Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

80Twenty Enduro Series 2014

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: N E Berget] #1863707 26/09/2014 06:59
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Sitat: N E Berget
Betyr dette at man bare kommer til å sykle sammen med folk man allerede kjenner?

I dette sirkuset er vel det ingen fare da alle kjenner alle ICON_SMILE

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1863913 26/09/2014 11:28
N
N E Berget Offline
Ringrev
Ringrev
N
Hvem er du da? ICON_SMILE

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1863947 26/09/2014 12:10
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/h...71b658b925a7522
(Altså ikke damen bak, men han med gamliscaps i blå jakke)

Redigert av JonahHex; 26/09/2014 12:11.
Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: JonahHex] #1864053 26/09/2014 14:52
Aleksander2 Offline
Dr. Slow
Dr. Slow
Sitat: JonahHex
Sitat: N E Berget
Betyr dette at man bare kommer til å sykle sammen med folk man allerede kjenner?

I dette sirkuset er vel det ingen fare da alle kjenner alle ICON_SMILE

I en viss grad, ja.
Men noe av det jeg har likt svært godt med disse rittene er at man nærmest blir tvunget til å bli (bedre) kjent med likesinnede på start og transporter fordi man seedet ca likt.

2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2
Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1864059 26/09/2014 15:04
N
N E Berget Offline
Ringrev
Ringrev
N
Se der! Kjendis av kaliber! Jeg tenker som sistemann her, at alle ikke kjenner alle og at noe av sjarmen er å bli tvunget til å bli kjent med flere. Men når det er sagt, så skulle jeg ønske meg et rittformat av den typen som Ole Christian foreslår. Og når vi først er igang, så har jeg et annet forslag: å dele opp rittdagen i to. For eksempel ta 2 etapper og 2 forsøk på hver etappe pr.dag. Gjennomkjøring og forsøk samme dag. Men uansett: ved kortere etapper tror jeg kanskje at folk kunne vært gira på å få 2 forsøk, hvor det beste gjelder.

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1864747 27/09/2014 20:41
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Artig å lese diskusjonen her, tilbakemeldinger og meninger er helt klart noe vi arrangører, 80/20, og NCF trenger ift hvilken retning enduro skal utvkles i.
Men enduro er også et romslig nok og populært nok rittformat til at det ikke nødvendigvis trenger å være låst til en type oppsett, man kan ha 1 lang etappe, flere korte, en-dags enduro eller til og med ritt over flere dager om man vil.

Lokasjonene i Norge har alle sine særegenheter og utfordringer, slik rittene har blitt i år er diskutert frem med 80/20 og alle arrangørene.
Så sånn ble det i år, mulig det blir endringer til neste års serie, det blir en diskusjon mellom 80/20 og arrangørene som blir en del av serien i 2015.

Selv ser jeg at enduroritt består av proffe og seriøse ryttere som både trener og satser knallhardt, og sofaslitere og livsnytere som bare vil ha det gøy i et litt roligere tempo.
Start når du vil er helt klart et konsept som ville fenge mange, men jeg tror man måtte ha en form for seeding og sende de raske syklistene ut først, og man kan risikere å få en langvarig rittavvikling ettersom de som sykler litt saktere både opp og ned trolig vil bruke lenger tid på hele rittet enn sånn det har vært i årets serie hvor de har faste starttider.
Det vet man selvsagt ikke før man har prøvd.

Jeg håper folk stoler på at selv om alle ritt i årets 80twenty serie er arrangert og skapt på frivillig basis, så er det mange timer med diskusjoner som ligger bak malen som rittene ble arrangert etter.
Regler, tidtaging, løyper, merking, sikkerhet, gjennomføring osv er diskutert, og alle meninger har blitt hørt.
Og jeg vet at alle de involverte sitt mål er en enda bedre rittserie neste år.

La diskusjonen rulle videre, jeg gleder meg til fortsettelsen.
Og jeg vil som et par andre før meg i tråden har gjort også oppfordre andre som har en rittarrangør i magen om å skride til verket, jeg tror ikke det blir noe problem å få deltakere. ICON_SMILE

Ibis Sykler Norge / Probike - https://www.probike.no/
Følg oss på Instagram! www.instagram.com/probikeas/

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Ripen] #1864756 27/09/2014 20:57
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Ripen
Start når du vil er helt klart et konsept som ville fenge mange, men jeg tror man måtte ha en form for seeding og sende de raske syklistene ut først, og man kan risikere å få en langvarig rittavvikling ettersom de som sykler litt saktere både opp og ned trolig vil bruke lenger tid på hele rittet enn sånn det har vært i årets serie hvor de har faste starttider.

Det blir ikke noe forskjell. For seeding har man som før. Og man har fortsatt max tider, men man kan starte før. Så det er akkruat som nå bare at man kan starte når mann kommer frem hvis man vil.

Hvertfall slik det er andre steder

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: olechr] #1864794 28/09/2014 00:51
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
yes

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1864795 28/09/2014 02:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg leser flere ganger fra 80twenty-arrangørene at det jobbes med "hvor vil vi at enduro skal utvikles?" eller noe i den dur. Skal vi finne opp vårt eget krutt og drite i hvordan det er der enduro er etablert? Kan jo ikke si at jeg har deltatt i utlandet, men har jo fått inntrykk fra reportasjer og fra folk som har deltatt. Det virker som om målet er å gjøre det jovvialt og koselig heller enn en konkurranseform. Det er konkurranse!! Skal det først og fremst være jovvialt og koselig, kan man dra på tur med gutta. Det heter stitur! Enduro er konkurranse, pg uansett hvor hardt det er, blir det hyggelig! Så hvorfor gjøre det enklere enn det allerede er? Rapporter fra de som har vært utenlands og konkurrert er jo at norske ritt er på langt nær det samme. Hvorfor skal man legge til rette for sofaslitere i konkurranse? La dem drive #enduro på fritiden og fortsette med øvingen, så kan de som faktisk vil og legger trening i det delta i enduro? Det er jo ikke barneidrett der alle skal få delta og alle får diplom uansett hvor dritt det går!

Misforstå meg rett. Det er kult at enduro er populært, men det får være grenser for hvor mye man skal legge til rette for sofasliterne. Der er nok av folk som vil være med, som man ser på noen av rittpåmeldingene som fulltegnes nesten i Birkenfart, og da mener jeg at det ikke er rom for å omfavne flest mulig.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1864800 28/09/2014 05:50
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ville det vært mer naturlig å ikke lytte til forslag og ikke vurdere mulighet for utvikling i diverse retninger i en sport som er bortimot helt ny her til lands?

Men ja, jeg er enig i at enduro først og fremst skal være konkurranse, og de dårligst trente både opp og ned skal måtte gampe litt på for å rekke neste start/holde seg innenfor makstiden.
I årets OsloEnduro bomma vi nok litt på et par transporter ift tid til å fikse brekkasje/punktering, men jeg synes ikke det er krise om man sliter litt ved f.eks en punktering, sånn er det i alle sykkelritt og man vil helst unngå brekkasje og punkteringer.

Alle som ønsker det står fritt til å arrangere superjoviale enduroritt for sofasliterne, men jeg mener 80twenty rittene skal være harde og kreve at man er godt fysisk trent for å kunne hevde seg i toppen og sofasliterne skal få slite litt.
Alle kan ikke fullføre alle ritt, da tror jeg lista legges for lavt.

Redigert av Ripen; 28/09/2014 05:51.

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Ripen] #1864819 28/09/2014 07:42
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ville det vært mer naturlig å ikke lytte til forslag og ikke vurdere mulighet for utvikling i diverse retninger i en sport som er bortimot helt ny her til lands?

Men ja, jeg er enig i at enduro først og fremst skal være konkurranse, og de dårligst trente både opp og ned skal måtte gampe litt på for å rekke neste start/holde seg innenfor makstiden.
Det jeg mener er at det kan være en god idé å lære av de som kan det i utlandet, fremfor å finne kruttet på nytt. Har noen av i 80twenty-styret erfaring fra europeiske ritt? Der har vi allerede fått noen verdifulle erfaringer fra utenlandsfarere.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1864831 28/09/2014 08:29
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, men de fleste har ikke hatt tid til eller fått prioritert å dra på ritt i utlandet
Før årets sesong hadde vi besøk av Chris Ball, som har endel å melde, på initiativ fra NCF.
Å sende arrangører og styre i 80twenty utelands er ingen dum idé.

Nei, vi trenger ikke å finne opp kruttet på nytt, men vi må finne en mal som fungerer for norske arrangører og lokasjoner, det mener jeg vi har klart ganske godt så langt.
Og som tidligere nevnt så er rittene ikke ferdig utviklet, det jobbes stadig med å gjøre forbedringer.

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Ripen] #1864870 28/09/2014 10:57
olechr Offline
More than words
More than words
Ja, men de fleste har ikke hatt tid til eller fått prioritert å dra på ritt i utlandet
Før årets sesong hadde vi besøk av Chris Ball, som har endel å melde, på initiativ fra NCF.
Å sende arrangører og styre i 80twenty utelands er ingen dum idé.

Nei, vi trenger ikke å finne opp kruttet på nytt, men vi må finne en mal som fungerer for norske arrangører og lokasjoner, det mener jeg vi har klart ganske godt så langt.
Og som tidligere nevnt så er rittene ikke ferdig utviklet, det jobbes stadig med å gjøre forbedringer.

Nå har ikke jeg kjørt så mange men har kjørt noen ritt ute og det er ikke tore forskjell fra sånn vi har det i Norge til ute. Eneste froskjellen av betydning er tidtaking. Og når dere nå har funnet løsning på det så blir det bra.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: olechr] #1865197 29/09/2014 06:05
S
shait Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg syntes det blir i overkant mye syting i denne diskusjonen. Jeg har kjørt alle rittene og vil si at de har vært veldig bra.

Hvis jeg skal sette fingeren på noe fra årets ritt må det bli knyttet til løypene. Løypene i Oslo var ikke gode nok og Sogndal ble litt for drøyt for mange når det ble så vått. At det er god tid på transport og litt venting har overhodet ikke plaget meg. Tidtakningen har også fungert veldig bra i år.

Drammen har, etter min oppfatning, satt en helt ny standard for enduroritt i Norge, Løyper, merking, support, tidtakning og sanitet var jo utrolig bra. For min del så var fartsetappene såpass slitsomme at det ikke gjorde noe å ha god tid til å komme seg igjen på transportetappene. Etter min oppfatning er også det noe av poenget, at man skal kjøre hardt på fartsetappene og rolig på transporetappene.

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1865566 29/09/2014 15:43
O
OlaA Offline
Entusiast
Entusiast
O
Enig i at rittene i norge har vært meget godt organisert.

Men av det jeg kjørt utenlands så har fartsstrekkene vært mye mer krevende. Transportene har ikke vært superkrevende, men du har vært så død i hele kroppen etter fartsstrekkene at transportene har blitt tunge. Og det syns jeg ga en helt rå opplevelse ICON_SMILE

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: OlaA] #1865650 29/09/2014 17:54
sanouka Offline
Besatt
Besatt
Sitat: OlaA
Enig i at rittene i norge har vært meget godt organisert.

Men av det jeg kjørt utenlands så har fartsstrekkene vært mye mer krevende. Transportene har ikke vært superkrevende, men du har vært så død i hele kroppen etter fartsstrekkene at transportene har blitt tunge. Og det syns jeg ga en helt rå opplevelse ICON_SMILE
,

Mer krevende for at de har vært lengre, brattere, mer teknisk?
Hvor har du vært?

"It never gets easier, you just go faster."
Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1865765 29/09/2014 21:31
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Mäh, er de ikke krevende nok Ola, så må du kjøre fortere ICON_WINK

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1865775 29/09/2014 21:56
O
OlaA Offline
Entusiast
Entusiast
O
Hehe, ja burde jo kjøre raskere ICON_SMILE Men for min del så blir begrensningen at jeg ikke tør å slippe bremsene samt å dra på nok, ikke at energien tar slutt. Men seff, når det går raskere så blir man mer sliten.

Kjørte ews i La Thuile i år, og det var lengre partier som var tekniske, lengre partier som var brattere samt lange tunge bortoverpartier og motbakker som var bratte føltes lange... Så for meg så ble ikke begrensningen bare DH fart nedover men like mye at jeg gikk helt tom fysisk (hamsterpuls, tunnelsyn, etc) på fartsstrekkene. Har aldrig vart borti noe lignende i Norge. Om 3e strekken på traktor racet hadde vært 3 ganger så lang så hadde den nærmet seg ICON_SMILE
Men er dessverre ikke så lett å få til så lange og krevende strekker rent logistisk.

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1865785 29/09/2014 22:15
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
For vår egen del så er det vel litt av greia å kunne arrangere et ritt som er sentrumsnært og lett tilgjengelig. Det er fint mulig også i Norge å arrangere ritt der det dras mer mot det ekstreme hva etappelengder og vanskelighetsgrad angår. I Drammen byr vi på det vi har, du vet hva du får - på godt og vondt. Vi er allerede i boksen og klekker ut noe moro for neste år ICON_SMILE

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1865910 30/09/2014 08:18
O
OlaA Offline
Entusiast
Entusiast
O
Det var meget bra i år og blir helt sikkert topp neste år også ICON_SMILE

Men syns det er bra med diskusjon og ideer, og det er jo mange som kommer med gode tanker her for å bli enda bedre i fremtiden.

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1865923 30/09/2014 08:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg er egentlig glad i regler og hvordan de følges, og har observert et par ting i.l.a. serien som jeg ikke er helt sikker på om er så bra:
- Utstyr i.l.a. rittet: jeg har observert bytting av sykkel(!) etter mekanisk havari. Håndhevingen av hjelp utenfra har vært litt dårlig. I EWS og andre serier er det sånn at følgende skal merkes og sjekkes på start og mål på hver etappe: ramme, bakramme/svingarm, gaffel, begge hjul og bakdemper. Disse er merket med unike klistremerker.

- Spekulering i å kjøre lett. Har observert en del som kjører sekkeløst og spekulerer i å hente vann etc. når man passerer felles knutepunkt. Og det har vært greit ifølge noen arrangører. "man skal jo ikke nekte folk vann" har vært argumenter. Enduro går jo mye ut på å være selvhjulpen, og pakker man ikke nok vann, har man driti seg ut (samme om man glemmer slange/pumpe, etc). EWS-reglementet skriver
Quote:
Each rider must be self-sufficient during the entire duration of the race (Food stashes are not permitted – see Section 6). Personal responsibility and self- sufficiency are a large part of the spirit of enduro racing and riders are encouraged to carry adequate equipment for operating in mountainous environments

Det kan se ut som om en del proffer kjører sekkeløst og bare med en flaske, men de har gjerne en camelback-vest under trøya...

Jeg oppfordrer arrangører å vurdere om dette er noe som bør være med inn i reglene. Pølselønsj eller annet fellesopplegg for mat/drikkestasjon i.l.a. rittet er noe helt annet, for det er likt for alle.

En ting til som kan være lurt (selv om det er mye bedre i år enn i fjor) er faste sikkerhetspunkter under alle ryttermøter, slik at de som ikke gidder å lese reglene får med seg det viktigste, f.eks. hjelmpåbud ved sykling.

Enda et forslag er at hvis det ikke tas til følge mine forslag om utstyr/merking og matstæsj blir tatt med i fellesreglene for serien, er at hvert enkelt ritt burde hatt sine spesifikke regler nedtegnet, slik at det ikke er rom for fortolkning. Det har kommet opp spørsmål under ryttermøter som har blitt besvart med "eeeh, kanskje det?" på punkter som burde vært nedtegnet i ett eller annet reglement.

Ellers er det mye gode forslag som dukker opp, og lite syting, egentlig.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1866389 01/10/2014 06:21
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Slike regler bør være helt tydelig og klart på forhånd ja, Kristian. Unødvendig at samme spørsmål skal komme opp på samme ryttermøte.

Mye bra tilbakemelding og diskusjoner her nå. Var morro å være med å arrangere DrammEnduro og frister til gjentakelse ICON_SMILE

Personlig (som ikke-deltaker) synes jeg selv dagen blir meget lang og alternativer for å gjøre dagen kortere er punkter som bør vurderes.
Om det hadde vært 8 grader og regn i Drammen, så ville ikke lang tid mellom etappene vært så veldig trivelig. Det gjelder jo selvsagt uansett sted.
Blir spennede å se hva vi kommer frem til for å gjøre arrangementet smidere og bedre for "alle".

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: hbakken] #1866610 01/10/2014 11:45
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Sitat: hbakken

Blir spennede å se hva vi kommer frem til for å gjøre arrangementet smidere og bedre for "alle".

Spent på hva dem finner på i Drammen selv til neste år jeg? Noe nytt på gang?

@aronhuckeforening
Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Fjeldheim] #1866819 01/10/2014 18:30
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Fjeldheim
Sitat: hbakken

Spent på hva dem finner på i Drammen selv til neste år jeg? Noe nytt på gang?

Ja.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1866828 01/10/2014 18:39
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Det blir helt sikkert noe spennende som trekkes ut av ermet. Kanskje det blir bare usette stier? Anbefaler å bruke resten av høsten og neste vår til å gjøre seg bedre kjent i Aron-nære stier ICON_WINK

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: JonahHex] #1866961 02/10/2014 05:54
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Ja, og Mjøndalen da.

#NBNL -

Re: 80Twenty Enduro Series Sammenlagt [Re: Lillosti29] #1871998 11/10/2014 05:34
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Ref diskusjonen rundt transportetappene;

http://www.pinkbike.com/news/pinkbike-po...-xc-climbs.html

Side 9 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå