Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Norske sykler fast i Suez

Norske sykler fast i Suez #2667576 09/06/2021 10:22
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,137
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,137
Ser ut til at flere norske sportskjeder har sykler ombord på "Ever Given".

https://www.nrk.no/norge/tusenvis-av-sykler-containerfast-i-suez-1.15525433


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Norske sykler fast i Suez [Re: simenf] #2667578 09/06/2021 10:26
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,097
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,097
lol.
make it in china, they said.
it will be fine, they said.
velly cheap, goot business.

Re: Norske sykler fast i Suez [Re: simenf] #2667579 09/06/2021 10:27
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,097
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,097
står vi ovenfor en reshoring til Europa av mange typer produksjon?
kanskje greit å være istand til å lage sine egne munnbind, gummihansker, og sexleketøy?
(og medisiner, mobiler, 5G nettverk, våpen osv)

Re: Norske sykler fast i Suez [Re: simenf] #2667580 09/06/2021 10:27
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 10,851
chalshus Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 10,851
Dette er jo en dråpe i havet i forhold til alt det andre på den balja. Det er vel 18000 kontainere om bord....


_________________________
Det er utstyret det kommer an på!
Re: Norske sykler fast i Suez [Re: simenf] #2667583 09/06/2021 10:36
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,137
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,137
I de fleste bransjer er det en pendel som nå svinger tilbake igjen fra full offshoring. Det betyr ikke at man slutter med det, men at man har fått ny kompetanse og erfaring til hvordan man best skal gjøre det og hvilke produkter det egner seg for. Onshoring krever jo at man kan lage ting like godt eller bedre her, noe som ofte er en kompetanse man mangler i Norge og Europa. Mesteparten av produksjonskompetansen sitter i Asia. Dette vil ta tid å gjøre noe med.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Norske sykler fast i Suez [Re: simenf] #2667592 09/06/2021 11:14
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,274
T
TrondAM Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,274
3200 syklar er jo uansett berre rundt / under 1% av det årlege normalsalget av syklar i Noreg.

Redigert av TrondAM; 09/06/2021 11:15.
Re: Norske sykler fast i Suez [Re: chalshus] #2667597 09/06/2021 11:46
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 16,875
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 16,875
Sitat: chalshus
Dette er jo en dråpe i havet i forhold til alt det andre på den balja. Det er vel 18000 kontainere om bord....


Det er hagegnom-krise i UK nå!


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Norske sykler fast i Suez [Re: TrondAM] #2667639 09/06/2021 15:02
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 18,940
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 18,940
Sitat: TrondAM
3200 syklar er jo uansett berre rundt / under 1% av det årlege normalsalget av syklar i Noreg.


Men for Sport1 er det et stort problem.
Og for 3200 som vil kjøpe sykkel, men finner ikke det de leter etter.

LarsB

Re: Norske sykler fast i Suez [Re: mtbmaniac] #2667643 09/06/2021 15:37
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 794
Jacobsen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 794
Sitat: mtbmaniac
lol.
make it in china, they said.
it will be fine, they said.
velly cheap, goot business.
Det har da vært særdeles god business med sykkelproduksjon i Kina. 3200 sykler stuck i Egypt forandrer ikke det.

Re: Norske sykler fast i Suez [Re: larsb] #2667650 09/06/2021 16:55
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,788
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,788
Sitat: larsb
Sitat: TrondAM
3200 syklar er jo uansett berre rundt / under 1% av det årlege normalsalget av syklar i Noreg.


Men for Sport1 er det et stort problem.
Og for 3200 som vil kjøpe sykkel, men finner ikke det de leter etter.

LarsB


Ja, og det driver definitivt prisene opp på alle andre sykler i markedet. Så det er et problem for oss alle som forbruker sykler. Personen som ikke får sykkelen sin gjennom Sport 1 kjøper kanskje sykkelen du er i markedet for istedenfor....


Ut på tur!

Re: Norske sykler fast i Suez [Re: Jacobsen] #2667696 10/06/2021 05:38
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,097
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,097
Sitat: Jacobsen
Sitat: mtbmaniac
lol.
make it in china, they said.
it will be fine, they said.
velly cheap, goot business.
Det har da vært særdeles god business med sykkelproduksjon i Kina. 3200 sykler stuck i Egypt forandrer ikke det.


Om det blir krig over Taiwan, så kan du glemme å få sykler, medisiner, mobiler, microchips til de europeiske bilene dine, osv.

Re: Norske sykler fast i Suez [Re: mtbmaniac] #2667700 10/06/2021 06:10
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 794
Jacobsen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 794
Sitat: mtbmaniac
Om det blir krig over Taiwan, så kan du glemme å få sykler, medisiner, mobiler, microchips til de europeiske bilene dine, osv.
Men nå sa jeg ingenting om fremtiden heller, gjorde jeg?

Re: Norske sykler fast i Suez [Re: simenf] #2667703 10/06/2021 06:15
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,097
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,097
Sitat: Jacobsen
Sitat: mtbmaniac
Om det blir krig over Taiwan, så kan du glemme å få sykler, medisiner, mobiler, microchips til de europeiske bilene dine, osv.
Men nå sa jeg ingenting om fremtiden heller, gjorde jeg?


Men det sa jeg.
Du påstår at det er god business så lenge man tenker kortsiktig profitt.
Jeg er ikke enig i dette.

Sitat: Jacobsen
Det har da vært særdeles god business med sykkelproduksjon i Kina.


Re: Norske sykler fast i Suez [Re: simenf] #2667704 10/06/2021 06:18
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,097
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,097
i praksis har vesten finansiert et brutalt diktatur med et helt hinsides verdisett, ved å flytte produksjon til kina.

kina har hatt en plan om dette. de skal ta over herredømme i verden. tror ikke vi her i vesten forstår hva det er som er i ferd med å skje.

han fyren på toppen der er ikke god, og skolesystemet der borte lærer opp unge i verdier som er veldig farlige.

[Linket bilde]

https://en.wikipedia.org/wiki/Mao_suit

Quote

Sun Yat-sen introduced the style shortly after the founding of the Republic of China (1912–1949) as a form of national dress with distinct political overtones. The four pockets are said to represent the Four Virtues of propriety, justice, honesty, and shame; and the five buttons the branches of China's government (Executive, Legislative, Judicial, Examination, Control).[1]

After the Communist victory in the Chinese Civil War and the establishment of the People's Republic in 1949, such suits came to be worn widely by male citizens and government leaders as a symbol of proletarian unity and an Eastern counterpart to the Western business suit. The name "Mao suit" comes from Chinese Communist leader Mao Zedong's fondness for the style, so that the garment became closely associated with him and with Chinese Communism. Mao's cut of the suit was influenced by the Stalin tunic then prevalent among Soviet officials.[2] Although it declined in use among the general public in the 1980s and 1990s due to the increasing prominence of the business suit, it is still commonly worn by Chinese leaders during important state ceremonies and functions.[3][4]



Re: Norske sykler fast i Suez [Re: simenf] #2667717 10/06/2021 06:58
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,097
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,097
bildet er fra her:

https://www.observerbd.com/news.php?id=220527

"No force that can stop the Chinese people and the Chinese nation forging ahead."

Re: Norske sykler fast i Suez [Re: mtbmaniac] #2667719 10/06/2021 07:03
Registrert: May 2008
Innlegg: 6,895
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 6,895
Kina er Tyskland om igjen...


| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Norske sykler fast i Suez [Re: simenf] #2667738 10/06/2021 07:48
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 863
A
aanund Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 863
Det er svært lite trolig at kina angriper Taiwan militært selv om de siden tabben sin i WuHan, flyr jagerfly inn i vårt luftrom 360 dager på ett år. Dét de gjør istedenfor, er å bruke pengene sine på å plage Taiwan på forskjellige måter. De hindrer Taiwan i å bli anerkjent som eget land, for de som bestemmer har MYE økonomisk snusk sammen med kina. Kina er en av WHO's største bidragsytere. Man biter ikke i hånda på den som gir deg mat så det er ikke rart WHO aldri har kritisert kina pga Covid-19. Kina er også med i Covax, og sier de forhandler på vegne av Taiwan og at Taiwan vil få vaksinene vi trenger av dem, og med dette forhindrer de at Taiwan skal få kjøpe selv. Det har ikke kommet én vaksine fra kina til Taiwan, og flesteparten i Taiwan hverken forventer eller ønsker vaksine fra kina. Foregående to uker har Japan, og USA donert ca 2 millioner doser til Taiwan, og kina river seg i håret og sier sånt går ikke an.
Og slutt nå å bruke kina og Taiwan om hverandre som om de er samme land.
Rant av:

Anders A-R, ganske korrekt. Kinas kinesiske navn betyr i grove trekk jordas sentrum. Vedder på at Xi digger han tyskern.
Å.

Re: Norske sykler fast i Suez [Re: simenf] #2667756 10/06/2021 08:35
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,137
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,137
Den måten vi i Norge kan påvirke dette på er å ha en klar politisk stemme og si fra når vi er uenige med Kina. Og kjøpe mindre av varene som er produsert der. Ikke minst ved å be sykkelmerkene om å produsere andre steder. Dette betyr nok at prisen går noe opp, så det er jo da man får kjenne på om man faktisk er villig til å "put your money where your mouth is".


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Norske sykler fast i Suez [Re: simenf] #2667757 10/06/2021 08:38
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 500
N
Ndreas Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 500
Ikke for å nøre opp under noe, men det ble vel sagt i forkant av første verdenskrig noe ala at (verdens)krig var umulig fordi nå var verden så økonomisk intrikat knyttet at det vil være økonomisk selvmord å starte en krig. Skal aldri undervurdere folks evne til å drite i de negative konsekvensene.

Re: Norske sykler fast i Suez [Re: mtbmaniac] #2667765 10/06/2021 08:50
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 794
Jacobsen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 794
Sitat: mtbmaniac
Du påstår at det er god business så lenge man tenker kortsiktig profitt.
Jeg er ikke enig i dette.

Sitat: Jacobsen
Det har da vært særdeles god business med sykkelproduksjon i Kina.

Jeg påstår da ikke det? Jeg sier det har vært god business. Altså fortid. Skjønner ikke helt hvordan det kan tolkes som så mye annet enn det jeg faktisk skriver. Det er en ganske enkel setning.

Hvorvidt Kina er god business i fremtiden er et interessant spørsmål det, for all del, men det får du nesten ta med noen andre.

Re: Norske sykler fast i Suez [Re: simenf] #2667778 10/06/2021 09:26
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,566
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,566
Et angrep på Taiwan fra Kina er vel nettopp en av de største strategiske hodepinene for USA, EU, Japan og selvsagt ikke minst Taiwan og bør tas på største alvor. Fordelen til Kina er jo at de er tålmodige og har noe nær et evighetsperspektiv på sin agenda.

Kan jo evt klikke her


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå