Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 10 1 2 7 8 9 10

Cannondale Topstone

Re: Cannondale Topstone [Re: EmilZipp] #2577953 07/10/2019 08:16
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: EmilZipp
Men gitt at målet var kun èn med bukkestyre .... en sykkel i kategorien "Comfort-landeveissykkel med god dekk-klaring" ville vært mitt valg.

Eller bare kutte ut komfort-betegnelsen ICON_SMILE Den er foreldet og vekker ikke riktige assosiasjoner, bare en masse fordommer. Andre land kaller det utholdenhets- eller maratonsykler, som er mer betegnende. Og siste generasjon er noe annet enn fordums komfortracere.

Man trenger ikke engang tenke utholdenhetssykkel. F.eks. Orbea Orca OMX, Rondo HVRT og 3T Exploro Speed er full gass hele veien, men med allsidighet for det aller meste de aller fleste kaster seg uti med bukkestyre.

Men ja, én sykkel til alt utenom terreng/stisykling krever disiplin ICON_SMILE Savner likevel ikke tiden da jeg hadde rittfulldemper, helstiv 29er, racer og kross/blandeveissykkel og undret om jeg trengte fatbike ICON_SMILE

For min del er det primært vinteren som gjør at jeg fortsatt har to sykler yes

Re: Cannondale Topstone [Re: buffest] #2577959 07/10/2019 08:31
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Tanken om en sykkel som dekker det meste er veldig forlokkende. Selv velger jeg å ha to sykler som i stor grad overlapper hverandre. Landeveisykkelen med smale dekk, og en CX som kan fungere som alt fra landeveisykkel med smale dekk, til grussykkel med brede dekk (den har flere hjulsett), samt at den går som vintersykkel.

Den største fordelen jeg ser med å ha to sykler er redundansen det gir meg. Jeg har mulighet til å sykle landevei uten de altfor store kompromissene dersom landeveisykkelen får brekkasjer eller av andre grunner må bli stående i en periode. Samt at jeg kan ha en langt dyrere "sommersykkel" enn hva jeg hadde hatt hjerte til, dersom jeg skulle brukt samme sykkel året rundt. Men sett vekk fra de to, så kunne jeg nok fint også levde med én blandeveisykkel.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Cannondale Topstone [Re: buffest] #2578081 07/10/2019 17:33
A
Aerius Offline
Fersking
Fersking
A
Hva tycks? (Samme geometri på dame og herre. )
https://www.cannondale.com/USA/bike/Productdetail?Id=7788d5d8-1839-4510-97d3-7fc3c63f1827

Og hvis den går gjennom nåløyet stilmessig og mtp. komponenter... sorte blanke skjermer, eller sølvfargede?

Hjelper noen meg med å legge inn bildet ordentlig? :/

Redigert av Aerius; 07/10/2019 17:35.
Re: Cannondale Topstone [Re: Aerius] #2578124 08/10/2019 05:58
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Aerius
Hjelper noen meg med å legge inn bildet ordentlig?

Her et forsøk på forklaring:

Trykk for å se...
Kjapt om hvordan du viser et bilde i tråden:

Om du vil linke til bilde fra annen nettside/billedbank, må du bruke link som slutter på .jpg eller liknende billedformat. For å legge inn slikt bilde med link, er det enkleste å bruke fullskjermvisning og velge funksjonsknappen for bilde (fjerde i menyen).

Om du ikke har slik link, er det enklere å bruke bilde lagret på egen maskin:
1. Skriv innlegget (evt. velg Rediger om du vil endre på et innlegg), velg Filadministrasjon og legg til bildet (først Bla gjennom og siden Legg til fil). Vær oppmerksom på at bildet ikke må være større enn 1.9 MB.
2. Trykk Send. Innlegget publiseres nå med bildet som et vedlegg som bare vises som en link/tekstrad.
3. Klikk på linken til vedlegget og kopier adressen fra adressefeltet i nettleseren når bildet kommer opp.
4. Gå tilbake til innlegget, velg Rediger, velg funksjonsknappen for bilde, legg inn adressen du har kopiert. Trykk Rediger innlegg. Da legges innlegget ut igjen med bildet synlig.

ICON_SMILE

Og her er bildet du etterlyser:

CyclingAbout: The New 2020 Cannondale Topstone

Nydelig sykkel!

Som du sier, er rammesettet for dame- og herremodellene likt. Setet er forskjellig. Jeg vet ikke hva som er tilfellet for Topstone, men enkelte damemodeller har smalere styre og/eller kortere styrefremspring. Det er verdt å sjekke. Nye 105 R7000 kommer med hendler i to forskjellige størrelser, en standard og en for små hender. Også verdt å sjekke. Uansett vil denne være velegnet.

Sorte eller sølvfargede skjermer? Tror denne takler begge deler. Agave ville vært perfekt!

På en tidligere vintersykkel gikk jeg for synlighet fremfor stil og valgte disse med reflekser på siden og bak, og attpåtil praktisk skvettlapp foran. Men bredeste versjon oppgis å takle kun opptil 38 mm, så trolig litt smale for piggdekk i 40-42 mm.

Hm. Nå kom jeg i tvil om Topstone faktisk har klaring til piggdekk på 40-42 mm under heldekkende skjemer? Noen eiere som vet? Bildene jeg hentet fra nettet er gjerne med originale dekk fra 2019, WTB Nano 40 mm. 2020 er WTB Riddler 37 mm.

Hva gjelder synlighet vinterstid, er det noen tips her (bare se bort fra farge på selve sykkelen) ICON_SMILE

Re: Cannondale Topstone [Re: buffest] #2578154 08/10/2019 07:25
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Man bør ha rimelig stor klaring/store skjermer for å bruke heldekkende skjermer på vinteren. Ikke noe problem i regn eller brøytet vei, men plutselig er det litt snø, og gjerne litt kram snø, så pakker det seg fort under. Det er iaf min erfaring.

Re: Cannondale Topstone [Re: aug11x] #2578272 08/10/2019 14:39
A
Aerius Offline
Fersking
Fersking
A
Sitat: aug11x
Man bør ha rimelig stor klaring/store skjermer for å bruke heldekkende skjermer på vinteren. Ikke noe problem i regn eller brøytet vei, men plutselig er det litt snø, og gjerne litt kram snø, så pakker det seg fort under. Det er iaf min erfaring.

Hmmmm.... nå ble jeg i tvil.

Skal ha 38mm Gravdal pigg under. Velo Orange opererer med 45mm i den modellen jeg ønsker (Smooth) eller 52mm i en litt grovere modell (Zeppelin).

Redigert av Aerius; 08/10/2019 17:36.
Re: Cannondale Topstone [Re: Aerius] #2578295 08/10/2019 18:04
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Orange oppgir at Smooth 45 mm takler opptil 37 mm brede dekk. Det burde holde for 35 mm piggdekk, men kanskje det blir trangt for piggdekk på 38-40 mm.

Topstone har felger WTB ST i23 TCS som så vidt jeg vet har 23 mm indre bredde, noe som vil kunne gjøre dekk som f.eks. Gravdal noe bredere enn oppgitt.

Zeppelin 52 mm derimot skal takle opptil 42 mm dekk. Det er skjermene som er avbildet på Topstone her:

Trykk for å se...

MTBR Forum: Cannondale Topstone

Etter bildet å dømme, skulle det gå bra med piggdekk under Zeppelin, men jeg vet ikke hvor brede dekk det blir plass til. Har ikke sett noen eksempler på skjermer og piggdekk på Topstone. Jeg håper Topstone-eiere som kanskje prøver ut skjermer i disse dager, legger ut sine erfaringer.

Jeg har selv valgt 53 mm brede skjermer. Det er behagelig god plass for piggdekk på 40 mm. Men min doning har litt bedre dekklaring, over 45 mm i 700c og rundt 52 mm i 650b.

Om du vil eksperimentere med rimeligere skjermer først, har jeg et par Biltema-skjermer som jeg foreløpig uten hell forsøker å gi bort på forumet ICON_SMILE Har også Gravdal du kan få låne, i hvert fall før vinteren kommer, om du vil teste klaringen ICON_SMILE

Har for øvrig hatt alt fra smale piggdekk som Xerxes til grove som Ice Spiker Pro under skjermer med lite klaring, men har ærlig talt aldri opplevd problemer med at det klabber seg til med snø under skjermen. Snøen spruter som regel ut på sidene. Men utelukker ikke at det kan klabbe seg med våt snø.

Re: Cannondale Topstone [Re: buffest] #2578297 08/10/2019 18:36
A
Aerius Offline
Fersking
Fersking
A
Takk for grundig svar som alltid Sepeda!

Gravdal dekkene har jeg allerede. De måler vel 38mm mener jeg å huske... Da spørs det om jeg må gå for Zeppelin-skjermene. Særlig om de skal takle en del snø i tillegg. Synes Smooth var litt mer... vel smooth ICON_WINK Men vil skjermer på 52mm passe i ramma?

Og takk for tilbud om skjermer, men jeg tror jeg bestiller skjermer som jeg kan få butikken til å montere når sykkelen ankommer.

Re: Cannondale Topstone [Re: Aerius] #2578298 08/10/2019 18:41
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Men vil skjermer på 52mm passe i ramma?

Se bildet av Topstone med Zeppelin 52 mm skjermer i mitt forrige innlegg ICON_SMILE

Skulle tro det er omtrent samme klaring uavhengig av rammestørrelse.

Re: Cannondale Topstone [Re: Sepeda] #2578301 08/10/2019 19:16
A
Aerius Offline
Fersking
Fersking
A
Sitat: Sepeda
Men vil skjermer på 52mm passe i ramma?

Se bildet av Topstone med Zeppelin 52 mm skjermer i mitt forrige innlegg ICON_SMILE

Skulle tro det er omtrent samme klaring uavhengig av rammestørrelse.

Takk! Jo jeg så bildet, men fikk det bare ikke til å stemme at det er Topstone-modellen. Synes den ser så mye spinklere ut. Men det er vel det da ICON_WINK

Re: Cannondale Topstone [Re: Aerius] #2578305 08/10/2019 19:25
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Synes den ser så mye spinklere ut.

Det er en Topstone i L for en kar på 185 cm. Og sort er slankende ICON_SMILE

Re: Cannondale Topstone [Re: Sepeda] #2578308 08/10/2019 19:33
A
Aerius Offline
Fersking
Fersking
A
Synes den ser så mye spinklere ut.

Det er en Topstone i L for en kar på 185 cm. Og sort er slankende ICON_SMILE

Da så ICON_SMILE Regner med jeg da bør velge Zeppeline for å sikre plass til pigg og snø.

Re: Cannondale Topstone [Re: Sepeda] #2578344 09/10/2019 07:20
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Orange oppgir at Smooth 45 mm takler opptil 37 mm brede dekk. Det burde holde for 35 mm piggdekk, men kanskje det blir trangt for piggdekk på 38-40 mm.

Topstone har felger WTB ST i23 TCS som så vidt jeg vet har 23 mm indre bredde, noe som vil kunne gjøre dekk som f.eks. Gravdal noe bredere enn oppgitt.

Zeppelin 52 mm derimot skal takle opptil 42 mm dekk. Det er skjermene som er avbildet på Topstone her:

Trykk for å se...

MTBR Forum: Cannondale Topstone

Etter bildet å dømme, skulle det gå bra med piggdekk under Zeppelin, men jeg vet ikke hvor brede dekk det blir plass til. Har ikke sett noen eksempler på skjermer og piggdekk på Topstone. Jeg håper Topstone-eiere som kanskje prøver ut skjermer i disse dager, legger ut sine erfaringer.

Jeg har SKS Bluemels i 53mm bredde liggende som jeg har hatt planer om å montere en stund. Nå ender det nok opp med at jeg lar et sykkelverksted gjøre jobben. Må bare bestemme meg for om jeg skal gå for matte Bluemels (med skvettlapper) eller blanke Bluemels. Har begge deler i 53mm liggende, men er litt usikker på hva som kommer til å se best ut på blå Topstone.

Kan legge ut bilde når jeg får på skjermer.

Re: Cannondale Topstone [Re: ijustpop] #2578665 11/10/2019 08:35
A
Aerius Offline
Fersking
Fersking
A
Da har jeg kommet i den fasen i kjøpsprosessen der jeg tviler på mitt valg eek Selve valget av modell: Topstone 105 alu kan jeg nok stå inne for. Selvfølgelig lurer jeg på om jeg synes den vil bli for tung sammenlignet med en karbonramme(mye bakker på pendlerruta). Men da jeg allerede har en SuperX Force kan jeg ikke rettferdiggjøre innkjøpet av dette.... tror jeg ICON_WINK

Tvilen gjelder nå hovedsakelig fargevalget. Og det er her jeg håper på hjelp fra forumet! Jeg har egentlig bestilt den i fargen Agave. Dette er damemodellen, men herremodellen i karbon har samme farge (bare for å rettferdiggjøre fargen). Nå lurer jeg på om jeg vil gå lei og synes at den blir for mintgrønn i lengden.

Alternativ nr 2 er fargen Quicksand. En beigeaktig farge. Litt redd for at denne skal bli... ja... for beige ICON_LAUGH Men hva med sorte blanke aluskjermer og svarte flaskeholdere/flasker til? Hmm....

Siste alternativ er fargen Graphite. En mørk grå, nesten sort farge. Minuset her er levering i februar, mens de andre har levering om 1 mnd tid. Hadde egentlig landet på denne i dag tidlig. Tenkte at den ikke trenger bli så kjedelig i utseende likevel, men vel så tøff med sølvfargede aluskjermer og flaskeholdere. Litt stealth over den?

Jeg har gitt opp å prøve å få inn bilder i postene på dette forumet og setter stor pris på om noen kan assistere!

https://www.cannondale.com/en/Europe/Bik...entid=undefined

Re: Cannondale Topstone [Re: Aerius] #2578732 11/10/2019 13:56
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Agave er kult det, og det er Quicksand også. Det er et hint av rosa i beigen, som får meg til å tenke på militærhistoriens kuleste kamuflasjefarge på SAS sine Pink Panther-Land Rovere.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Cannondale Topstone [Re: Aerius] #2578734 11/10/2019 14:02
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Tvilen gjelder nå hovedsakelig fargevalget.

Se avstemning her yes

Opprettet på landeveisforumet siden blandeveisforumet ikke har poll (ennå).

Administrator kan gjerne legge tilbake hit, om den lar seg flytte med poll og det hele.

Re: Cannondale Topstone [Re: Sepeda] #2578762 11/10/2019 16:52
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Flytter når handelen er gjort og sykkelen behørig presentert med bilde i racer 2020-tråden. Ikke før.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Cannondale Topstone [Re: buffest] #2598499 01/04/2020 07:13
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Skjermsesongen er kanskje over nå, men jeg har fått plass til SKS Bluemels i 53mm bredde. Ser fint ut. Litt knot å montere.

Ang. dropperpost/hev-senk pinne på Topstone så selger jeg nå den ubrukte som stod montert på min sykkel.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174392744

Re: Cannondale Topstone [Re: buffest] #2601612 17/04/2020 13:25
H
hvordetgaar Offline
Fersking
Fersking
H
Legger ut et par bilder som viser Topstone med Bluemels i 700x53. Det er god plass til disse skjermene, men jeg tror ikke det ville vært plass til enda bredere skjermer. For øvrig er jeg ikke så veldig fornøyd med disse skjermene, det er litt skranglete og noe herk å justere på. Blir nok byttet ut med Velo Orange Zeppelin snart.

[Linket bilde]

[Linket bilde]

(Legg merke til de røde ventilhettene! Det er gjort med vilje for å få stilpolitiet til å se rødt!)

Redigert av hvordetgaar; 17/04/2020 13:28.
Re: Cannondale Topstone [Re: hvordetgaar] #2601625 17/04/2020 14:01
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Synes nesten den hadde fortjent blanke skjermer, bare for å lage et statement av det.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Cannondale Topstone [Re: Totte] #2602207 20/04/2020 20:35
H
hvordetgaar Offline
Fersking
Fersking
H
Sitat: Totte
Synes nesten den hadde fortjent blanke skjermer, bare for å lage et statement av det.

Morsomt at du sier det, for blanke stålskjermer er på vei i posten!

Re: Cannondale Topstone [Re: buffest] #2605326 05/05/2020 10:04
Vingleik Vaagal Online
Avhengig
Avhengig
Dere som har Aluversjonen fra 2019-ish.

Kjøpte meg en Topstone med Sora på i går. Fikk den rimelig, og tenkte det kunne vært et spennende byggeprosjekt. Gjør det meste selv, men kranklager , er og forblir noe mytisk og uforståelig for min del.

Hvilke alternativer har jeg, hva må til for at enten en Shimano GRX krank eller en Sram Apex 1x krank skal kunne passe på?

Tar gjerne i mot andre byggetips. Forhåpentligvis bare ramma som står igjen i slutten av sommern.

Re: Cannondale Topstone [Re: Vingleik Vaagal] #2606796 11/05/2020 17:42
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Vingleik Vaagal
Dere som har Aluversjonen fra 2019-ish.

Hvilke alternativer har jeg, hva må til for at enten en Shimano GRX krank eller en Sram Apex 1x krank skal kunne passe på?

Du må skru ut firkantlageret som står på, og sette inn et eksternt kranklager for britiske gjenger, for eksempel denne her for SRAM Apex. For Shimano vil vel nesten alle landeveiskranklager fra Tiagra og opp fra de siste ti årene fungere, men her er jeg på litt tynnere is.

Re: Cannondale Topstone [Re: buffest] #2606920 12/05/2020 12:15
H
hvordetgaar Offline
Fersking
Fersking
H
Yep. Den har vel firkantlager (square taper) så det må du fjerne.

Da bruker du først denne for å fjerne kranken/armene:
https://www.biltema.no/fritid/sykkel/sykkelservice/sykkelverktoy/pedalarmavdrager-2000038271

Og deretter denne for å fjerne kranklageret:
https://www.biltema.no/fritid/sykkel/sykkelservice/sykkelverktoy/kranklageravdrager-2000023876

Så bare installerer du et kranklager for enten Shimano eller SRAM som passer til 68mm BSA gjenget kranklager. De koster rundt 250 kroner og kan kjøpes overalt.

Re: Cannondale Topstone [Re: buffest] #2607373 14/05/2020 08:46
Vingleik Vaagal Online
Avhengig
Avhengig
Akkurat den informasjonen jeg trengte faktisk!

Prøvd å finne ut av om FSA-kranken som står på passer med 11-delt, men det er mye motstridende informasjon. Lyst å kjøre 1x uansett for å få vekk hele klampehelvete foran, men da må stort sett helt nytt gruppesett kjøpes inn. Per nå har jeg et 105-sett liggende, pluss styre og stem liggende osv fra gamle sykler.

Re: Cannondale Topstone [Re: buffest] #2610230 27/05/2020 13:48
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Ja...

[Linket bilde fra off.road.cc]

Re: Cannondale Topstone [Re: Sepeda] #2610233 27/05/2020 13:55
B
BZE Offline
Medlem
Medlem
B
Nei.

Re: Cannondale Topstone [Re: buffest] #2610235 27/05/2020 14:08
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Jublet du for den varianten med motor, Topstone Neo eller den uten motor Topstone Carbon Lefty ? Den du har bilde av er vel Neo, den "manuelle" i lilla-ish farge ser jo gøyal ut :-) Men uansett dine lange fangarmer for nyheter fungerer utmerket :-)
https://www.cannondale.com/en/bikes/road/gravel/topstone-carbon?utm_term=45284+-+SEE+THE+COLLECTION&utm_campaign=Cannondale+Newsletter+-+B2C_2020_Topstone-launch_may-en&utm_medium=email&utm_source=MagNews&utm_content=644+-+944+%282020-05-27%29#sort=%40msrpraw%20descending

Redigert av EmilZipp; 27/05/2020 14:12.

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Cannondale Topstone [Re: buffest] #2610254 27/05/2020 17:25
H
hvordetgaar Offline
Fersking
Fersking
H
wtf

Re: Cannondale Topstone [Re: Sepeda] #2610414 28/05/2020 09:52
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Ja...

Ja...

Fy faen så stygg. Noe av det styggeste jeg har sett noen gang, og i tillegg motor.

Side 9 av 10 1 2 7 8 9 10

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå