Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

4iiii Wattmåler: Viser feil watt?

4iiii Wattmåler: Viser feil watt? #2667070 06/06/2021 22:29
familyguy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei,

Jeg kjøpte min første wattmåler, en ensidig Ultegra 4iiii, for et par ukers tid siden.
For et par dager siden kjørte jeg en runde på 7 mil/500 høydemeter med en gjennomsnittshastighet på 35,9 km/t.
Snittwatt under turen endte da på 231W. Er ikke det litt lavt??

For ordens skyld; jeg kalibrerer den før hver eneste tur.

Edit: Jeg veier 86 kg og er 189 cm høy.

Redigert av familyguy; 06/06/2021 22:30.
Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: familyguy] #2667071 06/06/2021 22:57
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
500 høydemeter på 7 mil er jo ikke så mye, men så holdt du jo en bra snittfart, så jeg er enig i at det var godt i underkant av hva man skulle forvente. Basert på egne erfaringer (omtrent samme bygning som deg) og med krankbasert wattmåler, så skulle du hatt en betydelig høyere måling. Vanskelig å gi noe estimat, siden det er så mange ukjente, men tallet er garantert for lavt, i hvert fall.

Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: familyguy] #2667074 07/06/2021 05:28
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Du har kanskje ikke en rulle du kan montere sykkel på samtidig for å sammenligne med? Nå har jeg solgt min 4iiii måler men husker jeg måtte være nøyaktig med momentnøkkel når jeg monterte armen på kranken.

For øvrig, sjekket med appen at du har siste firmware? Det er alltid min Go To løsning da det ofte nullstiller enheter og man har færre ting som kan forårsake feil.

// Too many roads, too little time
Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: familyguy] #2667166 07/06/2021 11:10
borgen33 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
Det er mange eksterne faktorer som spiller inn her, så det er vanskelig å si om snittwatten er riktig eller ikke. Vindforhold, kjørte du alene eller på hjul, aerodynamisk posisjon på sykkelen, etc.

Det er kanskje mer kontrollerbart å kjøre i en bakke hvor man holder et jevnere trøkk som kan sammenliknes med andres wattverdier.

Men en viktig ting man må være oppmerksom på er jo om du har inkluderer nullverdier i snittet eller ikke. Dette er en innstilling på sykkelcomputeren. Min erfaring er i hvert fall at snittwatten fort faller ved lengre utforkjøringer når man akkumulerer tid med 0 watt. Og i histogrammene for wattfordelingen ser man gjerne at man i løpet av en tur har ganske mye døtid hvor man ikke tråkker.

Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: Trond Helge] #2667170 07/06/2021 11:17
familyguy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: mroek
500 høydemeter på 7 mil er jo ikke så mye, men så holdt du jo en bra snittfart, så jeg er enig i at det var godt i underkant av hva man skulle forvente. Basert på egne erfaringer (omtrent samme bygning som deg) og med krankbasert wattmåler, så skulle du hatt en betydelig høyere måling. Vanskelig å gi noe estimat, siden det er så mange ukjente, men tallet er garantert for lavt, i hvert fall.

Nei, det er ikke mye men samtidig langt i fra flatt. Ja, jeg synes også det var lavt på tross av at jeg har null erfaring med wattmåling og sånn sett heller ikke kan være påståelig. En kompis som dog har lang erfaring mente også bestemt at det var alt for lavt. Når vi syklet ved siden av hverandre så var det også stor forskjell i watt da min viste mye mindre enn hans.

Sitat: Trond Helge
Du har kanskje ikke en rulle du kan montere sykkel på samtidig for å sammenligne med? Nå har jeg solgt min 4iiii måler men husker jeg måtte være nøyaktig med momentnøkkel når jeg monterte armen på kranken.

For øvrig, sjekket med appen at du har siste firmware? Det er alltid min Go To løsning da det ofte nullstiller enheter og man har færre ting som kan forårsake feil.

Jo, jeg har rulle. Godt poeng. Jeg får slenge sykkelen på den og sammenligne litt der.
Skal dobbeltsjekke moment, firmware og øvrige innstillinger asap!

Tusen takk for mange gode tips!

Redigert av familyguy; 07/06/2021 11:18.
Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: borgen33] #2667172 07/06/2021 11:25
familyguy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: borgen33
Det er mange eksterne faktorer som spiller inn her, så det er vanskelig å si om snittwatten er riktig eller ikke. Vindforhold, kjørte du alene eller på hjul, aerodynamisk posisjon på sykkelen, etc.

Det er kanskje mer kontrollerbart å kjøre i en bakke hvor man holder et jevnere trøkk som kan sammenliknes med andres wattverdier.

Men en viktig ting man må være oppmerksom på er jo om du har inkluderer nullverdier i snittet eller ikke. Dette er en innstilling på sykkelcomputeren. Min erfaring er i hvert fall at snittwatten fort faller ved lengre utforkjøringer når man akkumulerer tid med 0 watt. Og i histogrammene for wattfordelingen ser man gjerne at man i løpet av en tur har ganske mye døtid hvor man ikke tråkker.

Vind var ca. drøye 2 sekundmeter iflg. Strava og YR(jeg syklet en runde, så da går det vel "opp i opp"?).
Jeg kjørte alene hele veien.
Jeg satt i bukken eller lå og hvilte med underarmen på styret sikkert 98% av tiden.

Ja, det var lurt. Da får jeg vel fort en pekepinn på om verdiene er helt ute og kjøre.

Tusen takk for tips! Dette er 3. sommeren min på sykkelsetet, så jeg er vel å regne som en fersking, hehe.. Da er det kjekt å kunne lene seg litt på dere her inne.

Redigert av familyguy; 07/06/2021 11:28.
Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: familyguy] #2667200 07/06/2021 12:30
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
En annen ting er om du tråkker litt mer en normalt skeivt kraftmessig. Jeg ligger omtrent på 48%/52% på hhv venstre og høyre bein målt på min tosidig måler. Om du ligger feks ned mot 46 % på venstrebeinet så ganger du den med 2 siden det er ensidig wattmåler. Da viser wattmåleren faktisk 8 % for lite allerede før du tar hensyn til feilmarginen på +/- 1%.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: familyguy] #2667211 07/06/2021 13:00
familyguy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Enda et godt poeng. Tusen takk! Jeg får ta sykkelen på rulla en dag og teste litt der.

Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: familyguy] #2667214 07/06/2021 13:16
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg endte opp med å droppe stages til fordel for en wattkrank, nettopp fordi jeg har så stor variasjon i kraftfordeling. På en rolig tur kan jeg ligge på 48/52 V/H, mens når jeg nærmer meg terskel og over kan forskjellen variere fra 46/54 til 42/58. I og med at kraftfordelinga varierer så mye og ikke er konstant på en gitt intensitet ble det helt håpløst for meg å bruke ensidig måler til intensitetsstyring.
Har visstnok litt skjevt bekken og litt dårligere motorikk i venstrefoten.

Ellers kan det være som andre er det som andre er inne på, feil moment på krankarmen.
Har den automagisk temperaturkompensasjon? Om det er stor temperaturforskjell ute/inne og man bare tar sykkelen rett ut og trør i vei kan dette gi litt rare verdier etterhvert. På noen målere må man trø bakover eller ikke trø i det hele tatt for at den skal kompensere for temperaturforskjell, andre må kalibreres på nytt.

You are what you eat...mmm nuts
Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: familyguy] #2667253 07/06/2021 18:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Snittwatt er nesten ubrukelig til å vurdere om en effektmåler er på ballen eller ikke.
Kan du dele dataene med oss med en stravalenke for turen?

LarsB

Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: larsb] #2667287 07/06/2021 21:50
familyguy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Hoaas
Jeg endte opp med å droppe stages til fordel for en wattkrank, nettopp fordi jeg har så stor variasjon i kraftfordeling. På en rolig tur kan jeg ligge på 48/52 V/H, mens når jeg nærmer meg terskel og over kan forskjellen variere fra 46/54 til 42/58. I og med at kraftfordelinga varierer så mye og ikke er konstant på en gitt intensitet ble det helt håpløst for meg å bruke ensidig måler til intensitetsstyring.
Har visstnok litt skjevt bekken og litt dårligere motorikk i venstrefoten.

Ellers kan det være som andre er det som andre er inne på, feil moment på krankarmen.
Har den automagisk temperaturkompensasjon? Om det er stor temperaturforskjell ute/inne og man bare tar sykkelen rett ut og trør i vei kan dette gi litt rare verdier etterhvert. På noen målere må man trø bakover eller ikke trø i det hele tatt for at den skal kompensere for temperaturforskjell, andre må kalibreres på nytt.

Skjønner. Hvis jeg finner ut at det samme gjelder meg så blir det nok å komplettere med en 4iiii wattkrank i tillegg.

Sykkelen henger på veggen ute i garasjen på sommertid, så "innetemperatur" er relativt lik utetemperatur.
Sitat: larsb
Snittwatt er nesten ubrukelig til å vurdere om en effektmåler er på ballen eller ikke.
Kan du dele dataene med oss med en stravalenke for turen?

LarsB

Ja, ok. Her er turen: https://www.strava.com/activities/5408421842

Redigert av familyguy; 07/06/2021 21:50.
Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: familyguy] #2667294 08/06/2021 05:52
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Temperaturen var 22C i starten av turen, men 16-17C under mesteparten av turen. 4iiii har ikke temperatur-kompensasjon (eller, den hadde det i hvert fall ikke da jeg brukte en slik). Når temperatur synker vil målt watt også synke. Flekser metallet i krankarmen mindre i kulda eller er det er noe elektromagnetisk magi som skjer? Er det en fysiker i salen?

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: familyguy] #2667301 08/06/2021 06:15
Bendik.S Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: helomoto
Temperaturen var 22C i starten av turen, men 16-17C under mesteparten av turen. 4iiii har ikke temperatur-kompensasjon (eller, den hadde det i hvert fall ikke da jeg brukte en slik). Når temperatur synker vil målt watt også synke. Flekser metallet i krankarmen mindre i kulda eller er det er noe elektromagnetisk magi som skjer? Er det en fysiker i salen?

Kalde temperaturer vil føre til at metall trekker seg sammen ja, i en wattmåler er det typisk strekklapper som blir brukt for å måle tøyninger i metallet de er festet på. Hvis dette ikke kompenseres for vil man få noe tap. Det er relativt små tøyninger vi snakker om her, hadde det vært store tøyninger ville den krankarmen kjentes rar ut.

Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: familyguy] #2667318 08/06/2021 06:50
B
bjarnetv Offline
Avhengig
Avhengig
B
Er faktisk litt vanskelig å si om tallene ser riktige ut eller ei uten å være lokalkjent nok til å vite hvordan veien er i virkeligheten, (hvor god fly man får, hvor mange hindringer, osv) og hvordan vinden påvirket det hele.

Men ut i fra snittfarten ser det jo umiddelbart litt lite ut, med mindre du er på en temposykkel.
Få sykkelen på rulla og sammenlign watten, så finner du fort ut av det ICON_WINK

Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: Bendik.S] #2667332 08/06/2021 07:18
B
Brodern Offline
Fersking
Fersking
B
Sitat: Bendik.S
Sitat: helomoto

Kalde temperaturer vil føre til at metall trekker seg sammen ja, i en wattmåler er det typisk strekklapper som blir brukt for å måle tøyninger i metallet de er festet på. Hvis dette ikke kompenseres for vil man få noe tap. Det er relativt små tøyninger vi snakker om her, hadde det vært store tøyninger ville den krankarmen kjentes rar ut.

4iiii har temperaturkompensasjon
https://www.youtube.com/watch?v=zF8BmDs3WU4

Fra FAQ-en:
4iiii Powermeters do have active temperature compensation and adjust for temperature real time while riding. They have internal temperature sensors that measure and compensate for temperature changes, as well as they are fully temperature tested during the manufacturing process. A zero-offset is recommended prior to the ride after letting your bike to equilibrate to the outside temperature. After the zero-offset, the powermeter will monitor temperature fluctuations and adjust your powermeter accordingly using the pre-calibrated temperature curves set in the powermeter.

Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: familyguy] #2667342 08/06/2021 07:44
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg er enig, det ser ut som om du får lite målt effekt på den turen.
Det er nesten ikke noe nullverdier, så det er ikke sannsynlig at det er dropout av signalet som er årsaken.
Min erfaring med tre (!) enheter er at 4iiii gir bra verdier og samsvarer godt med både mitt Powetap-nav og Direto XR rulle.

Får du 10 som svar når du kjører en kalibrering?
Det skal ikke være noe hokus-pokus med å montere en Ultegra arm, men demonter og monter den på nytt, bruk momentnøkkel og trekk til låseskruene litt etter litt annen hver gang.
Måler du "mistenkelig" lavt hver tur, eller var dette en one-off i så måte?

Hvis du kjører en økt på rulle for å sjekke så få med litt av hvert i økta. Dvs. vedvardende lav effekt, høy effekt, og raske skifter som 30/15 intervaller, høy og lav kadens. Du må se på hele økta etterpå, og ikke bare gjennomsnitt. Hvis du gjør en slik økt og registrerer effekt fra rulle og krankarm kan jeg laste den opp DC Rainmakers sammeligningsverkøy for deg. Send en PM om det er av interesse. Men husk at å sammenligne to effektmålere ikke sier noe annet enn at de viser forskjellig ICON_SMILE

Lykke til
LarsB

Redigert av larsb; 08/06/2021 07:45.
Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: familyguy] #2667373 08/06/2021 09:14
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Ser man på segmentet https://www.strava.com/segments/816477?filter=overall og myser til de anre tidene satt med wattmåler (de med lynet på) ser jo ikke snittet så fryktelig feil ut? 15W mindre enn fyren på samme tid, 30W mer enn han på 30 sek mer, etc. Litt med-/motvind og ikke 50/50 fordeling så er du jo inne i samme "ballpark". Utover skrytetall er jo ikke wattverdier/FTP så viktig så lenge de er konsistente.

Jeg har Stages og merker at den varierer ganske mye etter kadens f.eks. Har en bakke der jeg bruker ca 6:30, og har noen økter der jeg varierer mellom lav-RPM, stående og "vanlig". På samme økt hvor jeg treffer innenfor 3-4 sekunder varierer watten mellom 287 og 318, altså mer enn 10% variasjon. For min del mistenker jeg at venstre side av kroppen er svakere (ikke bare beinet) og at ved lav RPM (ergo, mer muskulært) bidrar høyresiden mer; noe som gir utslag på målingene som da kun er venstre x 2.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: familyguy] #2667432 08/06/2021 11:59
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Ser man på segmentet Brenneriroa - Bommen for de med din vekt og opp, er det ikke så store forskjeller. Du syklet også med i 9,4 km/t medvind her.

Løypen virker jo veldig slakk og i grissgrent strøk uten mye trafikk/fortau/kryss-knoting, så det tilsier høy fart/watt.
[Linket bilde]

Re: 4iiii Wattmåler: Viser feil watt? [Re: familyguy] #2667437 08/06/2021 12:28
familyguy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ja, på det segmentet der ser det ikke så feil ut. Den strekningen er det "straka vegen" uten noen form for hindringer.
Kan dog se ut som at han som ligger på toppen der hadde hjelperyttere dømme ut i fra kommentarene under aktiviteten hans.

Jeg skal få tatt en tur sammen med noen og sykle side om side oppover for å se om wattmålingene samsvarer sånn nogenlunde.

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå