Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til å velge rimelig grusracer

Hjelp til å velge rimelig grusracer #2482791 12/05/2018 18:28
M
MegaRock Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei, jeg er student som bor så nærme skolen at jeg sjelden trenger sykkel. Nå i sommer tenkte jeg å sykle en del til jobben. Ser også for meg å bruke til litt bysykling senere. Er tidligere aktiv landeveissyklist, så har litt peiling på utstyr og skruing, men vil helst unngå å bruke tid på det. Fint om sykkelen kan takle grus, asfalt og litt brostein.. Så for meg cyclocross eller grusracer, men hva er egentlig forskjellen på disse?

Siden dette blir en sykkel som ikke skal brukes hver dag, men stort sett bare om sommeren, så ønsker jeg å kjøpe billigst mulig. Trenger ikke beste av det beste. Samtidig er det veldig greit om sykkelen senere enkelt kan oppgraderes og vedlikeholdes, så dette blir nok en avveining. Ser for meg at det er enklere med deletilgang for 10 eller 11-delt?

Ønsker:
* Lette gir (gjerne kompaktkrank og mange tenner bak)
* Litt oppreist sittestilling. Flatt eller bukkestyre er hipp som happ. Bør jeg velge mindre rammestørrelse for å sitte mer oppreist, eller kan dette fikses med kort, bratt stem?
* Bagasjebrett hadde vært kjekt.
* Skjerm som går rundt mest mulig av hjulet (minst mulig sprut).

Mottar gjerne forslag til bagasjebrett og skjermer (antar at ikke alle typer skjermer passer til alle sykler..)

Har sett på alternativene:
White GX Lite 18
XXL: 6500,-
https://xxl.no/white-gx-lite-18-grussykkel-unisex/p/1143985_1_style

Gavia Randonneur Cyclocross 2018
Bikeshop: 8000,-
https://bikeshop.no/komplette-sykler/kom...205-p0000108912

Flere tips ønskes.
Dette er de to billigste alternativene jeg fant i farten. Ønsker helst ikke dyrere enn dette, snarere dess billigere dess bedre siden det sannsynligvis ikke vil bli brukt så voldsomt mye. Samtidig er det nok ikke vits å kjøpe sykkel fra Biltema til 1500, tror ikke det gir så mye sykkelglede.

Re: Hjelp til å velge rimelig grusracer [Re: MegaRock] #2482817 12/05/2018 20:48
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gavia fra Bikeshop så jeg også på men måtte droppe det da S og XS er de eneste de har, og skulle ikke ta inn flere sa de.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hjelp til å velge rimelig grusracer [Re: MegaRock] #2482831 12/05/2018 21:36
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Det finnes sikkert masse videoer f.eks https://www.youtube.com/watch?v=WIFQzWWYg7w om forskjell på cx og gravel. Jeg har ikke sett videoen men tipper noe sånt som

-Gravel er mer stabil (har lavere krankhus og slakkere vinkel på head tube), cx mer aggresiv
-Du får ofte plass til breiere dekk på grussykler (den du linker fra xxl kommer med 40mm g-one, det er digg og komfy), mens cx tar 32 eller 33, jeg husker ikke helt.
-Og sikkert en hel del masse andre poenger.

Ikke belag deg på å sette på et veldig kort stem hvertfall, dette kan bli ustabilt og vinglete, men å bare ha de fleste spacerne under stemmet og stemmet snudd opp burde holde for en rimelig avslappa sittestilling på de der.

For den bruken du beskriver tror jeg den fra XXL funker helt fint.

Redigert av vetleg; 12/05/2018 21:37.
Re: Hjelp til å velge rimelig grusracer [Re: MegaRock] #2482873 13/05/2018 09:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

Sitat: MegaRock
Er tidligere aktiv landeveissyklist, så har litt peiling på utstyr og skruing, men vil helst unngå å bruke tid på det.

Da kan du jo faktisk virkelig sykle, i motsetning til de fleste av oss her på forumet ICON_SMILE

Antar at din referanse til utstyr og skruing betyr at du ikke vil kjøpe brukt? Nybegynnere skal være forsiktige på bruktmarkedet, men du har forutsetningene for å plukke en pent brukt og egnet sykkel på Finn eller her på forumet. Det ville jeg gjort! F.eks. en grus/eventyrsykkel eller allsidig krossykkel med bukkestyre, hydrauliske bremser og fester for skjermer. Ikke enkelt å finne, men du kan være heldig.

Ser for meg at det er enklere med deletilgang for 10 eller 11-delt?
Ønsker:
* Lette gir (gjerne kompaktkrank og mange tenner bak)
* Litt oppreist sittestilling. Flatt eller bukkestyre er hipp som happ. Bør jeg velge mindre rammestørrelse for å sitte mer oppreist, eller kan dette fikses med kort, bratt stem?
* Bagasjebrett hadde vært kjekt.
* Skjerm som går rundt mest mulig av hjulet (minst mulig sprut).

Det er ikke noe problem å skaffe deler til rimelige grupper som har lavere antall tannhjul enn 10 eller 11. Men grupper med høyere antall tannhjul har noe bedre funksjonalitet, lavere vekt og bidrar til at sykkelen holder seg bedre i pris.

Ut fra kravene vil mange forskjellige sykler være aktuelle for deg.

Du bør ikke velge liten størrelse for oppreist sittestilling, heller motsatt. Men det viktigste er å finne en sykkel som du i utgangspunktet sitter godt på og siden finjustere ved hjelp av lengde og vinkel på styrefremspring/stem og antall mellomringer/spacers under styret.

Hybrid- eller bysykkel er det enkleste og rimeligste valget og her er det godt tilbud. Finnes rimelige sykler satt opp originalt med både skjermer og bagasjebrett som f.eks. Diamant Range Aeon eller den klassiske Fuji Regis. Som ung student ville jeg sett etter en sykkel som ikke bare er fornuftig, men også kul ICON_SMILE Denne synes jeg er spesielt lekker, med fester for skjermer og bagasjebrettog plass til brede dekk som gjør både by- og ekspedisjonssykling til en lek:

Breezer Radar Cafe

Eventyr/grussykkel eller krossykkel (cyclocross) er gjerne ditt førstevalg. Dette er sykler som du vil finne deg til rette på som landeveissyklist. Her ligger prisene noe høyere enn for hybrid/bysykler, spesielt om du vil ha hydrauliske bremser (best modulasjon, wire fryser ikke i strømpen vinterstid) og/eller karbongaffel (bedre vibrasjonsdemping enn alu). Hydrauliske bremser er langt mer kostbare enn mekaniske. Men til din bruk tror jeg også de enklere utstyrte modellene vil fungere fint. I de lavere prisklassene er gjerne forskjellene mellom eventyr/grussykkel og krossykkel ikke så store som blant de mer kostbare modellene. Skal komme inn på forskjellene på slutten av innlegget.

Har sett på alternativene:
White GX Lite 18
XXL: 6500,-
https://xxl.no/white-gx-lite-18-grussykkel-unisex/p/1143985_1_style

Gavia Randonneur Cyclocross 2018
Bikeshop: 8000,-
https://bikeshop.no/komplette-sykler/kom...205-p0000108912

Flere tips ønskes.

Som Knirkekne skriver, finnes Randonneur kun i små størrelser. Det er synd, for dette er den absolutt rimeligste sykkelen på markedet med nye, fullhydrauliske Tiagra. Gaffel av alu, men like fullt svært mye for pengene. Om størrelsen passer, ville jeg på studentbudsjett valgt denne.

GX Lite får pluss for karbongaffel, men den har rimelig Claris-gruppe 2x8 og mekaniske skivebremser. Den fungerer sikkert utmerket, men fremstår ikke som et like godt kjøp som Randonneur.

Om du har råd - evt. ved hjelp av avbetaling e.l. - ville jeg også sett på sykler som koster hakket mer, som f.eks. White GX Pro eller Gavia Terra Comp. Begge har fullhydraulisk Tiagra og vil ha en høy annenhåndsverdi. Særlig Terra, som er en moderne eventyr/grussykkel og dermed ettertraktet.

White CX Pro 17 er et alternativ med Tektro HY/RD semihydrauliske bremser, som flere har gode erfaringer med. Men denne har så vidt jeg vet utpreget krossgeometri, som kanskje ikke er det du ønsker.

Alternativt kan du også her velge kulere alternativer. Igjen er jeg svak for Breezer, som er satt opp med nevnte Tektro HY/RD :

Breezer Radar Expert

I det hele tatt har Birk flere lekre grus/eventyrsykler med sjel.

Landeveissykkel er faktisk også alternativ for deg. Det finnes stadig flere allsidige modeller med komfortabel sittestilling, skrivebremser og fester for skjermer.

Cube Attain Race Disc med fester for skjermer burde være et utmerket valg, om du finner rette størrelse i butikk. Husk at du får 20% avslag ved å melde deg inn i kundeklubben og det er mulig å kjøpe på avbetaling.

Eksempel på elegant landeveissykkel som faktisk har fester for bagasjebrett er BMC Roadmachine 03. Unaas kan sikkert gi et godt pristilbud, men den er dessverre langt over ditt budsjett.

Så for meg cyclocross eller grusracer, men hva er egentlig forskjellen på disse?

Vetleg har allerede gitt noen gode poenger og linket til interessant video.

Spørsmålet var tidligere hyppig diskutert på forumet: Er en krossykkel og en eventyr/grussykkel i praksis det samme? Begge sykler har jo bukkestyre og plass til brede dekk? Er det ikke bare hype og markedsføring?

Forskjellen kan være stor eller den kan være liten, avhengig av modell, men forskjellen ligger i tiltenkt bruk, som avspeiler seg i geometri og ofte komponenter (utveksling, dekk). Man kan fordype seg i slikt, men etter min erfaring koker forskjellen ned til opplevelse og følelse.

En kar ved navn Clint Gibbs har over lengre tid sammenlignet enkelte kross- og eventyr/grussykler. Han har hatt forskjellige meninger underveis, men den nylige oppsummeringen er nesten helt lik min opplevelse. Jeg synes han forklarer det hele på en nyansert og god måte: Cross vs Gravel Bike: Project Wrap-up and Final Thoughts.

Og til slutt noen ord om forskjellige sykkeltyper - de som er hyppig på forumet får tilgi at jeg gjentar meg selv:

Sitat: Sepeda

De siste årene har det vært tre bølger av sykler med bukkestyre, plass til brede dekk - og skivebremser:

1) Krossykler/CX. Primært designet for krossløype, med skarpe svinger, små høydeforskjeller og krevende underlag som gjørme. Disse var lenge eneste alternativet og mange av oss brukte dem til trening, tur og pendling - og en sjelden gang kross. Nå som krossykler for bruk utenfor krossløypa i høy grad er erstattet av andre sykkeltyper, er det mange produsenter som i enda større grad designer og utstyrer krossyklene nettopp for krossritt, ikke generell bruk. Canyons nye Inflite er et godt eksempel. Det er en rendyrket rittsykkel for bruk i krossløypa.

2) Eventyr/grussykler (fra ca 2014). Designet for lange turer, hverdagsbruk eller ritt på variert underlag, både asfalt, grus, kjerrevei og lett sti. Her fikk man mer avslappet geometri, større bredde i giring og i stigende grad større dekklaring. Denne kategorien utvikler seg nå i retning av stadig grovere sykling, noen har t.o.m. plass til 27.5" og terrengdekk. Enkelte modeller, som nye Diverge, har også heve/senkepinne. Se test av noen av de beste her: Which is the best gravel bike of 2018?.

3) Siste generasjon allsidige landeveissykler (fra 2016) med skivebremser, geometri mellom ritt- og komfortracere, god vibrasjonsdemping og plass til dekk 32-35 mm. Dette er sykler som BMC Roadmachine, Canyon Endurace og Focus Paralane, Cannondale Synapse og Trek Domane. Her får du ekte landeveisfølelse både på asfalt og grus, om den ikke blir for grov og krevende. Har selv Roadmachine og har god erfaring med denne både på landeveien og i Marka.

Krossykler står sterkt og mange er ikke klar over utviklingen de siste årene og alternativene. Nå synes endelig eventyr/grussykler å bli kjent. Men få har fått med seg at allsidige landeveissykler i høy grad vil ta over etter både kross og grus/eventyr. F.eks. Bikeradar stiller spørsmålet om grussykkelen er død. Det er den selvsagt ikke, men den blir grovere enn før for å gi en annen opplevelse enn de nevnte allsidige landeveissyklene. Og krossykkelen vender tilbake dit den ble til og fungerer best, nemlig krossløypen.

Til slutt må det sies at forskjellene mellom kross- og eventyr/grussykler ikke behøver å være så store som i min forenklede fremstilling. I praksis flyter kategoriene over i hverandre. Noen bruker samme rammer for begge sykkeltyper. F.eks. Cannondale kom i fjor med grusvariant/SE-utgave av krossyklene CaadX og SuperX med lettere utveksling og bredere dekk.

Mye mer i tråden Beste allsidige landeveissykler?

Re: Hjelp til å velge rimelig grusracer [Re: MegaRock] #2484052 17/05/2018 20:00
M
MegaRock Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk for mange fine svar! ICON_LAUGH

Tror jeg kan strekke meg til rundt 8-9000,- for en grusracer, men er veldig usikker på hva jeg skal ha.

Det er jo mulig å gjøre et godt bruktkjøp, og har sett et par fine cyclocross/grusracere på Finn som frister. Er åpen for det, men det kan også ta en del tid å sette seg inn i hva som er riktig pris, og det er alltid en liten fare for å gå på en smell ved å kjøpe et overpriset oppussingsobjekt.. Kjøper man nytt er man på en måte litt safe mtp. at deler ikke er utslitt ihvertfall.

Et annet alternativ som jeg vurderer er å sette i stand en Trek 1000 jeg har stående. Spørsmålet er om racer vil passe bruksområdet, eller om jeg likesågodt bør bruke pengene på grusracer med en gang. Har ikke regnet på det enda, men det kan jo fort bli en kostbar affære å pusse opp. Trek-en trenger nytt bakhjul (knekt felg), ny girhendel til forskifter (knekt innvendig), nytt kjede og alle tannhjul (utslitt). Sikkert like greit å oppgradere hele girgruppen når man først er i gang?

Trek 1000:
+ Sjarm
- Ting er litt utslitt, krever mye oppgraderinger
- Antar at det ikke plass til bredere dekk og skjermer
- Antar at de smale dekkene gir dårligere kjørekomfort i byen
- Kanskje ikke nye deler som blir kjøpt passer, siden verden har gått litt videre siden 2006 ICON_SMILE

Grusracer
+ Mulighet for tykkere dekk, antar at dette gir bedre kjørekomfort
- Trolig litt dyrere enn å oppgradere Trek-en, men strekker man seg opp litt i pris får man trolig noe som varer
+ Mer oppreist sittestilling

Spørsmål: Vil en grusracer med litt fetere dekk gi bedre kjørekomfort på humpete veier? Mer motstandsdyktig mot punktering?

Vedlegg
trek 1000.jpg (1.71 MB, 287 nedlastinger)
Re: Hjelp til å velge rimelig grusracer [Re: MegaRock] #2484061 17/05/2018 22:24
jorn Offline
Entusiast
Entusiast
Med mindre det er grov grusvei til jobb og såfremt du får 28mm dekk i ramma tror jeg at jeg hadde satt istand Treken. Ny Tiagragruppe, RS010 bakhjul, GP4season 28mm dekk, nye wirer, strømper, styretape og Ass-saver burde komme under 5000,-

Re: Hjelp til å velge rimelig grusracer [Re: MegaRock] #2485867 25/05/2018 13:19
M
MegaRock Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Trek-en har en god ramme, men komponentene har en del km på seg slik at det muligens må byttes flere ting etterhvert som kan spise opp forskjellen på 5 og 8. Holder derfor mer mot å kjøpe en ekstra sykkel, så kan heller Trek-en være et prosjekt i fremtiden.

Bør Attain funke til litt grus også? Ser den står oppført som Bike classification category: 1
Quote:

Road racing bikes Triathlon- and time trial bikes Recreational and urban bikes
Classification: Category 1
Meant for riding on paved ways like: tarmac roads and bicycle routes
In doing so the wheels have constant contact to the ground (-> no jumps, no riding on one wheel neither front nor rear, no braking that causes the rear wheel to lift up)

Har sett litt på størrelser, og tror 56 skal passe (se vedlagt oversikt på bilde).
Utifra effective top tube length på tidligere sykler:
* Look 595 str. Medium (53.2 cm effective top tube), syntes denne var litt liten, men funket greit.
* Trek 1000 str. 60 (58.4 cm effective top tube), syntes denne var litt stor, men funket også greit.

Litt irriterende at Attain-en har press fit kranklager, det virker jo som .. noe dritt? Hvordan holdbarheten på slikt?

Vedlegg
størrelse.png (24.02 KB, 450 nedlastinger)
Re: Hjelp til å velge rimelig grusracer [Re: MegaRock] #2487631 31/05/2018 22:50
M
MegaRock Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Da ble det en 2017 Cube Attain Race Disc (str 56)! En lokal G Sport hadde denne inne, fikk prøve den og likte den veldig godt.

Snudde stemet slik at jeg fikk ganske behagelig og oppreist sittestilling.

Det står 25 mm dekk på. Både 2017 og 2018 modellen er oppgitt til å kunne ta opptil 28 mm dekk, men tror ikke rammen tillater noe særlig bredere. Jeg blir sikkert helt fornøyd med 25 mm til mitt bruk.

Det gjenstår en del småting som å finne skjermer og sykkellås(er).!

Re: Hjelp til å velge rimelig grusracer [Re: MegaRock] #2487634 01/06/2018 01:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer! Tror du har gjort et godt valg.

Re: Hjelp til å velge rimelig grusracer [Re: vetleg] #2487749 01/06/2018 10:23
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: vetleg
Du får ofte plass til breiere dekk på grussykler (den du linker fra xxl kommer med 40mm g-one, det er digg og komfy), mens cx tar 32 eller 33, jeg husker ikke helt.

Min krossykkel kommer med 33 dekk, men det er fint plass til 40mm. 33-begrensningen gjelder konkurransesykling.

Anonym5

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå