Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan

Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan #2667571 09/06/2021 09:50
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,552
JonAre Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,552
Har noen erfaring med luftmotstand og drivstofforbruk med sykler på takstativ vs hengerstativ, gjerne på sedan eller kombikupé? Liker takstativ for enkelhetens skyld, men på langkjøring merker man jo både turbulens og sidevind, og stabiliteten blir merkbart påvirket i høy fart. Kan gjerne sette på et hengerstativ på langturene, men da tror jeg det bør oppgraderes fra VeloCompact, som er både kort og trangt.

Kjørte Oslo - Trysil med to voksensykler på totalt 32+ kg på taket, og endte opp med et forbruk på 0,72l/mil. Volvo S80 D3. Vanlig forbruk uten noe på taket ville kanskje vært 0,5.

Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667573 09/06/2021 10:12
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,999
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,999
Sitat: JonAre
men da tror jeg det bør oppgraderes fra VeloCompact, som er både kort og trangt.


Kanskje et litt dumt spørsmål, men har du forsøkt å justere bredden på den?

Redigert av Juffe; 09/06/2021 10:12.

'...once more, and more intensity!'
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: Juffe] #2667575 09/06/2021 10:18
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 10,851
chalshus Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 10,851
Sitat: Juffe
Sitat: JonAre
men da tror jeg det bør oppgraderes fra VeloCompact, som er både kort og trangt.


Kanskje et litt dumt spørsmål, men har du forsøkt å justere bredden på den?



Tenker du på bredden mellom syklene? Er ikke den satt?

Jeg har Velospace 938 og det er et stivt og prima stativ. Kjører varebil. Syklene blir vel kanskje litt mer skitne bak bilen enn oppå. Men synes ikke det er noe problem.

Redigert av chalshus; 09/06/2021 10:20.

_________________________
Det er utstyret det kommer an på!
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: Juffe] #2667582 09/06/2021 10:33
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,552
JonAre Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,552
Sitat: Juffe
Sitat: JonAre
men da tror jeg det bør oppgraderes fra VeloCompact, som er både kort og trangt.


Kanskje et litt dumt spørsmål, men har du forsøkt å justere bredden på den?

Såpass mekanisk innsikt har jeg! Det er likevel umulig å feste en stisykkel med moderne lengde uten å ty til stropper og møl. Det største problemet er likevel bredden mellom syklene.

Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667600 09/06/2021 11:52
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,999
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,999
Sitat: JonAre
Sitat: Juffe
Sitat: JonAre
men da tror jeg det bør oppgraderes fra VeloCompact, som er både kort og trangt.


Kanskje et litt dumt spørsmål, men har du forsøkt å justere bredden på den?

Såpass mekanisk innsikt har jeg! Det er likevel umulig å feste en stisykkel med moderne lengde uten å ty til stropper og møl. Det største problemet er likevel bredden mellom syklene.


Beklager, da var det selvfølgelig et dumt spørsmål. Forøvrig får jeg fint plass til en HighTower str M på min. Men jeg er enig i at det kunne vært litt bedre plass mellom syklene.


'...once more, and more intensity!'
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667603 09/06/2021 12:09
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,050
parob Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,050
Sitat: JonAre

Kjørte Oslo - Trysil med to voksensykler på totalt 32+ kg på taket, og endte opp med et forbruk på 0,72l/mil. Volvo S80 D3. Vanlig forbruk uten noe på taket ville kanskje vært 0,5.


Så du brukte 0,22 l/mil ekstra. Med 200km til Trysil blir det ca. 4 liter. La oss si kr.15,- pr. liter så blir det, hvis jeg ikke har regnet helt feil her, omtrent 60 kroner dyrere å kjøre med syklene på taket vs. ingen sykler.
Du kan kjøre ganske mange turer før et nytt stativ til hengerfestet betaler seg ;-)

Ellers enig i at det er mye bedre med syklene bakpå enn på taket!


Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667615 09/06/2021 13:04
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 31,916
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 31,916
Sitat: JonAre
Såpass mekanisk innsikt har jeg! Det er likevel umulig å feste en stisykkel med moderne lengde uten å ty til stropper og møl. Det største problemet er likevel bredden mellom syklene.

Satte på fatbikestropper og null problem. Det oppgis maks akselavstan på 1300mm på Velocompact. Eneste grunnen til at jeg byttet ut vårt var pga. inkompatibilitet med RMC Pin-"henger"festet vårt. Og min sykkel er lenger enn din.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: baronKanon] #2667617 09/06/2021 13:08
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,552
JonAre Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,552
Sitat: baronKanon
Satte på fatbikestropper og null problem. Det oppgis maks akselavstan på 1300mm på Velocompact. Eneste grunnen til at jeg byttet ut vårt var pga. inkompatibilitet med RMC Pin-"henger"festet vårt. Og min sykkel er lenger enn din.

Jeg var på tur med en Geometron G1 i størrelse longest. Sjakk!

Men fatbikestropper til VeloCompact er definitivt interessant!

Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667619 09/06/2021 13:12
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,552
JonAre Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,552
Slike? Det står riktignok ikke at den er kompatibel med VeloCompact, men innfestingen ser veldig lik ut. https://www.mekster.no/thule-thule-xxl-fatbike-wheel-straps-659614.html

Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: parob] #2667622 09/06/2021 13:19
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,552
JonAre Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,552
Sitat: parob
Så du brukte 0,22 l/mil ekstra. Med 200km til Trysil blir det ca. 4 liter. La oss si kr.15,- pr. liter så blir det, hvis jeg ikke har regnet helt feil her, omtrent 60 kroner dyrere å kjøre med syklene på taket vs. ingen sykler.
Du kan kjøre ganske mange turer før et nytt stativ til hengerfestet betaler seg ;-)

Ellers enig i at det er mye bedre med syklene bakpå enn på taket!

Ja, økonomien i det er kanskje sekundært. På motorvei i 100+ liker jeg ikke helt følelsen av å måtte ligge og korrigere med begge henda på rattet for å holde bilen stabilt. Eller vindstøyen.

Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667640 09/06/2021 15:11
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 18,940
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 18,940
Sitat: JonAre

Ja, økonomien i det er kanskje sekundært. På motorvei i 100+ liker jeg ikke helt følelsen av å måtte ligge og korrigere med begge henda på rattet for å holde bilen stabilt. Eller vindstøyen.


Så rart, på min Skoda Roomster fra 2007 merker jeg overhode ikke om jeg har sykler på taket, og den er både høy og smal. Mine taksykler er selvsagt myye lettere enn de 32 kilo du har siden jeg har brukt alle bilpengene på karbondeler i stedet. Men likevel rart


LarsB

Redigert av larsb; 10/06/2021 09:20.
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: larsb] #2667661 09/06/2021 19:32
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,744
Raymond Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,744
Sitat: larsb
Sitat: JonAre

Ellers enig i at det er mye bedre med syklene bakpå enn på taket!

Ja, økonomien i det er kanskje sekundært. På motorvei i 100+ liker jeg ikke helt følelsen av å måtte ligge og korrigere med begge henda på rattet for å holde bilen stabilt. Eller vindstøyen.


Så rart, på min Skoda Roomster fra 2007 merker jeg overhode ikke om jeg har sykler på taket, og den er både høy og smal. Mine taksykler er selvsagt myye lettere enn de 32 kilo du har siden jeg har brukt alle bilpengene på karbondeler i stedet. Men likevel rart


LarsB[/quote]

Såpass høy, smal og lett at den skjener så mye fra før at forskjellen ikke merkes? ICON_WINK

Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667672 09/06/2021 20:31
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 526
E
erik e Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
E
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 526
Denne historien tror jeg ikke noe på. Det er ikke så stor diff..

Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: erik e] #2667677 09/06/2021 20:51
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 10,851
chalshus Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 10,851


_________________________
Det er utstyret det kommer an på!
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667682 09/06/2021 21:35
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 526
E
erik e Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
E
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 526
Se det,ikke Så stor diff.. Ikke over 30%.

Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667793 10/06/2021 10:13
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,042
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,042
Sitat: JonAre
Slike? Det står riktignok ikke at den er kompatibel med VeloCompact, men innfestingen ser veldig lik ut. https://www.mekster.no/thule-thule-xxl-fatbike-wheel-straps-659614.html


Ser like ut som på Velospace i alle fall.
Men, finnes det en person i salen som kan fortelle meg hvor lange XXL stroppene er?
Tror jeg har vært inne på 10-11 sider nå uten å finne lengden nevnt et eneste sted.

Edit: Fant det, 60cm, altså 20 cm lenger enn de som er standard på Velospace. Det burde holde.

https://www.roofbox.co.uk/scripts/rbvehsel4_tab.php/car-specific-accessories/thule_xxl_wheel_straps_x2_no_985/Qx%40w%2C6M42VAwp3%40Rb%7B~cC4urewQYk6

Redigert av Ripen; 10/06/2021 10:15. Rediger grunn: Eureka!

Roy





Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667794 10/06/2021 10:14
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Gullars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Kjørte Ås - Brummundal - Ås i helga som var med 2 sykler på taket på en V90 D4.

Snittforbruket på turen endte på 0,85

Det er mer en snittforbruket til hytta i Hallingdal med 4 sykler og tilhenger på samme bil.

Hastigheten er en nøkkelfaktor med sykler på taket.

Til Hallingdal kommer vi sjelden over 90kmt og det er på korte strekk
Til Brummundal er det jo 110km vei så der går det endel fortere.

Sykler på hengerfestet liker jeg ikke av flere årsaker, men mulig jeg må krype til korset når jeg bytter bil til XC60 som er 25-30cm høyere på taket og jeg er like liten som før.

AG


40+ and still climbing......
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667797 10/06/2021 10:26
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,579
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,579
Det er lenge siden sist jeg har gjort noe langkjøribg med eller uten sykkel. Men tror forbruket mitt økte med i overkant av 0,1 liter per mil når jeg kjørte med sykkel på taket. Tror jeg har kommentert på en tråd tidligere hvis du ønsker mer nøyaktige tall. På småkkøring i og rundt hjembyen ligger bilen på 0,99l per mil om jeg har sykkel eller ikke på taket. Uansett. Forbruket går ikke opp med så veldig mye, og generelt synes jeg det er mer praktisk å ha syklene på taket.

Har aldri tenkt over vindstøy, men det er sikkert mer med syklene på taket. Jeg har uansett thule wingbar, og det er et bråkete stativ i utgangspunktet.

Jeg merker ikke noe til at bilen blir mer ustabil av å ha sykler på taket. Og egentlig merker jeg vel ikke noen spesiell forskjell med eller uten sykkel på taket generelt.

Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: Gullars] #2667800 10/06/2021 10:44
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 16,875
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 16,875
Sitat: Gullars


Sykler på hengerfestet liker jeg ikke av flere årsaker, men mulig jeg må krype til korset når jeg bytter bil til XC60 som er 25-30cm høyere på taket og jeg er like liten som før.

AG


Jeg handla Outlander og har stativ på taket... måtte handle krakk på Jula som alltid ligger i bilen, for bilen var høyere enn den forrige ja :-D
Når jeg skal ha med 4 sykler må jeg ha både på kroken i tillegg til taket.

Begge plasser har ulemper, den ene gir høyere "bil", den andre legger masse grus og søle på syklene.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: RazeFaze] #2667811 10/06/2021 11:29
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Gullars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Det er stort sett sykler overalt når vi skal på tur, hender vi må kjøre 2 bilder for å få med alt.

Kjører med 4 stativ på taket på min bil hele sommeren, da det er minst 2 faste treninger for ungene og meg selv i uka, hvor sykler skal med.
Hengerfeste stativet står på kona sin bil for hun når ikke opp på taket med sine 158cm på strømpelesten.

Rekorden på oss 4 er vel 7 sykler med på ferie samt hund.
Da ble det 2 biler + henger for bagasje ++, men det funker når ferien er på hytta.

Kjører i dag V90 og 1. generasjon V60 twin engine og ingen av de har spesielt stort bagasjerom.
Fra jul blir det XC60 og V60 1. gen og da må vi nok tenke litt ekstra når vi pakker.

På Volvo sine større biler så klarer man faktisk 5 stykker på taket rent plassmessig, men da må man ha tverrstag som går utenfor railsa og syklene må stå annenhver vei.

Drømmer om Vito med stor motor og 4 hjulstrekk/automat ;o)

AG

Redigert av Gullars; 10/06/2021 11:32.

40+ and still climbing......
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: Gullars] #2667814 10/06/2021 11:46
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 1,692
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 1,692
Sitat: Gullars


Sykler på hengerfestet liker jeg ikke av flere årsaker, men mulig jeg må krype til korset når jeg bytter bil til XC60 som er 25-30cm høyere på taket og jeg er like liten som før.


Bare å ta med seg krakk. E-tron selv, og den ER altfor høy for meg til å bakse med sykler på taket. En liten krakk er med hele sommerhalvåret.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667820 10/06/2021 11:55
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Gullars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Krakk er notert ;o)


40+ and still climbing......
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667823 10/06/2021 11:58
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,050
parob Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,050
Er det noen som har prøvd en sånn i stedet for krakk?




Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: parob] #2667824 10/06/2021 12:02
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Gullars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Leste en eller annen plass at den lagde merker på bilen og det er ikke ønskelig.
Blir mye krefter når 90kg + sykkel står på den der og den ligger an inni dør åpningen.

Da er det bedre å stå i døra, selv om det blir merker da og

AG


40+ and still climbing......
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667825 10/06/2021 12:05
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Gullars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Den Jula krakken var fin, det får bli en sånn, selv om alt ekstra i bilen er noe herk

AG


40+ and still climbing......
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: Gullars] #2667828 10/06/2021 12:16
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 16,875
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 16,875
Sitat: Gullars
Den Jula krakken var fin, det får bli en sånn, selv om alt ekstra i bilen er noe herk

AG


https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/stiger-og-stillaser/stiger-og-paller/paller/pall-341019/

Har denne :-D
Kjenner jo det ikke er helt trivielt å balansert 14.5kg sykkel overhodet samtidig som man skal balansere opp der, men det funker tålig bra. Bruker den også når jeg skal fylle opp skiboks på vinteren.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: JonAre] #2667829 10/06/2021 12:30
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 5,974
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 5,974
På min etterhvert svært god kjørte Prius+ merker jeg stor (opp til 0,2l) forskjell i drivstofforbruk med sykler på taket og særig med to i forhold til én, hovedsaklig når hastighet er større enn 90-100km / t.

Redigert av larsdx; 10/06/2021 12:30.
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: Gullars] #2667849 10/06/2021 13:48
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 521
esv Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 521
Sitat: Gullars

Da er det bedre å stå i døra, selv om det blir merker da og

Hva slags merker?

Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: Gullars] #2667860 10/06/2021 14:27
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 1,692
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 1,692
Sitat: Gullars
Den Jula krakken var fin, det får bli en sånn, selv om alt ekstra i bilen er noe herk

AG


Vi fedre har vel en utdatert gammel "dasskrakk" unga ikke bruker lenger? Jepp - det er det jeg bruker.... ICON_LAUGH


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Luftmotstand takstativ vs hengerstativ på sedan [Re: esv] #2667883 10/06/2021 17:54
Registrert: Nov 2017
Innlegg: 450
J
johannessen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
J
Registrert: Nov 2017
Innlegg: 450
Sitat: esv
Sitat: Gullars

Da er det bedre å stå i døra, selv om det blir merker da og

Hva slags merker?


Spørs jo hvor man står i døråpningen, men det blir fort merker på terskelen osv etter sko, spesielt hvis man har litt grus under skoa

Jeg har et teppe jeg legger i sete og døråpning når jeg pakker ski i takboksen

Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå