Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til å velge rimelig grusracer

Hjelp til å velge rimelig grusracer #2482791 12/05/2018 18:28
M
MegaRock Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei, jeg er student som bor så nærme skolen at jeg sjelden trenger sykkel. Nå i sommer tenkte jeg å sykle en del til jobben. Ser også for meg å bruke til litt bysykling senere. Er tidligere aktiv landeveissyklist, så har litt peiling på utstyr og skruing, men vil helst unngå å bruke tid på det. Fint om sykkelen kan takle grus, asfalt og litt brostein.. Så for meg cyclocross eller grusracer, men hva er egentlig forskjellen på disse?

Siden dette blir en sykkel som ikke skal brukes hver dag, men stort sett bare om sommeren, så ønsker jeg å kjøpe billigst mulig. Trenger ikke beste av det beste. Samtidig er det veldig greit om sykkelen senere enkelt kan oppgraderes og vedlikeholdes, så dette blir nok en avveining. Ser for meg at det er enklere med deletilgang for 10 eller 11-delt?

Ønsker:
* Lette gir (gjerne kompaktkrank og mange tenner bak)
* Litt oppreist sittestilling. Flatt eller bukkestyre er hipp som happ. Bør jeg velge mindre rammestørrelse for å sitte mer oppreist, eller kan dette fikses med kort, bratt stem?
* Bagasjebrett hadde vært kjekt.
* Skjerm som går rundt mest mulig av hjulet (minst mulig sprut).

Mottar gjerne forslag til bagasjebrett og skjermer (antar at ikke alle typer skjermer passer til alle sykler..)

Har sett på alternativene:
White GX Lite 18
XXL: 6500,-
https://xxl.no/white-gx-lite-18-grussykkel-unisex/p/1143985_1_style

Gavia Randonneur Cyclocross 2018
Bikeshop: 8000,-
https://bikeshop.no/komplette-sykler/kom...205-p0000108912

Flere tips ønskes.
Dette er de to billigste alternativene jeg fant i farten. Ønsker helst ikke dyrere enn dette, snarere dess billigere dess bedre siden det sannsynligvis ikke vil bli brukt så voldsomt mye. Samtidig er det nok ikke vits å kjøpe sykkel fra Biltema til 1500, tror ikke det gir så mye sykkelglede.