Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Nye Scott Spark

Re: Nye Scott Spark [Re: chalshus] #2667935 11/06/2021 06:45
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: chalshus
Ahh. Moro for Bold da. Å nå ut til så mange syklister.

På insta lanserte Bold nye modeller dagen før Scott sine kom ut.

Redigert av RazeFaze; 11/06/2021 06:47.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Nye Scott Spark [Re: olechr] #2667941 11/06/2021 07:02
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Sitat: Stupfull
Sitat: gauter
Sitat: knuthaug
Den ser jo ut som en millon kroner (eller mer nøyaktig 159 990 skull ) men det derre lockout-rælet, nå med en trippelspak på styret? Not a fan.

Men du kniver kanskje ikke i toppen i nasjonale og internasjonale rundbaneritt, heller? Det er dem dette "rælet" er laget for, husk det. ICON_WINK

Det er klart, men de fleste som konkurrerer der har jo tilgang på det meste som er offmarked.

Blir litt som at yeti skulle levert sb150 med like stram tune som Richie rude og fylt opp med tokens.

Ganske ubrukelig for meningmann som er innom lokal intersport og kjøper seg en Scott. Det er vel fler slike enn mr S

Hvordan er det sammenlignbart? De fleste rittsykler i dag brukes med lockout fra styre og hev/senk. Forskjellen på Scotten er at du har ett trinn mer og at alle sitter på samme bryteren.

Orbea har vel så godt som samme funksjon på sin Oiz, 3 trinn

You are what you eat...mmm nuts
Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2667944 11/06/2021 07:11
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Greit nok at rundbaneproffene og norgescupsyklister vil ha mulighet til å låse demperen, men særlig på stivarianten ser jeg ikke behovet. Nye Spark kunne nok dekket 90% av mitt behov for sykkel og veldig kult med plass til to flasker (eller skikkelig rammebag), men skeptisk til kabelsalat.

Re: Nye Scott Spark [Re: larsdx] #2667945 11/06/2021 07:13
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsdx
Greit nok at rundbaneproffene og norgescupsyklister vil ha mulighet til å låse demperen, men særlig på stivarianten ser jeg ikke behovet. Nye Spark kunne nok dekket 90% av mitt behov for sykkel og veldig kult med plass til to flasker (eller skikkelig rammebag), men skeptisk til kabelsalat.

Er helt enig, de kunne droppet twinlock på i allefall noen mer stiorienterte modeller, da hadde jeg faktisk vurdert scott. Twinlock på 700 tuned f.eks, what's the point?

Re: Nye Scott Spark [Re: Hoaas] #2667955 11/06/2021 07:35
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas

Er helt enig, de kunne droppet twinlock på i allefall noen mer stiorienterte modeller, da hadde jeg faktisk vurdert scott. Twinlock på 700 tuned f.eks, what's the point?

Kommer an på hva man bruker den til. Selv bruker jeg ikke lockouten noe særlig på feks en Genius, men jeg digger å kunne begrense vandringen når jeg feks skal sykle oppover på sti. Da trenger jeg ikke 150 mm, da er det diggere å få den litt fastere med mindre vandring. Seinest i går syklet jeg intervaller i Pioneren med Spark. Å da kunne begrense vandringen opp til toppen er super smooth når man skal sykle fort. Men smaken er som baken. Heldigvis finnes det sykler som passer forskjellige preferanser. :-D

Redigert av olechr; 11/06/2021 07:39.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nye Scott Spark [Re: olechr] #2667956 11/06/2021 07:38
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas

Kommer an på hva man bruker den til. Selv bruker jeg ikke lockouten noe særlig på feks en Genius, men jeg digger å kunne begrense vandringen når jeg feks skal sykle oppover på sti. Da trenger jeg ikke 150 mm, da er det diggere å få den litt fastere med mindre vandring. Så kommer an på hva man liker og hvordan man bruker sykkelen. :-D

Jo, jeg er helt enig, derfor mener jeg valget burde vært der. Det er nok ganske så uaktuelt å rive i nye dempere eller bygge om en ny sykkel for å fjerne twinlock, og Scott utgår for mange av den grunnen.

Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2667960 11/06/2021 07:45
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men må si at prisen på Spark RC Team var nokså konkurransedyktig. Bare synd den ikke kommer med SRAM GX så man kunne flyttet over AXS.

Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2667963 11/06/2021 07:53
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
De som er så hardcore at to vaiere er diskvalifiserende for en sykkel som ser ut som den gjør det meste annet umoderne, de får plukke noe annet. Og Scott kommer ikke til å gråte over det. Twinlock ER Scott og sånn har det vært i evigheter.

LarsB

Redigert av larsb; 11/06/2021 07:57.
Re: Nye Scott Spark [Re: larsb] #2667965 11/06/2021 08:01
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: larsb
De som er så hardcore at to vaiere er diskvalifiserende for en sykkel som ser ut som den gjør det meste annet umoderne, de får plukke noe annet. Og Scott kommer ikke til å gråte over det. Twinlock ER Scott og sånn har det vært i evigheter.

LarsB

For min del er det ikke kabelsalaten, men heller det at jeg tenker lockout ikke er så viktig som en del skal ha det til (jada, jeg vet rundbane world cup osv. ).

Sånn for ordens skyld eier jeg (og bruker) en gammel 2013-spark med det virkelig slappe bakopphenget. Uten lockout skull (ok da, manuell lockout på bakdemper, men jeg bruker den så og si aldri.

Lørenskog CK | krankbolt
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Nye Scott Spark [Re: olechr] #2667974 11/06/2021 08:29
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: knuthaug
Den ser jo ut som en millon kroner (eller mer nøyaktig 159 990 skull ) men det derre lockout-rælet, nå med en trippelspak på styret? Not a fan.

Men du kniver kanskje ikke i toppen i nasjonale og internasjonale rundbaneritt, heller? Det er dem dette "rælet" er laget for, husk det. ICON_WINK

Det er klart, men de fleste som konkurrerer der har jo tilgang på det meste som er offmarked.

Blir litt som at yeti skulle levert sb150 med like stram tune som Richie rude og fylt opp med tokens.

Ganske ubrukelig for meningmann som er innom lokal intersport og kjøper seg en Scott. Det er vel fler slike enn mr S

Hvordan er det sammenlignbart? De fleste rittsykler i dag brukes med lockout fra styre og hev/senk. Forskjellen på Scotten er at du har ett trinn mer og at alle sitter på samme bryteren.

Greit nok som tilvalg eller på de verste ritt variantene. Problemet med Scott er jo at de kjører twinlock på alle sykler, fra HT til Genius LT

Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2667991 11/06/2021 09:29
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har hatt to scott-sykler og fikk problemer med twinlock-funksjon på begge etter relativt kort tid.

Re: Nye Scott Spark [Re: Stupfull] #2667994 11/06/2021 09:36
Natier Offline
Ringrev
Ringrev
Greit nok som tilvalg eller på de verste ritt variantene. Problemet med Scott er jo at de kjører twinlock på alle sykler, fra HT til Genius LT

Twinloc på HT altså.... sikker?

Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor det er et problem siden du enten kan velge å ikke bruke eller demontere den..

Selv synes jeg funksjonen er helt topp å har brukt funksjonen aktivt på mange Sparker og Geniuser de siste årene. Kabelsalaten trekker såklart ikke opp men det ser jo vesentlig ryddigere ut på -22 modellen enn tidligere.

/Atle

Spark - Ruut - Fat Tony - Solaris Max - KickrBike
Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2668000 11/06/2021 09:52
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hehe, er vel strengt tatt singel på HT, men de kjører vel remote lock uansett.

Poenget mitt var at jeg ikke skjønner hvorfor scott insisterer på å kjøre twinlock på alle sine sykler.

Jeg mener det hadde vært bedre å levert uten, å tilby twinlock som oppgradering. På feks en genius hadde det jo være mye bedre å tilbygrip2 demper istedetfor fit4 med lockout. Demperen hadde kunne hatt lockout uten remote, som alle andre.

Redigert av Stupfull; 11/06/2021 10:36.
Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2668003 11/06/2021 10:10
E
Egi Offline
Fersking
Fersking
E
Kabelsalaten er nok en utfordring for enkelte. Men at det er negativt for kunder flest er jeg usikker på. Det blir litt eksempel på terrengsykkelforumets «ekkokammer» hvor stientusiaster forteller hverandre at alle andre sykkelarter ikke er like morsomt. Ref ulike varianter av at «det er kun kjedlig grusbanking», selv om flertallet faktisk driver med kjedelig grusbanking og ikke rotknot. (grusbanking med cx er tydeligvis innafor da). Jeg tipper gjennomsnittskunden til Intersport eller XXL er indifferent.

For egen del så er det like morsomt å jage KOMs opp som ned, gjerne i ett segment, og da blir remote et krav. Skulle derfor gjerne visst om Scots TwinLoc er verre eller bedre enn konkurrentene?

Re: Nye Scott Spark [Re: Egi] #2668012 11/06/2021 10:54
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Egi

For egen del så er det like morsomt å jage KOMs opp som ned, gjerne i ett segment, og da blir remote et krav. Skulle derfor gjerne visst om Scots TwinLoc er verre eller bedre enn konkurrentene?

Samme her, er sånn skrudd sammen at det er gøy med både oppover og nedover på sti. Spør du meg, er den mellomposisjonen på TwinLoc helt fortreffelig og man kan tilpasse sykkelens egenskaper til skiftende terreng på en bedre måte enn bare av/på.

Gaute
Re: Nye Scott Spark [Re: Stupfull] #2668014 11/06/2021 10:58
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Der er jeg enig. Genius LT hadde klart seg finfint med to posisjoner: åpen og litt strammere. Låsing er unødvendig i den kategorien Til mitt bruk, iallfall. Samtidig har jeg vært på noen sykkelturer i f.eks. bratte italienske lier. Der jobber man seg opp bratte serpentinsvinger på asfalt og grus, så er det nedover på sti som gjelder. Da kan det faktisk være fint med låsing også på grove stisykler.

Gaute
Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2668020 11/06/2021 11:07
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Ja! Men da holder det å gjøre det med hånda nede på demperen. Ikke kjøre på med et romskip av en bryter på styret

Re: Nye Scott Spark [Re: gauter] #2668021 11/06/2021 11:07
olechr Offline
More than words
More than words

Samme her, er sånn skrudd sammen at det er gøy med både oppover og nedover på sti. Spør du meg, er den mellomposisjonen på TwinLoc helt fortreffelig og man kan tilpasse sykkelens egenskaper til skiftende terreng på en bedre måte enn bare av/på.

Helt enig. Det er ikke selve lockouten som er bra selv om det er den folk henger seg opp i. Selv bruker jeg full åpen og mellomsteg. Lockout er stort sett bare oppover på asfalt/grus når jeg står. Jeg tror Scott har har en veldig fordel med dette på på ritt/raske stisykler hvis standarden blir 120+ vandring.

Jeg er også ganske sikker på at de selger flere sykler pga dette enn om de hadde tatt det vekk. For vil man ikke ha twin lock har man en hau av merker å velge mellom.

Ambassadør for Scott.
Re: Nye Scott Spark [Re: olechr] #2668022 11/06/2021 11:13
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lømo
Jeg trenger egentlig en sånn wc evo , lurer på hva leveringstid blir på noe sånt i disse tider ?
Klarer de normal forhåndsbestilling med levering til våren tru ?

De første syklene kan hende kommer allerede i høst. Hadde jeg vært deg ville jeg hørt med din nærmeste forhandler allerede nå og hørt.

Enten det gjelder Scott eller et annet merke, det er fortsatt om å gjøre å være tidlig ute. Det gjelder mindre komponenter også. Vanskelig å få tak i ting i butikk utover sommeren. Min lokale sykkelbutikk måtte allerede for flere uker siden sette forhåndsordre på en del Giant - for 2023-sesongen!
Samtidig vil sikkert dette ha litt innvirkning på bruktmarkedet.

Gaute
Re: Nye Scott Spark [Re: olechr] #2668024 11/06/2021 11:22
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S

Helt enig. Det er ikke selve lockouten som er bra selv om det er den folk henger seg opp i. Selv bruker jeg full åpen og mellomsteg. Lockout er stort sett bare oppover på asfalt/grus når jeg står. Jeg tror Scott har har en veldig fordel med dette på på ritt/raske stisykler hvis standarden blir 120+ vandring.

Jeg er også ganske sikker på at de selger flere sykler pga dette enn om de hadde tatt det vekk. For vil man ikke ha twin lock har man en hau av merker å velge mellom.

Som mangeårig fullsponset rytter av Scott/Ramo... jeg er ikke overrasket over denne ensidige positive omtalen av nye ting. Hva er egentlig din rolle med Scott nå?

Re: Nye Scott Spark [Re: Stupfull] #2668037 11/06/2021 12:13
olechr Offline
More than words
More than words
[quote=Stupfull][/quote]

Er mange år siden jeg var "fullsponset". Jeg har vært sponset av andre merker før også, men alltid valgt tilbake til Scott når jeg kan velge selv. Nå er jeg vel en slags ambassadør, men jeg har ikke noe gratis sykler hvis det var det du lurte på. Jeg er positiv til Twin Lock på Spark fordi jeg synes det fungerer utmerket. På syklene med mer vandring kan jeg være enig at poenget er mindre. Feks kjørte jeg uten foran når jeg syklet enduro. Da brukte jeg bare twin lock bak for å begrense vandringen, men siden det er spark som er diskutert her så er ikke det så viktig.
På raske stisykler så passer det kjørestilen min helt topp. At andre som kanskje ikke har samme tilnærmingen til sykling som meg har like stor bruk for det har jeg ikke noe problem med å se. At man derimot skulle velge bort en sykkel pga det synes jeg er litt rart hvis man egentlig liker sykkelen. :-)

Akkurat som du er veldig negativ til Twin lock synes jeg og mange andre at det er topp. (ikke pga lockout, men pga mellomsteg) Det må vel være greit? Er jo bare å velge det man liker. :-)

Men har 0 problem med å skryte av andre sykler her på forumet noe jeg også ofte gjør.

Redigert av olechr; 11/06/2021 12:24.

Ambassadør for Scott.
Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2668040 11/06/2021 12:28
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Det er mye snakk om twinlock og skjult demper her, men ingen som nevner geo, som ser veldig bra ut.

Jeg har hatt scott med twinlock før, 2 gen siden, men de siste syklene mine er/har vært med såkalte avanserte oppheng der man skal slippe å bry seg.
Jeg er ikke redd for å kjøpe scott med twinlock, og hadde det vært på tide å bytte sykkel Ila neste året så hadde nok det blitt bestilt en Spark 910.

- Stefan
Re: Nye Scott Spark [Re: Stefan77] #2668044 11/06/2021 12:42
Natier Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Stefan77
Det er mye snakk om twinlock og skjult demper her, men ingen som nevner geo, som ser veldig bra ut.

Dette er jeg helt enig i. Etter å ha syklet en del på en lang og slak stihardatil har jeg blitt enda mere oppmerksom på hva vinkler har å si og da ser den nye veldig bra ut. Med referanse til forrige modell: "kortbentheten" til Spark og styrevinkelen til Genius i en og samme sykkel - toppet med den geniale twinlocen nesten uten kabelsalat.

På toppen av dette igjen ser det jo forbaska bra ut da ICON_SMILE

/Atle

Spark - Ruut - Fat Tony - Solaris Max - KickrBike
Re: Nye Scott Spark [Re: Stefan77] #2668045 11/06/2021 12:49
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stefan77

Sant, der har Scott vært ganske offensive. Som et eksempel, da Intense Sniper kom med styrerørsvinkel godt nedpå 67-tallet, var det slakere enn alt annet i samme kategori. Det vakte oppsikt, men de var vel nesten forut for sin tid. Spark RC 2022 er slakere enn det. Ganske spenstig å endre den vinkelen med mer enn én grad. Uansett hva slags navn som står på sykkelen, det er kult når merker med stort volum pusher grensene.

Gaute
Re: Nye Scott Spark [Re: olechr] #2668046 11/06/2021 12:51
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S

Er mange år siden jeg var "fullsponset". Jeg har vært sponset av andre merker før også, men alltid valgt tilbake til Scott når jeg kan velge selv. Nå er jeg vel en slags ambassadør, men jeg har ikke noe gratis sykler hvis det var det du lurte på. Jeg er positiv til Twin Lock på Spark fordi jeg synes det fungerer utmerket. På syklene med mer vandring kan jeg være enig at poenget er mindre. Feks kjørte jeg uten foran når jeg syklet enduro. Da brukte jeg bare twin lock bak for å begrense vandringen, men siden det er spark som er diskutert her så er ikke det så viktig.
På raske stisykler så passer det kjørestilen min helt topp. At andre som kanskje ikke har samme tilnærmingen til sykling som meg har like stor bruk for det har jeg ikke noe problem med å se. At man derimot skulle velge bort en sykkel pga det synes jeg er litt rart hvis man egentlig liker sykkelen. :-)

Akkurat som du er veldig negativ til Twin lock synes jeg og mange andre at det er topp. (ikke pga lockout, men pga mellomsteg) Det må vel være greit? Er jo bare å velge det man liker. :-)

Men har 0 problem med å skryte av andre sykler her på forumet noe jeg også ofte gjør.

Takk for svar!

Ambassadør står ikke som synonym til nøytral i min ordbok ihvertfall.

Det er generelt et problem i sykkelnorge at butikker, sponsede, amdasadører og influenecere ikke gir seg til kjenne når det diskuteres et produkt de har kontrakt med. Grad av spons er ikke så viktig, det er vel uansett en eller annen deal i bildet.

Min bønn er at folk med tilknytting blir flinkere til å merke innlegg eller helst setter sin status i signatur.

Våre venner i rosa må jo følge denne, jeg tenker at positiv reklame når har tilknytting godt kan følge samme prinsipper.

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some

Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2668050 11/06/2021 13:13
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har som noen kanskje har fanget opp kjørt en BMC Agonist noen år.
Den har avansert linkoppheng, akkurat som Øyvind liker. I tillegg har den en treposisjoners lås akkurat som Scott.
Der var gaffel enten åpen eller låst, bakdemper hadde tre trinn. Etter min erfaring er dett en veldig bra og funksjonell løsning. På mine turer som fote starter med å sykle 100 hm. til Brekke og så på sti passet det fint. Jeg hadde dette bruksmønsteret:

Sti: alltid åpen.
Grusvei: midtstilling
Målspurt om 28 plass i M50-55: midtstilling
Stående mens jeg gønner over krøn på asfalt og grus: låst
Det er noe annet å reise seg å spurte over topper når man låser met tommel enn om man skal låse to dempere uavhengig av hverandre.

Den enste ulempen med en sånn lås er estetisk. Det signaliserer ikke kompromissløs stisyklist. Men nå har jo til og med Baronkanon endret oppfatning av låsing av demperelementer.

Men hvorfor snakker ingen om det som Ole sa etter første bilde. Hva er tanken bak å gjemme demperen unna fartvinden så den kan sitte i et lite kammer og kose seg med varmen sin?

LarsB

Re: Nye Scott Spark [Re: Stupfull] #2668052 11/06/2021 13:16
olechr Offline
More than words
More than words

Takk for svar!

Ambassadør står ikke som synonym til nøytral i min ordbok ihvertfall.

Det er generelt et problem i sykkelnorge at butikker, sponsede, amdasadører og influenecere ikke gir seg til kjenne når det diskuteres et produkt de har kontrakt med. Grad av spons er ikke så viktig, det er vel uansett en eller annen deal i bildet.

Min bønn er at folk med tilknytting blir flinkere til å merke innlegg eller helst setter sin status i signatur.

Våre venner i rosa må jo følge denne, jeg tenker at positiv reklame når har tilknytting godt kan følge samme prinsipper.

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some

Hvis jeg har uttalt noe sted som tilsier at jeg ikke har vært sponset/syklet Scott tidligere må jeg beklage det, har hvertfall aldri prøvd å skjule det på noe som helst måte. Virket som du hadde fått det med deg også siden du skrev som tidligere fullsponset ;-)

Har nå merket brukeren min også. :-)

Redigert av olechr; 11/06/2021 13:17.

Ambassadør for Scott.
Re: Nye Scott Spark [Re: larsb] #2668054 11/06/2021 13:19
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb
J

Men hvorfor snakker ingen om det som Ole sa etter første bilde. Hva er tanken bak å gjemme demperen unna fartvinden så den kan sitte i et lite kammer og kose seg med varmen sin?

LarsB

Det er det jeg er mest spent på også.

Ambassadør for Scott.
Re: Nye Scott Spark [Re: sykkeloyvind] #2668055 11/06/2021 13:20
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg har fått det meg ja, men det er jo stadig nye medlemmer som blir med på forumet.

Fint hvis du merket brukeren din, det er meget ryddig. Takk ICON_SMILE

Redigert av Stupfull; 11/06/2021 13:21.
Re: Nye Scott Spark [Re: Stupfull] #2668060 11/06/2021 14:00
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Et problem er det nå ikke? Selvfølgelig fint at folk er åpne om relasjoner, men skal man ha 100% nøytrale (om det finnes) reviews, så man man lese tester fra de seriøse nettsidene. Dette er et forum for entusiaster og halvparten av de har en eller annen "deal".

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå