Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken?

Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken? #578011 09/07/2008 21:58
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei,
viser til opptil flere tråder som diskuterer sykkel- og dekkvalg til grusritt. Livet har smilt såpass til meg hittil at jeg sitter med en flott hardtail med stiv gaffel, og en flott sykkelkrossykkel. Dette har gitt meg det voldsomme dilemmaet "hvilken sykkel bør jeg bruke til Birken"?

Jeg har jo småleika litt med tanken på å kjøre CX på Birken, men vært skeptisk til om det er noe å hente. Da må det selvsagt forskes litt på nettopp dette.

Antakelser og forutsetninger:
- CX og MTB med stiv gaffel og birkenoppsett veier i praksis det samme – det skiller 100-200 gram, der hardtailen faktisk er lettest.

- CX satt opp med Racing Ralph 1.35 med 65 psi, MTB med Fast Fred 2.25 bak og Flyweight 330 foran, begge med 30 psi.

- Begge syklene er gode - det er vunnet fire VM i cyclocross på Ridley Supercross, og min er flott utstyrt. Og min Principia MSL Pro er som kjent Den Aller Beste hardtailen hehehe, så begge syklene er veldig gode i sin klasse.

- Jeg antar at dersom cyclocross har en fordel så skyldes det luftmotstand, og kanskje til en viss grad større hjul. Bratt opp på grus er neppe en fordel fordi dekka sitter dårligere og har lett for å spinne litt, og bratt nedover favoriserer definitivt ikke cyclocross fordi den vingler mer, rister mer og har dårligere bremser.

- I terrenget er nok terrengsykkelen hakket bedre, men ikke så mye i de terrengpartiene som er på Birken siden disse er slakt oppover med lav fart og bør gå helt fint på cx. Imidlertid er utforkjøringen ned fra Skramstad, deler av det nye partiet etter Sjusjøen samt ballettbakken og ned mot mål klare tapspartier for cx. I tillegg er punkteringsfaren større på cx i terrenget og utforkjøringer på grunn av lavt dekkvolum. På toppen av dette så er enkeltpartier med løst underlag eller grov pukk langs grusveiene en ulempe for cx.

- Dersom cx skulle ha noe for seg må det derfor være at den er raskere i de lette partiene, spesielt de raske gruspartiene der snittfarta er høy og vanskelighetsgraden lav. Dersom den er raskere enn Principia på disse partiene kan det veie opp for ulempene i andre partier. I folkeopplysningens tjeneste var det derfor dette jeg ønsket å finne ut.

Vel, jeg tok med begge syklene i bilen og dro til Baneveien mellom Egge og Sjåstad i dag tidlig.

Testen ble kjørt på følgende måte:
- 8 x 5 minutters drag i Baneveien. Dette er nokså flatt, med kun slake nedover eller oppoverbakker som det er naturlig å sitte og tråkke i. Noe vaskebrett og hull var det, som det alltid er på grusveier. Underlaget var hardt og fast. Nordover var det 19 høydemeter ned i løpet av de ca. 3 kilometrene jeg sykla, men svak motvind. Det gikk derfor bare bittelitt fortere nordover enn sørover.

- For å unngå at jeg systematisk var mer sliten med den ene sykkelen bytta jeg ikke for hver tur/retur, men kjørte i stedet to drag (fem min. tur nordover, pause, og fem min retur sørover tilbake til bilen) med MTB, så to ganger tur/retur med cx, så tur/retur med MTB igjen. Jeg målte meg på distanse, og kjørte ganske enkelt drag i fem minutter hver vei på første tur/retur for å sette distansen. De senere dragene målte jeg tiden jeg brukte på den samme distansen.

- Jeg tok 3-4 minutter pause mellom hvert drag, og slapp meg ned til 110-120 i puls.

- Snittfarta var drøyt 35 km/t.

- Jeg hadde ingen målepunkter underveis, sykla på puls og bare stoppa klokka når jeg passerte sluttpunktet. Jeg hadde derfor ikke peiling på hvordan jeg lå an underveis i dragene.

- Jeg la meg noen få slag under det jeg vanligvis har på intervaller for å unngå at jeg stivna og sykla dårligere etter hvert på grunn av det. Jeg sikta på 161 i puls, og lå nokså bra på dette i alle åtte drag. Jeg forsøkte å åpne sånn at jeg nådde 161 i puls etter ett minutt på hvert drag, men brukte på de fleste draga mellom 1:00 og 1:15 på å nå den pulsen.

Her er resultatene:

Sykkel Drag nr. Retning Tid
MTB 1 Nordover 05:00
MTB 2 Sørover 05:00
CX 3 Nordover 05:00
CX 4 Sørover 04:59
CX 5 Nordover 04:56
CX 6 Sørover 05:01
MTB 7 Nordover 04:59
MTB 8 Sørover 05:02

Tot.tid MTB 20:01
Totaltid CX 19:56
Diff totalt 00:05 (dvs cx var totalt 5 sekunder raskerer på 20 minutters sykling).

Diskusjon
Testen ble kjørt i nord/sør-retning. Birken går som kjent vestover. Dette kan være en vesentlig feilmargin, men jeg er usikker på hvor mye dette kan utgjøre.

Konklusjon:
- Sjokkerende jevne drag uansett sykkel
- CX og en god MTB er for alle praktiske formål klin like på raske grusveier.
- Som betyr at MTB er raskest (og sikrest) i Birken.
- Det aller mest sjokkerende er at det kan se ut som at det er rytteren oppå utstyret, og ikke utstyret, som er avgjørende for hvor fort det går. Dette er stikk motsatt av hva jeg har trodd på og jobba etter de siste 4-5 åra mongo

svært vennlig hilsen
sv
Forsker

Vedlegg
26189-P&Ridley.jpg (100.24 KB, 339 nedlastinger)
Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken? [Re: svegar] #578059 10/07/2008 06:05
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
svegar, her må det være et eller annet som er riv ruskende galt! Ser man på bildene, ser man jo at CX'en er minst 10% raskere enn MTB'en.

Sitat: svegar
Diskusjon
Testen ble kjørt i nord/sør-retning. Birken går som kjent vestover. Dette kan være en vesentlig feilmargin, men jeg er usikker på hvor mye dette kan utgjøre.
Mener å huske å ha lest at CX har sin styrke i ritt som går langs en øst/vestakse. Mye av problemet med testen ligger nok i dette.
Konklusjon:
- Det aller mest sjokkerende er at det kan se ut som at det er rytteren oppå utstyret, og ikke utstyret, som er avgjørende for hvor fort det går.
Det sier seg selv at dette ikke kan stemme. Rett og slett en useriøs uttalelse! (Og det i et av verdens rikeste land.)

Nei, denne testen må gjøres på nytt inntil resultatene favoriserer CX med minst 10%. Tenk på konsekvensene hvis det faktisk skulle vise seg at det lønte seg med terrengsykkel i norges største landeveisritt på grus!

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken? [Re: oivindg] #578255 10/07/2008 13:16
R
Ruslebiffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R

Sludder og pølsevev, vi vet alle at utstyret teller mest!

Sitat: oivindg
Mener å huske å ha lest at CX har sin styrke i ritt som går langs en øst/vestakse. Mye av problemet med testen ligger nok i dette.

Ja akkurat, så for å endre standpunkt forlanger vi at Svegar gjør testen på nytt i korrekte omgivelser. Vi forventer et nytt testresultat på distansene:

MTB 1 Rena - Lillehammer
MTB 2 Lillehammer - Rena
CX 3 Rena - Lillehammer
CX 4 Lillehammer - Rena
CX 5 Rena - Lillehammer
CX 6 Lillehammer - Rena
MTB 7 Rena - Lillehammer
MTB 8 Lillehammer - Rena

Alle testen må selvsagt kjøres samme dag for å bli godtatt som grunnlag.

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken? [Re: Ruslebiffen] #578258 10/07/2008 13:26
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Faktisk litt overrasket over at det ikke var større forskjell på CX og MTB. Da er vel den ballen lagt død? Fin test, svegar!

Jeg ønsker meg tilsvarende test med HT og rittFS.

Øivind

Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: oivindg] #578290 10/07/2008 14:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hmmm, du kaller deg forsker?

Først så skriver du:
cx var totalt 5 sekunder raskerer på 20 minutters sykling

For så å komme med denne konklusjonen:

Det aller mest sjokkerende er at det kan se ut som at det er rytteren oppå utstyret, og ikke utstyret, som er avgjørende for hvor fort det går.

Hé, hallo, 5 sec per 20 minuter, det blir 45 sec på Birken. Ikke relevant for røkla eller røkke så man vil, men det er nok ganske så greit å vinne Birken med 45 sec forsprang.
Det får vel være klart at det er kjappere med CX.......

Nu er det sånn at jeg sjelden stoler på andre forskere, så jeg må si at testen din fristet til å gjøre et eksperiment selv.
Få se om jeg har tid til noen runder i helgen.

Redigert av Tange; 10/07/2008 14:57.
Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: Tange] #578298 10/07/2008 15:15
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Tange

Nu er det sånn at jeg sjelden stoler på andre forskere, så jeg må si at testen din fristet til å gjøre et eksperiment selv.
Få se om jeg har tid til noen runder i helgen.

Bra. Jeg glemte det obligatoriske kapittelet i alle forskningsrapporter "forslag til videre arbeid". Her er noen forslag:

- cx med store 29'er dekk vs. cx med cx-dekk (er dog bare plass til 1,6 bak).
- MTB med 26" hjul foran og bak vs MTB med 69er oppsett (som jeg antakelig går for på Birken)
- MTB 26" vs MTB 29"
- For spesielt interesserte: MTB med 29" bak og 26" foran vs. MTB med 26".
- osv osv.

Jeg ser ingen grunn til å teste MTB med stiv gaffel vs. med dempegaffel, siden svaret er inn i hampen åpenbart.

sv

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: svegar] #578314 10/07/2008 16:35
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Siden det ble forskjellig tid på samme draget med samme sykkel kan vi jo gankse enkelt fastslå at testen bør stemples ugyldig da minst 1 av følgende kriterier har oppstått:

1. Det har vært forskjellig vind som har spilt inn
2. Rytter har ikke hatt eksakt samme watt på alle dragene.

Da er det unøyaktigheter som avgjør hva som er raskest og det er egentlig ganske irrellevant hva resultatet ble.

Forøvrig er det ganske opplagt at med mindre du er et teknisk vidunder på sti så vil det mest lønnsomme være å kjøre mtb MED dempegaffel

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: bjerkseth] #578316 10/07/2008 16:42
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: bjerkseth
Forøvrig er det ganske opplagt at med mindre du er et teknisk vidunder på sti så vil det mest lønnsomme være å kjøre mtb MED dempegaffel

"Birken" og "sti" er vel to ord som ikke har så mye å gjøre i samme setning? ICON_SMILE

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: bjerkseth] #578324 10/07/2008 17:12
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Siden det ble forskjellig tid på samme draget med samme sykkel kan vi jo gankse enkelt fastslå at testen bør stemples ugyldig da minst 1 av følgende kriterier har oppstått:

Da er det unøyaktigheter som avgjør hva som er raskest og det er egentlig ganske irrellevant hva resultatet ble.

Helt enig. Og siden det aldri blir mulig å produsere eksakte forhold under en test som fjerner alle usikkerhetsfaktorer slik at en blir stående igjen med Det Eneste Rette er det beste å bare bestemme seg for hva en mener uten å teste i det hele tatt.

Angående sti; mener du generelt eller mener du til Birken? Når det gjelder stipartiene på Birken er jeg villig til å vedde temmelig mye på at jeg ikke greier å kjøre dem fortere med dempegaffel enn med stiv gaffel. Og det er uansett sånn at jeg aldri har blitt frakjørt av gruppa mi i stipartiene på Birken, så det er ikke der jeg har behov for å bli raskere.

sv

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: svegar] #578329 10/07/2008 17:29
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Jeg er helt sikker på at det er sekunder å hente på den siste nedkjøringen med dempegaffel. over fjellet sitter man jo med pulja si uansett...

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: EgilS] #578331 10/07/2008 17:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: EgilS

"Birken" og "sti" er vel to ord som ikke har så mye å gjøre i samme setning? ICON_SMILE

Enda verre, det nærmeste en kommer til ordet 'sti' i løypebeskrivelsen er STIgning........

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: bjerkseth] #578333 10/07/2008 17:34
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er helt sikker på at det er sekunder å hente på den siste nedkjøringen med dempegaffel.
Tipper dette er veldig individuelt. Etter å ha syklet en halv sesong på sti med stiv framgaffel er jeg overrasket over hvor fort det går an å kjøre. Har noe med innstilling, teknikk og dagsform å gjøre for min del. Noen ganger bare flyter jeg på toppen av ujevnhetene, andre ganger blir det bare risting.

Øivind

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: bjerkseth] #578336 10/07/2008 17:42
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Da er det vel bare ett oppsett igjen som kan settes opp mot hverandre.

Sykkel med CX-forhjul og MTB-bakhjul vs. MTB-forhjul og CX-bakhjul (det kan kjøres valgfritt med MTB- eller CX-styre).

thinking

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: bjerkseth] #578339 10/07/2008 17:52
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg er helt sikker på at det er sekunder å hente på den siste nedkjøringen med dempegaffel.

Enig.

over fjellet sitter man jo med pulja si uansett...

Uenig. Hvert år starter jeg sammen med en haug med folk som jeg holder følge med de første ti minuttene. Så velger en del fra pulja mi å kjøre rett fra meg.

Har du forresten prøvd?

sv

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: svegar] #578345 10/07/2008 18:09
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Har du forresten prøvd?

Med stiv gaffel? Nei. Sist jeg kjørte birken var for to år siden. Men jeg er ganske sikker på at jeg blir frakjørt i terrengpartit av eliten med stiv gaffel. Og 1 kilo fra eller til oppover vil ikke være avgjørende for hvilken pulje jeg sitter med i.

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: svegar] #578348 10/07/2008 18:19
EgilS Offline
More than words
More than words
Hvert år starter jeg sammen med en haug med folk som jeg holder følge med de første ti minuttene. Så velger en del fra pulja mi å kjøre rett fra meg.

Da er vel strengt tatt disse folkene IKKE en del av pulja di. Det er bare noen personer som har valgt å starte litt rolig og derfor ligger sammen med deg i ti minutter. ICON_SMILE

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: bjerkseth] #578377 10/07/2008 20:06
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har du forresten prøvd?

Med stiv gaffel? Nei. Sist jeg kjørte birken var for to år siden. Men jeg er ganske sikker på at jeg blir frakjørt i terrengpartit av eliten med stiv gaffel. Og 1 kilo fra eller til oppover vil ikke være avgjørende for hvilken pulje jeg sitter med i.

Morsomt at du kan være ganske sikker siden du aldri har prøvd. Terrengpartiene på Birken er slakt til bratt oppover, og der går det så sakte at du ikke har noe bruk for dempegaffel i det hele tatt. Men om du kjemper om seieren tror jeg det er lurt å ha den ned mot mål.

Og hvordan har du regna ut at 1 kilo fra eller til ikke er avgjørende for hvor du sitter etter 40 minutter? Og for egen regning vil jeg tilføye en stivere og mer effektiv sykkel? Hva med 2 kilo? 10? Hvorfor kjører du ikke på utforsykkel, det er neppe avgjørende for hvilken pulje du sitter i?

hmmm... noe sier meg at jeg har hatt denne diskusjonen ti ganger før skull

sv

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: EgilS] #578384 10/07/2008 20:16
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: EgilS
Hvert år starter jeg sammen med en haug med folk som jeg holder følge med de første ti minuttene. Så velger en del fra pulja mi å kjøre rett fra meg.

Da er vel strengt tatt disse folkene IKKE en del av pulja di. Det er bare noen personer som har valgt å starte litt rolig og derfor ligger sammen med deg i ti minutter. ICON_SMILE

Jada, veit jo det. Det jeg indirekte prøvde å gi et svar på var påstanden over fjellet sitter man jo med pulja si uansett... . Spørsmålet er hva som defineres som over fjellet. Mitt poeng er at en må jo henge med opp bakkene for å sitte i en best mulig pulje, og jeg for min del "sitter ikke med uansett" opp til toppen. Jeg er ikke god nok til å henge med i den første pulja.

For min del tror jeg den beste sykkelen på Birken er den som tar deg raskest fram til utgangen av første terrengparti. De du sitter med der blir du antakelig sittende med. Og det er sikkert moro å vinne pulja si ned mot mål, men jeg for min del bruker det jeg har for å heller være i pulja foran, så får det gå som det går siste kilometeren.

Tror jeg avslutter der, og viser til den samme diskusjonen fra 2004, 2005, 2006 og 2007. Samt at de ihuga stivgaffelmotstanderne Geir Lien og Rune Høydahl stilte med henholdsvis stiv gaffel og cx på Birken i fjor. I år gleder jeg meg til å se Ole Christian Fagerli henge med litt lenger enn han pleier - med stiv gaffel.

sv

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: svegar] #578385 10/07/2008 20:17
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Feilposting

Redigert av svegar; 11/07/2008 07:36. Rediger grunn: Posta samme to ganger
Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: svegar] #578396 10/07/2008 20:53
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Har du forresten prøvd?

Morsomt at du kan være ganske sikker siden du aldri har prøvd. Terrengpartiene på Birken er slakt til bratt oppover, og der går det så sakte at du ikke har noe bruk for dempegaffel i det hele tatt. Men om du kjemper om seieren tror jeg det er lurt å ha den ned mot mål.

Og hvordan har du regna ut at 1 kilo fra eller til ikke er avgjørende for hvor du sitter etter 40 minutter? Og for egen regning vil jeg tilføye en stivere og mer effektiv sykkel? Hva med 2 kilo? 10? Hvorfor kjører du ikke på utforsykkel, det er neppe avgjørende for hvilken pulje du sitter i?

hmmm... noe sier meg at jeg har hatt denne diskusjonen ti ganger før skull

sv

Sakset fra hjemmesiden til Team Høydahl:

Rune hadde valgt å stille med Cyckle Cross sykkel. Et valg team manager Stian ikke var helt sikker på var det rette. Rune tapte alt for mye i de tekniske partiene og mistet feltet. Han klarte dog og kjøre inn 1 minutt på feltet bak Massimo og Lien. 'Det sier sitt om hvor dårlig feltet bak teten har kjørt. Det skal ikke være mulig at jeg skal klare å kjøre inn nesten 1 minutt så og si alene på et så stort felt. Det irriterer meg veldig akkurat nå at jeg valgte Cykle Cross syklen'. Rune syklet inn til en 17. plass

Og hvis du lurer på hvordan jeg kan si at den ene kiloen ikke er avgjørende. 99 % av de som stiller til start i birken har minst en kilo de kan trimme vekk fra mageregionen uten at det gjør noe fra eller til på antall watt de kan produsere.

Og om ikke hukommelsen spiller meg et puss så mener jeg å huske at det i forrige utgave av Terrengsykkel var et lengre intervju med en ikke ukjent forumbruker her som kjørte meget bra på birken med fulldemper...

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: bjerkseth] #578419 10/07/2008 21:18
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Sakset fra hjemmesiden til Team Høydahl:

Rune hadde valgt å stille med Cyckle Cross sykkel. Et valg team manager Stian ikke var helt sikker på var det rette. Rune tapte alt for mye i de tekniske partiene og mistet feltet. Han klarte dog og kjøre inn 1 minutt på feltet bak Massimo og Lien. 'Det sier sitt om hvor dårlig feltet bak teten har kjørt. Det skal ikke være mulig at jeg skal klare å kjøre inn nesten 1 minutt så og si alene på et så stort felt. Det irriterer meg veldig akkurat nå at jeg valgte Cykle Cross syklen'. Rune syklet inn til en 17. plass

Og hvis du lurer på hvordan jeg kan si at den ene kiloen ikke er avgjørende. 99 % av de som stiller til start i birken har minst en kilo de kan trimme vekk fra mageregionen uten at det gjør noe fra eller til på antall watt de kan produsere.

Og om ikke hukommelsen spiller meg et puss så mener jeg å huske at det i forrige utgave av Terrengsykkel var et lengre intervju med en ikke ukjent forumbruker her som kjørte meget bra på birken med fulldemper...

Joa, og om ikke hukommelsen min spiller meg et puss så var det jeg som starta tråden med å konkludere med at cyclocross er dårligere enn MTB på Birken. Dette kan jeg si fordi jeg har testa litt, og kan derfor argumentere brukbart for synsinga mi på det feltet. Samme metodikk kunne man tenke seg for å gjøre andre valg. For eksempel burde du teste litt i motbakker med stiv gaffel kontra dempegaffel. Ville jo vært ergerlig om du bare nesten hang på Geir Lien opp til Skramstad, så du ikke fikk bakhjulet hans over fjellet?

Og hvorfor du drar inn mageregionen til 99% av deltakerne veit jeg ikke helt, dette forsto jeg ikke. Hva har det med saken å gjøre? Mener du at antall watt er det eneste som teller, uavhengig av for eksempel vekt?

Og hvis jeg fortsatt har hukommelsen i orden så sleiva jeg også litt i starten her om at jeg er redd mannen oppå sykkelen betyr mest. Klart det går an å sykle fort på fulldemper. Det bør selvsagt ikke være til hinder for at en stiller med det raskeste oppsettet - og nå veit vi at det IKKE er cyclocross cheers

sv

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: svegar] #578518 11/07/2008 08:15
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Jeg prøvde å si at det er litt dårlig argument og påpeke at man sparer vekt på stiv gaffel når de fleste har mer enn nok "død" vektmed seg over fjellet.

Argumentet med stivere sykkel og mer kraft i tråkket når man står er dog et bra argument.

Og skulle jeg alene syklet birken så fort som mulig så hadde jeg definitivt gått for cx eller en lett mtb med stiv gaffel, men når man kjører ritt med/mot andre så er det andre egenskaper som teller inn.

Men for all del, hvis du mener det går fortest å kjøre med stiv gaffel så gjør du det ICON_WINK

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken? [Re: svegar] #578547 11/07/2008 09:21
Ynot Offline
Besatt
Besatt
[quote=svegar
- Dersom cx skulle ha noe for seg må det derfor være at den er raskere i de lette partiene, spesielt de raske gruspartiene der snittfarta er høy og vanskelighetsgraden lav. Dersom den er raskere enn Principia på disse partiene kan det veie opp for ulempene i andre partier. I folkeopplysningens tjeneste var det derfor dette jeg ønsket å finne ut.
Forsker [/quote]
For det første er usikkerheten i forsøksoppsettet ditt laaaangt større enn 5 sek, og for det andre så argumenterer du over for at cx`n vil være raskest i de partiene der du uansett vil ha mest nytte av å kjøre i felt, du må isåfall få hele feltet ditt til å kjøre cx`n for å dra nytte av den lille fordelen cx evt. vil ha i disse partiene.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: bjerkseth] #578551 11/07/2008 09:27
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har grubla masse på om jeg skal kjøre Birken med stiv gaffel. Hvert eneste år ender jeg opp med dempegaffel.

Slik jeg ser det er det kun to fordeler med stiv gaffel:
1. Du vinner 1 kilo lavere vekt på sykkelen.
2. Du taper mindre energi når du står og sykler.

Med dempegaffel så har du følgende fordeler:
1. Du har bedre kontakt med underlaget, noe som kan være avgjørende i svinger i stor fart.
2. Du avlaster armer og overkropp over alle dumper og vaskebrett på grusveiene, noe som kan medføre mer krefter mot slutten.
3. Du kan kjøre tøffere i utforkjøringene.
4. Større punkteringssikkerhet.

Hva som er best for den enkelte er avhengig av ambisjoner og hvilke plasser du kjemper om. Den gjengse mann i gata har neppe noe å tjene på stiv gaffel. Men er du i teten i pulja di og du trenger den stive gaffelens fordeler for å henge med opp til Skramstad og få en god gruppe videre da kan en stiv være løsningen.

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: erling] #578555 11/07/2008 09:35
EgilS Offline
More than words
More than words
Dette med å tape mindre energi når man står vil nok stort sett oppveies av å låse demperen.

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: erling] #578557 11/07/2008 09:36
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erling

http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_oscillator
Gjør du egentlig det? Den eneste energien du evt. taper i en kompresjonssyklus av gaffelen er evt den mikroskopiske energimengden som går tapt i varmeutvikling i olja pga friksjon i kompresjonsenheten, noe som kun er målbart med utforsykkelgaffel.

Med riktig tråkketeknikk når man står (slik at mesteparten av energien brukes til å tråkke rundt istedetfor å løfte fronten av sykkelen opp og ned..) vil det være minimalt med gynging foran.
Gyngong kommer av dårlig tråkketeknikk.(roadies gone grusvei)

Mange hadde nok hatt godt av å kjøre "åpen" fulldemper for å lære seg rundtråkk sittende, og kjøre bakker med hardtail med "åpen" gaffel foran for å lære seg mest effektiv stående sykling.
Ta et par prøveturer med åpen gaffel, så skjønner du fort hva jeg mener.
Tony

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: erling] #578566 11/07/2008 09:59
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erling
Jeg har grubla masse på om jeg skal kjøre Birken med stiv gaffel. Hvert eneste år ender jeg opp med dempegaffel.

Slik jeg ser det er det kun to fordeler med stiv gaffel:
1. Du vinner 1 kilo lavere vekt på sykkelen.

Med dempegaffel så har du følgende fordeler:
1. Du har bedre kontakt med underlaget, noe som kan være avgjørende i svinger i stor fart.
2. Du avlaster armer og overkropp over alle dumper og vaskebrett på grusveiene, noe som kan medføre mer krefter mot slutten.
3. Du kan kjøre tøffere i utforkjøringene.
4. Større punkteringssikkerhet.

Hva som er best for den enkelte er avhengig av ambisjoner og hvilke plasser du kjemper om. Den gjengse mann i gata har neppe noe å tjene på stiv gaffel. Men er du i teten i pulja di og du trenger den stive gaffelens fordeler for å henge med opp til Skramstad og få en god gruppe videre da kan en stiv være løsningen.

Enig i det aller meste her, men vil legge til en fordel med stiv gaffel: den er vesentlig mer torsjonsstiv enn mange lette dempegafler (f.eks. RS Sid), noe som gjør at stivgaffel styrer mer presist.

-Jørn

NOTS
Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: jorn_almberg] #578568 11/07/2008 10:06
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: jorn_almberg
Enig i det aller meste her, men vil legge til en fordel med stiv gaffel: den er vesentlig mer torsjonsstiv enn mange lette dempegafler (f.eks. RS Sid), noe som gjør at stivgaffel styrer mer presist.

Foreløpig har min SID tatt meg den veien jeg har styrt. For en syklist med ikke alt for stor masse er nok dette kun på et teoretisk plan, og i hvert fall ikke av en slik betydning at man taper tid på Birken.

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: EgilS] #578613 11/07/2008 11:37
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Tror jeg har fått ut det jeg hadde på hjertet, men jeg vil oppfordre de av dere som ikke har prøvd til å teste litt. Første gangen føles det ikke bra i det hele tatt, men ganske raskt går dette veldig fint. Og hva med å teste og måle litt?

Jeg driver og kjører rundt med en sykkel som ser helt koko ut om dagen, med stiv gaffel og 29er hjul foran, og vanlig 26" bak. Funker som fjell, spesielt i terrenget.

sv

Re: Grunnforskning: Sykkelcross vs. MTB til Birken [Re: svegar] #578617 11/07/2008 11:42
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Tror jeg har fått ut det jeg hadde på hjertet, men jeg vil oppfordre de av dere som ikke har prøvd til å teste litt. Første gangen føles det ikke bra i det hele tatt, men ganske raskt går dette veldig fint. Og hva med å teste og måle litt?

Jeg driver og kjører rundt med en sykkel som ser helt koko ut om dagen, med stiv gaffel og 29er hjul foran, og vanlig 26" bak. Funker som fjell, spesielt i terrenget.

sv

Har brukt stiv gaffel og myk gaffel opp og ned det samme fjellet her ~650hm, går like fort opp, og ca 1/3 raskere ned(avhengig av føre) m. demper.
Tony

Tenk grønt, kjør stål!
Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå