Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lal Bikes' Supre Drivetrain

Lal Bikes' Supre Drivetrain #2689781 26/11/2021 14:47
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,025
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,025
Interessant konsept for bakgir som er bedre beskyttet mot skader:
Lal Bikes' Supre Drivetrain Splits The Derailleur In Half Before It Happens On the Trail



Re: Lal Bikes' Supre Drivetrain [Re: Arne_And] #2689800 26/11/2021 19:24
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,343
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,343
problemer i mine øyne:
- tensioner i krankområdet skaper problemer for bygging av bakramme, pivots osv
- å splitte en del som funker forholdsvis ok og lages i titalls millioner enheter årlig, i to deler, er sjeldent en bærekraftig og levedyktig løsning
- giret er fremdeles ikke innpakket og dermed fremdeles utsatt for vann, gjørme osv.
- å lage system som krever spesialramme er sjeldent en god idé

Re: Lal Bikes' Supre Drivetrain [Re: mtbmaniac] #2689909 29/11/2021 07:52
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,109
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,109
Sitat: mtbmaniac
problemer i mine øyne:
- tensioner i krankområdet skaper problemer for bygging av bakramme, pivots osv
- å splitte en del som funker forholdsvis ok og lages i titalls millioner enheter årlig, i to deler, er sjeldent en bærekraftig og levedyktig løsning
- giret er fremdeles ikke innpakket og dermed fremdeles utsatt for vann, gjørme osv.
- å lage system som krever spesialramme er sjeldent en god idé


Du kunne ikke legge bort din evne til kun å se problemer med produkter til å se hva som er positivt med dette?
Og innovasjons og nytenkinga bak det?

Umiddelbare fordeler:
Fjerner mye vekt fra der du ikke vil ha vekt, bakhjulet.
Fjerner lavthengende bakgir ute av veien for stein og røtter og moder jord.

Jeg velger å se at det er først iterasjon av noe nytt, et forsøk... fokus på highpivot rear suspension tillater folk å teste nye ideer.
Men klart, han løser en del problemer og utfordringer, og legger såklart til noen andre... men det vil alltid være kompromisser.
Her er fokus på ytelse nedover, så mange ekstra drev og slikt skaper friksjon...

Høy-ytelse selges sjelden i mange millioner uansett, dette er nisjeprodukt.

Har du sett mange rammer med girboks feks som ikke krever spesialtilpasning?

Jeg er forøvrig imponert når dette er laget i garasjen, men har tiltrukket seg interesse fra flere større produsenter.

Redigert av RazeFaze; 29/11/2021 09:31. Rediger grunn: raring

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Lal Bikes' Supre Drivetrain [Re: mtbmaniac] #2689924 29/11/2021 08:23
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 32,553
baronKanon Online
Valgets kvaler
Online
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 32,553
Dette liker vi. plassering av bakgir er en stor ulempe.
Sitat: mtbmaniac
problemer i mine øyne:
- tensioner i krankområdet skaper problemer for bygging av bakramme, pivots osv
- å splitte en del som funker forholdsvis ok og lages i titalls millioner enheter årlig, i to deler, er sjeldent en bærekraftig og levedyktig løsning
- giret er fremdeles ikke innpakket og dermed fremdeles utsatt for vann, gjørme osv.
- å lage system som krever spesialramme er sjeldent en god idé

1: man får vekk dempet vekk. Fulldempede sykler med girkasse gjør dette nesten uten unntak.
2: Det er det somer nyvinningen her. Man flytter noe som er utsatt for mekanisk påvirking mer ut av vei.
3: det er fortsatt et relativt effektivt system, selv med møkk.
4. Noen ganger må man utfordre det etablerte for å få til utvikling. Spesialramme er alltid en risk, men f.eks. med girkasser gir det veldig mye. Kommer dog selv aldri til å kjøpe girkasse, pga indre motstand, men supre kunne gått.

Dette, samt Trinity sitt opplegg er veldig spennende. Trinity er et australsk firma som utvikler en ramme med modulært krankområde, der man kan kjøre girkasse eller konvensjonell krank, alternativt elmotor. - Eller det nye systemet de testet for moro skyld med faktisk ganske lite innsats: https://www.instagram.com/p/CWgXeu2lr_h/ Dette systemet har jeg også klokketro på. De bruker fast baknav og en spragclutch i kranken, så kjedet går. Det kompakte drivverket vil i utgangspunktet gi upraktisk kjedelinje, hadde det ikke vært for at krankdrevet flytter seg: https://www.instagram.com/p/CW1ol7BhPV6/


Redigert av baronKanon; 29/11/2021 08:26.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lal Bikes' Supre Drivetrain [Re: Arne_And] #2689934 29/11/2021 09:29
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,343
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,343
Her peker dere begge på noen fordeler og positive ting. Det er bra at dere har trua.
Håper dere satser på dette og støtter gründeren så han får realisert prosjektet.
Jeg har selv kjøpt produkter av innovatører som dette, gjennom crowdfundingkampanje og ved ordinært kjøp.

Re: Lal Bikes' Supre Drivetrain [Re: RazeFaze] #2689952 29/11/2021 11:46
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,293
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,293
Sitat: RazeFaze
(...)
Umiddelbare fordeler:
Fjerner mye vekt fra der du ikke vil ha vekt, bakhjulet.
(...)


Jammen... det eneste som er fjernet fra bakhjulet er jo den nederste delen av "cagen" med ett tannhjul.
Kassett og gir er jo fortsatt bak der. Vill gjetting sier at dette veier 40 gram på et XT gir.

LarsB

Re: Lal Bikes' Supre Drivetrain [Re: larsb] #2689955 29/11/2021 11:50
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,109
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,109
Sitat: larsb
Sitat: RazeFaze
(...)
Umiddelbare fordeler:
Fjerner mye vekt fra der du ikke vil ha vekt, bakhjulet.
(...)


Jammen... det eneste som er fjernet fra bakhjulet er jo den nederste delen av "cagen" med ett tannhjul.
Kassett og gir er jo fortsatt bak der. Vill gjetting sier at dette veier 40 gram på et XT gir.

LarsB


Godt poeng, den kan egentlig fjernes da.

Mindre sårbar plassering står igjen.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Lal Bikes' Supre Drivetrain [Re: RazeFaze] #2689961 29/11/2021 12:50
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,293
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,293
Sitat: RazeFaze
[quote=larsb][quote=RazeFaze](...)
(...)

Mindre sårbar plassering står igjen.


For litt siden ville jeg protestert, men etter å trasket fra Sinober i Lillomarka og tilbake til byen med kjedeløs sykkel og knekt gir i sekken, kjøper jeg argumentet ICON_SMILE


Og så er det jo bra at noen tenker nytt.



LarsB

Redigert av larsb; 29/11/2021 12:51.
Re: Lal Bikes' Supre Drivetrain [Re: Arne_And] #2689962 29/11/2021 12:52
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,025
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,025
Sitat: pinkbike
The system saves roughly 130-grams of unsprung mass, but adds 100-200 grams of total mass.

The system keeps the chain tension nearly identical across all gears. Conventional drivetrains increase tension in the lower gears, causing an increase in drag.

Cedric claims: "Speed-sensitive tensioner damping that outperforms any derailleur clutch on the market".

The Supre Drive also uses the same number of jockey wheels as a conventional high pivot idler bike, but reduces the friction since those wheels have a larger number of teeth than the typical derailleur.

There is no B-tension adjustment needed.


Redigert av Arne_And; 29/11/2021 12:56.


Re: Lal Bikes' Supre Drivetrain [Re: Arne_And] #2689964 29/11/2021 13:20
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 843
N
Ndreas Online
Ringrev
Online
Ringrev
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 843
Hvordan syntes du de pedalene var til slutt?

Re: Lal Bikes' Supre Drivetrain [Re: Ndreas] #2689967 29/11/2021 13:47
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,343
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,343
Sitat: Ndreas
Hvordan syntes du de pedalene var til slutt?


solgte dem til en kompis som var vektfreak og bare måtte ha dem!
etter litt spurte jeg hvordan de var og ville ha dem tilbake hvis han ikke brukte dem.
han fortalte at han hadde kastet dem pga et eller annet. hadde kjørt med dem på stranden i salt og sand.

"¤#%/&¤%&¤%

poenget var liksom ikke at det skulle være så mye bedre, men å ha noe kult og unikt som ingen andre har.
bryr meg ikke så mye om det finnes bedre.

vil man ha noe som funker bra og er ordinært så er jo shinamo ganske greit til mye.

Re: Lal Bikes' Supre Drivetrain [Re: Arne_And] #2689968 29/11/2021 14:02
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 843
N
Ndreas Online
Ringrev
Online
Ringrev
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 843
Jo, jeg synes det er kult med folk som tar insj, og er glad i å støtte sånne ting. Men også like nysgjerrig på hvordan de funker til slutt ICON_SMILE

Re: Lal Bikes' Supre Drivetrain [Re: Arne_And] #2690175 01/12/2021 10:34
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,255
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,255
Kult at dette gjør drivverket mer robust, at det åpner for flere high pivot rammer og ikke minst at det også fungerer med midtmotoriserte elsykler.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå