Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Dekkønske for 2019

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Valentino] #2599493 06/04/2020 12:01
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Valentino
Schwinn Cruiser med bukkestyre.

Faktisk slett ikke ICON_SMILE Sjekk geometrien. Rondo Mutt, Surly Midnight Special og andre Road Plus-doninger kan man definitivt sykle både raskt og langt på. Men den debatten tar vi ikke her ICON_SMILE

Poenget er at brede dekk faktisk kan brukes på vei yes

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Sepeda] #2599503 06/04/2020 13:15
yolo Online
Avhengig
Avhengig
Jo! Meeeen den debatten legger vi død!

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Scottlized] #2601916 19/04/2020 16:42
S
SykkelFan85 Offline
Fersking
Fersking
S
Trenger råd. Mine gp4000 25 mm begynner å bli slitt og skal bytte til 28 mm og sannsynligvis tubeless. Det står det mellom gp5000, vittoria corsa og schwalbe pr0 one.

Dette skal stå på raceren som bruke til trening og konkurranse og bare på asfalt av varierende kvalitet. Siden de brukes til konkurranse er aspekter relatert til dette viktig(les rullemotstand), men mesteparten av tiden er jo trening så komfort er også sentralt.

Noen som har tanker om hvilke av disse dekkene? Fordeler og ulemper mellom de? Hva ville folk valgt og hvorfor?

Re: Dekkønske for 2019 [Re: SykkelFan85] #2601923 19/04/2020 17:03
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: SykkelFan85
Det står det mellom gp5000, vittoria corsa og schwalbe pro one.

GP 5000: Fornuft
Corsa: Følelser
Pro One: Fornuft og følelser

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Scottlized] #2601925 19/04/2020 17:08
runermm Offline
Besatt
Besatt
Corsa er det mykeste og mest deilige, men slites veldig kjapt dessverre (særlig bak naturligvis). Uansett min favoritt. Jeg sykler og mye grus, der har Corsa overbevist, ikke en eneste punktering på grusvei.

One synes jeg er stivt og ikke minst trålete å få på. GP5000 (eller 4000 som jeg har testet) fungerer utmerket, men har ikke den silkemyke kvaliteten til Vittoria.

Re: Dekkønske for 2019 [Re: runermm] #2601927 19/04/2020 17:13
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: runermm
One synes jeg er stivt...

Siste versjon Pro One? Slangeløst? Hele poenget med oppdateringen var jo å gjøre dekket mykt og ettergivende shocked2

A totally new feel. Right from the start. Riding this tire feels just like the velvety motion of a classic tubular tire.

Men enig om Corsa og GP! ICON_SMILE

Re: Dekkønske for 2019 [Re: runermm] #2601938 19/04/2020 18:10
S
SykkelFan85 Offline
Fersking
Fersking
S
Takk for tilbakemld. Sliter litt med å bestemme meg men frsiter å gå for følelser å teste Vittoria Corsa. Kunne tenkt med de med tan wall, men det finnes vel ikke i TL?

Corsa er det mykeste og mest deilige, men slites veldig kjapt dessverre (særlig bak naturligvis). Uansett min favoritt. Jeg sykler og mye grus, der har Corsa overbevist, ikke en eneste punktering på grusvei.

Hvor langt tror du man kjører på et dekk? Er ca 80 kg og blir nok lite grus.

Re: Dekkønske for 2019 [Re: SykkelFan85] #2601952 19/04/2020 19:36
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Du spør ikke meg ICON_SMILE men nye Corsa Graphene 2.0 TLR kommer dessverre ikke med tan wall, nei.

Syklet hele forrige sesong på dekket slangeløst, det var deilig, og det viste seg å være betydelig mer holdbart enn jeg fryktet. Taklet også grus godt, men jeg klarte likevel å punktere det ved å mishandle det på steinete kjerrevei. Er ikke på Strava, så kjenner dessverre ikke antall kilometer, men vi snakker noen mil daglig i tillegg til turer i helgene. Ikke ritt, bare kos.

Merk at nye Corsa med annen gummiblanding skal være mer slitesterkt enn forrige versjon.

Beklager fleipete tone i det forrige innlegget, men poenget er at dekkene vi diskuterer er kommet i nye og endrede versjoner, så erfaringer fra tidligere versjoner er ikke alltid direkte overførbare. Men ingen tvil om at GP5000 TL er hardere i gummien (lavere TPI/grovere vev) og trolig mer slitesterkt enn både Pro One TLE og Corsa TLR.

Re: Dekkønske for 2019 [Re: SykkelFan85] #2601956 19/04/2020 19:47
runermm Offline
Besatt
Besatt
Sitat: SykkelFan85
Takk for tilbakemld. Sliter litt med å bestemme meg men frsiter å gå for følelser å teste Vittoria Corsa. Kunne tenkt med de med tan wall, men det finnes vel ikke i TL?

Hvor langt tror du man kjører på et dekk? Er ca 80 kg og blir nok lite grus.

Jeg ville droppa TL og kjøpt tanwall 28 eller 30 mm ICON_SMILE Lengde per (bak)dekk: Tipper 2000-3000 km. Fordekket varer minst dobbelt så langt. Graphene 2.0 virker å være ha bedre holdbarhet.

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Scottlized] #2601960 19/04/2020 20:14
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Syns 2000-3000 km høres skremmende lite ut. Kunne ikke tenkt meg å bytte dekk annahver mnd.

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Scottlized] #2601973 19/04/2020 22:15
runermm Offline
Besatt
Besatt
Hvis jeg hadde syklet 1500 km i måneden så ville jeg unnet meg dekk av ypperste kvalitet, samt fersk styretape og gode bremseklosser. Corsa er for øvrig veldig lette å få på mine felger. Pro One er et helvete, selv om felgen (Hunt) skal være designet for P1.

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Scottlized] #2601989 20/04/2020 06:53
S
SykkelFan85 Offline
Fersking
Fersking
S
Takk for gode tilbakemld Rune og Sepeda! Sliter selvføgelig med å bestemme meg, men er vel mest pga at det er alle gode alternativer og jeg nok ikke blir skuffet uansett. Har heldigvis noen mil igjen på gp4000 så litt tid til å bestemme meg.

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Scottlized] #2601994 20/04/2020 07:12
K
king195 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Pro One TL forrige sesong, ca 6000km. Ingen punkteringer og det var butikken som satte opp TL for meg så jeg vet ikke om det var tight eller ikke. De gikk ivertfall veldig lett av når jeg skulle skifte til GP5000 TL i helgen. Nå har jeg 300km på GP5000 TL og vet ikke om jeg kjenner så stor forskjell, men GP5000 føltes kanskje litt hardere ut.

Pro One og GP5000 er i 28mm og måler ca 30mm på min felg.

Gikk over til GP5000 fordi de i følge https://www.bicyclerollingresistance.com/ skulle ha både lavere rullemostand og bedre punkteringsbeskyttelse.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Dekkønske for 2019 [Re: runermm] #2602009 20/04/2020 08:17
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Corsa er for øvrig veldig lette å få på mine felger. Pro One er et helvete, selv om felgen (Hunt) skal være designet for P1.

Håper du tilgir at jeg nerder litt om dette ICON_SMILE Ikke ment som kritikk, og beklager hvis jeg bommer på antagelser!

Tenker du på Corsa for slange? Da er det forståelig at dekket vil være enklere å få på felgen. Det har en dekkanttråd som til en viss grad er tøyelig, og det er ikke designet for at det skal bli lufttett kontakt mellom dekkant og felgkant. Det burde kort sagt være en smule slappere i fisken, som ethvert slangedekk. Corsa TLR derimot burde være strammere, og det er overraskende om det skulle være veldig lett å få på Hunt-felger (?).

Du sammenlikner med Pro One, som jeg antar er forrige versjon? Det er nettopp et dekk for slangeløst oppsett. Det har dekkanttråd som er forsterket for ikke å være tøyelig, altså for å unngå at det blåser av felgen under høyt trykk, og er designet for å oppnå lufttett kontakt mellom dekkant og felgkant. Det må være stramt, særlig ettersom vi i alle år har manglet en felles ISO/ETRTO-standard og dekkprodusentene har måtte lage dekkene ekstra stramme for å kunne brukes trygt på de fleste av de forskjellige slangeløse felgene der ute. Forsterket kanttråd og tilpasset gummiblanding gir som regel noe høyere vekt, selv om differansen stadig reduseres.

Merk at Challenge Clincher Mounting Tool er et aldeles utmerket verktøy for enkelt å få de mest gjenstridige, stramme dekk på felgen!

Men det gir lite mening å bruke et slangeløst dekk som Pro One med slange. Man kan selvsagt gjøre det, men man ender da opp med en kombinasjon av slangeløst dekk + slange som er både tyngre og ofte hardere enn om man bruker slangeversjonen av dekket + slange. Schwalbe er også tydelig på at den gode rullemotstanden som rapporteres med Pro One TLE er forutsatt nettopp slangeløst oppsett. For best resultat med slange, bruk slangedekk.

Merk at forrige generasjon Pro One var slangeløst, mens One var designet for slange. Nyeste generasjon Pro One kommer nå i begge versjoner, spesifisert som "TLE" eller "Tube Only". Det samme gjelder One, som nå er en mer hardfør versjon.

Schwalbe har forresten også en oversikt over kompatibilitet mellom deres dekk og forskjellige felger i slangeløst oppsett, se Tubeless Road Bike Wheels Tested For Compatibility By Schwalbe.

Når Hunt sier at Pro One er blant dekkene de anbefaler, står de inne for at den kombinasjonen vil være stram nok til å fungere godt slangeløst. Man kan bestille hjulene ferdig oppsatt slangeløst, så sparer man seg bryet med førstegangs oppsett.

Som nevnt før, er nye Pro One laget etter varslet, ny felles ISO/ETRTO-standard for slangeløse dekk, basert på Mavic UST. Nyeste Hunt-felger skal også være laget etter samme standard. Det er derfor håp om at nyeste versjon av Schwalbe-dekk og siste Hunt-felger skal både være enkle å sette på, og holde godt på lufttrykket. Formålet med ny standard er at det samme skal gjelde for de fleste felger og dekk yes

Sitat: king195
Gikk over til GP5000 fordi de i følge https://www.bicyclerollingresistance.com/ skulle ha både lavere rullemostand og bedre punkteringsbeskyttelse.

Ingen tvil om at GP5000 TL er et helt topp dekk, bare så det er sagt. Jeg følger også med på Bicycle Rolling Resistance, og er imponert over innehaver Jarno Bierman.

Men det må sies at han gjør sine tester på en rulle innendørs, og den testmetoden har sine svakheter. Dekk med begrenset deformasjon, altså ikke nødvendigvis så myke, viser seg ofte å komme godt ut på slik rulle.

Det finnes en annen skole som legger større vekt på at dekket er ettergivende og former seg etter underlaget, med alle dets små humper, dumper og andre ujevnheter. Eier av Silca, Josh Poertner, som bistår enkelte profflag med oppsett av dekk, er den mest kjente representanten for den skolen.

Dette er bare nerding. Jeg sier absolutt ikke at du skal bytte dekk ICON_SMILE

For et dypdykk i hvordan Continental tenker om slangeløse dekk, er denne samtalen med en av deres ingeniører veldig interessant. Viser bl.a. hvor stor vekt man legger på å utvikle slangeløse dekk til å bli et reelt, og fortrinnsvis bedre alternativ til pariserdekk i proffsirkuset. Da er det ikke bare snakk om vekt, rullemotstand og punkteringsbeskyttelse, men at dekket skal bli sittende igjen på felgen etter punktering, slik fordelen er med pariserdekk. Nesten så jeg begynner å like Conti igjen.

[Linket bilde fra cdn-cyclingtips.pressidium.com]

CyclingTips: Nerd Alert Podcast: Tubeless tires for Roubaix

Det interessante om Paris-Roubaix og slangeløse dekk begynner på ca. 00:32:00 ICON_SMILE

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Scottlized] #2602019 20/04/2020 08:52
O
olelovold Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Den siste uka har jeg bistått bekjente med å montere Corsa 28mm (gammel utgave for slange) og Corsa 28mm (G2.0 TLR) på to forskjellige alu-hjulsett. Til min store overraskelse var den nye TLR-utgaven mye enklere å få på felgen. Til gjengjeld var det omtrent umulig å få satt det opp tubeless... Denne anmeldelsen beskriver godt strabasene involvert: https://www.lavelocita.cc/la-velocita-reviews/vittoria-corsa-g2-tlr-tubeless-review

Re: Dekkønske for 2019 [Re: olelovold] #2602021 20/04/2020 09:03
Sepeda Online
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: olelovold
Den siste uka har jeg bistått bekjente med å montere Corsa 28mm (gammel utgave for slange) og Corsa 28mm (G2.0 TLR) på to forskjellige alu-hjulsett. Til min store overraskelse var den nye TLR-utgaven mye enklere å få på felgen. Til gjengjeld var det omtrent umulig å få satt det opp tubeless... Denne anmeldelsen beskriver godt strabasene involvert: https://www.lavelocita.cc/la-velocita-reviews/vittoria-corsa-g2-tlr-tubeless-review

ICON_SMILE

Underlige greier.

Dette er den beste illustrasjon på hvorfor vi sårt trenger den varslede, nye, felles standarden for slangeløse dekk og felger, slik at disse faktisk passer sammen. Slangeløst er ikke helt i mål som system ennå, men det blir altså bedre.

Jeg har en helt annen erfaring med Corsa TLR på Unaas Wide 40 Disc, både hva gjelder montering og bruk, men hver har sin virkelighet. Funderer på hva jeg skal velge denne sesongen ICON_SMILE

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Scottlized] #2602026 20/04/2020 09:27
Elmersen Online
Avhengig
Avhengig
Min erfaring er også at TLR-dekk som regel heller er for slappe enn for stramme. Må som regel til med et ekstra lag med tape + trykkluft for å sette det. Den trangeste dekk-felg-komboen jeg har prøvd er mine Velostradahjul + GP5000, begge deler for og med slange.

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Scottlized] #2602035 20/04/2020 09:58
sykkeloyvind Online
More than words
More than words
Maxxis Refuse 32 satt jeg opp på Zipp 303 her om dagen. Det gikk greit uten bruk av spaker. Men jeg måtte bruke noen forsøk med kompressorpumpa før det tok luft. Et triks er å massere/dra dekket på plass opp og inn i felgen før man går løs med pumpa. I tillegg selvfølgelig til å blåse opp uten ventilkjernen i.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Dekkønske for 2019 [Re: Scottlized] #2602037 20/04/2020 10:03
Valentino Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har et par eldre Campa Shamal Ultra 15c. Alle slangeløse dekk jeg har prøvd på dem med unntak av en tidlig Hutchinson Fusion har vært enkle å sette opp på dem.
Har måttet gi opp å kjøre slangeløst bak på DT Swiss PR1400 21. Det er den asymmetriske felgen og hodeløs drilling av nippelhull i brønnen som er årsaken. Den symmetriske framfelgen er fin som annonsert.

Hva gjelder "å holde på dekket" om all luften går ut i en fei slik parisere kan gjøre tror jeg at både de gamle Shamalene og Mavic UST Road har løst problemet allerede.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Dekkønske for 2019 [Re: Scottlized] #2602045 20/04/2020 10:22
Elmersen Online
Avhengig
Avhengig
Hvis clincherdekkene mine hadde blitt sittende på felgen da jeg traff en stein og bråpunkterte i en utforkjøring for noen år tilbake, hadde jeg _kanskje_ spart meg for et velt i 80 km/t. Lite feste med metallfelger rett mot asfalten, gitt.

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Sepeda] #2602063 20/04/2020 11:04
runermm Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sepeda
Corsa er for øvrig veldig lette å få på mine felger. Pro One er et helvete, selv om felgen (Hunt) skal være designet for P1.

Håper du tilgir at jeg nerder litt om dette ICON_SMILE Ikke ment som kritikk, og beklager hvis jeg bommer på antagelser!

(snipp)

Dine kunnskaper og formidlingsvilje/evne overgår mine fullstendig ICON_SMILE Du har helt rett i at mine erfaringer er fra tidligere utgaver av Pro One.

For egen del er for bedagelig anlagt til å styre med slangeløst oppsett. Corsa med slange er kanskje noe mindre optimalt enn et perfekt slangeløst oppsett, men summen av enkel montering, lett vedlikehold og silkemyk kjørefølelse gjør at jeg stopper der. Kudos til deg for å gå mye dypere inn i materien, praktisk og teoretisk!

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Valentino] #2602086 20/04/2020 12:01
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Har måttet gi opp å kjøre slangeløst bak på DT Swiss PR1400 21. Det er den asymmetriske felgen og hodeløs drilling av nippelhull i brønnen som er årsaken. Den symmetriske framfelgen er fin som annonsert.
.

Ikke at jeg har noen som helst interesse av slangeløst på landevei selv, men på hvilken måte har drillinga noe å si for slangeløst? Hullene dekkes jo med teip.

Re: Dekkønske for 2019 [Re: aug11x] #2602089 20/04/2020 12:08
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
Sitat: aug11x
.

Ikke at jeg har noen som helst interesse av slangeløst på landevei selv, men på hvilken måte har drillinga noe å si for slangeløst? Hullene dekkes jo med teip.

i noen felger er hullene så langt ut på siden at det er vanskelig å få skikkelig overlapp med teipen.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Dekkønske for 2019 [Re: Flamini] #2602158 20/04/2020 16:19
Valentino Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Greia er at hullene ødelegger kanten på hylla på siden av felgbunnen, slik at det blir umulig å utvikle det overtrykket som skal til for å poppe et slangeløst dekk på plass. Tapen tetter helt fint til vanlig dekk og slange.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Dekkønske for 2019 [Re: Sepeda] #2602634 22/04/2020 18:44
J
Joaaso Offline
Medlem
Medlem
J
Sitat: Sepeda
Som nevnt før, er nye Pro One laget etter varslet, ny felles ISO/ETRTO-standard for slangeløse dekk, basert på Mavic UST. Nyeste Hunt-felger skal også være laget etter samme standard. Det er derfor håp om at nyeste versjon av Schwalbe-dekk og siste Hunt-felger skal både være enkle å sette på, og holde godt på lufttrykket. Formålet med ny standard er at det samme skal gjelde for de fleste felger og dekk yes

Har testa den nye TT-versjonen av Pro One. Gikk som en lek å montere de på felger som har gitt meg vannblemmer med gamle Pro One. Om TT-versjonen er representativ for de øvrige nye Pro One og One-dekkene har jeg imidlertid ikke fått testa. Den holdt dårlig på lufta (halvert trykk over natta, tross guffe) og veier jo betraktelig mindre så det er mulig de er et hakk mykere, men virket som om den nye standarden utgjorde den største forskjellen. Det var en så til de grader annen verden monteringsmessig at jeg vil forvente en klar forbedring på de andre variantene også.

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Scottlized] #2608554 20/05/2020 09:36
O
olelovold Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Noen inntrykk av nye Pro One TLE:

- En drøm å montere slangeløst på UST-hjul. Latterlig enkelt.
- True to size også på brede felger. Merkbart smalere enn Yksion Pro UST i samme størrelse (28c).
- Til tross for mindre luftvolum, oppleves de veldig smoothe.
- Raske som faen! På tur i Sørkedalen i går satte jeg en haug PRs og ny avg. speed rekord på Strava med god margin. Forventet noen marginale aero gains pga. disse er smalere og likere felgen enn de gamle, men at de skulle være så mye raskere hadde jeg ikke trodd.

Re: Dekkønske for 2019 [Re: Scottlized] #2608577 20/05/2020 10:58
J
Jonesy Offline
Fersking
Fersking
J
Noen som har erfaring med Pirelli P-Zero Velo tan walls?

Vurderer det som erstatning for Specialized Turbo Cotton når de må byttes

https://granfondo-cycling.com/the-best-road-bike-tire/

Side 9 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå