Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 16 av 17 1 2 14 15 16 17

Beste allsidige landeveissykler?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2607309 13/05/2020 22:52
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Alpers
Sitat: DuffMcShank
J. Men jeg har erfaring med at Landevei sine OBJEKTIVE opplevelser av sykkelfølelse ikke alltid er overførbar til meg selv, så ville aller helst prøvd før kjøp.

Sånn, fikset den for deg. Hvis du ville hatt min subjektive mening ville saken sett helt annerledes ut.

Vi skriver for leseren, og har en tenkt gjennomsnittsyklists ønsker til vurdering når vi beskriver sykler. Ingen andre.

At ikke alle liker samme sykler som oss er helt greit, men hvordan mener du vi bør utforme objektivitetsidealet?

Her tror jeg poenget gikk meg hus forbi, mener du at dere skriver objektive tester? De fleste testene deres begynner jo som regel med en dogmatisk standardfrase om at dere ikke har ressurser/evner til å gjøre kvantitative målinger, det være seg av aerodynamikk, rullemotstand, stivhet/fleks, osv. Resten av testene pleier å være beskrivelser av kjørefølelsen dere opplever, ispedd mer eller mindre irrelevante betraktninger om utstyr/utveksling, sykkelens totalpris tatt i betraktning.

Så vidt jeg vet bruker dere også testsyklene slik de leveres, dvs. ting som stem/styre tilpasses ikke den enkelte rytter. Samtidig testes syklene gjerne av personer med relativt ulike mål.

Du må gjerne supplere med din subjektive opplevelse av Dare GFX, hvis du mener den er til forskjell fra det dere har skrevet i testen ICON_SMILE

Create the problem and sell the solution
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: DuffMcShank] #2607312 14/05/2020 05:33
M
mob Offline
Entusiast
Entusiast
M
J. Men jeg har erfaring med at Landevei sine OBJEKTIVE opplevelser av sykkelfølelse ikke alltid er overførbar til meg selv, så ville aller helst prøvd før kjøp.

Sånn, fikset den for deg. Hvis du ville hatt min subjektive mening ville saken sett helt annerledes ut.

Her tror jeg poenget gikk meg hus forbi, mener du at dere skriver objektive tester? [...] Du må gjerne supplere med din subjektive opplevelse av Dare GFX, hvis du mener den er til forskjell fra det dere har skrevet i testen ICON_SMILE

+1.

Jeg synes testene til tider er underholdende, men håpløst naivt å fremstille dem som objektive.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: mob] #2607315 14/05/2020 05:56
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
ICON_SMILE

Håper ikke tråden spores av med denne - unnskyld - gamle debatten ICON_SMILE

Det er minst to skoler her, nå som før.

Jeg er ikke enig med dem som krever noe i retning av laboratorietester, oppsett med nøyaktig samme komponenter og dekk, fullstendig bikefit eller blindtester (hvordan?) før man kan si noe som er i nærheten av å være objektivt.

En sykkel er rett og slett ikke så komplisert og mystisk og vanskelig å forstå.

Ut fra geometri, utforming av rørene og valg av komponenter, vil det være rimelig klart hva produsenten ønsker å oppnå.

En dyktig sykkeljournalist og rytter vil kunne både beskrive sykkelen rent faktuelt - som jeg synes er av stor verdi - og vurdere ved bruk om produsenten har lykkes.

Vurderingen av kjørefølelsen vil ha et subjektivt element, men likevel ha verdi og gi relevant informasjon. Og jeg er ikke tvil om at man objektivt kan si noe om kjøreegenskaper.

Og så er det dyktige og mindre dyktige sykkeljournalister, og pålitelige og mindre pålitelige sykkelmagasiner. Man finner etterhvert ut hvem man liker og fester tillit til.

Om man leser sykkelmagasiner som faktisk tester for f.eks. stivhet og fleks, som tyske Tour Magazine, vil man se at det ikke er slik at laboratoritestene avslører en helt annen virkelighet enn det som beskrives av andre magasiner som ikke bruker slike løsninger.

Hva gjelder laboratorietester av rulleegenskaper og aerodynamikk, har de sine åpenbare svakheter, og det er omstridt hvordan testene skal gjennomføres. Det er ikke akkurat enighet her om hvordan man fastsetter den objektive sannheten ICON_SMILE

Alpers kommer sikkert på banen.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2607316 14/05/2020 06:19
M
mob Offline
Entusiast
Entusiast
M
En eldgammel debatt. Desto mer overraskende å se en bladfyk omtale sine tester som objektive. Det er jo nettopp den personlige vurderingen som i dette tilfellet gir testene merverdi. Hadde Alpers et al. lagt seg på den tyske lab-skolen, ville det vært helt uinteressant for min del. Det er pretensjonen om at man bedriver objektiv forbrukerjournalistikk jeg (og trolig DuffMcShank) reagerte på.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: mob] #2607318 14/05/2020 06:21
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Sitat: mob
Det er pretensjonen om at man bedriver objektiv forbrukerjournalistikk jeg (og trolig DuffMcShank) reagerte på.

Ja, og som forklart over, er jeg ikke helt enig med deg og Duff her ICON_SMILE

Jeg mener derimot at det er åpenbart at testene i Landevei har verdi som forbrukerjournalistikk, og at man kan oppnå en grad av objektivitet.

Samtidig setter jeg stor pris på et element av subjektiv vurdering fra kompetente ryttere. Helt enig med deg i det.

En sykkel kommer i god, bedre og best for en gitt bruk og for gitte preferanser til den konkrete leseren. Eget bruk og egne preferanser må den enkelte forstå selv. En testvinner er ikke nødvendigvis den beste for leseren. Tester kan hjelpe leseren på vei, men leseren må selv vurdere hvilke egenskap han trenger i en sykkel.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: DuffMcShank] #2607323 14/05/2020 06:31
Alpers Offline
Besatt
Besatt

Vi skriver for leseren, og har en tenkt gjennomsnittsyklists ønsker til vurdering når vi beskriver sykler. Ingen andre.

At ikke alle liker samme sykler som oss er helt greit, men hvordan mener du vi bør utforme objektivitetsidealet?

Her tror jeg poenget gikk meg hus forbi, mener du at dere skriver objektive tester? De fleste testene deres begynner jo som regel med en dogmatisk standardfrase om at dere ikke har ressurser/evner til å gjøre kvantitative målinger, det være seg av aerodynamikk, rullemotstand, stivhet/fleks, osv. Resten av testene pleier å være beskrivelser av kjørefølelsen dere opplever, ispedd mer eller mindre irrelevante betraktninger om utstyr/utveksling, sykkelens totalpris tatt i betraktning.

Så vidt jeg vet bruker dere også testsyklene slik de leveres, dvs. ting som stem/styre tilpasses ikke den enkelte rytter. Samtidig testes syklene gjerne av personer med relativt ulike mål.

Du må gjerne supplere med din subjektive opplevelse av Dare GFX, hvis du mener den er til forskjell fra det dere har skrevet i testen ICON_SMILE

Landevei/ landevei.no er laget for leserne. Hadde hele produksjonen vært tuftet på min subjektive mening tror jeg vi hadde stoppet etter en utgave eller to.

Vi tester sykler etter en protokoll som skal besvare gitte spørsmål lesergruppen vil ha svar på, og vi gjennomfører testene ut ifra hvilke ressurser vi har.
Noen magasiner løser det på andre måter, men konklusjonene er ofte veldig like.

Vi er helt klare på at vi mener opplevelsen av en sykkel er det som teller mest. Den hadde ikke endret seg om vi hadde hatt en vindtunnell eller et apparat for å måle stivhet.

Den første Vengen til Specialized var jo en mare å sykle på, så ille at ingen ville ha den og de sluttet å lage den. Da spilte det liten rolle at den var god i vindtunnell.

Eller er det noe jeg misforstår her? Hva ville du gjort annerledes?

Redigert av Alpers; 14/05/2020 06:35.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2607324 14/05/2020 06:33
M
mob Offline
Entusiast
Entusiast
M
Testene har åpenbart verdi som forbrukerjournalistikk og salgsveiledning - jeg håper du ikke oppfattet at jeg er uenig i det. Jeg leser en del av dem med glede og irriterer meg over andre.

Vi trenger ikke å gjøre dette til et Skjervheimseminar, men testene kan (og bør) selvsagt være faktuelt korrekte og sannhetssøkende. Det betyr ikke at de er «OBJEKTIVE», som redacteuren hevder i tråden.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Alpers] #2607335 14/05/2020 07:08
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D

Vi er helt klare på at vi mener opplevelsen av en sykkel er det som teller mest.

Mitt opprinnelige utsagn var at jeg anbefalte å prøve selv, da jeg har erfaring med at testerens vurdering av følelse (dvs. subjektiv opplevelse av sykkelen) ikke alltid samsvarer med det jeg selv opplever.

Dette siterte du med en for meg uforståelig påstand om at testene er objektive, selv om de hovedsaklig basert på opplevd kjørefølelse.

Men siden du spør om forbedringspunkter her er noen forslag
* Gjør det klart hvorvidt sykkelens størrelse og oppsett passet alle testerene, og/eller hvilke tilpasninger som ble gjort.
* Gå i samarbeid med andre blader (gjerne internasjonalt) og/eller fagmiljø for å gjøre mer kvantitative/objektive målinger av syklene. Prioriter kvalitet over mengde, jeg kan gjerne leve med bare 1 god samletest i året. F.eks. noe som diskuteres i det evige på forum er forskjellen på husmerker/kinarammer vs. dyre merkerammer, her kunne man jo f.eks. gått sammen med karbonreparatører for å scanne rammene o.l.

Create the problem and sell the solution
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2607336 14/05/2020 07:15
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Står det noe om at sykkelen skal være lett, leken og kvikk i den protokollen? ICON_WINK

Som å lese boken Zen - kunsten å vedlikeholde en motorsykkel dette. Hvor disse to forskjellige måtene å se verden på blir godt beskrevet.

For meg er landevei som Top Gear. Så får noen bare mene at Jeremy Clarkson har peiling på bil. Underholdning. Hva gjelder testens verdi bruker jeg slikt kun for å utelukke sykler med konkrete problemer. Da snakker man om litt banale, men ikke uviktige, ting som setepinner som glir ned osv.

Og det er ikke kritikk fra min side. Hadde landevei hatt et publikum på 100m betalende kunder er jeg sikker på at man hadde gjort mer ut av de testene hva gjelder objektive mål.

Redigert av Havre; 14/05/2020 07:16.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2607341 14/05/2020 07:30
A
Autobus Offline
Fersking
Fersking
A

Leser at nye supersix og caad13 er blitt nevnt tidligere her i tråden vedr. tester og en pågående diskusjonstråd. Siden emnet her er "beste allsidige landveissykler" velger jeg å skrive her 😉
Jeg synes både de nye rammene og de tidligere er fint utformet. Men jeg vil påstå at f.x. CAAD13 er en virker som en god allsidig helårssykkel med økt dekklaring, vibrasjonsdemping og skjermfester. Har bl.a lest at 32 mm dekk går helt fint uten problemer

Prismessig kan det nok diskuteres at caad13 er priset relativt aggresivt. Med dagens tilbud fra butikker om medlemspris/kampanjer etc. tas i betraktning får man nok en caad13 (skivebremser & 105) under 20k (v/15% 18700,-) og omkring 26k med ultegra. Noe jeg synes er konkuransedyktig. For hva får man eller hva bør man forvente å få for ca 20-25k i dag?

Etter et raskt nettsøk ser jeg at noen få butikker skilter med at de har caad12 på tilbud (skiver og 105) til hhv. 15k og 18k og ultegra for ca 23K. Dersom caad13 har et langt bredere bruksområde enn caad12 til en "tilnærmet" pris høres det ut som en grei deal spør du meg ( N-1). Alternativt så har jo b.la. xxl en Basso Venta carbon med ultegra og disc til 22k (vilkårlig valgt sykkel til ca samme pris som caad), men usikker om den har det samme bruksområdet som en caad13.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: DuffMcShank] #2607347 14/05/2020 07:40
Alpers Offline
Besatt
Besatt

Vi er helt klare på at vi mener opplevelsen av en sykkel er det som teller mest.

Mitt opprinnelige utsagn var at jeg anbefalte å prøve selv, da jeg har erfaring med at testerens vurdering av følelse (dvs. subjektiv opplevelse av sykkelen) ikke alltid samsvarer med det jeg selv opplever.

Dette siterte du med en for meg uforståelig påstand om at testene er objektive, selv om de hovedsaklig basert på opplevd kjørefølelse.

Men siden du spør om forbedringspunkter her er noen forslag
* Gjør det klart hvorvidt sykkelens størrelse og oppsett passet alle testerene, og/eller hvilke tilpasninger som ble gjort.
* Gå i samarbeid med andre blader (gjerne internasjonalt) og/eller fagmiljø for å gjøre mer kvantitative/objektive målinger av syklene. Prioriter kvalitet over mengde, jeg kan gjerne leve med bare 1 god samletest i året. F.eks. noe som diskuteres i det evige på forum er forskjellen på husmerker/kinarammer vs. dyre merkerammer, her kunne man jo f.eks. gått sammen med karbonreparatører for å scanne rammene o.l.

· Det er litt forskjell på meg og Øyvind, men vi gjør de tilpasningene som må til for å gjøre sykkelen «vår». I dette tilfellet justerte prøvde jeg med to forskjellige stack-høyder på sykkelen, med henholdsvis 0, 1 og 2 cm spacere under stemet. Jeg prøvde både med et Selle Italia SLR-sete og PRO Stealth som var montert på sykkelen.
Av tidshensyn er det begrenset med hvor detaljert vi går inn i testprosessen, selv om jeg gjør det akkurat i dette tilfellet.
Sykkelen er testet med 650b-hjul, mest for å finne mer ut av plassen uten å justere kjedestaget, den er testet med det hjulsettet jeg bruker til daglig, Enve AR 4.5 med 32 mm GP Conti-dekk samt medfølgende sett.
I dette tilfellet hadde jeg ikke behov for å bytte stem. Jeg og Øyvind har mange oppklarende diskusjoner med hverandre, der relevante sammenligninger eller faktaopplysninger dukker opp.

· Punkt to vi verken et stort ønske om å gjennomføre, ei heller ikke ressurser til. Da ville vi laget to tester i året, og null blader. Det er ingen karbonreparatører som har karbonskanner, og den eneste produsenten jeg kjenner til som gjør dette før utsending til kunder er Canyon. Otto Jæger reparerer karbon, men han har ikke et røngtenapparat som finner feil. En mekaniker i et profflag har ingen skanner som finner skjulte brudd, de kjenner simpelthen etter om karbonet gir etter på steder det ikke skal.
Arbeidsdagen vår er omtrent slik at vi kommer på jobb og trekker pusten, og gjør alt vi kan for å få ting til å gå rundt. Et internasjonalt samarbeid vil koste minst ett årsverk til, og hadde vi hatt et årsverk til ville vi brukt det på å lage mer innhold.

· Tyske Bike (tyske magasin generelt) er veldig opptatt av slike målekriterier, ofte mer enn produsentene selv. Jeg har vært på mange bransjetreff der verdens største produsenter må forklare enkelte journalister at de opererer innenfor visse målekriterier som er «stivt nok». Marginer til eller fra disse standardene er ubetydelige i praksis, selv om det kan måles forskjeller, litt som aerodynamikk på en ramme.

Disse magasinene har gjerne heltidsansatte mekanikere som demonterer rammer for testing og måling, og ofte får de tilsendt to sykler. En til å sykle på, og en som de nærmest kan gjøre hva de vil med. Skjønt bruker de ofte langt mindre tid på å sykle enn det vi gjør, og vi mener at de detaljene du kan lese ut av en labtest ikke tilfører en test stor verdi. Her er det forskjell på hva de ulike markedene liker. På et pressetreff jeg var på nylig hadde vi temaet oppe med en polsk, nederlandsk og israelsk redaktør til stede. Hvordan vi opplevde sykler var veldig likt - men hva de ulike markedene ville ha var helt ulikt. Hva de respektive lands lesere ville ha gjorde at testene så ulike ut, selv om opplevelsen av sykkelen var den samme.

Jeg og Øyvind er enige om at det er opplevelsen av en sykkel som er det vi ønsker å formidle. Vi kommer ikke til å si at en sykkel er et godt kjøp fordi den gjør det bra i en labtest, om den ikke kan sykles på. Omtrent slik det var med de første aerosyklene. De gjorde det ofte bra i labtester, men var direkte dårlige på veien. Da blir akkurat det objektive målekriteriet verdiløst.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Havre] #2607349 14/05/2020 07:43
Alpers Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Havre
Står det noe om at sykkelen skal være lett, leken og kvikk i den protokollen? ICON_WINK

Nei. Men en sykkel som selges som en rask grusracer, solgt under fanen «denne bruker Uno-X i off-season», burde ikke være tung, treg og kjedelig!

Vi har mange lesere som synes rittracere kan oppleves ustabile og heller vil ha mer stabile grussykler, men svært få som liker sykler som er ukomfortable, dyre, tunge og stygge. Sånn for å sette det litt på spissen.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Autobus] #2607370 14/05/2020 08:36
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Basso venta har nok ikke samme bruksområde som CAAD13 med tanke på skjermfester, men den skal ha ganske god dekklaring. Hvis du har tenkt å ha skjermer montert permanent, burde du jo helt klart gå for en sykkel med skjermfester, så da kommer kanskje CAAD13 litt foran.

Grunnen til at mange synes CAAD13 er litt dyr er fordi den steg betraktelig i pris fra CAAD12, som ble sett på som konkurransedyktig fordi det er kjent som den beste moderne aluminiumsramma man får tak i, mens aluminiumsrammer ofre er tyngre og ikke like aggresive som CAAD. Det har dog kommet mange andre konkurrenter i aluminiumssegmentet de siste åra. Blant flere tilbyr for eksempel BMC og Trek bra specca alusykler.

Husk at Basso Venta er i karbon, mens CAAD13 er i aluminium. CAAD vil nok føles ganske mye stivere og røffere sånn sett, uten at jeg har prøvd 13. Jeg har 12, og jeg har ingen problemer med å kjøre lange turer på variert underlag med den, men andre synes kanskje den er ubehagelig til sånn bruk.

Hvis du skal ha en helårssykkel, er det aller viktigste at du får plass til piggdekk, og det er nok på hengende håret du gjør med CAAD12. Her er et bilde av de smaleste piggdekka jeg vet om i CAAD'en min.

[Linket bilde]

Redigert av vetleg; 14/05/2020 08:40.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: vetleg] #2607387 14/05/2020 09:20
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Digresjon: En artig ting med Basso Venta er at den har de korteste kjedestagene jeg noen gang har sett på en sykkel med skivebremser.

400 mm! ICON_SHOCKED
[Linket bilde fra bassobikes.com]
Det medfører en særegen utforming av seterøret, som jeg ikke trodde var i henhold til kravene for bruk i UCI-ritt. Og nei, den er ikke å finne på listen over rammesett godkjent av UCI.

Kan være en tilfeldighet. Må lese meg opp på det. Men det kan virke som Basso her har valgt å lage en sykkel som skal være optimal for ryttere i den virkelige verden fremfor å tilfredsstille UCI. I så fall, kudos for det.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: vetleg] #2607403 14/05/2020 10:41
A
Autobus Offline
Fersking
Fersking
A
Jeg må si meg både enig og uenig på pris. Sammenlignet med caad12 er nok caad13 noe mer aggressivt priset.

Om det sammenlignes mot tilsvarende alu-sykler som f.x Trek, BMC eller Specialized mener jeg disse ligger i omtrent i samme prisnivå?
Eksempelvis et raskt søk på Trek sine hjemmesider på alu-sykler viser at en Emonda ALR 5 (105) ligger i skrivende stund på ca 25K..

Redigert av Autobus; 14/05/2020 10:42.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Harale] #2607404 14/05/2020 10:42
TenDam Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Harale
Ser en har nevnt over i tråden her ang. Fara AR. Finner nada info på nett, men etter den evige jakten etter
den "perfekte" sykkel har jeg ikke funnet noe som er i nærheten hva gjelder pris, vekt og fleksibelt valg av komponenter?
Dare gfx/endurance ser ut til å veie 8.77 kg (riktignok med 45c i L) mot Fara 7.62 (32c), samtidig som utvekslingen på Dare sin ikke er noe
jeg ønsker på en sykkel som skal brukes 50/50 road/grus. Fara går kun til 35mm bredde, men er sjeldent behovet
strekker seg over dette for min del! Noen tanker om eventuelle alternativer til denne/noen som har testet?

Det var jeg som spurte om dette for en tid tilbake uten å få noe respons på erfaring. Endte opp med å besøke Fara butikken på Skøyen og hadde en veldig lang og hyggelig prat der. Siden butikken var ribba for rammer og sykler (utover noen av Gravel utgaven) så ble planen min om å prøvesykle lagt i grus, men jeg endte uansett opp med å bestille en Fara AR med lovnad om at dersom størrelsen skulle vise seg å være feil så er det mulig å endre denne når de får inn ny batch. Jeg fikk også mulighet til å spekke den med noen andre komponenter som ikke var "option" gjennom websiden og de utviste veldig stor fleksibilitet for å imøtekomme ønsker som kunden måtte ha. Heller ingen tvil om at pris ble en utslagsgivende faktor (fikk bestilt før den lille justeringen). Når det kommer til vekt så ville jeg ikke nødvendigvis tatt hva som dukker opp i kalkulatoren for god fisk, er noen åpenbare feil der, og de informerte også om at de jobbet med en ny løsning for dette.

Så min anbefaling er å stikke innom butikken om du har anledning, jeg fikk veldig god service og som sagt var de veldig fleksible så det lover bra. De skal forøvrig ut av eksisterende lokaler innen utgangen av mai, men virket som de skulle fortsette å holde til i samme området (i hvertfall var det plan A). Skal komme tilbake i denne tråden når jeg har fått levert min sykkel (slutten av juni) og dele erfaringer da ICON_SMILE

Redigert av TenDam; 14/05/2020 10:43.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2607407 14/05/2020 10:58
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Jeg har kanskje sagt mitt om testene i landevei, men gjentar at jeg opplever å langt på vei forstå hva journalisten forsøker å få frem og tenker det i stor grad er overførbart på meg som leser, kjøper og syklist. På terreng synes jeg det er mer krevende å forstå da nivået på journalistene har mer å si for hvordan de utnytter egenskapene til en sykkel, her er jeg usikker på om det er like relevant for mitt nivå.

Objektiv er et vanskelig ord å enes om, ingen er 100% objektiv når man skriver i et blad med slagordet lidenskap og lidelse. Jeg tror de fleste som sykler mye inkl journalister har en eller annen preferanse som på mystisk vis slår inn, ikke mye men ørlite grann. Men jeg tror Landevei lager helt UAVHENGIGE tester hvor sponsorer, annonsører og annet ikke klarer å kjøpe seg gode resultater. Kanskje uavhengig er et lettere ord å svelge for de fleste. Hadde jeg ikke hatt tillit til uavhengigheten hos Landevei kunne jeg like godt lest hva Cannondale selv sier om sine greier, ganske svulstige greier :-)

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2607418 14/05/2020 11:37
A
Autobus Offline
Fersking
Fersking
A

Godt det finnes Landevei/Landevei.no og ikke minst forumet her så slipper vi å basere oss på produsentenes egne ord og lovnader ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Autobus] #2607433 14/05/2020 12:24
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis det er trek emonda disc 105, så var jo veiledende pris på CAAD12 Ultegra DIsc 25k, så CAAD12 var definitivt mer aggressivt priset (men hadde litt gammeldagse innslag som quick release bak), og mye mer enn CAAD13. 32k veiledende for en alusykkel selv med ultegra disc-gruppe vil jeg si er ganske dyrt. Men det er jo en fet sykkel da, ingen tvil om at du ganske sikkert vil bli fornøyd med den ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Autobus] #2607435 14/05/2020 12:25
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Sitat: Autobus
Godt det finnes Landevei/Landevei.no og ikke minst forumet her så slipper vi å basere oss på produsentenes egne ord og lovnader ICON_SMILE

Joda, enig, absolutt ICON_SMILE

Men det er jo heldigvis ikke slik at vi er ofre for en ondsinnet, samvittighetsløs industri som konstant fôrer oss med løgn, og lurer oss til å kjøpe møkkasykler.

Liker reklame, jeg. Med minst mulig fokus på kjedelig ting som vekt, stivhet og aerodynamikk.

(Geometri, derimot, er gøy. Det er klart.)

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2607457 14/05/2020 14:11
H
hvordetgaar Offline
Fersking
Fersking
H
Sitat: Sepeda
Men det er jo heldigvis ikke slik at vi er ofre for en ondsinnet, samvittighetsløs industri som konstant fôrer oss med løgn, og lurer oss til å kjøpe møkkasykler.

Tja. I lang, lang tid har jo industrien pushet landeveissykler med syltynne, knallharde dekk og blytung utveksling med små kassetter. Jeg vil påstå at det store flertallet av landeveissykler er produsert for et lite mindretall av kjøperne: Godt trente folk som skal sykle fort, gjerne i grupper og ritt.

Hvorfor er det samme utveksling på syklene i sportsbutikken som det proffene bruker? Proffene er sikkert fem ganger så sterke og ti ganger så utholdende som meg.

Veldig mange vil bare ha en sykkel med bukkestyre, men som er komfortabel, har bredere dekk og mer oppreist sittestilling. Og relativt lett utveksling. Og jada, de siste årene har det blitt mye fint å velge i her ettersom "gravel" og "adventure" og "all road" sykler har tatt verden med storm. Men om dette faktisk er bedre sykler for folk flest (hvilket jeg tror det er), hvorfor tok det så lang tid før de store produsentene fant ut av det? I følge dem selv bruker de masse ressurser på R&D. Men det måtte et bittelite nisje-magasin (BQ) til for å finne ut at bredere dekk er bedre for de fleste?

Og selv i dag må du vite hva du ser etter. En som aldri har holdt i et bukkestyre har ikke hørt om "gravel bikes", "all road" osv. Hvis en gjennomsnittlig person går inn på en helt vanlig sportsbutikk og sier han vil ha en landeveissykkel, så tror jeg han i mange tilfeller ender opp med en sykkel som han ikke trives med på lengre turer.

Mulig jeg er litt i overkant kritisk her, men mitt inntrykk er at industrien ikke akkurat har hjulpet folk til å velge riktige sykler de siste tiårene. Snarere tvert i mot.

PS: Dette er ikke kritikk av deg, og det er ikke kritikk av Landevei. Du er et positivt bidrag her på forumet og Landevei er et flott blad ICON_SMILE Det var bare en kommentar til dette med sykkelindustrien og hvorvidt de lurer oss til å kjøpe lite egnede sykler eller ei.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: hvordetgaar] #2607464 14/05/2020 14:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: hvordetgaar
Sitat: Sepeda

Tja. I lang, lang tid har jo industrien pushet landeveissykler med syltynne, knallharde dekk og blytung utveksling med små kassetter. Jeg vil påstå at det store flertallet av landeveissykler er produsert for et lite mindretall av kjøperne: Godt trente folk som skal sykle fort, gjerne i grupper og ritt.

Hvorfor er det samme utveksling på syklene i sportsbutikken som det proffene bruker? Proffene er sikkert fem ganger så sterke og ti ganger så utholdende som meg.

Veldig mange vil bare ha en sykkel med bukkestyre, men som er komfortabel, har bredere dekk og mer oppreist sittestilling. Og relativt lett utveksling. Og jada, de siste årene har det blitt mye fint å velge i her ettersom "gravel" og "adventure" og "all road" sykler har tatt verden med storm. Men om dette faktisk er bedre sykler for folk flest (hvilket jeg tror det er), hvorfor tok det så lang tid før de store produsentene fant ut av det? I følge dem selv bruker de masse ressurser på R&D. Men det måtte et bittelite nisje-magasin (BQ) til for å finne ut at bredere dekk er bedre for de fleste?

Og selv i dag må du vite hva du ser etter. En som aldri har holdt i et bukkestyre har ikke hørt om "gravel bikes", "all road" osv. Hvis en gjennomsnittlig person går inn på en helt vanlig sportsbutikk og sier han vil ha en landeveissykkel, så tror jeg han i mange tilfeller ender opp med en sykkel som han ikke trives med på lengre turer.

Mulig jeg er litt i overkant kritisk her, men mitt inntrykk er at industrien ikke akkurat har hjulpet folk til å velge riktige sykler de siste tiårene. Snarere tvert i mot.

PS: Dette er ikke kritikk av deg, og det er ikke kritikk av Landevei. Du er et positivt bidrag her på forumet og Landevei er et flott blad ICON_SMILE Det var bare en kommentar til dette med sykkelindustrien og hvorvidt de lurer oss til å kjøpe lite egnede sykler eller ei.

Jeg tror Sepeda var ironisk.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: hvordetgaar] #2607465 14/05/2020 14:35
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
ICON_SMILE

Takk for det, hvordetgaar!

For så vidt forfriskende at noen kritiserer industrien for i mange år å ha satset på tynne dekk og klassisk landeveisutveksling ICON_SMILE Andre syklister vil si at nettopp dét er alt en syklist egentlig trenger, og at industrien burde ha fortsatt å satse på skikkelige racere, akkurat som før.

Mens sykler du peker på som bedre egnet for den jevne syklist og for alminnelig bruk, er nettopp de som i flere år er blitt slaktet av andre syklister som det ultimate bevis på at industrien lurer på oss ting vi slett ikke trenger, som f.eks. skiver (bare tull, umoden teknologi, felgbremser har alltid fungert), brede dekk (bare tull, cyclocross har alltid fungert, terrengsykkel er bedre) eller - Gud forby - senkede setestag (bare tull, og dessuten stygt) eller litt høyere front (damesykkel).

Så det blir galt uansett ICON_SMILE

(+1 på BQ, forresten. Selv om jeg ikke alltid er enig med Jan Heine om alt. Gir meg selv lov til å plukke kirsebær derfra.)

Sitat: sykkeloyvind
Jeg tror Sepeda var ironisk.

Jeg vet ikke hva jeg var, egentlig. Prøvde å ikke være sarkastisk. Men ble kanskje parodisk. Eller så var jeg oppriktig.

Artig med mye liv i tråden i dag, da. Temperaturen går opp når redaksjonen går inn ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2607467 14/05/2020 15:12
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Parodisk, som latterliggjør eller forvrenger

Sarkastisk, som er spydig, spottende, sterkt hånende

Ironi er i daglig språkbruk det å tilkjennegi sin mening ved å uttale det stikk motsatte av hva man mener, men på en slik måte at ens sanne mening skinner igjennom. Begrepet ironi stammer fra den greske, komiske skikkelsen Eiron

Alt iflg store norske leksikon

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: EmilZipp] #2607498 14/05/2020 18:51
P
Preacher Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: EmilZipp
Parodisk, som latterliggjør eller forvrenger

Sarkastisk, som er spydig, spottende, sterkt hånende

Ironi er i daglig språkbruk det å tilkjennegi sin mening ved å uttale det stikk motsatte av hva man mener, men på en slik måte at ens sanne mening skinner igjennom. Begrepet ironi stammer fra den greske, komiske skikkelsen Eiron

Alt iflg store norske leksikon

Og felles for de samtlige tre, er at de er uhyre vanskelig å formidle gjennom det skrevne ord. Og minst like vanskelig å oppfatte i mottaksenden. Dessverre.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: TenDam] #2608068 18/05/2020 09:29
H
Harale Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H
Sitat: TenDam
Sitat: Harale
Ser en har nevnt over i tråden her ang. Fara AR. Finner nada info på nett, men etter den evige jakten etter
den "perfekte" sykkel har jeg ikke funnet noe som er i nærheten hva gjelder pris, vekt og fleksibelt valg av komponenter?
Dare gfx/endurance ser ut til å veie 8.77 kg (riktignok med 45c i L) mot Fara 7.62 (32c), samtidig som utvekslingen på Dare sin ikke er noe
jeg ønsker på en sykkel som skal brukes 50/50 road/grus. Fara går kun til 35mm bredde, men er sjeldent behovet
strekker seg over dette for min del! Noen tanker om eventuelle alternativer til denne/noen som har testet?

Det var jeg som spurte om dette for en tid tilbake uten å få noe respons på erfaring. Endte opp med å besøke Fara butikken på Skøyen og hadde en veldig lang og hyggelig prat der. Siden butikken var ribba for rammer og sykler (utover noen av Gravel utgaven) så ble planen min om å prøvesykle lagt i grus, men jeg endte uansett opp med å bestille en Fara AR med lovnad om at dersom størrelsen skulle vise seg å være feil så er det mulig å endre denne når de får inn ny batch. Jeg fikk også mulighet til å spekke den med noen andre komponenter som ikke var "option" gjennom websiden og de utviste veldig stor fleksibilitet for å imøtekomme ønsker som kunden måtte ha. Heller ingen tvil om at pris ble en utslagsgivende faktor (fikk bestilt før den lille justeringen). Når det kommer til vekt så ville jeg ikke nødvendigvis tatt hva som dukker opp i kalkulatoren for god fisk, er noen åpenbare feil der, og de informerte også om at de jobbet med en ny løsning for dette.

Så min anbefaling er å stikke innom butikken om du har anledning, jeg fikk veldig god service og som sagt var de veldig fleksible så det lover bra. De skal forøvrig ut av eksisterende lokaler innen utgangen av mai, men virket som de skulle fortsette å holde til i samme området (i hvertfall var det plan A). Skal komme tilbake i denne tråden når jeg har fått levert min sykkel (slutten av juni) og dele erfaringer da ICON_SMILE

Så bra! Ser frem til å høre. Fikk du noe estimat hva gjelder vekt? Evt. hva komponenter fikk du forandret på?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Harale] #2609105 23/05/2020 10:35
D
DBrodshaug Offline
Avhengig
Avhengig
D
Ny OPEN er sikkert en allsidig sak.

Mer landeveisrettet, men antar ny Tarmac SL7 beholder dekklaringen til SL6 og vil være ganske allsidig:
(Kan jo se ut som det er hold i ryktene om at denne er starten på slutten for Venge..)
[Linket bilde fra aws1.discourse-cdn.com]

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: DBrodshaug] #2609923 26/05/2020 15:56
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Sitat: DBrodshaug
Ny OPEN er sikkert en allsidig sak.

Alltid spennende å se hva Gerard Vroomen (tidl. Cervélo) og Andy Kessler (tidl. BMC) puster liv i av kreaturer i leire, eller rettere sagt karbon.

[Linket bilde fra cdn-cyclingtips.pressidium.com]

Liker idéen bak MIN.D. (Minimal Design) der selve rammesettet utgjør en komplett løsning som gir all nødvendig komfort, uten mekanisk eller hydraulisk demping, senkede setestag... eller endog separat, vibrasjonsdempende setepinne. Det siste er gjerne den første innvendingen mot sykkelen ICON_SMILE Og dessverre et par andre begrensende særegenheter.

Sitat: DBrodshaug
Mer landeveisrettet, men antar ny Tarmac SL7 beholder dekklaringen til SL6 og vil være ganske allsidig:
(Kan jo se ut som det er hold i ryktene om at denne er starten på slutten for Venge..)

Se der! Kanskje det. All grunn til å tro aero- og klatresyklene smelter sammen til allround-racere. N+1 er død og begravet i 2020 ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2609925 26/05/2020 16:03
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2611012 02/06/2020 06:38
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Det er noe kontra-intuitivt ved en aggressiv aeroramme i zombieapokalypse-camo-farger og Vittoria Barzo 2,25" ICON_SMILE

[Linket bilde]

CyclingTips: New 3T Exploro RaceMax promises more speed, more clearance, more capability

Med doble senkede kjedestag, som Cervélo Áspero ICON_SMILE

Vedlegg
3T Exploro RaceMax 2021.jpg (946.84 KB, 357 nedlastinger)
Side 16 av 17 1 2 14 15 16 17

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå