene

Jeg tror det koker ned til om man trenger den hele tiden eller bare av og til

Jeg bruker min Mobi tre ganger i uken og det har jeg gjort i mange år. Min bruk er å ha den i bilen og vaske sykkelen før jeg legger den inn i bagasjerommet. Det at den går rett på 12V fra bilen og er veldig enkel å fylle setter jeg pris på, etter ti års bruk har jeg ikke ødelagt den heller, selv om jeg nå i høst valgte å skifte til en ny modell - så får vi se om den holder like lenge. Det at den også passer perfekt i "frunken" på bilen er også helt topp.

Billig produkt, uten tvil, men den duger til mitt formål. Jeg bruker ikke børsten som følger med uansett - trives bedre med svamp og spyleflaske med grønnsåpeoppløsning

Lars-Erik
Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: EmilZipp] #2581708 05/11/2019 15:24
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Mulig det er noen kvalitetsforskjeller. Mine begynte å lekke og sluttet å ta lading etterhvert. Uansett opplever jeg fontus som langt bedre i bruk, men er ikke sikker på om jeg hadde vært villig til å ta merkostnaden hvis jeg hadde hatt hageslange hjemme da jeg kjøpte den

Re: Mobil sykkelvask, hvilken ? [Re: EmilZipp] #2582744 13/11/2019 11:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg kom nettopp over denne fra Worx:
https://worx-europe.com/en/all-garden-tools/pressure-cleaner/
Konseptet virker veldig interessant. Ha med en flaske og en slange, og spyle med hva som helst. og lagringsplassen er jo minimal!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå