NOTS’ stiprosjekt Østmarka 2012
|
NOTS’ stiprosjekt Østmarka 2012
21/11/2011 09:46
|
front biker
OP
Besatt
|
OP
Besatt
NOTS Oslo og omegn tenker å gjennomføre et “stiprosjekt” i Østmarka i 2012. På samme måte som vi har kloppet, drenert og ryddet blåstien over Høgåsen i Nordmarka, tenker vi å gjøre en innsats i Østmarka. Tanken er dels å bøte på slitasje fra stisykling i våte partier, dels å tilrettelegge for stisykling der “våte myrhøl” etc utgjør problempunkter.
Vi tenker oss følgende "profil" på prosjektet: • innsats helst i bynære områder (mest brukt) • noen av kloppene bør være på blåsti • et par av kloppene kan godt være i ritt-traseer (rundbaneløype Skullerud, TS-rittet) • et par av kloppene kan godt være på stier som brukes primært av stisyklister (type Tirsdagsklubben/Trulsrunden etc). • alle anlegg lages for “Markabrukere” (turgåere og stisyklister, ikke rene sykkelanlegg) • bør være på kommunal grunn (enklere søknadsprosess; det meste av den bynære skogen er kommunal)
Da trenger vi innspill! Foreløpig har vi notert: • Et sentralt område for klopping og utbedring bør være Smørholet. Øst/vest-stien mellom enden av grusveien ved Trollvannet og til Smørholet burde vært forbedret. Hvis det gjøres så får man åpnet en fin passasje mellom Østmarkkapellet og Sandbakken via Smørholet. • Fra Smørholet og i nordlig retning (mot Ødegården): flikking på eksisterende klopper. • Trulsrunden: korte strekk/myrhøl som blir bredere og bredere fordi man sykler lenger og lenger ut. Dette gjelder særlig i traseen som går sørover. • Sotåsen (nærmere angivelse mangler) • TSR-løypa: på vei ned fra Gardfangåsen mot Sør-Elvåga er det et par skikkelige myrpartier som er vanskelig/gjørmete å passere (litt langt inne i marka, men desto mer behov…)
Har du flere punkter du vil NOTS Oslo og omegn bør se på? Angivelse helst på kart eller med kart-koordinater (GPS). Vi vil søke Nissan Cup, Frøy og Terrengsykkelrittet om samarbeid (penger/dugnad).
Og så håper vi at så mange stisyklister som mulig vil stille på dugnader i Østmarka til våren/sommeren 2012!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
Re: NOTS’ stiprosjekt Østmarka 2012
[Re: front biker]
21/11/2011 10:06
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Godt tiltak, Øyvind. Stiller alltid på dugnad i hvert fall.
|
|
|
21/11/2011 11:02
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kanskje noe rundt Smalvannsmåsan. Her er det blåsti og det går mye folk der også. Det ligger stokker på tvers av myra, som har sunket en del i år og og inn og utgangene har blitt veldig dype.
|
|
|
21/11/2011 19:10
|
sgt
Medlem
|
Medlem
Veldig bra at Østmarka står for tur neste år. Jeg er med!
Enig i de prioriteringene som foreslås her. I tillegg til de bynære områdene der bruken er størst (både av fotgjengere og syklister), tenker jeg at det lenger inn er lurt å prioritere stiene vest (mot Trollvann) og nord (Sotåsen) for Smørhullet. Dette åpner, som det sies, for flere flotte blåmerka stirunder i Østmarka. Det er viktig at stisyklistene viser engasjement og ansvar i Østmarka nå, det er blitt betydelig flere av dem de siste årene.
Nå skal jeg sjekke hvordan det står til med NOTS-kontingenten min...
|
|
|
21/11/2011 20:20
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Klopp hele Gardfangeråsen er mitt lille tips :-)
|
|
|
22/11/2011 09:30
|
j-aa
Avhengig
|
Avhengig
De områdene merket av på kartet bør det gjøres noe med. På den siste biten av flyktningeruta opp mot Rundvann er det noen dårlige klopper, på blåstien mellom Rundvann og "krysset" på Skullerudåsen er det et par store gjørmehull. Dette er en av de mest trafikkerte hundelufter-/turgåerrutene i området, så her er det nok en del goodwill å hente hvis det blir kjent at syklistene står bak evt. forbedringer. 
Redigert av j-aa; 22/11/2011 09:31.
|
|
|
22/11/2011 09:49
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig med j-aa. Spesielt stien mellom Rundvann og Karismyr, den er rett og slett blitt udelikat og jeg unngår den. Det tar for øvrig av en fin umerka sti _opp_ til Karismyr akkurat der det går en sti _ned_ til Grønmo.
|
|
|
22/11/2011 10:12
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig med Jørn-uten-skulder. Flere av disse stedene har både syklister og turgåere begynt å utvide stiene for å unngå gjørmehullene.
|
|
|
[Re: j-aa]
22/11/2011 10:56
|
FrankS
Entusiast
|
Entusiast
På strekningen fra krysset på Skullerudåsen til Rundvann er det særlig ett stort gjørmehull som trenger klopping. I tillegg er det flere mindre partier som kan ha godt av det.
Litt mindre brukt trase er langs den gamle lysløypa fra Smalvann retning Ødegården. Her hadde det vært fint med klopping over Smalvannsmåsan og stedvis i nedkjøringen mot Ødegården.
--frank
|
|
|
[Re: FrankS]
22/11/2011 11:54
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På strekningen fra krysset på Skullerudåsen til Rundvann er det særlig ett stort gjørmehull som trenger klopping. I tillegg er det flere mindre partier som kan ha godt av det.
Litt mindre brukt trase er langs den gamle lysløypa fra Smalvann retning Ødegården. Her hadde det vært fint med klopping over Smalvannsmåsan og stedvis i nedkjøringen mot Ødegården.
--frank Vet ikke om selve nedkjøring, for jeg har ikke syklet der på lenge, men det har vært en del skogsmaskiner der, så vet ikke om det er noe vits å legge klopper der. Men alle nevner smalvannsmåsan, og det er et parti som brukes mye, så folk vil sette pris på klopper der.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
22/11/2011 12:47
|
FrankS
Entusiast
|
Entusiast
Traktorveien gjennom skogen etter svabergspartiet er nå mer eller mindre sammenhengende gjørme etter kjøring med skogsmaskiner. Jeg tenkte mer på klopping av enkelte gjørmehull på stien (gammel traktorvei) nedover åsen før man kommer til svabergspartiet.
--frank
|
|
|
[Re: sgt]
28/11/2011 13:48
|
sgt
Medlem
|
Medlem
Jeg tok meg en rekognoseringsrunde via Smørhullet igår og la merke til følgende:
Blåstien fra enden av veien ved Trollvann og østover mot Smørhullet: Selv om man hadde fornyet og forbedret kloppingen her, blir dette neppe noen gullsti likevel. Til det er det for mye rot- og steinknot bortetter. Men den er jo ikke så lang da, så det er fort gjort å komme seg forbi.
Sotåsen: Her foregår det klopping nå, vet ikke av hvem. Fem-seks nye klopper er lagt, dels til erstatning for gamle. Noen av kloppene var åpenbart ikke gjort med syklister i tankene, men det burde uansett redusere dugnadsbehovet her neste år.
|
|
|
Re: Skullerudprosjektet: søknad sendt inn
14/04/2015 10:12
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Synes det er et ganske anselig steg for NOTS også, jeg. 
|
|
|
Re: Skullerudprosjektet: søknad sendt inn
14/04/2015 10:50
|
FrankS
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan passer denne sammen med Rustad IL sine planer/ambisjoner for skistadion på Skullerud?
--frank
|
|
|
14/04/2015 11:08
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Flott tiltak. Vil bare gjøre oppmerksom på at denne kan gi litt trøbbel med netteier
32. Liten dirtbane. Innkjøring av sand til egnet lokasjon under kraftlinje hvor det ikke må gjøres større inngrep som gjør at tiltaket vil berøres av Markaloven.
Kraftlinjer er prosjektert med sine minimumshøyder til grunn for en årsak, og en oppbygging med masser like under disse kan/vil gi trøbbel med de nødvendige avstander. En 1,5 m høy topp med en 14-åring med spade over hodet gir fort 3,5 m mindre avstand til jord enn forutsatt når linja ble bygget. Når det i tillegg legges opp til maskiner (innkjøring av masse) så kan det bli lite populært og det stilles en del krav. Selv om jeg antar man tenker kun innkjøring av masse en gang så ser jeg for meg at det kan bli aktuelt med minigraver etc innimellom for å friske opp banen. Dette vil minst kreve leder for sikkerhet / overvåkning fra netteier, og vil fort koste mer enn det smaker. Man kommer fort innenfor sikkerhetsavstandene med en gravemaskin.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
14/04/2015 11:13
|
front biker
OP
Besatt
|
OP
Besatt
hei Stefan Grei påpekning. Høyspent er ikke å tulle med. I første omgang tenker vi kun manuelt arbeid (hakke, spade og spett). Vi har tanker om en videreutvikling av en mer ambisiøs løype videre sørover, der dine merknader er høyst aktuell. Tiden får vise hva som i det hele tatt er mulig. Dyrt å gjennomføre med gjeldende sikkerhetskrav blir det sikkert.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
14/04/2015 11:14
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Går vi i retning merket sykkelsti her?
|
|
|
[Re: larsdx]
14/04/2015 11:36
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Går vi i retning merket sykkelsti her? Merket sti er OK, men merket "sykkelsti" er ikke OK. Antar og håper at disse stiene også blir tilgjengelige for alle, men er bygget for å tåle, og invitere til, masse sykling. Noe annet skjønner jeg ikke helt hvordan man skal få til uansett. Ingen trenger mer ammunisjon for å tvinge hverandre vekk fra "sine" løyper, og "egne" sykkelløyper vil virke i begge retninger.
|
|
|
[Re: Stein]
14/04/2015 12:40
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Går vi i retning merket sykkelsti her? Merket sti er OK, men merket "sykkelsti" er ikke OK. Antar og håper at disse stiene også blir tilgjengelige for alle, men er bygget for å tåle, og invitere til, masse sykling. Noe annet skjønner jeg ikke helt hvordan man skal få til uansett. Ingen trenger mer ammunisjon for å tvinge hverandre vekk fra "sine" løyper, og "egne" sykkelløyper vil virke i begge retninger. Dette blir spennende! Gratulerer til NOTS for å få gjennomslag og penger til å gjennomføre dette. Personlig klarer jeg ikke helt her og nå, etter å ha lest kommentarene og innlegget Front Biker linket til hos NOTS å bestemme meg for om jeg synes dette er utelukkende positivt eller bringer med seg "fare" i form av en retning jeg ikke ønsker/tror er bra for terrengsyklingen. Alle grunntanker om bærekraftige stier og gjøre en innsats er jo kjempebra. Men jeg sitter med en følelse av at dette er første steg i "feil retning" også. Ønsker ikke fornærme dere som har jobbet (garantert hardt og mye) med dette ,men jeg er veldig spent på hvilken retning dette tar konfliktene i marka. Blir det "våre og deres" løyper snakk og ikke aksept, fra noen av leirene, til andre brukergrupper? Jeg ser dere skriver at det selvsagt er åpent for alle. Hvordan det vil fungere i praksis etterhvert er jeg spent på.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
14/04/2015 17:21
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ikke veldig bastante meninger om dette. I utgangspunktet er jeg for minst mulig tilrettelegging. Men kanskje er sykkelstier i områdene av marka nærest der folk bor et godt tiltak både for å dempe nesten uunngåelige konflikter (opplevde eller reelle) og å ta av presset fra andre områder.
Lurer i første omgang bare på hva NOTS tenker. Jeg kan i hvert fall ikke skjønne noe annet enn at det ville være lurt å merke denne stien, når man først har tatt seg bryet med å opparbeide den.
|
|
|
14/04/2015 18:13
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Tja. I utgamgspunktet har man jo ikke lov å nekte ferdsel som er tillatt og beskrevet i friluftsloven, men å merke den med "bygget og tilrettelagt av Norsk Organisasjon For Terrengsykling i sammarbeid med...." Må vel være fint.
|
|
|
14/04/2015 19:00
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg mener selvsagt ikke at stien skal merkes som eksklusiv for noen brukergruppe. Når det er sagt er det ikke forbudt å merke noe som en sykkelsti, det som er forbudt er å nekte andre brukere adgang til sykkelstien.
Men tradisjonellt har det vel ikke vært kultur for noen form for merking i terrengsykkelmiljøet i Oslo og jeg har lagt merke til at stiguider også ofte ikke forholder seg til blåmerking etc. Regner med at dette er en eller annen esoterisk greie fra gamle dager eller noe, men jeg tror det er lurt å merke slike løyper så nye syklister lettere finner frem. Hvert fall ved innfartsårene og stideler.
|
|
|
16/04/2015 20:51
|
front biker
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Kommenter fra NOTS Oslo og omegn: Vi legger til grunn at det er to problemområder i Oslomarka vi som interesseorganisasjon er nødt til å forholde oss til:
1) flere innbyggere og flere syklister gir brukerkonflikter spesielt ved de mest populære innfartsportene til Marka 2) et våtere og villere klima med lengre barmarksesong gir slitasje på de mest brukte stiene
Vi har holdt fanen høyt hevet for at konfliktene skal løses gjennom dialog og samarbeid om løsninger, ikke reguleringer og forbud. Vi i NOTS fikk med oss resten av sykkelmiljøet og stoppet forslag om sykkelforbud i verneområder. Vi fikk bred støtte både fra politikerne og de fleste markabrukernes organisasjoner til at forbud ikke er veien å gå. Vi skal vokte vel på allemannsretten og fri ferdsel i utmark. Men jeg føler meg trygg på at det ikke kommer flere forslag om sykkelforbud med det første.
Men vi ble også enige om å ta fatt i brukerkonfliktene og stislitasjen. Hovedpoenget med tilretteleggingen i Skullerudåsen er å skape et attraktivt stinett som er et bedre alternativ for stisyklister enn å sykle på de mest brukte blåmerkede stiene i Østmarka. Vi skal bygge stier som tåler bruk - bærekraftige stier. Uten grusing, sprenging og skjemmende inngrep. Også DNT i Oslo begynner å innse at noe må gjøres med Markastiene. Det vi gjør er et nybrottsarbeid. Derfor har vi kalt den første sløyfa Pioneren.
Derfor er jeg ikke redd for å fremme forslag om tilrettelegging av stier for stisykling. Stier som også kommer til å bli deler av ritt-traséene i framtiden. Stiene kommer til å bli varsomt merket, ikke for å signalisere dem som sykkelstier, men for at stisyklistene skal finne fram.
Vi må være villige til å prøve nye måter å sikre en flerbruk i Marka på. NOTS´ engasjemet i saken bygger på at vi som syklister selv skal finne løsninger, ikke at andre skal lage løsninger for oss. Eller lage begrensninger eller forbud som ingen tror vil fungere i praksis.
Vi kommer til å trenge masse dugnadsinnsats i tida som kommer. Følg med og kom på dugnadene våre. Stibygging er både lærerikt, morsomt og sosialt. Og så kan du sykle på stiene i framtiden med Markas beste samvittighet.
hilsen Øyvind, lokallagsleder
|
|
|
16/04/2015 21:04
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stor honnør og masse kudos til styret i NOTS for arbeidet dere har lagt ned her. Jeg er overbevist om at dere og vi (brukerne, jeg er både fotist og syklist i Østmarka) finner en god og hensiktsmessig løsning for bruken av den nære Oslomarka!
Tommel opp!
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
16/04/2015 21:08
|
Hebbelill
Entusiast
|
Entusiast
Helt strålende arbeid dere gjør!
|
|
|
16/04/2015 21:31
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
Jeg stiller som vanlig opp på dugnader for det som Gøy, sosialt og deilig å vite et jeg bidrar til noe godt meg samfunnet. Takk for all innsats Nots så laangt
|
|
|
|
|