Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Nye Scott Spark

Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2668346 14/06/2021 10:03
E
Egi Offline
Fersking
Fersking
E
For å pendle tråden litt tilbake på Scott Spark. Hva er gode alternativer til Spark i kategorien "grove rittsykkler" med remote?

Re: Nye Scott Spark [Re: Egi] #2668348 14/06/2021 10:08
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Egi
For å pendle tråden litt tilbake på Scott Spark. Hva er gode alternativer til Spark i kategorien "grove rittsykkler" med remote?

Santa Cruz Blur TR (https://www.terrengsykkel.no/sykler/rittsykkel/nye-santa-cruz-blur-er-lettere-enklere-og-mer-moderne) og BMC FourStroke LT (https://www.terrengsykkel.no/sykler/rittsykkel/test-av-bmc-fourstroke-lt-2021) er to eksempler.

Du kan se flere andre eksempler her: https://www.terrengsykkel.no/sykler/rittsykkel/test-av-rittfulldempere-med-ekstra-vandring.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2668349 14/06/2021 10:09
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
BMC Fourstroke LT. Bare at den har et avansert hjuloppheng som ikke i samme grad som Scott MÅ* kjøres med aktiv bruk av lockout. Og en penere lockout i tillegg. Test av modellen her: https://www.terrengsykkel.no/sykler/rittsykkel/test-av-bmc-fourstroke-lt-2021

Orbea OIZ Tr har også 120 mm vandring og en avansert sammenkoblet treposisjoners lockout (squidlock). Dog mer "spiss" enn jeg oppfatter Scott og BMC som.

*disclaimer har ikke kjørt moderne Scott bare lest på nettet

LarsB

Redigert av larsb; 14/06/2021 10:11.
Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2668350 14/06/2021 10:24
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Forskjellen på Scott Spark og andre rittfulldempere med trepunkts bryter og bakdemper er at Scott også reduserer vandringen i midtposisjon - fra 120-80 mm på nye Spark. Dette har ikke på tidligere modeller utgjort en vesentlig følbar forskjell i forhold til andre syklers tilsvarende løsning, men er verdt å merke seg. Andre sykler med midtstilling på bakdemperen bare strammer opp demperens fjærrate/progresjon. Scott sitt ganske enkle oppheng er konstruert slik at det mer avhengig av bryteren på styret enn f.eks BMC og forrige generasjon Santa Cruz, men det gjør også at de kan tune den åpne innstillingen ekstra soft og nedovervennlig, siden man alltid har midtstillingen tilgjengelig oppover.

Redigert av sykkeloyvind; 14/06/2021 10:43.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Nye Scott Spark [Re: Øyvind V] #2668353 14/06/2021 10:33
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Øyvind V
Sitat: gauter
Sitat: mob
Interessant. Åpenhet er nøkkelen. Lett å opplyse om i en signatur e.l. Siden du bringer dette på bane, hvordan løser Terrengsykkel/Landevei det selv? Returneres utstyr etter endt testperiode? Hva skjer med det som ev. ikke returneres? Kjøper man utstyr der norsk importør ikke finnes/vil stille utstyr til rådighet, og i så fall til hvilke betingelser? Hva skjer med dette etter endt testperiode? Hva med utstyr til eksplisitt eget bruk - nyter redaksjonen godt av rabatter e.l. der?

Nå spriker denne tråden fælt, men-men...

Bare fint det. Da kan man følge med på flere diskusjoner uten å måtte innom flere tråder ICON_SMILE

Til topic: Kanskje neste versjon Spark kommer med luftinntak på styrerøret for å kjøle ned demperen?

Drit i neste versjon, jeg vil se hva dangerholm finner på!

' Apparently, spare parts will be offered for many years to come which is good news for those who still intend to keep riding these high quality museum pieces.'

Redigert av Stupfull; 14/06/2021 10:40.
Re: Nye Scott Spark [Re: Stupfull] #2668355 14/06/2021 10:39
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ja, det er jeg også spent på!

Må være litt kjipt å sitte på verdens letteste Spark i ørten utgaver, der alle er på "gammel" ramme ICON_SMILE

Re: Nye Scott Spark [Re: Stupfull] #2668357 14/06/2021 10:41
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
+1!

Den blir nok ganske ryddig......

Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2668361 14/06/2021 11:06
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Får håpe han gjør litt mer enn axs og lette deler!

Re: Nye Scott Spark [Re: Stupfull] #2668365 14/06/2021 11:13
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Stupfull
Får håpe han gjør litt mer enn axs og lette deler!

<brannfakkel> Legger demperen utenfor ramma! </brannfakkel>

Lørenskog CK | krankbolt
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2668371 14/06/2021 11:31
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det hadde vært gøy, eller girboks. Men det blir kanskje vanskelig når demperen er montert der!

Re: Nye Scott Spark [Re: Egi] #2668385 14/06/2021 12:23
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T

Uten tanke på remote så synes jeg disse ser mest spennende ut av rittfulldempere om dagen:

https://geometrygeeks.bike/compare/...stroke-lt-2021-l,santa-cruz-blur-2022-l/https://geometrygeeks.bike/compare/scott-spark-rc-2022-l,kona-hei-hei-cr-dl-2020-l,merida-ninety-six-2021-l,mondraker-f-podium-dc-r-2020-l,specialized-epic-2021-l,bmc-fourstroke-lt-2021-l,santa-cruz-blur-2022-l/

Re: Nye Scott Spark [Re: baronKanon] #2668396 14/06/2021 12:51
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: baronKanon
Sitat: Supermann
Pinkbike f.eks. blander sammen reklame og redaksjonelt innhold. Det er heller ikke mulig å se hva slags forbindelser de har. Nå tror jeg ikke at de lyver i testene sine, men det er mye produktplasserings som ikke blir deklarert som nettopp dette. Ikke er de villige til å forklare hvorfor de er uavhengige heller utover at de sier "we are independent" i podcastene sine. Ikke veldig troverdig.

Øh, har du hørt hva de faktisk sier, eller? Som i andre media er det tette skott mellom testere og markedsføring. Grunnen til at first ride kommer ut tilfeldigvis den dagen det er release, er fordi da er taushetsplikten opphevet, og alle vil være først. Jeg setter faktisk Pinkbike sine tester ganske høyt, og de har også knyttet til seg flere gode testere, bl.a. Seb Stott og Henry Quinney. At flere store onlinemedia slipper ting når noe ikke er taushetsbelagt er også en viktig del av markedsføringsstrategien til sykkel-/deleprodusentene, slik at de får mye blæst om produktene når de lanseres. Om noen er dumme nok til å vente et par dager med sin test eller førsteinntrykk er jo bare å skyte seg selv i foten. Til og med Terrengsykkel har begynt å omtale nyheter når nyheten er fersk, og ikke en uke etter. Er de mindre nøytrale da?

Her var det mye å ta tak i Baronen :-). Joda, jeg har hørt hva de sier. Diskusjonen rundt embargoer er litt et sidespor i forhold til uavhengighet, da jeg tror ikke vi er uenige i så måte.

Jeg har stor respekt for testene til Pinkbike og jeg leser de gjerne. Særlig hva Seb Scott og tidligere Paul Aston har skrevet. Å lese Paul Aston sin artikkel om Geometron fra 2015 er som en gullgruve i dag. Alle involverte der var forut for sin tid.

Det å si at man har vanntette skott i en organisasjon er ikke det samme som å ha det. Man kan forsøke å etterstrebe det, men å tro at det til enhver tid overholdes er vanskelig. Selv gjennomregulerte og svært godt organiserte banker sliter med dette, da er det naivt å tro at små mediehus skal få til dette noe bedre.

Når man ser feeden på Pinkbike.com så er det ikke alltid åpenbart hvorfor det som postes blir postet. Det er artikler, tester, rittrapporter og pressemeldinger omhverandre. I og for seg ikke noe problem, men når pressemeldinger går inn i feeden uten noen redaksjonell kommentar overhode så er det vanskelig å forstå hvilken, om noen, redkasjonell vurdering som ligger bak. Denne fremgangsmåten har ikke terrengsykkel(.no)!

Videre så har noen av medlemmene av redaksjonen en gjennomsponset sykkel(eks. en Trek Slash med Marzocchi komponenter). Vedkommende skriver riktignok ikke tester, men denne sykkelen vises fram sammen med annet redaksjonelt innhold uten å tilkjennegi dette uten videre.

At testene deres er gode er det liten tvil om. Det er mye god informasjon å få ut av testene, men å si at Pinkbike fremstår veldig uavhengige blir feil.

Og dette er faktisk skryt til terrengsykkel.no - Denne balansegangen har dere fått til mye bedre i lille Norge.

------------------

Ref disksujonen om en fleksibel fulldemper fra Sveit så synes jeg den ser kjempekul ut. Scott har virkelig funnet sin nisje for mennesker som ikke liker å gjøre arbeid på sykkelen selv. Geometrien virker spot on for rask og effektiv stisykling. Dette er nok en modell som kommer til å selges masse av, til gode(høye) priser til mennesker som setter bort arbeidet til proffe mekanikere som kommer til å bli trent på modellen(litt skummel generalisering der!). Det er god business for de som selger, men jeg står kanskje ikke først i køen for å kjøpe :-)

Ut på tur!

Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2668406 14/06/2021 13:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Supermann: Det som er pressemeldinger er gjerne postet av merkene selv (det står artikkelforfatter, som gjerne er produsent). Pressemeldinger er gjerne vanlige å publisere uredigert, og det kreves heller ikke kommentarer. Skal nok ikke være fritt for at pressemeldinger er kjøpt og betalt. Og det er helt greit. for en pressemelding er stort sett bare markedsføringspjatt uansett, selv om det ofte gir litt info som er fornuftig innimellom.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nye Scott Spark [Re: baronKanon] #2668412 14/06/2021 14:10
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: baronKanon
Supermann: Det som er pressemeldinger er gjerne postet av merkene selv (det står artikkelforfatter, som gjerne er produsent). Pressemeldinger er gjerne vanlige å publisere uredigert, og det kreves heller ikke kommentarer. Skal nok ikke være fritt for at pressemeldinger er kjøpt og betalt. Og det er helt greit. for en pressemelding er stort sett bare markedsføringspjatt uansett, selv om det ofte gir litt info som er fornuftig innimellom.

Ja, men det publiseres pressemeldinger hele tiden. Og i et mye større omfang enn det som viderepubliseres på Pinkbike sine sider, av MTB-news, Singletrack, Vital eller Terrengsykkel.

Når det da foretas en ikke uvesentlig seleksjonsprosess i forhold til hvem som skal få (tilsynelatende) gratis reklame så bør det følges av en redaksjonell kommentar. Å gjennomføre denne seleksjonsprosessen ukommentert er i beste fall uryddig.

Som Gaute skriver over så er det en ikke ubetydelig påvirkningskraft hos mediene. Noe som alle profesjonelle i markedet er klar over. Derfor er det ikke for mye å forlange at man skriver hvorfor det velges en pressemelding og ikke en annen.

Ut på tur!

Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2668650 15/06/2021 22:31
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind

Santa Cruz Blur TR (https://www.terrengsykkel.no/sykler/rittsykkel/nye-santa-cruz-blur-er-lettere-enklere-og-mer-moderne) og BMC FourStroke LT (https://www.terrengsykkel.no/sykler/rittsykkel/test-av-bmc-fourstroke-lt-2021) er to eksempler.

Du kan se flere andre eksempler her: https://www.terrengsykkel.no/sykler/rittsykkel/test-av-rittfulldempere-med-ekstra-vandring.

Et par eksempler til: Merida Ninety-Six (uten RC i navnet) har 120 mm foran og 100 bak, og ser kanon ut: https://www.merida-bikes.com/nb-no/p/product-news-bikes/the-new-ninety-six-461.html
Og Trek TopFuel med 120/115 f/b: https://www.trekbikes.com/no/no_NO/sykler/terrengsykler/terrengsykler-xc/top-fuel/c/B311/

Gaute
Re: Nye Scott Spark [Re: gauter] #2668722 16/06/2021 11:35
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Info fra den lokale sykkelpusheren:

Sitat: sykkelpusher
Det blir KRISE på sykler også neste år, så eventuelle bestillinger haster.

Irriterende at Scott ikke kan sette Fox-gafler på alle modeller. Jeg blir bare ikke venn med RS.

Redigert av Øyvind V; 16/06/2021 11:35.
Re: Nye Scott Spark [Re: Øyvind V] #2668725 16/06/2021 11:41
olechr Online
More than words
More than words
Info fra den lokale sykkelpusheren:

Sitat: sykkelpusher
Det blir KRISE på sykler også neste år, så eventuelle bestillinger haster.

Irriterende at Scott ikke kan sette Fox-gafler på alle modeller. Jeg blir bare ikke venn med RS.

Jeg er helt motsatt. Etter den nye SID kom så ser jeg meg ikke tilbake. :-)

Men skal man ha sykkel bør man nok ta kontakt med forhandler nå ja.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nye Scott Spark [Re: olechr] #2668735 16/06/2021 12:06
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Har du oversikt over når det er aktuelt med levering? Er det håp om å få sykkel i år om man bestiller nå, eller er det kanskje, muligens i 2022?

Kan jo prøve et teknisk spørsmål i samme slengen: SIDen min løfter seg 2-3 mm (ikke målt, føles bare sånn), når jeg sitter og tråkker oppover. Akkurat som om det er litt "dødgang" helt i toppen, at den for hvert tråkk klunker litt ut (om dere skjønner hva jeg mener...). Har prøvd med litt mer luft, men det hjelper ikke. Hva kan dette skyldes?

Redigert av Øyvind V; 16/06/2021 12:10.
Re: Nye Scott Spark [Re: Øyvind V] #2668737 16/06/2021 12:12
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Har du oversikt over når det er aktuelt med levering? Er det håp om å få sykkel i år om man bestiller nå, eller er det kanskje, muligens i 2022?

Kan jo prøve et teknisk spørsmål i samme slengen: SIDen min løfter seg 2-3 mm (ikke målt, føles bare sånn), når jeg sitter og tråkker oppover. Akkurat som om det er litt "dødgang" helt i toppen, at den for hvert tråkk klunker litt ut (om dere skjønner hva jeg mener...). Har prøvd med litt mer luft, men det hjelper ikke. Hva kan dette skyldes?

Tror det du beskriver er "sag"/Sægg?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Nye Scott Spark [Re: RazeFaze] #2668738 16/06/2021 12:14
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze

Kanskje, men jeg er ikke vant til at sæggen går så kjapt ut. Mulig det skal være sånn, men det føles bare helt feil.

Re: Nye Scott Spark [Re: Øyvind V] #2668739 16/06/2021 12:16
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze

Kanskje, men jeg er ikke vant til at sæggen går så kjapt ut. Mulig det skal være sånn, men det føles bare helt feil.

"Low Speed rebound" skru retur et hakk saktere?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Nye Scott Spark [Re: RazeFaze] #2668742 16/06/2021 12:27
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ble nesten pinlig dette, men takk for tips. Trodde (håpet) det var noe galt med gaffelen, og tok det som et tegn på at jeg må tilbake til Fox... ICON_SMILE

Men det kan hende løsningen er så enkel, ja.

Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2668744 16/06/2021 12:30
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Rockshox sid? Er vel normalt med litt dødgang uten belastning, en del av normal dag sier de. Mange sliter imidlertid med at man har mer dødgang en dette

Redigert av Stupfull; 16/06/2021 12:30.
Re: Nye Scott Spark [Re: Øyvind V] #2668797 16/06/2021 20:42
olechr Online
More than words
More than words

Nope ikke oversikt, vet ikke når det jeg har bestilt kommer. Så at Nygård Sport skrev på Facebook at det kanskje kommer noen til de allerede i sommer. Så tipper levering da vil være fra sen sommer og igjennom vinter/vår. Eneste jeg er sikker på er at skal man ha er det lurt å ta kontakt med forhandler så fort som mulig. For virker på meg som disse blir veldig populære. Mange Scott fans som ikke kjøpte ny sykkel i fjor da det var en dårlig bevart hemmelighet at det kom noe nytt i 2022. Så at det blir tomt tidlig er ganske sikkert.

Ambassadør for Scott.
Re: Nye Scott Spark [Re: olechr] #2669483 22/06/2021 06:24
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Valgets kvaler...

Shopper ikke fra øverste hylle, og har endt opp med enten Spark Team Issue AXS eller Spark Team Black (eller Red). Men hvem av dem? Pro frister også litt, men da begynner det å bli litt kostbart...

Team Issue AXS (og Pro) er satt opp med RS-demping, Team med Fox. Samme ramma på begge to (alle tre), ellers er det dropper med på Pro, men ikke de to andre (for dem som bryr seg om sånt).

RS vs. Fox blir smak og behag, men hvis man skal tenke på hvem som holder seg best i verdi, som blir enklest å selge hvis man skulle bestemme seg for det, er det sykkel med AXS som gjelder, eller er mekanisk XT (XTR) innafor?

Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2669504 22/06/2021 07:39
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
AXS er helt nydelig! Jeg er solgt på det. Og nerden i meg lar meg til enhver tid se hvilket girforhold jeg har etc, og etter tur får jeg vite hvor mange skift det har vært i.l.a. turen. Har også hørt veldig mye bra om giringen XTR, men også at kassettene kan være utsatt for knirk.

Jeg vil ikke være belemret med Shimanobremser, og jeg vet at SID er skikkelig bra også. Er det SID SL eller vanlig SID? Samme med Fox: er det 34 eller 32?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nye Scott Spark [Re: baronKanon] #2669511 22/06/2021 07:52
Øyvind V Offline
More than words
More than words
SID Select RL 3 Air vs. Fox 34 SC Float Performance Air.

Re: Nye Scott Spark [Re: Øyvind V] #2669517 22/06/2021 08:08
olechr Online
More than words
More than words
Valgets kvaler...

Shopper ikke fra øverste hylle, og har endt opp med enten Spark Team Issue AXS eller Spark Team Black (eller Red). Men hvem av dem? Pro frister også litt, men da begynner det å bli litt kostbart...

Team Issue AXS (og Pro) er satt opp med RS-demping, Team med Fox. Samme ramma på begge to (alle tre), ellers er det dropper med på Pro, men ikke de to andre (for dem som bryr seg om sånt).

RS vs. Fox blir smak og behag, men hvis man skal tenke på hvem som holder seg best i verdi, som blir enklest å selge hvis man skulle bestemme seg for det, er det sykkel med AXS som gjelder, eller er mekanisk XT (XTR) innafor?

Team Issue ville jeg ha valgt. Du bytter vel sykkel ganske ofte og AXS er lettere å selge/holder seg bedre i pris. Jeg sto med samme valget i år og valgte Team Issue som jeg nå har solgt. Veldig mange (de fleste) som kjøper brukt til de prisene ønsker AXS.

Ambassadør for Scott.
Re: Nye Scott Spark [Re: olechr] #2669624 22/06/2021 13:56
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ser ut som dette løser seg selv... Team AXS er det ikke mulig å skaffe. RC Pro finnes det én av, men den er dyrere enn jeg hadde trodd. Venter på avklaring om RC Team. Om ikke den heller er tilgjengelig blir det retro-ramme i 2022 ICON_SMILE

Re: Nye Scott Spark [Re: olechr] #2669834 24/06/2021 05:42
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: olechr
For virker på meg som disse blir veldig populære. Mange Scott fans som ikke kjøpte ny sykkel i fjor da det var en dårlig bevart hemmelighet at det kom noe nytt i 2022. Så at det blir tomt tidlig er ganske sikkert.
Skal det omsider bli kjøpers marked på finn igjen da? Allerede nå har det begynt å dukke opp en gode del Sparks..

Redigert av DBrodshaug; 24/06/2021 07:24.
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå