Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Isolerende jakke til topptur

Isolerende jakke til topptur #2575823 22/09/2019 16:51
M
Mr.Jacobsen Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
M
Vinteren nærmer seg, og jeg prøver så godt jeg kan å komprimere innholdet som skal i sekken for å få plass til mer klatreutstyr på brattere turer. I den forbindelse er ny isolerende jakke et av punktene jeg ser på. Jeg har alltid med meg dunjakke i sekken, både for varme i pausene og for sikkerhet dersom noe skulle skje. Problemet er bare at min nåværende dunjakke både er stor og tung, og tar opp en uanstendig stor del av sekken på tur. I tillegg er ikke dun helt heldig på de turene der temperaturen ligger rundt/over null dersom det blir vått.
Jeg ser derfor etter en jakke med syntetisk isolasjon, som har relativt lite pakkvolum og lett vekt.

Av alternativene jeg har sett på til nå er Arcteryx Atom og Rab Cirrus og Xenon. Noen som har noen innspill både på om modellene jeg har sett på (og om de eventuelt er for lette for tiltenkt bruk) eller andre gode forslag?

Re: Isolerende jakke til topptur [Re: Mr.Jacobsen] #2575826 22/09/2019 17:17
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Har hatt Rab Xenon i en del år og er veldig fornøyd.
Den har blitt brukt som varmejakke på tur både sommer og vinter og til å trekke på i kjølige sommerkvelder.
Er relativ liten og lett og pakker lite.
Kommer også svært godt ut i denne testen: http://outdoorgearlab.com/topics/clothing-mens/best-insulated-jacket

Jeg tenker at Atom blir litt i tynneste laget til vintertur, men det kommer jo litt an på hvem du er. Ville kanskje også tittet på Patagonia Nano-Air. Har ikke testet den selv, men det virker som bra greier.

Cirrus har jeg ikke noe forhold til, men jeg synes at Rab generelt lager bra jakker, så det blir sikkert ikke feil ICON_SMILE

Re: Isolerende jakke til topptur [Re: Bøygen] #2575830 22/09/2019 17:29
M
Mr.Jacobsen Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
M
Sitat: Bøygen

Jeg tenker at Atom blir litt i tynneste laget til vintertur, men det kommer jo litt an på hvem du er.

Akkurat det jeg også tenker. Som pausejakke er den garantert fin, men kanskje litt vel tynn dersom man blir sittende lenge.

Re: Isolerende jakke til topptur [Re: Mr.Jacobsen] #2575835 22/09/2019 17:59
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det er vel primaloft gold som har best isolasjonverdi i forhold til vekt. Så en jakke med den isolasjonen er kanskje lurt å se på. Favorittjakken min er patagonia nano air, men den er ikke skikkelig vindtett. Den som har best varme vs vektforhold av de syntetiske jeg har er TNF thermoball. Den beste dunjakken jeg har til klatring er arcteryx atom lt hoody. Til sikring funker alle jakker nesten like godt, men det er kjekt med en jakke med to lukkere på glidelåsen sånn at du kan smette sentralløkka gjennom glidelåsen.Samtlige av disse har lommer som fungerer dårlig under sele.

Personlig liker jeg lag på lag-prinsippet fremfor en tykk dunjakke. Så på de kalde dagene har jeg med meg to eller tre tynnere dunjakker. Før i tiden når jeg isklatret litt var det supert å ha muligheten til å ta på seg en tørr dunjakke. Da er det greit å ha et par stykker i sekken. Og ja, jeg har alt for mange dunjakker. (med dunjakke mener jeg en syntetisk isolasjonssak)

Re: Isolerende jakke til topptur [Re: Mr.Jacobsen] #2575854 22/09/2019 21:02
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Arcteryx Cerium Sl har vært min sikre vinner på topptur de siste fem årene. Makan til varm og god jakke skal man lete lenge etter.

Re: Isolerende jakke til topptur [Re: Mr.Jacobsen] #2575866 23/09/2019 06:34
M
Mr.Jacobsen Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
M
Cerium er en veldig fin jakke, men for min del blir det ikke dun denne gangen. Et av de obligatoriske punktene på listen min denne gangen er syntetisk for.

Re: Isolerende jakke til topptur [Re: Mr.Jacobsen] #2575885 23/09/2019 08:04
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Min erfaring med lettvekts jakke med syntetisk for er at de puster ekstremt dårli. så selv om foret ikke opptar fuktighet så blir du svett og våt ved litt forhøyet aktivitet eller i en nedkjølingsperiode. Gjelder North Face Summit L4 Thermoball

Re: Isolerende jakke til topptur [Re: jan erik] #2575897 23/09/2019 09:00
TordFuglstad Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: jan erik
Min erfaring med lettvekts jakke med syntetisk for er at de puster ekstremt dårli. så selv om foret ikke opptar fuktighet så blir du svett og våt ved litt forhøyet aktivitet eller i en nedkjølingsperiode. Gjelder North Face Summit L4 Thermoball
Har hatt et par jakker med Primaloft fra Norrøna, og syns de faktisk både isolerer og puster meget godt.

Selvbygd leketøy: Dartmoor Hornet
Byggetråd
Re: Isolerende jakke til topptur [Re: Bøygen] #2576398 26/09/2019 09:25
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Bøygen
Ville kanskje også tittet på Patagonia Nano-Air. Har ikke testet den selv, men det virker som bra greier.

Jeg har en sånn som jeg er veldig fornøyd med. Ikke prøvd på topptur, men det er nok et bra bruksområde for den. Transporterer fuktighet utrolig bra. Blir litt raskt nupper på sidene hvor ermene gnisser langs kroppen.

Re: Isolerende jakke til topptur [Re: Mr.Jacobsen] #2576466 26/09/2019 17:59
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L

-Magnus

Mest lest på TERRENGSYKKEL.NO
Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå