Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Å sitte riktig - posisjonstråden

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Paulus] #2569422 16/08/2019 18:56
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Paulus
Å ha setet framover letter problemene for min del. Hvis sykkelen er for lang må man strekke armene fram og tyngdepunktet flyttes mer fram fra setet og over på armene som igjen belaster nakke rygg og skuldre. Med setet fram kan man flytte tyngdepunktet bak og man får vekta mer ned i setet istedet for over styret.

Jeg vil si "nja" som egentlig betyr nei. Noe av det der er en fysisk umulighet, men det kommer også litt an på startpunktet.

Hvis sykkelen er for lang er det fordi salen er for langt tilbake eller at stemmet er for langt? Du kan aldri flytte vekt bakover ved å flytte salen frem. Og hva gjelder å få vekten "ned" i salen så vil setehøyden i forhold til pedalene bli lavere når man flytter salen frem - på grunn av vinkelen på seterøret. Mulig derfor du føler du får vekten med "ned"? Lavere sal gjør at man får mer vekt over salen og mindre i pedalene.

Når man sykler har man vekt plassert på tre steder. Pedalene, salen og styret. Desto lengre tilbake salen står i forhold til pedalene desto mer vekt har du plassert bakover - og da mindre over styret. Hvis du har en sykkel med bagasjebærer kan du sette deg helt tilbake og lene deg frem til styret. Det er umulig å lene seg noe særlig mer, men du vil ikke ha særlig vekt over styret. Der spiller selvsagt også høyden du sitter i en rolle. Så dette er ofte ganske komplekst.

Hvis du i utgangspunktet sitter langt tilbake og "strekker" deg så kan det godt være at effekten ved å få en mer oppreist sittestilling flytter mer vekt "bakover" enn hva du flytter fremover ved å flytte salen frem. Det samme ville du ha oppnådd med å korte ned stemmet. Hva som er riktig å gjøre er det umulig å svare på hvis man ikke vet hvordan startpunktet var, men man flytter i utgangspunktet ikke vekt bakover ved å flytte salen frem.

Redigert av Havre; 16/08/2019 18:59.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2569445 16/08/2019 20:21
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ja hvis du flytter bæreren like høyt som setet så står du mer eller mindre på hendene hvis du sitter der. Vet ikke hvor du tenker du har trøkket da. Men uansett. Du må jo gjerne være uenig. Men faktum er at jeg har mer vekt på ræva nå enn før jeg fløtta setet fram. På min kropp er i alle fall ræva plassert bak.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2569460 17/08/2019 05:35
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Det sier jeg også ikke er en umulighet, men det skyldes ikke at salen kommer lengre frem. Poenget her er at vekten i armene påvirkes av vinkelen du har mellom pedalene og salen. Flytter du salen foran pedalene så vil man falle fremover.

Man kan jo simulere vektfordeling ved å lene rumpa mot en vegg.
1) Stå 2cm fra veggen for så å lene seg bakover
2) Flytt seg 50cm fra veggen for så å lene seg bakover

I hvilken situasjon vil man ha mest vekt bakover? Akkurat det samme skjer med en sal som står lengre bak i forhold til pedalene. Så kommer selvsagt høyde inn, men det er uavhengig av om hvor salen står. Setter man salen høyt i forhold til styret ville man "vippe" fremover, men effekten er mye større hvis salen står langt fremme.

At du nå sitter mer skyldes da i så fall at du sitter «trangere» som gjør at du får ei mer oppreist stilling og evt at du har flyttet salen frem uten å samtidig heve den som gjør at du i praksis sitter lavere. At man sitter lavere fører til mer vekt i salen.

Redigert av Havre; 17/08/2019 05:42.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2578941 14/10/2019 05:30
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Jeg sliter med en høyre fot som er litt "skeiv" -- den vinkler naturlig litt ut, slik at den ikke er flat med bakken. Dette gjelder også med sykkelsko. Det er ingen problem på turer rundt 60-90 minutter, men når jeg bikker 2 timer så kan jeg begynne å merke det i foten, det er også alltid venstre (motsatt) lår jeg blir sliten i først. Finnes det noen løsninger for å få rettet opp foten, eller er kanskje ikke det heller veien å gå?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Hapatron] #2578949 14/10/2019 06:34
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Bruker du ortopediske fotsenger?

Om ikke kan det være en god idé å gå til legen og få en henvisning til ortoped slik at du kan få tilpasset såler (fotsenger) til fotstillingsfeilen din. Sålene kan også brukes i sykkelsko.
Min vei til ortopediske fotsenger var "bakvendt": Jeg var på sykkeltilpasning. Sykkeltilpasseren var ortopediingeniør og han henviste meg til ortoped på grunn av hulfoten min.
Nå bruker jeg fotsenger også til vanlige sko.
Så: Sykkeltilpasning og såler tilpasset fotfeilen. Koster ikke mer enn et karbonstyre.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2578978 14/10/2019 08:03
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Interessant, takk!
Vet du om hva praksisen i slike tilfeller ofte er? Vil fotsengen konstrueres for å rette opp foten, eller kompansere for "feilen" på et vis?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2578985 14/10/2019 08:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg sitter også med høyrefoten skeivt. Jeg drar høyre hæl lengre og lengre ut etter hvert som jeg blir sliten, og mer om vinteren når jeg er stiv, enn om sommeren. Jeg har tidligere slitt med vonde knær og har i mange år dratt nytte av Specialized sin ekstra kile i skoene, som vinkler foten slik at ankelen faller mindre ned på pedalen. Specialized BG sko er 1,25 mm høyere på innsiden enn utsiden. < > - i tillegg har innleggssåler med ganske mye oppbygning under fotbuen - Specialized grønne/høyeste. Når det gjelder å vinkle hælen utover har jeg funnet ut at jeg er veldig følsom på klossplassering under skoen. Jeg legger inn litt vinkel i høyreklossen slik at den tillater litt mer vinkel på hælen. I tillegg er det kritisk å treffe på hvor langt foran/bak jeg har klossene. Jeg pleier å montere klossen i de bakerste hullene og så dytte plata helt fram, slik at de fremre hullene butter i toppen av sporet, men hver skomodell har klossfestesporet frest ut på forskjellig sted og med forskjellig lengde, så det er vanskelig å kopiere nøyaktig posisjon fra sko til sko.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Hapatron] #2579008 14/10/2019 09:28
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Hapatron
Vet du om hva praksisen i slike tilfeller ofte er? Vil fotsengen konstrueres for å rette opp foten, eller kompansere for "feilen" på et vis?
Det kommer vel an på kvart einskilde tilfelle, som det heter.

De første fotsengene jeg fikk var bygd opp temmelig heftig for å fordele vekten over et større areal av foten. Høyre såle hadde også kompensering for underpronasjon.
Så var jeg på sykkeltilpasning noen år senere og der ble det lagt inn en overpronasjonskile (Specialized) under venstre fotseng for å kompensere for en tendens til å stryke borti overrøret med venstre kne.
Det andre paret, spesifisert av enn annen lege enn det første, fikk overpronasjonskilen bygget inn. Det hadde ikke fullt så kraftig oppbygging under fotbuen som det første "fordi vi pleier ikke å bygge opp så kraftig på sykkelsko". Spesielt venstre fot ble da plaget av sviende følelse under tåballene etter 3-4 timer. Jeg gikk tilbake til ortopediinstituttet og de la inn full hulfotstøtte igjen. Voila! Så basert på egen erfaring skal fotsenger for sykling ikke ha mindre støtte enn fotsenger for gange og løp.

I år har jeg måttet bite i det sure gresset og få meg ordentlige medisinske fotsenger og ikke bare slike som støpes i en sportsbutikk til dagligsko. Etterhvert som man blir eldre forsvinner ikke bare underhudsfettet fra ansiktet men også fettet som er en del av støtdempingen i tåballene. Da kan man som jeg nå har fått på høyrefoten få press på nervetråder og det kan gi stikkende smerter og kompensering med plutselig halting eller hinking. De nye spaserfotsengene mine har et spesielt mykt materiale under tåballene.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2579015 14/10/2019 09:51
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: Valentino
Sitat: Hapatron
Det kommer vel an på kvart einskilde tilfelle, som det heter.
I godt voksen alder fikk jeg påvist benlengdeforskjell og flere andre fotproblemer. Begynte da med fotsenger, sponset av mange års innbetalte skattepenger. Jeg bruker det nå hele tiden - på og av sykkel.

Det krever litt tilvenning. Husker godt den første stituren hvor jeg måtte stoppe oppi skogen og rive ut fotsengene, da det gjorde sabla vondt. Nå kan jeg ikke tenke meg et liv uten. Tråkket mitt er blitt jevnere og mye bedre. Jeg kjenner bokstavlig talt at kreftene fordeler seg bedre mellom benene, spesielt på landevei/grus. Jeg er også blitt mindre følsom for hva slags type sko jeg har. De må bare ha plass til fotsengene og være litt romslige ved tærne (dette lar seg blokke ut på skinnsko). På alle nye sko river jeg uansett ut alt av såler - både de løse og de som er limt.

Hvis noen spør, så anbefaler jeg ALLTID fotsenger tilpasset av noen proffe på føtter (ortopeder og dems teknikere). Tror det koster ca 2k for et par, hvis du ikke får støtte fra den norske skattekisten.

Stig

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2579019 14/10/2019 10:20
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Takk for innspill! :-)

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2589125 24/01/2020 09:39
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sjekk Lachlan Mortons innoverpekende kontrollhendler.

[Linket bilde fra cdn.mos.cms.futurecdn.net]

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2589126 24/01/2020 09:41
J
joje Offline
Veteran
Veteran
J
Det har jeg sett på mange sykler hvor rytterne har hatt tilpasning/bikefit. Jeg antar at det gir mindre anspente håndledd.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: joje] #2589129 24/01/2020 09:47
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jepp. Det er ganske stor spredning i hvor "nøytral" håndleddsvinkel og -dreining er. Det viktige er at kontrollhendlene ikke "må" peke rett fram (eller være vannrette for den saks skyld), men bør tilpasses rytterens morfologi. Styrebredde og øvrig fasong spiller selvfølgelig også stor rolle.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2589130 24/01/2020 10:03
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg har prøvd meg litt frem på dette i fjor og endte opp med hendlene pekende ganske langt innover. Noe ala Remco Evenepol. Fantastisk deilig og kjemperart når jeg sykler gamlesykkelen der jeg fortsatt har (nokså) rette hendler.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2589138 24/01/2020 11:06
Elmersen Offline
Avhengig
Avhengig
Mine Sram Apex-hendler vender automatisk litt utover, har jeg inntrykk av. Har rettet opp litt, men blir liksom ikke helt som Shimano uansett. Får styret til å føles bredere enn det er. Koblet med mye flare på "grusstyret" ble det helt feil for meg, med albuene tvunget innover. Bedre på rett styre.

Redigert av Elmersen; 24/01/2020 11:06.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2589640 30/01/2020 09:56
yolo Offline
Avhengig
Avhengig
Prøver å sitte riktig, men sliter med en "base cap" eller "overkopp" eller hva det heter. Noen som vet hva dette heter og vet hvor jeg kan få tak i en slik som bygger mindre i høyden?

[Linket bilde]

EDIT: Skal selvsagt kappe gaffel og kaste avstandsringene i Akerselven når jeg får senket stemmet.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2589643 30/01/2020 10:01
B
bjarnetv Offline
Entusiast
Entusiast
B
På din sykkel er det faktisk bare å plukke av den store koniske spaceren, så er det gjemt et mindre lokk som ikke bygger opp noe som helst under - job done!

Husk selvfølgelig å kappe styrerøret litt (trenger ikke å kappe helt ned, men kanskje en cm eller to) og reposisjonere expander pluggen til å ligge på høyde med stemmet for å hindre sprekkdannelse

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bjarnetv] #2589655 30/01/2020 12:03
yolo Offline
Avhengig
Avhengig
Så under denne koniske spaceren nederst er det et mindre lokk som sikrer at det er tett? Dette må jeg prøve i kveld. Burde sjekket dette da jeg mekket i går....

Ja, styrerøret skal kuttes slik at det akkurat er plass til en 5mm-spacer over stemmet.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bjarnetv] #2590203 05/02/2020 14:12
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: bjarnetv
På din sykkel er det faktisk bare å plukke av den store koniske spaceren, så er det gjemt et mindre lokk som ikke bygger opp noe som helst under - job done!

det er det ikke på alle modellene og den delen er ikke veldig tilgjengelig på nettet, det beste ( om det flate lokket viser seg å ikke være under pyramiden) er å godsnakke med mekanikeren hos din lokale Cdale AD.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2600266 10/04/2020 21:11
B
bigp85 Online
Entusiast
Entusiast
B
Etter et par korte sykkelturer (20-ish km) + lengre på ca 48 km i marka på 3 timer, så har jeg noen spørsmål rundt innstilling på grussykkelen.

Jeg tror jeg har funnet en komfortabel sittestilling etter å ha byttet stem fra 7 grader 100 mm til 17 grader 90 mm dvs kortere å høyere styre. Hendlene ble flyttet litt nærmere slik at både håndposisjonen i bukk og hendler er ok. Bremsene ble også justert nærmere slik at jeg rakk frem med fingrene. Har også fått meg klikkpedaler (terrengsko med SPD cleats).

Etter langturen ble jeg ganske sliten og har fra før av stram muskulatur i øvre rygg på venstre side som ble mye verre på kvelden.
Ellers svært støl i fremside lår og høyre legg. Fikk krampe i både lår, legg og nesten hamstring de siste km. Vet ikke om det har noe med sittestilling eller bare dårlig sykkelform ICON_SMILE

Da jeg hadde en langtur i fjor på kun landevei 70 km ca 3t, kjente jeg mest stivhet i nakke (trapezius/levator) og nedre rygg (QL) og mistet litt følelsen inne i hendene innimellom.
Eneste forskjellen fra i fjor og i år er at nå setet litt mer frem, kortere og høyere styre og klikkpedaler.

Jeg tror også at jeg kjenner at leggene jobber mer med klikkpedaler. Cleatsene er helt i bakerste posisjon.

Noe mer jeg kan gjøre for å justere på sykkel og kropp?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bigp85] #2600288 11/04/2020 07:05
yolo Offline
Avhengig
Avhengig
Langturer, uansett nivå, er jo en påkjenning selv med "optimal sittestilling". Poenget med lange treningsøkter er jo å bryte ned for å oppnå progresjon. Når du er kjørt i både bein og rygg tenker jeg at det er i tråd med planen. Blir jo støl i ryggen av å ligge i samme stilling på sofaen i 4 timer også ICON_SMILE

Nå i starten av sesongen tror jeg de fleste kjenner seg støl i rygg og nakke pga en økning i lengden på langturene. Selv var jeg helt kake i rygg, skuldre og nakke etter 185km solo rundt Øyeren tirsdag, men blir bedre neste gang, og gangen etter det.

Det går over når du får flere turer i banken. Hvis ubehaget i overkroppen er plagsomt ville jeg kjørt på med tøying og noen styrkeøvelser for "kjernen".

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bigp85] #2600293 11/04/2020 07:47
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Krampe "over alt" får man om man har tømt muskulaturen for glykogen. Du har spist for lite på turen. ICON_SMILE

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2600308 11/04/2020 09:41
Elmersen Offline
Avhengig
Avhengig
Apropos kroppsvondt, begynner etterhvert å lære en lekse. Aldri juster sittestillingen når du er småsyk. Har skjedd gjentatte ganger at jeg føler jeg sitter for høyt og aggressivt når jeg har syklet uten å være 100 %. Både kropp og sykkel kjennes stivt og ubehagelig. Så, når man er frisk igjen, skjønner man ikke hva man drev og fiklet med. Ligg unna til du er helt frisk.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2600313 11/04/2020 10:19
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Jeg trener hele vinteren og er i generelt ok fysisk tilstand, men hver vår blir jeg alltid "sliten" og øm på rare steder ved første lange tur med mc. Så som andre har nevnt er det definitivt noe med "herding".

I fjor fikk jeg problemer med korsryggen. Gjorde som vil vel alle gjør. Kortere stem osv for å blir mer "komfortabel". Spilte ingen rolle. Kiropraktor, fysioterapeut, naprapat osv. - ingenting hjalp. Så i ren desperasjon endte jeg opp til akupunktør. Revolusjon. Og etter at jeg har begynt med tøyeregime kan jeg nå om ønskelig sitte mer aggressivt enn jeg noen gang har gjort.

Sittestilling er definitivt ikke enkelt. Og jeg vil påstå at noen av tommelfingelreglene med plassering av cleats basert på pedalakslingen samt hvor langt frem/tilbake salen står basert på forsiden av kneet og igjen pedalaksling er høyst tvilsomme tommelfingerregler. Eller i det minste de bør behandles som en løs tommelfingerregel og ikke absolutt sannhet. Så selv om det finnes mye bra på feks YouTube synes jeg mye også er overfladisk jalla (who am I to know selvsagt).

Ikke bytt etter hver tur. Gå systematisk til verk. Der finnes det en del bra på YouTube som forklarer hva som faktisk skjer når du flytter på ting - og ikke bare sier hvordan det skal være. Bike fit adviser-kanalen er blant de bedre på å forklare prinsippene bak. Vanligvis ugunstig å gjøre mer enn en justering av gangen. Spesielt i begynnelsen.

Lykke til osv. De fleste finner frem til noe som fungerer med tiden.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2600356 11/04/2020 17:45
Christian82 Online
Ivrig
Ivrig
Takk for tipset om YouTube kanal Havre.. Jeg sliter alltid med sittestilling, her skal det nerdes..

Redigert av Christian82; 11/04/2020 18:07.

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2600619 13/04/2020 13:56
B
bigp85 Online
Entusiast
Entusiast
B
Kan man flytte styret altfor nærmere eller for høyt på en grussykkel?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bigp85] #2600638 13/04/2020 16:05
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er fullt mulig å kødde til posisjonen på alle sykler.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2600639 13/04/2020 16:12
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Hva mener du med for nærme eller for høyt? Fører det til ubehag?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2600727 13/04/2020 20:37
B
bigp85 Online
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Havre
Hva mener du med for nærme eller for høyt? Fører det til ubehag?

Jeg lurte på om man kan flytte styret for nærme slik at det kan føre til noen andre ulemper/ubehag igjen

Redigert av bigp85; 13/04/2020 20:37.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2600865 14/04/2020 14:20
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Jeg tviler. Men det kan kanskje være spesifikke skavanker eller skader som gjør at det også blir et problem? Der skal jeg ikke påberope meg allvitenhet.

Har du en annen sykkel du bruker? MTB eller hybrid? Altså en sykkel hvor man naturlig sitter litt nærmere og med høyere styre.

Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå