Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Vurderer å bygge el-sykkel, tips?

Vurderer å bygge el-sykkel, tips? #1839035 17/08/2014 18:55
T
Toillball Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Hei, tenkte å bygge om en gammel MTB til elsykkel for pendling med barnehenger vinterstid og kanskje motivere samboer til å sykle til jobben framfor buss...

Sykkelen skal være lettest mulig og se normal ut. Skal ikke ha "ingeniør-student prosjekt" med 20kg bilbatterier på et vaklende bagasjebrett på en allerede 20 kg tung Yosemite....
Vil ha motor+batteri til rundt 6kg, sykkel totalt på 15-16kg.

Ser derfor etter lette kit og Bafang krankmotoren BBS01 med 350w 36v virker hittils som det beste valget. Da kan jeg bruke hvilke hjul jeg vil, motoren kan lett flyttes over til annen sykkel hvis ønskelig og punktering blir ikke et helvete :-)

På batterisiden er jeg litt mere usikker. Vil ha mest mulig diskre batteripakke, og dermed virker slike "flaskebatteri" mest lokkende. Lett må det også være, disse ligger på ca 3kg.

Er 8-9ah for lite? Trenger ikke mere enn 2-3 mil i kupert terreng.
Hvordan er koblingene? Passer alle batteri til alle motorer eller er det noen standard kontakter jeg må passe på å ha?

Foreløbig virker greenbikekit.com som greieste handleplass for overnevnte varer.

Innspill,linker og tips mottas med takk før jeg evnt trer inn i dette prosjektet :-)

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1839068 17/08/2014 19:37
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
8-9 Ah gir 2-3 mil med god margin.

Fra BMSbattery ender du opp på ca 5500 kr inkludert frakt og mva for 12,5 Ah batteri og 250 W Bafang. Sikkert bittelitt mer for 350 W.

http://www.bmsbattery.com/36v/683-bottle-ebike-battery.html

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1839207 17/08/2014 23:00
T
Thomas- Offline
Veteran
Veteran
T
8 Ah x 36 V = 288 Wh. Det gir deg ca en time med en 250W motor. Mange sett lar deg øke effekten til 350W, noe du med henger vil sette pris på. Piggdekk og lave temperaturer taler også for å velge et litt større batteri enn man teoretisk trenger. Vektforskjellen mellom 8, 9 og 10 Ah er ikke betydelig.
Siste flaskebatteri jeg kjøpte ble levert med 30cm kabel med kontakt som passer i bunnen av batteriet. Motorsettet ble (tilfeldigvis) levert med samme type kontakt så det ble plug-and-play.
Selv er jeg happy med motor i bakhjulet. Ulempene er at du (oftest) må bruke skrukrans, og dermed er begrenset til 7-delt, og at hjulet er festet med bolt-mutter. Velger du bakhjul bør du sørge for at det har feste for bremseskive.
MIn erfaring er at SRAM triggere er lettere å bruke sammen med hånd-/tommelgass enn Rapid-fire.

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1839218 18/08/2014 05:55
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Ikke noe problem med mer enn 7 gir på skrukrans.
http://www.ebay.com/itm/DNP-Epoch-Freewh...=item2578c62c60

Kjøper man tommelgass for høyre side kan man montere man denne på venstre side slik at gassen betjenes på oversiden av styret, da kan man bruke hva man vil av girskiftere.

Om budsjettet tillater det ville jeg valgt 11.6ah batteripakke med Panasonic-batterier
http://www.bmsbattery.com/36v/676-bottle-ebike-battery.html
Det kan være litt knotete å få plass til denne i en medium ramme.

Denne på 14.5ah har akkurat dukket opp hos bmsbattery og burde være bedre
http://www.bmsbattery.com/36v/682-bottle-ebike-battery.html

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1839234 18/08/2014 06:42
T
Toillball Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Takk for svar!

Det er klart at bakhjulsmotor lokker pga rimeligere pris, men da går vekta opp også må man gjemme den controller-greia en eller annen plass på ramma...

Må se an plass i ramma før jeg bestiller batteri skjønner jeg, kommer til å bruke medium mtb ramma mest sannsynlig.

Et annet drawback med krankmotor blir at man blir låst til det 46t framdrevet, som jeg ikke vet om er kompatiblet med 9 eller 10-delt? Kan bli ganske tunge gir hvis man skal en liten tur på skogsvei i lav hastighet, og da går vel batteriet temmelig fort?

Redigert av Toillball; 18/08/2014 06:46.
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1839250 18/08/2014 07:02
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg valgte et kit med bakhjulsmotor fra bmsbattery. Det ble Q100 201rpm motoren som gir seg ved ca 25km/t (avhengig av batterinivå) med 26" hjul.

250w og 350w navmotorer kan godt være identiske, gjerne med forskjellig klistremerke for å få innpass i forskjellige markeder. Sykler med slike nav finnes i norske butikker og ansees som lovlige.

Her er sykkelen jeg bygde.

Om du ser nærme på bildet ser du at det går et lite bånd rett ved G-en på underrøret. Dette er et metallbånd som strammes med skrutrekker. Det måtte til fordi jeg fikk kun festa batteristativet med en av to flaskeskruer. Jeg valgte batteriløsning med innebygget kontroller, mulig at varianten uten kontroller er mindre. Man kan velge mellom to integrerte kontrollere, s06p og s06s, jeg har brukt begge og førstnevnte fungerer veldig dårlig. Velger du en slik batteripakke sammen med en q100-motor så velg s06s! Og velg gjerne Q100H motoren.

Jeg har ikke testet krankmotor, men hadde nok valgt bbs01 om jeg hadde hatt en ramme med 68mm gjenga krankhus. Som du sier er 46t mye, jeg bruker krank med 30/40t, kunne godt hatt litt tyngre gir, men bruker også 30t endel.

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1839265 18/08/2014 07:25
T
Toillball Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Så jo ikke dumt ut! :-)

Visste ikke man fikk med integrert kontroller :-)

Hva er det i posen foran batteriet? Og du droppet brhendelbrytere?

Redigert av Toillball; 18/08/2014 07:27.
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1839283 18/08/2014 07:39
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Selv om jeg ikke har prøvd motoren du sikter deg inn på (bare lest om den i diverse fora) hadde jeg vurdert 750w til ditt bruk (henger av og til). Jeg er enig i det estetiske du beskriver, el-sykler alla "bombemannen på ekeberg" er ikke for alle...

Tror ikke du skal fokusere for mye på vekt. En elsykkel med dagens teknologi vil uansett ikke oppfattes som "leken". Det er vanskelig å komme vesentlig under 10kg, ihvertfall dersom du vil ha ok med kraft.

Kost/nytte ville jeg ha gått for 750w bafang (med siste 9fet kontroller) Den er nylig sluppet - bms har den, kjøpt der selv. Da må du ha 48v batteri og etter å ha testet mitt 15ah batteri, ser jeg at det kanskje er litt i overkant mht kapasitet i forhold til mitt behov og ville kanskje gått for noe mindre, eksempelvis denne fra bms:

http://www.bmsbattery.com/battery-pack/684-bottle-ebike-battery.html

Det er smart å gå sammen flere, prisen går noe ned, og man sparer litt på frakt/toll osv. Det beste er dersom du kjenner noen som er interessert og man kan skru sammen - det var faktisk kjempehyggelig. Vi havnet på ca 6000 pr bygg (inkl batteri og alle kostnader) og du kan spare noe på mindre batteri. Vektmessig så er motoren/kit'et på ca 4,5 og batteri det samme, altså ca 9kg

Lykke til!

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: knut77] #1839318 18/08/2014 08:21
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
750W er på ingen måte nødvendig for å taue henger.

Har selv en Ecoride Summit med 36V 250W børsteløs motor i bakhjulet, og selv om en gjerne må bidra litt med noen tråkk i de bratteste bakkene med 30kg bak og en hånd i ryggen på en 30kg til, så er det ikke akkurat noen treningsøkt. Helt uproblematisk. At 750W kunne vært morsomt er en annen sak, men da beveger du deg også over i en sone med ikke typegodkjent uregistrert kjøretøy på gang- og sykkelsti. Ifølge lovverket altså verre enn å kjøre en uregistrert moped eller motorsykkel på gangvei. Så kan du jo krysse fingrene for at domstolen ikke ville reagert så hardt siden det "kun er en sykkel", men de har ikke for vane å være runde, og det er utrolig kjedelig å havne opp i en slik situasjon for eksempel ved en ulykke.

Sitat: knut77
Jeg valgte et kit med bakhjulsmotor fra bmsbattery. Det ble Q100 201rpm motoren som gir seg ved ca 25km/t (avhengig av batterinivå) med 26" hjul.

250w og 350w navmotorer kan godt være identiske, gjerne med forskjellig klistremerke for å få innpass i forskjellige markeder. Sykler med slike nav finnes i norske butikker og ansees som lovlige.

Her er sykkelen jeg bygde.

Om du ser nærme på bildet ser du at det går et lite bånd rett ved G-en på underrøret. Dette er et metallbånd som strammes med skrutrekker. Det måtte til fordi jeg fikk kun festa batteristativet med en av to flaskeskruer. Jeg valgte batteriløsning med innebygget kontroller, mulig at varianten uten kontroller er mindre. Man kan velge mellom to integrerte kontrollere, s06p og s06s, jeg har brukt begge og førstnevnte fungerer veldig dårlig. Velger du en slik batteripakke sammen med en q100-motor så velg s06s! Og velg gjerne Q100H motoren.

Jeg har ikke testet krankmotor, men hadde nok valgt bbs01 om jeg hadde hatt en ramme med 68mm gjenga krankhus. Som du sier er 46t mye, jeg bruker krank med 30/40t, kunne godt hatt litt tyngre gir, men bruker også 30t endel.

Denne scorer høyt på elsykkellista! Tøff!

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1839335 18/08/2014 08:36
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Toillball
Hva er det i posen foran batteriet? Og du droppet brhendelbrytere?

Posen inneholder ledninger (: Alt leveres med lange ledninger, og kontakter montert, orka ikke begynne å kappe og montere kontaktene igjen.

Jeg brukte ikke de medfølgende bremsehendlene for vaierbrems med sensor, mens bestilte en løs sensor
http://www.bmsbattery.com/accessory/459-hwbs-hidden-wire-brake-sensor.html
Når jeg først har valgt en motor som gjør 25km/t vil jeg jo ha en lovlig sykkel (:

Jeg bruker den sykkelen til å dra henger nå og da, det fungerer bra synes jeg. Motoren er nok litt liten til å dra en godt over snittet tung rytter og henger med barn i uten at man må tråkke. Men jeg er under snittet tung og har testet sykkelen med håndgass og barn i henger, kommer greit opp 5% bakker uten å tråkke. Om man vil ha en motor til trå-assistanse så er det god hjelp i Q100. Det finnes mye gøy av kraftigere utstyr, men slik jeg ser det er det enten for de som vil kjøre raskere eller trekke mye vekt uten å tråkke noe særlig, eller i det hele tatt...

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: grr] #1839341 18/08/2014 08:44
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: grr
Denne scorer høyt på elsykkellista! Tøff!

Takk (:

Ville at den skulle se mest mulig ut som en sykkel.

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1839345 18/08/2014 08:51
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Veldig fin sykkel Knut. Jeg skal ikke hevde at man må ha 750w og du har helt rett - det er pt over grensen for hva som er tillatt (USA er det lov)

Når det er sagt så selges også disse som 250w også (vanskelig å se forskjell) og man kan selv enkelt (kun via display) programmere maksfart på 25 km/t dersom det er ønskelig. Har ikke kjøpt større motor for maksfarten, men for å kunne dra henger m barn opp lange bakker som vi har endel av der jeg bor.

Vedlegg
sykkel hellviktangen.jpg (327.72 KB, 12619 nedlastinger)
Redigert av noblefart; 18/08/2014 08:55.

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: noblefart] #1839724 18/08/2014 17:42
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Kjekt batterifeste du har, får bedre plass om man dropper flaskeholderfeste ja. Hva er kapasitet og spenning?

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1839767 18/08/2014 18:53
T
Toillball Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Da har jeg etter mye fintenking bestilt en q100h motor (kun nav, har eiker og felgring) og 10ah batteri med s06s controlleren. Og div brytere etc...
Blir spennende å se hvor plug and play dette blir :-)

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: knut77] #1839777 18/08/2014 19:04
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Takk tror jeg ICON_SMILE ikke helt ferdig med alle kabelføringene, skal blant annet montere magnetisk sensorerer ettersom jeg beholder hydrauliske bremser. Nå har jeg bare stripsa fast sensoren som fulgte m bremsen.

48v, 15ah timer.

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1839949 19/08/2014 05:56
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Da har jeg etter mye fintenking bestilt en q100h motor (kun nav, har eiker og felgring) og 10ah batteri med s06s controlleren. Og div brytere etc...
Blir spennende å se hvor plug and play dette blir :-)

Lurt å bestille nav uten hjul, ordren sendens mye raskere da, såfremt ikke de finner ut at de skal bruke tid på batteriet (: Og man slipper "redish", hjulene de bygger er ikke riktig sentrert.

Det er enkelt å koble, her er oversikt over de forskjellige pluggene
https://www.bmsbattery.com/attachment.php?id_attachment=55

Men det blir gjerne litt utfordringer. Hos meg subba bremseskiva i IS-PM adapteret i bakramma, måtte legge på en spacer på venstre siden. Det gjør det litt knotete å få på bakhjulet ettersom akslingen må treffe riktig i bakramma, bremseskiva skal treffe kaliper, frikrans skal treffe bakgir samtidig som jeg må dra i bakramma for å få plass til hjul med spacer. Ikke noe stort problem, men foretrekker å ikke ta av bakhjulet når jeg skal ha sykkelen i bilen (:

Har du kjøpt frikrans? Evt hvor mange drev? Har en 7-delt liggende om du trenger, jeg valgte 9-delt i stedenfor. 10-delt finnes og.

Bestilte du moment-arm og? Jeg har en til overs om du skulle trenge. Det følger med skiver med en liten kloss på den ene siden, disse tres på akslingen etter hjulet er satt på plass og klossen skal inn i dropoutene for å stabilisere, men de kom ikke skikkelig inn i min ramme. Jeg følger med på slitasje med det ser ut til at det går bra og at jeg greier meg uten moment-arm. Anbefaler å følge litt med på dette om du ikke har moment-arm.

Den batteriløsninga er ikke vanntett, batteriboksen er ikke helt tett og vann som renner mellom batteristativet og batteriet vil renne gjennom rommet hvor kontrolleren sitter. Jeg har syklet i lett regnvær uten problem, men jeg planlegger å lage et slags trekk å tre over batteri og stativ. En slik blå pose til å trekke over skoa, med strikk rundt ankelen, hadde vært kjekt, men de er nok litt for små...

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: knut77] #1839964 19/08/2014 06:35
T
Toillball Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Sparte endel på shipping også med bare nav, jobber som sykkelreperatør og har tatt vare på etpar bafang bakhjul fra Ecoride-reklamasjoner fra importøren. Ett hjul hadde en forferdelig ulyd når motor slo inn, på det andre så røk ekefestene i navet. Kunne sikkert satt sammen et fungerende hjul av dette, men tar istedet eikene og bygger hjulet selv. Kan jo bruke en lettere felg isåfall. Men de tykke ecoride eikene er sikkert lure å ha mtp moment osv.

Har 8-delt 11-32 skrukrans liggende, har en 24 girs i tankene til prosjektet uansett.

Takk for tegningen, skal følge med på evt behov for momentarm.

Surt at batteriboksen ikke er tett, kanskje man kan legge på noen form for film? Stor blå pose blir fort litt (for å låne en fin referanse ovenfor) "bombemannen fra Ekeberg" :-)

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1840053 19/08/2014 08:01
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Enda et par fordeler med å ikke bestille ferdigbygget hjul ja (:

Jeg har ikke tenkt så mye på vanntetting enda, en blå pose er ikke idéelt, men til å leve med om jeg har den i rammeveska og tar den ut ved behov. Uansett blir nok den for liten, men det finnes kanskje noe lignende greier som er litt større...

Sitat: d8veh fra endless-sphere.com fortalte meg
It's designed so that water runs down the back and through the controller compartment. I can't see that being a problem though. The battery itself is not waterproof. There's lots of places water gets in. They forget to put the O rings in the joints the top and bottom. The latch has a hole in it, and the battery indicator LED windows are not glued (loose). If you want to use it in rhe rain, you should open it up to seal it with silicone, or make a cover for it like a rain-coat.

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1840152 19/08/2014 10:01
tron Offline
Besatt
Besatt
Lurer veldig på å kjøpe midtmotoren og egnet batteri. Kjekt å få alt på en og samme bestlling fra BMS. Men hvordan vet man at det er siste versjon av motoren med siste versjon av kontrolleren man får?

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1840586 19/08/2014 20:28
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Serienummer avslører dette, min fra bms var fra juli og har 9fet kontroller

Tror ikke du kan gå feil der.

Engelsken kan være en utfordring - ikke helt på høyden kan man si....

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1840664 20/08/2014 06:02
A
aldursil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Jeg kjøpte motor og batteri fra aliexpress.

http://www.aliexpress.com/item/2013-latest-Bafang-BBS-01-mid-drive-motor-kits/1233839437.html

http://www.aliexpress.com/item/free-EMS-...1662708591.html

Han som selger motoren har jeg gode erfaringer med, tar litt tid før varene sendes men når de først er sendt går det kjapt.

Batteriet er jeg forsåvidt fornøyd med, bortsett fra at kontakten må skrus av hvis man skal ta bort batteriet. Jeg tror batteri fra bmsbattery er en bedre løsning, siden disse har batterikobling som ikke krever demontering før man tar av batteriet.
Slik som dette: http://www.bmsbattery.com/36v/676-bottle-ebike-battery.html

Ellers så måtte jeg lodde på en kontakt siden koblingene mellom motor og batteri ikke var kompatible. Fungerer like bra med kabelsko vil jeg tro.

Opprinnelig ville jeg montere settet på en hybrid med 8-gir interngir(Nexus-8) som jeg har. Dette fungerer forsåvidt, eneste problemet er at man da måtte "clutche" hver gang man girer. Disse navgirene girer ikke når elmotoren har pådrag og man må derfor enten slutte å trå, eller bruke bremsehendel for å kutte motorkraften før giring. Dette syntes jeg var litt tungvint og har derfor heller satt settet på en hybrid med vanlig frikransgiring, noe som fungerer utmerket sålangt.

Hybriden var i utgangspunktet 13,2kg. Etter at motor, batteri, display, ledninger og skjermer var på plass ble vekten 20,5kg, så du bør ha en ganske så lett gammel mtb hvis du vil nå vektmålet ditt, men umulig er det jo langt ifra. :-)

Redigert av aldursil; 20/08/2014 06:16.

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Thomas-] #1840823 20/08/2014 08:48
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Thomas-
8 Ah x 36 V = 288 Wh. Det gir deg ca en time med en 250W motor. Mange sett lar deg øke effekten til 350W, noe du med henger vil sette pris på. Piggdekk og lave temperaturer taler også for å velge et litt større batteri enn man teoretisk trenger. Vektforskjellen mellom 8, 9 og 10 Ah er ikke betydelig.
Siste flaskebatteri jeg kjøpte ble levert med 30cm kabel med kontakt som passer i bunnen av batteriet. Motorsettet ble (tilfeldigvis) levert med samme type kontakt så det ble plug-and-play.
Selv er jeg happy med motor i bakhjulet. Ulempene er at du (oftest) må bruke skrukrans, og dermed er begrenset til 7-delt, og at hjulet er festet med bolt-mutter. Velger du bakhjul bør du sørge for at det har feste for bremseskive.
MIn erfaring er at SRAM triggere er lettere å bruke sammen med hånd-/tommelgass enn Rapid-fire.

Det er ikke sånn at en 250 W motor drar 250 W til enhver tid. En 250 W sykkelmotor har som regel en oppgitt strømgrense på 15 A, så den kan yte mye mer i spisseffekt, men den trekker bare det den trenger, alt fra null til maks. Jeg bruker ca 4 Ah på 2-3 mil avhengig av egeninnsats.

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: knut77] #1840924 20/08/2014 11:00
T
Toillball Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Sitat: knut77

Jeg brukte ikke de medfølgende bremsehendlene for vaierbrems med sensor, mens bestilte en løs sensor
http://www.bmsbattery.com/accessory/459-hwbs-hidden-wire-brake-sensor.html

Bestilte meg disse jeg også, men er det ment å brukes med wire? Så ut som de monteres på wiretrekket, tenkte å bruke de på hydrauliske bremser...

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1840927 20/08/2014 11:05
A
aldursil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Denne

http://www.aliexpress.com/item/Good-qual...1723712251.html

bør kunne monteres på hvilken som helst bremsehendel. Har bestilt to slike men ikke montert enda de enda. Du må mest sannsynlig koble om kontakter, siden den som sitter på ikke passer på Bafang-kitet.

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1841060 20/08/2014 13:50
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Bestilte meg disse jeg også, men er det ment å brukes med wire? Så ut som de monteres på wiretrekket, tenkte å bruke de på hydrauliske bremser...

Hmm, håper de passer, har akkurat fått den men ikke montert. Ifølge selger skulle de passe, men det er ikke alltid svarene stemmer, som feks den første kontrolleren jeg bestilte :/

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1841134 20/08/2014 15:36
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Var å kikka på bremsesensoren, og leste produktteksten en gang til, denne er nok ikke laget for hydrauliske bremser nei :/ Kan jo hende det kan løses likevel... Sykkelen fungerer helt fint uten bremsesensor, motoren kutter raskt etter man har sluttet å tråkke. Bruker man håndgass har denne en criusekontroll-funksjon, man trenger bremsesensoren for å kutte gassen ved oppbremsing, alternatvit berører man gassen såvidt for å kutte cruise'n.

Men når jeg først har ambisjoner om en lovlig sykkel så må jo en stk bremsesensor på plass. LCD panelet har jeg stilt inn til maks 25km/t så fartsperra er på plass. Motoren gjør tross alt hele ~28km/t med nyladet batteri (:

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1841287 20/08/2014 19:19
T
Toillball Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Hvordan er det når sperra slår inn? Blir det motstand fra motor eller kan man tråkke seg videre opp i hastighet uten å dra rundt motoren? Blir god trening i elsykkelen hvis ikke ;-)

Redigert av Toillball; 20/08/2014 19:19.
Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1841302 20/08/2014 19:41
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Det finnes to varianter av disse navmotorene. Direct Drive og Geared. Førstnevnte kan lade når man triller, og da bremser den nødvendigvis. Motoren du har bestilt er av den andre typen, de har plassert div tannhjul inni navet som frikobler motoren når den ikke bidrar. Denne kan ikke lade når man triller, men det er like greit ettersom man kan sykle i over 25 uten motstand fra motoren. Det er nødvendigvis ikke mye motstand det er snakk om, så DD fungerer også.

Når man bruker pedalsensor merker man hovedsakelig at det plutselig blir tyngre å akselerere når sperra slår inn (:

Hvilken type kranklager blir det på sykkelen? PAS løsninga er tilpasset firkant/octalink, jeg måtte modde med kniv, fil og tec7 for å få montert på min sykkel med PF.

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1841363 20/08/2014 21:01
T
Toillball Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Hadde tenkt hollowtec2, men da må jeg nok bygge om litt ja... Funker octalink altså? Kan ta en gammel xtr-krank isåfall, ellers får jeg bare finne meg en firkant-krank. Tenkte å bygge på en gammel cannondale med headshok ;-)

Re: Vurderer å bygge el-sykkel, tips? [Re: Toillball] #1841411 21/08/2014 04:54
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Tror det skal være ganske enkelt å montere på en octalink, men har ikke prøvd. Det er litt bedre plass med HT2 enn PF. Jeg fjerna så mye av innmaten i PAS-ringen at det ikke var mye plast igjen under de 5 magnetene, og da hadde jeg vel 1mm klaring til krankhuset... Jeg fjernet minstedrevet på en trippelkrank, festa PAS-ringen med plasttrukket ståltråd og limte ringen fast i skruefestene til minstedrevet. Demonterte metallringen på PAS-sensoren og festa sensoren til kjedestaget med el.teip, deretter ble den limt med tec7.

Bilde fra før tec7 ble påført, testet at plasseringen fungerte før liming, festeanordning ble deretter fjernet.

Gammel Cannondale er kuult (:

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå