Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skjermer til grussykkel - hva gjelder?

Skjermer til grussykkel - hva gjelder? #2574879 16/09/2019 19:07
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Til vinteren venter våte veier og grusveier, uansett hvor mye solen skinner. Foretrekker skjermer på sånt føre, og liker tanken på å ha noen som enkelt lar seg montere/demontere. Skal ha Gravdal 38mm piggdekk på sykkelen.

For noen år siden var det Crud Road Racer som var greia, så vidt jeg fikk med meg.
Hvilke er de beste nå?

Stig

Re: Skjermer til grussykkel - hva gjelder? [Re: Furu] #2574889 16/09/2019 19:50
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Skal Fara Gravel få prøve seg på snø og is?

I Marka er det nydelige forhold på de brøytede veiene. Med eller uten skjermer. Anbefales.

I saltsørpehelvetet derimot ville jeg så absolutt valgt permanent festede, heldekkende skjermer. Gjerne med skvettlapper. Hvis du har festepunkter.

Ellers er Crud Roadracer mk3 fortsatt verdt en titt. Vet ikke om noen bedre clip-on alternativer som takler opptil 38 mm dekk. Ref. også denne tråden.

Nei, vent! SKS Speedrocker er et nyere clip-on alternativ. Skal dekke opptil 42 mm. Neppe så kjapt av og på som Roadracer, dog.

Re: Skjermer til grussykkel - hva gjelder? [Re: Furu] #2574906 16/09/2019 20:49
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Ja, skal prøve å bare ha en bukkestyresykkel. Det betyr også noen vinterturer, men ikke daglig pendling.

De nye SKS skal jeg se nærmere på. Takk for tips.

Forrige vinter hadde jeg alu.skjermer fra Specialized. Likte dem godt, men de er av den litt mer permanente typen.

Stig

Re: Skjermer til grussykkel - hva gjelder? [Re: Furu] #2578183 08/10/2019 08:59
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Har forkastet SKS Speedrocker. Liker ikke løsningen ved gaffelen, da jeg vil ha skjerm i et helt stykke. Det samme gjelder også bakskjermen til Crud. Men et Crud sett er kjøpt inn som en del av en større bestilling (dog er esken uåpnet enn så lenge).

Vurderer nå å gå for heldekkende med skvettlapp. Det vil si at jeg fraviker ønsket om rask montering/demontering. Så får jeg heller ta en jobb på høst og vår.

Stig

Re: Skjermer til grussykkel - hva gjelder? [Re: Furu] #2578233 08/10/2019 11:35
perbl Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det virker som samtlige sånne avtagbare er designet for borrelåsfester? Lite som bruker innebygde skjermfester på ramma?

Per B.
Re: Skjermer til grussykkel - hva gjelder? [Re: Furu] #2578284 08/10/2019 16:55
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
Har prøvd Speedrocker en tur nå og greit fornøyd. Hadde Crud tidligere, men Speedrocker virker bra. Rask å ta av, men skal se hvor fornøyd jeg blir når det skal monteres på igjen nå. Crud syntes jeg var litt styr å få justert ordentlig, men mulig det var fordi det var trangere på forrige sykkel.

Har dog kjøpt Longboard til når skjermene skal stå permanent gjennom vinteren.

Re: Skjermer til grussykkel - hva gjelder? [Re: Furu] #2578492 10/10/2019 07:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Røk på et par SKS Bluemels på Birk i går. Skulle montere disse på Diamant AR. I fjor vinter syklet jeg med Blackburn-skjermer som jeg måtte jukse til med diverse strips ved broen mellom kjedestagene.
I går gikk jeg på med friskt mot. Jeg stakk et hull i skjermen der den skulle festes til setestagbroa, slik at jeg kunne skru den fast til hullet som peker nedover her.
Dessverre var jeg ikke kar om å få løs skruen nede ved krankhuset og måtte på med strips her - Pokker.
I tillegg knakk begge skruene nederst på setestagene ved bakakslingen. Disse har da tydeligvis korrodert dønn fast i ramma. Det skulle ikke mye kraft til med unbrakosettet før jeg stod med to skruehoder på gulvet og dønn tette skruehull med avbrukket skrue helt kant i kant med ramma. Inn i &$(%$%/&%I
Da blir det tilbake til tegnebrettet, og Birk for innkjøp av SpeedRocker. Et tips er uansett å fette godt på skruene til skjermene, også når skjermer ikke er i bruk.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Skjermer til grussykkel - hva gjelder? [Re: Furu] #2583895 24/11/2019 17:44
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Jeg endte opp med å kjøpe Specialized Dry-Tech i 45 mm.
Har hatt de på en tidligere sykkel (ferdig montert) og synes de er pene. Matte med litt kantete design.

Måtte tilpasse og kappe litt i området ved fremgiret, bøye og kappe til stengene for framskjermen og forlenge braketten ved broen på setestagene. Brukte en kveld på dette og justering, men resultatet ble bra.

Setestagene smalner ganske mye inn på Fara Gravel, så der ble det trangt. Men det var akkurat plass til 38mm Gravdal piggdekk under skjermene.
Her ikke prøvd med 650b hjul.

Stig

Re: Skjermer til grussykkel - hva gjelder? [Re: Furu] #2583922 25/11/2019 08:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Les test av SKS SpeedRocker her: https://www.landevei.no/test/sks-speedrocker

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå