Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Permanent hjemmekontor. Din erfaring?

Permanent hjemmekontor. Din erfaring? #2712084 27/06/2022 12:23
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kjære forum, jeg grubler litt på hvordan det er å ha permanent hjemmekontor. Det vil si en arbeidsgiver som holder til i en annen del av landet. Har du noen erfaringer du vil dele rundt det?

Blir det ensomt?

Jeg har alltid hatt mye hjemmekontor, også før pandemien, og har trivdes godt med det. Men det har jo stort sett vært frivillig. Jeg har hatt muligheten til å variere. Selv om arbeidsgiver har hovedsete i en annen del av landet vil jeg jo møte kolleger med jevne mellomrom, men selvsagt ikke så ofte. Blir man ensom og skrullete av å sitte alene mesteparten av tiden?

Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712085 27/06/2022 12:25
baronKanon Online
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har hatt et par slike kolleger, som har endt opp med å søke seg jobber lokalt etter noen år.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712092 27/06/2022 13:04
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F
Jeg har hatt gjemmekontor i to år og kommer til å ha det så lenge som jeg er ansatt i nåværende firma

Fordeler:
Mye mer effektiv arbeidsdag
Slipper å omgås folk jeg skal ha betalt for å være i samme rom som
Slipper to timer reisevei hver dag, sparer tid og penger

Ulemper
Mye mer omstendelig å spørre om hjelp/kommentarer/support fra IT
Må være usedvanlig tungt for nyutdannede og nyansatte
Savner kaffepraten og ett par kolleger
All tilhørighet til kolleger og firma forsvinner som dugg for solen
Må lage lunsjen selv
Jeg vet at endel sliter tungt fordi de mister all kontakt med kolleger og venner på jobben

Nå teller jeg dager til jeg kan be sjefen dra ett visst sted for så å sette meg på sykkelen og le hele veien hjem

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712106 27/06/2022 17:11
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for innspill gutter. Ja det er ikke lett dette. Ser absolutt utfordringen med mangelen på sosialt liv på jobben. Samtidig er det en fantastisk mulighet og en drømmejobb. Her må det grumbles videre.

Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712109 27/06/2022 18:13
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
For drømmejobben ville det vært verdt et forsøk for egen del. Så lenge den ikke setter deg tilbake karrieremessig eller jobbmulighetene blir dårligere om X tid så har du vel ikke så mye å tape?

Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712115 27/06/2022 18:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hadde dette i seks år. Konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke jobbet bår jeg ikke jobbet og konstant dårlig samvittighet overfor familien når jeg ikke var med dem.

Men hadde mye kveldsarbeid siden nesten alle kollegaene mine var i USA. Mulig det hadde gått bra med en bedre avgrense arbeidstid.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712117 27/06/2022 18:58
Loki Offline
Besatt
Besatt
Hadde to år med pålagt hjemmekontor pga korona, noe var greit, men det store problemet var å avgrense arbeidstida. Ensomt var det forsåvidt ikke, men det ble ekstremt monotont.

Noe av grunnen er at man har medarbeidere i alle tidssoner, fra Australia til California, det er alltid noe som kan eller bør gjøres. Det tærer på over tid. Er på kontoret hver eneste dag nå og trives mye bedre med det.

Får dessuten ei mil med sykling i all slags trøndervær, klar bonus :-)

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712130 28/06/2022 06:02
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Har hatt hjemmekontor i 16 år. Men jobben min består av å reise, mye, så jeg får møte nok folk.
Kollegaer er spredd over hele Norden, så kontakten er på tlf, e-post, div WhatsApp-grupper og teams. Pleier å ha fysisk møte med sjefen 3-4 ganger i året

Største problemet med å ha hjemmekontor er å ikke blande daglige gjøremål inn i arbeidsdagen, som støvsuge og vaske klær. Det er lett at hun jeg bor med har forventninger om at ting gjøres i huset når jeg er hjemme. Derfor syns jeg det er viktig å ha et kontor i kjelleren å gå til, og ikke sitte på kjøkkenet/stua. Optimalt skulle jeg hatt et kontor utenfor hjemmet, i en hagestue eller lignende

Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712136 28/06/2022 07:08
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Jeg vil jo si at å blande inn litt daglige gjøremål er en av perksa med hjemmekontor. Da får man både litt avveksling fra arbeidsdagen og får gjort noe som uansett må gjøres.

Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712137 28/06/2022 07:09
parob Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hjemmekontor i 2 år på meg for en del år tilbake. Hadde ca. 60 reisedøgn i året, så var litt ute også. I tillegg til type 3-5 turer til hovedkontoret i løpet av et år. Jeg hadde jobbet mange år på hovedkontoret før dette, så kjente jo alle fra før (men valgte å flytte hjem og tok med jobben).
skulle prøve ut hjemmekontor i et år, det ble til to - da var det nok, og jeg fikk leid meg en kontorplass hos et selskap i Trondheim.

Noen år senere og jeg er nå ansatt i det selskapet hvor jeg leide kontor, så det ble jo en heldig løsning for min del.

Anbefaler absolutt å få til en løsning utenfor hjemmet hvis det er mulig, i hvert fall et fast kontor av noe slag hvor du kan lukke døren. Greit å fortsatt være på jobb, selv om du hører kona komme hjem fra henting i barnehagen. Da fungerer nok kjøkkenbordet dårlig.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712139 28/06/2022 07:17
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å få litt avveksling og nye vibber, kan man jo leie seg en plass i et arbeidsfellesskap en dag eller to i uka.
Da får man andre å sitte sammen med i lunsjen, og man kan nettverke litt?

Diggs, Work-Work og andre? Det finnes vel noe for enhver smak :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: Knirkekne] #2712148 28/06/2022 07:43
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne
For å få litt avveksling og nye vibber, kan man jo leie seg en plass i et arbeidsfellesskap en dag eller to i uka.

Dette var en veldig grei avveksling for meg da jeg nylig jobba trekvart år fra en sokkelleilighet i Oppdal. Leide meg fleksiplass på Krux-senteret der en stund, og var veldig fint å ha noen å fjase med og spise lunch sammen med, selv om vi ikke jobba med det samme.

Begynte å kjenne litt på det at det er sunt å ha noen å omgås i løpet av arbeidsdagen.

Redigert av perbl; 28/06/2022 07:44.

Per B.
Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: perbl] #2712157 28/06/2022 08:04
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: perbl
Sitat: Knirkekne

Dette var en veldig grei avveksling for meg da jeg nylig jobba trekvart år fra en sokkelleilighet i Oppdal. Leide meg fleksiplass på Krux-senteret der en stund, og var veldig fint å ha noen å fjase med og spise lunch sammen med, selv om vi ikke jobba med det samme.

Begynte å kjenne litt på det at det er sunt å ha noen å omgås i løpet av arbeidsdagen.

Yes! Jeg har tenkt på dette. Det er andre som jobber med det samme som meg, og for selskap i andre byer, så det er et potensiale for å ha både sosial og faglig omgang. Jeg har jo trua på at det etter hvert vil være mange som jobber for selskap med hovedkontor i Oslo fra Trondheim. Eller andre byer.

Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712183 28/06/2022 11:00
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Jeg hadde hjemmekontor i omtrent 18 måneder under pandemien. Jeg hadde riktignok en og annen kontorkonsultasjon (omtrent en i uka) med ekte mennesker, siden jeg nå en gang jobber i menneskebransjen. Nødvendig og uproblematisk.

Jeg er ellers en ganske privat og introvert type, så jeg satte virkelig stor pris på å slippe høylydte ekstroverte ekshibisjonister som benyttet enhver anledning til selvbekreftelse i de pausene de ikke gjorde jobben sin.

Faktisk de beste 18 måneder i hele min yrkeskarriere.

Nå har jeg kranglet meg til et svært enekontor på fast basis. Der tar jeg alt av journalføring/kontorarbeid og konsultasjoner. Til og med gruppesamtaler er det plass til.

Og når ekshibisjonistene brøler av latter over at noen mistet en serviett lenger ned i gangen, kan jeg rett og slett ha igjen døra.

Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712206 28/06/2022 14:30
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Litt av min utfordring er vel at jeg er han brølapa som liker litt guttastemning på kontoret ICON_SMILE

Redigert av erikskon; 28/06/2022 14:30.
Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712211 28/06/2022 14:40
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Vær klar over at det faktisk finnes noen som synes du er en reelt f*ckings brølape som liker litt litt guttastemning på kontoret.

Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712214 28/06/2022 15:15
Tange Online
Flittig Bie
Flittig Bie
Gammel gubbe?

ICON_WINK

Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: Tange] #2712215 28/06/2022 15:21
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Ja, det er da åpenbart.

Hva med det?

Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712250 29/06/2022 06:56
Tange Online
Flittig Bie
Flittig Bie
Nei, ingenting, bare at det med "f***** brølape" virket litt kjent ICON_WINK

Re: Permanent hjemmekontor. Din erfaring? [Re: erikskon] #2712256 29/06/2022 07:34
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Hadde permanent hjemmekontor i 13 år. Arbeidsgiver i UK.
Det blir ensomt og det er veldig mye tyngre å holde seg faglig oppdatert og relevant. Jobber med tekniske greier og det er veldig mye som blir diskutert rundt kaffemaskinen som man går glipp av.
Permanent hjemmekontor krever at du er god til å bonde og bygge relasjoner over ett eller annet medium slik at du får tak i kaffeprat-infoen andre steder.
For min del hadde jeg etter hvert mange turer til kontoret i UK på egen regning
Jeg ledet ett Dev-Ops ingeniørteam på 6 som satt i 5 land. Alle de andre hadde dog lokale kontorer, og jobbet stort sett derfra.

Når det ble på tide å flytte på seg hadde jeg kun ett kriterie, IKKE fast hjemmekontor for det var jeg helt ferdig med for alltid.
Så kom det en pandemi og endret litt på planene.
Nå har jeg en hybridløsning der jeg kan ha hjemmekontor inntil 50% og trives godt med det. Tipper jeg er på kontoret ca 75%. Mye lettere å lede ett team om man har faste kontordager også. Fysiske møter er ikke alltid effektive, men de tilfører noe som blir borte på Teams.

-------------------------------
NOTS

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå