Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 129 av 131 1 2 127 128 129 130 131

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2506615 31/08/2018 18:31
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
Hvis jeg bruker Birken som treningsresultat er det for meg mange veier til Roma. De siste årene har tidene på Birken vært i praksis like. I år orket jeg ikke rullesykling og det ble heller ikke noen tur sydover med sykkel. Men mye langrenn. I sommer har det kun vært tursykling i ordets rette forstand. Mange timer på setet. Og dagesvis(uker) i strekk. Hovedsak S1 og litt S2.
Før om årene har det vært trening etter boka. Hviledager, rolig langkjøring og høysonetrening. Ikke vært overtrent noen gang.
Sammenlikner jeg Garminverdiene fra Birken kan jeg ikke se nevneverdige forskjeller. Og det har vært sykkelglede i hele sommer. Deilig å slippe treningsregime. Eneste jeg har passet på er å holde intensiteten ned på grunn av mange timer på setet.

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2506620 31/08/2018 19:44
Dio Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg tar så si aldri lang treningsfri, var ute i 3 uker med bakers cyste etter ultran 2015, ellers går det jevnt, men etter birken frem til minst 1.des er det alternativ trening av alle slags mulige varianter, men 1-2 økter på sykkel og da veldig etter innfallsmetoden. (som regel hardt) for motivasjonsknekk på våren har jeg følt på.
mulig det fraværet før jul blir feil for min del og en på mitt nivå, og heller fortsette slik mortens skriver, for å sikre nok kontinuitet??
I frustrasjon har jeg kjøpt meg knebøystativ for å ta knebøy,
for da vet jeg at jeg får en form for progresjon og den er målbar/merkbar for hver økt, og over tid må noe av den progresjonen vises på syklinga også, har vel ikke noe å tape på det vertfall.

Go hard or go home!!!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2506627 31/08/2018 21:23
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hadde mye progresjon på styrkerommet de årene jeg har gitt styrketrening et godt forsøk, men sykkeløktene ble veldig tunge, ikke før jeg la inn årene på styrkerommet og kunne kjøre skikkelig kvalitet på sykkeløktene kom fremgangen på sykkel. Et resultat av økt styrke i beina? Eller et resultat av at jeg kunne trene hardere på sykkel? Gudene vet..Det er i allefall en fin avveksling, som også gjør timer på sykkelen mer komfortabelt grunnet bedre kjernemuskulatur osv. Jeg har i allefall testet å erstatte sykkeltimer med styrke, resultatet hos meg har alltid vært best når jeg har brukt de få timene jeg har på setet og målet er å sykle raskest mulig.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Dio] #2506635 01/09/2018 04:43
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dio
Jeg tar så si aldri lang treningsfri, var ute i 3 uker med bakers cyste etter ultran 2015, ellers går det jevnt, men etter birken frem til minst 1.des er det alternativ trening av alle slags mulige varianter, men 1-2 økter på sykkel og da veldig etter innfallsmetoden. (som regel hardt) for motivasjonsknekk på våren har jeg følt på.
mulig det fraværet før jul blir feil for min del og en på mitt nivå, og heller fortsette slik mortens skriver, for å sikre nok kontinuitet??

Jeg følger opp og har laget treningsplaner til mange, og jeg har sett potensialet og hvor rask fremgang mange får når de faktisk bruker tiden "rett". Dessverre faller det fort igjennom, mange er faktisk flinkest på rulla fra jan-mar, kommer ut med topp kapasitet, reiser til syden og sprenger seg, Deretter blir det manglende hvile etter treningscamp og så er det jo så gøy å sykle lapksaus med resten av klubben. Manglende struktur og intervaller gjør at kapasiteten faller til ett punkt der den stabiliserer seg. Motivasjonen går i dass, og høst sesong blir ofte ødelagt.

Jeg har alltid selv trent etter følgende: 3 intervall økter per uke først deretter legger en på rolig tid/rolige økter, aller sist kommer rolig langtur (tror eg har 1 rolig tur over 3 timer i år). Når jeg nå anbefaler trainerroad så bygger de på mine egne tanker og passer alle uansett treningsmengde. Jeg sier ikke at det er eneste vei, men mener at man skal veldig høyt opp i mengde at hovedfokus på rolige turer ikke vil hjelpe de fleste her inne som trener under 600 timer i året. Jeg nærmer meg 650 timer/år og er vel nå på 73/27 fordeling.

Så lenge en har kontinuitet og målbar fremgang så er det lettere å motivere seg til å fortsett ha MIT og HIT trening.

Viktig med en form for å teste seg selv, om det er watt/kg, watt/tid, fart på løype.Skulle jeg ha trent uten watt og uten pulsmåler i høst så kan jeg garantere at jeg hadde tapt ekstremt mye. Og alltid ha ett kortsiktig og langsiktig mål.

Redigert av Mortens; 01/09/2018 04:51.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Mortens] #2506640 01/09/2018 06:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Mortens
Jeg nærmer meg 650 timer/år og er vel nå på 73/27 fordeling.

Har ligget på 35/65 v/360 timer
30/70 v/450 timer

Her er nok tallene individuelle for hva kroppen tåler, men det å legge seg på 80/20, eller enda verre, 90/10, med <500 timer blir nok temmelig slapt. Har tenkt at man må prøve å trene like mye MIT/HIT som de som trener dobbelt så mye, så fylle på med så mye rolige turer som man har tid til.

Det har ikke bare vært plankekjøring. Det har vært noen runder med muskulær overbelastning (pakka muskulatur) og belastningsskader på muskelfester og sener. Men bare ved ett tilfelle har jeg vært nødt å legge vekk treninga i 1mnd for å bli kvitt en betennelse. Dog har jeg inntrykk av at småskader er vanskelig å unngå når man skal trene en del mer enn den gjengse mosjonist, uansett hvor riktig man gjør det. Målet med treninga er jo tross alt å kjøre kropp og overskudd ned i bolker så kroppen må tilpasse seg ny og større belastning = fremgang.

Redigert av Hoaas; 01/09/2018 06:53.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Mortens] #2506659 01/09/2018 09:32
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg følger opp og har laget treningsplaner til mange, og jeg har sett potensialet og hvor rask fremgang mange får når de faktisk bruker tiden "rett". Dessverre faller det fort igjennom, mange er faktisk flinkest på rulla fra jan-mar, kommer ut med topp kapasitet, reiser til syden og sprenger seg, Deretter blir det manglende hvile etter treningscamp og så er det jo så gøy å sykle lapksaus med resten av klubben. Manglende struktur og intervaller gjør at kapasiteten faller til ett punkt der den stabiliserer seg. Motivasjonen går i dass, og høst sesong blir ofte ødelagt.

En annen grunn til at formen går ned når man kommer ut tror jeg kan være at man rett og slett ikke evner å kjøre øktene med samme stramme regi og fokus som inne. Det er jo ganske mye lettere å kjøre 10 minutter på jevn intensitet inne enn ute.

Dette har i hvert fall vært en utfordring for meg. Vært i bra slag inne, med god kvalitet på øktene, og så fått en dupp når jeg har kommet ut fordi det er vanskelig å ha like høy kvalitet på øktene.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2506665 01/09/2018 10:33
Dio Offline
Entusiast
Entusiast
250 timer på sykkel
50 timer løping

Go hard or go home!!!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Dio] #2506684 01/09/2018 14:21
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
230 timer i fjor, ligger an til omtrent samme i år. Totalt, alle aktiviteter.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2506720 01/09/2018 19:50
nanonils Offline
Entusiast
Entusiast
Har gradvis gått ned i timer de siste 4 årene fra 550 til 450 i år. Men mer kvalitet foran kvantitet. Har kuttet ut langturer om vinteren, og byttet disse med rene tempoøkter på rullen på ca 80-85% FTP . Lengden på dragene har gått gradvis fra 45 minutter til 150 minutter gjennom vinteren. Eventuelt brukes langrenn som et meget bra alternativ.
I tillegg er det fast en vo2 max og en subterskeløkt på rullen pr uke. For min del har jeg hatt meget bra fremgang ved å kutte ut mye S1 langturer ( S1 får jeg uansett på morgenturene til jobb)
Når utesesongen begynner, så blir det gjerne rittfokus gjennom April/Mai, Juni - For så å begynne ny formoppbygging mot de får rittene på høsten. Men er helt klart enig i at det er lettere å ha fokus om vinteren, da man slipper å gjøre øktene i møkkavær, man får restituert umiddelbart med mat og drikke, slipper transportetappe til/fra der du kjører intervaller osv

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2506842 02/09/2018 19:21
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg kan i hvert fall bekrefte det at øke rolig mengde for fort spiser overskudd, særlig når det ikke er fullt så rolig som man egentlig mente det skulle være.

For å ta starten først, på denne tiden i fjor la jeg opp struktur og skulle jobbe med den korte enden av watt-kurven, blant annet etter en rekke gode innspill fra dette forumet. Det gikk i grunn bra gjennom vinteren, droppet de lange langturene, de orker jeg ikke inne uansett, og med ~10 timer/uka var fremgangen jevn. Kanskje ikke så stor som jeg hadde ønsket, men det gikk rett vei. Dette ble godt bekrefte i årets første ritt, Elgrittet, da jeg kappet tiden min med ~15 minutter sammenlignet med 2017. Men, så ble det mye stisykling, også som rolige turer – og de er ikke så veldig rolige egentlig merker jeg.

Dessuten økte jeg timeantallet gjennom juni, og i juli lå jeg jevnt på 17-20 timer. Noe måtte jeg jo gjøre for å øke en CTL fra 70 til 80 (ca), men eneste måten å øke videre var å øke mengden – mye. Som sagt, så gjort, og i overgangen juli/august toppet CTL seg rett over 100, og jeg startet litt nedtrappet med siktemål Grenserittet. Jeg har aldri syklet dette før, så satte det litt på den kontoen, men det gikk i grunn ikke så bra. Formen føltes god, men jeg fikk det liksom ikke ut. Litt panikk før Birken ble det jo, så hadde en god uke rett etter GR, så trappet ned igjen til Birken. Det skuffet veldig! Jeg satte pers, jo da, men det burde vært så mye mye bedre!

Digresjon nå – jeg har aldri noen gang i sommer hatt pulsen > 91% av min max, uansett. Denne uken har jeg gitt faen totalt etter Birken med totalt 4 timer trening, men skulle ha noen smådrag i dag. 92% puls første draget, så stusset litt – det var da ikke så hardt? Nytt drag, 94% - så nå stusset jeg. Klarer jeg sone 5 allikevel? Et skikkelig magadrag, og jeg fikk 95%, wattrekord på 1 og 5 minutt. Kom formen ei uke for sent, eller har jeg bare vært for sliten gjennom halve sommeren? Kan legge til at dagens økt da ble kjørt med latterlige 33 i TSB…

Spørsmålene jeg sitter igjen med er da:
• stiturer, er de rolige nok?
• Grunntanken med mye intervaller gjennom vinteren, og pøse på med mer mengde på sommeren er kanskje ikke så dum, men en må være edruelig, og holde det ROLIG?
• Min økning av mengde gjennom sommeren tyder på at var for mye? Men det betyr vel ikke at treningen var bortkastet heller? Overtrent er jeg neppe?
• Jeg hadde opplagt ikke kvalitet på intervalløktene min i sommerhalvåret, de var ikke harde nok – og det tok sakte med sikkert drepen på formen?
• TSS er et skummelt mål? Fitnessnivået på Strava steg også sakte men sikkert…

FTP er opp, jeg får det bare ikke ut? Det er min oppfattelse av det hele – men jeg skulle jo gjerne rette på opplegget til neste år, og lukte på ned mot 3 blank på Birken (det var utopisk i år uansett, men jeg har hatt det som to-årsmål (satt i 2017 med mål om å nå i 2019)..

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2506866 02/09/2018 21:24
Dio Offline
Entusiast
Entusiast
Aldri hatt en rolig stitur,
treningskompisen min sverger til mye rolig trening, og han snakker mye om bikketempo, så rolig at mann omtrent velter, og det etter tips fra en klubbkamerat som vistnok var med og vant trondheim-Oslo.

Innsattsen på Birken kunne jo ha boosta formen litt..

Redigert av Dio; 02/09/2018 21:24.

Go hard or go home!!!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: eOpseth] #2506907 03/09/2018 08:48
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: eOpseth

• Grunntanken med mye intervaller gjennom vinteren, og pøse på med mer mengde på sommeren er kanskje ikke så dum, men en må være edruelig, og holde det ROLIG?
• Min økning av mengde gjennom sommeren tyder på at var for mye? Men det betyr vel ikke at treningen var bortkastet heller? Overtrent er jeg neppe?
• Jeg hadde opplagt ikke kvalitet på intervalløktene min i sommerhalvåret, de var ikke harde nok – og det tok sakte med sikkert drepen på formen?

FTP er opp, jeg får det bare ikke ut?

Hva mener du at FTP er opp men du får det ikke ut?. Hvis du har økt kapasiteten din så vil du jo ha glede av denne hele året. Det er jo ikke slik at denne bare skal komme frem en dag og to på ritt.

Det er vel i Basen på høst vinter man skal kjøre på med mengde for så å senke mengde og øke intensitet når ritta nærmer seg og man ønsker å få det lille ekstra i en "formtopp", hørres ut som du kjører motsatt?.

Hvorfor må du ha så ekstrem mengde for å komme opp i CTL?, jeg satt ny CTL "rekord" etter byggeprogram fra trainerroad nå i sensommer med 115 CTL (42 dagers snitt).

For meg høres det ut som at du trener for hardt, du har ikke overskudd til å prestere på trening iom at du ikke får ut FTP som du sier. Senk timene og få inn litt mer hardt.

Redigert av Mortens; 03/09/2018 08:55.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Dio] #2506908 03/09/2018 08:49
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Aldri hatt en rolig stitur,
treningskompisen min sverger til mye rolig trening, og han snakker mye om bikketempo, så rolig at mann omtrent velter, og det etter tips fra en klubbkamerat som vistnok var med og vant trondheim-Oslo.

Innsattsen på Birken kunne jo ha boosta formen litt..

Det hører jeg alt for ofte av de som trener ALT for lite, dessverre. Her ryker nok mye kapasitet.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Mortens] #2506931 03/09/2018 10:24
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er vel i Basen på høst vinter man skal kjøre på med mengde for så å senke mengde og øke intensitet når ritta nærmer seg og man ønsker å få det lille ekstra i en "formtopp", hørres ut som du kjører motsatt?.

Dette varierer, og kommer an på hva og hvordan man skal prestere. Langdistanse triatleter trener ofte veldig mye Z5/i4 off season, så pøser de på med SS og terskel mot sesong. Hvorfor? Fordi de kjører jevne tempoer under terskel, de har ikke det samme behovet for "eksplosivitet" på konkurranse. For en landeveissyklist, eller rundbanesyklist, så stiller arbeidskravene seg helt annerledes.
Tapering og formtopp kan man likevel få til.

Dog høres det ut som en dårlig deal å pøse på med mer og mer trening utover sesongen. Det jeg ofte har sett hos meg er at CTL faller litt utover sesongen, fordi mengden går litt ned og intensiteten opp (så de harde øktene gjerne blir noe kortere/kortere arbeidstid).

Som du også har vært inne på tidligere, så er formtopping veldig vanskelig. Man må trene nok og man må vite hva som funker for seg, noen få formtopp rundt TSB 0, andre +20, så skal taperinga gjøres riktig. Jeg synes i allefall det er et sjansespill, og som regel presterer jeg bedre med en jevn form gjennom sesongen, hvor jeg sykler ritt med overskudd og en minitaper med mye innslag av hardt og kort, enn om jeg prøver en 14 dagers tapering med 50%x2 redusering av belastning.
I år fikk jeg til en bra formtopp til OF, kjente formen steg fra dag til dag, men så ble jeg plutselig sjuk på selve dagen, full klaff der altså ICON_LAUGH

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #2506936 03/09/2018 10:40
nanonils Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Hoaas
[quote=eOpseth]

Som du også har vært inne på tidligere, så er formtopping veldig vanskelig. Man må trene nok og man må vite hva som funker for seg, noen få formtopp rundt TSB 0, andre +20, så skal taperinga gjøres riktig. Jeg synes i allefall det er et sjansespill, og som regel presterer jeg bedre med en jevn form gjennom sesongen, hvor jeg sykler ritt med overskudd og en minitaper med mye innslag av hardt og kort, enn om jeg prøver en 14 dagers tapering med 50%x2 redusering av belastning.

Opplever det samme som deg.
TSB er jo litt bingo for oss mosjonister med kone, barn og fulltidsjobber. TSB kan gjerne fortelle at formen skal være bra, men den tar selvsagt ikke høyde for perioder med redusert søvn, eventuelt større belasting i jobbsammenheng, dager med dårlige matvaner osv.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2506959 03/09/2018 12:33
Dio Offline
Entusiast
Entusiast
En økning i treningsmengde vil vel gi oss som trener lite en økt effekt,
jo mere jeg sammenligner de forskjellige treningsplanene til trainerroad med det slik jeg har trent de siste 2-3 årene, så har jeg trent base trening stort sett hele tiden, lange sweatspot intervaller, 2x20,3x15,5x10
og alt for sjelden kort intervall og sprints..
jeg føler jo jeg har veldig god utholdenhet, men jeg mangler liksom litt fart eller watt.
Så forandring i planene blir det og jeg har fått litt motivasjon av dette.

Redigert av Dio; 03/09/2018 12:34.

Go hard or go home!!!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Dio] #2506967 03/09/2018 13:01
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En økning i treningsmengde vil vel gi oss som trener lite en økt effekt,
jo mere jeg sammenligner de forskjellige treningsplanene til trainerroad med det slik jeg har trent de siste 2-3 årene, så har jeg trent base trening stort sett hele tiden, lange sweatspot intervaller, 2x20,3x15,5x10
og alt for sjelden kort intervall og sprints..
jeg føler jo jeg har veldig god utholdenhet, men jeg mangler liksom litt fart eller watt.
Så forandring i planene blir det og jeg har fått litt motivasjon av dette.

Høres ut som du bør ta samme grep som jeg gjorde for et par år siden. Hadde kjørt veldig mye "base", med terskel/ss osv. Gampwatten var jo bra, men takla svært lite over terskel..ble blodrødt tvert.
Først forsøkte jeg med mest z5 og kortintervall gjennom hele året, dette fungerte ikke så bra. Vedlikeholdt terskel, og fikk betydelig mer trøkk på kort arbeidstid, men det ga lang restitusjonstid og perioder med mye sykdom. Sånn er det vel når man forsøker å trene mer hardt uten å redusere mengden totalt.
Denne vinteren hadde jeg fokus på base med o2/kortintervall vedlikehold hver tiende dag, men med gode 2-3 ukers o2-bolker rundt nyttår og tidlig på våren. Resultat denne sommeren var all time high FTP, laveste vekt og veldig god eksplosivitet. Kunne trøkke skikkelig på i kortere bakker og syra forsvant fort og effektivt. Svært få sykdomsavbrekk og flere timer på setet enn jeg har hatt så langt i min sykkelkarriere.

Det er lettere å få framgang når man kjenner til sine svakheter og er bevisst på det, bare å knalle på ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #2506969 03/09/2018 13:17
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas

Det er lettere å få framgang når man kjenner til sine svakheter og er bevisst på det

Enig!

Og jeg var også i samme båt; relativt god på gamping, håpløs på kortere drag. Sånn er det fortsatt, men ikke like stort misforhold mellom 30sek, 10, 20 og 60 min watt. 20min-watten min kommer ganske langt opp på skjemaet til Aaberg, mens 5sek havner i kategorien "utrent".

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2506973 03/09/2018 13:29
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Jeg har kjørt mye SS på rullen gjennom de siste par vintrene, og det har gjort gode utslag på kjørestyrke - spesielt på landeveien.

På alt av treninger, terskel, over terskel og selvsagt rolige turer, holder jeg følge med klubbkamerater som har bedre rittresultater enn meg. Det jeg derimot sliter med, fikk jeg et godt eksempel på under årets Trans Østerdalen. Jeg sliter med å ligge over terkskel i lange oppoverbakker over tid, og da holde følge med de samme rytterne som på trening. Der et par av klubbkameratene mine holdt følge med eliten opp de lange bakkene i starten på dag 1 og 2, hadde jeg ikke sjanse til å følge dem.

Vil det da si at jeg har kjørt for mye snill SS trening, og bør kjøre mer over terskel gjennom vinteren, eller er det bare ritterfaring og skaffe seg "rittbein" som gjelder? Har kjørt et 20-talls ritt siden jeg startet å sykle, mens de andre jeg sammenligner meg med i klubben har holdt på med sykkel lengre enn meg, og har derfor relativt mange flere rittopplevelser enn meg. Eller sitter det i hodet? Mener selv jeg har en god evne til å pushe meg, men kanskje jeg har feil oppfattelse av meg selv??

Redigert av TonyN; 03/09/2018 13:32.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2506986 03/09/2018 14:37
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
TonyN ta en kikk på trainerroad sine programmer og oppbygning der. Jo færre intervalløkter og belastning så prioriteres mye mer tid i og over terskel også i base delen.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: TonyN] #2506990 03/09/2018 15:15
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Selv om 45-60min w/kg er like god eller bedre enn kameratene, så betyr det ikke at du har sjans på en 15min bakke. Har erfart det selv.

Det kan være en kombinasjon av flere ting. For dårlig w/kg ifht kompisene når det skal kjøres hardt i 2-15min. Eller at man rett og slett ikke er noen klatrer, finnes flere eksempler på syklister som produserer veldig god watt og w/kg på flater, men ikke får det til i bakker. Noe som har hjulpet meg er noe så banalt enkelt som å trene mye bakkedrag.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Mortens] #2507062 04/09/2018 04:51
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E

[...]

Hva mener du at FTP er opp men du får det ikke ut?. Hvis du har økt kapasiteten din så vil du jo ha glede av denne hele året. Det er jo ikke slik at denne bare skal komme frem en dag og to på ritt.

[...]

For meg høres det ut som at du trener for hardt, du har ikke overskudd til å prestere på trening iom at du ikke får ut FTP som du sier. Senk timene og få inn litt mer hardt.

Være litt mer presis - men alt av indikatorer er opp i år sammenlignet med i fjor, men som andre er inne på her inne er også jeg en av de som har tullete flat wattkurve; altså nærmest utrent opp til 2-3 minutt, bra ~5 minutt og greit bra på terskel (w/kg that is).

Men problemet i år var nok at, som du er inne på, at det gikk for hardt for seg utover sommeren, ikke med intensiteten men med mengden. Nå var det ikke slik at dette var full gjetting for min del, jeg gjorde noe av det samme i fjor med resultatet OK fremgang, men det er mulig nivået er et annet nå, eller at jeg burde holdt mer på de harde øktene og allikevel ikke økt så mye på sone 1 og lange langturer. Litt underlig for meg egentlig, og da særlig når jeg ser at etter ei uke med totalt F... så kommer da jammen enda noen nye watt- og segementrekorder trillende.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: eOpseth] #2507077 04/09/2018 06:54
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå vet jeg ikke hva du legger i "gi f..", men har flere ganger sett at når man gir litt f... og treninga ikke blir like strukturert en uke eller to, man tør å ta seg fri osv, så kommer overskuddet. Alle som har trent strukturert og mye vet hvordan det er å føle på treningsangsten når man ikke får trent, livredd for at formen skal stupe. To dager fri så har man ødelagt hele treningsgrunnlaget fra vinteren ICON_WINK
Siden jeg begynte i ny jobb 1. august har det gått i 2-4 timer trening i uka, det er en brutal nedgang fra hva jeg er vant med. Med 2-3 økter i uka, er hver eneste økt hard. Har selvagt ingen framgang, men heller ingen redusert kapasitet på terskel osv. Eneste jeg merker det på, er den muskulære utholdenheta. Og hver økt blir kjørt med friske ben, er litt gøy det også. Tror ikke man skal være så redd for å hvile nok, det er tross alt da man blir sterkere.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2507083 04/09/2018 07:01
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Imponert over strukturen!
Jeg har hatt fokus på lange terskeldrag og mange av de tidligere, men de siste to årene har jeg kutta det ut helt, av den enkle grunn at første hardøkta har vært rundt 1. april. Da lå 5 minuttere på rundt 260-270 watt i starten på de første rulleøktene. Ikke all verden med andre ord på 67 kg. (Litt gamping på Gran de to ukene vi var der er det eneste som har vært hardt mellom august og april)
Da føler jeg at jeg ikke har tid til et lass med terskeløkter og kjører bare O2 økter en måned. Det gir en stor boost på formen og dermed motivasjon til å sykle ritt i mai siden jeg da blir frakjørt litt mindre.

Mai er hard, mest mulig ritt (besdriftsritt, landeveisritt, klubbritt) og mest mulig trening ellers og da det var endel langhelger i år og vi har fri alle innklemtdager. Fortsetter ut i juni, vet det vil komme en liten smell og når jeg kjenner den er på vei i midten av juni roer jeg ned. To rolige uker i slutten av juni, trener greit men ikke hardt.

Ferie hele juli så er forholdsvis uthvilt til den etter to uker rolig. Trener bra i juli og nå kommer de første terskeløktene og kjører en periode med en del langdrag rundt terskel. Med unntak av Dolomiti superbike er det 7-8 uker uten ritt fra midten av juli til vasan så egentlig hele juli ble det endel mengde i tillegg til terskeløkter (av typen kjører jevnt hardt så langt bakken er eller kjører hardt hjem fra Orkanger). Siste to uker av august er det lite trening. Kjører Vasan, Markathrillern, Birken og to korte harde økter til. Resten er trilleturer der jeg prøver å unngå stamping i terrenget, triller bare etter vei i 1,5 t, holder beina i gang.

Kortversjon: hopper over grunnmuren og går rett på husbygginga. Huset raser fort nå, men det er greit siden sesongen uansett er over.. Mye feil i forhold til malen, men slike skippertak er det eneste jeg gidder så er bedre enn ingenting.. ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Mortens] #2507088 04/09/2018 07:12
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Blir en syk så er jo belastningen for stor, trener en til en mister motivasjonen så har en jo trent for mye.

Kan fint miste motivasjonen uten å trene for mye.. ICON_SMILE Her forsvinner den helt av å trene for lite!
Stor belastning øker risikoen for å bli sjuk, det er det ingen tvil om. Finne riktig belastning er det vanskeligste med å trene.
Her må man bare prøve seg frem og lytte til kroppen, kopiere andres prgram funker sjelden. Å gå på en smell er bare bra hvis man lærer av det, vanskelig og være sikker på at man trener hardt nok om man aldri har gått på en smell.. ICON_SMILE

Å tåle mye trening er kanskje det største talentet man kan ha.
Hun jeg bor sammen med tåler hvertfall mye mer trening enn meg. Trener mer, mere hardt, sover mindre, siden vi ble foreldre har restitusjonen blitt ganske så dårlig, men er likevel mye mindre syk enn meg.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2507685 05/09/2018 20:37
John_Harald Offline
Avhengig
Avhengig
Har funnet ut hva som fungerer for meg. Mulig jeg systematisk tester ut kortintervaller som 3*10 min 30/15 sek med to min pause + kanskje starte med styrketrening også?

Forbedringen på syklisten som er nevnt under er rå. Noen som vet hvem det er?

Syns denne studien er svært interessant

https://www.wattkoden.no/ekstrem-utvikling/

Tacx Neo 2 - Wahoo Kickr - Quarq - Hed Jet 9+ - Zipp Super 9 - Argon 18 E116
https://www.zwiftpower.com/profile.php?z=463598
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: John_Harald] #2507689 05/09/2018 20:51
HeavyDude Offline
Besatt
Besatt
Ikke bruk bare en variant av kortintervalller. Jeg kjører nesten aldri samme økter, men ulike varianter over et utgangspunkt.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Kriss] #2507712 06/09/2018 05:41
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kriss

Blir en syk så er jo belastningen for stor, trener en til en mister motivasjonen så har en jo trent for mye.

Kan fint miste motivasjonen uten å trene for mye.. ICON_SMILE Her forsvinner den helt av å trene for lite!
Stor belastning øker risikoen for å bli sjuk, det er det ingen tvil om. Finne riktig belastning er det vanskeligste med å trene.
Her må man bare prøve seg frem og lytte til kroppen, kopiere andres prgram funker sjelden. Å gå på en smell er bare bra hvis man lærer av det, vanskelig og være sikker på at man trener hardt nok om man aldri har gått på en smell.. ICON_SMILE

Hehe, ja det er mange grunner som gjør at vi mister motivasjon. Må hele tiden jobbe med det selv året rundt og finne nye kortsiktige og lengre mål som gjør at jeg blir skikkelig gira. LIT øktene sliter jeg oftes med motivasjonen for.

1. Målbar progresjon er den beste motivasjonsfaktoren.
2. Gode resultater på trening og ritt.
3. Langsiktig mål 1-2 år frem
4. Planlagte treningsprogrammer.
5. Noen å diskutere trening med.
6. Planlagt belønning etter trening (gått ned noen 10 talls tress isbokser i sommer).
7...........................................

Angående sykdom og belastning holder jeg på å teste ut det. Har økt belastning jevnt og trutt siste 25mnd siden jeg startet å trene igjen etter 3 år med sykdom og skade på benken. Hadde influensa i november ellers har aldri vært så frisk som jeg har vært siste 10mnd. Aldri trent mer, men alkohol og nikotin inntak er nesten ikke eksisterende.

Redigert av Mortens; 06/09/2018 05:53.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: John_Harald] #2507754 06/09/2018 07:30
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: John_Harald
Har funnet ut hva som fungerer for meg. Mulig jeg systematisk tester ut kortintervaller som 3*10 min 30/15 sek med to min pause + kanskje starte med styrketrening også?

Forbedringen på syklisten som er nevnt under er rå. Noen som vet hvem det er?

Syns denne studien er svært interessant

https://www.wattkoden.no/ekstrem-utvikling/

Testa en hel vinter med så godt som bare 30/15, hadde ingen ekstrem utvikling, men var derimot mye syk ICON_WINK

Spurt opp 100w
1min watt opp 100w
5min watt opp 30w
10min watt 0 utvikling
Terskelwatt 0 utvikling

Kjørte mer tradisjonelt denne vinteren, med en god blanding, bolker med fokusområder med varierte intervaller. F.eks terskelbolk med mye forskjellige terskeldrag fra 88-105%. Vo2maxbolk med alt fra kortintervall til tradisjonelle 5x5 økter.
Kom meg opp på enda bedre nivå enn året før på kort arbeidstid (30s til 5min), men utviklet også 10min til terskelwatt (+20w).

Dessuten: "The weekly training volume had a large range depending on the focus of the training block"

Dessuten2: Han trente i underkant av 700 timer med 28% MIT/HIT. Er du der? Det er mye med 28% MIT/HIT på sånne mengder.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2507775 06/09/2018 08:00
E
eOpseth Offline
Veteran
Veteran
E
Merk hvordan timeføringen ble gjort, 90 min totalt med 30/15 ble loggført som nettopp 90 min.

Side 129 av 131 1 2 127 128 129 130 131

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå