Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Å sitte riktig - posisjonstråden

Å sitte riktig - posisjonstråden #2552342 06/05/2019 09:09
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dette er tråden hvor vi spør om råd og hjelp og deler erfaringer om alt som har med sykkeltipasning å gjøre. Vi begynner med å lime inn alt som er sagt i "feil tråd":

Sitat: tregil
Sitat: Jomar Henriksen

Samme Madone 3.1 med Fulcrum Racing 3 som jeg har hatt siden '14. Obl. regnvåt platting #vestlandvestland

Undrer meg litt på tuppen på sete pekende nedover. Sklir du av hele tiden? Setet skal etter mitt syn være i vater. Da sitter man stabilt og bra.

Påstand: setet er for høyt og tuppen må pekes ned for å kompensere for ubehag. Jeg ville senket setet og fått det i vater.

Bonus: Ser bedre ut også :-)

Takk for innspill. Setet er vinkla 5gr nedover etter tips fra en bikefitter (lest på nett). Var plaga med litt kranglete rygg, men det forsvant da fysio ba meg trene opp mage. Med ett min planke hver dag forsvant problemet, men får meg ikke til å vatre setet pga frykt for å føkke ting til.

Vurderer å ta en bikefit. Er det noe å hente på det?

Sitat: Havre
Med det setet jeg har må det stå litt opp for at jeg ikke skal gli nedover og da få all vekt på et sted i underlivet man ikke ønsker vekt. Jeg ser derimot ingen problemer med å ha 5 grader ned så lenge det ikke betyr at du belaster det myke partiet av underlivet og/eller får smerter i skuldrene.

Skal dog være obs på skuldrene. Kan fort pådra seg skader på sikt hvis man heletiden "tar imot" for mye vekt med armene.

Mange proffer som sykler med mer enn 5 grader ned. Så på ingen måte umulig. Ikke at din oppstilling ser veldig aggressiv ut på det bildet - slik at det muligens ikke er nødvendig med setet nedover.

Sitat: vviz
Jeg har ca -2.7 grader vinkel i samme retning. Av litt samme årsaker som nevnt. Har jeg flatt sete, får jeg for mye press på steder man ikke ønsker press, når jeg sitter i bukken. -2.7 grader kom jeg frem til med å vinkle gradvis nedover inntill problemet ga seg. Etter det har jeg bare brukt samme posisjon, og trives med det. Aldri tatt noe bikefit, så skal ikke utelukke at setet kan være for høyt, men det føles ihvertfall rart/ukomfortabelt om jeg prøver å sette det lavere.

Motsatt problem for meg. Ved å ha setet litt opp får jeg vekta på riktig sted. Vi snakker om millimeter her så mitt er omtrent flatt.

«Problemet» med bikefit er at man aldri får samme svar. Riktignok glimrende hvis man drar til noen som lærer bort for å gi bedre forståelse av sin egen posisjon.

Sitat: Valentino
Har aldri vært på en sykkeltilpasning (det er det det heter) hvor jeg ikke har lært noe.
Sånn generelt er flate seter som peker nedover eg tegn på at det er noe som ikke stemmer.

Hvor sant er det? Jeg vet man ikke nødvendigvis burde sammenligne seg med proffene, men en del av de kjører nå med rimelig ekstrem "tilt" nedover.

Ja, og så er de ekstremt veltrente, og de skal først i mål, eller riktigere: jobben deres er gjerne å dra feltet på flatene i time etter time, og generell helbred er langt fra første prioritet.

Sitat: Sepeda
Nå som UCI tillater større vinkel på setet, vil vi fortsette å se setetuppen synke hos proffene og amatørene vil følge etter.

Vi trenger en skikkelig tråd på forumet om sykkeltilpassing (hint, moderator!) og det går for langt å ta debatten her, men selv synes jeg f.eks. dette er en nyttig introduksjon akkurat hva gjelder setevinkel: Bicycle Saddle Tilt - What do the pros do? What should you do?

Sitat: Oystein L
Jeg tror ikke jeg har vært alene om å forsøke å bøte på feil setefasong med å tilte det litt nedover, med det resultat at problemet ble flyttet til nakke/skuldre.
Etter prøve/feile med ulike seter gjennom flere år har jeg funnet min favoritt, og har det på alt av sykler. Det er nå montert mer eller mindre vannrett (og heller tiltet marginalt oppover enn nedover)

Fysiske skavanker er heller ikke uvanlig blant oss vanlige dødelige, og det er ikke alltid like forenlig med sykkeltilpasning. Selv måtte jeg gi beng i klussejustering, og gå tilbake til egentilpasning. Jeg har en knust ankel, og h/v fot har ikke lenger samme stilling (er litt "høyrevridd", og må justere klossne deretter). Vet av egen erfaring hva marginal feilbelastning kan medføre, var vær ved å bryte TransAlp på grunn av noe så banalt av en skokloss....

Det er vel kanskje litt enkelt å si at noe "burde være" slik eller slik, da alle kropper er forskjellig.

Sykkelen burde passe kroppen som sitter oppå, på den måten skrotten har tenkt å sykle sykkelen.

Så har vel også enkelte rammeprodusenter nå begynt å kjøre brattere seterør enn 73.5, og det er slik jeg skjønner blant annet for å flytte rytteren framover (åpne hoftevinkelen), noe som igjen kan favorisere en viss fremovertilt (ref hva proffene gjør, ref hva triatletene har drevet med lenge)?

Ja, og så er de ekstremt veltrente, og de skal først i mål, eller riktigere: jobben deres er gjerne å dra feltet på flatene i time etter time, og generell helbred er langt fra første prioritet.

Utvilsomt, men så er det få av oss andre som sykler 3-4t hver dag.

Nå argumenterer ikke jeg for at setet skal bøye nedover, men synes ikke man kategorisk kan si at det er "feil". Selv om man nok burde være svært oppmerksom på hvordan skuldre og nakke håndterer en slik stilling over tid (og selvsagt ubehag i underlivet).

Sitat: sykkeloyvind
Min lokale selverklærte sittestillingsekspert da jeg bodde i Sydney, Steve Hogg, hadde en enkel test for om man var sterk nok i mage/rygg, samt hadde riktig sittestilling.
Man skulle sitte på setet og trå i vanlig frekvens 80-100 rpm i ca 30 km/t på flat vei. Med hendene i bukken skulle man så slippe styret og ta hendene rett ut til sidene. Da skulle man opprettholde omtrent samme vinkel i rygg/hofte. Målet er å sitte godt planta på setet, stabilt uten vugging og med begge sittebeina i kontakt med setet.
De fleste med setet pekende nedover vil skli mot overrøret i denne testen, noe som indikerer at de bruker armene til å holde seg oppe på setet. Når jeg sykler foretrekker jeg å bruke armene så lite som mulig. Ideelt sett bør overkroppen bære seg selv. Dette oppnår man som regel med setet passe langt bak, samt i tilnærmet vater.
Med setet pekende nedover sitter man mer eller mindre i spenn i kroppen. Man bruker armer og rygg til å stadig dytte rumpa inn på og oppover setet.
Hvis nedoverpekende sete er eneste måte å unngå ballesmerter på bør man se på styrehøyde, setehøyde, selve setet, stem-/rammelengde.

Den testen er det mange som anbefaler (ihvertfall varianter av den), og jeg har selv benyttet den for min egen tilpassing. Men den varianten jeg har hørt (og fulgt) er litt annerledes. Den gjøres på rulla (får ikke "løftekraften" fra 8 sekundmeters vind, men man holder da på hoods, fremfor i bukken. Når man slipper hoods skal man da klare å reise kroppen (sakte) opp ved hjelp av rygg/magemuskler mens man tråkker. Klarer man ikke det, så bærer hender/skuldre for mye av vekten.

Ellers er jo sittestilling (litt avhengig av sykkeltype) ett kompromiss. Jeg har langt høyere (mer komfortabel) sittestilling på CX'en min enn jeg har på racer'n. Derfor bruker jeg heller ikke noe fremovertilt på CX'en. Racer'n min sykles maks rundt 200km i slengen, og for den avstanden er den komfortabel nok. For meg blir det feil å heve styret på den for å evt. flate ut setet, all den tid -2.7 grader på setet ikke skaper noen problemer for meg (så vidt jeg har erfart). Jeg sklir jo ikke av setet med den vinkelen, det er nok friksjon mellom sete og bib til at jeg sitter godt på plass.

Så tar jeg gjerne en sykkeltilpassing en dag, og håper jo det kommer noe godt ut av det. Men om anbefalingen til tilpasseren er "nå hever vi styret ditt 3cm for å øke komforten din", så sier jeg isåfall "takk for meg".

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552348 06/05/2019 09:13
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg føler jeg har rimelig rett stilling, men merker når jeg er ute på langtur at jeg lett får "høye skuldre", dvs at jeg trekker hodet ned og spenner skuldrene. Sliter litt med å finne ut hva som kan gjøres for dette, er det kortere eller lengre reach?

// Too many roads, too little time
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552358 06/05/2019 09:37
Elmersen Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har gjennom årene vært gjennom det meste av setevinkler, fra oppoverbøyd når jeg var helt fersk, til flatt i en del år, til svakt nedovervinklet nå de siste par årene. Litt mindre vinkel enn på bildet her (ligger bilde på side 1 under 2019-racere) (tipper 1-2 grader)

Har forsåvidt aldri hatt problemer med noen posisjoner i form av smerter etc, men handler om hva som er mest komfortabel. Har middels fleksibilitet, men brukbar styrke i overkropp og problemfrie skuldre og rygg.

Svak nedoverbøy syns jeg er mest komfortabel i litt mer aggressive posisjoner. Føler ikke at jeg sklir av, men ville gjort det om jeg vinklet mer. Glatte seter ville også forandret dette.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552359 06/05/2019 09:40
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Dette er veldig interessant. Jeg har grubla litt på dette de siste par årene. Før, helt fra jeg var gutt, streifet aldri tanken meg at det skulle være ubehagelig å sitte på en sykkel. Alt fra Apache, DBS racer og etterhvert div. MTBs funka brillefint. Så blir man vel "gammal" og stiv, men herregud så mye jeg har skrudd på mine nye sykler. Primært problem på dem alle, vondt i håndledd/hender. Jeg tror greia for meg gjennomgående har vært at jeg har hatt setet for høyt, og har først nylig blitt kjent med 0,883 x inseam lenght for å sette setet i riktig høyde. Men det kjennes litt rart ut, som i litt lavt, men sittestillingen blir selvfølgelig ganske annerledes. Jeg er i innkjøring, for tiden også med nytt sete (Bontrager Montrose Elite).

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552360 06/05/2019 09:44
B
bjarnetv Online
Entusiast
Entusiast
B
Min fantastiske nye metode for å få riktig positur (for meg i alle fall) er å sjekke om man sitter balansert og behagelig i relaxed hoods posituren og at overarmene er så godt som vertikale.
oppdaget at jeg hadde setet alt for langt bak, trengte litt kortere stem og at jeg fint kunne senke styret noen cm.
sitter nå mye mer behagelig og aerodynamisk, og har sluttet med "høye skuldre".

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552365 06/05/2019 10:01
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Som landeveis-noob fikk jeg raskt vondt i korsryggen. Etter litt søking fant jeg at jeg ikke er den eneste, og at man bør/må sitte med riktig svai i ryggen. Jeg prøver nå å følge dette, og det kjennes bedre ut for meg. Kan være kjekt å vite, men mer erfarne må gjerne bekrefte eller korrigere.

Høyre posisjon er korrekt:

Kilde: https://azopt.net/cycling-back-pain/

Redigert av Kodo; 06/05/2019 10:03. Rediger grunn: svai

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Kodo] #2552376 06/05/2019 10:42
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kodo
Som landeveis-noob fikk jeg raskt vondt i korsryggen. Etter litt søking fant jeg at jeg ikke er den eneste, og at man bør/må sitte med riktig svai i ryggen. Jeg prøver nå å følge dette, og det kjennes bedre ut for meg. Kan være kjekt å vite, men mer erfarne må gjerne bekrefte eller korrigere.

Høyre posisjon er korrekt:

Kilde: https://azopt.net/cycling-back-pain/

Har også sette denne anbefalingen, men ser jo ikke en eneste sjel som sykler i en sånn posisjon ICON_LAUGH

You are what you eat...mmm nuts
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Hoaas] #2552382 06/05/2019 11:00
Kodo Offline
Herr Utstyrsredacteur viser vei

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552392 06/05/2019 11:29
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Nesten så jeg vil kalle den anbefalingen latterlig. Veldig få som er skapt slik at man kan sykle i en posituren. Og jeg lurer litt på hvor "utstyret" tar veien?

Så ser jeg poenget med å overdrive på et bilde for at folk skal komme seg litt bort fra posituren vist til venstre. Diverse versjoner av den ser man ofte på tur. Nesten så jeg vil påstå at man ser den i verre versjoner enn hva man ser på det bildet.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Kodo] #2552398 06/05/2019 11:48
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Kodo
Herr Utstyrsredacteur viser vei

Haha.
Jeg sykler nok ikke i denne posisjonen selv.
Men etter at jeg fikk kneproblemer vinteren 1998 har jeg nerdet veldig mye på egen sittestilling, samt snakket og diskutert med mange eksperter på området.
Steve Hogg i Australia
Ben Clarsen, fra Australia, men i Norge ;-)
Andy Pruit og hans medsammensvorne i Specialized
Thomas Bundgaard i Velofit i Danmark, tidligere Specialized
Pedro Matos på Specialized brand store
Heidi Sandstø på SFit.
I tillegg har jeg prøvd og feilet mye selv, både med såler, sko, seter, rammer, styrer, setehøyde, seteposisjon, styrehøyde osv osv.
Jeg har de siste ti årene slitt med ryggproblemer og falsk isjas - kneproblemene ble jeg heldigvis kvitt en gang mellom 2002 og 2004.

Min erfaring er at det ikke alltid er best komfortmessig med kort rammelenge/stem og høyt styre. Jeg får ofte mindre ryggvondt med litt bedre strekk. Sete i vater har dog vært omtrent det eneste konstante helt siden midten av 90-tallet .
Setehøyde har variert fra 78 cm, til 76 og tilbake til 77,5 som jeg sitter på nå. De siste årene har jeg sittet på 152mm brede Specialized-seter på landeveien og 143 mm brede på terrengsykkelen. Jeg sitter bedre med noe økt Q-faktor på landeveissykkelen, og er avhengig av mye oppbygging under fotbuene.
Nå ser sykkelen min slik ut. Jeg har etter dette vridd styret ørlite grann oppover, for å rette opp nedre del av bukken.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: sykkeloyvind] #2552403 06/05/2019 11:54
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvordan har du gjort det med oppbygging under fotbuen? Har selv svært høy vrist/fotbue, og har prøvd diverse såler. De fleste med "max støtte" for høy fotbue merker jeg ikke at støtter noe i det hele tatt..Altså de tar ikke i fotbuen engang.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552411 06/05/2019 12:07
J
Jåddhå Offline
Entusiast
Entusiast
J
Begynte å sykle for 3 år siden (midtlivskrise vil noen sikkert si), men har økt antall timer på sykkelen ganske raskt. Ca 650 timer i 2018 og ligger vel an til minst det i år også. Har vært heldig og ikke hatt større problemer med hverken rygg eller knær på sykkelen. Eneste jeg har gjort med syklene er å justere setehøyde ved hjelp av tips på internet (ikke gjort noe med spacere, stem, sete frem/tilbake, etc). Sitter godt og behagelig på sykkelen.

Har lurt veldig på dette med bikefit. I forhold til hvor mye jeg sitter på sykkelen så har jeg ikke problemer med å forsvare kostnaden, men usikker på om det er noe poeng så lenge jeg ikke har noen plager. På den annen side er det kanskje dumt å vente til plagene oppstår før man får sett på dette?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Hoaas] #2552421 06/05/2019 12:30
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
Hvordan har du gjort det med oppbygging under fotbuen? Har selv svært høy vrist/fotbue, og har prøvd diverse såler. De fleste med "max støtte" for høy fotbue merker jeg ikke at støtter noe i det hele tatt..Altså de tar ikke i fotbuen engang.

Jeg har nedsenket fotbue - aka plattfothet, samt er tverplattfot, altså med nedsenket bue på tvers av tåballene.
Jeg bruker Specialized-sko som har 1,25 mm kile innebygget i selve skoen, i tillegg bruker jeg Specializeds grønne innleggssåler, eller egen custom-såle som jeg har fått laget.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: sykkeloyvind] #2552445 06/05/2019 13:21
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg har nedsenket fotbue - aka plattfothet, samt er tverplattfot, altså med nedsenket bue på tvers av tåballene.
Jeg bruker Specialized-sko som har 1,25 mm kile innebygget i selve skoen, i tillegg bruker jeg Specializeds grønne innleggssåler, eller egen custom-såle som jeg har fått laget.

Aha, motsatt av meg altså ICON_TONGUE Sliter litt med at tåballene blir noe nummen og fotsålen/buen litt vond på lange landeveisturer, men så langt ikke funnet noen god løsning.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552447 06/05/2019 13:27
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Har selv slitt med at utsiden av fotbladet på venstre fot blir vondt, samt numne tåballer.

Å bli kvitt numne tåballer har for meg vært snakk om å få sko som er store (brede) nok. SIDI som jeg blant annet bruker er ganske smale, mens vi skandinaver nok typisk har litt bredere føttere enn italienerne. I SIDI gikk jeg opp 1/2 størrelse, og det løste mitt problem. Til sammenligning har jeg ett par Giro-sko som er 1/2 str. mindre enn SIDI-skoene og er problemfrie for meg.

For å bli kvitt vondter i utsiden av fotbladet har jeg flyttet cleats, for å få foten lenger vekk fra kranken, i ett forsøk på å få belastningen fordelt over større del av fotbladet, fremfor for mye i ytterkant. Samtidig har jeg bygd opp under fotbuen, slik at den også skal være med å fordele noe av belastningen. Disse grepene løste problemene mine.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552457 06/05/2019 14:16
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er humbled and honored over at min litt selsomme setevinkel skulle vokse og bli til en helt egen tråd. Nei og nei....

Greia med alt dette er vel at det er vanskelig å måle mens en er in situ. En bør helst ha en dertil egna talsperson til å observere. Hvordan gjør folk det. Filmer man seg selv mens en sykler på rulla?

Never use a long word where a short one will do.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Jomar Henriksen] #2552463 06/05/2019 14:49
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er humbled and honored over at min litt selsomme setevinkel skulle vokse og bli til en helt egen tråd. Nei og nei....

Greia med alt dette er vel at det er vanskelig å måle mens en er in situ. En bør helst ha en dertil egna talsperson til å observere. Hvordan gjør folk det. Filmer man seg selv mens en sykler på rulla?

Filmer på rulla med slowmo, bruker kinovea til å måle vinkler.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: vviz] #2552465 06/05/2019 14:52
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har selv slitt med at utsiden av fotbladet på venstre fot blir vondt, samt numne tåballer.

Å bli kvitt numne tåballer har for meg vært snakk om å få sko som er store (brede) nok. SIDI som jeg blant annet bruker er ganske smale, mens vi skandinaver nok typisk har litt bredere føttere enn italienerne. I SIDI gikk jeg opp 1/2 størrelse, og det løste mitt problem. Til sammenligning har jeg ett par Giro-sko som er 1/2 str. mindre enn SIDI-skoene og er problemfrie for meg.

For å bli kvitt vondter i utsiden av fotbladet har jeg flyttet cleats, for å få foten lenger vekk fra kranken, i ett forsøk på å få belastningen fordelt over større del av fotbladet, fremfor for mye i ytterkant. Samtidig har jeg bygd opp under fotbuen, slik at den også skal være med å fordele noe av belastningen. Disse grepene løste problemene mine.

Joda, har kjøpt Lake cx237 wide, og de er bred nok. Men tåballer tar nok mye av presset når det kun er de og hæl som har kontakt med skoen ICON_WINK må kanskje ty til varmetilpassede såler for å få ordentlig støtte.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: sykkeloyvind] #2552485 06/05/2019 16:48
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Øyvind, kan jeg få spørre: hvor lange bein har du? Og høyde?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Trond Helge] #2552499 06/05/2019 18:55
R
rogerha Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: Trond Helge
Jeg føler jeg har rimelig rett stilling, men merker når jeg er ute på langtur at jeg lett får "høye skuldre", dvs at jeg trekker hodet ned og spenner skuldrene. Sliter litt med å finne ut hva som kan gjøres for dette, er det kortere eller lengre reach?

Ikke sikkert at det som funket for meg er det riktige for deg, men anyway. Jeg fikk meg (b)landeveisykkel for fire år siden og siden jeg har syklet mest sti og grus hadde jeg en ganske avslappet sittestilling først med en del spacere under styret og setet litt for lavt viste det seg. Etter litt prøving og feiling fikk jeg en bikefit og fikk meg en aha-opplevelse. Vi endte med å heve setet litt, samt senke styret en god del. En mer aggressiv sittestilling ble mer behagelig altså. Den gamle sittestillingen ble litt for kort og oppreist og da kompenserte med å trekke hodet ned.

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Hoaas] #2552552 07/05/2019 06:42
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Slik du beskriver det kan jeg tenke meg at du kunne fått medisinske fotsenger.

Jeg hadde min første sykkeltilpasning så sent som i 2012, da jeg hadde syklet "belgisk" langt bak og lavt siden jeg begynte med sykkel handlet i Norges Flandern Sandnes en hang på nittitallet. Det tok litt tid å venne seg til å sitte 2 cm høyere og 1,5 cm lenger fram enn før, jeg måtte ta det gradvis. Den posisjonen brukte jeg til 2016, da et besøk hos Pedro Matos (allerede nevnt av Redattore Technica) på Lysakerlokket trimmet posisjonen min ca 3 mm lavere foran.

Men til poengene, Hoaas: Min første sykkeltilpasser var også medisinsk ortoped og det første han gjorde var å vurdere føttene mine. Svært høy og stiv fotbue, som bør støttes. Han ga meg henvisning slik at jeg fikk støpt meg medisinske fotsenger. Da jeg senere var hos Pedro Matos la han til side alle disse fine BG Fit-sålene sine for "Fotsenger trumfer alt". Jeg tror han sa det slik. Det han gjorde til slutt var å finne fram en forfotkile til min venstre sko, for fotsengene jeg hadde da tok ikke nok hensyn til mitt lett flagrende venstre kne. Fotsengene jeg bruker nå har denne korreksjonen innebygd.

Så: Finn en sykkeltilpasser som har ordentlig greie på føtter og kan henvise til ortopedisk lege om nødvendig, slik at du kan få såler tilpasset deg på medisinsk grunnlag. Jeg tror egenandelen er omtrent 500 kroner per par.
Så sitter du riktig og du får ikke vondt i føttene.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: HM1100] #2552567 07/05/2019 07:09
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: HM1100
Øyvind, kan jeg få spørre: hvor lange bein har du? Og høyde?

Jeg er 184 cm og har beinlengde, altså målt fra skrukken til bakken på 87 cm.
Gorillafaktor på litt over 1 - altså vingespenn på ca 186-188.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552577 07/05/2019 07:46
Kake Offline
Veteran
Veteran
@sykkeloyvind

Ser vi har "identiske" mål 184/87, ca samme vingespenn. (dog kan nok multiplisere vekta med en faktor x).

Ca hva har du i reach / drop.

(For min del så er det komfort > fart)

Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Kake] #2552580 07/05/2019 07:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Kake
@sykkeloyvind

Ser vi har "identiske" mål 184/87, ca samme vingespenn. (dog kan nok multiplisere vekta med en faktor x).

Ca hva har du i reach / drop.

(For min del så er det komfort > fart)

Fra setetupp til styre har jeg 57 cm.
Jeg har vel ca 10 cm i dropp.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: sykkeloyvind] #2552585 07/05/2019 08:02
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Interessant. Jeg er 188/189, inseam lenght 88 og 204 mellom fingertuppene. Altså, vi snakker nesten Michael Phelps liga her. På Unaas sa de lange armer var perfekt for å sette opp sykkelen. Men jeg sliter med vondt i rumpa!! Og blir sliten i håndleddene, så et eller annet er feil. Kanskje jeg blir nødt til å prøve "bike-fit".

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: HM1100] #2552592 07/05/2019 08:15
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Interessant. Jeg er 188/189, inseam lenght 88 og 204 mellom fingertuppene. Altså, vi snakker nesten Michael Phelps liga her. På Unaas sa de lange armer var perfekt for å sette opp sykkelen. Men jeg sliter med vondt i rumpa!! Og blir sliten i håndleddene, så et eller annet er feil. Kanskje jeg blir nødt til å prøve "bike-fit".

Vondt i rumpa får vi alle nå og da. Til og med proffene sliter med dette. Det er likevel viktig å skille mellom muskulært vondt og gnisse-/pressvondt.
Lange armer gir ofte gode muligheter til en profflignende sittestilling med langt stem og stort dropp, det betyr ikke at dette nødvendigvis er bra for deg.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552595 07/05/2019 08:16
B
bjarnetv Online
Entusiast
Entusiast
B
om man ikke vil punge ut for en full sykkeltilpasning og vil sjekke ut posisjonen sin selv så er fast bike fit et greit alternativ.
viser vinkler og avstander på alle ledd, så det er litt lettere å se hva som skjer når man flytter på setet og styret.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552597 07/05/2019 08:18
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Kan kanskje finnes flere årsaker, men typisk problem hvis du har for mye vekt på armene.

a) glir du ned mot styret grunnet at salen er vinklet nedover?
b) sitter du for høyt og ender dermed opp med å ligge over styret?
c) er setet for langt frem slik at vekten ikke er riktig balansert over krank?

Spesielt c) kan virke litt motstridene. At man ved å flytte seg lengre bakover får mindre vekt over styret (ettersom man må strekke seg lengre). c) er også litt kronglete da det vil forandre tråkket, men ikke gitt at du sitter riktig i forhold til tråkket nå heller.

Bikefit er aldri en dårlig ide hvis man har penger nok og ikke forventer å få en "fasit" som for alltid vil fungere.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552606 07/05/2019 08:35
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Bra tips. Takk! Jeg har hatt setet for høyt, men har justert ned nå. Til ca 77,5 cm, jmf "korte" bein. Og setet er i vater, 100%. Men det kan hende setet er litt langt frem, jeg har nettopp skrudd det en liten cm bakover.
Er på mitt 3. sete i år, satt på et Bontrager Montrose, 138 mm i morges. Kjenner et veldig direkte press på sitteknutene, men får gi det endel flere km. før konklusjon.
bjarnetv: er det appen du tenker på?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: HM1100] #2552609 07/05/2019 08:46
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Er på mitt 3. sete i år, satt på et Bontrager Montrose, 138 mm i morges.

138 mm er ganske så smalt. Er dette et resultat av sitteknutemåling eller tilfeldig? Jeg er smal over rumpa, men bruker likevel 153mm brede seter.
Da unngår man det som guru Andy Pruit omtalte som wood-clever-effekten.
Pruit beskrev konkret Fizik Arione-setet, men for smalt sete kan ha ved-kløyver-effekt på bekkenet. Du som både har hugget ved og kan din anatomi kan sikker se for deg hva som skjer når man presser noe smalt opp mellom sitteknutene.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552611 07/05/2019 08:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Slik du beskriver det kan jeg tenke meg at du kunne fått medisinske fotsenger.

Jeg hadde min første sykkeltilpasning så sent som i 2012, da jeg hadde syklet "belgisk" langt bak og lavt siden jeg begynte med sykkel handlet i Norges Flandern Sandnes en hang på nittitallet. Det tok litt tid å venne seg til å sitte 2 cm høyere og 1,5 cm lenger fram enn før, jeg måtte ta det gradvis. Den posisjonen brukte jeg til 2016, da et besøk hos Pedro Matos (allerede nevnt av Redattore Technica) på Lysakerlokket trimmet posisjonen min ca 3 mm lavere foran.

Men til poengene, Hoaas: Min første sykkeltilpasser var også medisinsk ortoped og det første han gjorde var å vurdere føttene mine. Svært høy og stiv fotbue, som bør støttes. Han ga meg henvisning slik at jeg fikk støpt meg medisinske fotsenger. Da jeg senere var hos Pedro Matos la han til side alle disse fine BG Fit-sålene sine for "Fotsenger trumfer alt". Jeg tror han sa det slik. Det han gjorde til slutt var å finne fram en forfotkile til min venstre sko, for fotsengene jeg hadde da tok ikke nok hensyn til mitt lett flagrende venstre kne. Fotsengene jeg bruker nå har denne korreksjonen innebygd.

Så: Finn en sykkeltilpasser som har ordentlig greie på føtter og kan henvise til ortopedisk lege om nødvendig, slik at du kan få såler tilpasset deg på medisinsk grunnlag. Jeg tror egenandelen er omtrent 500 kroner per par.
Så sitter du riktig og du får ikke vondt i føttene.

Takker, dette var en godt tips jeg skal ta med meg videre ICON_SMILE Sykkeltilpasser finner jeg nok ikke lokalt, men henvisning til ortoped skal jeg nok klare å få ordnet på et vis, så man får ordnet med såler.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: sykkeloyvind] #2552613 07/05/2019 08:49
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Andy Pruitt var imponert over sitteknutebredden min. Han hadde ikke truffet mange som målte like smalt som ham på apparaturen til Specialized.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: sykkeloyvind] #2552616 07/05/2019 08:56
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Veldig godt poeng Øyvind. Godt mulig akkurat det jeg opplever. Har ikke foretatt noen måling, så dette er tilfeldig valgt (dvs jeg målte det som sitter på terrengsykkelen min). Nå er det 30 dager retur hos Braasport, sannsynligvis prøve å bytte til et bredere (148 mm).

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552619 07/05/2019 09:05
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ta en bit med bølgepapp, legg den på en hard stol, sett deg på bølgepappen i bare boxeren i omtrentlig samme posisjon som du ville sittet på en sykkel. Så du kjenner at sitteknutene har kontakt med underlaget. Når du reiser deg vil du se to ganske tydelige forsenkninger i pappen, mål senter til senter på forsenkningene. Fungerte gull for meg, målte 10cm mellom sitteknutene og bruker seter som er 138 eller bredere. Som regel 138-142mm.
Akkurat dette med setebredde føler jeg er mer viktig på landeveien enn i terrenget. I terrenget er det sjelden man sitter i samme posisjon veldig lenge, mens på landeveien kan man fort sitte i samme stilling i 30-60min.

Redigert av Hoaas; 07/05/2019 09:07.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: HM1100] #2552620 07/05/2019 09:06
B
bjarnetv Online
Entusiast
Entusiast
B

bjarnetv: er det appen du tenker på?

siktet til appen ja.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552621 07/05/2019 09:07
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg bruker smalt sete, 134mm. Jeg er ikke spesielt smal over rumpa, men skal være ganske riktig utfra målte sitteknuter. Jeg har prøvd noen bredere seter, og føler da at jeg bare sparker meg fram på setetuppen. Har prøvd å finne ut hvilke symptomer for smalt sete kan føre til, men bortsett fra press på mellomkjøtt og de myke delene og dertil nummenhet (som jeg ikke merker noe til), finner jeg ikke ut hva som eventuelt skal indikere et for smalt sete. Skal sies at jeg har hatt et par turer på rundt 80k der jeg kjenner litt ubehag de siste mila, men jeg mistenker at dette kommer fra gnissing, ettersom jeg har hatt andre turer på samme avstand uten problemer.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: HM1100] #2552622 07/05/2019 09:09
nanonils Offline
Entusiast
Entusiast
Veldig godt poeng Øyvind. Godt mulig akkurat det jeg opplever. Har ikke foretatt noen måling, så dette er tilfeldig valgt (dvs jeg målte det som sitter på terrengsykkelen min). Nå er det 30 dager retur hos Braasport, sannsynligvis prøve å bytte til et bredere (148 mm).

Har selv økt setebredde til 155 på landeveien, Specialized Power, mot et Romin i 143 tidligere. Sistnevnte har aldri vært for smalt syns jeg, men da jeg prøvde bredere sete, så falt liksom ting litt mer på plass.
Kjører også smalere på terrengsykkelen, Specialized Phenom, men der er man jo uansett ikke like mye nedpå setet som landeveien, så der har ikke jeg vurdert noe annet.

Redigert av nanonils; 07/05/2019 09:11.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552625 07/05/2019 09:13
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Er press på sitteknutene et problem? Er det ikke der man vil ha presset?

Jeg har lenge slitt med å finne et sete hvor vekten legger seg nettopp på siteknutene isteden for på "midten". Har 152mm nå. Kan definitivt ikke gå smalere. Husker ikke helt men litt over 13cm mellom sitteknutene hvis jeg husker riktig.

Hvis presset er for høyt kan det faktisk tyde på for lavt sete - at man ikke får nok vekt over pedalene.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552630 07/05/2019 09:23
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Bra tips, tusen takk! Jeg som til og med har bursdag i dag. Nå kjennes det slik også. Braasport sa det bare var å komme innom å bytte....

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552631 07/05/2019 09:23
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har smale knuter, 98 mm hos Specialized.
Har funnet to seter som jeg trives på. Begge har kjempesprekk, Vulvasprekk som Specialized-folkene kaller det. Man har ikke vondt av null trykk på skrukken:
Specialized Power Pro. Det har tynnest tilgjengelig pute, tilsvarende S-Works-utgaven. 143 mm. Jeg kunne sikkert hatt det smalere om slikt fantes, men det fungerer.
Selle SMP Composit. Læret er trukket rett over komposittskallet, ingen pute. Ukjent bredde.

Obs! Det er ikke bare setebredden som er viktig, men også hvor flatt eller avrundet tverrsnittet er. Et avrundet sete virker smalere enn et som er flatere. Noen seter er så avrundet at de havner i Rævøkskategorien min.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552643 07/05/2019 09:54
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Stemmer. Fizik har en ganske bra "bruksanvisning" for valg av sete - både hva gjelder bredde og hvor flatt det skal være. De har til og med en app du kan teste deg på (selv om den ikke akkurat gir samme resultat hver gang).

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: HM1100] #2552745 07/05/2019 14:14
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Bytta sete på vei hjem, og nettopp tilbakelagt en drøy mil med 148mm. Enorm forskjell. Vedkløyveeffekten altså.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552837 07/05/2019 22:05
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg sleit med mitt gamle Selle sete som var 14Xmm. Målte sitteknutene mine til 110mm. Leste ett sted at setet bør være ca 10mm bredere. Men 120mm seter er ikke så vanlig, så testet med ett 132mm Brooks carved cambium sete til CX'en. Digger det setet, men det er blytungt.

Så på racer gikk jeg for ultralette "karbonfjøl" uten padding, fortsatt 132mm, også med sprekk i midten. Det setet er også vesentlig mer komfortabelt enn det gamle Selle-setet.

Så vet jeg ikke om det faktisk er bredden som utgjør hovedforskjellen, men er ihvertfall godt fornøyd med begge.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2552838 07/05/2019 22:14
Rene Offline
Besatt
Besatt
Andy Pruitt var imponert over sitteknutebredden min. Han hadde ikke truffet mange som målte like smalt som ham på apparaturen til Specialized.

Vi, dvs Andy, jeg og resten av Specialized-folket, setter pris på at du kaller apparaturen ved dets ordentlige navn; The Ass-O-Meter.

Dogma F10 Disk GranFondo ltd
Stumpy Custom AXS '19
S-Works Diverge '18
S-Works Creo SL '20
Bianchi Pista
www.ånnas.no
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Rene] #2552844 08/05/2019 04:50
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det var det det het ja.
Spesh sitt Rævvameter.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: HM1100] #2553633 11/05/2019 16:47
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Bare for å følge opp litt. Ikke vært på sykkelen på et par dager grunnet jobb og vær, men to timer nå i kveld. Og for første gang på veldig lenge (som i år), ikke vondt/sårt i rumpa i det hele tatt. Og dermed synes jeg posisjonen generelt ble bedre, for jeg kunne slappe av og fokusere på å sitte riktig, tråkke og nyte omgivelsene. Feil (for smalt) sete har vært mitt problem. Og kanskje til og med årsaken til vondt i håndledd.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2554005 13/05/2019 09:05
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg har eksperimentert litt med vinkelen på setet siste uka. Jeg har det siste året flere ganger justert tuppen på setet ned. Dette har føltes godt å sitte på spesielt når man sitter lavt i bukken. Men jeg har lagt merke til nå at jeg har hatt en tendens til å skli framover på setet når jeg sykler. Jeg har også slitt med stiv og onde muskler i nakke og skuldre. Det har jeg også gjort tidligere, men problemet har blitt verre i det siste.

Så for ei ukes tid siden så tok jeg testen som var nevnt tidligere i denne tråden, nemlig å slippe styret når man hadde hendene på hendlene og se om du klarte å holde opp overkroppen. Det hadde jeg ikke sjans til pga rompa da sklei av setet.

Jeg justerte setet derfor tilbake i vater. Da klarer jeg å holde opp overkroppen når jeg slipper styret. Og jeg fikk mindre smerter i nakke og skuldre.

Jeg har ca 8,5 cm dropp fra sete til styre.

Man ser i dag at mange proffer tilter setet nedover. Det har nok sine fordeler hvis man sitter veldig lavt og aggressivt. Dette er profesjonelle idrettsutøvere som kjernemuskulaturen som skal til for å sitte i en slik posisjon.

Min konklusjon er nok derfor at du bør ha kjernemuskulaturen som skal til for å sitte med setet tiltet nedover på plass FØR du begynner å justere setettuppen din nedover.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: sykkeloyvind] #2556164 24/05/2019 10:01
2
2rolf Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
2
Jeg har samme svar som deg, @sykkeloyvind. Problemet mitt er at alle sykkelsko jeg har prøvd kipper. Jeg har også prøvd specializedsko med grønn såle og det kipper ganske greit der og. Kan jeg spørre deg om du har noen andre skotyper du har god erfaring med som plattfot?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Talgos] #2556181 24/05/2019 10:32
Elmersen Offline
Avhengig
Avhengig
Tok slippe-styret-testen med mitt sete som er svakt fremoverlent. Ingen problemer så lenge jeg trår. Stopper jeg å trå, sklir jeg frem. Har vel snaut 10 cm dropp (ikke målt), men er ganske kort med 174 cm og korte armer).

Senket setet 1 mm da jeg nylig oppdaget at mine Favero wattpedaler har ca 3 mm lavere stack enn Ultegra-pedalene de erstattet. Dette har jeg syklet med i hele år og til og med hevet setet 0,5 mm.

Kan være tilvenning, eller jeg har montert klossene litt lenger frem på skoene så det kompenserer. Vurderer faktisk å sette setet opp til der jeg var igjen, men merket at jeg da flyttet meg ganske langt frem på setet i aeroposisjon. Ikke lett, dette, spesielt når man jevnlig sykler på tre-fire sykler.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2556186 24/05/2019 10:42
B
bjarnetv Online
Entusiast
Entusiast
B
Om man sykler mye i aeroposisjon så må man ofre litt setecomfort i oppreist posisjon for å få det til å funke optimalt, men det holder som regel å vippe setet et par grader ned i front.
Med helt flatt sete ender man med press på skrukken når man roterer hoften for å få flat rygg - selv med moderne seter som power arc (er min erfaring i alle fall)
det beste setet jeg har prøvd for langsiktig aero-sitting er ism pn3.0, men det er jo et litt spesielt sete, så det er vel ikke alle som vil ha det på landeveissykkelen sin ICON_WINK

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2559138 07/06/2019 21:49
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Jeg har veldig lyst til å like Power Pro da jeg sitter som støpt på det, men klarer ikke å bli komfortabel med at sidene gnisser mot innsiden/baksiden av lårmuskulaturen når kraften økes over slurenivå. Virker som om dette kanskje passer best for de med litt slanke lår?

Create the problem and sell the solution
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: DuffMcShank] #2559151 08/06/2019 05:04
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nå har jeg ikke slanke lår men anemiske.
Slik du beskriver det kan det godt være at Power Pro ikke er setet for deg, men det kan like gjerne være en større sykkeltilpasningssak.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2559153 08/06/2019 05:32
B
bjarnetv Online
Entusiast
Entusiast
B
power arc er vel hakket tynnere i front og mer avrundet for å hindre gnissing, så kanskje du burde prøve den.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bjarnetv] #2559163 08/06/2019 07:42
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Den vil pga. avrundingen også føles smalere. Det er ikke sikkert at det blir riktig heller.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: DuffMcShank] #2559234 08/06/2019 18:42
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: DuffMcShank
Jeg har veldig lyst til å like Power Pro da jeg sitter som støpt på det, men klarer ikke å bli komfortabel med at sidene gnisser mot innsiden/baksiden av lårmuskulaturen når kraften økes over slurenivå. Virker som om dette kanskje passer best for de med litt slanke lår?

Har vært på jakt etter riktig sete lenge, har målt på assometer at jeg skal ha bredt sete og tenkte etter hvert at Spesh Power må være tingen. Så kom jeg over Power Arc, gikk for det i 152. Nå har jeg syklet på det i fem uker, inkludert 6 dager på rappen på Mallorca med 10 000 høydemeter totalt. Endelig har jeg landet på et sete som er perfekt for mitt sitteapparat. Det beste med det er at det er like bra i Aero posisjon som sittende mer oppreist.
Etter å ha testet et tosifret antall seter er det veldig godt å slippe å lete lenger. Har ingen kobling til Specialized altså.

Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2559249 08/06/2019 20:28
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Ja, Power Arc er vel en mellomting mellom Power Pro og Selle Italia SLR-type seter. Finnes det noen butikk som har Specialized demo-seter i Oslo?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: DuffMcShank] #2559300 09/06/2019 09:39
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast
Tror ikke det. Jeg spurte om det hos Foss sport, Sørensen og VeloCity, men ingen hadde demoseter. Kjøpte det på Velo og tenkte at det var lettsolgt på Finn om det ble bomkjøp.

Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2559984 12/06/2019 15:58
S
SykkelFan85 Offline
Fersking
Fersking
S
På min nye sykkel har jeg brukt litt til til å få stilt inn setet riktig i frem/bak retningen. Jeg er likevel ikke helt kofortabel med bredden på setet. Ønsker derfor å bytte til mitt gamle sete men dette er en del lengre en det vedlig korte nye setet.. Hvordan sikrer jeg at jeg får satt det i samme stilling som det korte? Går jeg utifra at bakre kant av setet skal være like langt bak eller hvordan ville folk løst dette?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2559987 12/06/2019 16:20
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
To mål:
1: Setehøyden fra senter krank til der du legger press på setet
2: Avstanden mellom loddlinjen fra kneets fremste spiss til midt på pedalakslingen på krankarmen som peker vannrett framover.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2560228 13/06/2019 14:46
Spoooky Offline
Fersking
Fersking
Når dere har skoen på og presser ned med foten hvor cleatsene sitter. Utvider da stoffet på skoen seg pga. foten presser ut over sålen? Eller er underflaten fremdeles innenfor sålen og stoffet beholder fasongen?

Kjøpte nylig nye bredere sko, da jeg har hatt trøbbel med smerte etter ca. 15 min sykling. Men også disse nye er problematiske. Og jeg har prøvd en del andre justeringer. Hørte noen anbefalte å ta testen jeg nevnte over ved kjøp av sko. Og begge føttene mine presser godt ut i kantene når jeg trykker ned. Så det virker å være en mulig forklaring (eller en av flere).

Redigert av Spoooky; 13/06/2019 14:47.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Spoooky] #2560238 13/06/2019 15:12
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Høres ut som et sålebehov.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2560654 16/06/2019 21:36
Spoooky Offline
Fersking
Fersking
Har målt masse på føttene mine i helgen. Den ene er ca. 275mm (Størrelse 44) mens den andre er ca. 280mm (Størrelse 45).

Vanlig bredde på Lake sine sko i de størrelsene er 101 og 103mm. Mens mine føtter er 111mm på det bredeste! Som er wide eller extra wide i føle Lake sitt sizing chart. Ikke rart det gjør vondt da.
https://lakecycling.com/pages/sizing-charts

Har tatt ut sålene på mine Shimano XC7 og S-Works 6 og tråkket på de for å sjekke. Begge er størrelse 45. Føttene stikker langt utfor sålen på bredden, som også bekrefter at jeg ikke er noe regular. Ikke i hælen da, der er jeg ganske smal. Hvor XC7 føles løs mens S-Works 6 føles perfekt ut. Har hørt mange syns den er for smal i hælen.

Så det virker ganske klart at jeg har brede føtter. Mens Shimano og S-Works tilbyr wide versjoner har visstnok de bare mer materiale og volum på toppsiden. Mens sålene er like smale. Det virker bare å være Lake og Bont som tilbyr genuint bredere sko.

Det merkelige er at ingen norske forhandlere selger wide versjoner av Lake sko? Utenom de store vinterstøvlene MXZ303. Fant en lokalbutikk som selger 3 forskellige Lake sko. Forhåpentligvis klarer jeg å kombinere info fra å teste de til at jeg kan bestille noen som passer fra utlandet.

Redigert av Spoooky; 16/06/2019 22:12.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Spoooky] #2560701 17/06/2019 09:23
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Svaret er Bont Wide. Du har samme dimensjon på føttene som meg, omtrent, og havner på størrelse 45 Wide i Vaypor S f.eks. Jeg har disse skoene selv, og er svært fornøyd.

https://www.bontcycling.com/items/support/size-wizard/index.html

Filosofien bak konstruksjonen av Bont sykkelsko er litt annerledes enn tradisjonelle sykkelsko. Kan lese litt om det i denne anmeldelsen f.eks.

https://cyclingtips.com/2015/05/bont-vaypor-s-shoe-review/

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2560709 17/06/2019 09:53
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Ganske nummen lillefinger i dag etter Vättern i helgen, som såvidt jeg vet er carpal tunnel syndrome (dvs nervene under håndleddet har vært i klem). Dette skyldes nok at jeg har for mye vekt på armene når jeg sykler, alternativt bøyer håndleddet for mye?

// Too many roads, too little time
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Trond Helge] #2560710 17/06/2019 10:12
J
joje Online
Veteran
Veteran
J
Ganske nummen lillefinger i dag etter Vättern i helgen, som såvidt jeg vet er carpal tunnel syndrome (dvs nervene under håndleddet har vært i klem). Dette skyldes nok at jeg har for mye vekt på armene når jeg sykler, alternativt bøyer håndleddet for mye?

Jeg sliter også med at hånden blir nummen, spesielt under ritt hvor jeg sitter mer statisk og kanskje litt anspent. Jeg rister hendene for å bli kvitt den følelsen.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: imag] #2560713 17/06/2019 10:29
Spoooky Offline
Fersking
Fersking
Sitat: imag
Svaret er Bont Wide.

Ja har kikket på det også, men finner ingen norske butikker som selger verken Lake eller Bont i wide? Og ingen lokale butikker selger Bont i hele tatt. Dermed virker Lake tryggere, fordi der kan jeg i hvert fall prøve regular versjonene. Og en wide versjon av vintermodellen deres. Hadde noen norske nettforhandlere solgt Bont wide så kunne jeg testet og bare returnert. Men med utlandet kommer toll og dyr retur etc.

Genial den size wizarden Bont hadde da.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: joje] #2560723 17/06/2019 11:19
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: joje

Jeg sliter også med at hånden blir nummen, spesielt under ritt hvor jeg sitter mer statisk og kanskje litt anspent. Jeg rister hendene for å bli kvitt den følelsen.

Legger for mye vekt på hendene. Tren magemuskler!

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: jan erik] #2560724 17/06/2019 11:20
J
joje Online
Veteran
Veteran
J
Sitat: jan erik
Sitat: joje

Magen er stor nok som den er om den ikke skal trenes større ;-)

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2560733 17/06/2019 11:38
H
hrukin Offline
Ivrig
Ivrig
H
Legg på et par hundre watt til så tar du av litt vekt på henda, enkelt og greit

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: jan erik] #2561801 23/06/2019 18:59
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: jan erik

Det må da finnes en annen løsning.. ICON_SMILE
Styrketrening utgår..

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Kriss] #2561813 23/06/2019 20:14
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
"Morsom" anekdote: Var hos Spesh for et par år siden og skulle da være prøvekanin for å vis trykkforskjeller mot kontrollhendlene uten og med (de utmerkede) Grail-hanskene deres. Jeg la halvparten så mye trykk på styret som den gjennomsnittlige rytter.

Kanskje det er derfor jeg ikke har trøbbel med numne hender, kan sitte i bukken 70% av Styrkeprøven etc. osv. Jeg trener ikke styrke, jeg er forferdelig dårlig til å tøye, men jeg sitter nå ikke som en prest heller.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2561947 24/06/2019 11:46
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
"Morsom" anekdote: Var hos Spesh for et par år siden og skulle da være prøvekanin for å vis trykkforskjeller mot kontrollhendlene uten og med (de utmerkede" Grail-naskene deres. Jeg la halvparten så mye trykk på styret som den gjennomsnittlige rytter.

Kanskje det er derfor jeg ikke har trøbbel med numne hender, kan sitte i bukken 70% av Styrkeprøven etc. osv. Jeg trener ikke styrke, jeg er forferdelig dårlig til å tøye, men jeg sitter nå ikke som en prest heller.

Ser ut som mange har setet ganske mye bøyd nedover så må jo nesten gi mye vekt på hendene..

Har selv prøvd og feila litt i vinter. Var på bikefit (med annen sykkel) i januar og ble godt fornøyd. Ny sykkel og begynte å småjustere noen millimetre her og der og endte opp blant annet 3-4 mm ned, kom også på at jeg syns et annet sete var bedre da jeg satt mer i ro på det.
Alt føltes bra, men etter Mjøsa rundt var beina helt vrak, spesielt langt ned i setemuskulatur og bakside lår.
Forrige helg var det på med det gamle sete, opp de 4 mm igjen og noen mm fram og kjente med en gang at det ble bedre å være bakside lår.
Litt amatørmessig å lure på hvor høyt man skal sitte uka før Oslo, men bedre sent enn aldri.. ICON_SMILE
Nå tror jeg ikke jeg skal skru noe mer på det sete..!

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2564379 06/07/2019 18:31
R
RuneStrandli Offline
Fersking
Fersking
R
Ny racer (supersix EVO), den er litt større i størrelsen enn den gamle og sitter nok litt mindre aggressivt.

Sittestillingen føles i utgangspunktet fin og sitter oftere i bukken enn før, men:

Opplever at jeg blir mer sliten i baksiden av lårene og i leggene enn før.

What to do?
Justere på setet? Opp/ned, frem/tilbake?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: RuneStrandli] #2564393 06/07/2019 20:25
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: RuneStrandli
Ny racer (supersix EVO), den er litt større i størrelsen enn den gamle og sitter nok litt mindre aggressivt.

Sittestillingen føles i utgangspunktet fin og sitter oftere i bukken enn før, men:

What to do?

Har du nye sko også? Har du kanskje klossen lenger frem enn før, eller lenger bak? Kommer an på hvor i leggene du blir sliten. Vondt på baksiden av lårene skyldes ofte for høyt sete ja. Litt ned, men ville ikke tro det er lurt å flytte deg bakover. Vanskelig å si uten å se stillingen.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2564401 06/07/2019 21:17
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Siden vi først er i gang med å blande inn brede sko; jeg har byttet fra Shimano RH320 Wide til SH-RC901 wide, og opplever problemer med såler. De gamle skoene ble fotformet i en vakummaskin, og satt bokstavelig talt som støpt. De nye har noen tynne og harde såler som gir meg smerte under tåballene og storetåa etter ca. 10 mil, og det blir for trangt med de gamle sålene (i tillegg til at de er ganske utslitte)

Kan man få ortoped til å lage en tilpasset innleggsåle eller fotseng, eller vil de lage noe som ikke funker til sykling? Har tidligere brukt diverse Specialized- og Solestar-såler som har vært ukomfortable.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: DuffMcShank] #2564407 07/07/2019 04:01
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Mine medisinske fotsåler er tilpasset sykling.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2564415 07/07/2019 08:15
H
hrukin Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har nettopp kjøpt G8 såler som jeg foreløpig er kjempefornøyd med. De kan du selv bygge opp i fotbuen med medfølgende kiler i forskjellige størrelser. Kilene klikkes på plass, men du har mulighet til å tilpasse de hvor på sålen du vil ha de, dvs hvor langt frem eller bak støtten skal sitte samt hvor langt inn eller ut den skal sitte.

Mange som anbefaler disse bla Steve Hogg: https://www.stevehoggbikefitting.com/bikefit/2013/01/arch-support-esoles-vs-g8s-and-superfeet/

Her kan du se litt om tilpassingen, best om en ekspert gjør det, men kan fint gjøres selv også.
https://www.youtube.com/watch?v=4slPPpd_...ndex=4&t=0s

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: sykkeloyvind] #2564416 07/07/2019 08:21
Gew88 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: RuneStrandli

What to do?

Har du nye sko også? Har du kanskje klossen lenger frem enn før, eller lenger bak? Kommer an på hvor i leggene du blir sliten. Vondt på baksiden av lårene skyldes ofte for høyt sete ja. Litt ned, men ville ikke tro det er lurt å flytte deg bakover. Vanskelig å si uten å se stillingen.

Mange ting kan spille inn her.
Det kan være at når du sitter oftere i bukken så får du økt strekk på baksiden av rygg, rumpe og hamstring. Om du ikke er fleksibel nok kan det gi problemer.
Kan være setet er for langt tilbake og litt høyt som nevnt ovenfor, at det må litt frem/ned, men det bør måles vinkel og kne- krankarm. Øyvind har vel en video et sted av hvordan du gjør det?
Det kan også være klossene som må justeres.

På generelt grunnlag så er vi alle forskjellige, så like mål betyr ikke lik innstilt sykkel. Er mange andre forskjeller som spiller inn, som feks fleksibilitet, kjernestyrken, og andre kroppslige forskjeller her og der.

Man må ikke ta en bike-fit, men det kan være lurt. Man får sjelden 100% fasit av det men små justeringer kan gjøre store forskjeller for noen.

Hilsen ex-bikefitter

Mjøndalen IF Sykkel

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2564417 07/07/2019 08:24
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Mine medisinske fotsåler er tilpasset sykling.

Noen spesifikk ortoped som er flink på dette? Og hva blir prisen dersom man ikke NAV-er de?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2564423 07/07/2019 11:14
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Mine (...) fotsåler er tilpasset sykling.

Jeg trodde et øyeblikk du snakket om dine genetiske fortrinn ICON_SMILE

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2564426 07/07/2019 11:56
R
RuneStrandli Offline
Fersking
Fersking
R
@sykkeløyvind & @gew88:

Skoa er 8 år gamle og klossene har stått på et par år også. Skal prøve meg noen mm ned og kanskje litt frem.

Også kanskje prøve den bikefit appen en regnværsdag, tenkte å prøve litt selv før jeg går all inn på pro bikefit

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2564494 08/07/2019 06:05
J
Jåddhå Offline
Entusiast
Entusiast
J
Får ofte vondt under tåballene og tærne etter 15+ mil sykling. Kan det fixes med såler, eller er det mer sannsynlig noe med posisjonen min som gjør at jeg tråkker for mye på framfoten? (eller er det bare normalt å begynne å få diverse vondter etter noen timer på sykkelen)

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2565176 15/07/2019 09:26
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Fant en fiffig måte å måle drop på.

Ta med sykkelen inn i hus. Still den rett opp. Bruk et "laservater" med avstandsmåler og mål avstand fra sete og til tak, så styre til tak. Subtraher de to tallene.

Never use a long word where a short one will do.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2565197 15/07/2019 12:36
B
bjarnetv Online
Entusiast
Entusiast
B
Funker like bra med målebånd eller tommestokk til gulvet, men forstår at det er litt gøyere med laser ICON_WINK

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: DuffMcShank] #2565284 16/07/2019 06:35
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ser at jeg (slik det ofte er med meg) har skrevet fotsåler der jeg har ment å skrive fotsenger. Medisinske fotsenger altså.

Har ikke peil på hva slikt koster uten medisinsk begrunnelse, men vil tro at de er laangt dyrere enn f.eks Spesh sine såler.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2569219 16/08/2019 06:27
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg føler jeg har altfor mye trykk på styret som igjen fører til at jeg ikke er så avslappet i armene som jeg burde. Når jeg slutter å trø, opplever jeg at det er mye lettere å slappe av i armene. Det blir på en måte mye lettere å holde overkroppen stabil når jeg kan "støtte" meg på beina. Så fort jeg begynner å trø igjen er det som om tyngdepunktet flyttes fremover som igjen gir mer trykk på styre..

Tips til justeringer?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2569227 16/08/2019 06:56
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Er motsatt av det jeg opplever. Hvis jeg blir sittende for mye over styret så er problemet verst når jeg ikke trør.

Jeg vil påstå kjernepunktet for problemer med for mye vekt over armene starter i hvor og hvordan salen er plassert (blå runding). Litt av utfordringen her er at det ikke nødvendigvis er en enkelt «feil» som skaper problemet, men en kombinasjon av flere. F.eks kan det å ha salen for langt frem ikke være et problem for armene hvis salen også er for lav – da vil man kun bli sittende høyt med overkroppen. Er salen derimot i riktig høyde eller enda verre for høy vil man da få vekten klart fremover.

1) Salen står for langt fremme. Det som skjer da er at vekten kommer for rett over kranken som igjen fører til at du «faller» fremover. Setter du salen for langt tilbake er det helt umulig å få vekt over armene. Man ender opp med å måtte strekke seg, men du klarer da ikke å legge vekt over.
2) Salen kan ha for mye tilt fremover slik at du «sklir» inn i styret. Jeg tipper det er det mest vanlige problemet, men høres ikke ut som det er det som er ditt problem.
3) Salen står for høyt. Igjen vil du da falle fremover.
4) Stemmet er for langt. Usikker på om det i seg selv fører til problemet, men det kan føre til at du setter salen for langt frem.
Jeg synes det å sykle uten hender gir best følelse om salen står riktig i forhold til kranken/tråkket. Glir man fremover er det typisk 1 eller 2. Blir det for mye press i setet er det et tegn for meg på 3.

Redigert av Havre; 16/08/2019 06:57.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2569236 16/08/2019 07:21
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
Gode innspill! Jeg har vært inne på tanken om at 4) kan være det som gir meg problemer. Altså en slags kombinasjon av setet for langt frem og for langt stem. Er ganske sikker på at både setehøyden og vinkelen på setet er ok

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2569248 16/08/2019 08:04
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Greit å prøve seg litt frem. Anbefaler at det gjøres i små steg og at man kun justerer en ting om gangen. Ofte ikke mye som skal til.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2569415 16/08/2019 17:49
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Å ha setet framover letter problemene for min del. Hvis sykkelen er for lang må man strekke armene fram og tyngdepunktet flyttes mer fram fra setet og over på armene som igjen belaster nakke rygg og skuldre. Med setet fram kan man flytte tyngdepunktet bak og man får vekta mer ned i setet istedet for over styret.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Paulus] #2569422 16/08/2019 18:56
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Paulus
Å ha setet framover letter problemene for min del. Hvis sykkelen er for lang må man strekke armene fram og tyngdepunktet flyttes mer fram fra setet og over på armene som igjen belaster nakke rygg og skuldre. Med setet fram kan man flytte tyngdepunktet bak og man får vekta mer ned i setet istedet for over styret.

Jeg vil si "nja" som egentlig betyr nei. Noe av det der er en fysisk umulighet, men det kommer også litt an på startpunktet.

Hvis sykkelen er for lang er det fordi salen er for langt tilbake eller at stemmet er for langt? Du kan aldri flytte vekt bakover ved å flytte salen frem. Og hva gjelder å få vekten "ned" i salen så vil setehøyden i forhold til pedalene bli lavere når man flytter salen frem - på grunn av vinkelen på seterøret. Mulig derfor du føler du får vekten med "ned"? Lavere sal gjør at man får mer vekt over salen og mindre i pedalene.

Når man sykler har man vekt plassert på tre steder. Pedalene, salen og styret. Desto lengre tilbake salen står i forhold til pedalene desto mer vekt har du plassert bakover - og da mindre over styret. Hvis du har en sykkel med bagasjebærer kan du sette deg helt tilbake og lene deg frem til styret. Det er umulig å lene seg noe særlig mer, men du vil ikke ha særlig vekt over styret. Der spiller selvsagt også høyden du sitter i en rolle. Så dette er ofte ganske komplekst.

Hvis du i utgangspunktet sitter langt tilbake og "strekker" deg så kan det godt være at effekten ved å få en mer oppreist sittestilling flytter mer vekt "bakover" enn hva du flytter fremover ved å flytte salen frem. Det samme ville du ha oppnådd med å korte ned stemmet. Hva som er riktig å gjøre er det umulig å svare på hvis man ikke vet hvordan startpunktet var, men man flytter i utgangspunktet ikke vekt bakover ved å flytte salen frem.

Redigert av Havre; 16/08/2019 18:59.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2569445 16/08/2019 20:21
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ja hvis du flytter bæreren like høyt som setet så står du mer eller mindre på hendene hvis du sitter der. Vet ikke hvor du tenker du har trøkket da. Men uansett. Du må jo gjerne være uenig. Men faktum er at jeg har mer vekt på ræva nå enn før jeg fløtta setet fram. På min kropp er i alle fall ræva plassert bak.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2569460 17/08/2019 05:35
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Det sier jeg også ikke er en umulighet, men det skyldes ikke at salen kommer lengre frem. Poenget her er at vekten i armene påvirkes av vinkelen du har mellom pedalene og salen. Flytter du salen foran pedalene så vil man falle fremover.

Man kan jo simulere vektfordeling ved å lene rumpa mot en vegg.
1) Stå 2cm fra veggen for så å lene seg bakover
2) Flytt seg 50cm fra veggen for så å lene seg bakover

I hvilken situasjon vil man ha mest vekt bakover? Akkurat det samme skjer med en sal som står lengre bak i forhold til pedalene. Så kommer selvsagt høyde inn, men det er uavhengig av om hvor salen står. Setter man salen høyt i forhold til styret ville man "vippe" fremover, men effekten er mye større hvis salen står langt fremme.

At du nå sitter mer skyldes da i så fall at du sitter «trangere» som gjør at du får ei mer oppreist stilling og evt at du har flyttet salen frem uten å samtidig heve den som gjør at du i praksis sitter lavere. At man sitter lavere fører til mer vekt i salen.

Redigert av Havre; 17/08/2019 05:42.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2578941 14/10/2019 05:30
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Jeg sliter med en høyre fot som er litt "skeiv" -- den vinkler naturlig litt ut, slik at den ikke er flat med bakken. Dette gjelder også med sykkelsko. Det er ingen problem på turer rundt 60-90 minutter, men når jeg bikker 2 timer så kan jeg begynne å merke det i foten, det er også alltid venstre (motsatt) lår jeg blir sliten i først. Finnes det noen løsninger for å få rettet opp foten, eller er kanskje ikke det heller veien å gå?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Hapatron] #2578949 14/10/2019 06:34
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Bruker du ortopediske fotsenger?

Om ikke kan det være en god idé å gå til legen og få en henvisning til ortoped slik at du kan få tilpasset såler (fotsenger) til fotstillingsfeilen din. Sålene kan også brukes i sykkelsko.
Min vei til ortopediske fotsenger var "bakvendt": Jeg var på sykkeltilpasning. Sykkeltilpasseren var ortopediingeniør og han henviste meg til ortoped på grunn av hulfoten min.
Nå bruker jeg fotsenger også til vanlige sko.
Så: Sykkeltilpasning og såler tilpasset fotfeilen. Koster ikke mer enn et karbonstyre.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2578978 14/10/2019 08:03
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Interessant, takk!
Vet du om hva praksisen i slike tilfeller ofte er? Vil fotsengen konstrueres for å rette opp foten, eller kompansere for "feilen" på et vis?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2578985 14/10/2019 08:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg sitter også med høyrefoten skeivt. Jeg drar høyre hæl lengre og lengre ut etter hvert som jeg blir sliten, og mer om vinteren når jeg er stiv, enn om sommeren. Jeg har tidligere slitt med vonde knær og har i mange år dratt nytte av Specialized sin ekstra kile i skoene, som vinkler foten slik at ankelen faller mindre ned på pedalen. Specialized BG sko er 1,25 mm høyere på innsiden enn utsiden. < > - i tillegg har innleggssåler med ganske mye oppbygning under fotbuen - Specialized grønne/høyeste. Når det gjelder å vinkle hælen utover har jeg funnet ut at jeg er veldig følsom på klossplassering under skoen. Jeg legger inn litt vinkel i høyreklossen slik at den tillater litt mer vinkel på hælen. I tillegg er det kritisk å treffe på hvor langt foran/bak jeg har klossene. Jeg pleier å montere klossen i de bakerste hullene og så dytte plata helt fram, slik at de fremre hullene butter i toppen av sporet, men hver skomodell har klossfestesporet frest ut på forskjellig sted og med forskjellig lengde, så det er vanskelig å kopiere nøyaktig posisjon fra sko til sko.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Hapatron] #2579008 14/10/2019 09:28
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Hapatron
Vet du om hva praksisen i slike tilfeller ofte er? Vil fotsengen konstrueres for å rette opp foten, eller kompansere for "feilen" på et vis?
Det kommer vel an på kvart einskilde tilfelle, som det heter.

De første fotsengene jeg fikk var bygd opp temmelig heftig for å fordele vekten over et større areal av foten. Høyre såle hadde også kompensering for underpronasjon.
Så var jeg på sykkeltilpasning noen år senere og der ble det lagt inn en overpronasjonskile (Specialized) under venstre fotseng for å kompensere for en tendens til å stryke borti overrøret med venstre kne.
Det andre paret, spesifisert av enn annen lege enn det første, fikk overpronasjonskilen bygget inn. Det hadde ikke fullt så kraftig oppbygging under fotbuen som det første "fordi vi pleier ikke å bygge opp så kraftig på sykkelsko". Spesielt venstre fot ble da plaget av sviende følelse under tåballene etter 3-4 timer. Jeg gikk tilbake til ortopediinstituttet og de la inn full hulfotstøtte igjen. Voila! Så basert på egen erfaring skal fotsenger for sykling ikke ha mindre støtte enn fotsenger for gange og løp.

I år har jeg måttet bite i det sure gresset og få meg ordentlige medisinske fotsenger og ikke bare slike som støpes i en sportsbutikk til dagligsko. Etterhvert som man blir eldre forsvinner ikke bare underhudsfettet fra ansiktet men også fettet som er en del av støtdempingen i tåballene. Da kan man som jeg nå har fått på høyrefoten få press på nervetråder og det kan gi stikkende smerter og kompensering med plutselig halting eller hinking. De nye spaserfotsengene mine har et spesielt mykt materiale under tåballene.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2579015 14/10/2019 09:51
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: Hapatron
Det kommer vel an på kvart einskilde tilfelle, som det heter.
I godt voksen alder fikk jeg påvist benlengdeforskjell og flere andre fotproblemer. Begynte da med fotsenger, sponset av mange års innbetalte skattepenger. Jeg bruker det nå hele tiden - på og av sykkel.

Det krever litt tilvenning. Husker godt den første stituren hvor jeg måtte stoppe oppi skogen og rive ut fotsengene, da det gjorde sabla vondt. Nå kan jeg ikke tenke meg et liv uten. Tråkket mitt er blitt jevnere og mye bedre. Jeg kjenner bokstavlig talt at kreftene fordeler seg bedre mellom benene, spesielt på landevei/grus. Jeg er også blitt mindre følsom for hva slags type sko jeg har. De må bare ha plass til fotsengene og være litt romslige ved tærne (dette lar seg blokke ut på skinnsko). På alle nye sko river jeg uansett ut alt av såler - både de løse og de som er limt.

Hvis noen spør, så anbefaler jeg ALLTID fotsenger tilpasset av noen proffe på føtter (ortopeder og dems teknikere). Tror det koster ca 2k for et par, hvis du ikke får støtte fra den norske skattekisten.

Stig

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2579019 14/10/2019 10:20
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Takk for innspill! :-)

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2589125 24/01/2020 09:39
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sjekk Lachlan Mortons innoverpekende kontrollhendler.

[Linket bilde fra cdn.mos.cms.futurecdn.net]

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2589126 24/01/2020 09:41
J
joje Online
Veteran
Veteran
J
Det har jeg sett på mange sykler hvor rytterne har hatt tilpasning/bikefit. Jeg antar at det gir mindre anspente håndledd.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: joje] #2589129 24/01/2020 09:47
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jepp. Det er ganske stor spredning i hvor "nøytral" håndleddsvinkel og -dreining er. Det viktige er at kontrollhendlene ikke "må" peke rett fram (eller være vannrette for den saks skyld), men bør tilpasses rytterens morfologi. Styrebredde og øvrig fasong spiller selvfølgelig også stor rolle.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2589130 24/01/2020 10:03
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg har prøvd meg litt frem på dette i fjor og endte opp med hendlene pekende ganske langt innover. Noe ala Remco Evenepol. Fantastisk deilig og kjemperart når jeg sykler gamlesykkelen der jeg fortsatt har (nokså) rette hendler.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2589138 24/01/2020 11:06
Elmersen Offline
Avhengig
Avhengig
Mine Sram Apex-hendler vender automatisk litt utover, har jeg inntrykk av. Har rettet opp litt, men blir liksom ikke helt som Shimano uansett. Får styret til å føles bredere enn det er. Koblet med mye flare på "grusstyret" ble det helt feil for meg, med albuene tvunget innover. Bedre på rett styre.

Redigert av Elmersen; 24/01/2020 11:06.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2589640 30/01/2020 09:56
yolo Offline
Avhengig
Avhengig
Prøver å sitte riktig, men sliter med en "base cap" eller "overkopp" eller hva det heter. Noen som vet hva dette heter og vet hvor jeg kan få tak i en slik som bygger mindre i høyden?

[Linket bilde]

EDIT: Skal selvsagt kappe gaffel og kaste avstandsringene i Akerselven når jeg får senket stemmet.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2589643 30/01/2020 10:01
B
bjarnetv Online
Entusiast
Entusiast
B
På din sykkel er det faktisk bare å plukke av den store koniske spaceren, så er det gjemt et mindre lokk som ikke bygger opp noe som helst under - job done!

Husk selvfølgelig å kappe styrerøret litt (trenger ikke å kappe helt ned, men kanskje en cm eller to) og reposisjonere expander pluggen til å ligge på høyde med stemmet for å hindre sprekkdannelse

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bjarnetv] #2589655 30/01/2020 12:03
yolo Offline
Avhengig
Avhengig
Så under denne koniske spaceren nederst er det et mindre lokk som sikrer at det er tett? Dette må jeg prøve i kveld. Burde sjekket dette da jeg mekket i går....

Ja, styrerøret skal kuttes slik at det akkurat er plass til en 5mm-spacer over stemmet.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bjarnetv] #2590203 05/02/2020 14:12
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: bjarnetv
På din sykkel er det faktisk bare å plukke av den store koniske spaceren, så er det gjemt et mindre lokk som ikke bygger opp noe som helst under - job done!

det er det ikke på alle modellene og den delen er ikke veldig tilgjengelig på nettet, det beste ( om det flate lokket viser seg å ikke være under pyramiden) er å godsnakke med mekanikeren hos din lokale Cdale AD.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2600266 10/04/2020 21:11
B
bigp85 Online
Entusiast
Entusiast
B
Etter et par korte sykkelturer (20-ish km) + lengre på ca 48 km i marka på 3 timer, så har jeg noen spørsmål rundt innstilling på grussykkelen.

Jeg tror jeg har funnet en komfortabel sittestilling etter å ha byttet stem fra 7 grader 100 mm til 17 grader 90 mm dvs kortere å høyere styre. Hendlene ble flyttet litt nærmere slik at både håndposisjonen i bukk og hendler er ok. Bremsene ble også justert nærmere slik at jeg rakk frem med fingrene. Har også fått meg klikkpedaler (terrengsko med SPD cleats).

Etter langturen ble jeg ganske sliten og har fra før av stram muskulatur i øvre rygg på venstre side som ble mye verre på kvelden.
Ellers svært støl i fremside lår og høyre legg. Fikk krampe i både lår, legg og nesten hamstring de siste km. Vet ikke om det har noe med sittestilling eller bare dårlig sykkelform ICON_SMILE

Da jeg hadde en langtur i fjor på kun landevei 70 km ca 3t, kjente jeg mest stivhet i nakke (trapezius/levator) og nedre rygg (QL) og mistet litt følelsen inne i hendene innimellom.
Eneste forskjellen fra i fjor og i år er at nå setet litt mer frem, kortere og høyere styre og klikkpedaler.

Jeg tror også at jeg kjenner at leggene jobber mer med klikkpedaler. Cleatsene er helt i bakerste posisjon.

Noe mer jeg kan gjøre for å justere på sykkel og kropp?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bigp85] #2600288 11/04/2020 07:05
yolo Offline
Avhengig
Avhengig
Langturer, uansett nivå, er jo en påkjenning selv med "optimal sittestilling". Poenget med lange treningsøkter er jo å bryte ned for å oppnå progresjon. Når du er kjørt i både bein og rygg tenker jeg at det er i tråd med planen. Blir jo støl i ryggen av å ligge i samme stilling på sofaen i 4 timer også ICON_SMILE

Nå i starten av sesongen tror jeg de fleste kjenner seg støl i rygg og nakke pga en økning i lengden på langturene. Selv var jeg helt kake i rygg, skuldre og nakke etter 185km solo rundt Øyeren tirsdag, men blir bedre neste gang, og gangen etter det.

Det går over når du får flere turer i banken. Hvis ubehaget i overkroppen er plagsomt ville jeg kjørt på med tøying og noen styrkeøvelser for "kjernen".

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bigp85] #2600293 11/04/2020 07:47
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Krampe "over alt" får man om man har tømt muskulaturen for glykogen. Du har spist for lite på turen. ICON_SMILE

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2600308 11/04/2020 09:41
Elmersen Offline
Avhengig
Avhengig
Apropos kroppsvondt, begynner etterhvert å lære en lekse. Aldri juster sittestillingen når du er småsyk. Har skjedd gjentatte ganger at jeg føler jeg sitter for høyt og aggressivt når jeg har syklet uten å være 100 %. Både kropp og sykkel kjennes stivt og ubehagelig. Så, når man er frisk igjen, skjønner man ikke hva man drev og fiklet med. Ligg unna til du er helt frisk.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2600313 11/04/2020 10:19
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Jeg trener hele vinteren og er i generelt ok fysisk tilstand, men hver vår blir jeg alltid "sliten" og øm på rare steder ved første lange tur med mc. Så som andre har nevnt er det definitivt noe med "herding".

I fjor fikk jeg problemer med korsryggen. Gjorde som vil vel alle gjør. Kortere stem osv for å blir mer "komfortabel". Spilte ingen rolle. Kiropraktor, fysioterapeut, naprapat osv. - ingenting hjalp. Så i ren desperasjon endte jeg opp til akupunktør. Revolusjon. Og etter at jeg har begynt med tøyeregime kan jeg nå om ønskelig sitte mer aggressivt enn jeg noen gang har gjort.

Sittestilling er definitivt ikke enkelt. Og jeg vil påstå at noen av tommelfingelreglene med plassering av cleats basert på pedalakslingen samt hvor langt frem/tilbake salen står basert på forsiden av kneet og igjen pedalaksling er høyst tvilsomme tommelfingerregler. Eller i det minste de bør behandles som en løs tommelfingerregel og ikke absolutt sannhet. Så selv om det finnes mye bra på feks YouTube synes jeg mye også er overfladisk jalla (who am I to know selvsagt).

Ikke bytt etter hver tur. Gå systematisk til verk. Der finnes det en del bra på YouTube som forklarer hva som faktisk skjer når du flytter på ting - og ikke bare sier hvordan det skal være. Bike fit adviser-kanalen er blant de bedre på å forklare prinsippene bak. Vanligvis ugunstig å gjøre mer enn en justering av gangen. Spesielt i begynnelsen.

Lykke til osv. De fleste finner frem til noe som fungerer med tiden.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2600356 11/04/2020 17:45
Christian82 Online
Ivrig
Ivrig
Takk for tipset om YouTube kanal Havre.. Jeg sliter alltid med sittestilling, her skal det nerdes..

Redigert av Christian82; 11/04/2020 18:07.

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2600619 13/04/2020 13:56
B
bigp85 Online
Entusiast
Entusiast
B
Kan man flytte styret altfor nærmere eller for høyt på en grussykkel?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bigp85] #2600638 13/04/2020 16:05
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er fullt mulig å kødde til posisjonen på alle sykler.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2600639 13/04/2020 16:12
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Hva mener du med for nærme eller for høyt? Fører det til ubehag?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2600727 13/04/2020 20:37
B
bigp85 Online
Entusiast
Entusiast
B
Hva mener du med for nærme eller for høyt? Fører det til ubehag?

Jeg lurte på om man kan flytte styret for nærme slik at det kan føre til noen andre ulemper/ubehag igjen

Redigert av bigp85; 13/04/2020 20:37.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2600865 14/04/2020 14:20
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Jeg tviler. Men det kan kanskje være spesifikke skavanker eller skader som gjør at det også blir et problem? Der skal jeg ikke påberope meg allvitenhet.

Har du en annen sykkel du bruker? MTB eller hybrid? Altså en sykkel hvor man naturlig sitter litt nærmere og med høyere styre.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602362 21/04/2020 14:05
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Trenger hjelp. Sikkert noen her som har spurt tidligere men orker bare ikke lese. Dere får evt sitere tidligere innlegg.
Setet mitt (spesh power) står nå 6-7cm bak senter krank, helt i vater. Satt setet mitt litt ned og føler da at jeg får et mer effektivt tråkk. Problemet mitt er nå bare at jeg får veldig mye vekt fremover og blir sliten i skuldre og armer. Har ikke sinnsykt drop, men er konkurransesyklist og trenger en aero posisjon. 120mm stem ble satt på etter mye smerter i skuldre med 100mm. Jeg har relativt lange armer i forhold til høyden min på 182, kan det lønne seg med et enda lengre stem?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: AntonS] #2602445 22/04/2020 06:48
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Hvordan har du målt sete-vinkel? Fra bakside til tupp, eller kun tupp? Power kan ofte virke bedre med tuppen bittelitt oppover for å stabilisere hele røven i "gropa på setet" slik at du ikke faller like mye fremover.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602477 22/04/2020 08:50
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Komplisert den der.

Egentlig umulig å svare på uten å se og muligens måle. Vekten går tre plasser. Armer, sal og føtter.

Vekt i sal kan du vanligvis få ved å flytte den bakover eller nedover. Dvs. er du for langt bak vil man da ofte bare flytte seg fremover i salen - så ikke en absolutt sannhet, men for de fleste vil det hjelpe å flytte den bakover. Hva gjelder nedover kan du fint flytte styre ned samtidig for å beholde drop. Det virker dog bare så lenge som man ikke mister vekt over føttene.

Desto mer vekt i salen desto mindre over armene.

Mitt tips vil være å prøve noen få mm lengre bak. Se om det gir noen annen følelse.

Leste en studie som viste at -7% er hva mange foretrekker. Personlig er det helt sjanseløst for meg da jeg som deg da kun blir hengende over skuldrene. Hvordan en del proffer klarer det aner jeg ikke. Så tynne at det er lite vekt som kommer fremover?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Hapatron] #2602487 22/04/2020 09:21
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ifølge rævguruene hos Spesh er det noe feil med sittestillingen din om du må kompensere med tuppen opp på et Power-sete.
Min første tanke er: Invester i en sykkeltilpasning (om slikt lar seg gjøre i disse koronatider da). Det virker på meg som at du famler i mørket.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602499 22/04/2020 09:55
B
bjarnetv Online
Entusiast
Entusiast
B
power arc trenger i alle fall tuppen litt opp visuelt, men det er fordi den har en liten grop man skal sitte i, og om man legger et vater på toppen ser man at det totalt sett ligger flatt - vanlig power er vel litt flatere i formen tror jeg?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602574 22/04/2020 13:31
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Takk for svar.
Blir fort en sykkeltilpasning ja, Valentino.
Setet peker svakt svakt oppover, et sted mellom en og to grader, men er i vater om man måler fra lengre bak på setet, siden det er en «grop».
Prøvde å sette setet tilbake noen mm i dag, kan ikke si jeg syntes det var så mye bedre. Men tar jeg KOPS-testen (knee over pedal spindle) ser jeg at kneet står noen centimeter foran pedalakslingen når kranken står klokken 3.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602597 22/04/2020 16:09
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Jeg synes KOPS er en dårlig test. Litt som BMI kan den muligens gi en røff pekepinn, men kan aldri bli et nøyaktig mål slik jeg ser det ettersom den feks ikke tar hensyn til lengde på overkroppen, høyde på styret osv.

Så høres det ut som du muligens sitter veldig langt frem. Nå er jeg aldri motstander av sykkeltilpasning da man fort kan lære mye, men da hadde jeg prøvd noen mm til først. Tror du får mer ut av sykkeltilpasningen også hvis du forsker litt på forhånd. Det spørsmålet du nok får flest ganger i løpet av ei slik økt er "hvordan føles det?".

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2602604 22/04/2020 16:52
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Takk for gode råd Havre. Har skjønt at jeg har ganske korte bein i forhold til høyde med 84cm inseam og 182cm kroppslengde. Vet du hva slags effekt det har på seteposisjon? Hadde setet i utgangspunktet ganske langt bak, men flyttet fremover fordi jeg også der følte jeg fikk mye vekt fremover på styret. Muligens med litt mer tilt nedover på setet.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602606 22/04/2020 17:06
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Lik meg da. Desto mer av kroppen som kommer foran kranken desto mer vekt over styret. Så med lang overkropp relativt til lårbeinet ("korte bein" vil også variere her ettersom man kan ha et langt lårbein og "veldig kort" leggbein) mer vekt kommer fremover mot styret. Der vil også armlengde påvirker ettersom lange armer vil føre til at man sitter mer oppreist osv. Ikke enkelt- litt derfor jeg anbefaler å forske litt selv før evt sykkeltilpasning slik at man har bedre forutsetninger for å stille gode spørsmål og å forstå hva en sykkeltilpasser sier og anbefaler.

Kommer man veldig langt tilbake slik at knekken i hofta blir ekstrem vil man sannsynligvis miste effekten på et tidspunkt. Det er en hypotese og ikke noe jeg har klart å finne noe på.

Hvor har du cleats'n? Å flytte de bakover vil utifra min erfaring flytte vekten litt bakover.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2602616 22/04/2020 17:40
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hvor har du cleats'n? Å flytte de bakover vil utifra min erfaring flytte vekten litt bakover.

Dønn bakerst. Etter tips fra Bike Fit James/Francis Cade på YT ICON_WINK
Har nok også relativt lange armer ja, og tror hovedproblemet mitt er å kunne sitte komfortabelt i en aero stilling. Har slammet stemmet på en sykkel med ganske lang headtube (Scott Addict str 56) men styret er ikke spesielt lavt av den grunn.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602621 22/04/2020 18:03
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Ok. Ikke mye å ta på der da. Så fremt du ikke har Speedplay som visstnok skal være vanskelig å få helt tilbake (utifra hva jeg har lest - aldri prøvd Speedplay selv).

Drop er ikke ensbetydende med aero da man risikerer å spenne seg i skulderpartiet hvis man havner for langt ned. Men om det er tilfellet hos deg aner jeg selvsagt ikke.

Jeg har brukt mye mye tid på sittestilling. Jeg filmer meg selv på rulla og analyserer vinkler med et program. Delvis for at lange turer ikke skal by på unødvendig ubehag selvsagt, men også fordi jeg er litt nerd på den slags og ønsker vel som deg å bli så aero jeg kan bli uten at det blir plagsomt. Det som har overrasket meg mest med all den "forskningen" er hvor lite som skal til for å forandre følelsen. Noen forandringer kan gi en helt annen følelse uten at man egentlig kan se forandringen på vinklene. Mens andre er motsatt igjen.

Sykkeltilpasning er aldri en dårlig idé, men jeg hadde da prøvd meg på noen ekstreme forandringer. Hva skjer - så fremt du ikke har kuttet styrerøret - hvis du flytter styret helt opp? Det er ikke nødvendigvis ønskelig på sikt, men la oss si at du knapt merker noen forskjell. Da har du muligens isolert problemet litt til sal-plassering (krankarm-lengde påvirker også en smule, men mindre viktig og ofte svært dyrt å forandre).

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2602624 22/04/2020 18:16
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Ok. Ikke mye å ta på der da. Så fremt du ikke har Speedplay som visstnok skal være vanskelig å få helt tilbake (utifra hva jeg har lest - aldri prøvd Speedplay selv).

Shimano ICON_SMILE

Hva skjer - så fremt du ikke har kuttet styrerøret - hvis du flytter styret helt opp? Det er ikke nødvendigvis ønskelig på sikt, men la oss si at du knapt merker noen forskjell.

Hehe, det var det da.. Kjøpte sykkel brukt og kappet. Men synes det er rart om styrehøyden er problemet her, da Addicten er såppas høy i fronten.
Føler meg nesten mer komfortabel i bukken enn på hoods, er det et tegn på ønske om et enda lavere styre kanskje?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602630 22/04/2020 18:28
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Ok. Du får vente ned lavere styre til du har fikset problemet du nå har ICON_SMILE

Da er det vel å sette ned høyden på salen. Begrenser seg selvsagt litt hva man kan gjøre der hvis man antar man sitter ganske riktig høydemessig. Det sagt ofte en justering man gjør samtidig som man flytter salen bakover ettersom man da i praksis flytter settet litt opp ved å komme lengre unna pedalene. Igjen noen mm kan gjøre en stor forskjell.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602631 22/04/2020 18:34
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Høyden er nå ca 74,5 cm, passer bra med både 109% og 0,883-metodene. Skal man flytte setet tilbake igjen da? Synes 9 cm bak krank (som den står nå) allerede er ganske mye.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602636 22/04/2020 18:45
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Umulig for meg å si. 93.5cm inseam, men sitter omtrent 1cm lavere enn 109%. Helt umulig for meg å sitte normalt med 109% helt opp. Det betyr selvsagt ikke at det er riktig for deg, men jeg ser på de nevnte klippene at vinkelen i ankelen blir helt feil med 109%. Uten at jeg tenker og merker noe særlig av det selv så ender jeg opp med å "strekke" ankelen nederst i tråkket. Spesielt på venstre side. Cleats'n helt tilbake vil gjøre beinet litt kortere også - uten at jeg vet hva 109% er basert på hva gjelder cleat-plassering. Om det skyldes lav bevegelighet et sted eller hva det er aner jeg ikke. En sykkeltilpasser kunne muligens ha svart på det. Uansett. Ikke nødvendigvis et problem å være litt lavere enn 109%. 5mm kan gjøre en enorm forskjell og 2 er muligens nok.

Hvor mye du gidder å skru kan jeg heller ikke svare på ICON_LAUGH selv om det hadde vært morsomt å høre om dine opplevelser av den type forandringer. Kanskje enda morsommere hvis du stikker på sykkeltilpasning selvsagt.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602638 22/04/2020 19:03
P
Preacher Offline
Fersking
Fersking
P
Nå har jeg lest opp og ned og i mente, til jeg ble lei og litt til, men jeg blir ikke klok på hvilken høyde setet bør ha.
Jeg har følgende vitale mål:
Vingespenn 193cm
Høyde 182cm
Inseam 82,5cm
Lårbein ca. 40cm (usikker på relevans, men det ble nevnt over her..)
Stem er 90mm.
Noen gode og konkrete råd? For igår ble jeg sittende å hoppe mens jeg trødde ut ned en bakke, og det har jeg skjønt er ensbetydende med for lavt (?) sete.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Preacher] #2602639 22/04/2020 19:08
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Preacher
Nå har jeg lest opp og ned og i mente, til jeg ble lei og litt til, men jeg blir ikke klok på hvilken høyde setet bør ha.
Vingespenn 193cm
Høyde 182cm
Inseam 82,5cm
Stem er 90mm.
Noen gode og konkrete råd? For igår ble jeg sittende å hoppe mens jeg trødde ut ned en bakke, og det har jeg skjønt er ensbetydende med for lavt (?) sete.

Enda en med korte bein og lange armer ser jeg ICON_LAUGH Da hørtes kanskje 90mm stem litt kort ut? Men det spørs på rammestørrelsen selvsagt

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602640 22/04/2020 19:10
B
bjarnetv Online
Entusiast
Entusiast
B
@preacher
Gang inseam med 0,883 så har du et ganske bra start-tall (72,8 for din del), som kan justeres opp eller ned en cm ut i fra hvor mye du vinkler ankelen nedover i tråkket, til krankarmslengde osv...

Redigert av bjarnetv; 22/04/2020 19:11.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bjarnetv] #2602642 22/04/2020 19:22
P
Preacher Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: AntonS
Sitat: Preacher
Vingespenn 193cm
Høyde 182cm
Inseam 82,5cm
Stem er 90mm.

Enda en med korte bein og lange armer ser jeg ICON_LAUGH Da hørtes kanskje 90mm stem litt kort ut? Men det spørs på rammestørrelsen selvsagt

Glemte å nevne rammestørrelsen ja, den er 56. Hva det vil si i Fuji, aner jeg ikke, om de er tro i størrelsen.
Og ja, kommodebein og apearmer er et direkte sitat av fruen ICON_TONGUE
Sitat: bjarnetv
@preacher
Gang inseam med 0,883 så har du et ganske bra start-tall (72,8 for din del), som kan justeres opp eller ned en cm ut i fra hvor mye du vinkler ankelen nedover i tråkket, til krankarmslengde osv...

Skal prøve dette igjen, mener jeg har testet dette tidligere uten å helt komme noen vei, men gir meg ikke så lett.
Prøver å ikke vinkle allverdens, men har mer enn nok med å legge trykket på innsiden av høyrefoten, så det pleier å gå litt i ball for meg alt som må tenkes på.
Akk det bare var å trø avgårde du..

Redigert av Preacher; 22/04/2020 19:23.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602645 22/04/2020 19:35
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Hvis du ikke har noe ubehag er det en god plass å være. Som du sier hvis du hopper er det gjerne et tegn på for lav sal. 3mm høyere til neste tur så får du se om du fortsatt hopper tenker jeg. I alle tilfeller smart å ikke justere mer enn en ting om gangen.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2602654 22/04/2020 20:16
P
Preacher Offline
Fersking
Fersking
P
Hvis du ikke har noe ubehag er det en god plass å være. Som du sier hvis du hopper er det gjerne et tegn på for lav sal. 3mm høyere til neste tur så får du se om du fortsatt hopper tenker jeg. I alle tilfeller smart å ikke justere mer enn en ting om gangen.

Da skal jeg ‘nulle’ ut med 72,8cm, og så tar jeg 3mm opp frem til jeg slutter å hoppe.

Takk for hjelpen!

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602657 22/04/2020 20:25
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Du får se om det fungerer før du takker ICON_LAUGH

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602672 22/04/2020 21:39
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis du ikke har øvd mye på høye kadenser, kan det også bare være at du hopper fordi kroppen/beina dine ikke er vant til å spinne raskt. Jeg merker ofte stor forskjell på starten av sesongen når jeg nesten bare har sykla på rulla med maks 100rpm og når jeg kommer ut og for eksempem må over 115-120

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2602681 23/04/2020 05:06
P
Preacher Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: vetleg
Hvis du ikke har øvd mye på høye kadenser, kan det også bare være at du hopper fordi kroppen/beina dine ikke er vant til å spinne raskt. Jeg merker ofte stor forskjell på starten av sesongen når jeg nesten bare har sykla på rulla med maks 100rpm og når jeg kommer ut og for eksempem må over 115-120

Man lærer stadig noe nytt!

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602738 23/04/2020 07:52
Skogsmann Offline
Medlem
Medlem
Tidligere så justerte jeg sykkelen etter 0,883 formel og KOPS.
I etterkant har jeg gradvis tilpasset sykkelen etter følelse. Og ender opp med å sitte 12-13 mm høyere enn anbefalt sittehøyde.
Betraktningen er at tråkket blir bedre av det.
Flere her som sitter "alt for mye høyere enn anbefalt"? Har knekk i kneet når tråkket er nede og ikke i nærheten av å gynge.
I så måte så er det jo ikke for høyt..

Zwifter
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602754 23/04/2020 08:23
H
hrukin Offline
Ivrig
Ivrig
H
Justering av sittehøyden etter 0,883 formel eller andre formler blir som å finne makspulsen ved å ta 220-alder. Som nevnt over her er jo forskjellen man har i vinkelen i ankel i bunntråkket og hvor på setet du måler høyden kan fort utgjøre over 2 cm forskjell. Noen målinger tar jo heller ikke hensyn til kranklengden.

Ta og sjekk feks fra senter krank og opp til setet. Bare å flytte målingspunktet litt frem og tilbake på setet utgjør ganske mye. Nå er det jo mange som liker å flytte seg litt frem og tilbake på setet i forhold til om man sykler i bakker eller flatt så noe variasjon i setehøyden har man jo uansett under en tur.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602760 23/04/2020 08:33
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Jepp. Og disse "formlene" gir ikke alle samme svar. 0.883 setter meg omtrent 2cm lavere enn 109%. Men da er man i det minste innenfor et eller annet rimelig område.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2602932 23/04/2020 18:14
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Yes yes da satt jeg setet litt tilbake i dag og det var litt bedring, men langt i fra bra. Men er vel veien å gå.
Det som gjør meg skeptisk er at når jeg drar på over terskel i bakker over ~7% må jeg fremover på setet for å få kraft i pedalene. Det er vel fordi effektiv setback blir større i oppoverbakker? Men da blir jo også effektiv setehøyde enda lavere.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2603143 24/04/2020 17:01
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Utenfor mitt kunnskapsområde her, men da høres det ut for meg som du har salen for høyt. I bakker glir man gjerne litt bakover som gjør at du sitter lengre unna pedalene (altså du sitter høyere). Hvis du da drar deg fremover kan det tyde på at du prøver å utligne den forskjellen i høyde ved å flytte deg fremover i salen.

Gir mening for meg ettersom du nylig har satt salen bakover. Du satte den muligens ikke ned på samme tid?

Veldig åpen for å ta feil der, men fungerer slik for meg.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: AntonS] #2603258 25/04/2020 13:41
HM1100 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: AntonS

Dønn bakerst. Etter tips fra Bike Fit James/Francis Cade på YT ICON_WINK

Sikkert en selvfølgelighet for de fleste som leser her. Nettopp kjøpt nye sko og har eksperimentert litt med plassering av cleats (pga tipset til Havre). Påfallende stor effekt på sittestillingen og følelsen i tråkket da jeg flyttet de nesten helt bak. Må ikke glemmes av de som sliter med sittestillingen.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2603918 28/04/2020 17:15
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Apropos aero-posisjon. La oss se bort fra overdrivelsene hans så synes jeg han har noen gode poenger.

Nå sykler jeg ikke slik fordi jeg har tenkt meg frem til at det er aerodynamisk mest "riktig", men alltid føltes naturlig for meg. Jeg bruker mindre enn 1% av tiden i bukken.

https://www.youtube.com/watch?v=9p4yCT5jzng

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2603930 28/04/2020 18:20
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Dette er i hvert fall utmerkede argumenter for tempobøyle ICON_SMILE

Å sette opp styret så høyt som mulig, gjerne med positivt vinklet stem, for permanent å etterape tempoposisjon er en interessant idé. Skal ikke avvise det, jeg vet ingenting om dette, men jeg er heller ikke overbevist. Hverken styre eller hendler er laget primært for den posisjonen. Da ville jeg kanskje heller sett på løsninger som Redshift Switch Aero System idea

Har lite å bidra med i tråden, så skal ikke si stort.

Men når jeg leser tråden, slår det meg at ikke bare å sitte riktig, men også å forberede og bearbeide kroppen er viktig.

Har på alle mine sykler kun gjort helt elementære tilpasninger selv, og heller lagt vekt på å styrke kjernemuskulatur og rygg.

Har lidd av mettede lår og smerter i knærne, men ble helt kvitt det da jeg etter råd fra fysioterapeut på NIMI tok i bruk enkel massasjerulle for hyppig å bearbeide muskulatur og sener, og gjerne en skikkelig gjennomgang nå og da med tradisjonell rulle/foam roller:

Beklager avsporing!

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2603933 28/04/2020 18:46
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Jeg vet ikke hva man skal legge i laget for. For meg er det å ha parallelle armer med styret mens jeg holder toppen av bremsene dem mest naturlige posisjonen. Jeg vil påstå at drops'n slik moderne sykler er designet med lavt styre i forhold til salen er ganske ubrukelig for oss som er høyere enn snittet (som han også nevner i videoen).

Nevnes ofte her inne og virker nesten til å være litt status blant de jeg sykler med å ha styret lavest mulig i forhold til salen. Da for å bli mest aero, men skal man ta logikken i den videoen for god fisk er man ikke mest aero bare fordi styret er lavt. En annen ting er at man blir så lave at de kun "strekkker" skuldrene uten at man faktisk senker overkroppen.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2603937 28/04/2020 19:03
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vet ikke helt. Jeg sitter med vannrette underarmer og hendene oppå kontrollhendlene når det skal gå unna, men jeg bruker bukken mye også. Kan ikke sykle ned Alpene med hendene på kontrollhendlene må vite!
Men jeg har nok styret relativt høyt altså. Cruiser i bukken jeg. ICON_SMILE

[Linket bilde fra image-cdn.landevei.no]

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2604209 29/04/2020 17:43
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Oppdatering på problemene mine:
Gikk den dramatiske veien og kjøpte en ny sykkel i stedet. Haha. Stillingen er den samme som på den andre, men med et annet styre og sete. Føltes som en million i dag.
Det er forøvrig snakk om en Cannondale Supersix av den «gamle» typen.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2606597 11/05/2020 07:02
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Nok en veldig bra video fra en meget interessant sykkelblogger:

https://www.youtube.com/watch?v=S0SpYdxg1UY

Handler først og fremst om krankarm-lengde (noen utrolig bra betrakninger der som jeg håper han kommer tilbake til), men viser ganske fint hvordan sal-posisjon også påvirker hoftevinkelen. Det eneste han muligens burde ha nevnt som jeg synes mangler er at han får det til å høres ut som at det å flytte salen frem kun er positivt (for hoftevinkelen er det nok sant), men at det kan føre til andre problemer hvis vekten kommer for mye forover. Greit å huske hvis man ser videoen for så å sporenstreks flytte salen fremover.

Karen er en ingeniør så litt som å se Hambini uten banningen (med andre ord burde være svelgbart for de som ikke klarer å høre på Hambini, men som liker folk med faktisk kunnskap og ikke bare kommer med subjektive betrakninger).

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2606610 11/05/2020 07:34
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ser bra ut den der ja. Av egen erfaring bør setet flyttes fremover i svært små inkrementer, 2mm max, og så må man minst bruke en uke med både hardkjør, intervaller og rolig langt før man mener noe definitivt om endringen. De fleste sadler er også utformet slik at endring i lengderetning også medfører endring i setehøyde. Selle SMP skal i følge Steve Hogg være et unntak i så måte.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2606614 11/05/2020 07:45
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Enig. Jeg har forsket så mye på det der det siste året at jeg nettopp røk gjengene på festet mitt ICON_LAUGH

Flyttet salen mer frem for ca. 1 mnd siden uten å justere høyden. Var helt nydelig helt til jeg kjørte litt hardere på flatmark. Ved å få mer kraft i pedalene ble jeg "løftet" litt opp av salen som gjorde at jeg begynte å "humpe" - som igjen førte til ubehag. De absolutt siste detlajene der er utrolig vanskelig å få 100% riktige - og selv mm kan gjøre en ganske stor forskjell.

Forstår ikke helt hvordan det å flytte den frem og tilbake ikke skal påvirke høyden, men antar Hogg har tenkt mer på det enn meg så mulig han har rett. Distansen ned til kranken vil definitivt bli redusert selv om vi ikke snakker om voldsomme forskjeller her (da er vi tilbake til min påstand om at mm teller).

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2606620 11/05/2020 08:06
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Tror det har med vinkelen på skinnene versus sitteflate, og typisk seterørsvinkel. På den annen side er Selle SMP et av de setene hvor jeg ser størst ulikheter i oppsatt vinkel, så jeg vet ikke helt om den holder vann.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2606623 11/05/2020 08:13
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Ah. Aldri tenkt over det, men høres logisk og smart ut - sånn umiddelbart.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2607656 15/05/2020 11:30
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Har nå innsett at jeg er offer for økseeffekten med mitt Ritchey Streem Comp-sete på 134mm.

Prøver å finne ut hva jeg kan teste ut, uten å blakke meg helt (jeg snakker om gjerne godt under 1000kr for å teste). Jeg liker dette setet, og kunne tenke meg å teste det i en bredere variant (142). Samtidig har jeg gjort litt research og skjønt at det er få grunner til å ikke går for et sete med luftehull til mellomkjøttet. Jeg har ingen smerter eller ømhet forbundet med dette, men en smart fyr sa at mellomkjøttet ikke er laget for å få pressa et sykkelsete opp i seg, og det høres fornuftig ut.

Burde jeg prøve noe i samme form siden jeg liker den, feks den breiere varianten, eller anbefaler dere å prøve et flatere sete?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2607668 15/05/2020 12:01
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Hull er gull. Jeg tviler på at jeg noen gang går bort fra det igjen.

https://www.xxl.no/selle-italia-saddle-slr-superflow-evo-ltd-titanium-sykkelsete/p/1147675_1_style

Jeg har den versjonen til 1500. Elsker den salen.

Usikker på hvor riktig det er, men Fizik mener det vil avgjøres av hvor fleksibel du er. Jeg liker flate saler, men vet ikke om det er mulig å si at flat er bedre enn buet.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2607670 15/05/2020 12:09
B
bjarnetv Online
Entusiast
Entusiast
B
Pro stealth er knallbra når den er satt opp riktig, og veldig billig brukt.

Har prøvd den gamle SLR uten cutout og ble kløyvd i to, men tester en 155mm Berk lupina nå, med ganske lik form som den SLR'en havre linker til, og på den sitter jeg utmerket, så avhenger nok mye av å finne riktig bredde.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2607700 15/05/2020 13:30
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Saler er ikke alltid så enkle. Solgte vel 4 i vinter/vår etter å ha prøvd mye.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2608053 18/05/2020 08:00
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Kjøpte en variant av slr til en slikk og ingenting bare for å teste. Er jo både mye flatere enn mitt forrige sete og omtrent 1cm breiere, men kjennes foreløpig veldig mye bedre ut mot rumpeballesplitt. Ny form gjør nok at det vil ta litt tid å justere høyde, vinkel, og avstand til styre, men det tas litt og litt.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2610523 28/05/2020 20:52
B
bigp85 Online
Entusiast
Entusiast
B
Hva bør man justere på setet når jeg ofte må justere sittestillingen ved å sette meg litt bakover? Tror ikke jeg sklir fremover men sitter bare naturlig mer frem på setet og liker sette meg bak hvis jeg tråkke til eller kjøre nedover.

Merker også at jeg «ruger» litt frem og tilbake på rumpa/hofta når jeg sykler oppover svært bratte bakker med lav kadens.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bigp85] #2610587 29/05/2020 08:53
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: bigp85
Hva bør man justere på setet når jeg ofte må justere sittestillingen ved å sette meg litt bakover? Tror ikke jeg sklir fremover men sitter bare naturlig mer frem på setet og liker sette meg bak hvis jeg tråkke til eller kjøre nedover.

Merker også at jeg «ruger» litt frem og tilbake på rumpa/hofta når jeg sykler oppover svært bratte bakker med lav kadens.

Vanskelig å si, men kan høres ut som du sitter bittelitt for høyt?

Er salen for høy kan det være at man kompenserer med å flytte seg fremover - som gjør at salen i praksis blir lavere i forhold til pedalene. Jeg gjør det hvis salen er 1-3mm for høy. Er salen veldig mye for høy vil man normalt merke det uansett.

Det sammenfaller også med "ruging" som ikke nødvendigvis betyr at man sitter for høyt, men hvis man må flytte vekten over for å "nå ned" til pedalen kan det bli slik.

Dette er kun en hypotese og ikke noe jeg kan si med sikkerhet, men jeg hadde prøvd med en bitteliten justering av høyden. Gjerne så lite som 1mm om gangen.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå