Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30

Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 #2479386 27/04/2018 05:47
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 1,249
E
eOpseth Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 1,249
Forholdet er som følger:


  • Syklng er hovedpri, men det er moro å løpe også
  • Sykler ~10-14 timer/uke gjennom sommeren
  • Per i dag løper jeg greit 5 km ned mot 20 blank, men jeg har kun "et gir"...
  • Har 2 intervalløkter på sykkel i uka, lite lysten til å skippe disse.
  • Løper nok kun en, kanskje to, turer i uka


Så da til hovedspørsmålet. Siden jeg er på påmeldt Oslo-halvmaraton og ser for meg ta sub 1:30 kan være et passe hårete mål i midten av september, hvilke økt bør jeg absolutt ha med meg løpemessig?


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: eOpseth] #2479415 27/04/2018 07:19
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,477
B
bjerkseth Offline
Besatt
Offline
Besatt
B
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,477
Med en løpeøkt i uka ville jeg per på denne tiden av året prioritert fart. Dvs intervaller på rundt terskel/10k-pace. Så ville jeg gjort om dette til langtur/langtur med litt tempo når det nærmer seg for å holde distansen. Med to økter i uka ville jeg lagt på en langtur på nåværende tidspunkt.

Det viktigste å få inn, uansett distanse, er et godt løpssteg. Som alt annet når det gjelder trening så finnes det vel utallige meninger om temaet, men jeg mener at det ikke er noe poeng å dasse rundt i sone1-puls for folk som ikke er så gode til å løpe. Da er det lett for at man legger til seg uvaner i steget og trener muskelaturen på en annen måte enn sånn man bruker den i konkurranse. Tenk på at fremdriften kommer fra frasparket under foten, ikke ved å "lange ut og rulle over foten" som veldig mange tror. La heller de første langturene være litt korte med greit tempo til beina blir vant til belastningen.

https://www.shoecue.com/blogs/shoecue-resources/how-to-improve-your-running-form-3-simple-steps

Forøvrig som med alt annet så er det viktig å passe på totalbelastningen. Det kan tenkes at du må bytte ut den ene intervalløkta på sykkel med løp for at det ikke skal bli for mye. Og det er ikke sikkert at du blir noen dårligere syklist av det.


Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: eOpseth] #2479427 27/04/2018 08:00
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 805
O
ohjelm Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
O
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 805
Enig med forrige taler. Jeg løp sub 90 for noen år siden med mye mindre sykkeltrening enn du har. Kapasiteten var null problem, var knapt tungpustet, men det gikk rett og slett ikke fortere.

Merk at dette er individuelt. Jeg har venner som bare løper som aldri har vært under 90 på HM til tross for både mengde og kvalitet i treningen.


You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: eOpseth] #2479512 27/04/2018 12:55
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 2,020
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 2,020
10K pace er ganske fort på trening for meg. Jeg løper 10K på rundt 4min/km når jeg har trent løping en stund. Jeg har trua på å løpe rundt den farta du skal holde i konkurransen. Skal du holde 4:20/km på halvmaraton ville jeg trent rundt den farta der. F.eks. 3x10 min drag.
Løping og sykling er veldig forskjellige mht. belastning.


#StayTheFuckHome
Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: eOpseth] #2479695 28/04/2018 15:27
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 755
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 755
Banetrening er bra. Dekket er mykt, og alt blir så målbart. Jeg har god erfaring med 4x1200m-økter. En får også opp farta ved å trene litt på bane.

Lykke til.


Never use a long word where a short one will do.
Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: eOpseth] #2479721 28/04/2018 17:13
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 1,249
E
eOpseth Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 1,249
Dette faller godt inn i hva jeg så for meg, og kjenner meg godt igjen i dette med "kapasiteten er der, men beina gikk ikke fortere". For meg virker det som jeg hra et gir, og spurte er ganske enkelt ikke mulig.... ICON_LAUGH

Takk for innspill.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: Hekta-MTB] #2479929 30/04/2018 08:00
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,477
B
bjerkseth Offline
Besatt
Offline
Besatt
B
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,477
Sitat: Hekta-MTB
10K pace er ganske fort på trening for meg.


10k-pace var nå ment som fart på intervalløkter, så det skal være litt fort ICON_WINK Jeg klarer 4 x 3000m i 10k-pace på en god dag og må gi meg etter 3 drag om beina er tunge.

Som en av få her på forumet som har løpt #sub70 på halvmaraton så tillater jeg meg å si at det er manglende løpssteg og fart i beina som er en syklists største utfordring på løp og ikke kondisen. Derfor bør man løpe i høyere fart enn hva man har som mål på konkurransedagen.


Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: bjerkseth] #2479940 30/04/2018 08:50
Registrert: May 2009
Innlegg: 7,949
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 7,949
Är det verkligen nödvändigt att ofta springa raskare än konkurranse farten (om man nu har ett lagom hårete mål)?

Jag skulle tro att det är en hel del som springer intervaller så pass raskt att tekniken blir dårlig och att tekniken inte blir helt relevant för tävlingen.

Nu är det ju dokk ingen enorm skillnad mellan 10 km fart och halvmaraton fart så just det är kanske ingen stort problem.

Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: eOpseth] #2479951 30/04/2018 09:11
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 71
F
frjohnsen Offline
Medlem
Offline
Medlem
F
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 71
Jeg er litt i samme situasjon som trådstarter. Løp Oslo halv på 1:36 i fjor, så sub-90 burde være innafor. Når det er sagt, så hadde det vært moro å omsider tatt det forbanna merket på turen over fjellet også. I fjor slet meg jeg å sjonglere løping og sykling, og endte opp med å løpe mest. Det resulterte i pers på Birken, men det fikk vel de fleste på grunn av forholdene. Har troa på dette med å løpe "lite, men fort".

Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: fredriks] #2479952 30/04/2018 09:13
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,477
B
bjerkseth Offline
Besatt
Offline
Besatt
B
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,477
Sitat: fredriks

Jag skulle tro att det är en hel del som springer intervaller så pass raskt att tekniken blir dårlig och att tekniken inte blir helt relevant för tävlingen.


Spesielt hos syklister, men også hos folk som bare jogger uten mål og mening så landes det på helen med et helt håpløst steg. Det er VELDIG ineffektivt og noe man ønsker å eliminere.

Prøv selv på en mølle. Løp i 9-10 km/t og se hvordan steget ditt er. Mest sannsynlig så flytter du bare beina og lander på hælen et godt stykke foran kroppens tyngdepunkt. Kjør så mølla opp på 20 km/t og jeg kan love deg at du lander på forfot med foten plantet mitt under kroppen. Nettopp derfor bør man løpe en del i et tempo som tvinger deg til å ha et korrekt steg. For en godt trent syklist så er det stort sett mangel på løpssteg som gjør at det ikke går fortere når man tar på seg joggeskoene.


Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: bjerkseth] #2479955 30/04/2018 09:22
Registrert: May 2009
Innlegg: 7,949
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 7,949
Jag tror att jag landar på förfotten också i 10 km/h och tycker väl att det verkar som att rätt många andra gör det också i låga farter. Det typiskt gamla rullande steget ser jag iallafall inte väldigt ofta.

Men huvudpoängen är väl i vilka farter det är relevant att springa. Att det att bara jogga runt är ju ingen fantastisk träning för att springa fortare rent teknik mässig är vi eniga om men räcker det att springa i 14 km/h eller måste man upp i 20 km/h?

I löpning är det ju så att tekniken ändras med farten och det bör vara en poäng att springa mycket i tävlingsfarten.

Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: fredriks] #2479960 30/04/2018 09:31
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 5,671
pontiff Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 5,671
Sitat: fredriks
Att det att bara jogga runt är ju ingen fantastisk träning för att springa fortare rent teknik mässig är vi eniga om men räcker det att springa i 14 km/h eller måste man upp i 20 km/h?


De aller fleste eksperter, både løpere og idrettforskere, anbefaler økter i overfart både i grunntreningen og inn mot konkurransen. Det jeg leser er ca. 10% over konkurransefart. Altså trenger du ikke å løpe på 20km/t hvis målet er halvmaraton på 1:30, men 15km/t er mer passende.

Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: eOpseth] #2480559 02/05/2018 17:48
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 1,444
F
Flamini Offline
Veteran
Offline
Veteran
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 1,444
Vil anbefale intervaller med fart på rett over HM fart, øke antall og lengde gradvis


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: eOpseth] #2480626 03/05/2018 05:15
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 1,249
E
eOpseth Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 1,249
Hva legger du i "rett over" halvmaratonfart sånn spesifikt?

HM på 90 min er vel ca 4:17 ish-tempo. Jeg løper for tiden 8x1000 greit i 4:00 tempo med korte pauser (~1 min), og planen er å øke til 6x1200, senere 6x1500 og muligens 4-5x2000.

Men tolker jeg deg rett med dette er bedre enn å sikte seg ned mot å løpe 1000-metere på 3:4x?

Redigert av eOpseth; 03/05/2018 05:59.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: eOpseth] #2480629 03/05/2018 06:01
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,076
S
sls Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,076
Har selv vært løper og trener, dog med fokus på litt kortere løp (bane). Jeg ville ikke tenkt så mye på farten. Et mål er et mål. Det viktigste er å gjennomføre hver økt optimalt. Klarer du 8x1000m så er du godt på veg.
Løping er fantastisk trening, også for syklister. Jeg ville siktet meg inn på 2 økter pr uke. Med god kvalitet på disse har du kvalitetsarbeidet unnagjort også for sykling og kan kose deg med noen lengre rolige sykkelturer.

Jeg ville fortsatt å løpe langintervall 1 gang pr uke. Gjerne 8x1000m og 4x2000m annenhver uke. Pauser henholdsvis 90s og 2-2 1/2 min. Dissa skal kort fortalt gå omtrent så kjapt du klarer (med lik fart på alle). Viktig å legge merke til at de fleste klarer høyere fart på en 10 km i konkurranse enn på slike intervaller. Så ikke bruk mye energi på formvurdering, men se utviklingen over tid.
Den andre løpeøkta pr uke så ville jeg løpt 10 min rolig, så 2x20 min på/under terskel (halvmaratonfart + 15-20 s kanskje), 5 min joggepause, og så 10 min nedroing.

1-2 ganger i måneden kan det sikkert være lurt å ta en lang, rolig løpetur, dvs rundt 2 timer. Byttes ut med en av øktene over eller istedenfor en sykkellangtur når været er kjipt. Da får du herdet beina litt før den store dagen.

Redigert av sls; 03/05/2018 06:02.
Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: eOpseth] #2480663 03/05/2018 08:06
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 1,444
F
Flamini Offline
Veteran
Offline
Veteran
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 1,444
Sitat: eOpseth
Hva legger du i "rett over" halvmaratonfart sånn spesifikt?

HM på 90 min er vel ca 4:17 ish-tempo. Jeg løper for tiden 8x1000 greit i 4:00 tempo med korte pauser (~1 min), og planen er å øke til 6x1200, senere 6x1500 og muligens 4-5x2000.

Men tolker jeg deg rett med dette er bedre enn å sikte seg ned mot å løpe 1000-metere på 3:4x?


tror vi tenker likt,
kjør med 8x1000 greit i 4:00 tempo med korte aktive pauser,
øk til 7x1200, 6x1500 slik at total løpt lengde øker også - ikke bare lengden på hvert intervall, evn 800/1600/1200/2000/1200/1600/800 hvis du løper på bane.


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: Flamini] #2601213 15/04/2020 20:16
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 320
B
bigp85 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
B
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 320
Hva med en som trener til Nordmarka skogshalvmaraton men vil også sykle litt? Intervaller på sykkel må vel være overførbsrt til å bli bedre bakkeløper? En langtur på sykkel i ny og ne gir vel masse sone1/2 trening?

Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: eOpseth] #2601678 17/04/2020 19:10
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 36
S
skarlagens Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 36
Nøkkelløkt som jeg liker er intervaller med flytpauser...

3km med tempo + 1km flytpause.. x 4
Null pause.


https://www.kondis.no/blogg-alle-vil-trene-som-sondre-norstad-moen.6098155-127676.html

Liker å ta disse øktene på bane.


tidligere snusmisbruker
Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: bigp85] #2601771 18/04/2020 12:40
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,322
stosu Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,322
Sitat: bigp85
Hva med en som trener til Nordmarka skogshalvmaraton men vil også sykle litt? Intervaller på sykkel må vel være overførbsrt til å bli bedre bakkeløper? En langtur på sykkel i ny og ne gir vel masse sone1/2 trening?


Du må løpe litt også. Spesielt for å herde beina. Hardøkter med løpesko og langturer på sykkel jeg jeg er en OK kombo. Riktignok må du nok ha noen langturer med joggesko for å herde beina nok også. Personlig drar jeg god nytte av å variere mellom løp, sykkel og ski. Kjenner også flere som opplever det motsatte.


Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig


Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: eOpseth] #2602418 21/04/2020 19:49
Registrert: May 2012
Innlegg: 76
T
Terskeltrening Offline
Medlem
Offline
Medlem
T
Registrert: May 2012
Innlegg: 76
Ser stadig oftere folk med vektvest på når de jogger. Hva er grunnen til at de har på den? Kan ikke finne noe særlig som antyder at det skal være bra. Oftest er det pt som mener dette er bra, de sier det øker kaloriforbruket..

Men kan man ikke heller løpe fortere for å oppnå samme effekt? Samtidig er det slik at jo tyngre man er jo mer belastende vil det være for knærne.

Er vektvest bare en moteting eller har det noe for seg?

Re: Nøkkeløkta for å ta halvmaraton < 1:30 [Re: Terskeltrening] #2603301 25/04/2020 20:05
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 26
H
Henrik S Offline
Fersking
Offline
Fersking
H
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 26
Sitat: Terskeltrening
Ser stadig oftere folk med vektvest på når de jogger. Hva er grunnen til at de har på den? Kan ikke finne noe særlig som antyder at det skal være bra. Oftest er det pt som mener dette er bra, de sier det øker kaloriforbruket..

Men kan man ikke heller løpe fortere for å oppnå samme effekt? Samtidig er det slik at jo tyngre man er jo mer belastende vil det være for knærne.

Er vektvest bare en moteting eller har det noe for seg?


Løping med vektvest høres helt idiotisk ut i mine øyne. tror ikke ingebritsen brødrene løper med noe mer enn seg selv akkurat. Er vel bedre å øke farten. Tror nok det viktigste er å bare løpe mer. Min erfaring til min egen trening er at verken ski eller sykling gjør meg bedre i løping, det gjør meg ikke noe dårligere, men jeg synes ikke det er så overførbart. Heller omvendt. Er ingenting som har fått meg i bedre form enn løping, men utfordringen er jo å holde seg skadefri da...


Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå