Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 131 av 131 1 2 129 130 131

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Dio] #2595426 15/03/2020 11:48
H
Henrik S Offline
Fersking
Fersking
H
Sitat: Shellpropell
I mine øyne har du skjønt det, lykke til videre.

Takk for det!

Sitat: Dio
Er nevnt et par ganger tidligere i denne tråden folk som har kjørt seg i senk og sett lyset i rolig trening, jeg gjorde det i 2016 men gikk i fella for å trene for lett for lenge, og føler at jeg er der nå også, det har blitt mye hard trening i det siste, men den siste uka har det blitt bom stopp, dags-formen er bra og jeg er gira på å sykle, men så fort jeg skal begynne på et drag så er det ingen krefter i beina, og jeg vet jeg er godt trent. Så nå har jeg startet på "nytt" med rolig trening, men skal ikke holde på like lenge som forrige gang da det ble for lett, og så har jeg tenkt å legge inn et par 15-30sek. sprint i løpet av den rolige økten, og kanskje avslutte flere rolige økter med et par minutter med litt trøkk men ikke for mye.

Ja, det finnes nok en balanse inn i det hele. Må kjøre på noe av og til også, men jeg misforsto hvordan jeg skulle gjøre det. Trodde hard trening var å ta ut alt jeg hadde på hvert drag. Det var ofte jeg sprakk på andre draget, og første draget var alltid hardest og raskest. Nå blir all hardtrening kjørt kontrollert i sone 3 og lav sone 4 på siste dragene, er aldri i rød sone lenger.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2601504 17/04/2020 06:40
B
bigp85 Offline
Entusiast
Entusiast
B
Kanskje det er mer fornuftig og periodisere med «kapsitetsuker» og ellers uker med langtur + terskel og/eller kortintervaller?

For eks:
1-2 uker varighet med fokus på intervaller i sone 4
3-5 uker med 1 intervall + 1 terskel og resten rolig trening og langtur (noen av disse ukene kan være mengde-uker)

Til løp og ski kan vel dette fungere? Sykkelformen blir vel heller ikke så aller verst?

(Treningsprinsipper fra Svein Samdal)

Side 131 av 131 1 2 129 130 131

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå